Jaguar I-Pace

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av LarsL »

Det finns laddboxar som transformerar 2 faser till 1 fas, så istället för 32A på en fas kan du lägga 16A på två. Boxen kostar 13000kr och är berättigad till bidrag.
Om jag förstått rätt så omvandlar boxen de 400V mellan två faser till 240V vilket bilen kan acceptera som 1-fas.
Användarvisningsbild
jak
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 maj 2018 10:11
Referralkod: ts.la/jan37539

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av jak »

LarsL skrev:
Det finns laddboxar som transformerar 2 faser till 1 fas, så istället för 32A på en fas kan du lägga 16A på två. Boxen kostar 13000kr och är berättigad till bidrag.
Om jag förstått rätt så omvandlar boxen de 400V mellan två faser till 240V vilket bilen kan acceptera som 1-fas.
Låter intressant! Har du någon länk eller annan info?
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av LarsL »

jak skrev:
LarsL skrev:
Det finns laddboxar som transformerar 2 faser till 1 fas, så istället för 32A på en fas kan du lägga 16A på två. Boxen kostar 13000kr och är berättigad till bidrag.
Om jag förstått rätt så omvandlar boxen de 400V mellan två faser till 240V vilket bilen kan acceptera som 1-fas.
Låter intressant! Har du någon länk eller annan info?
Hittar bara denna just nu.

http://pureelectric.se/laddbox/
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av danni »

LarsL skrev:
jak skrev:
LarsL skrev:
Det finns laddboxar som transformerar 2 faser till 1 fas, så istället för 32A på en fas kan du lägga 16A på två. Boxen kostar 13000kr och är berättigad till bidrag.
Om jag förstått rätt så omvandlar boxen de 400V mellan två faser till 240V vilket bilen kan acceptera som 1-fas.
Låter intressant! Har du någon länk eller annan info?
Hittar bara denna just nu.

http://pureelectric.se/laddbox/
Den här finns också: http://sundrive.hemsida24.se/store/p/0/ ... 32a-535779
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
jak
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 maj 2018 10:11
Referralkod: ts.la/jan37539

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av jak »

Tack Danni och LarsL - mycket intressant. Nu blir det att räkna lite på hur mycket jag ta plocka ut från två av faserna så kanske det hela löser sig!
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av LarsL »

Ja eller räkna åt andra hållet, hur mycket behöver du?
Tex
22mil x 2,4kWh = 52,8kWh.
Säg att du kan ladda i 10 timmar (förmodligen mer)
så får du 52,8kWh / 10h =5,28kW.
5,28kW / 240V = 22A,
vilket borde bli 11A per fas (om jag fattat rätt).
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av LarsL »

Går ju även att sätta laddboxen bakom en belastningsskador om man vill. Då stänger laddningen ner om elpatronen i värmepumpen går igång samtidigt som man steker en falukorv.
https://www.elbutik.se/product.html/bel ... eldon-vasa
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Smutt »

Personligen hade jag valt en WC om det är möjligt den andra lösningen känns overkill
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
jak
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 maj 2018 10:11
Referralkod: ts.la/jan37539

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av jak »

LarsL skrev:
Ja eller räkna åt andra hållet, hur mycket behöver du?
Tex
22mil x 2,4kWh = 52,8kWh.
Säg att du kan ladda i 10 timmar (förmodligen mer)
så får du 52,8kWh / 10h =5,28kW.
5,28kW / 240V = 22A,
vilket borde bli 11A per fas (om jag fattat rätt).
Det verkar som modellen från PureElectric också höjer spänningen, så den levererar 250V till bilen, vilket förändrar kalkylen något. Men med den lösningen så hinner jag ladda ifatt under natten utan problem.

Så det jag behöver räkna på är mer hur jag skall säkerställa fördelningen mellan faserna, så jag har de 11A tillgängligt på de två faserna som behövs.
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
jak
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 maj 2018 10:11
Referralkod: ts.la/jan37539

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av jak »

LarsL skrev:
Går ju även att sätta laddboxen bakom en belastningsskador om man vill. Då stänger laddningen ner om elpatronen i värmepumpen går igång samtidigt som man steker en falukorv.
https://www.elbutik.se/product.html/bel ... eldon-vasa
Det verkar som rätt sätt att tänka, tack! (förutom att en belastningsvakt verkar bättre än belastningsskador! ;) )


redigerat: När jag läser på PureElectric-modellen så säger dom:
Laddboxen har en lastavkännare det vill säga när hushållet förbrukar mycket el (te.x bastun, värmepump, köks ugnen os.v är påslagna) så känner boxen av den högre belastningen på ditt hushåll och ser då till att inte säkringen går.
Betyder det att belastnignsvakten är inbyggd, eller att den är förberedd för kopplas till en sådan? Om någon råkar veta svaret här så är jag tacksam, annars tar jag det vid kontakt med bolaget!
Senast redigerad av jak, redigerad totalt 1 gånger.
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
jak
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 maj 2018 10:11
Referralkod: ts.la/jan37539

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av jak »

Smutt skrev:
Personligen hade jag valt en WC om det är möjligt den andra lösningen känns overkill
Nu har jag nog varit här på forumet för lite för att hänga med! WC= Wall Charger? Är det alltså det jag länkade till i mitt första inlägg - en DC-laddare som man har på väggen (och inte i bilen)?

Till skillnad då från en laddbox (?) som "bara" levererar ström/spänning till bilens inbyggda laddare?

Fast nu när jag läser på sida från Pureelectric så kallas den både för "laddbox" och "laddare".

/Förvirrad
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av LarsL »

En WC, WallCharger, är bara ett glorifierat vägguttag. Det ger alltså AC och bilen kommer använda den inbyggda laddaren.

Samma gäller för de här transformatorerna, de använder också den inbyggda laddaren i bilen. Fast de möjliggör att använda två faser istället för en.
Användarvisningsbild
jak
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 maj 2018 10:11
Referralkod: ts.la/jan37539

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av jak »

LarsL skrev:
En WC, WallCharger, är bara ett glorifierat vägguttag. Det ger alltså AC och bilen kommer använda den inbyggda laddaren.

Samma gäller för de här transformatorerna, de använder också den inbyggda laddaren i bilen. Fast de möjliggör att använda två faser istället för en.
Tack, då är jag med på banan igen!
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Bjelke »

jak skrev:
LarsL skrev:
Går ju även att sätta laddboxen bakom en belastningsskador om man vill. Då stänger laddningen ner om elpatronen i värmepumpen går igång samtidigt som man steker en falukorv.
https://www.elbutik.se/product.html/bel ... eldon-vasa
Det verkar som rätt sätt att tänka, tack! (förutom att en belastningsvakt verkar bättre än belastningsskador! ;) )


redigerat: När jag läser på PureElectric-modellen så säger dom:
Laddboxen har en lastavkännare det vill säga när hushållet förbrukar mycket el (te.x bastun, värmepump, köks ugnen os.v är påslagna) så känner boxen av den högre belastningen på ditt hushåll och ser då till att inte säkringen går.
Betyder det att belastnignsvakten är inbyggd, eller att den är förberedd för kopplas till en sådan? Om någon råkar veta svaret här så är jag tacksam, annars tar jag det vid kontakt med bolaget!
Som texten är formulerad där så ska den vara inbyggd (eller följa med leveransen även om den fysiskt sitter utanför)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av LarsL »

Är det inte smartare att ha lastbakten vid inkommande ledning? Det är ju liksom den som ska mätas och det är nära till proppen som leder ut strömmen till laddaren.
Men det är klart vill man inte bara stänga ner utan justera laddnivån då är det smartare att ha den i laddboxen.
Användarvisningsbild
jak
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 maj 2018 10:11
Referralkod: ts.la/jan37539

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av jak »

LarsL skrev:
Är det inte smartare att ha lastbakten vid inkommande ledning? Det är ju liksom den som ska mätas och det är nära till proppen som leder ut strömmen till laddaren.
Men det är klart vill man inte bara stänga ner utan justera laddnivån då är det smartare att ha den i laddboxen.
På tillverkaren sida skriver dom:
Dynamic current control – how does it work?

Oh, this is simple – it monitors voltage. As voltage drop against load is a common known process, Accelev reduces charging speed within some limits, when it detects voltage drop at any phase. This means Accelev tries to avoid overloading phases, when you start something energy-consuming at same phase(s), that Accelev uses. Not perfect, but good to avoid fuses punch and blackout, when your wife starts their MegaWatt Rocket Hair Dryer while you charge your EV car to commute next day.
Det verkar vara en annan lösning än den från Eldon. Jag vet inte vilken lösning som är bättre. Jag förstår det som att laddboxen sänker tills spänningen är normal, medan Eldon helt kopplar bort laddboxen.
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av LarsL »

Eller sänker strömmen för att höja spänningen.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
En WC, WallCharger, är bara ett glorifierat vägguttag. Det ger alltså AC och bilen kommer använda den inbyggda laddaren.

Samma gäller för de här transformatorerna, de använder också den inbyggda laddaren i bilen. Fast de möjliggör att använda två faser istället för en.
Wall Connector om man ska vara noga. Det är ingen laddare för den sitter i bilen, där av namnen Wall Connector (WC) och Universal Mobile Connector (UMC) för den kopplar bilens laddare till eluttaget.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
jak
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 maj 2018 10:11
Referralkod: ts.la/jan37539

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av jak »

Svenssons skrev:
Wall Connector om man ska vara noga. Det är ingen laddare för den sitter i bilen, där av namnen Wall Connector (WC) och Universal Mobile Connector (UMC) för den kopplar bilens laddare till eluttaget.
Tack, då blev det än mer logiskt!


Jag har varit i kontakt med Thomas på Vtech (konstruktören/tillverkaren av Accelev) och han bekräftade att 6kW-versionen skulle fungera bra för en I-Pace, och den skulle då dra ungefär 14A från två faser. Han har även en 8kW-version på gång, men den kommer att dra 18A från två faser.

För mig skulle 6kW-versionen ge tillräckligt för att klara av att ladda ifatt efter min dagliga pendling, och det med en relativt modest förbrukning per fas som jag tror att jag kan lösa med hjälp av elektrikern.

Så tack för hjälper med tips och utbildning här i tråden!
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Smutt »

jak skrev:
Svenssons skrev:
Wall Connector om man ska vara noga. Det är ingen laddare för den sitter i bilen, där av namnen Wall Connector (WC) och Universal Mobile Connector (UMC) för den kopplar bilens laddare till eluttaget.
Tack, då blev det än mer logiskt!


Jag har varit i kontakt med Thomas på Vtech (konstruktören/tillverkaren av Accelev) och han bekräftade att 6kW-versionen skulle fungera bra för en I-Pace, och den skulle då dra ungefär 14A från två faser. Han har även en 8kW-version på gång, men den kommer att dra 18A från två faser.

För mig skulle 6kW-versionen ge tillräckligt för att klara av att ladda ifatt efter min dagliga pendling, och det med en relativt modest förbrukning per fas som jag tror att jag kan lösa med hjälp av elektrikern.

Så tack för hjälper med tips och utbildning här i tråden!
Vad kostade den?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
jak
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 maj 2018 10:11
Referralkod: ts.la/jan37539

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av jak »

Smutt skrev:
Vad kostade den?
http://pureelectric.se/laddbox/

15000:- inkl moms och frakt. Sedan säger dom att man kan få 50% tillbaka, men det har jag inte satt mig in i.
Laddaren är berättigad till 50 % stöd via Naturvårdsverket från 1.2.2018, ansök nu och få stödet.
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10298
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

Fick en inbjudan till provkörning på bana alldeles nyss. Även om jag med största sannolikhet inte kommer köpa bilen pga brister i laddinfra så ska det bli väldigt spännande att testa dess prestanda och väghållning :)

Exklusiv provkörning av nya Jaguar I-PACE på Trosta Park! Onsdag 6 juni 8.30-13.00

Upplägg:
Teorigenomgång
Instruktörsledd körning på teknikbana och landsväg.
Lunch
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Bjelke »

Legato skrev:
Fick en inbjudan till provkörning på bana alldeles nyss. Även om jag med största sannolikhet inte kommer köpa bilen pga brister i laddinfra så ska det bli väldigt spännande att testa dess prestanda och väghållning :)

Exklusiv provkörning av nya Jaguar I-PACE på Trosta Park! Onsdag 6 juni 8.30-13.00

Upplägg:
Teorigenomgång
Instruktörsledd körning på teknikbana och landsväg.
Lunch
Coolt att dom har tider även på nationaldagen, fast tyvärr så ska jag antagligen jobba då :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Walker »

Bjelke skrev:
Legato skrev:
Fick en inbjudan till provkörning på bana alldeles nyss. Även om jag med största sannolikhet inte kommer köpa bilen pga brister i laddinfra så ska det bli väldigt spännande att testa dess prestanda och väghållning :)

Exklusiv provkörning av nya Jaguar I-PACE på Trosta Park! Onsdag 6 juni 8.30-13.00

Upplägg:
Teorigenomgång
Instruktörsledd körning på teknikbana och landsväg.
Lunch
Coolt att dom har tider även på nationaldagen, fast tyvärr så ska jag antagligen jobba då :(
Jag har bokat tors fm 7/6
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
MariaB
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 12 dec 2015 09:02
Ort: Bromma

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av MariaB »

Legato skrev:
Fick en inbjudan till provkörning på bana alldeles nyss. Även om jag med största sannolikhet inte kommer köpa bilen pga brister i laddinfra så ska det bli väldigt spännande att testa dess prestanda och väghållning :)

Exklusiv provkörning av nya Jaguar I-PACE på Trosta Park! Onsdag 6 juni 8.30-13.00

Upplägg:
Teorigenomgång
Instruktörsledd körning på teknikbana och landsväg.
Lunch
Då kanske vi ses. Ska oxå dit
Skriv svar