Jaguar I-Pace

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Jerker »

Zoe drar väldigt mycket om man inte ligger och snålkör i 70-80. Att ligga i motorvägsfart innebär dryga 10 mils räckvidd på sommaren och väsentligt mindre på vintern. (22 kWh)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Jerker »

En test av olika elbilars verkliga räckvidd jämfört med den uppgivna WLTP-räckvidden. Jaguar I-Pace hamnade på jumboplats med endast 65,3% räckvidd och Leaf var sämre (80%) än Zoe (94,7%). Bäst var Kia Soul med 118%.

http://www.thejournal.ie/autobest-ev-te ... 96-Jul2018
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
En test av olika elbilars verkliga räckvidd jämfört med den uppgivna WLTP-räckvidden. Jaguar I-Pace hamnade på jumboplats med endast 65,3% räckvidd och Leaf var sämre (80%) än Zoe (94,7%). Bäst var Kia Soul med 118%.

http://www.thejournal.ie/autobest-ev-te ... 96-Jul2018
Trevligt att e-Golf hamnar på andra plats med 105.8%. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Laban »

i-Pace klarade alltså bara 31 mil jämfört med WLTP på 48 mil. Känns som att något måste vara fel, mjukvara alternativt hårdvara.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av 12man »

Hade varit bra att ange utrustning utöver batteriet i slika tests, teslorna verkar vara 19 resp 20, och Jaguaren 22"

Har det nånsin gjorts nåt liknande med avgasbilar?
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 373
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Wilson »

9 st registrerade I-Pace i Sverige under juli. Kundbilar eller demo-/pressvagnar?
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Jerker skrev:
En test av olika elbilars verkliga räckvidd jämfört med den uppgivna WLTP-räckvidden. Jaguar I-Pace hamnade på jumboplats med endast 65,3% räckvidd och Leaf var sämre (80%) än Zoe (94,7%). Bäst var Kia Soul med 118%.

http://www.thejournal.ie/autobest-ev-te ... 96-Jul2018
Trevligt att e-Golf hamnar på andra plats med 105.8%. :)
Fast i3an kom 100 meter längre. :lol:
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Walker »

Wilson skrev:
9 st registrerade I-Pace i Sverige under juli. Kundbilar eller demo-/pressvagnar?
Kundbilar. Några som var med på track-day skulle ta leverans i juli.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
mati skrev:
Jerker skrev:
En test av olika elbilars verkliga räckvidd jämfört med den uppgivna WLTP-räckvidden. Jaguar I-Pace hamnade på jumboplats med endast 65,3% räckvidd och Leaf var sämre (80%) än Zoe (94,7%). Bäst var Kia Soul med 118%.

http://www.thejournal.ie/autobest-ev-te ... 96-Jul2018
Trevligt att e-Golf hamnar på andra plats med 105.8%. :)
Fast i3an kom 100 meter längre. :lol:
Kan vara avgörande ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10280
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

Walker skrev:
Wilson skrev:
9 st registrerade I-Pace i Sverige under juli. Kundbilar eller demo-/pressvagnar?
Kundbilar. Några som var med på track-day skulle ta leverans i juli.
Fast det blev ju försenat. Vet du någon som faktiskt fått leverans?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
JonasAnd
Inlägg: 44
Blev medlem: 13 feb 2018 16:21

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av JonasAnd »

Jag provkörde I-pace nu i helgen, på ett event där Jaguar var med.

Förvånande nog har de ganska korta leveranstider, de pratade om tre månader för basversionen. Det förvånade mig! De har tydligen ”bokat” 2000 bilar till norden, varav de flesta hamnar i Norge.

Jag gillade den, framförallt inredningen är väldigt, väldigt lyckad med solid känsla. Den känns genomarbetad.

Hur den rent körmässigt står sig mot Tesla vet jag inte, jag har kört den alldeles för lite för att våga uttala mig men överlag imponerade I-pace. Säljaren lovade 50 mils räckvidd på pappret och 30 i verkligheten.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10280
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

JonasAnd skrev:
Jag provkörde I-pace nu i helgen, på ett event där Jaguar var med.

Förvånande nog har de ganska korta leveranstider, de pratade om tre månader för basversionen. Det förvånade mig! De har tydligen ”bokat” 2000 bilar till norden, varav de flesta hamnar i Norge.

Jag gillade den, framförallt inredningen är väldigt, väldigt lyckad med solid känsla. Den känns genomarbetad.

Hur den rent körmässigt står sig mot Tesla vet jag inte, jag har kört den alldeles för lite för att våga uttala mig men överlag imponerade I-pace. Säljaren lovade 50 mils räckvidd på pappret och 30 i verkligheten.
Den är verkligen riktigt rolig att köra, snäppet roligare än min Model S tom tycker jag! Håller med om att inredningen är snygg men jag tycker den är för plottrig. Jag tycker utsidan är klart finare än insidan.

För mig är det laddningen som gör denna bil otänkbar just nu. Lyckas Ionity expandera enligt plan så skulle den kännas aktuell om ett par år imo. "Problemet" är väl att Model Y då ligger nära med troligen en avsevärt lägre prislapp för en bil i samma storlek.

Förvånansvärt snabb leverans! Sa det något om huruvida 3-fasladdning är på gång eller ej?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Laban »

JonasAnd skrev:
Hur den rent körmässigt står sig mot Tesla vet jag inte, jag har kört den alldeles för lite för att våga uttala mig men överlag imponerade I-pace. Säljaren lovade 50 mils räckvidd på pappret och 30 i verkligheten.
Det stämmer väl tyvärr med senaste testet där den klarade 31 mil, 65% mot "utlovat" enligt WLTP. Även om man räknar låt säga 82 kWh användbara så blir det 2.65 kWh/mil.

Kan det verkligen vara så illa ? i-Pace är trots allt inte en speciellt högbyggd bil.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4869
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av chaffis75 »

Legato skrev:

Förvånansvärt snabb leverans! Sa det något om huruvida 3-fasladdning är på gång eller ej?
Men de finns ju numera någn laddare som klarar dra ström från 2 faser och "slå" samman strömmen till en fas laddare. De är ju inte 3 fas men jag tycker nog de är tillräckligt bra.. Visst något dyrare utrustning men ganska lite pengar i förhållande till bilen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10280
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

chaffis75 skrev:
Legato skrev:

Förvånansvärt snabb leverans! Sa det något om huruvida 3-fasladdning är på gång eller ej?
Men de finns ju numera någn laddare som klarar dra ström från 2 faser och "slå" samman strömmen till en fas laddare. De är ju inte 3 fas men jag tycker nog de är tillräckligt bra.. Visst något dyrare utrustning men ganska lite pengar i förhållande till bilen.
Det är väl för hemmabruk, inte att ta med sig? För mig är överlägset största problemet bristen på snabbladdare, tre-fasen är i grunden ett ganska litet problem men kombinerat med frånvaron av snabbladdare är det bökigt imo.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4869
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av chaffis75 »

Legato skrev:
chaffis75 skrev:
Legato skrev:

Förvånansvärt snabb leverans! Sa det något om huruvida 3-fasladdning är på gång eller ej?
Men de finns ju numera någn laddare som klarar dra ström från 2 faser och "slå" samman strömmen till en fas laddare. De är ju inte 3 fas men jag tycker nog de är tillräckligt bra.. Visst något dyrare utrustning men ganska lite pengar i förhållande till bilen.
Det är väl för hemmabruk, inte att ta med sig? För mig är överlägset största problemet bristen på snabbladdare, tre-fasen är i grunden ett ganska litet problem men kombinerat med frånvaron av snabbladdare är det bökigt imo.
Ja de är ju helt rätt, de blir väl bara 3 kW ut på en 11kw stolpe? Samtidigt kör man nog oftast DC laddning när man är på lång resa. Men absolut håller jag med om detta de är en brist även om den biten inte vore show stopper för mig nu när man kan ha en tvåfas till enfas laddare hemma.
Ganska konstigt de saknas på en så pass dyr bil egentligen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10280
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

chaffis75 skrev:
Legato skrev:
chaffis75 skrev:
Legato skrev:

Förvånansvärt snabb leverans! Sa det något om huruvida 3-fasladdning är på gång eller ej?
Men de finns ju numera någn laddare som klarar dra ström från 2 faser och "slå" samman strömmen till en fas laddare. De är ju inte 3 fas men jag tycker nog de är tillräckligt bra.. Visst något dyrare utrustning men ganska lite pengar i förhållande till bilen.
Det är väl för hemmabruk, inte att ta med sig? För mig är överlägset största problemet bristen på snabbladdare, tre-fasen är i grunden ett ganska litet problem men kombinerat med frånvaron av snabbladdare är det bökigt imo.
Ja de är ju helt rätt, de blir väl bara 3 kW ut på en 11kw stolpe? Samtidigt kör man nog oftast DC laddning när man är på lång resa. Men absolut håller jag med om detta de är en brist även om den biten inte vore show stopper för mig nu när man kan ha en tvåfas till enfas laddare hemma.
Ganska konstigt de saknas på en så pass dyr bil egentligen.
Ja det borde ju bli det. Och 7 kW på 22 kw stolpe. Jag har laddat på typ 2-stolpar rätt mycket med Teslan, trots att man har tillgång till ett så stort och snabbt nätverk. När man är på långresa gör jag detta ofta när man är ute och käkar middag tex. Hade jag inte haft tillgång till ett bra snabbladdarnätverk som Teslas så föreställer jag mig att jag hade laddat ännu oftare på typ 2 stolpar och då är det ju trist när det går så pass långsamt.

Gissar är att det saknas för att norrmän och engelsmän inte har någon större nytta av det, antar att det blir de största marknaderna för i-Pace, men det är ju tråkigt för svenska aspiranter på bilen helt klart.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4869
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av chaffis75 »

Legato skrev:

Ja det borde ju bli det. Och 7 kW på 22 kw stolpe. Jag har laddat på typ 2-stolpar rätt mycket med Teslan, trots att man har tillgång till ett så stort och snabbt nätverk. När man är på långresa gör jag detta ofta när man är ute och käkar middag tex. Hade jag inte haft tillgång till ett bra snabbladdarnätverk som Teslas så föreställer jag mig att jag hade laddat ännu oftare på typ 2 stolpar och då är det ju trist när det går så pass långsamt.

Gissar är att det saknas för att norrmän och engelsmän inte har någon större nytta av det, antar att det blir de största marknaderna för i-Pace, men det är ju tråkigt för svenska aspiranter på bilen helt klart.
Samtidigt har du ett tätare med CCS laddare än SuC laddare.

Norrmännenr ju glada för att åka till Sverige men så tänkte kanske inte jaguar. England är kanske mer isolerat och har inte nytta av 3 fas..
Hur är de i övriga Europa, har de trefas I de flesta andra länder?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10280
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

chaffis75 skrev:
Legato skrev:

Ja det borde ju bli det. Och 7 kW på 22 kw stolpe. Jag har laddat på typ 2-stolpar rätt mycket med Teslan, trots att man har tillgång till ett så stort och snabbt nätverk. När man är på långresa gör jag detta ofta när man är ute och käkar middag tex. Hade jag inte haft tillgång till ett bra snabbladdarnätverk som Teslas så föreställer jag mig att jag hade laddat ännu oftare på typ 2 stolpar och då är det ju trist när det går så pass långsamt.

Gissar är att det saknas för att norrmän och engelsmän inte har någon större nytta av det, antar att det blir de största marknaderna för i-Pace, men det är ju tråkigt för svenska aspiranter på bilen helt klart.
Samtidigt har du ett tätare med CCS laddare än SuC laddare.

Norrmännenr ju glada för att åka till Sverige men så tänkte kanske inte jaguar. England är kanske mer isolerat och har inte nytta av 3 fas..
Hur är de i övriga Europa, har de trefas I de flesta andra länder?
Nja, Teslor kan ju ladda på Chademo också vilket väl finns tillsammans med nästan alla CCS:er. Dessutom är ju SUCs överlägsna i tillförlitlighet eftersom det oftast är minst 8 stolpar.

Har dålig koll på Europas elnät i övrigt, men min "killgissning" är att de flesta har trefas. Norge är ju i princip ensamma med sitt system om jag förstått det rätt (någon påstod att det typ bara är Albanien som har samma).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Jerker »

Ja, det är nog så att de flesta har 3-fas, men i vissa länder kör man 1-fas till hushåll.
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av oscfor »

Intressant om förbrukning för I-pace och Tesla.

https://www.linkedin.com/pulse/highwayt ... -noordsij/
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

provkörde iPace idag och är positivt överraskad. "Autopiloten" fungerade egentligen ganska bra, man behöver hålla minst en hand på ratten, men det var tillräckligt att ha en hand vilande på knät på samma sätt som jag ändå har i Teslan. Ingen större skillnad.
HUD, riktigt trevligt
Ventilation i stolarna, jippie!
Tvungen att koppla mobilen via kabel för att kunna använda Android Auto, Spotify etc, bläää!
Tvungen att ha tvilling-SIM-kort för att kunna få sanntidstrafikuppdateringar, bläää!
Väghållning, mycket bra, gungar inte lika mycket som Model X, nästan på nivå med Model S (jag körde en ipace med 20" och luftfjädring)
Stolarna, nja, inte helt perfekt sittställning, jag tyckte det var några kanter/sömmar som skavde eller var konstigt placerade. Teslas premiumstolar är mer behagliga.
Panoramatak, luftigt, men väldigt tråkigt att det inte kan öppnas!
Det omtalade fakemotorljudet, ganska kul faktiskt. Jag var väldigt negativ till detta initialt, men efter att ha testat det, så gillar jag det faktiskt. Kan stängas av, så ingen dealbreaker för någon.

snabbt summerat, helt enkelt :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

oscfor skrev:
Intressant om förbrukning för I-pace och Tesla.

https://www.linkedin.com/pulse/highwayt ... -noordsij/
22" fälgar på Jaguaren och 19" på Model S och 20" på Model X. Det gör stor skillnad även om nötterna som gjorde testet bara tror att det är bredden på däcken som spelar roll. Kan nån som orkar gå in och tala om för dem vad som händer om man sätter 22" på en X?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10280
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

. Kan stängas av, så ingen dealbreaker för någon

snabbt summerat, helt enkelt :D
Säker på det? Bra om de fixat det men tidigare kunde det inte stängas av, bara justeras i intensitet.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Legato skrev:
. Kan stängas av, så ingen dealbreaker för någon

snabbt summerat, helt enkelt :D
Säker på det? Bra om de fixat det men tidigare kunde det inte stängas av, bara justeras i intensitet.
den lägsta nivån var knappt hörbar, så jag anser det i stort sett som att stänga av.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar