100.000?? Herregud, min polare sa att det var 28.000. Men 100.000...evilirish skrev:Jag hörde att det var 100.000!hed skrev:Det är för att elbilar är fullkomligt livsfarliga när de susar fram helt tysta och folk inte hör dem. I Norge dör ju runt 28.000 människor per dag pga att elbilar är så tysta. True story.bylund skrev:Lite som låtsasmotorljudet, så att övergången från förbränningsmotor inte ska vara för svår att hantera?
Jaguar I-Pace
Moderator: Redaktion
Re: Jaguar I-Pace
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Jaguar I-Pace
Japp det var ju när elnätet kollapsade som samhället gick under...mati skrev:Norges befolkning är väl i stort sett helt utraderad pga alla livsfarliga elbilar.evilirish skrev:Jag hörde att det var 100.000!hed skrev:Det är för att elbilar är fullkomligt livsfarliga när de susar fram helt tysta och folk inte hör dem. I Norge dör ju runt 28.000 människor per dag pga att elbilar är så tysta. True story.bylund skrev:Lite som låtsasmotorljudet, så att övergången från förbränningsmotor inte ska vara för svår att hantera?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Jaguar I-Pace
Konstigt att de fortfarande vill köpa upp alla svenska elbilar. Det måste vara en gigantisk konspiration allting.Bjelke skrev:Japp det var ju när elnätet kollapsade som samhället gick under...mati skrev:Norges befolkning är väl i stort sett helt utraderad pga alla livsfarliga elbilar.evilirish skrev:Jag hörde att det var 100.000!hed skrev:Det är för att elbilar är fullkomligt livsfarliga när de susar fram helt tysta och folk inte hör dem. I Norge dör ju runt 28.000 människor per dag pga att elbilar är så tysta. True story.bylund skrev:Lite som låtsasmotorljudet, så att övergången från förbränningsmotor inte ska vara för svår att hantera?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Jaguar I-Pace
Jag börjat misstänka att det är oljefonden som köper upp dem och gräver ner dem i gigantiska "land-fills". Sounds legit!mati skrev:Konstigt att de fortfarande vill köpa upp alla svenska elbilar. Det måste vara en gigantisk konspiration allting.Bjelke skrev:Japp det var ju när elnätet kollapsade som samhället gick under...mati skrev:Norges befolkning är väl i stort sett helt utraderad pga alla livsfarliga elbilar.evilirish skrev:Jag hörde att det var 100.000!hed skrev:Det är för att elbilar är fullkomligt livsfarliga när de susar fram helt tysta och folk inte hör dem. I Norge dör ju runt 28.000 människor per dag pga att elbilar är så tysta. True story.
Re: Jaguar I-Pace
Det är i stort sett bara jag kvar här. Men å andra sidan så reserverar jag ju bilar för en hel befolkning också
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Ni som provkört jaggan tidigare skulle vara intressant om ni provkörde igen för att verifiera/dementera skillnaden i respons.
Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Re: Jaguar I-Pace
Jag får min om några veckor, ska skriva resumé dåjonas skrev:Ni som provkört jaggan tidigare skulle vara intressant om ni provkörde igen för att verifiera/dementera skillnaden i respons.
Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Det ser jag fram emot.HelectriC skrev:Jag får min om några veckor, ska skriva resumé dåjonas skrev:Ni som provkört jaggan tidigare skulle vara intressant om ni provkörde igen för att verifiera/dementera skillnaden i respons.
Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Jaguar I-Pace
I och med att bilen är ca 2mån försenad så kommer jag behöva vinterdäck på den när jag hämtar ut den. Har beställt lösa däck, som jag hoppas kunna få levererade direkt til ÅF för omläggning. Får se hur kul dom tycker det är när jag inte köpt vinterhjul hos dom Men jag frågade faktiskt om det gick att beställa hos ÅF, men dom kunde enbart erbjuda kompletta hjul och det blev löjligt dyrt.mati skrev:Det ser jag fram emot.HelectriC skrev:Jag får min om några veckor, ska skriva resumé dåjonas skrev:Ni som provkört jaggan tidigare skulle vara intressant om ni provkörde igen för att verifiera/dementera skillnaden i respons.
Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Jaguar I-Pace
En Kona eller Niro kommer (sett till räckvidd och laddhastighet) vara ett bra mkt bättre val för långresor än I-pase. :/
Troligen även då snabbladdarna blir vanliga.. Kona och Niro kan ju tillgodose sig en del av det också.
En Ioniq borde också vinna ett sånt här race.
Synd att Jaguar inte jobbat mer på effektivitet/förbrukning.
Troligen även då snabbladdarna blir vanliga.. Kona och Niro kan ju tillgodose sig en del av det också.
En Ioniq borde också vinna ett sånt här race.
Synd att Jaguar inte jobbat mer på effektivitet/förbrukning.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Jaguar I-Pace
Det kommer säkert i jagga v2.0. Vore konstigt om alla nya elbilar ”hittar rätt” i alla avseenden i första försöket.joel80 skrev:En Kona eller Niro kommer (sett till räckvidd och laddhastighet) vara ett bra mkt bättre val för långresor än I-pase. :/
Troligen även då snabbladdarna blir vanliga.. Kona och Niro kan ju tillgodose sig en del av det också.
En Ioniq borde också vinna ett sånt här race.
Synd att Jaguar inte jobbat mer på effektivitet/förbrukning.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Jaguar I-Pace
Jag tror också att många biltillverkare nu ger sig in på ”okänd mark”. Där man både saknar viss kompetens OCH de ingenjörer man redan har kan man inte bara sparka hejvilt för att ersätta med nya. Man brukar dessutom vid nyrekryteringar säga att det tar 2år att komma upp i sin fulla potential på ett kvalificerat jobb (avseende arbetsprestation)
Ja, eller så är helt enkelt inte alla biltillverkares fokus ”maximal räckvidd”. På samma sätt som det inte är maximalt bränslesnål fossilversion.
Vore så fallet hade vi inga V6:or tex...Jaguar, Ferrari, Alfa var det ingen som någon vill ha. Vi alla drömde om en snål Prius eller någon annan mellanstor bil med liiiiiten snål motor. Typ Volvo V60 driv-e på ca 100hk.
Så att det finns ”olika effektiva elbilar” behöver inte automatiskt vara ”ett misslyckande” och inget konstigare än att olika tillverkare utvecklar olika bilmodeller för olika målgrupper.
Sen lyckas så klart olika biltillverkare olika bra med saker. Så har det alltid varit.
Ja, eller så är helt enkelt inte alla biltillverkares fokus ”maximal räckvidd”. På samma sätt som det inte är maximalt bränslesnål fossilversion.
Vore så fallet hade vi inga V6:or tex...Jaguar, Ferrari, Alfa var det ingen som någon vill ha. Vi alla drömde om en snål Prius eller någon annan mellanstor bil med liiiiiten snål motor. Typ Volvo V60 driv-e på ca 100hk.
Så att det finns ”olika effektiva elbilar” behöver inte automatiskt vara ”ett misslyckande” och inget konstigare än att olika tillverkare utvecklar olika bilmodeller för olika målgrupper.
Sen lyckas så klart olika biltillverkare olika bra med saker. Så har det alltid varit.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Jaguar I-Pace
Undrar hur den står sig mot Tesla på vintern pga värmepumpen som den har och Tesla saknar
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Jaguar I-Pace
För Teslas del är värmen en icke-fråga för mig. Med min förra 70D fick jag helt enkelt ladda lite längre tid eller en extra gång vid långresor. Vinsten med värmepump tror jag är ytterst marginell i praktiken även om det låter bra. Problemen vintertid uppstår vi snöslask där rullmotståndet förkortar räckvidden mer påtagligt. Med 100 batteriet förväntar jag mig att mitt kör/laddmönster inte påverkas alls.Smutt skrev:Undrar hur den står sig mot Tesla på vintern pga värmepumpen som den har och Tesla saknar
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Jaguar I-Pace
Gustafsson skrev:För Teslas del är värmen en icke-fråga för mig. Med min förra 70D fick jag helt enkelt ladda lite längre tid eller en extra gång vid långresor. Vinsten med värmepump tror jag är ytterst marginell i praktiken även om det låter bra. Problemen vintertid uppstår vi snöslask där rullmotståndet förkortar räckvidden mer påtagligt. Med 100 batteriet förväntar jag mig att mitt kör/laddmönster inte påverkas alls.Smutt skrev:Undrar hur den står sig mot Tesla på vintern pga värmepumpen som den har och Tesla saknar
Det går väl åt lite mindre energi för att värma kupén? Allt annat är ju lika. Jag ser det inte som ett problem alls.
Vill man jämföra så har ju BMW i3 BEV värmepump men REX har det inte. Skillnaden i räckvidd finns ju där året runt då BEV är lättare men på vintern är det kanske lite större skillnad. Exakt hur mycket vet jag inte. Men det går väl att räkna ut hur mycket energi man sparar på värmepumpen. De bästa värmepumparna har en verkningsgrad på uppåt 500% vad det verkar. Dvs du kan kapa uppvärmningsenergin med upp till 80% om du har värmepump.
Frågan är då hur mycket uppvärmningen förbrukar? ~2 kW i snitt? Isf sparar man 1,6 kWh per timmes körning. 16 Wh/km om man snittar 100 km/h. Nånting är det ju.
Re: Jaguar I-Pace
Om det inte är för kallt. För bilar har jag för mig att man brukar prata om -15C, efter det så är det ren elvärme som gäller. Och då kan man tänka sig att det vid -10 till -15C är hyfsat dåligt COP. Nästa fråga blir då kostnad för värmepumpen med tillhörande rördragning, "en extra pryl som kan gå sönder" vs några kWh batteri till.Verdi skrev:[
Vill man jämföra så har ju BMW i3 BEV värmepump men REX har det inte. Skillnaden i räckvidd finns ju där året runt då BEV är lättare men på vintern är det kanske lite större skillnad. Exakt hur mycket vet jag inte. Men det går väl att räkna ut hur mycket energi man sparar på värmepumpen. De bästa värmepumparna har en verkningsgrad på uppåt 500% vad det verkar. Dvs du kan kapa uppvärmningsenergin med upp till 80% om du har värmepump.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Jaguar I-Pace
Vore ju trevligt om samma pump kunde användas som AC på sommaren och värme på vintern. Det är ju samma princip bara olika håll man värmer/kyler så att säga ... Men antagligen är det inte så enkelt att få till rent tekniskt?Laban skrev:Om det inte är för kallt. För bilar har jag för mig att man brukar prata om -15C, efter det så är det ren elvärme som gäller. Och då kan man tänka sig att det vid -10 till -15C är hyfsat dåligt COP. Nästa fråga blir då kostnad för värmepumpen med tillhörande rördragning, "en extra pryl som kan gå sönder" vs några kWh batteri till.Verdi skrev:[
Vill man jämföra så har ju BMW i3 BEV värmepump men REX har det inte. Skillnaden i räckvidd finns ju där året runt då BEV är lättare men på vintern är det kanske lite större skillnad. Exakt hur mycket vet jag inte. Men det går väl att räkna ut hur mycket energi man sparar på värmepumpen. De bästa värmepumparna har en verkningsgrad på uppåt 500% vad det verkar. Dvs du kan kapa uppvärmningsenergin med upp till 80% om du har värmepump.
Model S 75D 2016 Midnight silver
Re: Jaguar I-Pace
Det är samma kompressor för kyla och värme, men med en extra värmeväxlare och lite annat bös.Viper skrev:Vore ju trevligt om samma pump kunde användas som AC på sommaren och värme på vintern. Det är ju samma princip bara olika håll man värmer/kyler så att säga ... Men antagligen är det inte så enkelt att få till rent tekniskt?Laban skrev:Om det inte är för kallt. För bilar har jag för mig att man brukar prata om -15C, efter det så är det ren elvärme som gäller. Och då kan man tänka sig att det vid -10 till -15C är hyfsat dåligt COP. Nästa fråga blir då kostnad för värmepumpen med tillhörande rördragning, "en extra pryl som kan gå sönder" vs några kWh batteri till.Verdi skrev:[
Vill man jämföra så har ju BMW i3 BEV värmepump men REX har det inte. Skillnaden i räckvidd finns ju där året runt då BEV är lättare men på vintern är det kanske lite större skillnad. Exakt hur mycket vet jag inte. Men det går väl att räkna ut hur mycket energi man sparar på värmepumpen. De bästa värmepumparna har en verkningsgrad på uppåt 500% vad det verkar. Dvs du kan kapa uppvärmningsenergin med upp till 80% om du har värmepump.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Jaguar I-Pace
Det som skiljer är bara att det sitter en fyrvägsventil som kan byta håll på kylkretsen. Kondensor och värmeväxlare byter plats så att säga. Sen tillkommer lite andra praktiska saker som kanske gör det olämpligt att köra AC som värmepump på vintern. Om kylarpaketet fryser igen så inte luft kan passera så kan tex inte vätskekylda batterier få kylning nog vid snabbladdning.Viper skrev:Vore ju trevligt om samma pump kunde användas som AC på sommaren och värme på vintern. Det är ju samma princip bara olika håll man värmer/kyler så att säga ... Men antagligen är det inte så enkelt att få till rent tekniskt?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Jaguar I-Pace
Golfens värmepump verka käka ungefär 0,5kW, lite mer i början, något mindre under färd. Visserligen är kupén mindre än i Teslan, det går alltså inte att jämföra riktigt. Men om man ser på totala förbrukningen så har Teslans förbrukning börjat öka markant nu när det blir kallare, framförallt på kortare sträckor. Det handlar säkert om 20% ökning. Golfen käkar också mer än på sommarn, men inte alls i samma utsträckning. Max +10% kanske. Det måste vara värmepumpen. Nåt annat kan jag inte tänka mig.Verdi skrev:Frågan är då hur mycket uppvärmningen förbrukar? ~2 kW i snitt? Isf sparar man 1,6 kWh per timmes körning. 16 Wh/km om man snittar 100 km/h. Nånting är det ju.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Jaguar I-Pace
Varför skulle kylarpaketet frysa igen i större utsträckning om man kör AC:n som värmepump på vintern?Henrik Torphammar skrev:Det som skiljer är bara att det sitter en fyrvägsventil som kan byta håll på kylkretsen. Kondensor och värmeväxlare byter plats så att säga. Sen tillkommer lite andra praktiska saker som kanske gör det olämpligt att köra AC som värmepump på vintern. Om kylarpaketet fryser igen så inte luft kan passera så kan tex inte vätskekylda batterier få kylning nog vid snabbladdning.Viper skrev:Vore ju trevligt om samma pump kunde användas som AC på sommaren och värme på vintern. Det är ju samma princip bara olika håll man värmer/kyler så att säga ... Men antagligen är det inte så enkelt att få till rent tekniskt?
Re: Jaguar I-Pace
Zoens värmepump kan dra 2-3 kW när den går för fullt. Det finns ju ingen exakt mätare utan bara en indikator som visar hela kW, så den visar ju 1 kW om minsta förbrukning är i gång.
Re: Jaguar I-Pace
Det låter väldigt mycket, vid vilka temperaturer drar den 2-3 kW?Jerker skrev:Zoens värmepump kan dra 2-3 kW när den går för fullt. Det finns ju ingen exakt mätare utan bara en indikator som visar hela kW, så den visar ju 1 kW om minsta förbrukning är i gång.
Re: Jaguar I-Pace
Är du säker på de... säger inte du har fel men jag har fått för mig att tex leaf har en värmepump i kombination med vanligt resistiv värme detta för att klara tiktigt kallt klimat också där värmepumpen inte blir så effektiv.Jerker skrev:Zoens värmepump kan dra 2-3 kW när den går för fullt. Det finns ju ingen exakt mätare utan bara en indikator som visar hela kW, så den visar ju 1 kW om minsta förbrukning är i gång.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19