Att Jaguar skulle ha så dyra tillval har jag svårt att tro. Den borde väl ligga som en BMW ungefär. Vet att man redan nu får jättemycket utrustning för 120 tusen på nya 5-serien. Innovation Edition. Så en fullt tillräcklig utrustningsnivå utöver standard hamnar nog på 100-200 tusen på I-Pace. Dvs "på gatan priset" hamnar nog på 750-900 tusen färdigutrustad, prutad och klar.
Det är bara Tesla fan boys som köper bilar för uppåt 2 miljoner utan att få särskilt mycket för det jämfört med en bil för halva priset. Ja, jag betalar iaf inte uppåt en miljon för den där 0-100 gimmicken.
På en BMW kan du också plocka på utrustning som dubblar ingångspriset. När jag köpte min Model X fanns ingen bil som ens med dubbla pengen mot det jag gav hade den utrustning som jag var ute efter. Den utrustning som jag främst var ute efter var "ren eldrift", "minst 30 mil räckvidd" och "möjlighet för 6 passagerare". Jag köpte inte alls bilen för accelerationen eller hästkrafterna. Min förra bil var en Kia Ceed och jag har aldrig haft en tanke på att köpa någon bil av de gamla premiummärkena eftersom jag tycker de kostar för mycket. Det finns ännu inget annat bilmärke än Tesla som kan erbjuda den utrustning som jag vill ha men jag hoppas att Jaguar, BMW, Audi, VW, Toyota, Volvo och alla de övriga bilmärkena kommer till skott snarast. Jag vill inte behöva betala 1 miljon till för nästa bil bara för att ingen annan tillverkare erbjuder den utrustning som jag är intresserad av.
Möjligen om du maxar en "billig" bil som t ex 520d. Annars är det inte fråga om såna pengar.
Det jag främst tänker på är prisskillnaden mellan P100D och en vanlig 90D. För mig erbjuder P100D ett litet mervärde men redan 90D är mer än snabb nog.
Att Jaguar skulle ha så dyra tillval har jag svårt att tro. Den borde väl ligga som en BMW ungefär. Vet att man redan nu får jättemycket utrustning för 120 tusen på nya 5-serien. Innovation Edition. Så en fullt tillräcklig utrustningsnivå utöver standard hamnar nog på 100-200 tusen på I-Pace. Dvs "på gatan priset" hamnar nog på 750-900 tusen färdigutrustad, prutad och klar.
Det är bara Tesla fan boys som köper bilar för uppåt 2 miljoner utan att få särskilt mycket för det jämfört med en bil för halva priset. Ja, jag betalar iaf inte uppåt en miljon för den där 0-100 gimmicken.
På en BMW kan du också plocka på utrustning som dubblar ingångspriset. När jag köpte min Model X fanns ingen bil som ens med dubbla pengen mot det jag gav hade den utrustning som jag var ute efter. Den utrustning som jag främst var ute efter var "ren eldrift", "minst 30 mil räckvidd" och "möjlighet för 6 passagerare". Jag köpte inte alls bilen för accelerationen eller hästkrafterna. Min förra bil var en Kia Ceed och jag har aldrig haft en tanke på att köpa någon bil av de gamla premiummärkena eftersom jag tycker de kostar för mycket. Det finns ännu inget annat bilmärke än Tesla som kan erbjuda den utrustning som jag vill ha men jag hoppas att Jaguar, BMW, Audi, VW, Toyota, Volvo och alla de övriga bilmärkena kommer till skott snarast. Jag vill inte behöva betala 1 miljon till för nästa bil bara för att ingen annan tillverkare erbjuder den utrustning som jag är intresserad av.
Möjligen om du maxar en "billig" bil som t ex 520d. Annars är det inte fråga om såna pengar.
Det jag främst tänker på är prisskillnaden mellan P100D och en vanlig 90D. För mig erbjuder P100D ett litet mervärde men redan 90D är mer än snabb nog.
Håller med dig om att P och Ludicrous inte är något som jag skulle vilja betala 500tkr extra som är prisskillnaden mellan 100D och P100D med Ludicrous. Det finns garanterat fler som inte tycker att det är prisvärt men sedan finns det tillräckligt många som ändå tycker att det är OK att betala 500tkr för just P och Ludicrous vilket gör att Tesla kan ta dessa pengar för detta. Jag ser inget fel i detta, det är ju en löjligt lite om man jämför med de 6-7 miljoner kronor extra som Super Sport-versionen av Bugatti Veyron kostar jämfört med grundmodellen...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Interiören är så jäkla läcker alltså. Sorry Elon, men jag föredrar det här framför en enda central skärm. Avskalat och elegant. Inte en massa knappar, men ändå mycket mer än bara en enkel skärm. Model 3 måste komma med nåt exceptionellt om jag ska ändra min uppfattning.
Har jag fått nåt fel eller stämmer inte detta?
I-pace lägsta pris £ 55.000
Model S lägsta pris £ 63.980
Model 3 lägsta pris är väl c:a hälften av Model S lägsta pris = £32.000
I mitt fall skulle jag snarare säga att I-Pace får vara nåt exceptionellt om jag ska ta den före en Model 3 nästa gång.
Finns det anledning att tro att Jaguar är annorlunda än andra biltillverkares reklam? Specen och bilderna visar en maxad medan priset är för instegsmodellen utan "nåt".
En avskalad blir 750-800kkr och den på bilderna blir 1600-2000kkr
För övrigt... Jag gillar Model 3s koncept med en skärm. Så där tycker vi olika.
En Tesla Model S 90D kostar 1,2 miljoner. 90kWh-batteri, fyrhjulsdrift, 0-100 på 4 sek... Visst är I-Pace mindre men den kommer fungera som familjebil också för de flesta. Det tror jag inte Model 3 gör.
Att Jaguar skulle ha så dyra tillval har jag svårt att tro. Den borde väl ligga som en BMW ungefär. Vet att man redan nu får jättemycket utrustning för 120 tusen på nya 5-serien. Innovation Edition. Så en fullt tillräcklig utrustningsnivå utöver standard hamnar nog på 100-200 tusen på I-Pace. Dvs "på gatan priset" hamnar nog på 750-900 tusen färdigutrustad, prutad och klar.
Det är bara Tesla fan boys som köper bilar för uppåt 2 miljoner utan att få särskilt mycket för det jämfört med en bil för halva priset. Ja, jag betalar iaf inte uppåt en miljon för den där 0-100 gimmicken.
Efter att ha kollat igenom tillvalslistan till F-pace så skulle jag säga att priset kan sticka iväg ganska rejält, här är några av tillvalen.
Beroende på modell så kostar den 437900-785 900 kr, vilken ska I Pace jämföras med?
Upp till 28 000 för adoptiva led strålkastare
Uppvärmda framsäten, 4600 kr
Fyrzoners klimatkontroll 18 800 kr
Tidsinställd kliamfunktion med fjärkontroll 18 200 kr
Backkamera 5200 kr
avancera packet för parkeringshjälp, 25 800 kr
Jag vet att många av de tillbehören Jaguar erbjuder finns inte för Tesla men priset kan nog ganska lätt stiga rejält.
Håller med dig om att P och Ludicrous inte är något som jag skulle vilja betala 500tkr extra som är prisskillnaden mellan 100D och P100D med Ludicrous. Det finns garanterat fler som inte tycker att det är prisvärt men sedan finns det tillräckligt många som ändå tycker att det är OK att betala 500tkr för just P och Ludicrous vilket gör att Tesla kan ta dessa pengar för detta. Jag ser inget fel i detta, det är ju en löjligt lite om man jämför med de 6-7 miljoner kronor extra som Super Sport-versionen av Bugatti Veyron kostar jämfört med grundmodellen...
Lite fjantigt att jämföra en Tesla med Veyron utifrån 0-100 tiden. Det är ju inte därför folk köper en Veyron. En Veyron är ju en statusbil för de snuskigt rika. Driftskostnaderna är löjliga. Oljebyte kostar väl typ 70 tusen och en uppsättning däck flera hundra tusen.
Vad gäller sportbilar allmänt så använder de sin prestanda till att köra på racingbana och/eller köra snuskigt fort på Autobahn. En Tesla kan inte göra nåt av det utan är en ren bruksbil. 0-100 är inte användbart till något utan har historiskt använt som en måttstock på hur snabb en bil är. Att Tesla är bra på den siffran är ju ballt men det betyder ju ingenting. Särskilt inte i Sverige om man ska vara i närheten av laglig.
Efter att ha kollat igenom tillvalslistan till F-pace så skulle jag säga att priset kan sticka iväg ganska rejält, här är några av tillvalen.
Beroende på modell så kostar den 437900-785 900 kr, vilken ska I Pace jämföras med?
Upp till 28 000 för adoptiva led strålkastare
Uppvärmda framsäten, 4600 kr
Fyrzoners klimatkontroll 18 800 kr
Tidsinställd kliamfunktion med fjärkontroll 18 200 kr
Backkamera 5200 kr
avancera packet för parkeringshjälp, 25 800 kr
Jag vet att många av de tillbehören Jaguar erbjuder finns inte för Tesla men priset kan nog ganska lätt stiga rejält.
Håller med dig om att P och Ludicrous inte är något som jag skulle vilja betala 500tkr extra som är prisskillnaden mellan 100D och P100D med Ludicrous. Det finns garanterat fler som inte tycker att det är prisvärt men sedan finns det tillräckligt många som ändå tycker att det är OK att betala 500tkr för just P och Ludicrous vilket gör att Tesla kan ta dessa pengar för detta. Jag ser inget fel i detta, det är ju en löjligt lite om man jämför med de 6-7 miljoner kronor extra som Super Sport-versionen av Bugatti Veyron kostar jämfört med grundmodellen...
Lite fjantigt att jämföra en Tesla med Veyron utifrån 0-100 tiden. Det är ju inte därför folk köper en Veyron. En Veyron är ju en statusbil för de snuskigt rika. Driftskostnaderna är löjliga. Oljebyte kostar väl typ 70 tusen och en uppsättning däck flera hundra tusen.
Vad gäller sportbilar allmänt så använder de sin prestanda till att köra på racingbana och/eller köra snuskigt fort på Autobahn. En Tesla kan inte göra nåt av det utan är en ren bruksbil. 0-100 är inte användbart till något utan har historiskt använt som en måttstock på hur snabb en bil är. Att Tesla är bra på den siffran är ju ballt men det betyder ju ingenting. Särskilt inte i Sverige om man ska vara i närheten av laglig.
0-100 är det ENDA som betyder nåt för mig eftersom det är sjukt kul och helt lagligt, resten däremot hör hemma på banan vilket jag inte har tillgång häromkring
Efter att ha kollat igenom tillvalslistan till F-pace så skulle jag säga att priset kan sticka iväg ganska rejält, här är några av tillvalen.
Beroende på modell så kostar den 437900-785 900 kr, vilken ska I Pace jämföras med?
Upp till 28 000 för adoptiva led strålkastare
Uppvärmda framsäten, 4600 kr
Fyrzoners klimatkontroll 18 800 kr
Tidsinställd kliamfunktion med fjärkontroll 18 200 kr
Backkamera 5200 kr
avancera packet för parkeringshjälp, 25 800 kr
Jag vet att många av de tillbehören Jaguar erbjuder finns inte för Tesla men priset kan nog ganska lätt stiga rejält.
Men I Pace ska bara ha plats för fyra personer och det är över ett år tills den kommer, vet du vad Tesla kommer erbjuda för batterier och till vilken kostnad dessa kommer vara om över ett år? Till hösten/vintern ska Tesla börja använda 2170 batterierna i Model S och Model X, vad kommer de ha för påverkan på batteristorlek och pris?
När Volkswagen ska släppa ID så ska den kosta som en Golf vilket är betydligt lägre än vad Model 3 kommer kosta, tycker du det är rättvist att jämföra eller går gränsen någonstans mellan 1,5 år och 3 år för dig?
Men I Pace ska bara ha plats för fyra personer och det är över ett år tills den kommer, vet du vad Tesla kommer erbjuda för batterier och till vilken kostnad dessa kommer vara om över ett år? Till hösten/vintern ska Tesla börja använda 2170 batterierna i Model S och Model X, vad kommer de ha för påverkan på batteristorlek och pris?
När Volkswagen ska släppa ID så ska den kosta som en Golf vilket är betydligt lägre än vad Model 3 kommer kosta, tycker du det är rättvist att jämföra eller går gränsen någonstans mellan 1,5 år och 3 år för dig?
Vet inte exakt vad du är ute efter här? 4 platser räcker för oss. Vi har två barn. Att ha en 7-sitsig bil för att man ska skjutsa runt halva fotbollslaget känns ju lite overkill.
Visst, utvecklingen kommer explodera de närmaste åren. Är bland annat därför som jag inte vågar köpa en Model S för en styv mille.
Det viktigaste för mig är dock inte längre räckvidd. 40 mil är fullt tillräckligt på en elbil som man kan ladda hemma 95% av tiden. Jag kör över 40 mil kanske 2-3 dagar per år. Så för min del är det viktigare med lägre pris och vikt.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
0-100 är det ENDA som betyder nåt för mig eftersom det är sjukt kul och helt lagligt, resten däremot hör hemma på banan vilket jag inte har tillgång häromkring
Absolut. Det är säkert kul i början. De första 10 gångerna. Sen kanske det är kul som "partytrick" att visa kompisar och så. Men det är ju knappast värt en halv miljon.
Men I Pace ska bara ha plats för fyra personer och det är över ett år tills den kommer, vet du vad Tesla kommer erbjuda för batterier och till vilken kostnad dessa kommer vara om över ett år? Till hösten/vintern ska Tesla börja använda 2170 batterierna i Model S och Model X, vad kommer de ha för påverkan på batteristorlek och pris?
När Volkswagen ska släppa ID så ska den kosta som en Golf vilket är betydligt lägre än vad Model 3 kommer kosta, tycker du det är rättvist att jämföra eller går gränsen någonstans mellan 1,5 år och 3 år för dig?
Vet inte exakt vad du är ute efter här? 4 platser räcker för oss. Vi har två barn. Att ha en 7-sitsig bil för att man ska skjutsa runt halva fotbollslaget känns ju lite overkill.
Visst, utvecklingen kommer explodera de närmaste åren. Är bland annat därför som jag inte vågar köpa en Model S för en styv mille.
Det viktigaste för mig är dock inte längre räckvidd. 40 mil är fullt tillräckligt på en elbil som man kan ladda hemma 95% av tiden. Jag kör över 40 mil kanske 2-3 dagar per år. Så för min del är det viktigare med lägre pris och vikt.
Och ja. Jag har hellre en Jaguar än en Tesla. Har aldrig gillat de här väckelserörelserna och deras Jesusfigurer. Steve Jobs, Elon Musk... (Nej, jag har ingen iPhone heller...)
Det jag menar är att man bör jämföra två bilar med samma funktioner och som finns på marknaden samtidigt. Om fyra säten räcker för dig så är det bra men de betyder inte att jaguar I Pace och Model X är helt jämförbara allmänt, bara under dina önskemål. Man skulle kunna skriva lång inlägg om hur I Pace är alldeles för dyr och sen säga att Renault Zoe passar för en, det betyder dock inte att de är jämförbara och bör ha samma pris. Då jag varken vet pris, räckvidd, funktioner mm för I Pace eller Model S om ett och ett halvt år så kommer jag inte säga nu vilken som är mest prisvärd, den diskussionen kan vi ta om ett och ett halv år när vi har mer info.
Det jag menar är att man bör jämföra två bilar med samma funktioner och som finns på marknaden samtidigt. Om fyra säten räcker för dig så är det bra men de betyder inte att jaguar I Pace och Model X är helt jämförbara allmänt, bara under dina önskemål. Man skulle kunna skriva lång inlägg om hur I Pace är alldeles för dyr och sen säga att Renault Zoe passar för en, det betyder dock inte att de är jämförbara och bör ha samma pris. Då jag varken vet pris, räckvidd, funktioner mm för I Pace eller Model S om ett och ett halvt år så kommer jag inte säga nu vilken som är mest prisvärd, den diskussionen kan vi ta om ett och ett halv år när vi har mer info.
Absolut. Man är ju sig själv närmast.
Jag har en uppsättning krav och önskemål och allt utöver det är saker jag inte vill lägga alltför mycket pengar på. Så får jag en I-Pace för 800 tusen så är det bättre än en Model X för 1,3 miljoner även om den är har fler sittplatser. Att det inte alls funkar för 3-barnsfamiljen med en I-Pace är en annan sak.
Håller med dig om att P och Ludicrous inte är något som jag skulle vilja betala 500tkr extra som är prisskillnaden mellan 100D och P100D med Ludicrous. Det finns garanterat fler som inte tycker att det är prisvärt men sedan finns det tillräckligt många som ändå tycker att det är OK att betala 500tkr för just P och Ludicrous vilket gör att Tesla kan ta dessa pengar för detta. Jag ser inget fel i detta, det är ju en löjligt lite om man jämför med de 6-7 miljoner kronor extra som Super Sport-versionen av Bugatti Veyron kostar jämfört med grundmodellen...
Lite fjantigt att jämföra en Tesla med Veyron utifrån 0-100 tiden. Det är ju inte därför folk köper en Veyron. En Veyron är ju en statusbil för de snuskigt rika. Driftskostnaderna är löjliga. Oljebyte kostar väl typ 70 tusen och en uppsättning däck flera hundra tusen.
Vad gäller sportbilar allmänt så använder de sin prestanda till att köra på racingbana och/eller köra snuskigt fort på Autobahn. En Tesla kan inte göra nåt av det utan är en ren bruksbil. 0-100 är inte användbart till något utan har historiskt använt som en måttstock på hur snabb en bil är. Att Tesla är bra på den siffran är ju ballt men det betyder ju ingenting. Särskilt inte i Sverige om man ska vara i närheten av laglig.
Jag gjorde inte jämförelsen mellan bilarna. Det jag jämförde var att biltillverkarna (alltså inte enbart Tesla) har modellpaket som kan vara ruskigt dyra och inte alls prisvärt för att få toppmodellen med max prestanda. Tror att i princip alla större biltillverkare har det på sina premiumbilar. Ingen är tvingad att välja dyraste utrustningspaketet men tillverkarna kan ta ut dessa priser eftersom tillräckligt många ändå väljer att betala pengen det kostar.
Du kan ju fortsätta att sura över att P och Ludicrous kostar hutlösa pengar enligt mig men vad spelar det för roll? Det är ju upp till köparen att avgöra om det är värt pengarna precis som det är upp till köparen av en Veyron att välja att betala 6-7 miljoner extra för Super Sport-paketet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Att Jaguar skulle ha så dyra tillval har jag svårt att tro. Den borde väl ligga som en BMW ungefär. Vet att man redan nu får jättemycket utrustning för 120 tusen på nya 5-serien. Innovation Edition. Så en fullt tillräcklig utrustningsnivå utöver standard hamnar nog på 100-200 tusen på I-Pace. Dvs "på gatan priset" hamnar nog på 750-900 tusen färdigutrustad, prutad och klar.
Det är bara Tesla fan boys som köper bilar för uppåt 2 miljoner utan att få särskilt mycket för det jämfört med en bil för halva priset. Ja, jag betalar iaf inte uppåt en miljon för den där 0-100 gimmicken.
På en BMW kan du också plocka på utrustning som dubblar ingångspriset. När jag köpte min Model X fanns ingen bil som ens med dubbla pengen mot det jag gav hade den utrustning som jag var ute efter. Den utrustning som jag främst var ute efter var "ren eldrift", "minst 30 mil räckvidd" och "möjlighet för 6 passagerare". Jag köpte inte alls bilen för accelerationen eller hästkrafterna. Min förra bil var en Kia Ceed och jag har aldrig haft en tanke på att köpa någon bil av de gamla premiummärkena eftersom jag tycker de kostar för mycket. Det finns ännu inget annat bilmärke än Tesla som kan erbjuda den utrustning som jag vill ha men jag hoppas att Jaguar, BMW, Audi, VW, Toyota, Volvo och alla de övriga bilmärkena kommer till skott snarast. Jag vill inte behöva betala 1 miljon till för nästa bil bara för att ingen annan tillverkare erbjuder den utrustning som jag är intresserad av.
Möjligen om du maxar en "billig" bil som t ex 520d. Annars är det inte fråga om såna pengar.
Det jag främst tänker på är prisskillnaden mellan P100D och en vanlig 90D. För mig erbjuder P100D ett litet mervärde men redan 90D är mer än snabb nog.
Kolla på Jaguar F-pace, nu är det förvisso även lite skillnad i vilken utrustning som ingår men den dyraste modellen med stark motor kostar ungefär 350 000 kr mer än instegsvarianten så Tesla är inte själva om att ta extra betalt för mer prestanda.
Det trevligaste vore helt klart om det kom en I-Pacemodell motsvarande deras billigaste F-Pace. Då skulle det bedömt landa på ungefär samma nivå som Model 3.
Det trevligaste vore helt klart om det kom en I-Pacemodell motsvarande deras billigaste F-Pace. Då skulle det bedömt landa på ungefär samma nivå som Model 3.
Deras billigaste F-Pace med motsvarande prestanda ja. Räkna inte med samma pris som för snåldieseln, det lär inte ske.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Självklart bra med konkurrens. Det tycker jag med. Så välkommen I-pace! Jag kommer att hålla koll på den med intresse, men förbokar inte just nu. Min tanke var bara att I-Pace är mer konkurrent till Model S än till Model 3 och att model 3 med all rätt kan få vara lite "enklare".
Model S kan ju också komma i nån ny uppdaterad version med nya finesser strax efter eller kanske tom innan Model 3 börjar levereras i stor skala. Jag tror inte alla på Tesla sitter med Model 3 enbart.
Jag har jättesvårt att förstå varför man inte bokar om man har minsta lilla intresse. Det handlar ju om en kostnad på ca 500:-, dvs mindre än en promille av bilens pris.
500:-? 10 tusen är väl reservationsbeloppet för I-Pace? Funderar på att betala in det utifall det ser ut att bli bra. Tror den kommer att ligga väldigt bra till om den får tillgång till SC-nätverket. Även om den kostar 750 tkr så är ju det klart billigare än en Model S/X och klart mer praktisk än Model 3 som bara kommer som sedan och antagligen får rätt litet bagage/blir svårlastad. Dvs som sport familjebil i mellanstorlek blir den klockren. Säkert väldigt fina material och hög finish också.
10.000:- är inte en kostnad. Beloppet dras av vid köpet alternativt returneras om du inte köper. De effektiva kostnaden är alltså den riskjusterade räntan för perioden.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Att Jaguar skulle ha så dyra tillval har jag svårt att tro. Den borde väl ligga som en BMW ungefär. Vet att man redan nu får jättemycket utrustning för 120 tusen på nya 5-serien. Innovation Edition. Så en fullt tillräcklig utrustningsnivå utöver standard hamnar nog på 100-200 tusen på I-Pace. Dvs "på gatan priset" hamnar nog på 750-900 tusen färdigutrustad, prutad och klar.
Det är bara Tesla fan boys som köper bilar för uppåt 2 miljoner utan att få särskilt mycket för det jämfört med en bil för halva priset. Ja, jag betalar iaf inte uppåt en miljon för den där 0-100 gimmicken.
På en BMW kan du också plocka på utrustning som dubblar ingångspriset. När jag köpte min Model X fanns ingen bil som ens med dubbla pengen mot det jag gav hade den utrustning som jag var ute efter. Den utrustning som jag främst var ute efter var "ren eldrift", "minst 30 mil räckvidd" och "möjlighet för 6 passagerare". Jag köpte inte alls bilen för accelerationen eller hästkrafterna. Min förra bil var en Kia Ceed och jag har aldrig haft en tanke på att köpa någon bil av de gamla premiummärkena eftersom jag tycker de kostar för mycket. Det finns ännu inget annat bilmärke än Tesla som kan erbjuda den utrustning som jag vill ha men jag hoppas att Jaguar, BMW, Audi, VW, Toyota, Volvo och alla de övriga bilmärkena kommer till skott snarast. Jag vill inte behöva betala 1 miljon till för nästa bil bara för att ingen annan tillverkare erbjuder den utrustning som jag är intresserad av.
Möjligen om du maxar en "billig" bil som t ex 520d. Annars är det inte fråga om såna pengar.
Det jag främst tänker på är prisskillnaden mellan P100D och en vanlig 90D. För mig erbjuder P100D ett litet mervärde men redan 90D är mer än snabb nog.
Kolla på Jaguar F-pace, nu är det förvisso även lite skillnad i vilken utrustning som ingår men den dyraste modellen med stark motor kostar ungefär 350 000 kr mer än instegsvarianten så Tesla är inte själva om att ta extra betalt för mer prestanda.
Det går i princip att göra en BMW hur dyr som helst med alla "individual" tillval... Tesla är inte ens nära när det gäller att kräma ut extrem marginal för utrustning.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Det känns högst sannolikt att I-Pace får minst lika mycket eller mer utrustningstillval än F-Pace har idag, vilket iså fall betyder bl.a. HUD, öppna bakluckan med fotviftande, nån slags variant av AP med adaptiv farthållare och filhållningsassistent, nåt slags vattentätt armband som ersätter nyckeln om man tränar och inte kan ha med sig den vanliga nyckeln eller mobilen.
Blir bra tror jag!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
...nåt slags vattentätt armband som ersätter nyckeln om man tränar och inte kan ha med sig den vanliga nyckeln eller mobilen.
Blir bra tror jag!
Shit det har inte jag sett, det skulle vara svinbra för mig iaf!
Ja, det är kul att Jaguar (som jag tidigare för det mesta har sett som lite konservativt och stelt) faktiskt har en del nytänk och kul idéer. Jag blir mer och mer övertygad om att I-Pace kan bli riktigt trevlig. Återstår bara den stora frågan om laddning snabbare än 50kW eller inte
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
...nåt slags vattentätt armband som ersätter nyckeln om man tränar och inte kan ha med sig den vanliga nyckeln eller mobilen.
Blir bra tror jag!
Shit det har inte jag sett, det skulle vara svinbra för mig iaf!
Ja, det är kul att Jaguar (som jag tidigare för det mesta har sett som lite konservativt och stelt) faktiskt har en del nytänk och kul idéer. Jag blir mer och mer övertygad om att I-Pace kan bli riktigt trevlig. Återstår bara den stora frågan om laddning snabbare än 50kW eller inte
och pris, för oss vanliga dödliga utan eget företag att leasa på.
...nåt slags vattentätt armband som ersätter nyckeln om man tränar och inte kan ha med sig den vanliga nyckeln eller mobilen.
Blir bra tror jag!
Shit det har inte jag sett, det skulle vara svinbra för mig iaf!
Ja, det är kul att Jaguar (som jag tidigare för det mesta har sett som lite konservativt och stelt) faktiskt har en del nytänk och kul idéer. Jag blir mer och mer övertygad om att I-Pace kan bli riktigt trevlig. Återstår bara den stora frågan om laddning snabbare än 50kW eller inte
och pris, för oss vanliga dödliga utan eget företag att leasa på.
Ja absolut! MS och MX har blivit alldeles för dyra och M3 blir antagligen för liten för oss.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Har en känsla att en BRA utrustad i-pace tyvärr kommer gå på närmare 1,2 mkr. Slåss mot mig själv lite här. Är väldigt nära att slänga in 10000 i reservation, men brukar undvika att köpa första årsmodellen av en ny bilmodell (alla nya har ju tyvärr barnsjukdomar). Utseendet är ju klockrent. Får model X att se ut som en flodhäst.
Vad gäller laddning kan man ju hoppas att den åtminstone kommer att stödja 100 kW CCS, eller att den enkelt går att uppgradera.
Har en känsla att en BRA utrustad i-pace tyvärr kommer gå på närmare 1,2 mkr. Slåss mot mig själv lite här. Är väldigt nära att slänga in 10000 i reservation, men brukar undvika att köpa första årsmodellen av en ny bilmodell (alla nya har ju tyvärr barnsjukdomar). Utseendet är ju klockrent. Får model X att se ut som en flodhäst.
Vad gäller laddning kan man ju hoppas att den åtminstone kommer att stödja 100 kW CCS, eller att den enkelt går att uppgradera.
Och om du lägger deposition så kommer du aldrig klara av att låta bli att köpa eller? Jag börjar känna mig som lite av en papegoja, men fattar fortfarande inte logiken med att inte deponera när man får pengarna tillbaka om man inte köper...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021