Geni87 skrev:Ja det är ju ett välkänt faktum att I-pace har problem med DC-laddning.
Jag avsåg en poäng angående DC-laddare i allmänhet (exkl. Tesla Superchargers), något off-topic eftersom det inte har enbart med Jaguar's bil att göra vilket jag ber om ursäkt för.
Min analys efter alla år av användning med olika bilar är att DC-laddarna (Obs!, Chademo) är mycket instabila, med laddning som avbryts både med och utan automatisk omstart. Som jag skev tidigare är det nära nog hälften av laddtillfällena som uppvisar problem av den typen.
Jag kan spekulera i flera anledningar till detta. Min bästa gissning är dock att eftersom dessa är byggda för att fungera med flera olika bilar så finns det en hel del specialfall i mjukvaran då laddaren tar det säkra före det osäkra och ger upp. Om det är på det sättet så är det inte så konstigt att vissa upplever mer problem än andra, och att olika bilar (även av samma modell) fungerar olika bra vid olika tillfällen.
Teslas Superchargers, som bara har 3 bilar som de måste fungera perfekt med, har automatisk hantering av felsituationer där den vanligaste metoden är att starta om laddningen (ny handskakning etc.), något jag ofta ser hända när en Tesla laddar på SuC.
Därmed inte sagt att det *bara* är laddarna som har problem, det tror inte jag. Det är säkert så att det finns designfel både i laddarna och bilarna. Min poäng är ju just att det antagligen är något oprecist att säga att det är I-Pace som har problem med snabbladdning.