Jaguar I-Pace

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10283
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

Bjelke skrev:
Varför lackar dom om den eg.?
Är det för att dom ff eg jobbar med den och byter delar hela tiden?
Jag fattar inte grejen lixom...
Förutom 12mans förklaring så hade de nog gått hårt åt lacken under resan. De antydde att tullen i Kina var full av industrispioner tex, och att de hade fått "lappa ihop" massor efter Kinabesöket.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av lobbin »

Legato skrev:
lobbin skrev:
Att det bara finns en showcase-bil behöver ju inte betyda att de inte har massa testbilar med andra utseende ute.
Återigen, de sa väldigt tydligt och specifikt att det bara fanns en körbar bil (som de dessutom hävdade hade kostat 20 miljoner att bygga om jag minns siffran rätt).
Det kan man ju tolka lite åt båda hållen, beroende på vad man vill :)
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av jpetters »

The publication listed the different variants starting at 82,000 euros and going up to 106,000 euro.

Here are the prices per variant converted in USD and without VAT (via tech01X):

I-PACE S: $76,400 – 18″ wheels, LED headlights, Meridian audio system
I-PACE SE: $83,864 – 20″ wheels, adaptive cruise control, leather, power tailgate
I-PACE HSE: $90,387 – 18 way power adjustable seats, surround audio, other stuff
I-PACE First Edition: $98,773 – heads up display, air suspension, and sunroof

https://electrek.co/2017/12/21/jaguar-a ... n-holders/
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av vigge50 »

jpetters skrev:
The publication listed the different variants starting at 82,000 euros and going up to 106,000 euro.

Here are the prices per variant converted in USD and without VAT (via tech01X):

I-PACE S: $76,400 – 18″ wheels, LED headlights, Meridian audio system
I-PACE SE: $83,864 – 20″ wheels, adaptive cruise control, leather, power tailgate
I-PACE HSE: $90,387 – 18 way power adjustable seats, surround audio, other stuff
I-PACE First Edition: $98,773 – heads up display, air suspension, and sunroof

https://electrek.co/2017/12/21/jaguar-a ... n-holders/
Om man kollar på priserna för Tesla Nederländerna så börjar Model S på 86 585€ så den får ett lägre pris och större batteri men sen så är det såklart mycket annat som skiljer. Model X börjar i Nederländerna på 93 335€. Kan vi i Sverige kanske förvänta oss att priset börjar på 840 000 kr?
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Smutt »

Undrar vem som kommer köpa den?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

Smutt skrev:
Undrar vem som kommer köpa den?
Sant. Den är för liten och saknar bra laddningsmöjligheter. För visst kommer den utan 3-fas? Och så blir det till att jaga de där 50 kW CCS-stolparna om man vill åka på längre färder. Det duger inte åt mig. Då blir det en plåga att ha elbil.

Det här stämmer ju inte heller riktigt:
The company had already revealed many details about the vehicle, which is a sport SUV equipped with a 90 kWh battery pack with a range of “over 500 km” NEDC-rated – or “a targeted range of approximately 220 miles on EPA test cycles”, according to Jaguar.
Om man tar min 90D så har den 528 km NEDC och 294 miles EPA. Så har Jaggan över 500 km NEDC så borde EPA ligga på minst 265 miles. 220 miles är ju i paritet med Model S 60D.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av 12man »

EPA straffar taskigt luftmotstånd hårt (pga högre fart), både jaguar och audi har designat sina bilar/gett identitet, mha som jag tycker groteska grillar och Lexus men de har väl inga el planer öht
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av erbo73 »

Verdi skrev:
Smutt skrev:
Undrar vem som kommer köpa den?
Sant. Den är för liten och saknar bra laddningsmöjligheter. För visst kommer den utan 3-fas? Och så blir det till att jaga de där 50 kW CCS-stolparna om man vill åka på längre färder. Det duger inte åt mig. Då blir det en plåga att ha elbil.
Vem ska köpa den? Ja, det är ju den första eldrivna SUV:en som inte ser ut som en flodhäst. För dem som inte är så ytliga finns det säkert andra aspekter också. Headup-display, matrix-ljus etc.

Inget har framkommit än om den kommer med 3-fasladdning eller ej men ett sånt självmål, att släppa den utan det, kan de knappast göra. Vad som däremot kommit fram är att den ska vara "förberedd" för att kunna ta emot 100-150 kW CCS (vad nu det innebär).
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Laban »

erbo73 skrev:
Vem ska köpa den? Ja, det är ju den första eldrivna SUV:en som inte ser ut som en flodhäst.
Antar att du refererar till Model X här :-)

Skillnaden är väl att i-Pace är en SUV på pappret men en kombi, tänk V60 cross-country, i verkligheten.

Sen vet jag inte , flodhäst ?

Bild
Senast redigerad av Laban, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10283
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

18" i de gigantiska hjulhusen som rymde 22" på konceptet? Brrr. Gissar att räckvidden är beräknad på 18" då också.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

erbo73 skrev:
Verdi skrev:
Smutt skrev:
Undrar vem som kommer köpa den?
Sant. Den är för liten och saknar bra laddningsmöjligheter. För visst kommer den utan 3-fas? Och så blir det till att jaga de där 50 kW CCS-stolparna om man vill åka på längre färder. Det duger inte åt mig. Då blir det en plåga att ha elbil.
Vem ska köpa den? Ja, det är ju den första eldrivna SUV:en som inte ser ut som en flodhäst. För dem som inte är så ytliga finns det säkert andra aspekter också. Headup-display, matrix-ljus etc.

Inget har framkommit än om den kommer med 3-fasladdning eller ej men ett sånt självmål, att släppa den utan det, kan de knappast göra. Vad som däremot kommit fram är att den ska vara "förberedd" för att kunna ta emot 100-150 kW CCS (vad nu det innebär).

Jag köper den gärna om den är stor nog, har 3-fas laddning och det byggs ut ett 150kW+ nätverk att ladda den i. Inga problem. :) Jag känner mig inte ett dugg bunden till just Tesla.
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

Laban skrev:
erbo73 skrev:
Vem ska köpa den? Ja, det är ju den första eldrivna SUV:en som inte ser ut som en flodhäst.
Antar att du refererar till Model X här :-)

Skillnaden är väl att i-Pace är en SUV på pappret men en kombi, tänk V60 cross-country, i verkligheten.

Sen vet jag inte , flodhäst ?

Bild

Japp. En flodhäst som en jättemås har landat på. ;)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Japp. En flodhäst som en jättemås har landat på. ;)
:lol: Varje gång vi ser en Model X ropar min sambo "titta en flodhäst". Det ligger nånting i det faktiskt. I-Pace är i mina ögon betydligt snyggare. Om den är bättre kan jag inte uttala mig om. Men visst är den inte helt oattraktiv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av lator »

mati skrev:
Verdi skrev:
Japp. En flodhäst som en jättemås har landat på. ;)
:lol: Varje gång vi ser en Model X ropar min sambo "titta en flodhäst". Det ligger nånting i det faktiskt. I-Pace är i mina ögon betydligt snyggare. Om den är bättre kan jag inte uttala mig om. Men visst är den inte helt oattraktiv.
Jag tycker att Model X vinner med tiden. Någon "flodhäst" är det absolut inte, snarare en gigantisk fladdermus... :roll:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10283
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

mati skrev:
Verdi skrev:
Japp. En flodhäst som en jättemås har landat på. ;)
:lol: Varje gång vi ser en Model X ropar min sambo "titta en flodhäst". Det ligger nånting i det faktiskt. I-Pace är i mina ögon betydligt snyggare. Om den är bättre kan jag inte uttala mig om. Men visst är den inte helt oattraktiv.
Konceptbilen är riktigt snygg. Sätter man på de fälgarna så blir dock prislappen en annan men framförallt lär räckvidden bli avsevärt sämre. Med 18" hjul föreställer jag mig ett avsevärt mindre attraktivt utseende tyvärr.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10283
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

Jag tycker för övrigt också X är rätt ful. Dock bättre och modernare än S som helhet.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
mati skrev:
Verdi skrev:
Japp. En flodhäst som en jättemås har landat på. ;)
:lol: Varje gång vi ser en Model X ropar min sambo "titta en flodhäst". Det ligger nånting i det faktiskt. I-Pace är i mina ögon betydligt snyggare. Om den är bättre kan jag inte uttala mig om. Men visst är den inte helt oattraktiv.
Konceptbilen är riktigt snygg. Sätter man på de fälgarna så blir dock prislappen en annan men framförallt lär räckvidden bli avsevärt sämre. Med 18" hjul föreställer jag mig ett avsevärt mindre attraktivt utseende tyvärr.

I-Pace är betydligt mindre än Model X så det går ändå inte att jämföra. Men när barnvagnen försvinner så får vi nog plats i en mindre bil... Får se.
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
Jag tycker för övrigt också X är rätt ful. Dock bättre och modernare än S som helhet.
Jag har knappt provsuttit en X men på bilder ser inredningen identisk ut. Stolarna likaså. Vad exakt är det som är mer modernt? (uppriktig fråga)

Om den är bättre? Säkert, om man har behovet av fler än 5 sittplatser eller vill ha dragkrok. Men en Model S är både snabbare och har längre räckvidd samt har möjlighet till takbox. Så det så! ;)
Användarvisningsbild
Baretta
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 06 jul 2017 08:54

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Baretta »

Om man nu vill jämföra X:en med nåt djur så tycker jag den påminner mest om en rovfågel. Kanske rentav en falk? :D
9B37A1AB-98E8-4988-9056-670C366EEF9E.jpeg
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Ingen falk varken bakifrån eller i profil, det kan nog de flesta skriva under på :lol: då är vi nog tillbaks på flodhäst iaf.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av mati »

Påminner lite om denna. En stor klump med små vingar.
Bild
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Bjelke »

:lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10283
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
Legato skrev:
Jag tycker för övrigt också X är rätt ful. Dock bättre och modernare än S som helhet.
Jag har knappt provsuttit en X men på bilder ser inredningen identisk ut. Stolarna likaså. Vad exakt är det som är mer modernt? (uppriktig fråga)

Om den är bättre? Säkert, om man har behovet av fler än 5 sittplatser eller vill ha dragkrok. Men en Model S är både snabbare och har längre räckvidd samt har möjlighet till takbox. Så det så! ;)
Nja. Instrumentpanelen är identisk, inte dörrar, fönster eller (bak)-stolar.

Ska skriva ett längre inlägg senare om fördelar och nackdelar jag upplever med respektive modell. Nu har jag ju en S75D och en X75D. Var på väg att svara från bilen tidigare vilket hade gått bra från Xen med AP1 men med AP2 var det såklart kört :?

Mycket är givetvis identiskt och mycket av fördelar resp nackdelar är bara kopplat till att den ena är SUV och den andra sedan.

Gällande modernitet är mycket såklart på detaljnivå när bilarna är så lika men största grejen är nog dörrarna:

* Dörrarna... Jag tänkte inte ens på möjligheten att Model S inte skulle ha soft close. För mig känns det extremt gammalmodigt på en lyxbil att behöva "smälla" igen dörrarna. Upplever dessutom att man behöver stänga med mer kraft än på många andra moderna bilar. X dörrar är fantastiska. Falkvingedörrarna är super när man har barnstol, det är smidigt att förardörren stängs när man trycker på bromsen och det är skönt att kunna öppna åt barnen och "förstagångsåkare" på distans.

* Framrutan... När man sitter i S inser man hur skönt det är med X stora och moderna panoramafönster.

* Ultra Hifin... Klart bättre ljud i X. Kanske egentligen inte ett modernare system men väl vidareutvecklat.

* Stolarna i baksätet... Jag har det helt nya baksätet i S och det är en klar förbättring. Det kommer dock inte upp i samma klass som Model X 6-sits stolar.

Det är nog typ det jag reflekterat över. Sen har Model S ett gäng andra fördelar (där dock merparten imo är kopplade till att det är en sedan). Jag älskar båda bilarna och sett till tex körglädje vinner såklart S. Vore jag tvungen att välja någon av mina väljer jag dock X med förutsättningen att man har barn (i mitt fall två). För mig skull S enbart vinna om jag var singel eller barnlös.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Fick inbjudan till att se på Ipace på Geilo i julhelgen. Kommer tyvärr inte vara där, men kanske någon annan som är intresserad?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
Verdi skrev:
Legato skrev:
Jag tycker för övrigt också X är rätt ful. Dock bättre och modernare än S som helhet.
Jag har knappt provsuttit en X men på bilder ser inredningen identisk ut. Stolarna likaså. Vad exakt är det som är mer modernt? (uppriktig fråga)

Om den är bättre? Säkert, om man har behovet av fler än 5 sittplatser eller vill ha dragkrok. Men en Model S är både snabbare och har längre räckvidd samt har möjlighet till takbox. Så det så! ;)
Nja. Instrumentpanelen är identisk, inte dörrar, fönster eller (bak)-stolar.

Ska skriva ett längre inlägg senare om fördelar och nackdelar jag upplever med respektive modell. Nu har jag ju en S75D och en X75D. Var på väg att svara från bilen tidigare vilket hade gått bra från Xen med AP1 men med AP2 var det såklart kört :?

Mycket är givetvis identiskt och mycket av fördelar resp nackdelar är bara kopplat till att den ena är SUV och den andra sedan.

Gällande modernitet är mycket såklart på detaljnivå när bilarna är så lika men största grejen är nog dörrarna:

* Dörrarna... Jag tänkte inte ens på möjligheten att Model S inte skulle ha soft close. För mig känns det extremt gammalmodigt på en lyxbil att behöva "smälla" igen dörrarna. Upplever dessutom att man behöver stänga med mer kraft än på många andra moderna bilar. X dörrar är fantastiska. Falkvingedörrarna är super när man har barnstol, det är smidigt att förardörren stängs när man trycker på bromsen och det är skönt att kunna öppna åt barnen och "förstagångsåkare" på distans.

* Framrutan... När man sitter i S inser man hur skönt det är med X stora och moderna panoramafönster.

* Ultra Hifin... Klart bättre ljud i X. Kanske egentligen inte ett modernare system men väl vidareutvecklat.

* Stolarna i baksätet... Jag har det helt nya baksätet i S och det är en klar förbättring. Det kommer dock inte upp i samma klass som Model X 6-sits stolar.

Det är nog typ det jag reflekterat över. Sen har Model S ett gäng andra fördelar (där dock merparten imo är kopplade till att det är en sedan). Jag älskar båda bilarna och sett till tex körglädje vinner såklart S. Vore jag tvungen att välja någon av mina väljer jag dock X med förutsättningen att man har barn (i mitt fall två). För mig skull S enbart vinna om jag var singel eller barnlös.

Det du pratar om är ju förbättringar och designval snarare än modernitet. Soft close, bra ljud, bra stolar, stora fönster och sånt är ju inget nytt under solen. Men visst, några fördelar måste den ju ha. ;)

Själv har jag aldrig funderat på en X pga kostnaden. Kändes som att en X75D skulle ha lite dålig räckvidd så man måste upp på X100D. Tycker priset drar iväg alldeles för mycket. Förmånsvärdet likaså. Är ingen SUV-människa heller. Tycker S är för stor och klumpig många ggr också. Hoppas kunna gå ner ytterligare i storlek när vi kan kasta den sista bakåtvända stolen och slipper ha med barnvagnen. Hoppas på en 3-serie kombi med eldrift.

ps. Hade jag varit singel hade jag köpt en Porsche. Haha. :D
Skriv svar