Jaguar I-Pace

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av hed »

evilirish skrev:
hed skrev:
bylund skrev:
Lite som låtsasmotorljudet, så att övergången från förbränningsmotor inte ska vara för svår att hantera?
Det är för att elbilar är fullkomligt livsfarliga när de susar fram helt tysta och folk inte hör dem. I Norge dör ju runt 28.000 människor per dag pga att elbilar är så tysta. True story.
Jag hörde att det var 100.000!
100.000?? Herregud, min polare sa att det var 28.000. Men 100.000...
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
evilirish skrev:
hed skrev:
bylund skrev:
Lite som låtsasmotorljudet, så att övergången från förbränningsmotor inte ska vara för svår att hantera?
Det är för att elbilar är fullkomligt livsfarliga när de susar fram helt tysta och folk inte hör dem. I Norge dör ju runt 28.000 människor per dag pga att elbilar är så tysta. True story.
Jag hörde att det var 100.000!
Norges befolkning är väl i stort sett helt utraderad pga alla livsfarliga elbilar.
Japp det var ju när elnätet kollapsade som samhället gick under...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
mati skrev:
evilirish skrev:
hed skrev:
bylund skrev:
Lite som låtsasmotorljudet, så att övergången från förbränningsmotor inte ska vara för svår att hantera?
Det är för att elbilar är fullkomligt livsfarliga när de susar fram helt tysta och folk inte hör dem. I Norge dör ju runt 28.000 människor per dag pga att elbilar är så tysta. True story.
Jag hörde att det var 100.000!
Norges befolkning är väl i stort sett helt utraderad pga alla livsfarliga elbilar.
Japp det var ju när elnätet kollapsade som samhället gick under...
Konstigt att de fortfarande vill köpa upp alla svenska elbilar. Det måste vara en gigantisk konspiration allting.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av evilirish »

mati skrev:
Bjelke skrev:
mati skrev:
evilirish skrev:
hed skrev:
Det är för att elbilar är fullkomligt livsfarliga när de susar fram helt tysta och folk inte hör dem. I Norge dör ju runt 28.000 människor per dag pga att elbilar är så tysta. True story.
Jag hörde att det var 100.000!
Norges befolkning är väl i stort sett helt utraderad pga alla livsfarliga elbilar.
Japp det var ju när elnätet kollapsade som samhället gick under...
Konstigt att de fortfarande vill köpa upp alla svenska elbilar. Det måste vara en gigantisk konspiration allting.
Jag börjat misstänka att det är oljefonden som köper upp dem och gräver ner dem i gigantiska "land-fills". Sounds legit!
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Det är i stort sett bara jag kvar här. Men å andra sidan så reserverar jag ju bilar för en hel befolkning också :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av jonas »

Ni som provkört jaggan tidigare skulle vara intressant om ni provkörde igen för att verifiera/dementera skillnaden i respons.


Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

jonas skrev:
Ni som provkört jaggan tidigare skulle vara intressant om ni provkörde igen för att verifiera/dementera skillnaden i respons.


Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Jag får min om några veckor, ska skriva resumé då :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
jonas skrev:
Ni som provkört jaggan tidigare skulle vara intressant om ni provkörde igen för att verifiera/dementera skillnaden i respons.


Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Jag får min om några veckor, ska skriva resumé då :D
Det ser jag fram emot. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

mati skrev:
HelectriC skrev:
jonas skrev:
Ni som provkört jaggan tidigare skulle vara intressant om ni provkörde igen för att verifiera/dementera skillnaden i respons.


Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Jag får min om några veckor, ska skriva resumé då :D
Det ser jag fram emot. :)
I och med att bilen är ca 2mån försenad så kommer jag behöva vinterdäck på den när jag hämtar ut den. Har beställt lösa däck, som jag hoppas kunna få levererade direkt til ÅF för omläggning. Får se hur kul dom tycker det är när jag inte köpt vinterhjul hos dom :? Men jag frågade faktiskt om det gick att beställa hos ÅF, men dom kunde enbart erbjuda kompletta hjul och det blev löjligt dyrt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av TeslaTissel »

joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av joel80 »

En Kona eller Niro kommer (sett till räckvidd och laddhastighet) vara ett bra mkt bättre val för långresor än I-pase. :/

Troligen även då snabbladdarna blir vanliga.. Kona och Niro kan ju tillgodose sig en del av det också.

En Ioniq borde också vinna ett sånt här race.

Synd att Jaguar inte jobbat mer på effektivitet/förbrukning.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Gustafsson »

joel80 skrev:
En Kona eller Niro kommer (sett till räckvidd och laddhastighet) vara ett bra mkt bättre val för långresor än I-pase. :/

Troligen även då snabbladdarna blir vanliga.. Kona och Niro kan ju tillgodose sig en del av det också.

En Ioniq borde också vinna ett sånt här race.

Synd att Jaguar inte jobbat mer på effektivitet/förbrukning.
Det kommer säkert i jagga v2.0. Vore konstigt om alla nya elbilar ”hittar rätt” i alla avseenden i första försöket.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Leo »

Jag tror också att många biltillverkare nu ger sig in på ”okänd mark”. Där man både saknar viss kompetens OCH de ingenjörer man redan har kan man inte bara sparka hejvilt för att ersätta med nya. Man brukar dessutom vid nyrekryteringar säga att det tar 2år att komma upp i sin fulla potential på ett kvalificerat jobb (avseende arbetsprestation)

Ja, eller så är helt enkelt inte alla biltillverkares fokus ”maximal räckvidd”. På samma sätt som det inte är maximalt bränslesnål fossilversion.

Vore så fallet hade vi inga V6:or tex...Jaguar, Ferrari, Alfa var det ingen som någon vill ha. Vi alla drömde om en snål Prius eller någon annan mellanstor bil med liiiiiten snål motor. Typ Volvo V60 driv-e på ca 100hk.

Så att det finns ”olika effektiva elbilar” behöver inte automatiskt vara ”ett misslyckande” och inget konstigare än att olika tillverkare utvecklar olika bilmodeller för olika målgrupper.

Sen lyckas så klart olika biltillverkare olika bra med saker. Så har det alltid varit.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Smutt »

Undrar hur den står sig mot Tesla på vintern pga värmepumpen som den har och Tesla saknar
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Gustafsson »

Smutt skrev:
Undrar hur den står sig mot Tesla på vintern pga värmepumpen som den har och Tesla saknar
För Teslas del är värmen en icke-fråga för mig. Med min förra 70D fick jag helt enkelt ladda lite längre tid eller en extra gång vid långresor. Vinsten med värmepump tror jag är ytterst marginell i praktiken även om det låter bra. Problemen vintertid uppstår vi snöslask där rullmotståndet förkortar räckvidden mer påtagligt. Med 100 batteriet förväntar jag mig att mitt kör/laddmönster inte påverkas alls.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

Gustafsson skrev:
Smutt skrev:
Undrar hur den står sig mot Tesla på vintern pga värmepumpen som den har och Tesla saknar
För Teslas del är värmen en icke-fråga för mig. Med min förra 70D fick jag helt enkelt ladda lite längre tid eller en extra gång vid långresor. Vinsten med värmepump tror jag är ytterst marginell i praktiken även om det låter bra. Problemen vintertid uppstår vi snöslask där rullmotståndet förkortar räckvidden mer påtagligt. Med 100 batteriet förväntar jag mig att mitt kör/laddmönster inte påverkas alls.

Det går väl åt lite mindre energi för att värma kupén? Allt annat är ju lika. Jag ser det inte som ett problem alls.

Vill man jämföra så har ju BMW i3 BEV värmepump men REX har det inte. Skillnaden i räckvidd finns ju där året runt då BEV är lättare men på vintern är det kanske lite större skillnad. Exakt hur mycket vet jag inte. Men det går väl att räkna ut hur mycket energi man sparar på värmepumpen. De bästa värmepumparna har en verkningsgrad på uppåt 500% vad det verkar. Dvs du kan kapa uppvärmningsenergin med upp till 80% om du har värmepump.

Frågan är då hur mycket uppvärmningen förbrukar? ~2 kW i snitt? Isf sparar man 1,6 kWh per timmes körning. 16 Wh/km om man snittar 100 km/h. Nånting är det ju.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Laban »

Verdi skrev:
[
Vill man jämföra så har ju BMW i3 BEV värmepump men REX har det inte. Skillnaden i räckvidd finns ju där året runt då BEV är lättare men på vintern är det kanske lite större skillnad. Exakt hur mycket vet jag inte. Men det går väl att räkna ut hur mycket energi man sparar på värmepumpen. De bästa värmepumparna har en verkningsgrad på uppåt 500% vad det verkar. Dvs du kan kapa uppvärmningsenergin med upp till 80% om du har värmepump.
Om det inte är för kallt. För bilar har jag för mig att man brukar prata om -15C, efter det så är det ren elvärme som gäller. Och då kan man tänka sig att det vid -10 till -15C är hyfsat dåligt COP. Nästa fråga blir då kostnad för värmepumpen med tillhörande rördragning, "en extra pryl som kan gå sönder" vs några kWh batteri till.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 308
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Viper »

Laban skrev:
Verdi skrev:
[
Vill man jämföra så har ju BMW i3 BEV värmepump men REX har det inte. Skillnaden i räckvidd finns ju där året runt då BEV är lättare men på vintern är det kanske lite större skillnad. Exakt hur mycket vet jag inte. Men det går väl att räkna ut hur mycket energi man sparar på värmepumpen. De bästa värmepumparna har en verkningsgrad på uppåt 500% vad det verkar. Dvs du kan kapa uppvärmningsenergin med upp till 80% om du har värmepump.
Om det inte är för kallt. För bilar har jag för mig att man brukar prata om -15C, efter det så är det ren elvärme som gäller. Och då kan man tänka sig att det vid -10 till -15C är hyfsat dåligt COP. Nästa fråga blir då kostnad för värmepumpen med tillhörande rördragning, "en extra pryl som kan gå sönder" vs några kWh batteri till.
Vore ju trevligt om samma pump kunde användas som AC på sommaren och värme på vintern. Det är ju samma princip bara olika håll man värmer/kyler så att säga ... Men antagligen är det inte så enkelt att få till rent tekniskt?
Model S 75D 2016 Midnight silver
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

Viper skrev:
Laban skrev:
Verdi skrev:
[
Vill man jämföra så har ju BMW i3 BEV värmepump men REX har det inte. Skillnaden i räckvidd finns ju där året runt då BEV är lättare men på vintern är det kanske lite större skillnad. Exakt hur mycket vet jag inte. Men det går väl att räkna ut hur mycket energi man sparar på värmepumpen. De bästa värmepumparna har en verkningsgrad på uppåt 500% vad det verkar. Dvs du kan kapa uppvärmningsenergin med upp till 80% om du har värmepump.
Om det inte är för kallt. För bilar har jag för mig att man brukar prata om -15C, efter det så är det ren elvärme som gäller. Och då kan man tänka sig att det vid -10 till -15C är hyfsat dåligt COP. Nästa fråga blir då kostnad för värmepumpen med tillhörande rördragning, "en extra pryl som kan gå sönder" vs några kWh batteri till.
Vore ju trevligt om samma pump kunde användas som AC på sommaren och värme på vintern. Det är ju samma princip bara olika håll man värmer/kyler så att säga ... Men antagligen är det inte så enkelt att få till rent tekniskt?
Det är samma kompressor för kyla och värme, men med en extra värmeväxlare och lite annat bös.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Henrik Torphammar »

Viper skrev:
Vore ju trevligt om samma pump kunde användas som AC på sommaren och värme på vintern. Det är ju samma princip bara olika håll man värmer/kyler så att säga ... Men antagligen är det inte så enkelt att få till rent tekniskt?
Det som skiljer är bara att det sitter en fyrvägsventil som kan byta håll på kylkretsen. Kondensor och värmeväxlare byter plats så att säga. Sen tillkommer lite andra praktiska saker som kanske gör det olämpligt att köra AC som värmepump på vintern. Om kylarpaketet fryser igen så inte luft kan passera så kan tex inte vätskekylda batterier få kylning nog vid snabbladdning.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Frågan är då hur mycket uppvärmningen förbrukar? ~2 kW i snitt? Isf sparar man 1,6 kWh per timmes körning. 16 Wh/km om man snittar 100 km/h. Nånting är det ju.
Golfens värmepump verka käka ungefär 0,5kW, lite mer i början, något mindre under färd. Visserligen är kupén mindre än i Teslan, det går alltså inte att jämföra riktigt. Men om man ser på totala förbrukningen så har Teslans förbrukning börjat öka markant nu när det blir kallare, framförallt på kortare sträckor. Det handlar säkert om 20% ökning. Golfen käkar också mer än på sommarn, men inte alls i samma utsträckning. Max +10% kanske. Det måste vara värmepumpen. Nåt annat kan jag inte tänka mig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

Henrik Torphammar skrev:
Viper skrev:
Vore ju trevligt om samma pump kunde användas som AC på sommaren och värme på vintern. Det är ju samma princip bara olika håll man värmer/kyler så att säga ... Men antagligen är det inte så enkelt att få till rent tekniskt?
Det som skiljer är bara att det sitter en fyrvägsventil som kan byta håll på kylkretsen. Kondensor och värmeväxlare byter plats så att säga. Sen tillkommer lite andra praktiska saker som kanske gör det olämpligt att köra AC som värmepump på vintern. Om kylarpaketet fryser igen så inte luft kan passera så kan tex inte vätskekylda batterier få kylning nog vid snabbladdning.
Varför skulle kylarpaketet frysa igen i större utsträckning om man kör AC:n som värmepump på vintern?
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Jerker »

Zoens värmepump kan dra 2-3 kW när den går för fullt. Det finns ju ingen exakt mätare utan bara en indikator som visar hela kW, så den visar ju 1 kW om minsta förbrukning är i gång.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

Jerker skrev:
Zoens värmepump kan dra 2-3 kW när den går för fullt. Det finns ju ingen exakt mätare utan bara en indikator som visar hela kW, så den visar ju 1 kW om minsta förbrukning är i gång.
Det låter väldigt mycket, vid vilka temperaturer drar den 2-3 kW?
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av chaffis75 »

Jerker skrev:
Zoens värmepump kan dra 2-3 kW när den går för fullt. Det finns ju ingen exakt mätare utan bara en indikator som visar hela kW, så den visar ju 1 kW om minsta förbrukning är i gång.
Är du säker på de... säger inte du har fel men jag har fått för mig att tex leaf har en värmepump i kombination med vanligt resistiv värme detta för att klara tiktigt kallt klimat också där värmepumpen inte blir så effektiv.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skriv svar