Jaguar I-Pace

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av frippan »

"Worst review ever"

Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av TeslaTissel »

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Det där är konceptbilen, helt annan interiör, ofärdig drivlina, annan exteriör.gammal video
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Vasp »

Räckvidden verkar vara helt ok. Jaguar har kört från London till Bryssel på en laddning. Inklusive att de körde igenom Eurotunneln genom en servicetunnel.


Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Ric »

De fem milen i tunneln gick nog i låg hastighet så där var nog energikonsumtionen riktigt låg.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av TeslaTissel »

HelectriC skrev:
Det där är konceptbilen, helt annan interiör, ofärdig drivlina, annan exteriör.gammal video

Hoppsan, ändå försökte jag kontrollera hur gammal den var men blev blåst ändå. :oops:

Beklagar det.

Hepp!
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av TeslaTissel »

Vasp skrev:
Räckvidden verkar vara helt ok. Jaguar har kört från London till Bryssel på en laddning. Inklusive att de körde igenom Eurotunneln genom en servicetunnel.


Den här gången ett reklam-klipp men kul de visar vad den klarar.
Lite för dyr dock, och den prisnivån verkar normaliseras när det gäller e-SUV’s??

Hepp!

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av danni »

Jag provkörde I-Pace för några veckor sen, den som vill läsa om det kan göra det här: https://teknikveckan.com/recensioner/pr ... il-i-pace/
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av TeslaTissel »

danni skrev:
Jag provkörde I-Pace för några veckor sen, den som vill läsa om det kan göra det här: https://teknikveckan.com/recensioner/pr ... il-i-pace/
Mycket bra översikt och sammanfattning.

Hur har den tagits emot av de så konservativa engelsmännen som ju knappt vågat prata om elbilar?

Jag vet redan tex. att Porsche-fans är nästan fientligt inställda till Porsche TAYCAN - Porsche Mission E - projektet.

Har själv förgäves försökt väcka intresset för Porsche’s elbil men de visar en tråkig attityd i de forum jag deltar i.
(Ignorans, typ).

Hepp!
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av dd88 »

TeslaTissel skrev:
danni skrev:
Jag provkörde I-Pace för några veckor sen, den som vill läsa om det kan göra det här: https://teknikveckan.com/recensioner/pr ... il-i-pace/
Mycket bra översikt och sammanfattning.

Hur har den tagits emot av de så konservativa engelsmännen som ju knappt vågat prata om elbilar?

Jag vet redan tex. att Porsche-fans är nästan fientligt inställda till Porsche TAYCAN - Porsche Mission E - projektet.

Har själv förgäves försökt väcka intresset för Porsche’s elbil men de visar en tråkig attityd i de forum jag deltar i.
(Ignorans, typ).

Hepp!
Vilka forum deltar du i? Kommer alltid finnas nej-sägare men i regel så tycker jag att Taycan har ett relativt varmt mottagande. Sen får man skilja på målgrupp, GT-ägarna hoppar väl inte högt direkt då det visar tecken på förändring (vilka Porsche-ägare är livrädda för), men majoriteten av dagens Porsche-köpare går på Macan, Cayenne och Panamera. Där har du en helt annan inställning.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av danni »

dd88 skrev:
TeslaTissel skrev:
danni skrev:
Jag provkörde I-Pace för några veckor sen, den som vill läsa om det kan göra det här: https://teknikveckan.com/recensioner/pr ... il-i-pace/
Mycket bra översikt och sammanfattning.

Hur har den tagits emot av de så konservativa engelsmännen som ju knappt vågat prata om elbilar?

Jag vet redan tex. att Porsche-fans är nästan fientligt inställda till Porsche TAYCAN - Porsche Mission E - projektet.

Har själv förgäves försökt väcka intresset för Porsche’s elbil men de visar en tråkig attityd i de forum jag deltar i.
(Ignorans, typ).

Hepp!
Vilka forum deltar du i? Kommer alltid finnas nej-sägare men i regel så tycker jag att Taycan har ett relativt varmt mottagande. Sen får man skilja på målgrupp, GT-ägarna hoppar väl inte högt direkt då det visar tecken på förändring (vilka Porsche-ägare är livrädda för), men majoriteten av dagens Porsche-köpare går på Macan, Cayenne och Panamera. Där har du en helt annan inställning.
Du vet väl att 993:an var den sista riktiga Porschen, va :lol:
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av TeslaTissel »

danni skrev:
dd88 skrev:
TeslaTissel skrev:
danni skrev:
Jag provkörde I-Pace för några veckor sen, den som vill läsa om det kan göra det här: https://teknikveckan.com/recensioner/pr ... il-i-pace/
Mycket bra översikt och sammanfattning.

Hur har den tagits emot av de så konservativa engelsmännen som ju knappt vågat prata om elbilar?

Jag vet redan tex. att Porsche-fans är nästan fientligt inställda till Porsche TAYCAN - Porsche Mission E - projektet.

Har själv förgäves försökt väcka intresset för Porsche’s elbil men de visar en tråkig attityd i de forum jag deltar i.
(Ignorans, typ).

Hepp!
Vilka forum deltar du i? Kommer alltid finnas nej-sägare men i regel så tycker jag att Taycan har ett relativt varmt mottagande. Sen får man skilja på målgrupp, GT-ägarna hoppar väl inte högt direkt då det visar tecken på förändring (vilka Porsche-ägare är livrädda för), men majoriteten av dagens Porsche-köpare går på Macan, Cayenne och Panamera. Där har du en helt annan inställning.
Du vet väl att 993:an var den sista riktiga Porschen, va :lol:

Haha. Huvudet på spiken!
De är är helt enkelt rädda för förändringar.

Har lyckats få ett av de riktigt tunga fansen i varje fall på min sida efter en provtur i en TESLA.
- Det gjorde saken klar för honom på ett ögonblick!

Hepp!
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

TeslaTissel skrev:
danni skrev:
dd88 skrev:
TeslaTissel skrev:
danni skrev:
Jag provkörde I-Pace för några veckor sen, den som vill läsa om det kan göra det här: https://teknikveckan.com/recensioner/pr ... il-i-pace/
Mycket bra översikt och sammanfattning.

Hur har den tagits emot av de så konservativa engelsmännen som ju knappt vågat prata om elbilar?

Jag vet redan tex. att Porsche-fans är nästan fientligt inställda till Porsche TAYCAN - Porsche Mission E - projektet.

Har själv förgäves försökt väcka intresset för Porsche’s elbil men de visar en tråkig attityd i de forum jag deltar i.
(Ignorans, typ).

Hepp!
Vilka forum deltar du i? Kommer alltid finnas nej-sägare men i regel så tycker jag att Taycan har ett relativt varmt mottagande. Sen får man skilja på målgrupp, GT-ägarna hoppar väl inte högt direkt då det visar tecken på förändring (vilka Porsche-ägare är livrädda för), men majoriteten av dagens Porsche-köpare går på Macan, Cayenne och Panamera. Där har du en helt annan inställning.
Du vet väl att 993:an var den sista riktiga Porschen, va :lol:

Haha. Huvudet på spiken!
De är är helt enkelt rädda för förändringar.

Har lyckats få ett av de riktigt tunga fansen i varje fall på min sida efter en provtur i en TESLA.
- Det gjorde saken klar för honom på ett ögonblick!

Hepp!
Rädda och rädda. Hardcorefansen anser att en Porsche är en sportvagn med svansmotor, det är vad de förknippar med varumärket och hur en Porsche ska kännas. De var även fientligt inställda till Boxter, Cayman, Cayenne och alla andra modeller som har frångått det konceptet (och de modellerna är inte eldrivna).
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

Fixed your post! :lol:
Geni87 skrev:
Rädda och rädda. Hardcorefansen anser att en Porsche är en sportvagn med en luftkyld svansmotor, det är vad de förknippar med varumärket och hur en Porsche ska kännas. De var även fientligt inställda till Boxter, Cayman, Cayenne, senare versioner av 911 och alla andra modeller som har frångått det konceptet (och de modellerna är inte eldrivna).
På vilket sätt är inte det där också "rädsla för förändring"? Förändring tar sig många uttryck. Byte till elmotor är inte den enda förändringen.

Fast gränsen för vad som anses "hardcore" flyttas ständigt. Det senaste helgerånet för Porsche-puristerna är ju att man satte in turbosnurror i ALLA 911:or från och med 991.2. :shock: Just när de accepterat att de inte längre var luftkylda... :roll:

Samma sak hos BMW. Det skulle vara raka bensinsexor utan överladdning, manuell låda och bakhjulsdrift. Sen kom automatlådor, turbomotorer och xDrive... Senaste M5:an har turbo, automat och fyrhjulsdrift. Herregud. Jorden snurrar baklänges. ;)

Rätt vad det är kanske de kan acceptera eldrift också. :lol:
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

Verdi skrev:
Fixed your post! :lol:
Geni87 skrev:
Rädda och rädda. Hardcorefansen anser att en Porsche är en sportvagn med en luftkyld svansmotor, det är vad de förknippar med varumärket och hur en Porsche ska kännas. De var även fientligt inställda till Boxter, Cayman, Cayenne, senare versioner av 911 och alla andra modeller som har frångått det konceptet (och de modellerna är inte eldrivna).
På vilket sätt är inte det där också "rädsla för förändring"? Förändring tar sig många uttryck. Byte till elmotor är inte den enda förändringen.

Fast gränsen för vad som anses "hardcore" flyttas ständigt. Det senaste helgerånet för Porsche-puristerna är ju att man satte in turbosnurror i ALLA 911:or från och med 991.2. :shock: Just när de accepterat att de inte längre var luftkylda... :roll:

Samma sak hos BMW. Det skulle vara raka bensinsexor utan överladdning, manuell låda och bakhjulsdrift. Sen kom automatlådor, turbomotorer och xDrive... Senaste M5:an har turbo, automat och fyrhjulsdrift. Herregud. Jorden snurrar baklänges. ;)

Rätt vad det är kanske de kan acceptera eldrift också. :lol:
Det jag menar är att det är inte säkert att de är rädda för elbilar, eller rädda för SUV:ar etc etc. Så länge de fortfarande kan köra sin 911 på helgerna. :) Vissa människor köper och lyssnar än idag på vinylskivor, men med största sannolikhet har även samma människor en smartphone. Sen är det ju också så att den absolut största andelen av Porscheägarna sannolikt inte är typiska Porschefantaster. Volymerna ligger ju i SUV:arna och Panamera, som helt enkelt köps av folk med gott om pengar som vill ha en bra, lyxig, snygg och snabb (i vissa fall) bil. Oavsett om motorn sitter i fram, mitten eller i bak och kyls med filmjölk.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av frippan »

Bjørn testar autobahn
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Jaguar I-Pace

Inlägg av oscfor »

En hel del intressanta slutsatser från Björns provkörning. Optimal hastighet om du har tillgång till 100kW-laddare är 150km/h. Vid 50kW-laddare 130km/h.för en P90DL ligger motsvarande strax över 150km/h, men med nästan 10% högre total medelhastighet (laddning inkluderat).
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Laban »

Björn testar 350 kW snabbladdare. Max 84 kW är väl inte direkt imponerande, förhoppningvis är det något de kan åtgärda via mjukvara.

Rent allmänt känns det som att i-Pace har hamnat lite i skuggan på sistone. Det har lanserats fler elbilar (e-Tron, EQC), man har haft problem med räckvidden i de tester som genomförts samt produktionsproblem. Känns som att det måste hända något för att göra den intressantare.

Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

Laban skrev:
Björn testar 350 kW snabbladdare. Max 84 kW är väl inte direkt imponerande, förhoppningvis är det något de kan åtgärda via mjukvara.

Rent allmänt känns det som att i-Pace har hamnat lite i skuggan på sistone. Det har lanserats fler elbilar (e-Tron, EQC), man har haft problem med räckvidden i de tester som genomförts samt produktionsproblem. Känns som att det måste hända något för att göra den intressantare.

Håller med...

Personligen tycker jag iofs det är den snyggaste av alla "SUV-liknande", är också ganska övertygad om att det är den roligaste att köra (ej provat Audi och Mercedes såklart, men med tanke på vikt, prestanda och hur kul i-Pace var att köra så har jag väldigt svårt att se hur de ska bli ännu roligare).

Tyvärr räcker ju inte det när alla de helt centrala faktorerna laddning, laddnätverk och räckvidd alla brister.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Zalman3 »

Alla Tjänstebilars journalist Felix Björklund sa att om " 3 veckor"
Så skulle de få provköra Audi e-tron.
Borde bli i början på oktober.
Intressant om han testar att ladda och se om man kan ligga på 150kW upp till 80%.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av helix »

Zalman3 skrev:
Alla Tjänstebilars journalist Felix Björklund sa att om " 3 veckor"
Så skulle de få provköra Audi e-tron.
Borde bli i början på oktober.
Intressant om han testar att ladda och se om man kan ligga på 150kW upp till 80%.
Vi kommer troligtvis inte få reda på någonting alls gällande verklig förbrukning och laddhastighet vid det här tillfället. E-tron eventet kommer vara precis som när journalisterna testade i-Pace i ett soligt Portugal och åt goda middagar. Då var allt riggat och förbrukning/laddning var inte ens frågor man berörde.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av evilirish »

Kan man gissa att det bjöds på hummersås på den middagen?
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av vigge50 »

Här har Björn tagit fram ett diagram där han tar hänsyn till laddeffekt och förbrukning, dock så är laddeffekten just nu begränsad till 85 kW och ska enligt Jaguar senare uppdateras till 100 kW eller kanske till och med 120 kW. Han påpekar också att hastigheterna är vad han försökte hålla under testerna, dock gjorde annan trafik att han ibland fick köra långsammare.

Bild


Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

vigge50 skrev:
Här har Björn tagit fram ett diagram där han tar hänsyn till laddeffekt och förbrukning, dock så är laddeffekten just nu begränsad till 85 kW och ska enligt Jaguar senare uppdateras till 100 kW eller kanske till och med 120 kW. Han påpekar också att hastigheterna är vad han försökte hålla under testerna, dock gjorde annan trafik att han ibland fick köra långsammare.

Bild


Intressant att alla bilarna (utom i-Pace @ 50 kw) har optimal hastighet vid väldigt nära 150 km/h enligt hans test. Rent logiskt tycker jag inte det borde "kunna" stämma. X75 borde tex definitivt ha lägre optimal hastighet än X100 eftersom X75 laddar långsammare.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Laban »

I-Pace vs Model X förbrukning:
Screen Shot 2018-10-02 at 20.00.13.png
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Skriv svar