Det är 20" Förmodligen HSE-modellen, eftersom det nämns HUD och ventilerade säten.Geni87 skrev:Härligt! Grymt fin bil!! Vilken fälgstorlek är det på bilderna? Klämde på en här om dagen och nog har de fått till en trevlig känsla i interiören, även om infotainmentsystemet är lite daterat.
Jaguar I-Pace
Moderator: Redaktion
Re: Jaguar I-Pace
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Jaguar I-Pace
Grattis till en riktig skönhet!!!HelectriC skrev:Så var dagen här, har hämtat katten. Den är fin och trevlig, har knappt hunnit köra mer än några km, så det får jag återkomma med. Men HUD och ventilerade säten samt spark öppning av bagage är väldigt nice.
Mycket läckrare än de jag provkört. Och vilken väghållning sen!
Re: Jaguar I-Pace
Ja, det är 20” HSE fälgar. Har nu kört lite mer och den är riktigt tight i körkänslan. Känns som en mycket kompaktare bil än MS. Infotainmentsystemet är så sjukt ologiskt. Man hittar aldrig det man letar efter, måste trycka runt som en galning innan det blir rätt. Har fortfarande inte fått til helljuset att använda matrixfunktionen
Det är ganska tydligt att marknaden suktar efter fler stora elbilar, jag har fått frågor och kommentarer av nästan alla jag träffat. Teslan höjer ingen på ögonbrynen för här längre
Konan blir antingen såld eller ersätter eGolfen, får se vad kona(!) i huset säger
Det är ganska tydligt att marknaden suktar efter fler stora elbilar, jag har fått frågor och kommentarer av nästan alla jag träffat. Teslan höjer ingen på ögonbrynen för här längre
Konan blir antingen såld eller ersätter eGolfen, får se vad kona(!) i huset säger
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Fan vad läcker den är alltså. I-Pacen menar jag såklart.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Jaguar I-Pace
Jaguar svarar på kritiken angående den höga förbrukningen hos EPA.
https://cleantechnica.com/2018/11/05/ja ... fficiency/
https://cleantechnica.com/2018/11/05/ja ... fficiency/
Re: Jaguar I-Pace
Oj vad långa svar utan att egentligen svara något alls.
Såklart att förbrukning beror på hur man kör och bla bla.
Kanske min engelska som är dålig. Jag hittade inga egentliga kommentarer på varför I-pace drar mer än MX.
Såklart att förbrukning beror på hur man kör och bla bla.
Kanske min engelska som är dålig. Jag hittade inga egentliga kommentarer på varför I-pace drar mer än MX.
Re: Jaguar I-Pace
Sorry, skrev fel. De fick möjlighet till att svara men försökte få det att vara obetydligt.p1457 skrev:Oj vad långa svar utan att egentligen svara något alls.
Såklart att förbrukning beror på hur man kör och bla bla.
Kanske min engelska som är dålig. Jag hittade inga egentliga kommentarer på varför I-pace drar mer än MX.
Re: Jaguar I-Pace
har inte hunnit köra så långt ännu, men min vardagskörning ligger på samma förbrukning som med Teslan och 21" dvs ca 230wh/km, så inget negativt där. I och med att ipace har större batteri än min MS 75D, så borde ju räckvidden vara längre. Återigen så känns det som en höna av en fjäder. Inget nytt, move on.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
HelectriC skrev:har inte hunnit köra så långt ännu, men min vardagskörning ligger på samma förbrukning som med Teslan och 21" dvs ca 230wh/km, så inget negativt där. I och med att ipace har större batteri än min MS 75D, så borde ju räckvidden vara längre. Återigen så känns det som en höna av en fjäder. Inget nytt, move on.
Tror problemet blir tydligare i högre farter och med 22". I Norge har ni väl inga vägar med högre hastighet än 70 km/h väl?
Re: Jaguar I-Pace
Vilken medelhastighet pratar vi om ?HelectriC skrev:har inte hunnit köra så långt ännu, men min vardagskörning ligger på samma förbrukning som med Teslan och 21" dvs ca 230wh/km, så inget negativt där. I och med att ipace har större batteri än min MS 75D, så borde ju räckvidden vara längre. Återigen så känns det som en höna av en fjäder. Inget nytt, move on.
Vi har 80 km/h väg 2 mil in till Luleå, sedan några km stadstrafik på det. Jag brukar ligga 90-100 km/h på landsvägsdelen och medelhastigheten hamnar ändå bara på just över 50 km/h. Där borde i-Pace klara sig bra om vi förutsätter att högt Cd är det stora problemet i testerna ifråga som har varit konstant hastighet, 90+ km/h.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Jaguar I-Pace
Om man kollar på EPA-siffrorna för city och highway så ser man att för I-pace blir räckvidden längre i stan, medans den blir längre på motorväg för MX. Så ett högre luftmotstånd bör vara det största "problemet" för I-pace. Sen framgår det ju inte vilken fälgstorlek osv bilarna certades med, men man kanske kan anta att det är standard?Laban skrev:Vilken medelhastighet pratar vi om ?HelectriC skrev:har inte hunnit köra så långt ännu, men min vardagskörning ligger på samma förbrukning som med Teslan och 21" dvs ca 230wh/km, så inget negativt där. I och med att ipace har större batteri än min MS 75D, så borde ju räckvidden vara längre. Återigen så känns det som en höna av en fjäder. Inget nytt, move on.
Vi har 80 km/h väg 2 mil in till Luleå, sedan några km stadstrafik på det. Jag brukar ligga 90-100 km/h på landsvägsdelen och medelhastigheten hamnar ändå bara på just över 50 km/h. Där borde i-Pace klara sig bra om vi förutsätter att högt Cd är det stora problemet i testerna ifråga som har varit konstant hastighet, 90+ km/h.
Re: Jaguar I-Pace
Min vardagskörning består av ca 50km med hälften ”motorväg” med 80kmh och hälften småvägar 30-50kmh. Startar i stort sett alltid med kallt batteri och det hinner aldrig bli tempererat under de korta turer jag kör. Men förutsättningarna är identiska för båda bilarna. Finns några kilometer motorväg runt Oslo med högre hastighet, men här gäller 80
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Har nu kört en del med ipacen och jag måste säga att den är jäkligt skön att köra. Väghållning och ”fasthet” i chassit är bättre än i Teslan. Hade det inte varit för det urusla infotainmentsystemet, så hade man ju kunnat tänka sig att behålla kärran
En smart funktion som borde gå att implementera i Teslan via OTA är smart klimatanläggning, där man kan välja att enbart värma/kyla förarplatsen. När man är själv i bilen så går det åt mindre energi, vilket är bra
En smart funktion som borde gå att implementera i Teslan via OTA är smart klimatanläggning, där man kan välja att enbart värma/kyla förarplatsen. När man är själv i bilen så går det åt mindre energi, vilket är bra
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Jaguar I-Pace
Kul att du är nöjd! Tycker färgen var riktigt fin, men jag tycker handtagen påminner om en design 30 år tillbaka i tiden. Smart idé med att enbart värma upp förarplatsen, lika smart som Teslas funktion att enbart öppna förarhandtaget om så vill.
PS: Jag trodde alla motorvägar var + 110 i Norge? Eller har jag blivit Oslofierad
PS: Jag trodde alla motorvägar var + 110 i Norge? Eller har jag blivit Oslofierad
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Jaguar I-Pace
Kanske detta klipp ger några svar, publicerades i kväll.vigge50 skrev:Jaguar svarar på kritiken angående den höga förbrukningen hos EPA.
https://cleantechnica.com/2018/11/05/ja ... fficiency/
Re: Jaguar I-Pace
nix, max 80 härMDurante skrev:Kul att du är nöjd! Tycker färgen var riktigt fin, men jag tycker handtagen påminner om en design 30 år tillbaka i tiden. Smart idé med att enbart värma upp förarplatsen, lika smart som Teslas funktion att enbart öppna förarhandtaget om så vill.
PS: Jag trodde alla motorvägar var + 110 i Norge? Eller har jag blivit Oslofierad
Ganska nice med tidsinställd förvärmning också. Att inte Tesla har det vid denna tid är rent ut sagt skamligt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
TeslaFi fixar det. Och mycket annat. Lifetime map är jättekul att titta på t ex. Battery report och annan statistik också. Skaffa!HelectriC skrev:nix, max 80 härMDurante skrev:Kul att du är nöjd! Tycker färgen var riktigt fin, men jag tycker handtagen påminner om en design 30 år tillbaka i tiden. Smart idé med att enbart värma upp förarplatsen, lika smart som Teslas funktion att enbart öppna förarhandtaget om så vill.
PS: Jag trodde alla motorvägar var + 110 i Norge? Eller har jag blivit Oslofierad
Ganska nice med tidsinställd förvärmning också. Att inte Tesla har det vid denna tid är rent ut sagt skamligt.
Re: Jaguar I-Pace
Men det är ju inget nytt egentligen. Du har ju samma funktion i e-Golfen, och den har ju även finessen att bara värma förarsidan när man sitter själv i bilen. Ioniq har det också.HelectriC skrev:Ganska nice med tidsinställd förvärmning också. Att inte Tesla har det vid denna tid är rent ut sagt skamligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Jaguar I-Pace
Ja, jag har inte sagt att det är nytt. Har också tidsinställd förvärmning på eGolfen, men hur stor nytta har JAG av det när det är min fru som kör den?mati skrev:Men det är ju inget nytt egentligen. Du har ju samma funktion i e-Golfen, och den har ju även finessen att bara värma förarsidan när man sitter själv i bilen. Ioniq har det också.HelectriC skrev:Ganska nice med tidsinställd förvärmning också. Att inte Tesla har det vid denna tid är rent ut sagt skamligt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Elon har ju twittrat att han vill ha förslag på features, kanske dags för en tweet till Elon?HelectriC skrev:Ja, jag har inte sagt att det är nytt. Har också tidsinställd förvärmning på eGolfen, men hur stor nytta har JAG av det när det är min fru som kör den?mati skrev:Men det är ju inget nytt egentligen. Du har ju samma funktion i e-Golfen, och den har ju även finessen att bara värma förarsidan när man sitter själv i bilen. Ioniq har det också.HelectriC skrev:Ganska nice med tidsinställd förvärmning också. Att inte Tesla har det vid denna tid är rent ut sagt skamligt.
Jag minns när jag var liten säg mitten på 1980-talet kanske, där hade kompisens pappa en timer på sin Volvo 240 så att han kunde förvärma kupen med en diesel värmare... Kanske inte så miljö vänligt men featurn som så har några år på nacken
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Jaguar I-Pace
Det går jo å sette forskjellige temperaturer på fører/passasjer-side. Hold inn temp litt tid, og du får anledning å skille tempinnstillingen. Hold inne lenge igjen, og du kan koble de sammen.HelectriC skrev:Har nu kört en del med ipacen och jag måste säga att den är jäkligt skön att köra. Väghållning och ”fasthet” i chassit är bättre än i Teslan. Hade det inte varit för det urusla infotainmentsystemet, så hade man ju kunnat tänka sig att behålla kärran
En smart funktion som borde gå att implementera i Teslan via OTA är smart klimatanläggning, där man kan välja att enbart värma/kyla förarplatsen. När man är själv i bilen så går det åt mindre energi, vilket är bra
Re: Jaguar I-Pace
Snygg bil! Om du vill hjälpa ABRP att justera förbrukningsmodellen för iPace så är du mer än välkommen! http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 57#p279050
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: Jaguar I-Pace
Som sagt. För 50 USD om år så får man tillgång till detta. Och mycket mer.
Jag har valt att köra HVAC en timme och sen stänga av den ifall man inte kört iväg med den som man tänkt. Så att man inte glömmer bort det om man t ex är ledig eller sjuk en dag. Teslan stänger ju inte av värmen själv numera vilket är lite märkligt. Eller finns det en inställning?
Finns schedulering på i3:an också men bara tre olika tider. Funkar ju bra om man börjar och slutar på jobbet exakt samma tid varje dag men för min fru som har lite oregelbundna tider blir det inte riktigt bra.
Jag har valt att köra HVAC en timme och sen stänga av den ifall man inte kört iväg med den som man tänkt. Så att man inte glömmer bort det om man t ex är ledig eller sjuk en dag. Teslan stänger ju inte av värmen själv numera vilket är lite märkligt. Eller finns det en inställning?
Finns schedulering på i3:an också men bara tre olika tider. Funkar ju bra om man börjar och slutar på jobbet exakt samma tid varje dag men för min fru som har lite oregelbundna tider blir det inte riktigt bra.
Re: Jaguar I-Pace
Menar du vanlig 2-zons klimatanläggning? Det är inte samma sak. Här pratar vi om att stänga av allt utom det som värmer/kyler föraren, dvs passagerare och baksätet. Inte bara sänka eller höja temperaturen olika på vänster och höger sida.miksch skrev:Det går jo å sette forskjellige temperaturer på fører/passasjer-side. Hold inn temp litt tid, og du får anledning å skille tempinnstillingen. Hold inne lenge igjen, og du kan koble de sammen.HelectriC skrev:Har nu kört en del med ipacen och jag måste säga att den är jäkligt skön att köra. Väghållning och ”fasthet” i chassit är bättre än i Teslan. Hade det inte varit för det urusla infotainmentsystemet, så hade man ju kunnat tänka sig att behålla kärran
En smart funktion som borde gå att implementera i Teslan via OTA är smart klimatanläggning, där man kan välja att enbart värma/kyla förarplatsen. När man är själv i bilen så går det åt mindre energi, vilket är bra
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14