Jaguar I-Pace
Moderator: Redaktion
Re: Jaguar I-Pace
Ja, jag brukar säga att det finns en anledning till att lok är elektriska. Det säger väl allt om elmotorns kapacitet. Tågen väger ju flera hundra ton. Dessutom brukar jag berätta att oftast är även de s.k. dieselloken också elektriska. Dieselmotorn driver bara en generator som i sin tur driver elmotorn eftersom den är mycket bättre på att dra tungt!
Men nånstans var det nån som skrev att det är kylningen av batteripacken som är nyckeln. Så länge man kyler batterierna med luft så kan man få problem om man drar för tungt. Och jag vet inte hur det är med påsbatterier, hur lätta de är att kyla ens med vatten? Borde inte vara något problem.
När tidningen Elbilen presenterade Bolten i ett reportage från Parismässan i höstas så intervjuade de den som varit chef för utvecklingen av bilen och han citerades att "på ett tidigt stadium valde vi bort dragkrok". Inget mer än så, och den förbannade reportern hade inte vett att fråga VARFÖR?! Det hade varit väldigt intressant att få höra!
Men nånstans var det nån som skrev att det är kylningen av batteripacken som är nyckeln. Så länge man kyler batterierna med luft så kan man få problem om man drar för tungt. Och jag vet inte hur det är med påsbatterier, hur lätta de är att kyla ens med vatten? Borde inte vara något problem.
När tidningen Elbilen presenterade Bolten i ett reportage från Parismässan i höstas så intervjuade de den som varit chef för utvecklingen av bilen och han citerades att "på ett tidigt stadium valde vi bort dragkrok". Inget mer än så, och den förbannade reportern hade inte vett att fråga VARFÖR?! Det hade varit väldigt intressant att få höra!
Re: Jaguar I-Pace
Det enkla svaret är väl att dragkrok är en ickefråga? Är väl bara svenskar som fått för sig att man ska ha den där klumpen där bak för en massa extra tusenlappar trots att den aldrig används
Personligen tycker jag det är mkt enklare att (i följande ordning) :
1.) Se till att få saker hemlevererade.
2.) Se till att få saker bortforslade.
3.) Om det krisar hyra ett fordon avsett för att frakta stora saker.
Transporttjänster är ju billiga i Sverige, förstår inte denna utbredda förtjusning över att dra omkring på saker själv (inklusive husvagnar, det finns hotell )
Personligen tycker jag det är mkt enklare att (i följande ordning) :
1.) Se till att få saker hemlevererade.
2.) Se till att få saker bortforslade.
3.) Om det krisar hyra ett fordon avsett för att frakta stora saker.
Transporttjänster är ju billiga i Sverige, förstår inte denna utbredda förtjusning över att dra omkring på saker själv (inklusive husvagnar, det finns hotell )
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Jaguar I-Pace
Personligen använder jag mitt släp som soprum fylller det under en månad sen åker jag till tipppen och på vägen hem plockar jag upp en pall pellets, men trots minimal användning måste jag ha en bil med krokLegato skrev:Det enkla svaret är väl att dragkrok är en ickefråga? Är väl bara svenskar som fått för sig att man ska ha den där klumpen där bak för en massa extra tusenlappar trots att den aldrig används
Personligen tycker jag det är mkt enklare att (i följande ordning) :
1.) Se till att få saker hemlevererade.
2.) Se till att få saker bortforslade.
3.) Om det krisar hyra ett fordon avsett för att frakta stora saker.
Transporttjänster är ju billiga i Sverige, förstår inte denna utbredda förtjusning över att dra omkring på saker själv (inklusive husvagnar, det finns hotell )
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Jaguar I-Pace
I min värld innebär det där en massa merarbete med högre grad av planering och mindre utrymme för spontanitet. Sen är jag husägare och snickrar och grejar mycket själv. Jag köper en hel del grejer på blocket och då gäller ofta att de bästa fynden görs av den som snabbast kan vara på plats och hämta. Då måste man ha eget släp som bara står där och väntar och en bil att dra det med.Legato skrev:1.) Se till att få saker hemlevererade.
2.) Se till att få saker bortforslade.
3.) Om det krisar hyra ett fordon avsett för att frakta stora saker.
Och när jag nu kör elbil, vilket inneburit att jag ökat min månadskostnad för bilanvändandet (till skillnad från tidigare när jag körde egenmekade skrotbilar med en minimal kapital- och servicekostnad) så är det ännu viktigare att jag kan minska på utgifterna på annat vilket alltså ökar behovet av dragkrok.
Men det är ju så det är. Vi är olika och har olika behov. Jag föredrar husvagn före hotell, även om det var längesedan jag hade möjlighet att välja. Det är dags för elbilsbranchen att börja erbjuda alla alternativ som redan erbjuds inom fossilbilsbranschen.
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Jaguar I-Pace
Att Jaguar valt att inte ha dragkrok är inte så konstigt. Det sitter nog djupt i deras organisation att deras bilar inte skall ha dragkrok.
Jag var för några år sedan (Hmmm, ca 12år sen iof ..... ) hos Jaguarhandlaren i Nacka. När jag då frågade efter dragkrok fick jag höra att på bilar som Jaguar ska man inte ha dragkrok! Han insinuerade tydligt att jag var och tittade på fel typ av bil.
Jag var för några år sedan (Hmmm, ca 12år sen iof ..... ) hos Jaguarhandlaren i Nacka. När jag då frågade efter dragkrok fick jag höra att på bilar som Jaguar ska man inte ha dragkrok! Han insinuerade tydligt att jag var och tittade på fel typ av bil.
Tesla Model Y
Re: Jaguar I-Pace
Ja så är det ju och jag skojar ju lite såklart. Dock känns ju din analys mer relevant för tex Hyundai Ioniq och e-Golf. Är nog ganska få som lägger 600-1000 kkr på en Jaguar iPace som samtidigt tycker det är för kostsamt att hyra en lastbil eller bortforsling.Jerker skrev:I min värld innebär det där en massa merarbete med högre grad av planering och mindre utrymme för spontanitet. Sen är jag husägare och snickrar och grejar mycket själv. Jag köper en hel del grejer på blocket och då gäller ofta att de bästa fynden görs av den som snabbast kan vara på plats och hämta. Då måste man ha eget släp som bara står där och väntar och en bil att dra det med.Legato skrev:1.) Se till att få saker hemlevererade.
2.) Se till att få saker bortforslade.
3.) Om det krisar hyra ett fordon avsett för att frakta stora saker.
Och när jag nu kör elbil, vilket inneburit att jag ökat min månadskostnad för bilanvändandet (till skillnad från tidigare när jag körde egenmekade skrotbilar med en minimal kapital- och servicekostnad) så är det ännu viktigare att jag kan minska på utgifterna på annat vilket alltså ökar behovet av dragkrok.
Men det är ju så det är. Vi är olika och har olika behov. Jag föredrar husvagn före hotell, även om det var längesedan jag hade möjlighet att välja. Det är dags för elbilsbranchen att börja erbjuda alla alternativ som redan erbjuds inom fossilbilsbranschen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Jaguar I-Pace
Hehe, det låter faktiskt som en högst rimlig förklarling. Ska faktiskt precis iväg och serva min F-Type, kanske borde höra mig för om dragmöjlighetergellerstam skrev:Att Jaguar valt att inte ha dragkrok är inte så konstigt. Det sitter nog djupt i deras organisation att deras bilar inte skall ha dragkrok.
Jag var för några år sedan (Hmmm, ca 12år sen iof ..... ) hos Jaguarhandlaren i Nacka. När jag då frågade efter dragkrok fick jag höra att på bilar som Jaguar ska man inte ha dragkrok! Han insinuerade tydligt att jag var och tittade på fel typ av bil.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Jaguar I-Pace
Tidigare i den här tråden var det nån som sade sig veta att det går att få dragkrok på motsvarande fossilvarianter. Men om sen ÅF inte vill låtas om det är ju en annan sak.Legato skrev:Hehe, det låter faktiskt som en högst rimlig förklarling. Ska faktiskt precis iväg och serva min F-Type, kanske borde höra mig för om dragmöjlighetergellerstam skrev:Att Jaguar valt att inte ha dragkrok är inte så konstigt. Det sitter nog djupt i deras organisation att deras bilar inte skall ha dragkrok.
Jag var för några år sedan (Hmmm, ca 12år sen iof ..... ) hos Jaguarhandlaren i Nacka. När jag då frågade efter dragkrok fick jag höra att på bilar som Jaguar ska man inte ha dragkrok! Han insinuerade tydligt att jag var och tittade på fel typ av bil.
Re: Jaguar I-Pace
Jo, jag förstår det! Fast om man lagt så mycket pengar på en bil så kanske det verkligen är nödvändigt att minimera andra kostnader.Legato skrev:Ja så är det ju och jag skojar ju lite såklart. Dock känns ju din analys mer relevant för tex Hyundai Ioniq och e-Golf. Är nog ganska få som lägger 600-1000 kkr på en Jaguar iPace som samtidigt tycker det är för kostsamt att hyra en lastbil eller bortforsling.
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Jaguar I-Pace
Det jag kollade på då var en X-Type kombi med fyrhjulsdrift?.... Så att fråga på dragkrok kändes inte helt udda tyckte jag ..... Har för mig att säljaren efter lite knorr kom fram till att det kostade 17000kr att få kroken monterad.Jerker skrev:Tidigare i den här tråden var det nån som sade sig veta att det går att få dragkrok på motsvarande fossilvarianter. Men om sen ÅF inte vill låtas om det är ju en annan sak.Legato skrev:Hehe, det låter faktiskt som en högst rimlig förklarling. Ska faktiskt precis iväg och serva min F-Type, kanske borde höra mig för om dragmöjlighetergellerstam skrev:Att Jaguar valt att inte ha dragkrok är inte så konstigt. Det sitter nog djupt i deras organisation att deras bilar inte skall ha dragkrok.
Jag var för några år sedan (Hmmm, ca 12år sen iof ..... ) hos Jaguarhandlaren i Nacka. När jag då frågade efter dragkrok fick jag höra att på bilar som Jaguar ska man inte ha dragkrok! Han insinuerade tydligt att jag var och tittade på fel typ av bil.
Tesla Model Y
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Jaguar I-Pace
Och kunde jag få en dragkrok monterad av Tesla (godkänd osv alltså) så skulle jag betala 17000kr utan tvekangellerstam skrev:Det jag kollade på då var en X-Type kombi med fyrhjulsdrift?.... Så att fråga på dragkrok kändes inte helt udda tyckte jag ..... Har för mig att säljaren efter lite knorr kom fram till att det kostade 17000kr att få kroken monterad.Jerker skrev:Tidigare i den här tråden var det nån som sade sig veta att det går att få dragkrok på motsvarande fossilvarianter. Men om sen ÅF inte vill låtas om det är ju en annan sak.Legato skrev:Hehe, det låter faktiskt som en högst rimlig förklarling. Ska faktiskt precis iväg och serva min F-Type, kanske borde höra mig för om dragmöjlighetergellerstam skrev:Att Jaguar valt att inte ha dragkrok är inte så konstigt. Det sitter nog djupt i deras organisation att deras bilar inte skall ha dragkrok.
Jag var för några år sedan (Hmmm, ca 12år sen iof ..... ) hos Jaguarhandlaren i Nacka. När jag då frågade efter dragkrok fick jag höra att på bilar som Jaguar ska man inte ha dragkrok! Han insinuerade tydligt att jag var och tittade på fel typ av bil.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Jaguar I-Pace
Jag skulle köpt en till nu måste jag vänta på M3Bjelke skrev:Och kunde jag få en dragkrok monterad av Tesla (godkänd osv alltså) så skulle jag betala 17000kr utan tvekangellerstam skrev:Det jag kollade på då var en X-Type kombi med fyrhjulsdrift?.... Så att fråga på dragkrok kändes inte helt udda tyckte jag ..... Har för mig att säljaren efter lite knorr kom fram till att det kostade 17000kr att få kroken monterad.Jerker skrev:Tidigare i den här tråden var det nån som sade sig veta att det går att få dragkrok på motsvarande fossilvarianter. Men om sen ÅF inte vill låtas om det är ju en annan sak.Legato skrev:Hehe, det låter faktiskt som en högst rimlig förklarling. Ska faktiskt precis iväg och serva min F-Type, kanske borde höra mig för om dragmöjlighetergellerstam skrev:Att Jaguar valt att inte ha dragkrok är inte så konstigt. Det sitter nog djupt i deras organisation att deras bilar inte skall ha dragkrok.
Jag var för några år sedan (Hmmm, ca 12år sen iof ..... ) hos Jaguarhandlaren i Nacka. När jag då frågade efter dragkrok fick jag höra att på bilar som Jaguar ska man inte ha dragkrok! Han insinuerade tydligt att jag var och tittade på fel typ av bil.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Jaguar I-Pace
Jag tycker fortfarande att den springande punkten för I-Pace är laddmöjlighet. Kan dom vid bedtällnignstillfället inte ge något konkret på att mer än 50kW CCS kommer vara möjligt, så är jag mycket tveksam till att beställa. Det går helt enkelt inte att stanna i 90min varje gång man ska ladda, DÅ pratar vi om stora nackdelar med elbil. Hoppas innerligt att det antingen presenteras en 150kW CCS lösning eller att man går ut med att Jaguar får tillgång till teslas superchargers.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Håller med. Alla snackar om räckvidd hit och dit. Det är ju för de flesta inte särskilt viktigt mer än några ggr per år och då är laddnätverket minst lika viktigt. Tar hellre en bil med 30 mils räckvidd som går att ladda snabbt nästan överallt än en som har 60 mils räckvidd med begränsat nätverk av snabbladdare.HelectriC skrev:Jag tycker fortfarande att den springande punkten för I-Pace är laddmöjlighet. Kan dom vid bedtällnignstillfället inte ge något konkret på att mer än 50kW CCS kommer vara möjligt, så är jag mycket tveksam till att beställa. Det går helt enkelt inte att stanna i 90min varje gång man ska ladda, DÅ pratar vi om stora nackdelar med elbil. Hoppas innerligt att det antingen presenteras en 150kW CCS lösning eller att man går ut med att Jaguar får tillgång till teslas superchargers.
Handen på hjärtat, hur många dagar per år kör ni längre än 30 mil?
Jag gör det kanske 5-10 dagar per år.
Re: Jaguar I-Pace
Så länge jag måste vara hemma och ta emot transporterna dag tid så är det inget alternativ. Min timpeng är så pass hög att en dragkrok blir billig nästan direkt.Legato skrev:Det enkla svaret är väl att dragkrok är en ickefråga? Är väl bara svenskar som fått för sig att man ska ha den där klumpen där bak för en massa extra tusenlappar trots att den aldrig används
Personligen tycker jag det är mkt enklare att (i följande ordning) :
1.) Se till att få saker hemlevererade.
2.) Se till att få saker bortforslade.
3.) Om det krisar hyra ett fordon avsett för att frakta stora saker.
Transporttjänster är ju billiga i Sverige, förstår inte denna utbredda förtjusning över att dra omkring på saker själv (inklusive husvagnar, det finns hotell )
Re: Jaguar I-Pace
I praktiken kör man inte längre än 30 mil i alla fall. Finns det bara snabbladdare överallt så funkar det finfint med 20 mils räckvidd. Det är viktigare att kunna ladda än att kunna köra långt på en laddning. Men det förstår man först när man har elbil. Att stanna varannan timme och ladda lite är faktiskt ganska trevligt. Men att stanna och tanka diesel är det värsta jag vet. Men en fossilbil vill man tanka så sällan som möjligt, helt enkelt för att det är äckligt och otrevligt. För elbilar gäller andra premisser.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Jaguar I-Pace
Håller till 100% med har 20 i min s60 funkar fint men hade jag inte haft SUC nätet hade bilen varit en plåga, leta efter laddning trasiga laddare osv .men gillar tempot och fika stoppen men en bil utan SUC alldrig i livet!mati skrev:I praktiken kör man inte längre än 30 mil i alla fall. Finns det bara snabbladdare överallt så funkar det finfint med 20 mils räckvidd. Det är viktigare att kunna ladda än att kunna köra långt på en laddning. Men det förstår man först när man har elbil. Att stanna varannan timme och ladda lite är faktiskt ganska trevligt. Men att stanna och tanka diesel är det värsta jag vet. Men en fossilbil vill man tanka så sällan som möjligt, helt enkelt för att det är äckligt och otrevligt. För elbilar gäller andra premisser.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Jaguar I-Pace
Jag har aldrig varit så pigg efter en långresa som nu med Teslan. Många säger att det är autopiloten. Det kan det inte vara eftersom jag inte har haft autopilot i min tidigare bil. En del säger att det är avsaknad av brummande motorljud och det kan vara en del av förklaringen. Huvudorsaken tror jag är att man är tvungen att ta lite små pauser då och då. En liten bensträckare, en liten promenad runt kvarteret eller bara lite stretching. Avkopplande och bra för kroppen. Jag tycker nästan att laddpauserna är det bästa med elbilsresandet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Jaguar I-Pace
Ja, avsaknaden av en massa onödiga ljud, som t.ex. motorljudet är definitivt nåt som gör resan trevligare! Jag märker stor skillnad när jag sätter mig i hustruns fossil som är i samma storleksklass.mati skrev:Jag har aldrig varit så pigg efter en långresa som nu med Teslan. Många säger att det är autopiloten. Det kan det inte vara eftersom jag inte har haft autopilot i min tidigare bil. En del säger att det är avsaknad av brummande motorljud och det kan vara en del av förklaringen. Huvudorsaken tror jag är att man är tvungen att ta lite små pauser då och då. En liten bensträckare, en liten promenad runt kvarteret eller bara lite stretching. Avkopplande och bra för kroppen. Jag tycker nästan att laddpauserna är det bästa med elbilsresandet.
Re: Jaguar I-Pace
Tror ni Tesla skulle våga släppa in Jaguar i sitt laddningsnätverk? Jaguar har varit väldigt tysta om laddningsmöjligheter vilket antingen är en struts-taktik eller för att de har en bomb att släppa vid släppet.
Flera de andra fossil-tillverkrna har ju annonserat olika samarbeten. Tror Tesla skulle tjäna på att låta några andra hyra in sig i sitt nätverk.
Flera de andra fossil-tillverkrna har ju annonserat olika samarbeten. Tror Tesla skulle tjäna på att låta några andra hyra in sig i sitt nätverk.
Re: Jaguar I-Pace
Jag tror ingen vill in i Teslas laddnät det är ju som att säga vi är så dåliga så vi behöver Teslas hjälp att få våra bilar laddade
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Jaguar I-Pace
En mindre tillverkare som Jaguar tror jag måste hitta en allians för detta om de är seriösa på elbilssidan och I-pace satsningen tyder ju faktiskt på det.Smutt skrev:Jag tror ingen vill in i Teslas laddnät det är ju som att säga vi är så dåliga så vi behöver Teslas hjälp att få våra bilar laddade
Re: Jaguar I-Pace
Det tror jag inte. Jaguar är ett såpass litet märke (visserligen Tesla också, men ganska olika framtidsutsikter för dessa två bolag) att dom måste ingå allianser. Tesla har dessutom sagt att dom välkomnar andra samt att dom för konkreta diskussioner med en europeisk tillverkare som inte är tysk. Återstår i stort sett franska (yeah right att franskmän skulle erkänna att ett amerikanskt bolag har gjort nåt bra) och Volvo. Skulle kunna vara Volvo eller Jaguar. Hoppas i detta skede på Jaguar.Smutt skrev:Jag tror ingen vill in i Teslas laddnät det är ju som att säga vi är så dåliga så vi behöver Teslas hjälp att få våra bilar laddade
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Tror när Tesla drog igång och behövde pengar till sitt laddnätverk tyckte alla dom var galnaHelectriC skrev:Det tror jag inte. Jaguar är ett såpass litet märke (visserligen Tesla också, men ganska olika framtidsutsikter för dessa två bolag) att dom måste ingå allianser. Tesla har dessutom sagt att dom välkomnar andra samt att dom för konkreta diskussioner med en europeisk tillverkare som inte är tysk. Återstår i stort sett franska (yeah right att franskmän skulle erkänna att ett amerikanskt bolag har gjort nåt bra) och Volvo. Skulle kunna vara Volvo eller Jaguar. Hoppas i detta skede på Jaguar.Smutt skrev:Jag tror ingen vill in i Teslas laddnät det är ju som att säga vi är så dåliga så vi behöver Teslas hjälp att få våra bilar laddade
Nu är dom fattar vitsen så står det ju redan Tesla på allting istället för nåt gemensamt namn vilket är generande
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Jaguar I-Pace
Ja har man inte friheten att kunna disponera sin egen tid så är det svårare.LarsL skrev:Så länge jag måste vara hemma och ta emot transporterna dag tid så är det inget alternativ. Min timpeng är så pass hög att en dragkrok blir billig nästan direkt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021