I-Pace har ju vunnit varenda pris som går att vinna. World Car of THE year, Green car of the year, car of the Year Europe etc. Bilen är ändå löjligt bra trots de saker som de fortfarande måste jobba med. Den är bäst helt enkelt.
Bäst?...
I m o kommer den inte i närheten av min M3 - på långa vägar. (Då har jag kört I-Pace ganska ordentligt)
Men tycke och smak är olika.
Så är det. Bäst är ju ett relativt begrepp. Alla har ju olika behov. Att den är ett par nivåer över TM3 är ju själlvklart, men sen kostar den ju lite mer också. Därmed inte sagt att TM3 inte är en bra bil. Att I-Pace vinner allt är inte en stor konspiration.
Ingen konspiration kanske, men däremot har den ju inte tävlat med Model 3 i alla tester eftersom Model 3 inte såldes i Europa 2018.
Personligen tycker jag i-pace är snygg och körglad. Trean är ju dock ännu körgladare... Så fördelen med utseendet står sig ganska slätt jämfört med:
Autopilot.
Mycket lägre förbrukning.
Mycket bättre räckvidd.
Snabbare laddning.
Eget laddnätverk.
Bra infotainment.
Lägre pris.
"Knappar och vred" - fri inredning.
Jag ägde en F-Type med ett infotainment som är snarlikt i-pacens. I mitt tycke var det tom nivåer sämre än BMWs. Hopplöst långsamt, ologiskt och fult.
Dessutom hade jag en "skön" bugg som gav mig typ grekiska i vissa submenyer
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Man får väl tycka som man vill. Inget fel att gilla Audi, Jaguar, VW, Skoda, Volvo... eller någon annan bil.
Men om jag inte är felunderrättad är detta ett TESLA-forum.
Är det då så konstigt att man här ventilerar frågor som har med just DET märket att göra? Om man nu inte tycker att just Tesla är ett märke för ”mig” - vad i hela världen har man då här att göra??
Det finns säkert ett forum att hänga på för de som älskar andra märken. När jag körde Skoda var jag på skodaegetforum. Nu går jag inte in där och förtalar det märket bara för att jag bytt bil.
Skaffa er ett liv istället - det är mycket roligare.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Man får väl tycka som man vill. Inget fel att gilla Audi, Jaguar, VW, Skoda, Volvo... eller någon annan bil.
Men om jag inte är felunderrättad är detta ett TESLA-forum.
Är det då så konstigt att man här ventilerar frågor som har med just DET märket att göra? Om man nu inte tycker att just Tesla är ett märke för ”mig” - vad i hela världen har man då här att göra??
Det finns säkert ett forum att hänga på för de som älskar andra märken. När jag körde Skoda var jag på skodaegetforum. Nu går jag inte in där och förtalar det märket bara för att jag bytt bil.
Skaffa er ett liv istället - det är mycket roligare.
Var inte det här en I-Pace tråd i denna vidsynta grupp. Innebär det bara att man ska vara negativ om denna bil och andra elbilar i detta forum?
Alla tycker kanske inte heller att infotainment-systemet är så himla viktigt i en bil. Jag till exempel skiter ganska så fullständigt i det. Mitt bilval skulle aldrig påverkas av infotainment-systemets kvalitet. Bättre att ha ett bra ljudsystem hemma i så fall.
Men vi är ju olika.
Jag har läst ganska många gånger att det som sitter i i-Pace är extremt dåligt. Vad är det som är så dåligt och framförallt i jämförelse med det som sitter i Teslas bilar? Är det ljudet som är kasst?
Ljudet/stereon är det inget fel på! Den är mycket bättre än Teslas i mina öron. Vad jag menar är skärmarna, responsen, väntetid på menyer, storlek på skärmar. Allt är sämre hos Ipace, dessutom är menyerna inte logiska alls. Efter två månader hade jag fortfarande problem med att hitta vissa funktioner och satt och kliade mig i huvudet när jag skulle ändra något som jag gjort bara dagar tidigare. Telefonkopplingen med jaguars variant av mobilspegling funkar ungefär 25% av tiden, man kastas ut, det kopplar inte upp alls osv.
Men kommer man från en bil som inte alls har denna ”moderna” typ av infotainmentsystem,t ex en äldre bil, så kan jag förstå om man tycker Ipace har ett tufft och bra system. Nu är det ju dock så att det finns så mycket bättreoch DÅ blir Ipace system ingen höjdare i jämförelse.
Om du efter två månader har sådana problem så säger det nog mer om dig än om infotainmensystemet. Jag har kört Tesla ungefär lika mycket som kört I-Pace. Helt ok men inte en optimal förarmiljö. Föredrar BMW och I-Pace men det är ett individuellt val givetvis. Bägge funkar. Hur är det Apple CarPlay i Tesla? Och integration av alla laddpunkter med tillgänglighetsstatus?
Ja, det räcker kanske inte att vara under 40, civilingenjör och tekniskt intresserad för att forcera jaguars system
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Öser han på som vanligt på Facebook? Är väl ett år sen jag blockade honom nu tror jag
Inte så farligt. Så länge inte nån skriver nåt positivt om Tesla eller negativt om I-Pace iaf.
Jag blev blockad från iPace Facebook forum av honom efter att ha skrivit ett inlägg som var positivt om Model X och varför jag valde den framför i Pace... för övrigt ett mycket sakligt inlägg där jag berömde i Pace för sina styrkor i designen (självklart personligt) och körglädje. Men jag klagade också på infotainment som jag verkligen inte gillar. Det är överarbetat och har för dåliga menyer. Dessutom är det ett problem för mig med destinationsladdning med 1-fas.
Min personliga åsikt är att den vinner många priser för att den är en elbil från en traditionell tillverkare och INTE från Tesla.
Öser han på som vanligt på Facebook? Är väl ett år sen jag blockade honom nu tror jag
Inte så farligt. Så länge inte nån skriver nåt positivt om Tesla eller negativt om I-Pace iaf.
Jag blev blockad från iPace Facebook forum av honom efter att ha skrivit ett inlägg som var positivt om Model X och varför jag valde den framför i Pace... för övrigt ett mycket sakligt inlägg där jag berömde i Pace för sina styrkor i designen (självklart personligt) och körglädje. Men jag klagade också på infotainment som jag verkligen inte gillar. Det är överarbetat och har för dåliga menyer. Dessutom är det ett problem för mig med destinationsladdning med 1-fas.
Min personliga åsikt är att den vinner många priser för att den är en elbil från en traditionell tillverkare och INTE från Tesla.
Dock är det väldigt positivt att en elbil vann huvudkategorin, bara det är ett steg framåt tycker jag! Tesla Model 3 var inte nominerad pga att den inte uppfyllde kriteriet att säljas i fem länder när nomineringarna gjordes. Vi får se om Model 3 blir nominerad nästa år eller om den då anses för gammal, både S och X har ju tidigare varit nominerade och vunnit priser i delmoment så som world green car of the year.
Inte första gången elbilar vinner årets bil i Europa. Nissan Leaf vann ex 2011. Opel Ampera 2012 (laddhybrid). Som bilar sett kanske inte något speciellt , men det handlar förstås en hel del om politik.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Öser han på som vanligt på Facebook? Är väl ett år sen jag blockade honom nu tror jag
Inte så farligt. Så länge inte nån skriver nåt positivt om Tesla eller negativt om I-Pace iaf.
Jag blev blockad från iPace Facebook forum av honom efter att ha skrivit ett inlägg som var positivt om Model X och varför jag valde den framför i Pace... för övrigt ett mycket sakligt inlägg där jag berömde i Pace för sina styrkor i designen (självklart personligt) och körglädje. Men jag klagade också på infotainment som jag verkligen inte gillar. Det är överarbetat och har för dåliga menyer. Dessutom är det ett problem för mig med destinationsladdning med 1-fas.
Min personliga åsikt är att den vinner många priser för att den är en elbil från en traditionell tillverkare och INTE från Tesla.
Dock är det väldigt positivt att en elbil vann huvudkategorin, bara det är ett steg framåt tycker jag! Tesla Model 3 var inte nominerad pga att den inte uppfyllde kriteriet att säljas i fem länder när nomineringarna gjordes. Vi får se om Model 3 blir nominerad nästa år eller om den då anses för gammal, både S och X har ju tidigare varit nominerade och vunnit priser i delmoment så som world green car of the year.
"Don't argue with success", heter det. Det går att rösta fram världens bästa sprinter men vad hjälper det om Usain Bolt är med och springer. Han tar ändå priset.
Förklaring: Jaguar kan vinna hur många röster som helst men det är dock köparna som bestämmer vad de vill ha. Då är det verklighet. Det säljs/efterfrågas (?) betydligt fler M3 än Jaguar eller....
Inte första gången elbilar vinner årets bil i Europa. Nissan Leaf vann ex 2011. Opel Ampera 2012 (laddhybrid). Som bilar sett kanske inte något speciellt , men det handlar förstås en hel del om politik.
Nu var det ju inte årets bil i Europa I-pace precis vann, utan årets bil i världen (den har iofs vunnit i Europa också).
Foluke skrev:
"Don't argue with success", heter det. Det går att rösta fram världens bästa sprinter men vad hjälper det om Usain Bolt är med och springer. Han tar ändå priset.
Förklaring: Jaguar kan vinna hur många röster som helst men det är dock köparna som bestämmer vad de vill ha. Då är det verklighet. Det säljs/efterfrågas (?) betydligt fler M3 än Jaguar eller....
Ja? Jag har inte påstått något annat, det är en bedömningstävling så det faller ju sig ganska naturligt att det är just bedömningar som avgör vinnaren. Konstaterade bara att Model 3 inte blev nominerad den här gången pga att den inte uppfyllde kriterierna. Sen är det ju inte förväntad försäljningsvolym man går på när man utser en vinnare, allt från billiga småbilar till större premiumbilar har ju vunnit genom åren.
Jaguar No-Pace.
Såg att försäljningen droppade med 50% i januari, och att de bara fick ut 7000 bilar på hela 2018?
Har intresset för den dött?
De medelålders/äldre som vill ha en "traditionell" bil köper etron istället?
Jaguar No-Pace.
Såg att försäljningen droppade med 50% i januari, och att de bara fick ut 7000 bilar på hela 2018?
Har intresset för den dött?
De medelålders/äldre som vill ha en "traditionell" bil köper etron istället?
Personligen skulle jag valt e-tron före i-pace även om jag inte är något fan av e-tron.
Med tanke på Jaguars exceptionellt usla andrahandsvärden så tror jag dock i-pace kan bli prisvärd som begagnad. Å andra sidan finns ju Y antagligen på marknaden när det väl blir aktuellt...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Har säkert skrivit det flera gånger redan men jag tycker ff
att jaggan är sjukt läcker men utan 3-fas-laddning så
funkar det helt enkelt inte för mig
Sen fick man ju lite dåliga vibbar när det strulade så
mycket med dom första man läste om, tex vid rejset
från Haparanda till Ystad osv, så jag hoppade av mitt
köp...
Tycker ff dock att den är grymt snygg och kaxig
Jaguar No-Pace.
Såg att försäljningen droppade med 50% i januari, och att de bara fick ut 7000 bilar på hela 2018?
Har intresset för den dött?
De medelålders/äldre som vill ha en "traditionell" bil köper etron istället?
Haha. Kul ändå det här med att fokusera på enskilda månader. När det gäller Teslas försäljning är det något man absolut inte får göra, eftersom massa bilar kan stå på båtar över månadsskiftet osv (vilket såklart är sant och gjorde att leveranserna av TM3 störtdök i Januari). Men när det gäller andra märken är sådana faktorer som bortblåsta. Om du kikar på resten av 2019 så har leveranserna av I-pace återhämtat sig och låg på ca 2000 bilar igen i Mars. Sett till Jaguars totalförsäljning för sina 7 modeller stod I-pace för 8.4% i Mars.
När det gäller bilar för runt miljonen lär "medelålders/äldre" stå för en absolut majoritet av försäljningen oavsett märke, men det är ju alltid skoj att dela in folk i fack.
Har säkert skrivit det flera gånger redan men jag tycker ff
att jaggan är sjukt läcker men utan 3-fas-laddning så
funkar det helt enkelt inte för mig
Sen fick man ju lite dåliga vibbar när det strulade så
mycket med dom första man läste om, tex vid rejset
från Haparanda till Ystad osv, så jag hoppade av mitt
köp...
Tycker ff dock att den är grymt snygg och kaxig
Det är verkligen en stor miss att de har skippat trefasladdningen i I-pace. Känns som att de har fokuserat på UK/Norge/USA och glömt att i många andra länder har vi tillgång till trefas i hemmet... Det har figurerat rykten om att det ska komma en trefasladdning i och med någon uppdatering men än så länge har vi inte sett något, får se om/när det dyker upp...
Jag hade ju i början av året en Ipace som jag senare sålde. Det roliga var att när jag beställde bilen så blev jag lovad både skriftligt och muntligt att bilen skulle gå att ladda på rött och blått industriuttag. Förvånad blev jag när bilen kom och enbart kunde laddas via schuko eller typ2. Det visade sig att Jaguar inte hade den typen av UMC med utbytbara kontakter och texten i avtalet om den sortens UMC togs bort. Men jag hade ju detta i mitt avtal, så nu i veckan (ca 6 mån efter bilens leverans och 4mån efter att jag sålt bilen), så får jag alltså en UMC med möjlighet att ladda på utlovade kontakter. En s.k. juice booster, som köps in från tredjepartsfirma och egentligen funkar väldigt bra till alla bilar med typ2 kontakt. Kostar tydligen runt 12-15.000kr om man ska köpa en klarar upp till 22kW och är helt vattentät också, vilket är bra. Dock har jag ingen användning för den eftersom jag redan har Tesla WC samt UMC med röd och blå adapter samt typ2-kabel.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Inte direkt en nyhet om I-pace men väl om JLR. Tydligen ska de investera i sin fabrik i Castle Bromwich för att ställa om den till produktion av BEV:ar, nästa XJ som har bekräftats ska komma i en BEV-variant ryktas komma produceras där. Nuvarande XJ ska slutas produceras i sommar och då ersättas av den nya modellen. JLR kämpar ju rätt hårt nu med bristande efterfrågan då de har varit väldigt beroende av dieselbilar som den senaste tiden har rasat i försäljning, så detta var ju positivt. Mer information ska komma i veckan.
Inte direkt en nyhet om I-pace men väl om JLR. Tydligen ska de investera i sin fabrik i Castle Bromwich för att ställa om den till produktion av BEV:ar, nästa XJ som har bekräftats ska komma i en BEV-variant ryktas komma produceras där. Nuvarande XJ ska slutas produceras i sommar och då ersättas av den nya modellen. JLR kämpar ju rätt hårt nu med bristande efterfrågan då de har varit väldigt beroende av dieselbilar som den senaste tiden har rasat i försäljning, så detta var ju positivt. Mer information ska komma i veckan.
Trevligt! Undrar när det är dags för den första LR från JLR att bli helelektrisk... Det känns som ett varumärke som är ganska fast förankrat i fossilt. Killgissar att J har det tuffare än LR resultatmässigt vilket kanske driver på en snabbare förändring.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Inte direkt en nyhet om I-pace men väl om JLR. Tydligen ska de investera i sin fabrik i Castle Bromwich för att ställa om den till produktion av BEV:ar, nästa XJ som har bekräftats ska komma i en BEV-variant ryktas komma produceras där. Nuvarande XJ ska slutas produceras i sommar och då ersättas av den nya modellen. JLR kämpar ju rätt hårt nu med bristande efterfrågan då de har varit väldigt beroende av dieselbilar som den senaste tiden har rasat i försäljning, så detta var ju positivt. Mer information ska komma i veckan.
Trevligt! Undrar när det är dags för den första LR från JLR att bli helelektrisk... Det känns som ett varumärke som är ganska fast förankrat i fossilt. Killgissar att J har det tuffare än LR resultatmässigt vilket kanske driver på en snabbare förändring.
Det spekuleras i en BEV från LR också, om det är sant återstår att se. Tydligen ska det komma något pressmeddelande på fredag angående elektrifiering. Killgissar samma sak som dig, LR har nog mer lojala kunder och dessutom är de enbart exponerade mot SUV-segmentet vilket ju är helt rätt i tiden.
Tror nog att JLR kan få till riktigt bra BEV:ar framöver så länge de har råd att fortsätta investera, de har ju det rätt tungt ekonomiskt nu. I-pace är en väldigt bra bil, dock med ett antal missar/nackdelar, men som första försök är den inte dum. Kan de dra lärdom från den plus få ut något bra från samarbetet angående elmotorer/kraftelektronik med BMW så kan det nog bli riktigt bra till slut. Om de dessutom plockar in produktionen för kommande BEV:ar in-house (förmodar att det är rejält dyrt att använda en kontraktstillverkare som de gör för I-pace), bör de kunna få bättre marginaler också.
Extra kul är det eftersom drivlinan till I-Pace utvecklades i Trollhättan av gamla Saab-ingenjörer.
Japp, jag har hört samma sak. Elmotorn och transmissionen om jag inte minns fel.
Geni87, har du avbokat Polestar 2?
Yep, tyvärr. Hade hoppats på att få förlänga nuvarande leasingavtal som går ut i höst/vinter tills PS2:an anländer men det gick inte för sig så nu får jag tänka om. Får se vad jag hittar på istället... (sen skaver även det faktum att den byggs i Kina lite, känns inte helt ok för min del) En XC40 hade varit bättre på det planet men den lär ju knappast komma före PS2:an.
Nej, verkar ha nåt med topplocket eller tändstiften att göra, huven är öppen!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14