Jaguar I-Pace
Moderator: Redaktion
Re: Jaguar I-Pace
Varför skulle det inte gå att stänga av en permanentmagnet motor? Det är väl inga problem!?
Re: Jaguar I-Pace
12-16% högre än S eller X? Eller ett medelvärde på båda? Jo det finns andra parametrar också, men om man pratar motorvägsfart ~130 km/h är luftmotståndet den dominerande förlusten.fth skrev:Enligt dom som vet mer om detta än mig så borde skillnaden mellan Model S/X och i-pace i "drag area" (drag coefficient * frontal area) ge 12-16% högre förbrukning för i-pace.Geni87 skrev:Slutsatsen är helt enkelt att designavdelningen har större mandat än aerodynamikavdelningen på Jaguar.
Det måste alltså vara något annat än aerodynamik som orsakar 25-50% högre förbrukning för i-pace jämfört med Model S/X.
/fth
Jo det går utmärkt, men man kan aldrig stänga av magnetiseringen av rotorn - i och med permanentmagneterna. Den kommer därför ha större förluster än en asynkronmaskin om den bara "snurrar med". Det man kan göra med en PM-maskin är att ha en mekanisk koppling för att kunna koppa bort den mekaniskt, då kan man även slippa förluster i lager och i transmissionen. Men någon sådan lösning har inte I-pace.Teslared skrev:Varför skulle det inte gå att stänga av en permanentmagnet motor? Det är väl inga problem!?
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Jaguar I-Pace
Nja nu överdriver du lite. Kör jag 120-130 med 21" snittar jag någonstans mellan 255-270Wh/km vintertid med full värme, kör jag försiktigt kommer jag ner på runt 230Wh/km fortfarande motorvägsfart.Verdi skrev:HelectriC skrev:M3 har i deras test en förbrukning på 20 kWh/100km, så dubbelt blir det kanske inte, mer 50% upp.Jeppe_E skrev:Såg den precis, men mjukvaruuppdateringen verkar inte ha hjälpt. Den är fortfarande törstig. 30kWh vid 130 (125 km/h) är typ dubbelt så mycket som Model 3.TeslaTissel skrev:...
Låter mycket det. Nästan som en Model S med 21".
Uppsala-Karlstad (290km) med 21" nonstop i motvind med snittförbrukning på 229Wh/km tog cirka tre timmar.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Jaguar I-Pace
12% högre än X och 16% högre än S i motorvägshastighet (70mph) var resultatet av beräkningen som jag hittade.Geni87 skrev:12-16% högre än S eller X? Eller ett medelvärde på båda?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Jaguar I-Pace
MDurante skrev:Nja nu överdriver du lite. Kör jag 120-130 med 21" snittar jag någonstans mellan 255-270Wh/km vintertid med full värme, kör jag försiktigt kommer jag ner på runt 230Wh/km fortfarande motorvägsfart.Verdi skrev:HelectriC skrev:M3 har i deras test en förbrukning på 20 kWh/100km, så dubbelt blir det kanske inte, mer 50% upp.Jeppe_E skrev:Såg den precis, men mjukvaruuppdateringen verkar inte ha hjälpt. Den är fortfarande törstig. 30kWh vid 130 (125 km/h) är typ dubbelt så mycket som Model 3.TeslaTissel skrev:...
Låter mycket det. Nästan som en Model S med 21".
Uppsala-Karlstad (290km) med 21" nonstop i motvind med snittförbrukning på 229Wh/km tog cirka tre timmar.
Sorry, tyckte det stod 100 km/h.
Re: Jaguar I-Pace
fth skrev:12% högre än X och 16% högre än S i motorvägshastighet (70mph) var resultatet av beräkningen som jag hittade.Geni87 skrev:12-16% högre än S eller X? Eller ett medelvärde på båda?
/fth
Skiljer det inte mer mellan S och X?
Re: Jaguar I-Pace
Men varför skulle man låta motorn "snurra med" ?Geni87 skrev:Man kan aldrig stänga av magnetiseringen av rotorn - i och med permanentmagneterna. Den kommer därför ha större förluster än en asynkronmaskin om den bara "snurrar med".
Om inte den ena motorn är betydligt effektivare än den andra finns det som jag ser det ingen större vits med detta.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Jaguar I-Pace
Det kan ju vara så att vid något driftsläge är en ensam motor effektivare än de båda motorerna ihop, som delar på jobbet att driva bilen. Antagligen inte så vanligt dock.
Re: Jaguar I-Pace
Det förutsätter som sagt att den ena motorn är effektivare än den andra, något som kanske kan vara fallet vid vissa hastigheter beroende på utväxling. Men det kan inte röra sig om någon större effekt för att motorn ska motsvara frihjul. Skickar man 250hk till främre och 1hk till bakre motorn spelar effektiviteten i den bakre motorn inte någon större roll.Teslared skrev:Det kan ju vara så att vid något driftsläge är en ensam motor effektivare än de båda motorerna ihop, som delar på jobbet att driva bilen. Antagligen inte så vanligt dock.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Jaguar I-Pace
Jag förstår inte riktigt hur du menar. Effektiviteten hos båda motorerna spelar ju roll vid olika driftslägen för att bedöma om det är vettigt att stänga av den ena motorn. Sannolikt så är det här ganska ovanligt.Laban skrev:Det förutsätter som sagt att den ena motorn är effektivare än den andra, något som kanske kan vara fallet vid vissa hastigheter beroende på utväxling. Men det kan inte röra sig om någon större effekt för att motorn ska motsvara frihjul. Skickar man 250hk till främre och 1hk till bakre motorn spelar effektiviteten i den bakre motorn inte någon större roll.Teslared skrev:Det kan ju vara så att vid något driftsläge är en ensam motor effektivare än de båda motorerna ihop, som delar på jobbet att driva bilen. Antagligen inte så vanligt dock.
Re: Jaguar I-Pace
Effektiviteten spelar roll men även om man inte kan låta en motor löpa helt fritt så kan man förstås välja hur man ska fördela effekten. Tänk 99% av effekten till den motor som ska driva bilen och 1% till motorn som i Induction fallet skulle löpa fritt. Eventuella skillnader i effektivitet ger då minimal skillnad i total effektivitet.Teslared skrev:Jag förstår inte riktigt hur du menar. Effektiviteten hos båda motorerna spelar ju roll vid olika driftslägen för att bedöma om det är vettigt att stänga av den ena motorn. Sannolikt så är det här ganska ovanligt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Jaguar I-Pace
Är det därför TM3 AWD har permanentmagnet bak och induktion fram? Så frammotorn kan rulla?Laban skrev:Effektiviteten spelar roll men även om man inte kan låta en motor löpa helt fritt så kan man förstås välja hur man ska fördela effekten. Tänk 99% av effekten till den motor som ska driva bilen och 1% till motorn som i Induction fallet skulle löpa fritt. Eventuella skillnader i effektivitet ger då minimal skillnad i total effektivitet.Teslared skrev:Jag förstår inte riktigt hur du menar. Effektiviteten hos båda motorerna spelar ju roll vid olika driftslägen för att bedöma om det är vettigt att stänga av den ena motorn. Sannolikt så är det här ganska ovanligt.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Re: Jaguar I-Pace
Min tes (killgissning) är enligt det jag nämnde nej. Jag tänker mig att det beror på att induktionsmotorn är billigare.ippii skrev:Är det därför TM3 AWD har permanentmagnet bak och induktion fram? Så frammotorn kan rulla?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Jaguar I-Pace
Den här diskussionen börjar bli lite hypotetisk snart tycker jag. Du kanske menar samma sak som jag, men effektiviteten hos båda motorerna spelar ju roll i bedömningen om totaleffektiviteten ska bli så bra som möjligt. Man kan ju inte strunta i effektiviteten hos den avstängda motorn. Det är ju orsaken till att man stänger av den!Laban skrev:Effektiviteten spelar roll men även om man inte kan låta en motor löpa helt fritt så kan man förstås välja hur man ska fördela effekten. Tänk 99% av effekten till den motor som ska driva bilen och 1% till motorn som i Induction fallet skulle löpa fritt. Eventuella skillnader i effektivitet ger då minimal skillnad i total effektivitet.Teslared skrev:Jag förstår inte riktigt hur du menar. Effektiviteten hos båda motorerna spelar ju roll vid olika driftslägen för att bedöma om det är vettigt att stänga av den ena motorn. Sannolikt så är det här ganska ovanligt.
Re: Jaguar I-Pace
Konstigt, när man köper tvättmaskin så är ju de med induktionsmotor de dyra.Laban skrev:Min tes (killgissning) är enligt det jag nämnde nej. Jag tänker mig att det beror på att induktionsmotorn är billigare.ippii skrev:Är det därför TM3 AWD har permanentmagnet bak och induktion fram? Så frammotorn kan rulla?
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Re: Jaguar I-Pace
Teslas felaktigt ofta benämnd permanentmagnetmotor i TM3 är egentligen vad jag vet en sk. reluktansmotor. Den har ganska små permanentmagneter för att kompensera variationer i vridmoment. Denna typ av motor brukar annars ge stora variationer i vridmomentet. En vanlig PM motor har ju ganska stora magneter.
Reluktansmotorer är kända för att vara billigare i tillverkning. Denna Teslas motor är ju mycket billigare än "äkta" PM motorer vad jag har förstått pga små mängder magneter.
Skälet att Tesla använder induktions motor iTM3 kan kanske också vara att den är okänsligare för hög belastning, effekt. Den är värmetåligare pga magneterna inte tål hög temperatur.
Reluktansmotorer är kända för att vara billigare i tillverkning. Denna Teslas motor är ju mycket billigare än "äkta" PM motorer vad jag har förstått pga små mängder magneter.
Skälet att Tesla använder induktions motor iTM3 kan kanske också vara att den är okänsligare för hög belastning, effekt. Den är värmetåligare pga magneterna inte tål hög temperatur.
Re: Jaguar I-Pace
Håller inte med dig, att den är billigare är en sak men att de har valt PM fram och induktion i bak beror högst troligt på att de då kan låta den främre maskinen stötta vid accelerationer utan att straffet i förluster blir så stort när den bara snurrar med under vanlig drift. En PM-maskin fram också hade gett kortare räckvidd.Laban skrev:Min tes (killgissning) är enligt det jag nämnde nej. Jag tänker mig att det beror på att induktionsmotorn är billigare.ippii skrev:Är det därför TM3 AWD har permanentmagnet bak och induktion fram? Så frammotorn kan rulla?
Re: Jaguar I-Pace
Är det inte tvärtom? PM bak induktion fram.Geni87 skrev:Håller inte med dig, att den är billigare är en sak men att de har valt PM fram och induktion i bak beror högst troligt på att de då kan låta den främre maskinen stötta vid accelerationer utan att straffet i förluster blir så stort när den bara snurrar med under vanlig drift. En PM-maskin fram också hade gett kortare räckvidd.Laban skrev:Min tes (killgissning) är enligt det jag nämnde nej. Jag tänker mig att det beror på att induktionsmotorn är billigare.ippii skrev:Är det därför TM3 AWD har permanentmagnet bak och induktion fram? Så frammotorn kan rulla?
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Re: Jaguar I-Pace
Jo precis, haha. Tänkte rätt men skrev fel.ippii skrev:Är det inte tvärtom? PM bak induktion fram.Geni87 skrev:Håller inte med dig, att den är billigare är en sak men att de har valt PM fram och induktion i bak beror högst troligt på att de då kan låta den främre maskinen stötta vid accelerationer utan att straffet i förluster blir så stort när den bara snurrar med under vanlig drift. En PM-maskin fram också hade gett kortare räckvidd.Laban skrev:Min tes (killgissning) är enligt det jag nämnde nej. Jag tänker mig att det beror på att induktionsmotorn är billigare.ippii skrev:Är det därför TM3 AWD har permanentmagnet bak och induktion fram? Så frammotorn kan rulla?
Poängen var iaf att M3 är primärt bakhjulsdriven, då har de satt den mest effektiva maskinen i bak eftersom den alltid kommer vara aktiv. En asynkronmaskin är i regel mindre effektiv förutom vid väldigt höga varvtal (även om det spannet till viss del går att styra beroende på hur man konstruerar den för alla typer). Fördelen är dock att förlusterna om den bara snurrar med är lägre då man slipper ett konstant magnetfält som "håller emot". Smart systemdesign som ger en lång räckvidd och möjlighet till AWD och bra prestanda med bara marginella förluster i normalfallet.
Re: Jaguar I-Pace
En asynkronmaskin är väl inte så effektiv vid "väldigt höga varvtal", snarare tvärtom. Det är vid låg belastning som effektiviteten är bättre vid normala varvtal.
Annars är ju Teslas lösning tjusig som du skriver Geni87!
Annars är ju Teslas lösning tjusig som du skriver Geni87!
Re: Jaguar I-Pace
Nej du har rätt, fel formulerat av mig, den är inte som mest effektiv vid höga varvtal. Men om man jämfört en asynkronmaskin med en PM-maskin så kan asynkronmaskinen mycket väl ha effektivitetsfördelar vid höga varvtal, men det hänger också på hur smart man har gjort invertern.Teslared skrev:En asynkronmaskin är väl inte så effektiv vid "väldigt höga varvtal", snarare tvärtom. Det är vid låg belastning som effektiviteten är bättre vid normala varvtal.
Annars är ju Teslas lösning tjusig som du skriver Geni87!
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Jaguar I-Pace
Teslared skrev:En asynkronmaskin är väl inte så effektiv vid "väldigt höga varvtal", snarare tvärtom. Det är vid låg belastning som effektiviteten är bättre vid normala varvtal.
Annars är ju Teslas lösning tjusig som du skriver Geni87!
Det är blanda annat det som gör den så giftig.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Jaguar I-Pace
Hur är det med den främre motorn? Asynkron är den?Geni87 skrev:Jo precis, haha. Tänkte rätt men skrev fel.ippii skrev:Är det inte tvärtom? PM bak induktion fram.Geni87 skrev:Håller inte med dig, att den är billigare är en sak men att de har valt PM fram och induktion i bak beror högst troligt på att de då kan låta den främre maskinen stötta vid accelerationer utan att straffet i förluster blir så stort när den bara snurrar med under vanlig drift. En PM-maskin fram också hade gett kortare räckvidd.Laban skrev:Min tes (killgissning) är enligt det jag nämnde nej. Jag tänker mig att det beror på att induktionsmotorn är billigare.ippii skrev:Är det därför TM3 AWD har permanentmagnet bak och induktion fram? Så frammotorn kan rulla?
Poängen var iaf att M3 är primärt bakhjulsdriven, då har de satt den mest effektiva maskinen i bak eftersom den alltid kommer vara aktiv. En asynkronmaskin är i regel mindre effektiv förutom vid väldigt höga varvtal (även om det spannet till viss del går att styra beroende på hur man konstruerar den för alla typer). Fördelen är dock att förlusterna om den bara snurrar med är lägre då man slipper ett konstant magnetfält som "håller emot". Smart systemdesign som ger en lång räckvidd och möjlighet till AWD och bra prestanda med bara marginella förluster i normalfallet.
Är det någon som sett hur den fungerar eller skall man kolla upp den där Munro igen med sina genomgångar av bilen?
Borde vara trevligt veta mer om den? ”Geni87”? Fanns lite i denna tråd men då sladdar vi ur ämnet om Jaguar I-Pace? http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... on#p206019
Re: Jaguar I-Pace
Jaguar I-Pace är tyvärr en törstig bil.
Förbrukning vid 130kmh:
Tesla S, 2kW/mil
Tesla X, 2,5kW/mil
Jaguar I-pace, 3kW/mil
Förbrukning vid 130kmh:
Tesla S, 2kW/mil
Tesla X, 2,5kW/mil
Jaguar I-pace, 3kW/mil
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Jaguar I-Pace
Återigen, skicka någon % effekt till motorn som bara ska snurra med. Om den mot förmodan är lite mindre effektiv (tveksamt om båda är PM motorer) så spelar det mindre roll eftersom effekten som skickas dit är förhållandevis liten jämfört med den drivande motorn. Är båda lika effektiva så kan man väl köra 50/50.Geni87 skrev:Poängen var iaf att M3 är primärt bakhjulsdriven, då har de satt den mest effektiva maskinen i bak eftersom den alltid kommer vara aktiv. En asynkronmaskin är i regel mindre effektiv förutom vid väldigt höga varvtal (även om det spannet till viss del går att styra beroende på hur man konstruerar den för alla typer). Fördelen är dock att förlusterna om den bara snurrar med är lägre då man slipper ett konstant magnetfält som "håller emot". Smart systemdesign som ger en lång räckvidd och möjlighet till AWD och bra prestanda med bara marginella förluster i normalfallet.
Jag tror inte att i-Pace effektivitetsproblem beror på att den har två PM motorer.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd