Jaguar I-Pace
Moderator: Redaktion
Re: Jaguar I-Pace
Intressant info! Får ju verkligen hoppas de löser bakluckan, det skulle man ju störa sig på dagligen annars. Bra med möjlighet till takbox, men tråkigt att hemmaladdning blir så pass långsam kombinerat med 90 kWh batteri.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Jaguar I-Pace
Laddning på en fas är inte alls bra för hemmaladdningen. Troligen vill man inte belasta en fas med mer än runt 13A om man har 16A i huvudsäkring och då får man bara ladda i 3kW eller ca 1,5 mil i timmen om det är enfas. Spelar inte så stor roll att bilen kan ta 32A när man ska ladda hemma.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Jaguar I-Pace
Då verkar Recharges uppgifter om priset vara fel, 700k i Norge gör ju att den kommer en bra bit över Model S.
Re: Jaguar I-Pace
Okej... I'm out.Svenssons skrev:Laddning på en fas är inte alls bra för hemmaladdningen.
3-fas är en deal breaker för mig iaf.
Re: Jaguar I-Pace
Ja, där instämmer jag.Mysman skrev:Okej... I'm out.Svenssons skrev:Laddning på en fas är inte alls bra för hemmaladdningen.
3-fas är en deal breaker för mig iaf.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Jaguar I-Pace
Me 2mati skrev:Ja, där instämmer jag.Mysman skrev:Okej... I'm out.Svenssons skrev:Laddning på en fas är inte alls bra för hemmaladdningen.
3-fas är en deal breaker för mig iaf.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Jaguar I-Pace
Det fanns ju nån tråd som visade nån tysk burk för att skapa enfas av trefas för att ladda Roadstern hittar den inte nu dock
Re: Jaguar I-Pace
Någon som har sett bilen i verklighet? och kan uttala sig om designen? Tycker den är riktigt läcker i vissa vinklar men inte helt hundra totalt sett!
Re: Jaguar I-Pace
http://evtun.com utvecklar en variant, som tar två faser (och ger 240 V! ut) som crowdfunding https://www.indiegogo.com/projects/acce ... electric#/ - dock med flexible goal, alltså får projektet alltid pengarna oavsett hur mycket som samlas in. Kan kanske bli något.bullen skrev:Det fanns ju nån tråd som visade nån tysk burk för att skapa enfas av trefas för att ladda Roadstern hittar den inte nu dock
Elbilist sedan 2014
Re: Jaguar I-Pace
Finns ju ingen produktionsklar bil ännu, men kanske är det någon här som sett prototypen på visningen i Norge?chol skrev:Någon som har sett bilen i verklighet? och kan uttala sig om designen? Tycker den är riktigt läcker i vissa vinklar men inte helt hundra totalt sett!
Blev mycket förvånad igår när jag läste att Jaguar gått ut med att endast 35 svenskar lagt sina 10k. När jag vet att jag är en av 35 och därmed kan få den bland de första i Sverige så blev man ju lite extra sugen
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Jaguar I-Pace
Jag var väldigt nära att lägga en reservation när jag trodde att den skulle kosta som en F-Pace, innan jag förstod att det var som en motsvarande F-Pace, dvs 800k+ istället för 500k.
Model S85D -15, "Voltaire"
Re: Jaguar I-Pace
Jag har ju varit lite skeptisk till I-Pace om den inte får tillgång till Teslas SuC (vilket varken är bekräftat eller ej vid denna tidspunkt). Men efter att ha kört i Tyskland de senaste dagarna, så vet jag inte om man behöver vara så rädd egentligen. Vid de flesta SuC finns även ett antal (ofta 3-5) CCS/Chademo kombinerade stolpar. Självklart behöver dessa uppgraderas till mer än 50kW, men det borde inte ta allt för lång tid. Tyskland verkar ha kommit betydligt längre när det gäller att ha flera laddpunkter på samma ställe och inte bara tillåta att 1 bil laddar per gång.
Sen är det kul att tyskarna är så extremt inne på fossilterminologi att man använder uttrycket "tanka" när man refererar till ladda Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Elektrotankstellen
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Håller med om att Chademo/CCS-nätverket håller byggas ut i rask takt. Hastigheten är OK men inte bra idag men det håller på att uppdateras. Största nackdelen är väl dock att det oftast inte är mer än 1 max 2 laddare på varje plats. Detta behöver också fixas så att det är många fler laddare per station.
Tyskarna verkar återanvända skyltarna för bensinstationer till elladdning. Det verkar fungera eftersom de med avgasbilar inte behöver lära sig något nytt, de vet ju redan att man inte ska parkera på bensinstationen...
Tyskarna verkar återanvända skyltarna för bensinstationer till elladdning. Det verkar fungera eftersom de med avgasbilar inte behöver lära sig något nytt, de vet ju redan att man inte ska parkera på bensinstationen...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Jaguar I-Pace
Just detta var ju den positiva överraskningen att det faktiskt är fler. På de vi har stoppat på de senaste dagarna har det varit 3-5 som kan ladda samtidigt.Svenssons skrev:Håller med om att Chademo/CCS-nätverket håller byggas ut i rask takt. Hastigheten är OK men inte bra idag men det håller på att uppdateras. Största nackdelen är väl dock att det oftast inte är mer än 1 max 2 laddare på varje plats. Detta behöver också fixas så att det är många fler laddare per station.
Tyskarna verkar återanvända skyltarna för bensinstationer till elladdning. Det verkar fungera eftersom de med avgasbilar inte behöver lära sig något nytt, de vet ju redan att man inte ska parkera på bensinstationen...
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Borde kanske lagt till "i Sverige". Jag har flera gånger kört runt i södra Sverige och medvetet valt bort SuC och förlitat mig på Chademo. De flesta platser har dock bara en laddare och i undantagsfall är det två. Antalet platser med Chademo är dock rätt bra redan och det är inga problem att enbart förlita sig på dessa så länge det finns ledig plats vilket det ofta gör pga få antal elbilar. Har fått vänta ca 10 minuter på laddaren vid Sydsvenska krysset men det är enda gången jag väntat.HelectriC skrev:Just detta var ju den positiva överraskningen att det faktiskt är fler. På de vi har stoppat på de senaste dagarna har det varit 3-5 som kan ladda samtidigt.Svenssons skrev:Håller med om att Chademo/CCS-nätverket håller byggas ut i rask takt. Hastigheten är OK men inte bra idag men det håller på att uppdateras. Största nackdelen är väl dock att det oftast inte är mer än 1 max 2 laddare på varje plats. Detta behöver också fixas så att det är många fler laddare per station.
Tyskarna verkar återanvända skyltarna för bensinstationer till elladdning. Det verkar fungera eftersom de med avgasbilar inte behöver lära sig något nytt, de vet ju redan att man inte ska parkera på bensinstationen...
I Tyskland och vissa andra länder så är dock utbyggnaden av icke-Tesla snabbladdare ännu bättre.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Jaguar I-Pace
Som SuC-nätverket är numera så är det ofta ingen större skillnad i effekt, jag vet inte hur jä...la ofta man får nöja sig med effekt under 45kW (som dessutom fladdrar upp och ner osv) och att hålla på att
flytta bilen mellan olika stolpar för att hitta en som funkar som den ska tar oxo tid och är ett onödigt meck
Och på det så går ju faktiskt effekten ner efter ett tag ändå (lite olika beroende på vilken modell man har).
Och så har vi såklart läget då man måste dela laddeffekten med en annan bil...
Största skillnaden blir ju såklart om man kommer in på en perfekt fungerande SuC med superlåg Soc och bara laddar typ 20-30 minuter.
Jag har sagt det flera ggr nu, men om inte SuC funkar bättre så är det ingen megaskillnad mot CCS/CHAdeMO förutom antalet stolpar per plats...........
flytta bilen mellan olika stolpar för att hitta en som funkar som den ska tar oxo tid och är ett onödigt meck
Och på det så går ju faktiskt effekten ner efter ett tag ändå (lite olika beroende på vilken modell man har).
Och så har vi såklart läget då man måste dela laddeffekten med en annan bil...
Största skillnaden blir ju såklart om man kommer in på en perfekt fungerande SuC med superlåg Soc och bara laddar typ 20-30 minuter.
Jag har sagt det flera ggr nu, men om inte SuC funkar bättre så är det ingen megaskillnad mot CCS/CHAdeMO förutom antalet stolpar per plats...........
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Jaguar I-Pace
Jag håller med om situationen i Sverige, jag förstår inte helt varför SuC och Chademo/CCS är så dåligt i Sverige. Jag har varje gång här i Tyskland fått runt 110kW en bra stund in i laddningen, men i Sverige låga effekter som du beskriver. Kan vi för en gångs skull säga "se på Tyskland" på något elbilsrelaterat det måste ju vara första gången dom ligger i framkant.Bjelke skrev:Som SuC-nätverket är numera så är det ofta ingen större skillnad i effekt, jag vet inte hur jä...la ofta man får nöja sig med effekt under 45kW (som dessutom fladdrar upp och ner osv) och att hålla på att
flytta bilen mellan olika stolpar för att hitta en som funkar som den ska tar oxo tid och är ett onödigt meck
Och på det så går ju faktiskt effekten ner efter ett tag ändå (lite olika beroende på vilken modell man har).
Och så har vi såklart läget då man måste dela laddeffekten med en annan bil...
Största skillnaden blir ju såklart om man kommer in på en perfekt fungerande SuC med superlåg Soc och bara laddar typ 20-30 minuter.
Jag har sagt det flera ggr nu, men om inte SuC funkar bättre så är det ingen megaskillnad mot CCS/CHAdeMO förutom antalet stolpar per plats...........
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Problemet med SuCarna måste ju vara pga matningen till stationerna. Är ju samma Tesla utrustning som sitter runt om i världen. Eller om det är någon konfiguration som görs annorlunda i Sverige?
Re: Jaguar I-Pace
Jag laddar mest i Arboga har alldrig haft problem där, bara en gång i Toftaholm
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Jaguar I-Pace
Dom i Tyskland används helt enkelt knapptHelectriC skrev:Jag håller med om situationen i Sverige, jag förstår inte helt varför SuC och Chademo/CCS är så dåligt i Sverige. Jag har varje gång här i Tyskland fått runt 110kW en bra stund in i laddningen, men i Sverige låga effekter som du beskriver. Kan vi för en gångs skull säga "se på Tyskland" på något elbilsrelaterat det måste ju vara första gången dom ligger i framkant.Bjelke skrev:Som SuC-nätverket är numera så är det ofta ingen större skillnad i effekt, jag vet inte hur jä...la ofta man får nöja sig med effekt under 45kW (som dessutom fladdrar upp och ner osv) och att hålla på att
flytta bilen mellan olika stolpar för att hitta en som funkar som den ska tar oxo tid och är ett onödigt meck
Och på det så går ju faktiskt effekten ner efter ett tag ändå (lite olika beroende på vilken modell man har).
Och så har vi såklart läget då man måste dela laddeffekten med en annan bil...
Största skillnaden blir ju såklart om man kommer in på en perfekt fungerande SuC med superlåg Soc och bara laddar typ 20-30 minuter.
Jag har sagt det flera ggr nu, men om inte SuC funkar bättre så är det ingen megaskillnad mot CCS/CHAdeMO förutom antalet stolpar per plats...........
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Jaguar I-Pace
Det beror nog enbart på slitage/taskigt underhåll för alla har funkat perfekt längre tillbaks... Jag var helt själv i Krokom nyligen men funkade ändå inte, samma sak i Väsby i våras tex...bat skrev:Problemet med SuCarna måste ju vara pga matningen till stationerna. Är ju samma Tesla utrustning som sitter runt om i världen. Eller om det är någon konfiguration som görs annorlunda i Sverige?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Jaguar I-Pace
Jag har haft problem med att den inte laddade and en gång, annars har jag de fåtal gånger jag laddat fått maxhastighet runt 100kW. Säker på att det inte är något med bilen?
Re: Jaguar I-Pace
Själv får jag alltid 100kW+ på SuC när jag laddar efter att ha kört längre väg som t.ex. Löddeköping i tisdags och Kristianstad förra veckan. Har jag inte kört särskilt långt så får jag dock bara mellan runt 30-70kW. Chademo ligger dock oftast på bättre platser för mig än SuC. Orsaken till detta är nog att de ligger på många fler platser. Det är egentligen bara SuC i Kristianstad och Tindered som ligger på bra platser för mig när det gäller södra Sverige.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.