Jaguar I-Pace
Moderator: Redaktion
Re: Jaguar I-Pace
Det är nog nåt av de mest korkade argumenten man kan ta till, men jag tror faktiskt att det är ett mycket strategiskt beslut.
Jag tror att de tänker så här: "Vi uppger en räckvidd. Om vi sätter på en dragkrok så kommer kunden att hänga på en tung husvagn och bli förbannad över att räckvidden blir mycket kortare. Vi vet att vi inte gjort nåt fel utan att det är kunden som är korkad, men det blir för mycket negativ publicitet som vi inte har kontroll över. Bättre då att välja bort det tillvalet så har vi ett bekymmer mindre."
Jag tror att de tänker så här: "Vi uppger en räckvidd. Om vi sätter på en dragkrok så kommer kunden att hänga på en tung husvagn och bli förbannad över att räckvidden blir mycket kortare. Vi vet att vi inte gjort nåt fel utan att det är kunden som är korkad, men det blir för mycket negativ publicitet som vi inte har kontroll över. Bättre då att välja bort det tillvalet så har vi ett bekymmer mindre."
Re: Jaguar I-Pace
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Men om dom nu var så rädda för negativ publicitet angående dragkrok och räckvidden så förstår jag inte varför dom har jättehjul på den där filmen.
Det om något är väl en sak som kunderna kommer ha svårt för att inse att det ger kortare räckvidd än vad reklamen säger. En husvagn borde man kunna förstå.
Det om något är väl en sak som kunderna kommer ha svårt för att inse att det ger kortare räckvidd än vad reklamen säger. En husvagn borde man kunna förstå.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Jaguar I-Pace
Är Elon smartare än alla andra som gör elbilar?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Jaguar I-Pace
Alltså, det kanske inte är bilen man tar på husvagnssemestern men det är ju jäkligt praktiskt med drag om man ska till tippen eller om båten ska i sjön eller hästen ska någonstans eller man ska flytta lite möbler eller...
Trist beslut av Jaguar. Man behöver inte alltid lång räckvidd när man ska dra saker och behöver man det så är det väl bara att ladda oftare?
Trist beslut av Jaguar. Man behöver inte alltid lång räckvidd när man ska dra saker och behöver man det så är det väl bara att ladda oftare?
Re: Jaguar I-Pace
Javisst, allt det där fattar du och jag och kanske bildesignerna men inte Fille Fossilskalle. Han kommer att skrika i högan sky och säg att bilen är värdelös och det är de rädda för.Jerka skrev:Alltså, det kanske inte är bilen man tar på husvagnssemestern men det är ju jäkligt praktiskt med drag om man ska till tippen eller om båten ska i sjön eller hästen ska någonstans eller man ska flytta lite möbler eller...
Trist beslut av Jaguar. Man behöver inte alltid lång räckvidd när man ska dra saker och behöver man det så är det väl bara att ladda oftare?
Men jag tror också att det handlar om att ingen gammal fossilbilstillverkare egentligen vill bygga elbilar så de undanhåller de elbilar de tvingas bygga en massa praktiska detaljer för att hålla nere försäljningen.
Re: Jaguar I-Pace
Jag undrar om det finns fossilbilar som inte får skyhög förbrukning (läs mindre räckvidd) när man drar tungt släp med dem. Knappast.
Jag diskuterade med en bekant i helgen som sa att det inte finns elbilar som klarar av att dra släp. Jo, sa jag, den kostar visserligen en mille eller mer, men Model X kan fås med drag.
- Ja, men den orkar ju inte med ett tungt hästsläp. Den är väl för svag för det?
Ajajaj, herregud, vad ska man säga liksom? Jag visste inte ens var jag skulle börja.
Jag diskuterade med en bekant i helgen som sa att det inte finns elbilar som klarar av att dra släp. Jo, sa jag, den kostar visserligen en mille eller mer, men Model X kan fås med drag.
- Ja, men den orkar ju inte med ett tungt hästsläp. Den är väl för svag för det?
Ajajaj, herregud, vad ska man säga liksom? Jag visste inte ens var jag skulle börja.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Jaguar I-Pace
En elbil är ju perfekt som dragbil, enormt vridmoment och hästkrafter i överflöd. Mer än så ska ju inte behöva sägas egentligen. Men varför finns det så få bilar med dragkrok då? Ja, det måste ju ha med biltillverkarnas räckviddsångest att göra, inklusive Tesla då. Eller så handlar det om demografi, de tror helt enkelt inte att deras kundgrupp vill dra släp. Renault Kangoo går ju att få med drag och den har ju blygsam räckvidd redan utan släp men en helt annan målgrupp (synd att den saknar snabbladdning).
Re: Jaguar I-Pace
Ja, jag brukar säga att det finns en anledning till att lok är elektriska. Det säger väl allt om elmotorns kapacitet. Tågen väger ju flera hundra ton. Dessutom brukar jag berätta att oftast är även de s.k. dieselloken också elektriska. Dieselmotorn driver bara en generator som i sin tur driver elmotorn eftersom den är mycket bättre på att dra tungt!
Men nånstans var det nån som skrev att det är kylningen av batteripacken som är nyckeln. Så länge man kyler batterierna med luft så kan man få problem om man drar för tungt. Och jag vet inte hur det är med påsbatterier, hur lätta de är att kyla ens med vatten? Borde inte vara något problem.
När tidningen Elbilen presenterade Bolten i ett reportage från Parismässan i höstas så intervjuade de den som varit chef för utvecklingen av bilen och han citerades att "på ett tidigt stadium valde vi bort dragkrok". Inget mer än så, och den förbannade reportern hade inte vett att fråga VARFÖR?! Det hade varit väldigt intressant att få höra!
Men nånstans var det nån som skrev att det är kylningen av batteripacken som är nyckeln. Så länge man kyler batterierna med luft så kan man få problem om man drar för tungt. Och jag vet inte hur det är med påsbatterier, hur lätta de är att kyla ens med vatten? Borde inte vara något problem.
När tidningen Elbilen presenterade Bolten i ett reportage från Parismässan i höstas så intervjuade de den som varit chef för utvecklingen av bilen och han citerades att "på ett tidigt stadium valde vi bort dragkrok". Inget mer än så, och den förbannade reportern hade inte vett att fråga VARFÖR?! Det hade varit väldigt intressant att få höra!
Re: Jaguar I-Pace
Det enkla svaret är väl att dragkrok är en ickefråga? Är väl bara svenskar som fått för sig att man ska ha den där klumpen där bak för en massa extra tusenlappar trots att den aldrig används
Personligen tycker jag det är mkt enklare att (i följande ordning) :
1.) Se till att få saker hemlevererade.
2.) Se till att få saker bortforslade.
3.) Om det krisar hyra ett fordon avsett för att frakta stora saker.
Transporttjänster är ju billiga i Sverige, förstår inte denna utbredda förtjusning över att dra omkring på saker själv (inklusive husvagnar, det finns hotell )
Personligen tycker jag det är mkt enklare att (i följande ordning) :
1.) Se till att få saker hemlevererade.
2.) Se till att få saker bortforslade.
3.) Om det krisar hyra ett fordon avsett för att frakta stora saker.
Transporttjänster är ju billiga i Sverige, förstår inte denna utbredda förtjusning över att dra omkring på saker själv (inklusive husvagnar, det finns hotell )
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Jaguar I-Pace
Personligen använder jag mitt släp som soprum fylller det under en månad sen åker jag till tipppen och på vägen hem plockar jag upp en pall pellets, men trots minimal användning måste jag ha en bil med krokLegato skrev:Det enkla svaret är väl att dragkrok är en ickefråga? Är väl bara svenskar som fått för sig att man ska ha den där klumpen där bak för en massa extra tusenlappar trots att den aldrig används
Personligen tycker jag det är mkt enklare att (i följande ordning) :
1.) Se till att få saker hemlevererade.
2.) Se till att få saker bortforslade.
3.) Om det krisar hyra ett fordon avsett för att frakta stora saker.
Transporttjänster är ju billiga i Sverige, förstår inte denna utbredda förtjusning över att dra omkring på saker själv (inklusive husvagnar, det finns hotell )
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Jaguar I-Pace
I min värld innebär det där en massa merarbete med högre grad av planering och mindre utrymme för spontanitet. Sen är jag husägare och snickrar och grejar mycket själv. Jag köper en hel del grejer på blocket och då gäller ofta att de bästa fynden görs av den som snabbast kan vara på plats och hämta. Då måste man ha eget släp som bara står där och väntar och en bil att dra det med.Legato skrev:1.) Se till att få saker hemlevererade.
2.) Se till att få saker bortforslade.
3.) Om det krisar hyra ett fordon avsett för att frakta stora saker.
Och när jag nu kör elbil, vilket inneburit att jag ökat min månadskostnad för bilanvändandet (till skillnad från tidigare när jag körde egenmekade skrotbilar med en minimal kapital- och servicekostnad) så är det ännu viktigare att jag kan minska på utgifterna på annat vilket alltså ökar behovet av dragkrok.
Men det är ju så det är. Vi är olika och har olika behov. Jag föredrar husvagn före hotell, även om det var längesedan jag hade möjlighet att välja. Det är dags för elbilsbranchen att börja erbjuda alla alternativ som redan erbjuds inom fossilbilsbranschen.
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Jaguar I-Pace
Att Jaguar valt att inte ha dragkrok är inte så konstigt. Det sitter nog djupt i deras organisation att deras bilar inte skall ha dragkrok.
Jag var för några år sedan (Hmmm, ca 12år sen iof ..... ) hos Jaguarhandlaren i Nacka. När jag då frågade efter dragkrok fick jag höra att på bilar som Jaguar ska man inte ha dragkrok! Han insinuerade tydligt att jag var och tittade på fel typ av bil.
Jag var för några år sedan (Hmmm, ca 12år sen iof ..... ) hos Jaguarhandlaren i Nacka. När jag då frågade efter dragkrok fick jag höra att på bilar som Jaguar ska man inte ha dragkrok! Han insinuerade tydligt att jag var och tittade på fel typ av bil.
Tesla Model Y
Re: Jaguar I-Pace
Ja så är det ju och jag skojar ju lite såklart. Dock känns ju din analys mer relevant för tex Hyundai Ioniq och e-Golf. Är nog ganska få som lägger 600-1000 kkr på en Jaguar iPace som samtidigt tycker det är för kostsamt att hyra en lastbil eller bortforsling.Jerker skrev:I min värld innebär det där en massa merarbete med högre grad av planering och mindre utrymme för spontanitet. Sen är jag husägare och snickrar och grejar mycket själv. Jag köper en hel del grejer på blocket och då gäller ofta att de bästa fynden görs av den som snabbast kan vara på plats och hämta. Då måste man ha eget släp som bara står där och väntar och en bil att dra det med.Legato skrev:1.) Se till att få saker hemlevererade.
2.) Se till att få saker bortforslade.
3.) Om det krisar hyra ett fordon avsett för att frakta stora saker.
Och när jag nu kör elbil, vilket inneburit att jag ökat min månadskostnad för bilanvändandet (till skillnad från tidigare när jag körde egenmekade skrotbilar med en minimal kapital- och servicekostnad) så är det ännu viktigare att jag kan minska på utgifterna på annat vilket alltså ökar behovet av dragkrok.
Men det är ju så det är. Vi är olika och har olika behov. Jag föredrar husvagn före hotell, även om det var längesedan jag hade möjlighet att välja. Det är dags för elbilsbranchen att börja erbjuda alla alternativ som redan erbjuds inom fossilbilsbranschen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Jaguar I-Pace
Hehe, det låter faktiskt som en högst rimlig förklarling. Ska faktiskt precis iväg och serva min F-Type, kanske borde höra mig för om dragmöjlighetergellerstam skrev:Att Jaguar valt att inte ha dragkrok är inte så konstigt. Det sitter nog djupt i deras organisation att deras bilar inte skall ha dragkrok.
Jag var för några år sedan (Hmmm, ca 12år sen iof ..... ) hos Jaguarhandlaren i Nacka. När jag då frågade efter dragkrok fick jag höra att på bilar som Jaguar ska man inte ha dragkrok! Han insinuerade tydligt att jag var och tittade på fel typ av bil.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Jaguar I-Pace
Tidigare i den här tråden var det nån som sade sig veta att det går att få dragkrok på motsvarande fossilvarianter. Men om sen ÅF inte vill låtas om det är ju en annan sak.Legato skrev:Hehe, det låter faktiskt som en högst rimlig förklarling. Ska faktiskt precis iväg och serva min F-Type, kanske borde höra mig för om dragmöjlighetergellerstam skrev:Att Jaguar valt att inte ha dragkrok är inte så konstigt. Det sitter nog djupt i deras organisation att deras bilar inte skall ha dragkrok.
Jag var för några år sedan (Hmmm, ca 12år sen iof ..... ) hos Jaguarhandlaren i Nacka. När jag då frågade efter dragkrok fick jag höra att på bilar som Jaguar ska man inte ha dragkrok! Han insinuerade tydligt att jag var och tittade på fel typ av bil.
Re: Jaguar I-Pace
Jo, jag förstår det! Fast om man lagt så mycket pengar på en bil så kanske det verkligen är nödvändigt att minimera andra kostnader.Legato skrev:Ja så är det ju och jag skojar ju lite såklart. Dock känns ju din analys mer relevant för tex Hyundai Ioniq och e-Golf. Är nog ganska få som lägger 600-1000 kkr på en Jaguar iPace som samtidigt tycker det är för kostsamt att hyra en lastbil eller bortforsling.
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Jaguar I-Pace
Det jag kollade på då var en X-Type kombi med fyrhjulsdrift?.... Så att fråga på dragkrok kändes inte helt udda tyckte jag ..... Har för mig att säljaren efter lite knorr kom fram till att det kostade 17000kr att få kroken monterad.Jerker skrev:Tidigare i den här tråden var det nån som sade sig veta att det går att få dragkrok på motsvarande fossilvarianter. Men om sen ÅF inte vill låtas om det är ju en annan sak.Legato skrev:Hehe, det låter faktiskt som en högst rimlig förklarling. Ska faktiskt precis iväg och serva min F-Type, kanske borde höra mig för om dragmöjlighetergellerstam skrev:Att Jaguar valt att inte ha dragkrok är inte så konstigt. Det sitter nog djupt i deras organisation att deras bilar inte skall ha dragkrok.
Jag var för några år sedan (Hmmm, ca 12år sen iof ..... ) hos Jaguarhandlaren i Nacka. När jag då frågade efter dragkrok fick jag höra att på bilar som Jaguar ska man inte ha dragkrok! Han insinuerade tydligt att jag var och tittade på fel typ av bil.
Tesla Model Y
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19565
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Jaguar I-Pace
Och kunde jag få en dragkrok monterad av Tesla (godkänd osv alltså) så skulle jag betala 17000kr utan tvekangellerstam skrev:Det jag kollade på då var en X-Type kombi med fyrhjulsdrift?.... Så att fråga på dragkrok kändes inte helt udda tyckte jag ..... Har för mig att säljaren efter lite knorr kom fram till att det kostade 17000kr att få kroken monterad.Jerker skrev:Tidigare i den här tråden var det nån som sade sig veta att det går att få dragkrok på motsvarande fossilvarianter. Men om sen ÅF inte vill låtas om det är ju en annan sak.Legato skrev:Hehe, det låter faktiskt som en högst rimlig förklarling. Ska faktiskt precis iväg och serva min F-Type, kanske borde höra mig för om dragmöjlighetergellerstam skrev:Att Jaguar valt att inte ha dragkrok är inte så konstigt. Det sitter nog djupt i deras organisation att deras bilar inte skall ha dragkrok.
Jag var för några år sedan (Hmmm, ca 12år sen iof ..... ) hos Jaguarhandlaren i Nacka. När jag då frågade efter dragkrok fick jag höra att på bilar som Jaguar ska man inte ha dragkrok! Han insinuerade tydligt att jag var och tittade på fel typ av bil.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Jaguar I-Pace
Jag skulle köpt en till nu måste jag vänta på M3Bjelke skrev:Och kunde jag få en dragkrok monterad av Tesla (godkänd osv alltså) så skulle jag betala 17000kr utan tvekangellerstam skrev:Det jag kollade på då var en X-Type kombi med fyrhjulsdrift?.... Så att fråga på dragkrok kändes inte helt udda tyckte jag ..... Har för mig att säljaren efter lite knorr kom fram till att det kostade 17000kr att få kroken monterad.Jerker skrev:Tidigare i den här tråden var det nån som sade sig veta att det går att få dragkrok på motsvarande fossilvarianter. Men om sen ÅF inte vill låtas om det är ju en annan sak.Legato skrev:Hehe, det låter faktiskt som en högst rimlig förklarling. Ska faktiskt precis iväg och serva min F-Type, kanske borde höra mig för om dragmöjlighetergellerstam skrev:Att Jaguar valt att inte ha dragkrok är inte så konstigt. Det sitter nog djupt i deras organisation att deras bilar inte skall ha dragkrok.
Jag var för några år sedan (Hmmm, ca 12år sen iof ..... ) hos Jaguarhandlaren i Nacka. När jag då frågade efter dragkrok fick jag höra att på bilar som Jaguar ska man inte ha dragkrok! Han insinuerade tydligt att jag var och tittade på fel typ av bil.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Jaguar I-Pace
Jag tycker fortfarande att den springande punkten för I-Pace är laddmöjlighet. Kan dom vid bedtällnignstillfället inte ge något konkret på att mer än 50kW CCS kommer vara möjligt, så är jag mycket tveksam till att beställa. Det går helt enkelt inte att stanna i 90min varje gång man ska ladda, DÅ pratar vi om stora nackdelar med elbil. Hoppas innerligt att det antingen presenteras en 150kW CCS lösning eller att man går ut med att Jaguar får tillgång till teslas superchargers.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Håller med. Alla snackar om räckvidd hit och dit. Det är ju för de flesta inte särskilt viktigt mer än några ggr per år och då är laddnätverket minst lika viktigt. Tar hellre en bil med 30 mils räckvidd som går att ladda snabbt nästan överallt än en som har 60 mils räckvidd med begränsat nätverk av snabbladdare.HelectriC skrev:Jag tycker fortfarande att den springande punkten för I-Pace är laddmöjlighet. Kan dom vid bedtällnignstillfället inte ge något konkret på att mer än 50kW CCS kommer vara möjligt, så är jag mycket tveksam till att beställa. Det går helt enkelt inte att stanna i 90min varje gång man ska ladda, DÅ pratar vi om stora nackdelar med elbil. Hoppas innerligt att det antingen presenteras en 150kW CCS lösning eller att man går ut med att Jaguar får tillgång till teslas superchargers.
Handen på hjärtat, hur många dagar per år kör ni längre än 30 mil?
Jag gör det kanske 5-10 dagar per år.
Re: Jaguar I-Pace
Så länge jag måste vara hemma och ta emot transporterna dag tid så är det inget alternativ. Min timpeng är så pass hög att en dragkrok blir billig nästan direkt.Legato skrev:Det enkla svaret är väl att dragkrok är en ickefråga? Är väl bara svenskar som fått för sig att man ska ha den där klumpen där bak för en massa extra tusenlappar trots att den aldrig används
Personligen tycker jag det är mkt enklare att (i följande ordning) :
1.) Se till att få saker hemlevererade.
2.) Se till att få saker bortforslade.
3.) Om det krisar hyra ett fordon avsett för att frakta stora saker.
Transporttjänster är ju billiga i Sverige, förstår inte denna utbredda förtjusning över att dra omkring på saker själv (inklusive husvagnar, det finns hotell )