Jaguar I-Pace

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

Intressant info! Får ju verkligen hoppas de löser bakluckan, det skulle man ju störa sig på dagligen annars. Bra med möjlighet till takbox, men tråkigt att hemmaladdning blir så pass långsam kombinerat med 90 kWh batteri.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Svenssons »

Laddning på en fas är inte alls bra för hemmaladdningen. Troligen vill man inte belasta en fas med mer än runt 13A om man har 16A i huvudsäkring och då får man bara ladda i 3kW eller ca 1,5 mil i timmen om det är enfas. Spelar inte så stor roll att bilen kan ta 32A när man ska ladda hemma.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av vigge50 »

Då verkar Recharges uppgifter om priset vara fel, 700k i Norge gör ju att den kommer en bra bit över Model S.
Mysman
Inlägg: 175
Blev medlem: 15 jul 2016 10:49

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Mysman »

Svenssons skrev:
Laddning på en fas är inte alls bra för hemmaladdningen.
Okej... I'm out.

3-fas är en deal breaker för mig iaf.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av mati »

Mysman skrev:
Svenssons skrev:
Laddning på en fas är inte alls bra för hemmaladdningen.
Okej... I'm out.

3-fas är en deal breaker för mig iaf.
Ja, där instämmer jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Mysman skrev:
Svenssons skrev:
Laddning på en fas är inte alls bra för hemmaladdningen.
Okej... I'm out.

3-fas är en deal breaker för mig iaf.
Ja, där instämmer jag.
Me 2 :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av bullen »

Det fanns ju nån tråd som visade nån tysk burk för att skapa enfas av trefas för att ladda Roadstern hittar den inte nu dock
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av bullen »

chol
Inlägg: 20
Blev medlem: 31 mar 2015 07:07

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av chol »

Någon som har sett bilen i verklighet? och kan uttala sig om designen? Tycker den är riktigt läcker i vissa vinklar men inte helt hundra totalt sett!
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Klintan »

bullen skrev:
Det fanns ju nån tråd som visade nån tysk burk för att skapa enfas av trefas för att ladda Roadstern hittar den inte nu dock
http://evtun.com utvecklar en variant, som tar två faser (och ger 240 V! ut) som crowdfunding https://www.indiegogo.com/projects/acce ... electric#/ - dock med flexible goal, alltså får projektet alltid pengarna oavsett hur mycket som samlas in. Kan kanske bli något.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

chol skrev:
Någon som har sett bilen i verklighet? och kan uttala sig om designen? Tycker den är riktigt läcker i vissa vinklar men inte helt hundra totalt sett!
Finns ju ingen produktionsklar bil ännu, men kanske är det någon här som sett prototypen på visningen i Norge?

Blev mycket förvånad igår när jag läste att Jaguar gått ut med att endast 35 svenskar lagt sina 10k. När jag vet att jag är en av 35 och därmed kan få den bland de första i Sverige så blev man ju lite extra sugen ;-)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Seregon »

Jag var väldigt nära att lägga en reservation när jag trodde att den skulle kosta som en F-Pace, innan jag förstod att det var som en motsvarande F-Pace, dvs 800k+ istället för 500k.
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Jag har ju varit lite skeptisk till I-Pace om den inte får tillgång till Teslas SuC (vilket varken är bekräftat eller ej vid denna tidspunkt). Men efter att ha kört i Tyskland de senaste dagarna, så vet jag inte om man behöver vara så rädd egentligen. Vid de flesta SuC finns även ett antal (ofta 3-5) CCS/Chademo kombinerade stolpar. Självklart behöver dessa uppgraderas till mer än 50kW, men det borde inte ta allt för lång tid. Tyskland verkar ha kommit betydligt längre när det gäller att ha flera laddpunkter på samma ställe och inte bara tillåta att 1 bil laddar per gång.
20170726_103724.jpg
Sen är det kul att tyskarna är så extremt inne på fossilterminologi att man använder uttrycket "tanka" när man refererar till ladda :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Elektrotankstellen :lol:
20170726_223359.jpg
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Svenssons »

Håller med om att Chademo/CCS-nätverket håller byggas ut i rask takt. Hastigheten är OK men inte bra idag men det håller på att uppdateras. Största nackdelen är väl dock att det oftast inte är mer än 1 max 2 laddare på varje plats. Detta behöver också fixas så att det är många fler laddare per station.

Tyskarna verkar återanvända skyltarna för bensinstationer till elladdning. Det verkar fungera eftersom de med avgasbilar inte behöver lära sig något nytt, de vet ju redan att man inte ska parkera på bensinstationen...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Svenssons skrev:
Håller med om att Chademo/CCS-nätverket håller byggas ut i rask takt. Hastigheten är OK men inte bra idag men det håller på att uppdateras. Största nackdelen är väl dock att det oftast inte är mer än 1 max 2 laddare på varje plats. Detta behöver också fixas så att det är många fler laddare per station.

Tyskarna verkar återanvända skyltarna för bensinstationer till elladdning. Det verkar fungera eftersom de med avgasbilar inte behöver lära sig något nytt, de vet ju redan att man inte ska parkera på bensinstationen...
Just detta var ju den positiva överraskningen att det faktiskt är fler. På de vi har stoppat på de senaste dagarna har det varit 3-5 som kan ladda samtidigt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Svenssons »

HelectriC skrev:
Svenssons skrev:
Håller med om att Chademo/CCS-nätverket håller byggas ut i rask takt. Hastigheten är OK men inte bra idag men det håller på att uppdateras. Största nackdelen är väl dock att det oftast inte är mer än 1 max 2 laddare på varje plats. Detta behöver också fixas så att det är många fler laddare per station.

Tyskarna verkar återanvända skyltarna för bensinstationer till elladdning. Det verkar fungera eftersom de med avgasbilar inte behöver lära sig något nytt, de vet ju redan att man inte ska parkera på bensinstationen...
Just detta var ju den positiva överraskningen att det faktiskt är fler. På de vi har stoppat på de senaste dagarna har det varit 3-5 som kan ladda samtidigt.
Borde kanske lagt till "i Sverige". Jag har flera gånger kört runt i södra Sverige och medvetet valt bort SuC och förlitat mig på Chademo. De flesta platser har dock bara en laddare och i undantagsfall är det två. Antalet platser med Chademo är dock rätt bra redan och det är inga problem att enbart förlita sig på dessa så länge det finns ledig plats vilket det ofta gör pga få antal elbilar. Har fått vänta ca 10 minuter på laddaren vid Sydsvenska krysset men det är enda gången jag väntat.

I Tyskland och vissa andra länder så är dock utbyggnaden av icke-Tesla snabbladdare ännu bättre.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Bjelke »

Som SuC-nätverket är numera så är det ofta ingen större skillnad i effekt, jag vet inte hur jä...la ofta man får nöja sig med effekt under 45kW (som dessutom fladdrar upp och ner osv) och att hålla på att
flytta bilen mellan olika stolpar för att hitta en som funkar som den ska tar oxo tid och är ett onödigt meck :(
Och på det så går ju faktiskt effekten ner efter ett tag ändå (lite olika beroende på vilken modell man har).
Och så har vi såklart läget då man måste dela laddeffekten med en annan bil...

Största skillnaden blir ju såklart om man kommer in på en perfekt fungerande SuC med superlåg Soc och bara laddar typ 20-30 minuter.

Jag har sagt det flera ggr nu, men om inte SuC funkar bättre så är det ingen megaskillnad mot CCS/CHAdeMO förutom antalet stolpar per plats...........
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Bjelke skrev:
Som SuC-nätverket är numera så är det ofta ingen större skillnad i effekt, jag vet inte hur jä...la ofta man får nöja sig med effekt under 45kW (som dessutom fladdrar upp och ner osv) och att hålla på att
flytta bilen mellan olika stolpar för att hitta en som funkar som den ska tar oxo tid och är ett onödigt meck :(
Och på det så går ju faktiskt effekten ner efter ett tag ändå (lite olika beroende på vilken modell man har).
Och så har vi såklart läget då man måste dela laddeffekten med en annan bil...

Största skillnaden blir ju såklart om man kommer in på en perfekt fungerande SuC med superlåg Soc och bara laddar typ 20-30 minuter.

Jag har sagt det flera ggr nu, men om inte SuC funkar bättre så är det ingen megaskillnad mot CCS/CHAdeMO förutom antalet stolpar per plats...........
Jag håller med om situationen i Sverige, jag förstår inte helt varför SuC och Chademo/CCS är så dåligt i Sverige. Jag har varje gång här i Tyskland fått runt 110kW en bra stund in i laddningen, men i Sverige låga effekter som du beskriver. Kan vi för en gångs skull säga "se på Tyskland" på något elbilsrelaterat :lol: det måste ju vara första gången dom ligger i framkant.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av bat »

Problemet med SuCarna måste ju vara pga matningen till stationerna. Är ju samma Tesla utrustning som sitter runt om i världen. Eller om det är någon konfiguration som görs annorlunda i Sverige?
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Smutt »

Jag laddar mest i Arboga har alldrig haft problem där, bara en gång i Toftaholm
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Bjelke »

HelectriC skrev:
Bjelke skrev:
Som SuC-nätverket är numera så är det ofta ingen större skillnad i effekt, jag vet inte hur jä...la ofta man får nöja sig med effekt under 45kW (som dessutom fladdrar upp och ner osv) och att hålla på att
flytta bilen mellan olika stolpar för att hitta en som funkar som den ska tar oxo tid och är ett onödigt meck :(
Och på det så går ju faktiskt effekten ner efter ett tag ändå (lite olika beroende på vilken modell man har).
Och så har vi såklart läget då man måste dela laddeffekten med en annan bil...

Största skillnaden blir ju såklart om man kommer in på en perfekt fungerande SuC med superlåg Soc och bara laddar typ 20-30 minuter.

Jag har sagt det flera ggr nu, men om inte SuC funkar bättre så är det ingen megaskillnad mot CCS/CHAdeMO förutom antalet stolpar per plats...........
Jag håller med om situationen i Sverige, jag förstår inte helt varför SuC och Chademo/CCS är så dåligt i Sverige. Jag har varje gång här i Tyskland fått runt 110kW en bra stund in i laddningen, men i Sverige låga effekter som du beskriver. Kan vi för en gångs skull säga "se på Tyskland" på något elbilsrelaterat :lol: det måste ju vara första gången dom ligger i framkant.
Dom i Tyskland används helt enkelt knappt ;) :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Bjelke »

bat skrev:
Problemet med SuCarna måste ju vara pga matningen till stationerna. Är ju samma Tesla utrustning som sitter runt om i världen. Eller om det är någon konfiguration som görs annorlunda i Sverige?
Det beror nog enbart på slitage/taskigt underhåll för alla har funkat perfekt längre tillbaks... Jag var helt själv i Krokom nyligen men funkade ändå inte, samma sak i Väsby i våras tex...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av apkungen »

Jag har haft problem med att den inte laddade and en gång, annars har jag de fåtal gånger jag laddat fått maxhastighet runt 100kW. Säker på att det inte är något med bilen?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Svenssons »

Själv får jag alltid 100kW+ på SuC när jag laddar efter att ha kört längre väg som t.ex. Löddeköping i tisdags och Kristianstad förra veckan. Har jag inte kört särskilt långt så får jag dock bara mellan runt 30-70kW. Chademo ligger dock oftast på bättre platser för mig än SuC. Orsaken till detta är nog att de ligger på många fler platser. Det är egentligen bara SuC i Kristianstad och Tindered som ligger på bra platser för mig när det gäller södra Sverige.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar