Jaguar I-Pace

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Jeppe_E »

TeslaTissel skrev:
HelectriC skrev:
Geni87 skrev:
HelectriC skrev:
Ingen aning om det blir högre laddhastighet framöver.
Nu kan bilen OTA få samma typer av uppdateringar som Tesla, dvs bugg fix, kartor, ändrade funktioner etc. Den som blev gjord idag på verkstad möjliggör OTA. Nya bilar ska ha den möjligheten från fabrik, bara de första bilarna som inte hann få den innan leverans och var därför tvungna att komma in igen.
Jag tycker det är synd vi använder så mycket märkliga förkortningar, men det är väl ”Over-the-air programming” - OTA ni syftar på?

Alltså trådlös programmering? Är det korrekt skriva så, som ett alternativ så andra förstår?

Förstå mig rätt, syftet är INTE vara språk-polis här. ;)
En googling på OTA ger:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Over-th ... rogramming

;)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Fick idag köra diesel när jag hade inne ipacen på verkstaden. En Jaguar XE 2,0 awd automat. Blääääää, hjälp vad det känns föråldrat. Det var en stund sen jag körde diesel nu och det känns så EXTREMT gammaldags.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av mati »

TeslaTissel skrev:
HelectriC skrev:
Geni87 skrev:
HelectriC skrev:
Ingen aning om det blir högre laddhastighet framöver.
Nu kan bilen OTA få samma typer av uppdateringar som Tesla, dvs bugg fix, kartor, ändrade funktioner etc. Den som blev gjord idag på verkstad möjliggör OTA. Nya bilar ska ha den möjligheten från fabrik, bara de första bilarna som inte hann få den innan leverans och var därför tvungna att komma in igen.
Jag tycker det är synd vi använder så mycket märkliga förkortningar, men det är väl ”Over-the-air programming” - OTA ni syftar på?

Alltså trådlös programmering? Är det korrekt skriva så, som ett alternativ så andra förstår?

Förstå mig rätt, syftet är INTE vara språk-polis här. ;)
Jag fick en OTA-update när jag stod och laddade vid SuC medan jag pratade med SC eftersom min DU hade gått sönder efter att BMSen hade slagit larm eftersom ACn inte orkade. Tur att man har UMCn i frunken, annars hade man lätt kunnat förväxla den med MCUn. :geek: :geek: :mrgreen:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Bjelke »

:lol: tänk hur det är....
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

HelectriC skrev:
Fick idag köra diesel när jag hade inne ipacen på verkstaden. En Jaguar XE 2,0 awd automat. Blääääää, hjälp vad det känns föråldrat. Det var en stund sen jag körde diesel nu och det känns så EXTREMT gammaldags.
Något som däremot hade varit väldigt trevligt hade varit en ny generation XE byggd på samma plattform som I-pace! :D Det känns för övrigt extremt tyst från Jaguars sida angående hur de ska följa upp I-pace, å andra sidan var det väl inte många som kände till eller misstänkte att de utvecklade en seriös elbil förrän den visades 2016.

Läste någonstans att Jaguar håller på att uppgradera delar av sina största fabrik i England för produktion av elbilar. Så något i kikaren har de allt, de är bra på att hålla käft utåt helt enkelt. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Bjelke »

Geni87 skrev:
HelectriC skrev:
Fick idag köra diesel när jag hade inne ipacen på verkstaden. En Jaguar XE 2,0 awd automat. Blääääää, hjälp vad det känns föråldrat. Det var en stund sen jag körde diesel nu och det känns så EXTREMT gammaldags.
Något som däremot hade varit väldigt trevligt hade varit en ny generation XE byggd på samma plattform som I-pace! :D Det känns för övrigt extremt tyst från Jaguars sida angående hur de ska följa upp I-pace, å andra sidan var det väl inte många som kände till eller misstänkte att de utvecklade en seriös elbil förrän den visades 2016.

Läste någonstans att Jaguar håller på att uppgradera delar av sina största fabrik i England för produktion av elbilar. Så något i kikaren har de allt, de är bra på att hålla käft utåt helt enkelt. :)
Men visst har dom sagt vilken nästa blir (officiellt) ? :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

HelectriC skrev:
Fick idag köra diesel när jag hade inne ipacen på verkstaden. En Jaguar XE 2,0 awd automat. Blääääää, hjälp vad det känns föråldrat. Det var en stund sen jag körde diesel nu och det känns så EXTREMT gammaldags.
Roligt... Hade en exakt likadan när jag servade min F-Type för ett halvår sedan. Jag håller med till 100% man känner sig verkligen flyttad 20 år tillbaka i tiden.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

Geni87 skrev:
HelectriC skrev:
Fick idag köra diesel när jag hade inne ipacen på verkstaden. En Jaguar XE 2,0 awd automat. Blääääää, hjälp vad det känns föråldrat. Det var en stund sen jag körde diesel nu och det känns så EXTREMT gammaldags.
Något som däremot hade varit väldigt trevligt hade varit en ny generation XE byggd på samma plattform som I-pace! :D Det känns för övrigt extremt tyst från Jaguars sida angående hur de ska följa upp I-pace, å andra sidan var det väl inte många som kände till eller misstänkte att de utvecklade en seriös elbil förrän den visades 2016.

Läste någonstans att Jaguar håller på att uppgradera delar av sina största fabrik i England för produktion av elbilar. Så något i kikaren har de allt, de är bra på att hålla käft utåt helt enkelt. :)
Kommer de lyckas slå Dyson i den brittiska duellen.... :lol:
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

Läste nåt om nån elektrisk XJ? Finns en sån modell ens?
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Jeppe_E »

Verdi skrev:
Läste nåt om nån elektrisk XJ? Finns en sån modell ens?
Så svårt är det väl inte att Googla? :lol:
jag-news-1080.jpg
https://www.autocar.co.uk/car-news/new- ... c-flagship
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

Legato skrev:
Kommer de lyckas slå Dyson i den brittiska duellen.... :lol:
Så länge Dyson inte har släppt något konkret suger de bara. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av oscfor »

Jeppe_E skrev:
oscfor skrev:
De verkar ha lite kvar att jobba på vad det gäller mjukvaran i Jaggan.

Autobroms som inte fungerar om man öppnat dörren.


https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -vinnaren/

Tja... verkar ju funka bra här:

(1:55 in i videon)
Men uppenbarligen inte i verkligheten. Det gäller förmodligen att aldrig öppna dörrarna.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

Euro-NCAP-snubbarna ålade självklart in och ut genom rutan. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Teslared »

Här är en intressant jämförelsetest mellan I-Pace och TMX 100D. Tyvärr är den på tyska, men kanske intressant för en del.
https://flotteundwirtschaft.at/news.php?id=5271
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av TeslaTissel »

Teslared skrev:
Här är en intressant jämförelsetest mellan I-Pace och TMX 100D. Tyvärr är den på tyska, men kanske intressant för en del.
https://flotteundwirtschaft.at/news.php?id=5271

Kul! Den där tar en stund att läsa då den är väldigt innehållsrik.
Man jämför även med Mercedes EQC och diskuterar flera aspekter av laddning och batterieffekt.
Och det är ingen artikel till för att chocka någon spekulant på Jaguar i-Pace.

Danke!
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av miksch »

Helt ok og balansert artikkel. Tesla 100d vs i-pace.
Tesla +: betjening via stor skjerm, forbruk, rekkevidde, ladehastighet (både hjemmelading 3-fas og supercharging), bagasjeplass, størrelse generelt, AP, bakseter, vingedør, aut åpning/lukking av dører, selvstyring, maks hastighet
Tesla -: pris, støy

I-pace +: byggekvalitet, støy, pris, ligger bedre på veien, noe bedre aksellerasjon
I-pace -: lading (lavere likstrøm og bare enfas lader ombord), rekkevidde, ingen AP men bra fartsholder. Ikke tilgang til superchargernett.

Det var vel det i korte trekk.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av vigge50 »

I Pace stod för hela 14,7% av Jaguars totala försäljning i november. Nu återstår det såklart att se ifall detta endast handlar om att möta många reservationer eller om andelen kommer vara ännu högre nästa år. Om det fortsätter så har Jaguar helt klart anledning till att sats på fler elbilar.

https://insideevs.com/jaguar-sells-over ... ace-month/
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Det känns som Jaguar har tagit steget från nisch-modell för de med speciellt intresse till att faktiskt kunna erbjuda något som ”massorna” vill ha. Jag tror det var riktigt smart av Jaguar att satsa på och utveckla en elbil såpass snabbt jämfört med flera av de större tillverkarna. När elbil inte var särskilt utbrett hade jag aldrig en seriös tanke på att köpa en fossil-Jaguar, men nu är det nåt helt annat.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av MangeT »

Designmässigt tycker jag att Jaguaren är riktigt snygg. Kul med fler alternativ. Snart levereras väl E-tron också.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Efter ett tag med Ipace så har jag kommit på att den är lite som en stor i3, bra körkänsla, man sitter lite högre än i en vanlig sedan, men inte högt som i en SUV. BMW borde ha gjort en sån parallellt med i3 och kallat den i5, som det gick rykten om för nåt år sen :)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av miksch »

Jaguaren er jo definitivt vellykket i design. God kjørekomfort skal det være.
Drivlinen må nok oppdateres, men det kommer omsider.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

Någon tröttnade snabbt:
https://www.blocket.se/stockholm/Jaguar ... 030074.htm

Märkligt att offra 60k premie? Priset är väl nästan som den kostade ny dock?

Lite oseriöst att inte göra sig mödan att städa ur golvbrunnen vid föraren ordentligt för övrigt på en så ny/fin bil.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6518
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Tars »

Legato skrev:
Någon tröttnade snabbt:
https://www.blocket.se/stockholm/Jaguar ... 030074.htm

Märkligt att offra 60k premie? Priset är väl nästan som den kostade ny dock?

Lite oseriöst att inte göra sig mödan att städa ur golvbrunnen vid föraren ordentligt för övrigt på en så ny/fin bil.
Hänger inte med, varför skulle man förlora 60.000:-? Är den redan påställd?
Hittar ingenstans att det är en bilförmedling eller liknande. Har inte kollat.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

Tars skrev:
Legato skrev:
Någon tröttnade snabbt:
https://www.blocket.se/stockholm/Jaguar ... 030074.htm

Märkligt att offra 60k premie? Priset är väl nästan som den kostade ny dock?

Lite oseriöst att inte göra sig mödan att städa ur golvbrunnen vid föraren ordentligt för övrigt på en så ny/fin bil.
Hänger inte med, varför skulle man förlora 60.000:-? Är den redan påställd?
Hittar ingenstans att det är en bilförmedling eller liknande. Har inte kollat.
Den har gått 175 mil. Dahlbacka kör både vanlig försäljning och förmedling (likt väldigt många andra).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
Någon tröttnade snabbt:
https://www.blocket.se/stockholm/Jaguar ... 030074.htm

Märkligt att offra 60k premie? Priset är väl nästan som den kostade ny dock?

Lite oseriöst att inte göra sig mödan att städa ur golvbrunnen vid föraren ordentligt för övrigt på en så ny/fin bil.

ÄGD (Ej leasad!) av ett bolag i Gustavsberg från 16 oktober till 20 december. Bolaget gjorde vinst på ~300-700 tkr per år fram till 2017 då vinsten blev drygt 18 miljoner.

Antagligen sålde nån sitt livsverk och kom över en större summa pengar, köpte en I-Pace och kom på att han inte gillade den.
Skriv svar