Jaguar I-Pace
Moderator: Redaktion
Re: Jaguar I-Pace
Jag brukar inte titta så mycket på Teslabjörn men den jag såg var när han fått låna en I-Pace en sen lördagskväll i Hafjell och han skulle testa förbrukning i 90 km/h eller vad det var.
Re: Jaguar I-Pace
Tesla Björn har ju också en P-Modell. Det är kanske därför han reagerade. Jag har visserligen inte kört I-Pace men jag upplever att min 90D som extremt seg jämfört med P-modellerna. Lite som om man drar i ett gummiband. Det är kanske fel att använda ordet sävlig, men det där explosiva som P-modellerna har - alltså även gamla P85 - saknar den helt. Jag har inget emot det, tvärtom, i en P-modell kan jag lätt bli åksjuk. Jag är nog för klent byggd för det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Jaguar I-Pace
Med tanke på hur ni har upplevt tvekan, skulle jag nästan tro att detta är omprogrammerat på den bil jag körde, alternativt är att min Tesla har väldigt stor fördröjning.
Jag har provkört en 85D också och den är mycket rappare från start än min men väl uppe i hastighet är skillnaden liten.
Jag upplevde nog 85D och I-pace som mer lika.
Jag har provkört en 85D också och den är mycket rappare från start än min men väl uppe i hastighet är skillnaden liten.
Jag upplevde nog 85D och I-pace som mer lika.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Jaguar I-Pace
mati skrev:Tesla Björn har ju också en P-Modell. Det är kanske därför han reagerade. Jag har visserligen inte kört I-Pace men jag upplever att min 90D som extremt seg jämfört med P-modellerna. Lite som om man drar i ett gummiband. Det är kanske fel att använda ordet sävlig, men det där explosiva som P-modellerna har - alltså även gamla P85 - saknar den helt. Jag har inget emot det, tvärtom, i en P-modell kan jag lätt bli åksjuk. Jag är nog för klent byggd för det.
Kan svara er bägge på samma gång... Ja, det är jättestor skillnad på en 85D/90D och en P100D i hur stark responsen är. Men det är inte riktigt samma sak heller. Det här problemet handlar inte om hur stark responsen är, utan när den kommer. Det finns en tvekan, en fördröjning, där det inte händer något alls först på I-Pace. På en 85D/90D händer det ändå något direkt även om det inte händer lika mycket som på en P-modell.jonas skrev:Med tanke på hur ni har upplevt tvekan, skulle jag nästan tro att detta är omprogrammerat på den bil jag körde, alternativt är att min Tesla har väldigt stor fördröjning.
Jag har provkört en 85D också och den är mycket rappare från start än min men väl uppe i hastighet är skillnaden liten.
Jag upplevde nog 85D och I-pace som mer lika.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Jaguar I-Pace
Lite som låtsasmotorljudet, så att övergången från förbränningsmotor inte ska vara för svår att hantera?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Jaguar I-Pace
Det är för att elbilar är fullkomligt livsfarliga när de susar fram helt tysta och folk inte hör dem. I Norge dör ju runt 28.000 människor per dag pga att elbilar är så tysta. True story.bylund skrev:Lite som låtsasmotorljudet, så att övergången från förbränningsmotor inte ska vara för svår att hantera?
Re: Jaguar I-Pace
Jag hörde att det var 100.000!hed skrev:Det är för att elbilar är fullkomligt livsfarliga när de susar fram helt tysta och folk inte hör dem. I Norge dör ju runt 28.000 människor per dag pga att elbilar är så tysta. True story.bylund skrev:Lite som låtsasmotorljudet, så att övergången från förbränningsmotor inte ska vara för svår att hantera?
-
- Inlägg: 39
- Blev medlem: 01 okt 2017 12:15
Re: Jaguar I-Pace
Dör människor för att elbilar är tysta eller för att de inte orkar vrida på huvudet och titta efter om det kommer någon?
Re: Jaguar I-Pace
Nu menade jag i o f s det fejkade ljudet i I-Pace som är riktat till dem som sitter i kupén. Så att föraren ska förstå att den kör bil.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Jaguar I-Pace
Norges befolkning är väl i stort sett helt utraderad pga alla livsfarliga elbilar.evilirish skrev:Jag hörde att det var 100.000!hed skrev:Det är för att elbilar är fullkomligt livsfarliga när de susar fram helt tysta och folk inte hör dem. I Norge dör ju runt 28.000 människor per dag pga att elbilar är så tysta. True story.bylund skrev:Lite som låtsasmotorljudet, så att övergången från förbränningsmotor inte ska vara för svår att hantera?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Jaguar I-Pace
100.000?? Herregud, min polare sa att det var 28.000. Men 100.000...evilirish skrev:Jag hörde att det var 100.000!hed skrev:Det är för att elbilar är fullkomligt livsfarliga när de susar fram helt tysta och folk inte hör dem. I Norge dör ju runt 28.000 människor per dag pga att elbilar är så tysta. True story.bylund skrev:Lite som låtsasmotorljudet, så att övergången från förbränningsmotor inte ska vara för svår att hantera?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Jaguar I-Pace
Japp det var ju när elnätet kollapsade som samhället gick under...mati skrev:Norges befolkning är väl i stort sett helt utraderad pga alla livsfarliga elbilar.evilirish skrev:Jag hörde att det var 100.000!hed skrev:Det är för att elbilar är fullkomligt livsfarliga när de susar fram helt tysta och folk inte hör dem. I Norge dör ju runt 28.000 människor per dag pga att elbilar är så tysta. True story.bylund skrev:Lite som låtsasmotorljudet, så att övergången från förbränningsmotor inte ska vara för svår att hantera?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Jaguar I-Pace
Konstigt att de fortfarande vill köpa upp alla svenska elbilar. Det måste vara en gigantisk konspiration allting.Bjelke skrev:Japp det var ju när elnätet kollapsade som samhället gick under...mati skrev:Norges befolkning är väl i stort sett helt utraderad pga alla livsfarliga elbilar.evilirish skrev:Jag hörde att det var 100.000!hed skrev:Det är för att elbilar är fullkomligt livsfarliga när de susar fram helt tysta och folk inte hör dem. I Norge dör ju runt 28.000 människor per dag pga att elbilar är så tysta. True story.bylund skrev:Lite som låtsasmotorljudet, så att övergången från förbränningsmotor inte ska vara för svår att hantera?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Jaguar I-Pace
Jag börjat misstänka att det är oljefonden som köper upp dem och gräver ner dem i gigantiska "land-fills". Sounds legit!mati skrev:Konstigt att de fortfarande vill köpa upp alla svenska elbilar. Det måste vara en gigantisk konspiration allting.Bjelke skrev:Japp det var ju när elnätet kollapsade som samhället gick under...mati skrev:Norges befolkning är väl i stort sett helt utraderad pga alla livsfarliga elbilar.evilirish skrev:Jag hörde att det var 100.000!hed skrev:Det är för att elbilar är fullkomligt livsfarliga när de susar fram helt tysta och folk inte hör dem. I Norge dör ju runt 28.000 människor per dag pga att elbilar är så tysta. True story.
Re: Jaguar I-Pace
Det är i stort sett bara jag kvar här. Men å andra sidan så reserverar jag ju bilar för en hel befolkning också
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Ni som provkört jaggan tidigare skulle vara intressant om ni provkörde igen för att verifiera/dementera skillnaden i respons.
Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Re: Jaguar I-Pace
Jag får min om några veckor, ska skriva resumé dåjonas skrev:Ni som provkört jaggan tidigare skulle vara intressant om ni provkörde igen för att verifiera/dementera skillnaden i respons.
Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Det ser jag fram emot.HelectriC skrev:Jag får min om några veckor, ska skriva resumé dåjonas skrev:Ni som provkört jaggan tidigare skulle vara intressant om ni provkörde igen för att verifiera/dementera skillnaden i respons.
Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Jaguar I-Pace
I och med att bilen är ca 2mån försenad så kommer jag behöva vinterdäck på den när jag hämtar ut den. Har beställt lösa däck, som jag hoppas kunna få levererade direkt til ÅF för omläggning. Får se hur kul dom tycker det är när jag inte köpt vinterhjul hos dom Men jag frågade faktiskt om det gick att beställa hos ÅF, men dom kunde enbart erbjuda kompletta hjul och det blev löjligt dyrt.mati skrev:Det ser jag fram emot.HelectriC skrev:Jag får min om några veckor, ska skriva resumé dåjonas skrev:Ni som provkört jaggan tidigare skulle vara intressant om ni provkörde igen för att verifiera/dementera skillnaden i respons.
Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Jaguar I-Pace
En Kona eller Niro kommer (sett till räckvidd och laddhastighet) vara ett bra mkt bättre val för långresor än I-pase. :/
Troligen även då snabbladdarna blir vanliga.. Kona och Niro kan ju tillgodose sig en del av det också.
En Ioniq borde också vinna ett sånt här race.
Synd att Jaguar inte jobbat mer på effektivitet/förbrukning.
Troligen även då snabbladdarna blir vanliga.. Kona och Niro kan ju tillgodose sig en del av det också.
En Ioniq borde också vinna ett sånt här race.
Synd att Jaguar inte jobbat mer på effektivitet/förbrukning.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Jaguar I-Pace
Det kommer säkert i jagga v2.0. Vore konstigt om alla nya elbilar ”hittar rätt” i alla avseenden i första försöket.joel80 skrev:En Kona eller Niro kommer (sett till räckvidd och laddhastighet) vara ett bra mkt bättre val för långresor än I-pase. :/
Troligen även då snabbladdarna blir vanliga.. Kona och Niro kan ju tillgodose sig en del av det också.
En Ioniq borde också vinna ett sånt här race.
Synd att Jaguar inte jobbat mer på effektivitet/förbrukning.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Jaguar I-Pace
Jag tror också att många biltillverkare nu ger sig in på ”okänd mark”. Där man både saknar viss kompetens OCH de ingenjörer man redan har kan man inte bara sparka hejvilt för att ersätta med nya. Man brukar dessutom vid nyrekryteringar säga att det tar 2år att komma upp i sin fulla potential på ett kvalificerat jobb (avseende arbetsprestation)
Ja, eller så är helt enkelt inte alla biltillverkares fokus ”maximal räckvidd”. På samma sätt som det inte är maximalt bränslesnål fossilversion.
Vore så fallet hade vi inga V6:or tex...Jaguar, Ferrari, Alfa var det ingen som någon vill ha. Vi alla drömde om en snål Prius eller någon annan mellanstor bil med liiiiiten snål motor. Typ Volvo V60 driv-e på ca 100hk.
Så att det finns ”olika effektiva elbilar” behöver inte automatiskt vara ”ett misslyckande” och inget konstigare än att olika tillverkare utvecklar olika bilmodeller för olika målgrupper.
Sen lyckas så klart olika biltillverkare olika bra med saker. Så har det alltid varit.
Ja, eller så är helt enkelt inte alla biltillverkares fokus ”maximal räckvidd”. På samma sätt som det inte är maximalt bränslesnål fossilversion.
Vore så fallet hade vi inga V6:or tex...Jaguar, Ferrari, Alfa var det ingen som någon vill ha. Vi alla drömde om en snål Prius eller någon annan mellanstor bil med liiiiiten snål motor. Typ Volvo V60 driv-e på ca 100hk.
Så att det finns ”olika effektiva elbilar” behöver inte automatiskt vara ”ett misslyckande” och inget konstigare än att olika tillverkare utvecklar olika bilmodeller för olika målgrupper.
Sen lyckas så klart olika biltillverkare olika bra med saker. Så har det alltid varit.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Jaguar I-Pace
Undrar hur den står sig mot Tesla på vintern pga värmepumpen som den har och Tesla saknar
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Jaguar I-Pace
För Teslas del är värmen en icke-fråga för mig. Med min förra 70D fick jag helt enkelt ladda lite längre tid eller en extra gång vid långresor. Vinsten med värmepump tror jag är ytterst marginell i praktiken även om det låter bra. Problemen vintertid uppstår vi snöslask där rullmotståndet förkortar räckvidden mer påtagligt. Med 100 batteriet förväntar jag mig att mitt kör/laddmönster inte påverkas alls.Smutt skrev:Undrar hur den står sig mot Tesla på vintern pga värmepumpen som den har och Tesla saknar
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16