Jaguar I-Pace

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

Jag brukar inte titta så mycket på Teslabjörn men den jag såg var när han fått låna en I-Pace en sen lördagskväll i Hafjell och han skulle testa förbrukning i 90 km/h eller vad det var.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av mati »

Tesla Björn har ju också en P-Modell. Det är kanske därför han reagerade. Jag har visserligen inte kört I-Pace men jag upplever att min 90D som extremt seg jämfört med P-modellerna. Lite som om man drar i ett gummiband. Det är kanske fel att använda ordet sävlig, men det där explosiva som P-modellerna har - alltså även gamla P85 - saknar den helt. Jag har inget emot det, tvärtom, i en P-modell kan jag lätt bli åksjuk. Jag är nog för klent byggd för det. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av jonas »

Med tanke på hur ni har upplevt tvekan, skulle jag nästan tro att detta är omprogrammerat på den bil jag körde, alternativt är att min Tesla har väldigt stor fördröjning.
Jag har provkört en 85D också och den är mycket rappare från start än min men väl uppe i hastighet är skillnaden liten.

Jag upplevde nog 85D och I-pace som mer lika.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av danni »

mati skrev:
Tesla Björn har ju också en P-Modell. Det är kanske därför han reagerade. Jag har visserligen inte kört I-Pace men jag upplever att min 90D som extremt seg jämfört med P-modellerna. Lite som om man drar i ett gummiband. Det är kanske fel att använda ordet sävlig, men det där explosiva som P-modellerna har - alltså även gamla P85 - saknar den helt. Jag har inget emot det, tvärtom, i en P-modell kan jag lätt bli åksjuk. Jag är nog för klent byggd för det. ;)
jonas skrev:
Med tanke på hur ni har upplevt tvekan, skulle jag nästan tro att detta är omprogrammerat på den bil jag körde, alternativt är att min Tesla har väldigt stor fördröjning.
Jag har provkört en 85D också och den är mycket rappare från start än min men väl uppe i hastighet är skillnaden liten.

Jag upplevde nog 85D och I-pace som mer lika.
Kan svara er bägge på samma gång... Ja, det är jättestor skillnad på en 85D/90D och en P100D i hur stark responsen är. Men det är inte riktigt samma sak heller. Det här problemet handlar inte om hur stark responsen är, utan när den kommer. Det finns en tvekan, en fördröjning, där det inte händer något alls först på I-Pace. På en 85D/90D händer det ändå något direkt även om det inte händer lika mycket som på en P-modell.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av bylund »

Lite som låtsasmotorljudet, så att övergången från förbränningsmotor inte ska vara för svår att hantera?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av hed »

bylund skrev:
Lite som låtsasmotorljudet, så att övergången från förbränningsmotor inte ska vara för svår att hantera?
Det är för att elbilar är fullkomligt livsfarliga när de susar fram helt tysta och folk inte hör dem. I Norge dör ju runt 28.000 människor per dag pga att elbilar är så tysta. True story.
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av evilirish »

hed skrev:
bylund skrev:
Lite som låtsasmotorljudet, så att övergången från förbränningsmotor inte ska vara för svår att hantera?
Det är för att elbilar är fullkomligt livsfarliga när de susar fram helt tysta och folk inte hör dem. I Norge dör ju runt 28.000 människor per dag pga att elbilar är så tysta. True story.
Jag hörde att det var 100.000!
danielalmestal
Inlägg: 39
Blev medlem: 01 okt 2017 12:15

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av danielalmestal »

Dör människor för att elbilar är tysta eller för att de inte orkar vrida på huvudet och titta efter om det kommer någon? :-)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av bylund »

Nu menade jag i o f s det fejkade ljudet i I-Pace som är riktat till dem som sitter i kupén. Så att föraren ska förstå att den kör bil.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av mati »

evilirish skrev:
hed skrev:
bylund skrev:
Lite som låtsasmotorljudet, så att övergången från förbränningsmotor inte ska vara för svår att hantera?
Det är för att elbilar är fullkomligt livsfarliga när de susar fram helt tysta och folk inte hör dem. I Norge dör ju runt 28.000 människor per dag pga att elbilar är så tysta. True story.
Jag hörde att det var 100.000!
Norges befolkning är väl i stort sett helt utraderad pga alla livsfarliga elbilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av hed »

evilirish skrev:
hed skrev:
bylund skrev:
Lite som låtsasmotorljudet, så att övergången från förbränningsmotor inte ska vara för svår att hantera?
Det är för att elbilar är fullkomligt livsfarliga när de susar fram helt tysta och folk inte hör dem. I Norge dör ju runt 28.000 människor per dag pga att elbilar är så tysta. True story.
Jag hörde att det var 100.000!
100.000?? Herregud, min polare sa att det var 28.000. Men 100.000...
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
evilirish skrev:
hed skrev:
bylund skrev:
Lite som låtsasmotorljudet, så att övergången från förbränningsmotor inte ska vara för svår att hantera?
Det är för att elbilar är fullkomligt livsfarliga när de susar fram helt tysta och folk inte hör dem. I Norge dör ju runt 28.000 människor per dag pga att elbilar är så tysta. True story.
Jag hörde att det var 100.000!
Norges befolkning är väl i stort sett helt utraderad pga alla livsfarliga elbilar.
Japp det var ju när elnätet kollapsade som samhället gick under...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
mati skrev:
evilirish skrev:
hed skrev:
bylund skrev:
Lite som låtsasmotorljudet, så att övergången från förbränningsmotor inte ska vara för svår att hantera?
Det är för att elbilar är fullkomligt livsfarliga när de susar fram helt tysta och folk inte hör dem. I Norge dör ju runt 28.000 människor per dag pga att elbilar är så tysta. True story.
Jag hörde att det var 100.000!
Norges befolkning är väl i stort sett helt utraderad pga alla livsfarliga elbilar.
Japp det var ju när elnätet kollapsade som samhället gick under...
Konstigt att de fortfarande vill köpa upp alla svenska elbilar. Det måste vara en gigantisk konspiration allting.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av evilirish »

mati skrev:
Bjelke skrev:
mati skrev:
evilirish skrev:
hed skrev:
Det är för att elbilar är fullkomligt livsfarliga när de susar fram helt tysta och folk inte hör dem. I Norge dör ju runt 28.000 människor per dag pga att elbilar är så tysta. True story.
Jag hörde att det var 100.000!
Norges befolkning är väl i stort sett helt utraderad pga alla livsfarliga elbilar.
Japp det var ju när elnätet kollapsade som samhället gick under...
Konstigt att de fortfarande vill köpa upp alla svenska elbilar. Det måste vara en gigantisk konspiration allting.
Jag börjat misstänka att det är oljefonden som köper upp dem och gräver ner dem i gigantiska "land-fills". Sounds legit!
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Det är i stort sett bara jag kvar här. Men å andra sidan så reserverar jag ju bilar för en hel befolkning också :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av jonas »

Ni som provkört jaggan tidigare skulle vara intressant om ni provkörde igen för att verifiera/dementera skillnaden i respons.


Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

jonas skrev:
Ni som provkört jaggan tidigare skulle vara intressant om ni provkörde igen för att verifiera/dementera skillnaden i respons.


Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Jag får min om några veckor, ska skriva resumé då :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
jonas skrev:
Ni som provkört jaggan tidigare skulle vara intressant om ni provkörde igen för att verifiera/dementera skillnaden i respons.


Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Jag får min om några veckor, ska skriva resumé då :D
Det ser jag fram emot. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

mati skrev:
HelectriC skrev:
jonas skrev:
Ni som provkört jaggan tidigare skulle vara intressant om ni provkörde igen för att verifiera/dementera skillnaden i respons.


Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Jag får min om några veckor, ska skriva resumé då :D
Det ser jag fram emot. :)
I och med att bilen är ca 2mån försenad så kommer jag behöva vinterdäck på den när jag hämtar ut den. Har beställt lösa däck, som jag hoppas kunna få levererade direkt til ÅF för omläggning. Får se hur kul dom tycker det är när jag inte köpt vinterhjul hos dom :? Men jag frågade faktiskt om det gick att beställa hos ÅF, men dom kunde enbart erbjuda kompletta hjul och det blev löjligt dyrt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av TeslaTissel »

joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av joel80 »

En Kona eller Niro kommer (sett till räckvidd och laddhastighet) vara ett bra mkt bättre val för långresor än I-pase. :/

Troligen även då snabbladdarna blir vanliga.. Kona och Niro kan ju tillgodose sig en del av det också.

En Ioniq borde också vinna ett sånt här race.

Synd att Jaguar inte jobbat mer på effektivitet/förbrukning.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Gustafsson »

joel80 skrev:
En Kona eller Niro kommer (sett till räckvidd och laddhastighet) vara ett bra mkt bättre val för långresor än I-pase. :/

Troligen även då snabbladdarna blir vanliga.. Kona och Niro kan ju tillgodose sig en del av det också.

En Ioniq borde också vinna ett sånt här race.

Synd att Jaguar inte jobbat mer på effektivitet/förbrukning.
Det kommer säkert i jagga v2.0. Vore konstigt om alla nya elbilar ”hittar rätt” i alla avseenden i första försöket.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Leo »

Jag tror också att många biltillverkare nu ger sig in på ”okänd mark”. Där man både saknar viss kompetens OCH de ingenjörer man redan har kan man inte bara sparka hejvilt för att ersätta med nya. Man brukar dessutom vid nyrekryteringar säga att det tar 2år att komma upp i sin fulla potential på ett kvalificerat jobb (avseende arbetsprestation)

Ja, eller så är helt enkelt inte alla biltillverkares fokus ”maximal räckvidd”. På samma sätt som det inte är maximalt bränslesnål fossilversion.

Vore så fallet hade vi inga V6:or tex...Jaguar, Ferrari, Alfa var det ingen som någon vill ha. Vi alla drömde om en snål Prius eller någon annan mellanstor bil med liiiiiten snål motor. Typ Volvo V60 driv-e på ca 100hk.

Så att det finns ”olika effektiva elbilar” behöver inte automatiskt vara ”ett misslyckande” och inget konstigare än att olika tillverkare utvecklar olika bilmodeller för olika målgrupper.

Sen lyckas så klart olika biltillverkare olika bra med saker. Så har det alltid varit.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Smutt »

Undrar hur den står sig mot Tesla på vintern pga värmepumpen som den har och Tesla saknar
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Gustafsson »

Smutt skrev:
Undrar hur den står sig mot Tesla på vintern pga värmepumpen som den har och Tesla saknar
För Teslas del är värmen en icke-fråga för mig. Med min förra 70D fick jag helt enkelt ladda lite längre tid eller en extra gång vid långresor. Vinsten med värmepump tror jag är ytterst marginell i praktiken även om det låter bra. Problemen vintertid uppstår vi snöslask där rullmotståndet förkortar räckvidden mer påtagligt. Med 100 batteriet förväntar jag mig att mitt kör/laddmönster inte påverkas alls.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar