Jaguar I-Pace

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Tars »

Det är för arbetet faktiskt.
Tanken är att köpa loss i3:an.
Och ja, man är skadad.
Man köper en bil som man har längtat efter, och så några veckor senare går tankarna igång på ett byte. Man är bara lätt dum i huvudet.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av mati »

Surfaren skrev:
Verdi skrev:
Surfaren skrev:
Tars skrev:
Nu har jag tagit fram tumstocken och jag får plats med det jag behöver så nu väntar jag på offert.
Som arbetsbil, eller andrabil? För du tänkte väl inte överge din första och enda sanna kärlek? ;)
Du förstår inte hur vi bilknarkare fungerar. :lol:
Inbilla dig nu ingenting. Jag har också bytt bil för ofta periodvis. Men nu ville jag på riktigt veta vad för plan Tars har med detta...
Oavsett vad Tars svarar, tro inte på det han säger. Jag tror att han vill köpa precis alla Ajpejs som säljs i Sverige, för att sedan sälja dem, för att sedan kunna köpa tillbaks den första, osv. Så om du någonsin köper en sådan bil kommer du hitta en liten lapp nånstans dold i handskfacket. "Tars was here" ;) :mrgreen:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Tars »

mati skrev:
Surfaren skrev:
Verdi skrev:
Surfaren skrev:
Tars skrev:
Nu har jag tagit fram tumstocken och jag får plats med det jag behöver så nu väntar jag på offert.
Som arbetsbil, eller andrabil? För du tänkte väl inte överge din första och enda sanna kärlek? ;)
Du förstår inte hur vi bilknarkare fungerar. :lol:
Inbilla dig nu ingenting. Jag har också bytt bil för ofta periodvis. Men nu ville jag på riktigt veta vad för plan Tars har med detta...
Oavsett vad Tars svarar, tro inte på det han säger. Jag tror att han vill köpa precis alla Ajpejs som säljs i Sverige, för att sedan sälja dem, för att sedan kunna köpa tillbaks den första, osv. Så om du någonsin köper en sådan bil kommer du hitta en liten lapp nånstans dold i handskfacket. "Tars was here" ;) :mrgreen:
BildBild
Graverar in det.
TARS EDITION
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Bjelke »

Måste ju bara lägga upp en bild från idag, här i Hudiksvall strax innan den försvann från "radarn"...
Lite brutal är den iaf :)
20181128_092133.jpg
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av TeslaTissel »

Skärmavbild 2018-12-03 kl. 00.45.17.png
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av lobbin »

Vad hade du tänkt med bilden?
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Jeppe_E »

lobbin skrev:
Vad hade du tänkt med bilden?
Det är massor av olika tidningar/länkar. Men det är samma bil som användes i SECC 2018. Den som hade problem. Om det nu är så att det är en problembil så kan ju omdömet ha påverkat väldigt många recensioner.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7316
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av TiborBlomhall »

Vi var de första (i Sverige) som testade den i minusgrader iaf.
Vi startade i -10 och under natten föll det ner till -16 grader. Påverkade Hyundains räckvidd också rejält. Knappt de kom fram till Skellefteå, 25 mil.
Jag i Teslan märkte däremot knappt nåt :D
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av lobbin »

Jeppe_E skrev:
lobbin skrev:
Vad hade du tänkt med bilden?
Det är massor av olika tidningar/länkar. Men det är samma bil som användes i SECC 2018. Den som hade problem. Om det nu är så att det är en problembil så kan ju omdömet ha påverkat väldigt många recensioner.
Då kunde väl hen ha skrivit det i så fall? Kan ju även tycka att har man visat bilen såpass mycket så borde man väl se till att både hård- och mjukvara motsvarar vad man vill leverera?
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

lobbin skrev:
Jeppe_E skrev:
lobbin skrev:
Vad hade du tänkt med bilden?
Det är massor av olika tidningar/länkar. Men det är samma bil som användes i SECC 2018. Den som hade problem. Om det nu är så att det är en problembil så kan ju omdömet ha påverkat väldigt många recensioner.
Då kunde väl hen ha skrivit det i så fall? Kan ju även tycka att har man visat bilen såpass mycket så borde man väl se till att både hård- och mjukvara motsvarar vad man vill leverera?
Vad menar du? Att bilar ska vara färdigutvecklade vid lansering? :lol:
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Jeppe_E »

lobbin skrev:
Jeppe_E skrev:
lobbin skrev:
Vad hade du tänkt med bilden?
Det är massor av olika tidningar/länkar. Men det är samma bil som användes i SECC 2018. Den som hade problem. Om det nu är så att det är en problembil så kan ju omdömet ha påverkat väldigt många recensioner.
Då kunde väl hen ha skrivit det i så fall? Kan ju även tycka att har man visat bilen såpass mycket så borde man väl se till att både hård- och mjukvara motsvarar vad man vill leverera?
Till skillnad då mot att ha preppade bilar som inte motsvarar vad man faktiskt levererar? :lol: :lol: :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Laban »

TiborBlomhall skrev:
Vi var de första (i Sverige) som testade den i minusgrader iaf.
Vi startade i -10 och under natten föll det ner till -16 grader. Påverkade Hyundains räckvidd också rejält. Knappt de kom fram till Skellefteå, 25 mil.
Jag i Teslan märkte däremot knappt nåt :D
Kan det bero på värmepumpen i i-Pace, Kona ? I Leaf ska den väl sluta att ge effekt (1 kW el in, 1kW värme ut) vid -10C eller så. Börjar tydligen tappa effekt redan vid -5C. Det är helt enkelt mer effektiva än Teslan fram tills att det blir riktigt kallt vilket gör att skillnaden i det läget blir större.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av EnTraktor »

Jeppe_E skrev:
lobbin skrev:
Vad hade du tänkt med bilden?
Det är massor av olika tidningar/länkar. Men det är samma bil som användes i SECC 2018. Den som hade problem. Om det nu är så att det är en problembil så kan ju omdömet ha påverkat väldigt många recensioner.
Utan att ha läst alla tester så kan jag tänkt mig att dom flesta tidningar får en fulladdad bil, kör omkring 1-3h i sep-okt (många plusgrader), eventuellt kopplar in en sladd bara för att se att den laddar och sedan är nöjda och skriver en recension.
SECC var ett mer verklighetstroget test med långkörning, slask, kyla, återkommande laddning på olika typer av laddare, uppvärmning av kall bil.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av TeslaTissel »

EnTraktor skrev:
Jeppe_E skrev:
lobbin skrev:
Vad hade du tänkt med bilden?
Det är massor av olika tidningar/länkar. Men det är samma bil som användes i SECC 2018. Den som hade problem. Om det nu är så att det är en problembil så kan ju omdömet ha påverkat väldigt många recensioner.
Utan att ha läst alla tester så kan jag tänkt mig att dom flesta tidningar får en fulladdad bil, kör omkring 1-3h i sep-okt (många plusgrader), eventuellt kopplar in en sladd bara för att se att den laddar och sedan är nöjda och skriver en recension.
SECC var ett mer verklighetstroget test med långkörning, slask, kyla, återkommande laddning på olika typer av laddare, uppvärmning av kall bil.

JA, det är nog ett scenario som stämmer med verkligheten?

Intressanta kommentarer kring detta.

Hr det uppmärksammats utanför VÅR krets i media? Jag menar tävlingen?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7316
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av TiborBlomhall »

Ganska lite än så länge, några tidningar.
Det lossnar nog sen efter att nästa nummer av Elbilen i Sverige kommer ut.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Jeppe_E »

EnTraktor skrev:
Jeppe_E skrev:
lobbin skrev:
Vad hade du tänkt med bilden?
Det är massor av olika tidningar/länkar. Men det är samma bil som användes i SECC 2018. Den som hade problem. Om det nu är så att det är en problembil så kan ju omdömet ha påverkat väldigt många recensioner.
Utan att ha läst alla tester så kan jag tänkt mig att dom flesta tidningar får en fulladdad bil, kör omkring 1-3h i sep-okt (många plusgrader), eventuellt kopplar in en sladd bara för att se att den laddar och sedan är nöjda och skriver en recension.
SECC var ett mer verklighetstroget test med långkörning, slask, kyla, återkommande laddning på olika typer av laddare, uppvärmning av kall bil.

Eller inte :) Det är inte verklighetstroget för de som bor i Skåne t.ex. :lol:

Om jag hade köpt en iPace, så hade den gått 7 mil om dagen, ibland upp emot 15 mil. Långresor ett fåtal gånger per år, ej till fjällen. Den fungerar nog utmärkt för det.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Teslaspolen »

Tyckte mig se tävlingen omnämnas på Elektrecs kommentarsfält här om dagen någonstans. Men det är fortfarande inom samma krets.

I-Pace är en knepig bil för mig. Halva sidan gillar jag skarpt; att Jaguar satsar, gör redig bil på in och utsidan. Men sedan strular till det med enfasladdare, en stor hemsk grill i fronten (Påminner mig om några tidiga bilar som skulle se ut som en hästvagn..) och så nu dessa problem. Jag vill verkligen se Jaguar lyckas!
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av frippan »

Doug Demuro har kikat på bilen

Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Bjelke »

TiborBlomhall skrev:
Ganska lite än så länge, några tidningar.
Det lossnar nog sen efter att nästa nummer av Elbilen i Sverige kommer ut.
Och på radio! ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av TeslaTissel »

Jaguar I-PACE är Årets Bil i Norge

Jaguar I-PACE – den första elbilen från Jaguar – vann överlägset titeln Årets Bil 2019 i Norge före åtta mycket kompetenta konkurrenter.

I ett starkt finalfält på så många som nio bilar kunde juryn bakom Årets Bil idag offentliggöra Jaguar I-PACE som Årets Bil 2019 i Norge.

Motiveringen till utnämningen av Jaguar I-PACE löd bland annat:

”Detta är en respektingivande debut. Jaguar I-PACE lyfter premiumbegreppet bland dagens elbilar. Kvalitet och kördynamik hör till de främsta styrkorna hos Jaguar I- PACE. Jaguar har skapat en elbil som är underhållande att köra, har utmärkt räckvidd och har äkta Land Rover-DNA. Sju av åtta jurymedlemmar ville se Jaguar I-PACE som vinnare. Det är länge sedan som avgörandet varit så tydligt”, löd motiveringen från juryordföranden Esben Stenssrud.

Hos Jaguar Land Rover är detta en titel som ger eko globalt

Nick Rogers, Jaguar Land Rovers, verkställande direktör – Product Engineering: ”Jaguar I-PACE är vårt första helelektriska fordon, vilket gör att Årets Bil på världens mest konkurrenskraftiga elbilmarknad är en utmärkt prestation. Det är resultatet av det hårda arbete som våra ingenjörer och designers har gjort och något vi är alla mycket stolta över av ”

Norsk glädje

Självklart firar man detta också i Norge.

”Det är helt fantastiskt. Jaguar har varit ett ganska så oansenligt märke på den norska marknaden, men med Jaguar I-PACE har vi mer än tiodubblat vår Jaguar-försäljning. Jaguar I-PACE har blivit den viktigaste modellen för oss, och att vinna titlen i Norge – Europas största elbilsmarknad, med mycket erfarna och kritiska konsumenter och journalister, ger denna titel desto mer tyngd”, menar försäljningschef John Helmersen.

Sammanlagt har man sålt 3150 Jaguar I-PACE i Norge – och nästa år är ambitionen att sälja ännu fler. Något som utnämningen kan bidra till.

Totalt finns idag 178 521 elbilar på vägarna i Norge. I år ligger försäljningen till och med november strax under 40 000 elbilar, vilket ger en marknadsandel på hela 29 % för elbilar. Tar man dessutom hybridbilarna med i beräkningen, är 60 % av alla nya bilar i Norge helt eller delvis eldrivna.

Juryn bakom Årets Bil 2019

Bakom titeln står en jury från norska Autofil, Dagbladet Bil och Dinside.no. I juryn deltog dessutom en racerförare, en industridesigner, generalsekreteraren i Norges Automobil Sports Forbund, en medlem av Norsk Elbilförening och en senioranalytiker från bilbranschen.

Konkurrenterna inför Årets Bil 2019 i Norge

Hyundai Nexo

Hyundai Kona

Ford Focus

Peugeot 508

Volvo V60

Volvo XC40

Nissan Leaf

VW T-Roc

Jaguar Land Rover is the UK’s largest automotive manufacturer, built around two iconic British car brands: Land Rover, the world’s leading manufacturer of premium all-wheel-drive vehicles; and Jaguar, one of the world’s premier luxury sports saloon and sports car marques.

We employ almost 42,000 people globally and support around 240,000 more through our dealerships, suppliers and local businesses. Manufacturing is centred in the UK, with additional plants in China, Brazil, India and Slovakia.

At Jaguar Land Rover, we are driven by a desire to deliver class-leading vehicles, which will provide experiences our customers will love, for life. Our products are in demand around the globe. In 2016 Jaguar Land Rover sold more than 583,000 vehicles in 136 countries, with more than 80 per cent of our vehicles produced in the UK being sold abroad.

Our innovation is continuous: we will spend more than £4 billion in the coming year on new product creation and capital expenditure.

From 2020 all new Jaguar Land Rover vehicles will be electrified, giving our customers even more choice. We will introduce a portfolio of electrified products across our model range, embracing fully electric, plug-in hybrid and mild hybrid vehicles as well as continuing to offer ultra-clean petrol and diesel engines.


Premium?
Nja, handtagen har en trist yta på insidan som irriterade mig, smuts samlas jättelätt i den svarta matta ytan.

http://www.mynewsdesk.com/se/landrovers ... ge-2809576
IMG_4346.jpg
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av TeslaTissel »

En bild till. + Video-klipp

En annan specifik sak visade sig under min provkörning (två varv) + en motorvägssnutt.
Gaspedal och regenerering var antagligen dåligt synkade? Jaguar i-Pace kändes lite nervig och svår att moderera med gaspedelan i låg fart.
Förklaringen kom ju senare från scenen under prisutdelningen av Elbil Sverige. Mjukvaran, men den brukar ju inte slitas ut??

Här är mitt video-klipp från prisutdelningen!
Peter Sundfeldt intervjuvar - ursäkta kvaliteten - men det får duga.


IMG_4348.jpg
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Bjelke »

Kul, det lär ju nästan som om dom kan tänka sig att göra om rejset Haparanda - Ystad, jag har en sambo som är lite sugen på att haka på isf :)
Ida & Ida i Jaguaren kanske? :)

Min Norska är inte superbra men hade dom hunnit kollat upp den där bilen redan och hade ett svar på problemen?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Kul, det lär ju nästan som om dom kan tänka sig att göra om rejset Haparanda - Ystad, jag har en sambo som är lite sugen på att haka på isf :)
Ida & Ida i Jaguaren kanske? :)

Min Norska är inte superbra men hade dom hunnit kollat upp den där bilen redan och hade ett svar på problemen?
Det hjälper föga hur mycket norska du än förstår när gubben pratar danska. Det går inte att begripa. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Kul, det lär ju nästan som om dom kan tänka sig att göra om rejset Haparanda - Ystad, jag har en sambo som är lite sugen på att haka på isf :)
Ida & Ida i Jaguaren kanske? :)

Min Norska är inte superbra men hade dom hunnit kollat upp den där bilen redan och hade ett svar på problemen?
Det hjälper föga hur mycket norska du än förstår när gubben pratar danska. Det går inte att begripa. ;)
Oh shit, Danska tom!? :shock:
Ja då är det ju riktigt kört ju :lol:

Ok då, nån som kan Danska då?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
Kul, det lär ju nästan som om dom kan tänka sig att göra om rejset Haparanda - Ystad, jag har en sambo som är lite sugen på att haka på isf :)
Ida & Ida i Jaguaren kanske? :)

Min Norska är inte superbra men hade dom hunnit kollat upp den där bilen redan och hade ett svar på problemen?
Det hjälper föga hur mycket norska du än förstår när gubben pratar danska. Det går inte att begripa. ;)
Oh shit, Danska tom!? :shock:
Ja då är det ju riktigt kört ju :lol:

Ok då, nån som kan Danska då?
Man förstår väl typ 10% av det han säger, mest tack vare att han säger försäljningssiffrorna på svenska. ;)
Han menar tydligen att det är just den bilen som har ett problem eftersom de - enligt honom - inte har hört om liknande problem hos de andra sålda bilarna. Nu står den i verkstan (väl?) och de ska titta på den. Eller så sa han nåt helt annat. :?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar