Jaguar I-Pace

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av vigge50 »

nek0 skrev:
Fakta fel har du här på forumet i överflod
Service på elbilar är mycket billigare ----- läste att teslas kostar ca 7000kr
Service behövs inte ------ direkt lögn
Alla kan köpa elbil - ------ alla kan inte köpa mat för dagen
Man laddar snabbare än man tankar fossilare ------ detta vill jag se :)
Det är inga problem med långresor man måste ändå äta ------ alla är inte bebisar som äter varannan timme

De finns hur mycket som helst positivt med elbilar och ändå håller man på med sånt trams :(
Frågan är om man ska ta allt som skrivs här ordagrant som du eller om man ska ta det med lite nypa salt som normalt?

Service för elbilar borde i många fall vara billigare och är det också men med undantag Tesla, vilket jag inte vet hur många gånger det skrivits här inne eller har du missat det?

Även om Tesla har service så gäller samtliga garantier även om du inte servar, gäller samma sak med en BMW som inte har blivit servad?

Det finns många här som inte har elbil så jag har svårt att se att detta skulle vara sanning, det kanske har sagts att många skulle klara sig med elbil även om de idag inte är beredda att ta klivet att köpa en men att alla kan köpa en elbil är det nog ingen som säger.

Än en gång har du tagit en del av en mening från en lång diskussion, de har funnits trådar om att ifall du räknar tiden du lägger på ett år på att tanka en fossilbil mot tiden du lägger på att ladda en elbil så kan det bil kortare beroende på hur du kör och laddar just för att stor del av laddningen sker över natten. Men om du ska räkna på en lång resa så är det nog ingen här som säger att du laddningen går snabbare än tankning av en fossilbil.

Det argumentet användas mest till de som påstår att en elbil måste klar 100 mil på en laddning, även om få säger att det är optimalt att ladda varannan timme så är kanske 8 timmar i sträck utan stopp kanske inte optimalt ur säkerhetssynpunkt?
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av nek0 »

Laban skrev:
nek0 skrev:
Fakta fel har du här på forumet i överflod
Service på elbilar är mycket billigare ----- läste att teslas kostar ca 7000kr
Service behövs inte ------ direkt lögn
Alla kan köpa elbil - ------ alla kan inte köpa mat för dagen
Man laddar snabbare än man tankar fossilare ------ detta vill jag se :)
Det är inga problem med långresor man måste ändå äta ------ alla är inte bebisar som äter varannan timme

De finns hur mycket som helst positivt med elbilar och ändå håller man på med sånt trams :(
Service på elbilar är generellt sett billigare, det finns det massvis med data på för Nissan Leaf mm. Tesla är en dyr bil och dyr att serva men det är inget krav för garantin på drivlinan.

Att man laddar snabbare än man tankar beror väl på hur bilen används, men jag gissar på att 90+% skulle göra det eftersom man laddar hemma vilket tar några sekunder för att plugga in / dra ur kontakten. Jämfört med att ta omväg till macken , stanna och tanka osv. För våran familj skulle det definitivt vara en fördel med eldrift tank/laddmässigt och vi kör 3000+ mil/år.

Alla kan köpa elbilar är väl med utgångspunkt från den skara som faktiskt köper nya bilar. De som inte har råd med mat för dagen lär inte köpa en ny bensin/dieselbil heller. Och att det inte finns 20 år gamla elbilar för 10k är det svårt att göra något åt..
Varför kostar så mycket något som inte behövs?
Nu när vi har vinter och - grader laddas inte mycket hemma på en natt om man ska värma batterier och allt annat
Även om man kan ladda hemma så kan man inte ta med sig hemmet på långresan och då sitter man där och väntar eller hur?
Vilken elbil föreslår du istället för en fossilare som kostar 200-300 000kr
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av nek0 »

vigge50 skrev:
nek0 skrev:
Fakta fel har du här på forumet i överflod
Service på elbilar är mycket billigare ----- läste att teslas kostar ca 7000kr
Service behövs inte ------ direkt lögn
Alla kan köpa elbil - ------ alla kan inte köpa mat för dagen
Man laddar snabbare än man tankar fossilare ------ detta vill jag se :)
Det är inga problem med långresor man måste ändå äta ------ alla är inte bebisar som äter varannan timme

De finns hur mycket som helst positivt med elbilar och ändå håller man på med sånt trams :(
Frågan är om man ska ta allt som skrivs här ordagrant som du eller om man ska ta det med lite nypa salt som normalt?

Service för elbilar borde i många fall vara billigare och är det också men med undantag Tesla, vilket jag inte vet hur många gånger det skrivits här inne eller har du missat det?

Även om Tesla har service så gäller samtliga garantier även om du inte servar, gäller samma sak med en BMW som inte har blivit servad?

Det finns många här som inte har elbil så jag har svårt att se att detta skulle vara sanning, det kanske har sagts att många skulle klara sig med elbil även om de idag inte är beredda att ta klivet att köpa en men att alla kan köpa en elbil är det nog ingen som säger.

Än en gång har du tagit en del av en mening från en lång diskussion, de har funnits trådar om att ifall du räknar tiden du lägger på ett år på att tanka en fossilbil mot tiden du lägger på att ladda en elbil så kan det bil kortare beroende på hur du kör och laddar just för att stor del av laddningen sker över natten. Men om du ska räkna på en lång resa så är det nog ingen här som säger att du laddningen går snabbare än tankning av en fossilbil.

Det argumentet användas mest till de som påstår att en elbil måste klar 100 mil på en laddning, även om få säger att det är optimalt att ladda varannan timme så är kanske 8 timmar i sträck utan stopp kanske inte optimalt ur säkerhetssynpunkt?
De som äger Leafen klagar på service priset
Vad säger bilförsäkringen om motorn rasar utanför garanti tiden om man inte servar bilen?
Hur du än kör så laddar du aldrig snabbare än man tankar bensin/diesel.Speciellt inte på vinter och det är 5-6 månader i Sverige.
Alla kan ha eller alla kan köpa tolkar jag som samma.
Köra utan stopp i 8 timmar är dumt men stanna varannan timme och ladda en timme är inte optimalt heller.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Laban »

nek0 skrev:
De som äger Leafen klagar på service priset
Klaga kan man göra även om det är billigare
Vad säger bilförsäkringen om motorn rasar utanför garanti tiden om man inte servar bilen?
Ingen aning men eftersom man inte servar motorn så bör det väl inte vara någon skillnad.
Hur du än kör så laddar du aldrig snabbare än man tankar bensin/diesel.Speciellt inte på vinter och det är 5-6 månader i Sverige.
Laddar man hemma 95% av tiden så spelar det mindre roll om det är sommar eller vinter. Och de gånger vi kör längre brukar det röra sig om ca 20 mil, stanna och äta, sedan 10-20 mil till. Dvs, ingen extratid för laddning. Hur vårat körmönster är jämfört med gemene man låter jag förstås vara osagt.

Alla kan ha eller alla kan köpa tolkar jag som samma.
Ok.
Köra utan stopp i 8 timmar är dumt men stanna varannan timme och ladda en timme är inte optimalt heller.
Riktigt så ser det väl inte ut med en Tesla. 24 kWh Leaf och -20 C är en annan femma, jag skulle personligen inte göra annat än den dagliga pendlingen med den typen av bil.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Varför hela tiden överdriva? Vi kör varken 8timmar i sträck eller 1 timme för att sedan ladda 1 timme. Vi kör helt normalt kanske 5-8 timmar per dag om vi ska på långresa och under denna tid stannar vi 1 eller 2 eller 3 gånger á 15-20min. Vad är så jobbigt med det? Du har helt klart aldrig haft en Tesla och vet därför inte hur det funkar, det blir så fel när du går in och generaliserar och förklarar för oss som faktiskt har levt med en i flera år och vet att det funkar medans du säger att det inte gör det? Det blir ju bara komiskt!
Senast redigerad av HelectriC, redigerad totalt 1 gånger.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av vigge50 »

nek0 skrev:
vigge50 skrev:
nek0 skrev:
Fakta fel har du här på forumet i överflod
Service på elbilar är mycket billigare ----- läste att teslas kostar ca 7000kr
Service behövs inte ------ direkt lögn
Alla kan köpa elbil - ------ alla kan inte köpa mat för dagen
Man laddar snabbare än man tankar fossilare ------ detta vill jag se :)
Det är inga problem med långresor man måste ändå äta ------ alla är inte bebisar som äter varannan timme

De finns hur mycket som helst positivt med elbilar och ändå håller man på med sånt trams :(
Frågan är om man ska ta allt som skrivs här ordagrant som du eller om man ska ta det med lite nypa salt som normalt?

Service för elbilar borde i många fall vara billigare och är det också men med undantag Tesla, vilket jag inte vet hur många gånger det skrivits här inne eller har du missat det?

Även om Tesla har service så gäller samtliga garantier även om du inte servar, gäller samma sak med en BMW som inte har blivit servad?


Om du tar upp att folk här ljuger för att de påstår att det går snabbare att ladda
Det finns många här som inte har elbil så jag har svårt att se att detta skulle vara sanning, det kanske har sagts att många skulle klara sig med elbil även om de idag inte är beredda att ta klivet att köpa en men att alla kan köpa en elbil är det nog ingen som säger.

Än en gång har du tagit en del av en mening från en lång diskussion, de har funnits trådar om att ifall du räknar tiden du lägger på ett år på att tanka en fossilbil mot tiden du lägger på att ladda en elbil så kan det bil kortare beroende på hur du kör och laddar just för att stor del av laddningen sker över natten. Men om du ska räkna på en lång resa så är det nog ingen här som säger att du laddningen går snabbare än tankning av en fossilbil.

Det argumentet användas mest till de som påstår att en elbil måste klar 100 mil på en laddning, även om få säger att det är optimalt att ladda varannan timme så är kanske 8 timmar i sträck utan stopp kanske inte optimalt ur säkerhetssynpunkt?
De som äger Leafen klagar på service priset
Vad säger bilförsäkringen om motorn rasar utanför garanti tiden om man inte servar bilen?
Hur du än kör så laddar du aldrig snabbare än man tankar bensin/diesel.Speciellt inte på vinter och det är 5-6 månader i Sverige.
Alla kan ha eller alla kan köpa tolkar jag som samma.
Köra utan stopp i 8 timmar är dumt men stanna varannan timme och ladda en timme är inte optimalt heller.
Detta skrev en i en facebook grupp för Ioniq tidigare idag
Bokade första service idag. 914 kr. Det känns bra att köra elbil. :)
Då få behåller bilen över 8 år och många tillverkare har garantier på runt 8 år så vet jag faktiskt inte hur försäkringen ställer sig, ska ett försäkringsbolag efter att bilen rasat kolla upp hur servicen har varit flera år tidigare?

Jag sa inte att en tankning av bensinbilen tar längre tid än att ladda en elbil, men när de flesta laddar över natten så räknat på ett år så kanske de lägger mindre tid på laddningen än tankning. Precis det som diskuterats här på forumet. Om du själv har valt att misstolka det som skrivits här eller bara dragit ut en mening från en lång diskussion för att påstå att vi ljuger vet jag inte men på det sättet kan du nog få vem som helst att "ljuga".

Okej, ja det kan man så klart tolka olika men skriver folk här ordagrant att alla kan ha elbil eller syftar de kanske på att de flesta som har bil idag borde kunna byta till elbil. Än en gång tror jag de flesta här är väl medvetna om att ekonomin sätter stopp för många utan det utgår mer från vad som är praktiskt möjligt bortsett från ekonomin.

Som sagt, lite större batterier och snabbare laddare hade helt klart varit en fördel.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av nek0 »

HelectriC skrev:
Varför hela tiden överdriva? Vi kör varken 8timmar i sträck eller 1 timme för att sedan ladda 1 timme. Vi kör helt normalt kanske 5-8 timmar per dag om vi ska på långresa och under denna tid stannar vi 1 eller 2 eller 3 gånger á 15-20min. Vad är så jobbigt med det? Du har helt klart aldrig haft en Tesla och vet därför inte hur det funkar, det blir så fel när du går in och kategoriserar och förklarar för oss som faktiskt har levt med en i flera år och vet att det funkar medans du säger att det inte gör det? Det blir ju bara komiskt!
Är det bara Tesla som är elbil? Jag vet att med Tesla är det mindre problem med laddning och körning, men hur många har råd att köpa en Tesla.
Hur är det med andra elbilar som är vanliga på våra vägar. Kör man Nissan Leaf på samma sätt som Tesla?
Ingen industriarbetare som kan köpa en stor Hyundai i40 har råd med en Tesla.
Jag vet att elbilar är framtid.
Mig behöver ingen övertyga är redan övertygad :)
Jag vill ha en elbil men kan inte tänka mig betala över en miljon för en bil oavsett märke eller teknik.
Tycker att det inte tjänar något med fakta fel som ja radade upp tidigare.
Folk som läser här med mig skakar bara på huvuden och skrattar när de ser visa påståenden. Ska vi övertyga de måste vi använda fakta och inte hitta på alternativfakta .
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

nek0 skrev:
HelectriC skrev:
Varför hela tiden överdriva? Vi kör varken 8timmar i sträck eller 1 timme för att sedan ladda 1 timme. Vi kör helt normalt kanske 5-8 timmar per dag om vi ska på långresa och under denna tid stannar vi 1 eller 2 eller 3 gånger á 15-20min. Vad är så jobbigt med det? Du har helt klart aldrig haft en Tesla och vet därför inte hur det funkar, det blir så fel när du går in och kategoriserar och förklarar för oss som faktiskt har levt med en i flera år och vet att det funkar medans du säger att det inte gör det? Det blir ju bara komiskt!
Är det bara Tesla som är elbil? Jag vet att med Tesla är det mindre problem med laddning och körning, men hur många har råd att köpa en Tesla.
Hur är det med andra elbilar som är vanliga på våra vägar. Kör man Nissan Leaf på samma sätt som Tesla?
Ingen industriarbetare som kan köpa en stor Hyundai i40 har råd med en Tesla.
Jag vet att elbilar är framtid.
Mig behöver ingen övertyga är redan övertygad :)
Jag vill ha en elbil men kan inte tänka mig betala över en miljon för en bil oavsett märke eller teknik.
Tycker att det inte tjänar något med fakta fel som ja radade upp tidigare.
Folk som läser här med mig skakar bara på huvuden och skrattar när de ser visa påståenden. Ska vi övertyga de måste vi använda fakta och inte hitta på alternativfakta .
Per idag finns det enbart en elbil som man kan ta på långresa om man inte är väldigt intresserad. Tesla just nu, fler kommer, bl.a. Jaguar. Därför kan jag inte referera till andra än långfärdselbil när jag pratar om hur det funkar med laddning på långresa, som var det jag svarade på. Jag har inte sagt nåt om vad bilen kostar. Jag kommenterar på dina påståenden om att det är fel att man kan köra elbil långt utan att ladda varannan timme.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av vigge50 »

nek0 skrev:
HelectriC skrev:
Varför hela tiden överdriva? Vi kör varken 8timmar i sträck eller 1 timme för att sedan ladda 1 timme. Vi kör helt normalt kanske 5-8 timmar per dag om vi ska på långresa och under denna tid stannar vi 1 eller 2 eller 3 gånger á 15-20min. Vad är så jobbigt med det? Du har helt klart aldrig haft en Tesla och vet därför inte hur det funkar, det blir så fel när du går in och kategoriserar och förklarar för oss som faktiskt har levt med en i flera år och vet att det funkar medans du säger att det inte gör det? Det blir ju bara komiskt!
Är det bara Tesla som är elbil? Jag vet att med Tesla är det mindre problem med laddning och körning, men hur många har råd att köpa en Tesla.
Hur är det med andra elbilar som är vanliga på våra vägar. Kör man Nissan Leaf på samma sätt som Tesla?
Ingen industriarbetare som kan köpa en stor Hyundai i40 har råd med en Tesla.
Jag vet att elbilar är framtid.
Mig behöver ingen övertyga är redan övertygad :)
Jag vill ha en elbil men kan inte tänka mig betala över en miljon för en bil oavsett märke eller teknik.
Tycker att det inte tjänar något med fakta fel som ja radade upp tidigare.
Folk som läser här med mig skakar bara på huvuden och skrattar när de ser visa påståenden. Ska vi övertyga de måste vi använda fakta och inte hitta på alternativfakta .
Problemet är väll att du tar problem för flera olika elbilsmodeller och sen säger att alla har samtliga problem även om det inte är sanningen. Ska jag skriva en lista över alla problem jag hittar med olika fossilbilar och sen säga att alla som påstår att deras fossilbil inte dras av dessa ljuger?

När du skriver att dina vänner skrattar när du läser upp från forumet, tar du korta citat från en lång diskussion? I så fall kan det självklart låta helt galet då de inte vet hela diskussionen och omständigheterna som diskuteras. Du kan nog hitta citat som påstår precis vad som helst, ifall den som skrivit det däremot står bakom din tolkning av citatet är inte alls säkert.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av nek0 »

vigge50 skrev:
nek0 skrev:
HelectriC skrev:
Varför hela tiden överdriva? Vi kör varken 8timmar i sträck eller 1 timme för att sedan ladda 1 timme. Vi kör helt normalt kanske 5-8 timmar per dag om vi ska på långresa och under denna tid stannar vi 1 eller 2 eller 3 gånger á 15-20min. Vad är så jobbigt med det? Du har helt klart aldrig haft en Tesla och vet därför inte hur det funkar, det blir så fel när du går in och kategoriserar och förklarar för oss som faktiskt har levt med en i flera år och vet att det funkar medans du säger att det inte gör det? Det blir ju bara komiskt!
Är det bara Tesla som är elbil? Jag vet att med Tesla är det mindre problem med laddning och körning, men hur många har råd att köpa en Tesla.
Hur är det med andra elbilar som är vanliga på våra vägar. Kör man Nissan Leaf på samma sätt som Tesla?
Ingen industriarbetare som kan köpa en stor Hyundai i40 har råd med en Tesla.
Jag vet att elbilar är framtid.
Mig behöver ingen övertyga är redan övertygad :)
Jag vill ha en elbil men kan inte tänka mig betala över en miljon för en bil oavsett märke eller teknik.
Tycker att det inte tjänar något med fakta fel som ja radade upp tidigare.
Folk som läser här med mig skakar bara på huvuden och skrattar när de ser visa påståenden. Ska vi övertyga de måste vi använda fakta och inte hitta på alternativfakta .
Problemet är väll att du tar problem för flera olika elbilsmodeller och sen säger att alla har samtliga problem även om det inte är sanningen. Ska jag skriva en lista över alla problem jag hittar med olika fossilbilar och sen säga att alla som påstår att deras fossilbil inte dras av dessa ljuger?

När du skriver att dina vänner skrattar när du läser upp från forumet, tar du korta citat från en lång diskussion? I så fall kan det självklart låta helt galet då de inte vet hela diskussionen och omständigheterna som diskuteras. Du kan nog hitta citat som påstår precis vad som helst, ifall den som skrivit det däremot står bakom din tolkning av citatet är inte alls säkert.
Nej det är inte problem från flera olika elbilsmodeller utan kanske alla utom Tesla.
Inga citat utan hela trådar läser vi.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av nek0 »

HelectriC skrev:
nek0 skrev:
HelectriC skrev:
Varför hela tiden överdriva? Vi kör varken 8timmar i sträck eller 1 timme för att sedan ladda 1 timme. Vi kör helt normalt kanske 5-8 timmar per dag om vi ska på långresa och under denna tid stannar vi 1 eller 2 eller 3 gånger á 15-20min. Vad är så jobbigt med det? Du har helt klart aldrig haft en Tesla och vet därför inte hur det funkar, det blir så fel när du går in och kategoriserar och förklarar för oss som faktiskt har levt med en i flera år och vet att det funkar medans du säger att det inte gör det? Det blir ju bara komiskt!
Är det bara Tesla som är elbil? Jag vet att med Tesla är det mindre problem med laddning och körning, men hur många har råd att köpa en Tesla.
Hur är det med andra elbilar som är vanliga på våra vägar. Kör man Nissan Leaf på samma sätt som Tesla?
Ingen industriarbetare som kan köpa en stor Hyundai i40 har råd med en Tesla.
Jag vet att elbilar är framtid.
Mig behöver ingen övertyga är redan övertygad :)
Jag vill ha en elbil men kan inte tänka mig betala över en miljon för en bil oavsett märke eller teknik.
Tycker att det inte tjänar något med fakta fel som ja radade upp tidigare.
Folk som läser här med mig skakar bara på huvuden och skrattar när de ser visa påståenden. Ska vi övertyga de måste vi använda fakta och inte hitta på alternativfakta .
Per idag finns det enbart en elbil som man kan ta på långresa om man inte är väldigt intresserad. Tesla just nu, fler kommer, bl.a. Jaguar. Därför kan jag inte referera till andra än långfärdselbil när jag pratar om hur det funkar med laddning på långresa, som var det jag svarade på. Jag har inte sagt nåt om vad bilen kostar. Jag kommenterar på dina påståenden om att det är fel att man kan köra elbil långt utan att ladda varannan timme.
Problemet är att många inte har råd med Tesla och att man här på forumet skriver om andra bilar än Tesla.
Efter att jag läst det mesta här på forumet och pratat med bekanta som har Tesla Model S tror jag att jag har ganska bra bild av hur det fungerar för Tesla
Sedan läser man om andra elbilar och inser att det inte als är lika bra.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av nek0 »

vigge50 skrev:
nek0 skrev:
vigge50 skrev:
nek0 skrev:
Fakta fel har du här på forumet i överflod
Service på elbilar är mycket billigare ----- läste att teslas kostar ca 7000kr
Service behövs inte ------ direkt lögn
Alla kan köpa elbil - ------ alla kan inte köpa mat för dagen
Man laddar snabbare än man tankar fossilare ------ detta vill jag se :)
Det är inga problem med långresor man måste ändå äta ------ alla är inte bebisar som äter varannan timme

De finns hur mycket som helst positivt med elbilar och ändå håller man på med sånt trams :(
Frågan är om man ska ta allt som skrivs här ordagrant som du eller om man ska ta det med lite nypa salt som normalt?

Service för elbilar borde i många fall vara billigare och är det också men med undantag Tesla, vilket jag inte vet hur många gånger det skrivits här inne eller har du missat det?

Även om Tesla har service så gäller samtliga garantier även om du inte servar, gäller samma sak med en BMW som inte har blivit servad?


Om du tar upp att folk här ljuger för att de påstår att det går snabbare att ladda
Det finns många här som inte har elbil så jag har svårt att se att detta skulle vara sanning, det kanske har sagts att många skulle klara sig med elbil även om de idag inte är beredda att ta klivet att köpa en men att alla kan köpa en elbil är det nog ingen som säger.

Än en gång har du tagit en del av en mening från en lång diskussion, de har funnits trådar om att ifall du räknar tiden du lägger på ett år på att tanka en fossilbil mot tiden du lägger på att ladda en elbil så kan det bil kortare beroende på hur du kör och laddar just för att stor del av laddningen sker över natten. Men om du ska räkna på en lång resa så är det nog ingen här som säger att du laddningen går snabbare än tankning av en fossilbil.

Det argumentet användas mest till de som påstår att en elbil måste klar 100 mil på en laddning, även om få säger att det är optimalt att ladda varannan timme så är kanske 8 timmar i sträck utan stopp kanske inte optimalt ur säkerhetssynpunkt?
De som äger Leafen klagar på service priset
Vad säger bilförsäkringen om motorn rasar utanför garanti tiden om man inte servar bilen?
Hur du än kör så laddar du aldrig snabbare än man tankar bensin/diesel.Speciellt inte på vinter och det är 5-6 månader i Sverige.
Alla kan ha eller alla kan köpa tolkar jag som samma.
Köra utan stopp i 8 timmar är dumt men stanna varannan timme och ladda en timme är inte optimalt heller.
Detta skrev en i en facebook grupp för Ioniq tidigare idag
Bokade första service idag. 914 kr. Det känns bra att köra elbil. :)
Då få behåller bilen över 8 år och många tillverkare har garantier på runt 8 år så vet jag faktiskt inte hur försäkringen ställer sig, ska ett försäkringsbolag efter att bilen rasat kolla upp hur servicen har varit flera år tidigare?

Jag sa inte att en tankning av bensinbilen tar längre tid än att ladda en elbil, men när de flesta laddar över natten så räknat på ett år så kanske de lägger mindre tid på laddningen än tankning. Precis det som diskuterats här på forumet. Om du själv har valt att misstolka det som skrivits här eller bara dragit ut en mening från en lång diskussion för att påstå att vi ljuger vet jag inte men på det sättet kan du nog få vem som helst att "ljuga".

Okej, ja det kan man så klart tolka olika men skriver folk här ordagrant att alla kan ha elbil eller syftar de kanske på att de flesta som har bil idag borde kunna byta till elbil. Än en gång tror jag de flesta här är väl medvetna om att ekonomin sätter stopp för många utan det utgår mer från vad som är praktiskt möjligt bortsett från ekonomin.

Som sagt, lite större batterier och snabbare laddare hade helt klart varit en fördel.
Från ett annat forum Leaf service
Rubrik: 1års service Mobility Bromma Svara med citat
Nu har jag gjort den första, 1års-servicen av min Leaf, hos Mobility i Bromma. Jag fick tid enligt mitt första önskemål, och lämnade bilen ca 7:30, och kl 12 ringde de och berättade att det var klart. Jag fick låna en Micra under tiden. Tack för det, Mobility Smile Efter ett år med Leaf har man blivit bra bortskämd märkte jag, för Micran framstod som en riktigt sorglig liten skapelse, men det hör inte hit.

Generellt tycker jag att Nissan har ett alldeles överambitiöst serviceprogram. Byta kupéluftfilter varje år, byta bromsvätska vartannat år, och bromsservice varje år. Verkar överdrivet ofta, tycker jag. Har förbränningsbilar lika täta serviceintervall för detta ?

Jag kan ha viss förståelse för att man har ett ambitiöst serviceprogram eftersom det (delvis) är ny teknologi i elbilar. Kanske vill man kunna fånga upp eventuella teknik problem tidigt. Men smakar det så kostar det. Och det är jag som får betala. 3946:- kostade denna "service" inkl moms. Eller "kontroll", skulle jag snarare kalla det. Det enda som dom bytte var kupéluftfiltret för 194:- och det tycker jag var helt onödigt eftersom bilen bara gått 1000 mil, och aldrig på grusväg.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:

Nej det är inte problem från flera olika elbilsmodeller utan kanske alla utom Tesla.
Inga citat utan hela trådar läser vi.
Som att servicen är dyr för alla elbilar (utom Tesla då enligt ovan citat)? Olika tillverkare tar ut olika pengar och du verkar störa dig på att servicen inte är nödvändig för att garantin ska gälla till Teslan. Försäkringsbolag lär inte heller kräva in servicebok.

Läser de andra trådarna som dig då? Med lösryckta citat? Du ältar samma sak om och om igen och olika personer försöker beskriva det på olika sätt men du drar bara upp samma gamla saker igen.

T.ex. så går laddningen av elbil snabbare än tankningen av avgasbil för de allra flesta sett över en vecka eller ett år. Det gäller alltså tiden som personen behöver avsätta för laddningen. Självklart så tar det längre tid för bilen men hur relevant är det? Även på flertalet långresor så behöver laddningen inte ta längre tid än tankningen. Jag har skrivit om resa till Lallandia dit vi var tre bilar som körde. Två avgasbilar och så min Tesla Model X som har en av de kortaste räckvidderna för en Tesla, kortare än I-Pace. Vi körde var och en för sig och inklusive allas matpauser så tog resorna lika lång tid. Vi valde att äta hamburgare vid Köge, de andra valde att äta hamburgare på Lallandia och inklusive denna matpause så tog resan nästan på minuten lika lång tid (för personerna alltså, ej för laddning/tankning av bilarna). Liknande detta har skrivit otal gånger av Tesla-ägare men du som Subaru-ägare verkar visst veta bättre hur elbilar och särskilt då Teslas fungerar än vi som är ägare och dagligen kör bilarna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Laban »

nek0 skrev:
Jag kan ha viss förståelse för att man har ett ambitiöst serviceprogram eftersom det (delvis) är ny teknologi i elbilar. Kanske vill man kunna fånga upp eventuella teknik problem tidigt. Men smakar det så kostar det. Och det är jag som får betala. 3946:- kostade denna "service" inkl moms. Eller "kontroll", skulle jag snarare kalla det. Det enda som dom bytte var kupéluftfiltret för 194:- och det tycker jag var helt onödigt eftersom bilen bara gått 1000 mil, och aldrig på grusväg.
Jag förstår att man kan klaga och tycka att det är dyrt eftersom man inte gör något oljebyte osv. Men frågan är inte om det är för dyrt utan om det är billigare än motsvarande fossilbil:

https://blixtgordon.wordpress.com/2013/ ... or-leafen/
Servicen kostade 3.136kr vilket bara är 60% av de 5037kr som en Qashqai kostar att göra en första årsservice på.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av vigge50 »

nek0 skrev:
Problemet är att många inte har råd med Tesla och att man här på forumet skriver om andra bilar än Tesla.
Efter att jag läst det mesta här på forumet och pratat med bekanta som har Tesla Model S tror jag att jag har ganska bra bild av hur det fungerar för Tesla
Sedan läser man om andra elbilar och inser att det inte als är lika bra.
Jag kan helt klart hålla med om att det är stor skillnad mellan Tesla och andra elbilar men då kanske vi ska hålla isär de kommentarerna som sägs om Tesla och de andra elbilarna?
Service på elbilar är mycket billigare ----- läste att teslas kostar ca 7000kr
Det finns precis som hos fossilbilar vissa tillverkare som saftar till det rejält när bilen ska in på service, vet själv att när min pappa hade problem med sin AC på en BMW 5-serie så ville BMW byta ut all kylvätska i systemet och detta skulle kosta någonstans mellan 6 till 10 tusen kronor, verkstan som ligger granne med pappas jobb kunde däremot fixa ACn för typ 2000 kr.
Service behövs inte ------ direkt lögn
Detta skrivs ofta till nya Tesla köpare just för att garantin gäller ändå, ser det inte särskilt ofta när vi diskuterar andra elbilar så om vi nu inte ska kolla på Tesla kan vi kanske stryka det helt.
Alla kan köpa elbil - ------ alla kan inte köpa mat för dagen
Som sagt tidigare, tror ingen här har sagt att alla bokstavligt talat kan köpa elbil.
Man laddar snabbare än man tankar fossilare ------ detta vill jag se :)
Har som tidigare sagts räknats över ett år, aldrig för en enskild resa.
Det är inga problem med långresor man måste ändå äta ------ alla är inte bebisar som äter varannan timme

Detta brukar väll ändå främst nämnas för Tesla som har ett bra och välutbyggt nätverk av snabbladdare, de flesta här är nog fullt medvetna om att långresor med andra elbilar idag är problematiskt med betydligt längre resetider.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

Laban skrev:
Geni87 skrev:
Att ta tillvara på spillvärme från elmaskiner, kraftelektronik och batteri är inget unikt för Tesla, utan något som görs i många BEV:ar och PHEV:s, värmepumpen blir ju utöver detta och kommer påverka mycket vid låga temperaturer.
Har för mig att Leaf's värmepump stänger av vid -15 och kallare. Så vid riktigt låga temperaturer fyller den ingen funktion, om nu inte i-Pace har en bättre värmepump än Leaf. Men jag gissar på att det är en viss problematik med värmepumpar i en bil, luftcirkulation under huven, avfrostning och annat. Sen förstås ännu en sak som kan gå sönder.
Det stämmer säkert, och det gäller alla värmepumpar. Effektiviteten går ner när temperaturen sjunker, kommer man tillräckligt lågt är den inte mer effektiv än att värma direkt med el. Men majoriteten av vinterkörandet sker inte vid under -15, även om det självklart förekommer en hel del i vårt och några andra länder. Mellan +10 och -10, som det oftast handlar om när det gäller vinterklimat sett till vart den stora mängden människor bor på det norra halvklotet, är det kanon med en värmepump i en elbil.

Jo det blir ju en extra kondensor och ett par ventiler och slangar för att överföra energi från AC-systemet till värmeslingan antar jag, kompressorn och resterande system är samma som AC-systemet.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

Legato skrev:
Geni87 skrev:
Legato skrev:
Geni87 skrev:
Men vinterräckvidden bör väl kunna påverkas positivt till Jaggans fördel pga värmepumpen som Teslorna inte har? Bara att jämföra elförbrukningen i ett hus med uppvärmning via direktverkande el vs luft-luft värmepump...
Så kan det bli. Artikeln nämnde dock inte värmepumpen som argument utan batteriförvärmning. Teslorna tar ju hand om endel spillvärme också, så vi får se hur det blir i praktiken sen.
Jo, jag syftade inte på journalistens kunskap eller okunskap, utan snarare på att diskussionerna här även de kan vara ganska onyanserade ibland. :)

Att ta tillvara på spillvärme från elmaskiner, kraftelektronik och batteri är inget unikt för Tesla, utan något som görs i många BEV:ar och PHEV:s, värmepumpen blir ju utöver detta och kommer påverka mycket vid låga temperaturer.
Det är skillnad på att vara onyanserad vs att skriva att en bil "krossar" en annan och sedan anföra rena faktafel som snarare talar för den andra bilen... Gällande detta forum så är det ett märkesforum, det vore konstigt om det inte fanns viss partiskhet för Tesla. Jag tycker dock faktiskt inte det sticker ut, snarare tvärtom. Det räcker att skumma igenom ett par sidor med trådar så ser man ju att det också finns massor av kritik mot Tesla. Här hänger det ju också väldigt många som inte är Teslaägare utan har andra elbilar eller intresse för elbilar generellt. Det är nog ganska unikt för ett märkesforum.

Jag har inte heller påstått att det är unikt för Tesla att ta hand om spillvärme. Jag konstaterade att vi inte vet i vilken grad Jaguaren kommer göra det.
Ja, och som sagt avfärdade jag artikeln som trams. Men att i-Pace kan ha längre räckvidd vintertid om man vill ha värme i kupén kan absolut vara sant, det var det som var min poäng.

Jo självklart är det ett märkesforum, och självklart gillar många Tesla här, allt annat vore konstigt. Men även om det är ett märkesforum tycker jag att det är det bästa forumet för diskussioner av elbilar rent generellt, det är därför jag hänger här. :P Japp det är säkert unikt för ett märkesforum, eftersom Tesla var tidiga med vettiga BEV:ar, finns inga andra märkesforum som passar ännu. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av nek0 »

Laban skrev:
nek0 skrev:
Jag kan ha viss förståelse för att man har ett ambitiöst serviceprogram eftersom det (delvis) är ny teknologi i elbilar. Kanske vill man kunna fånga upp eventuella teknik problem tidigt. Men smakar det så kostar det. Och det är jag som får betala. 3946:- kostade denna "service" inkl moms. Eller "kontroll", skulle jag snarare kalla det. Det enda som dom bytte var kupéluftfiltret för 194:- och det tycker jag var helt onödigt eftersom bilen bara gått 1000 mil, och aldrig på grusväg.
Jag förstår att man kan klaga och tycka att det är dyrt eftersom man inte gör något oljebyte osv. Men frågan är inte om det är för dyrt utan om det är billigare än motsvarande fossilbil:

https://blixtgordon.wordpress.com/2013/ ... or-leafen/
Servicen kostade 3.136kr vilket bara är 60% av de 5037kr som en Qashqai kostar att göra en första årsservice på.
Hela texten var citat det var inget jag skrev om priset,
Att jämföra Leaf med Qashqai (Pulsar är väl mer rätt) då kunde man tagit en Rolls Royce för att få ännu större skillnad :) i priset.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av vigge50 »

nek0 skrev:
Laban skrev:
nek0 skrev:
Jag kan ha viss förståelse för att man har ett ambitiöst serviceprogram eftersom det (delvis) är ny teknologi i elbilar. Kanske vill man kunna fånga upp eventuella teknik problem tidigt. Men smakar det så kostar det. Och det är jag som får betala. 3946:- kostade denna "service" inkl moms. Eller "kontroll", skulle jag snarare kalla det. Det enda som dom bytte var kupéluftfiltret för 194:- och det tycker jag var helt onödigt eftersom bilen bara gått 1000 mil, och aldrig på grusväg.
Jag förstår att man kan klaga och tycka att det är dyrt eftersom man inte gör något oljebyte osv. Men frågan är inte om det är för dyrt utan om det är billigare än motsvarande fossilbil:

https://blixtgordon.wordpress.com/2013/ ... or-leafen/
Servicen kostade 3.136kr vilket bara är 60% av de 5037kr som en Qashqai kostar att göra en första årsservice på.
Hela texten var citat det var inget jag skrev om priset,
Att jämföra Leaf med Qashqai (Pulsar är väl mer rätt) då kunde man tagit en Rolls Royce för att få ännu större skillnad :) i priset.
Om du kollar källan som den tar infon ifrån så är Ioniq el billigare än Ioniq hybrid och eGolf är billigare än en vanlig Golf att serva.

https://www.msn.com/sv-se/motor/nyheter ... ar-BBJSdCS
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

vigge50 skrev:
nek0 skrev:
Laban skrev:
nek0 skrev:
Jag kan ha viss förståelse för att man har ett ambitiöst serviceprogram eftersom det (delvis) är ny teknologi i elbilar. Kanske vill man kunna fånga upp eventuella teknik problem tidigt. Men smakar det så kostar det. Och det är jag som får betala. 3946:- kostade denna "service" inkl moms. Eller "kontroll", skulle jag snarare kalla det. Det enda som dom bytte var kupéluftfiltret för 194:- och det tycker jag var helt onödigt eftersom bilen bara gått 1000 mil, och aldrig på grusväg.
Jag förstår att man kan klaga och tycka att det är dyrt eftersom man inte gör något oljebyte osv. Men frågan är inte om det är för dyrt utan om det är billigare än motsvarande fossilbil:

https://blixtgordon.wordpress.com/2013/ ... or-leafen/
Servicen kostade 3.136kr vilket bara är 60% av de 5037kr som en Qashqai kostar att göra en första årsservice på.
Hela texten var citat det var inget jag skrev om priset,
Att jämföra Leaf med Qashqai (Pulsar är väl mer rätt) då kunde man tagit en Rolls Royce för att få ännu större skillnad :) i priset.
Om du kollar källan som den tar infon ifrån så är Ioniq el billigare än Ioniq hybrid och eGolf är billigare än en vanlig Golf att serva.

https://www.msn.com/sv-se/motor/nyheter ... ar-BBJSdCS
Något som är mer anmärkningsvärt med den listan är väl att en Model S90D är lika dyr att serva som en XC90 T8. Och ja jag vet, man behöver inte den servicen för att Teslas garantier ska gälla. Likväl så är den obligatorisk om man finansierar bilen via Tesla och de ska garantera restvärdet.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av nek0 »

Svenssons skrev:
nek0 skrev:

Nej det är inte problem från flera olika elbilsmodeller utan kanske alla utom Tesla.
Inga citat utan hela trådar läser vi.
Som att servicen är dyr för alla elbilar (utom Tesla då enligt ovan citat)? Olika tillverkare tar ut olika pengar och du verkar störa dig på att servicen inte är nödvändig för att garantin ska gälla till Teslan. Försäkringsbolag lär inte heller kräva in servicebok.

Läser de andra trådarna som dig då? Med lösryckta citat? Du ältar samma sak om och om igen och olika personer försöker beskriva det på olika sätt men du drar bara upp samma gamla saker igen.

T.ex. så går laddningen av elbil snabbare än tankningen av avgasbil för de allra flesta sett över en vecka eller ett år. Det gäller alltså tiden som personen behöver avsätta för laddningen. Självklart så tar det längre tid för bilen men hur relevant är det? Även på flertalet långresor så behöver laddningen inte ta längre tid än tankningen. Jag har skrivit om resa till Lallandia dit vi var tre bilar som körde. Två avgasbilar och så min Tesla Model X som har en av de kortaste räckvidderna för en Tesla, kortare än I-Pace. Vi körde var och en för sig och inklusive allas matpauser så tog resorna lika lång tid. Vi valde att äta hamburgare vid Köge, de andra valde att äta hamburgare på Lallandia och inklusive denna matpause så tog resan nästan på minuten lika lång tid (för personerna alltså, ej för laddning/tankning av bilarna). Liknande detta har skrivit otal gånger av Tesla-ägare men du som Subaru-ägare verkar visst veta bättre hur elbilar och särskilt då Teslas fungerar än vi som är ägare och dagligen kör bilarna.
Du kommenterar mina inlägg utan att ha läst eller förstått vad jag skrev.
Har redan skrivit att Tesla inte inkluderas i diskussion för att Tesla är på en annan nivå .
Att jag skrev 7000 som pris på Teslas service är för att jag läste den siffra här på forumet.
Eftersom den här tråden handlar om en elbil som inte är Tesla kommenterade jag fakta fel om elbilar ingen specifik elbil.
Förresten så har jag aldrig ens provkört en Subaru så jag vet inte vad du pratar om .
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

Apropå ekonomi:

http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... vo-v90-t8/
Vi testar och ekonomiberäknar Tesla Model S75 och Tesla Model S 75D mot BMW 530e Sedan laddhybrid, Mercedes E 350 e Sedan laddhybrid samt Volvo V90 T8 Twin Engine laddhybrid. Vår beräkning visar att för den anställde blir Tesla faktiskt den billigaste tjänstebilen. Och förutom alla siffror och fakta korar våra biltestare sina personliga favoriter i det här laddade gänget av elektrifierade bilar.

(Går att ta sig förbi lässkyddet om man vill. :))

Några kommentarer från testarna:
John Argelander, redaktionschef: Självklart vill jag köra så mycket som möjligt på el, och då är Tesla det självklara valet. Tyvärr är komforten inget vidare i Model S. Mercedes har strålande komfort, men en drivlina som inte håller måttet. Volvo blir min kompromiss!
John Eriksson, testredaktör: Teslan vore häftig och förmånlig som tjänstebil, men jag har svårt att trivas i den, på grund av den otroligt avskalade interiören och den onödigt fasta fjädringen. BMW är mysigt ombonad, fin att köra och har en riktigt smidig drivlina.
Erik Trulsson: BMW och Mercedes känns inte färdiga, de kan bättre än så här. Kort räckvidd på el och ingen perfektion. Tesla gör mig glad varje gång jag kör den, men i långa loppet skulle jag trivas bäst med Volvo V90 T8. Den är snygg, mysig, kul och praktisk!
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av lator »

Verdi skrev:
Några kommentarer från testarna:

Tesla gör mig glad varje gång jag kör den, men i långa loppet skulle jag trivas bäst med Volvo V90 T8. Den är snygg, mysig, kul och praktisk!
Nej, fy för att avvika från den Svenska tråkigheten. Köra omkring med en bil som gör en glad... Folk kan ju tro att det är något fel på en. :roll: :(
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
JonasAnd
Inlägg: 44
Blev medlem: 13 feb 2018 16:21

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av JonasAnd »

Shit, vilken diskussion det har blivit!

Jag var och tittade på den I-pace i helgen och jag blev faktiskt mycket, mycket imponerad. Nu är jag inte nämnvärt teknikintresserad så de funktionerna (autopilot, uppkoppling etc) har jag inte så stor koll på, men vad gäller inredning och design tycker jag nog att den var riktigt, riktigt vass. Jag trodde den skulle kännas lite plastig i inredningen men den var väldigt lyckad, både vad gäller design och känsla, nu trampar jag nog på några ömma tår men den det var en helt annan nivå på inredningen än Teslan, om man begränsar sig till materialval, känsla etc. Funktionen gick liksom inte att testa, men jag gillade blandningen av analoga / digitala reglage.

Överlag kändes den förvånande välbyggd och genomarbetad.

Hade jag varit spekulant på en elbil i den prisklassen hade det absolut varit aktuellt, men jag avvaktar Tesla M3 eftersom den blir mer ekonomisk försvarbar.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

nek0 skrev:
HelectriC skrev:
nek0 skrev:
HelectriC skrev:
Varför hela tiden överdriva? Vi kör varken 8timmar i sträck eller 1 timme för att sedan ladda 1 timme. Vi kör helt normalt kanske 5-8 timmar per dag om vi ska på långresa och under denna tid stannar vi 1 eller 2 eller 3 gånger á 15-20min. Vad är så jobbigt med det? Du har helt klart aldrig haft en Tesla och vet därför inte hur det funkar, det blir så fel när du går in och kategoriserar och förklarar för oss som faktiskt har levt med en i flera år och vet att det funkar medans du säger att det inte gör det? Det blir ju bara komiskt!
Är det bara Tesla som är elbil? Jag vet att med Tesla är det mindre problem med laddning och körning, men hur många har råd att köpa en Tesla.
Hur är det med andra elbilar som är vanliga på våra vägar. Kör man Nissan Leaf på samma sätt som Tesla?
Ingen industriarbetare som kan köpa en stor Hyundai i40 har råd med en Tesla.
Jag vet att elbilar är framtid.
Mig behöver ingen övertyga är redan övertygad :)
Jag vill ha en elbil men kan inte tänka mig betala över en miljon för en bil oavsett märke eller teknik.
Tycker att det inte tjänar något med fakta fel som ja radade upp tidigare.
Folk som läser här med mig skakar bara på huvuden och skrattar när de ser visa påståenden. Ska vi övertyga de måste vi använda fakta och inte hitta på alternativfakta .
Per idag finns det enbart en elbil som man kan ta på långresa om man inte är väldigt intresserad. Tesla just nu, fler kommer, bl.a. Jaguar. Därför kan jag inte referera till andra än långfärdselbil när jag pratar om hur det funkar med laddning på långresa, som var det jag svarade på. Jag har inte sagt nåt om vad bilen kostar. Jag kommenterar på dina påståenden om att det är fel att man kan köra elbil långt utan att ladda varannan timme.
Problemet är att många inte har råd med Tesla och att man här på forumet skriver om andra bilar än Tesla.
Efter att jag läst det mesta här på forumet och pratat med bekanta som har Tesla Model S tror jag att jag har ganska bra bild av hur det fungerar för Tesla
Sedan läser man om andra elbilar och inser att det inte als är lika bra.
Jo, men kom inte med helt andra grejer när jag kommenterar på ett av dina påståenden. Jag skriver att detta gäller Tesla och du drar in alla andra. Jag skriver att jag kommenterar laddfrekvensen vid långresa och du drar in kostnaden för bilen. Håll dig till sak och hoppa inte fram och tillbaks bara för att hitta argument som stämmer på en helt annan situation.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar