Jaguar I-Pace

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Jaguar I-Pace

Inlägg av Kriper »

Ser inte detta ut som en kopia av Teslas teknik? :lol:
Skärmavbild 2016-11-19 kl. 13.52.32.png
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 746
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Bjorn »

Både ja och nej.
Det ser rätt lika ut, men det gör ofta vilka två ICE bilar som helst också.

Några skillnader:
Det ser inte ut som 18650 celler.
Motor och växellåda ligger koncentriskt istället för intill varandra.
Synkrona permanent-magnet motorer. istället för kortslutna trefas motorer.

Likheter:
Batteriet i bottenplattan och motorer nära hjulen tror jag är en bra standard för alla elbilar, även om Tesla var först åtminstone i stor skala.

Motorer nära hjulen tror jag också är en bra standard att följa för alla elbilar.

Att bygga samman motorstyrningen med motorn för att endast få kablage mellan batteri och drivenhet och slippa kablar mellan styrning och motor och dessutom vattenkyla hela enheten är den bästa lösning jag har sett. Det framgår inte riktigt om motorstyrningen ligger i enheten på Jaguaren.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Limbster »

Är väl LG Chem som ligger bakom batterier och drivlina. De ligger även bakom Bolt, volt, ioniq och någon mer. Är det något företag som tagit upp kampen ordentligt med Tesla så är det LG.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Laban »

Limbster skrev:
Är väl LG Chem som ligger bakom batterier och drivlina. De ligger även bakom Bolt, volt, ioniq och någon mer. Är det något företag som tagit upp kampen ordentligt med Tesla så är det LG.
Enligt Jaguar så är motorer + batteripack designat av dem. Det är endast cellerna som görs av LG Chem. I så fall stor skillnad mot Bolt där i princip allt som är elektriskt drivet i bilen är tillverkat av LG.

Huruvida det stämmer låter jag vara osagt men det är i alla fall en stor skillnad mellan dem. Främst då det Bjorn nämner om motor + styrenhet. Bolt:

Bild

Ingen frunk där inte. Men frunk må vara, måste vara onödigt komplext installationsmässigt också.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Feddan »

Ser ut som de garanterat sina serviceintäkter :P
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Laban »

Precis :-)

Sen undrar man hur smart det är att outsourca hela drivlinan i en bil. Kommer det att gå att konkurrera prismässigt/volymmässigt om man inte har kontroll över så vitala delar av produktionen ?

För att inte tala om teknikmässigt. Prestanda, utrymmen, kanske även design påverkas om man inte själv designar drivlinan.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Bjelke »

Hur länge dröjer det innan någon bygger bottenplattor
till "alla" andra? Det är nog nära att tex LG gör så, eller i samarbete med ytterligare ett företag tex..
Sedan bygger ett klassiskt bilföretag på resten sas...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Youtubern Salomondrin har ju en del ekslusiva bilar, men så är han generellt intresserad i elbilar också, har bl.a en Model X. Kul när han skulle testa MB B-klass electric och lyfter på huven. Han förväntar en frunk och tjoar till när det är lika fullt som i en fossilbil :D
IMG_0019.PNG
IMG_0018.PNG
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Laban »

Bjelke skrev:
Hur länge dröjer det innan någon bygger bottenplattor
till "alla" andra? Det är nog nära att tex LG gör så, eller i samarbete med ytterligare ett företag tex..
Sedan bygger ett klassiskt bilföretag på resten sas...
Tror inte BMW, Mercedes, VW mfl är sugna på att flytta hela den kunskapen utanför företaget. Av flera orsaker, om inte annat stolthet:

http://evobsession.com/sergio-marchionn ... evolution/

Så det finns nog en anledning att Jaguar väljer att designa drivlinan själva.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Zalman3 »

Drivlinan till Toyota RAV4 och Mercedes B EV, SMART EV kommer ju från Tesla.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Leo »

Hmm. Austin byggde ju mängder av billiga små chassin på 1930-talet (Austin 7) som andra köpte och satte karosser på. Historien kanske upprepar sig och olika företag är duktiga på olika saker som sen sätts ihop till en konsumentenhet. (Gäller ju många datorer i modernntid osv)

Även de traditionella biltillverkarna av idag outsourcar ju mycket till tex: Bosch, Haldex, Lear, Bendix, Autoliv, Gertrag, Monroe, Good-year, Valmet, Lucas. Där underleverantörerna står för allt mer kompetens, utveckling, tillverkning osv
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Laban »

Leo skrev:
Även de traditionella biltillverkarna av idag outsourcar ju mycket till tex: Bosch, Haldex, Lear, Bendix, Autoliv, Gertrag, Monroe, Good-year, Valmet, Lucas. Där underleverantörerna står för allt mer kompetens, utveckling, tillverkning osv
Visst gör man det men man har ändå kvar egenutveckling av växellådor, motorer. Elbilen är också i ett tidigt skede i utvecklingen och frågan är om det är en bra ide att i detta läge förlita sig på andra tillverkare. Vi ser att GM har problem med Bolt, det som först var release i 50 stater direkt blir nu endast ett fåtal (Kalifornien..) där det kommer vara tveksam tillgång i de andra staterna under hela 2017. Kan nog dröja ett bra tag innan vi ser Ampera-E i Europa.

Hur skulle det då bli om man siktar på Teslas 1 miljon elbilar/år ?

Det kan sluta med att den absolut största fördelen för Tesla de kommande åren är tillverkningskapacitet.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av AGCF »

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... gt-nonsens

Vi spekulerade för ett tag sedan om vilken europeisk biltillverkare, som inte var tysk, som förde samtal med Tesla om att använda deras SC-nätverk. Jag tippar på Jaguar.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Ken1
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 nov 2016 17:53

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Ken1 »

Domprostar endast om CCS i materialet, men hoppas verkligen på det .
Denna verkar bli vad jag hade hoppats model 3 skulle bli med avseende på bagaget.

Vad tror ni om motorerna?
Är denna motorlösning med permanent magneter på par med Tesla?
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av AGCF »

Autocorrect? Om det var Jerker hade jag begripit, han är ju ändå kantor.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Jerker »

Ken1 skrev:
Domprostar endast om CCS i materialet, men hoppas verkligen på det .
Denna verkar bli vad jag hade hoppats model 3 skulle bli med avseende på bagaget.

Vad tror ni om motorerna?
Är denna motorlösning med permanent magneter på par med Tesla?
AGCF skrev:
Autocorrect? Om det var Jerker hade jag begripit, han är ju ändå kantor.
:lol: Väntar med spänning på vad det egentligen skulle stå där!

De där olika "hjälpmedlen" kan spela en roliga spratt ibland. jag brukar alltid stränga av allt sånt i de enheter jag använder; tycker de är mer till besvär än hjälp.

Minns en Ericssonlur jag hade med T9. När jag började skriva Ro... i den så kom det upp förslag i denna ordning:
Rolig - Roligare - Rolander (jag heter Rolander i efternamn). Helt rätt! Så komparerar man adjektivet rolig!
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Svenssons »

Ken1 skrev:
Domprostar endast om CCS i materialet, men hoppas verkligen på det .
Denna verkar bli vad jag hade hoppats model 3 skulle bli med avseende på bagaget.
Min översättning av automatskriften:
De pratar endast om CCS i materialet, men hoppas verklingen inte på det.
Denna bil verkar bli vad jag hade hoppats om Model 3 skulle bli, med avseende på bagaget.

Min tolkning:
Ken1 hoppas att den kommer med SuC-möjlighet men detta är inget som Jaguar går ut med.

Kan dock både ha översätt fel och tolkat fel.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 746
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Bjorn »

Ken1 skrev:
Vad tror ni om motorerna?
Är denna motorlösning med permanent magneter på par med Tesla?
Pemanetmagneter i rotor istället för kortsluten lindning brukar ge några % bättre verkningsgrad. t.ex 97% istället för 94% Det ökar förstås räckvidden en aning om allt annat är lika, men mest ger det mindre värme som måste kylas bort.

Med exempel-siffrorna på verkningsgrad blir
Minskade förbrukningen 1-97/94 = 3,2%
Minskade förlusteffekten (100-97)/(100-94) = 50% !

Mindre förlusteffekt (värme) kan användas till att ge mer kontinuerlig effekt jämfört med maxeffekt.
Pemanetmagneter i rotor ger också möjlighet till högre vridmoment över större varvtalsområde.
Kan ju användas att ge lite resurser där Teslan inte platsar t.ex. Bankörning.

Nackdel är att de är dyrare att tillverka och tar av en brist-naturresurs, neodymium.

Jag tycker att Teslas motor passar utmärkt för vanlig körning och min får i princip aldrig effektbegänsing pga. för mycket effektuttag under för lång tid.

Båda motortyperna är robusta konstruktioner som normalt görs underhållsfria. Det är i princip bara lager som slits.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Ken1
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 nov 2016 17:53

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Ken1 »

Ja rätt tolkat. Var inte riktigt med att autosjälper hjälpte till... :oops:

Men vad jag kan se så pratar dom bara om CCS. Det ska väl iofs ökas på effekt där men just nu är det ju lite lite med 50 kW till ett sånt stort batteri.
Med super charger hjälp blir det ju kanon, men tror kanske inte att dom vågar det.

Tack för förklaringen av motorn. Låter ju som en bra lösning då, har en känsla av att magneter brukar tappa lite när dom blir gamla men det är kanske fel då.
Kul att det kommer lite alternativ som kan fungera som första bil.
Chrome
Inlägg: 8
Blev medlem: 22 feb 2016 21:35

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Chrome »

90kWh batteri kan ge ca 85kWh tillgängligt?
Vad drar en Tesla på landsväg? 2.1kW -2.4kW per mil?
Kan denna hamna på nåt liknande? Det ger ca 40 mil?
2,4kW/m => ca 35 mil.
Rimligt?
Såg Tesla Björns youtube vlog om 60kWh Tesla och resonemang runt Chademo och 50kW DC osv. Verkar ju kunna bli ett vettigt alternativ
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av vigge50 »

Nu säger Jaguar att I-Pace ska släppas i början av 2018 och att den därmed blir den första elektriska suven. Varför de inte räknar Model X som en konkurrent vet jag inte, Insideevs tar upp priset som att I-Pace ska bli betydligt billigare än Model X men orginalartikeln från Forbes har lite mer svävande anledning att kalla den första elektriska SUVen.

Hur som helst låter det bra att de kommer redan i början av 2018.

http://insideevs.com/jaguar-track-early ... ls-market/

http://www.forbes.com/sites/johnmccormi ... 2223a43bf3
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Johnalm »

Fin andrabil 8-)
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Limbster »

Ser allt mer lovande ut, den kanske kommer att gå och köpa innan M3 i Sverige. Pris enligt Jaguar Sverige är uppskattat till 10-15% mer än motsvarande F-pace. Ska bli intressant att jämföra den med M3.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Bjelke »

Johnalm skrev:
Fin andrabil 8-)
:lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av mahulkp »

Limbster skrev:
Ser allt mer lovande ut, den kanske kommer att gå och köpa innan M3 i Sverige. Pris enligt Jaguar Sverige är uppskattat till 10-15% mer än motsvarande F-pace. Ska bli intressant att jämföra den med M3.
Motsvarande modell prestandamässigt är F-pace SVR som startar på ca 100.000 pund i UK...
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Skriv svar