Jaguar I-Pace

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Mickep »

Men hur skall föräldrarna som har barn som har svårt att somna göra när de köper elbil och inte längre kan slänga in barnen i den vibrerande bilen. (här kanske de kommer komma en vibrator till bilen "go to sleep mode". jag menar det finns massagestolar... hmm? kommer nog finnas en marknad så länge det finns desperata föräldrar.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Smutt »

Jag sover bättre i Teslan så tyst :D undrar om det svarta innertaket ger mer sovrums feeling
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Jag kom på en sak när jag funderade på supercharging till I-Pace eller inte. Var sitter laddluckan? Det går ju inte att använda superchargers om inte laddluckan sitter så att man faktiskt klarar att parkera och sträcka ut laddsladden (man får nästan utgå från de superchargers som är mest begränsande och det torde vara de man måste backa in mot och där själva laddsladden är monterad bakom bilen. Övriga lösningar; vid sidan, drive past etc gör det enklare, men detta är också en minoritet av alla laddare). Jag kollade videon på den röda, som flera journalister har kört och det ser ut som luckan sitter under höger ytterbackspegel. Detta är inte idealt, men om man tar med i beräkningen att Jaggan har väldigt kort överhäng fram, så skulle det faktiskt kunna vara möjligt att köra in mot en Supercharger. Hade luckan varit på vänster sida som tex Volvo och BMW har, så går det inte. Hade överhänget varit som på tex F-Pace, så hade det inte heller gått. Därför finns det fortfarande en praktisk möjlighet att det skulle fungera. Glad att jag inte insåg en omöjlighet, då hade allt hopp varit borta :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av vigge50 »

En sak som Tesla har en stor fördel med är såklart erfarenhet av hur deras drivlinor fungerar och de kan vara värt mycket men man ska inte glömma att Jaguar faktiskt är med i Formula e. Detta har gett de en hel del erfarenhet och även ger en positiv bild mot kunderna att när de väl släpper I-Pace så har de använt elektriska drivlinor på toppnivå och borde därmed ha fått en hel del erfarenhet.

http://insideevs.com/jaguar-formulae-ex ... ing-ipace/
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Fick precis inbjudan till visning av I-Pacen i Oslo den 19 eller 20 juni. Även föredrag av I-Pace designer Julian Thomson. Inte helt idealt för mig med Oslo just då :( hade ju varit grymt kul, men attans tror det blir svårt. Nån annan som ska? Ska tydligen vara enda visningen i Skandinavien innan lansering.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10308
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

HelectriC skrev:
Fick precis inbjudan till visning av I-Pacen i Oslo den 19 eller 20 juni. Även föredrag av I-Pace designer Julian Thomson. Inte helt idealt för mig med Oslo just då :( hade ju varit grymt kul, men attans tror det blir svårt. Nån annan som ska? Ska tydligen vara enda visningen i Skandinavien innan lansering.
Oj, det vore kul. Har ej fått inbjudan dock (om den ej ligger i posten idag förstås). Skumt, har både reserverat samt äger en Jaguar i dagsläget.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Legato skrev:
HelectriC skrev:
Fick precis inbjudan till visning av I-Pacen i Oslo den 19 eller 20 juni. Även föredrag av I-Pace designer Julian Thomson. Inte helt idealt för mig med Oslo just då :( hade ju varit grymt kul, men attans tror det blir svårt. Nån annan som ska? Ska tydligen vara enda visningen i Skandinavien innan lansering.
Oj, det vore kul. Har ej fått inbjudan dock (om den ej ligger i posten idag förstås). Skumt, har både reserverat samt äger en Jaguar i dagsläget.
Kom på email till mig.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Härligt! Nu har Jaguar bekräftat att I-Pace får 120kW CCS :D
https://www.electrive.net/2017/06/08/ne ... nnt-video/
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Seregon »

Positivt!

Synd bara att den blir en konkurrent till S/X och inte 3. Utseendemässigt hade jag nog valt den före 3, men det finns inte på kartan att jag skulle ha råd med den med den uppskattade prisbilden.
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Jerker »

Jag älskar tyska!

flüssigkeitsgekühlte Batterie (vätskekylda batteri)

:D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Bjelke »

Ganska många som verkar få rätt angående prisbilden om den stämmer skapligt vill säga :)
Minns inte vad jag gissade på men det var nog däromkring iaf :)
Kanske jag hade hoppats på lite lägre för basmodellen men det ser ju iaf inte totalt vansinnigt ut...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Bjelke skrev:
Ganska många som verkar få rätt angående prisbilden om den stämmer skapligt vill säga :)
Minns inte vad jag gissade på men det var nog däromkring iaf :)
Kanske jag hade hoppats på lite lägre för basmodellen men det ser ju iaf inte totalt vansinnigt ut...
Ja, det blir bra, ca 600' i Norge :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10308
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

Bjelke skrev:
Ganska många som verkar få rätt angående prisbilden om den stämmer skapligt vill säga :)
Minns inte vad jag gissade på men det var nog däromkring iaf :)
Kanske jag hade hoppats på lite lägre för basmodellen men det ser ju iaf inte totalt vansinnigt ut...
Hehe mmm borde bli ganska exakt i mitten av mitt 550-900k intervall :D Svårt att gissa fel bara man gör intervallet tillräckligt stort ;)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av vigge50 »

Nu vet jag att de inte går att jämföra exakt men i Tyskland börjar Model S(med de speciella paketet) på 78 770 euro och Model X börjar på 96 750 euro. Om Tesla och Jaguar har samma förhållande i priser så bör de svenska priset alltså hamna på 850-900 tusen kronor.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10308
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

vigge50 skrev:
Nu vet jag att de inte går att jämföra exakt men i Tyskland börjar Model S(med de speciella paketet) på 78 770 euro och Model X börjar på 96 750 euro. Om Tesla och Jaguar har samma förhållande i priser så bör de svenska priset alltså hamna på 850-900 tusen kronor.
Jag skummade bara artikeln men det stod väl under 80k. Visst det kan ju vara 79.990 men jag tänker snarare någonstans 75-80k. Men du har nog rätt det blir nog över mitten på intervallet oavsett.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av vigge50 »

Nu skriver Recharge att försäljningen av I-Pace börjar senare i år eller tidigt nästa år, har Jaguar tidigarelagt starten? De skriver också att en av cheferna på företaget Magna Steyr som har hjälpt Jaguar med utvecklingen och produktionen påstår att accelerationen slår Tesla, om det är Model S eller X skrivs ej men skulle ändå vara betydligt snabbare än vad som har ryktats om tidigare.

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -an-tesla/
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

vigge50 skrev:
Nu skriver Recharge att försäljningen av I-Pace börjar senare i år eller tidigt nästa år, har Jaguar tidigarelagt starten? De skriver också att en av cheferna på företaget Magna Steyr som har hjälpt Jaguar med utvecklingen och produktionen påstår att accelerationen slår Tesla, om det är Model S eller X skrivs ej men skulle ändå vara betydligt snabbare än vad som har ryktats om tidigare.

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -an-tesla/
Jag antar att han som kom med uttalandet inte har kört en PD-bil från Tesla. Kan inte tänka mig att Jaguaren blir snabbare.
Ang produktionsstart så har jag alltid haft uppfattningen att produktion startar i höst och de första bilarna levereras nästa vår.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

vigge50 skrev:
Nu skriver Recharge att försäljningen av I-Pace börjar senare i år eller tidigt nästa år, har Jaguar tidigarelagt starten? De skriver också att en av cheferna på företaget Magna Steyr som har hjälpt Jaguar med utvecklingen och produktionen påstår att accelerationen slår Tesla, om det är Model S eller X skrivs ej men skulle ändå vara betydligt snabbare än vad som har ryktats om tidigare.

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -an-tesla/
Den är jäkligt fin men jag tror Model S är rymligare och mer praktisk för oss trots allt. Dessutom återstår en del frågor. Leveranstid? Var ska man ladda?
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av _TonyV »

vigge50 skrev:
Nu skriver Recharge att försäljningen av I-Pace börjar senare i år eller tidigt nästa år, har Jaguar tidigarelagt starten? De skriver också att en av cheferna på företaget Magna Steyr som har hjälpt Jaguar med utvecklingen och produktionen påstår att accelerationen slår Tesla, om det är Model S eller X skrivs ej men skulle ändå vara betydligt snabbare än vad som har ryktats om tidigare. /
I‑PACE Concept launches you from 0-100km/h in around 4 seconds via 700Nm of instant torque and 400PS of power.
-jaguar.com
Så stora ord att kalla den snabbare än en tesla, fast kan de mena elasticitet. Om den har annan utväxling.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

_TonyV skrev:
vigge50 skrev:
Nu skriver Recharge att försäljningen av I-Pace börjar senare i år eller tidigt nästa år, har Jaguar tidigarelagt starten? De skriver också att en av cheferna på företaget Magna Steyr som har hjälpt Jaguar med utvecklingen och produktionen påstår att accelerationen slår Tesla, om det är Model S eller X skrivs ej men skulle ändå vara betydligt snabbare än vad som har ryktats om tidigare. /
I‑PACE Concept launches you from 0-100km/h in around 4 seconds via 700Nm of instant torque and 400PS of power.
-jaguar.com
Så stora ord att kalla den snabbare än en tesla, fast kan de mena elasticitet. Om den har annan utväxling.

De kanske kommer med en starkare variant också? Då finns absolut möjligheten för bilen ser ju mindre och lättare ut än en Model S.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av vigge50 »

_TonyV skrev:
vigge50 skrev:
Nu skriver Recharge att försäljningen av I-Pace börjar senare i år eller tidigt nästa år, har Jaguar tidigarelagt starten? De skriver också att en av cheferna på företaget Magna Steyr som har hjälpt Jaguar med utvecklingen och produktionen påstår att accelerationen slår Tesla, om det är Model S eller X skrivs ej men skulle ändå vara betydligt snabbare än vad som har ryktats om tidigare. /
I‑PACE Concept launches you from 0-100km/h in around 4 seconds via 700Nm of instant torque and 400PS of power.
-jaguar.com
Så stora ord att kalla den snabbare än en tesla, fast kan de mena elasticitet. Om den har annan utväxling.
På Jaguar hemsida står det också att den kan ladda med 50 kW fast att vi nu vet att den ska klara 120 kW, jag tror inte de uppdaterar hemsidan så fort de gör ändringar i planerna och jag kommer inte ta något föregivet på hemsidan förrän de har lanserat bilen och avslöjat alla specifikationer.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10308
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

_TonyV skrev:
vigge50 skrev:
Nu skriver Recharge att försäljningen av I-Pace börjar senare i år eller tidigt nästa år, har Jaguar tidigarelagt starten? De skriver också att en av cheferna på företaget Magna Steyr som har hjälpt Jaguar med utvecklingen och produktionen påstår att accelerationen slår Tesla, om det är Model S eller X skrivs ej men skulle ändå vara betydligt snabbare än vad som har ryktats om tidigare. /
I‑PACE Concept launches you from 0-100km/h in around 4 seconds via 700Nm of instant torque and 400PS of power.
-jaguar.com
Så stora ord att kalla den snabbare än en tesla, fast kan de mena elasticitet. Om den har annan utväxling.
Jag skulle gissa att de menar att den är snabbare än motsvarande Tesla och då syftar de väl helt enkelt på att X75 är den SUV som är närmast i pris. X75 tar ju dryga 5 sekunder 0-100.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av AGCF »

Magna tillverkar G-wagen och har mycket kunnande inom eldrivlinor.
http://m.wardsauto.com/technology/hybri ... lan?page=2
De har även levererat växellådor till Roadster
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Gjorde en liten excercise (med PlugShare) och kollade upp hur det skulle gå att köra till vårt semestermål i Österrike om vi bara kunde förlita oss på CCS (som är det som kommunicerats från Jaguar innan vi vet bättre). Ska egentligen gå helt ok, verkar inte vara mer än 80-100km mellan CCS stationerna längs Autobahn. Dock är det ju än så länge huvudsakligen 50kW och när/om samtliga är ombyggda till 120kW vet vi ej. Men det visar att det utan väldigt stora inskränkningar även funkar att köra på sommarsemester via CCS-nätverket :D
Antagligen kommer omställningen till högre effekter via CCS gå hyfsat snabbt eftersom det annars blir väldigt svårt att sälja elbilar för långresor till de flesta människor.
Det man önskar är en lika smidig integrering av laddplatser och längd på laddstopp som finns i Teslan. Inte alltid man känner för att sitta och räkna ut hur länge man behöver står där.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Svenssons »

HelectriC skrev:
Gjorde en liten excercise (med PlugShare) och kollade upp hur det skulle gå att köra till vårt semestermål i Österrike om vi bara kunde förlita oss på CCS (som är det som kommunicerats från Jaguar innan vi vet bättre). Ska egentligen gå helt ok, verkar inte vara mer än 80-100km mellan CCS stationerna längs Autobahn. Dock är det ju än så länge huvudsakligen 50kW och när/om samtliga är ombyggda till 120kW vet vi ej. Men det visar att det utan väldigt stora inskränkningar även funkar att köra på sommarsemester via CCS-nätverket :D
Antagligen kommer omställningen till högre effekter via CCS gå hyfsat snabbt eftersom det annars blir väldigt svårt att sälja elbilar för långresor till de flesta människor.
Det man önskar är en lika smidig integrering av laddplatser och längd på laddstopp som finns i Teslan. Inte alltid man känner för att sitta och räkna ut hur länge man behöver står där.
Fick mail för ett par dagar sedan från CharIn om denna nyheten:

http://www.charinev.org/news-detail/new ... o-germany/
At these locations Fastned will build and operate stations with multiple fast chargers, that are suited to charge the next generation of EVs at high power charging (HPC) levels of 150 kW to 350 kW.
Jaguar är liksom Tesla en "core member" av CharIN, Toyota är bara "regular member".
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar