Jaguar I-Pace

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av joel80 »

En Kona eller Niro kommer (sett till räckvidd och laddhastighet) vara ett bra mkt bättre val för långresor än I-pase. :/

Troligen även då snabbladdarna blir vanliga.. Kona och Niro kan ju tillgodose sig en del av det också.

En Ioniq borde också vinna ett sånt här race.

Synd att Jaguar inte jobbat mer på effektivitet/förbrukning.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Gustafsson »

joel80 skrev:
En Kona eller Niro kommer (sett till räckvidd och laddhastighet) vara ett bra mkt bättre val för långresor än I-pase. :/

Troligen även då snabbladdarna blir vanliga.. Kona och Niro kan ju tillgodose sig en del av det också.

En Ioniq borde också vinna ett sånt här race.

Synd att Jaguar inte jobbat mer på effektivitet/förbrukning.
Det kommer säkert i jagga v2.0. Vore konstigt om alla nya elbilar ”hittar rätt” i alla avseenden i första försöket.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Leo »

Jag tror också att många biltillverkare nu ger sig in på ”okänd mark”. Där man både saknar viss kompetens OCH de ingenjörer man redan har kan man inte bara sparka hejvilt för att ersätta med nya. Man brukar dessutom vid nyrekryteringar säga att det tar 2år att komma upp i sin fulla potential på ett kvalificerat jobb (avseende arbetsprestation)

Ja, eller så är helt enkelt inte alla biltillverkares fokus ”maximal räckvidd”. På samma sätt som det inte är maximalt bränslesnål fossilversion.

Vore så fallet hade vi inga V6:or tex...Jaguar, Ferrari, Alfa var det ingen som någon vill ha. Vi alla drömde om en snål Prius eller någon annan mellanstor bil med liiiiiten snål motor. Typ Volvo V60 driv-e på ca 100hk.

Så att det finns ”olika effektiva elbilar” behöver inte automatiskt vara ”ett misslyckande” och inget konstigare än att olika tillverkare utvecklar olika bilmodeller för olika målgrupper.

Sen lyckas så klart olika biltillverkare olika bra med saker. Så har det alltid varit.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Smutt »

Undrar hur den står sig mot Tesla på vintern pga värmepumpen som den har och Tesla saknar
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Gustafsson »

Smutt skrev:
Undrar hur den står sig mot Tesla på vintern pga värmepumpen som den har och Tesla saknar
För Teslas del är värmen en icke-fråga för mig. Med min förra 70D fick jag helt enkelt ladda lite längre tid eller en extra gång vid långresor. Vinsten med värmepump tror jag är ytterst marginell i praktiken även om det låter bra. Problemen vintertid uppstår vi snöslask där rullmotståndet förkortar räckvidden mer påtagligt. Med 100 batteriet förväntar jag mig att mitt kör/laddmönster inte påverkas alls.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

Gustafsson skrev:
Smutt skrev:
Undrar hur den står sig mot Tesla på vintern pga värmepumpen som den har och Tesla saknar
För Teslas del är värmen en icke-fråga för mig. Med min förra 70D fick jag helt enkelt ladda lite längre tid eller en extra gång vid långresor. Vinsten med värmepump tror jag är ytterst marginell i praktiken även om det låter bra. Problemen vintertid uppstår vi snöslask där rullmotståndet förkortar räckvidden mer påtagligt. Med 100 batteriet förväntar jag mig att mitt kör/laddmönster inte påverkas alls.

Det går väl åt lite mindre energi för att värma kupén? Allt annat är ju lika. Jag ser det inte som ett problem alls.

Vill man jämföra så har ju BMW i3 BEV värmepump men REX har det inte. Skillnaden i räckvidd finns ju där året runt då BEV är lättare men på vintern är det kanske lite större skillnad. Exakt hur mycket vet jag inte. Men det går väl att räkna ut hur mycket energi man sparar på värmepumpen. De bästa värmepumparna har en verkningsgrad på uppåt 500% vad det verkar. Dvs du kan kapa uppvärmningsenergin med upp till 80% om du har värmepump.

Frågan är då hur mycket uppvärmningen förbrukar? ~2 kW i snitt? Isf sparar man 1,6 kWh per timmes körning. 16 Wh/km om man snittar 100 km/h. Nånting är det ju.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Laban »

Verdi skrev:
[
Vill man jämföra så har ju BMW i3 BEV värmepump men REX har det inte. Skillnaden i räckvidd finns ju där året runt då BEV är lättare men på vintern är det kanske lite större skillnad. Exakt hur mycket vet jag inte. Men det går väl att räkna ut hur mycket energi man sparar på värmepumpen. De bästa värmepumparna har en verkningsgrad på uppåt 500% vad det verkar. Dvs du kan kapa uppvärmningsenergin med upp till 80% om du har värmepump.
Om det inte är för kallt. För bilar har jag för mig att man brukar prata om -15C, efter det så är det ren elvärme som gäller. Och då kan man tänka sig att det vid -10 till -15C är hyfsat dåligt COP. Nästa fråga blir då kostnad för värmepumpen med tillhörande rördragning, "en extra pryl som kan gå sönder" vs några kWh batteri till.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Viper »

Laban skrev:
Verdi skrev:
[
Vill man jämföra så har ju BMW i3 BEV värmepump men REX har det inte. Skillnaden i räckvidd finns ju där året runt då BEV är lättare men på vintern är det kanske lite större skillnad. Exakt hur mycket vet jag inte. Men det går väl att räkna ut hur mycket energi man sparar på värmepumpen. De bästa värmepumparna har en verkningsgrad på uppåt 500% vad det verkar. Dvs du kan kapa uppvärmningsenergin med upp till 80% om du har värmepump.
Om det inte är för kallt. För bilar har jag för mig att man brukar prata om -15C, efter det så är det ren elvärme som gäller. Och då kan man tänka sig att det vid -10 till -15C är hyfsat dåligt COP. Nästa fråga blir då kostnad för värmepumpen med tillhörande rördragning, "en extra pryl som kan gå sönder" vs några kWh batteri till.
Vore ju trevligt om samma pump kunde användas som AC på sommaren och värme på vintern. Det är ju samma princip bara olika håll man värmer/kyler så att säga ... Men antagligen är det inte så enkelt att få till rent tekniskt?
Model S 75D 2016 Midnight silver
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

Viper skrev:
Laban skrev:
Verdi skrev:
[
Vill man jämföra så har ju BMW i3 BEV värmepump men REX har det inte. Skillnaden i räckvidd finns ju där året runt då BEV är lättare men på vintern är det kanske lite större skillnad. Exakt hur mycket vet jag inte. Men det går väl att räkna ut hur mycket energi man sparar på värmepumpen. De bästa värmepumparna har en verkningsgrad på uppåt 500% vad det verkar. Dvs du kan kapa uppvärmningsenergin med upp till 80% om du har värmepump.
Om det inte är för kallt. För bilar har jag för mig att man brukar prata om -15C, efter det så är det ren elvärme som gäller. Och då kan man tänka sig att det vid -10 till -15C är hyfsat dåligt COP. Nästa fråga blir då kostnad för värmepumpen med tillhörande rördragning, "en extra pryl som kan gå sönder" vs några kWh batteri till.
Vore ju trevligt om samma pump kunde användas som AC på sommaren och värme på vintern. Det är ju samma princip bara olika håll man värmer/kyler så att säga ... Men antagligen är det inte så enkelt att få till rent tekniskt?
Det är samma kompressor för kyla och värme, men med en extra värmeväxlare och lite annat bös.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Henrik Torphammar »

Viper skrev:
Vore ju trevligt om samma pump kunde användas som AC på sommaren och värme på vintern. Det är ju samma princip bara olika håll man värmer/kyler så att säga ... Men antagligen är det inte så enkelt att få till rent tekniskt?
Det som skiljer är bara att det sitter en fyrvägsventil som kan byta håll på kylkretsen. Kondensor och värmeväxlare byter plats så att säga. Sen tillkommer lite andra praktiska saker som kanske gör det olämpligt att köra AC som värmepump på vintern. Om kylarpaketet fryser igen så inte luft kan passera så kan tex inte vätskekylda batterier få kylning nog vid snabbladdning.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Frågan är då hur mycket uppvärmningen förbrukar? ~2 kW i snitt? Isf sparar man 1,6 kWh per timmes körning. 16 Wh/km om man snittar 100 km/h. Nånting är det ju.
Golfens värmepump verka käka ungefär 0,5kW, lite mer i början, något mindre under färd. Visserligen är kupén mindre än i Teslan, det går alltså inte att jämföra riktigt. Men om man ser på totala förbrukningen så har Teslans förbrukning börjat öka markant nu när det blir kallare, framförallt på kortare sträckor. Det handlar säkert om 20% ökning. Golfen käkar också mer än på sommarn, men inte alls i samma utsträckning. Max +10% kanske. Det måste vara värmepumpen. Nåt annat kan jag inte tänka mig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

Henrik Torphammar skrev:
Viper skrev:
Vore ju trevligt om samma pump kunde användas som AC på sommaren och värme på vintern. Det är ju samma princip bara olika håll man värmer/kyler så att säga ... Men antagligen är det inte så enkelt att få till rent tekniskt?
Det som skiljer är bara att det sitter en fyrvägsventil som kan byta håll på kylkretsen. Kondensor och värmeväxlare byter plats så att säga. Sen tillkommer lite andra praktiska saker som kanske gör det olämpligt att köra AC som värmepump på vintern. Om kylarpaketet fryser igen så inte luft kan passera så kan tex inte vätskekylda batterier få kylning nog vid snabbladdning.
Varför skulle kylarpaketet frysa igen i större utsträckning om man kör AC:n som värmepump på vintern?
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Jerker »

Zoens värmepump kan dra 2-3 kW när den går för fullt. Det finns ju ingen exakt mätare utan bara en indikator som visar hela kW, så den visar ju 1 kW om minsta förbrukning är i gång.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

Jerker skrev:
Zoens värmepump kan dra 2-3 kW när den går för fullt. Det finns ju ingen exakt mätare utan bara en indikator som visar hela kW, så den visar ju 1 kW om minsta förbrukning är i gång.
Det låter väldigt mycket, vid vilka temperaturer drar den 2-3 kW?
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av chaffis75 »

Jerker skrev:
Zoens värmepump kan dra 2-3 kW när den går för fullt. Det finns ju ingen exakt mätare utan bara en indikator som visar hela kW, så den visar ju 1 kW om minsta förbrukning är i gång.
Är du säker på de... säger inte du har fel men jag har fått för mig att tex leaf har en värmepump i kombination med vanligt resistiv värme detta för att klara tiktigt kallt klimat också där värmepumpen inte blir så effektiv.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av danni »

Min Outlander PHEV hade värmeelement som kunde ge 4,5 kW. När det var under 10 grader ute tyckte den att det inte räckte så den startade bensinmotorn för att få mer värme. Jag har för mig jag har hört att Teslas värmeelement kan ge 6 kW. Det gör den ju bara i början. 2 kW i snitt under en långfärd för uppvärmning tror jag är en extremt hög gissning, skulle tippa på 0,5 kW, kanske lite mer.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Jerker »

Geni87 skrev:
Jerker skrev:
Zoens värmepump kan dra 2-3 kW när den går för fullt. Det finns ju ingen exakt mätare utan bara en indikator som visar hela kW, så den visar ju 1 kW om minsta förbrukning är i gång.
Det låter väldigt mycket, vid vilka temperaturer drar den 2-3 kW?
Alltså, indikatorn på instrumentpanelen visar ju bara hela kW och jag kan läsa av vad värmepumpen drar om jag lägger i neutral och rullar. Visserligen är det ju all annan bakgrundsförbrukning inräknad, men den visar ju noll när motorn inte används och det är knappast nåt som går att mäta i kW.

I Zoen kan man välja att köra såväl värme som kyla på max effekt, så det spelar då ingen roll vad yttertemperaturen är.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Jerker »

chaffis75 skrev:
Jerker skrev:
Zoens värmepump kan dra 2-3 kW när den går för fullt. Det finns ju ingen exakt mätare utan bara en indikator som visar hela kW, så den visar ju 1 kW om minsta förbrukning är i gång.
Är du säker på de... säger inte du har fel men jag har fått för mig att tex leaf har en värmepump i kombination med vanligt resistiv värme detta för att klara tiktigt kallt klimat också där värmepumpen inte blir så effektiv.
Zoe har ett svagt resistivt element som går igång direkt, men det ger ingen riktig värme, klarar bara att höja luften som blåser in i kupén några få grader. Jag upptäckte ju detta när värmepumpen på min Zoe inte fungerade. Jag kunde ju då känna en svag värme i utblåset och det förklarade teknikern på märkesverkstaden med att det var ett litet element som satt där.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av 12man »

Geni87 skrev:
Varför skulle kylarpaketet frysa igen i större utsträckning om man kör AC:n som värmepump på vintern?
är det som händer med luft/luft värmepumpar i hemmen iallafall, torde var samma process, men om problemet är att kyla batterierna vid laddning så skulle man ju använda den värmen att smälta isen men allt blir komplext då?
sen är det troligen blötare luft där 2dm över vägbanan
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av mati »

danni skrev:
Min Outlander PHEV hade värmeelement som kunde ge 4,5 kW. När det var under 10 grader ute tyckte den att det inte räckte så den startade bensinmotorn för att få mer värme. Jag har för mig jag har hört att Teslas värmeelement kan ge 6 kW. Det gör den ju bara i början. 2 kW i snitt under en långfärd för uppvärmning tror jag är en extremt hög gissning, skulle tippa på 0,5 kW, kanske lite mer.
Ja, Teslas kupévärmare drar upp till 6kW och batterivärmaren ungefär lika mycket till. Det kan förresten också vara förklaringen varför Teslan nu på hösten har börjat dra så jäkla mycket på korta sträckor, jämfört med e-Golfen som ju saknar batterivärmare. Värmepumpen är kanske bara halva förklaringen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Gustafsson »

mati skrev:
danni skrev:
Min Outlander PHEV hade värmeelement som kunde ge 4,5 kW. När det var under 10 grader ute tyckte den att det inte räckte så den startade bensinmotorn för att få mer värme. Jag har för mig jag har hört att Teslas värmeelement kan ge 6 kW. Det gör den ju bara i början. 2 kW i snitt under en långfärd för uppvärmning tror jag är en extremt hög gissning, skulle tippa på 0,5 kW, kanske lite mer.
Ja, Teslas kupévärmare drar upp till 6kW och batterivärmaren ungefär lika mycket till. Det kan förresten också vara förklaringen varför Teslan nu på hösten har börjat dra så jäkla mycket på korta sträckor, jämfört med e-Golfen som ju saknar batterivärmare. Värmepumpen är kanske bara halva förklaringen.
Jag har sett upp till 5-6 kW som mest på IKEA s Sparsnäs när jag sätter på värmen via appen, men 6+ 6 har jag inte sett. Kan värmen dra 12kW totalt ?
Låter väldigt mycket. Tror också på väl under 1kW för kupe’ värmen. Minns den gamla värmaren från Biltema på 650 W räckte till för en SAAB kupe’.
Sorry för en rejäl OT...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

Gustafsson skrev:
mati skrev:
danni skrev:
Min Outlander PHEV hade värmeelement som kunde ge 4,5 kW. När det var under 10 grader ute tyckte den att det inte räckte så den startade bensinmotorn för att få mer värme. Jag har för mig jag har hört att Teslas värmeelement kan ge 6 kW. Det gör den ju bara i början. 2 kW i snitt under en långfärd för uppvärmning tror jag är en extremt hög gissning, skulle tippa på 0,5 kW, kanske lite mer.
Ja, Teslas kupévärmare drar upp till 6kW och batterivärmaren ungefär lika mycket till. Det kan förresten också vara förklaringen varför Teslan nu på hösten har börjat dra så jäkla mycket på korta sträckor, jämfört med e-Golfen som ju saknar batterivärmare. Värmepumpen är kanske bara halva förklaringen.
Jag har sett upp till 5-6 kW som mest på IKEA s Sparsnäs när jag sätter på värmen via appen, men 6+ 6 har jag inte sett. Kan värmen dra 12kW totalt ?
Låter väldigt mycket. Tror också på väl under 1kW för kupe’ värmen. Minns den gamla värmaren från Biltema på 650 W räckte till för en SAAB kupe’.
Sorry för en rejäl OT...
Ja, antagligen. Jag drog bara till med nåt. Däremot är det nog mer kyleffekt när man kör i full fart än när man står stilla så då drar den nog lite mer.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

12man skrev:
Geni87 skrev:
Varför skulle kylarpaketet frysa igen i större utsträckning om man kör AC:n som värmepump på vintern?
är det som händer med luft/luft värmepumpar i hemmen iallafall, torde var samma process, men om problemet är att kyla batterierna vid laddning så skulle man ju använda den värmen att smälta isen men allt blir komplext då?
sen är det troligen blötare luft där 2dm över vägbanan
Mja, kan inte påstå att jag har haft problem med det på de luft/luft värmepumpar vi har, men det är klart att det kan vara tuffare förhållanden 2dm över vägbanan. Å andra sidan vintertestar de flesta seriösa biltillverkare rejält, så jag ser inte det som någon överhängande risk i majoriteten av alla användsningsfall. Sen sitter ju faktiskt kondensorn i samma paket som luft/vatten värmeväxlaren för kylslingan i bilen, och om batteriet är varmt lär den hålla minst samma temperatur som batteriet och därmed tina eventuell is. Används värmepumpen som AC för att kyla batteriet kommer dessutom kondensorn i fronten bli varm, och eventuell is bör smälta.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

Gustafsson skrev:
Jag har sett upp till 5-6 kW som mest på IKEA s Sparsnäs när jag sätter på värmen via appen, men 6+ 6 har jag inte sett. Kan värmen dra 12kW totalt ?
Låter väldigt mycket. Tror också på väl under 1kW för kupe’ värmen. Minns den gamla värmaren från Biltema på 650 W räckte till för en SAAB kupe’.
Sorry för en rejäl OT...
11,7 kW var det någon på TMC som mätte upp som maximal förbrukning. Om det inte är extrem kyla ute så gäller ju detta bara några minuter dock. Batteriet tror jag värms på max lite längre än kupén generellt, men jag vill minnas att det var under 5 minuter på peakeffekt när bilen hade stått länge i -30 grader iaf.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Leo »

Har för mig jag läst 5,5kW för kupe’värmen och 6kW för batterivärmen som max vad de drar även om det säkerligen är korta perioder.

Åkte i -28 i vintras upp till Ammarnäs och hur varmt som helst inne i bilen i vår X100D.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Skriv svar