Jaguar I-Pace

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av mati »

erbo73 skrev:
Sa till säljaren i förra veckan att det spelar ingen roll om bilen kostar 750000 kr el 1 mkr el mer, så länge den inte har 3-fasladdning är den TOTALT ointressant. "Ojdå" blev hans enda kommentar.
Jag sa nåt liknande till säljaren som ringde mig igår. Utan trefasladdning blir den i praktiken oanvändbar och totalt ointressant. Han förstod kanske inte riktigt varför, men jag fick känslan av att jag inte var den första som påpekade det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av erbo73 »

Smutt skrev:
erbo73 skrev:
mati skrev:
Surfaren skrev:


Blir nyfiken, INTE bra? Kan du utveckla?
Here we go again :-) Du menar att den är komplett till 100%? Kastar ur mig några snabba brister:
Led/Matrix halv-/helljus
Headup display
18-vägs inställbara stolar
Drag
Dörrsidor
Torkare
Etc etc
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Smutt »

erbo73 skrev:
Smutt skrev:
erbo73 skrev:
mati skrev:
Surfaren skrev:


Blir nyfiken, INTE bra? Kan du utveckla?
Here we go again :-) Du menar att den är komplett till 100%? Kastar ur mig några snabba brister:
Led/Matrix halv-/helljus
Headup display
18-vägs inställbara stolar
Drag
Dörrsidor
Torkare
Etc etc
Jag är nog den skyldiga till frågan :lol: var mer nyfiken om dom nämt vad som är dåligt och fixat det? Alltså om dom kört Tesla läst på forum och fixat bättre lösningar
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av erbo73 »

Med all säkerhet har de dissekerat en Model S men tydligen blev det tepaus när de kom till laddningen och struntade sen i det. :)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Gustafsson »

Det finns ju ett stort behov av nåt annat än Tesla, alla vill inte ha samma bil som grannen mm mm. I Jaguars fall kan det säkert bli en mycket bra å läcker bil, men jag ser inte fram emot att vara early adopter på en helt oprövad bil, med allt som kan hända med en sådan.
Enfas är en betydande nackdel, på landet kan jag bara ta ut 6A i varje fas t.ex. Inte vimlar det av 100kW laddstationer heller.
Nej, finns stor risk att man skulle ångra ett köp tror jag.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

Gustafsson skrev:
Det finns ju ett stort behov av nåt annat än Tesla, alla vill inte ha samma bil som grannen mm mm. I Jaguars fall kan det säkert bli en mycket bra å läcker bil, men jag ser inte fram emot att vara early adopter på en helt oprövad bil, med allt som kan hända med en sådan.
Enfas är en betydande nackdel, på landet kan jag bara ta ut 6A i varje fas t.ex. Inte vimlar det av 100kW laddstationer heller.
Nej, finns stor risk att man skulle ångra ett köp tror jag.
`

Bilen är inte här än heller. Ska bli riktigt spännande att följa CCS-utbyggnaden.

Men med det sagt. Jag kommer aldrig köpa en I-Pace heller. Den är för dyr och för liten. Audi e-tron är mer intressant för våran del men den lär inte bli billigare den är jag rädd. Tror viljan saknas att erbjuda alternativ som i praktiken blir billigare än deras fossila modeller.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av mati »

erbo73 skrev:
Med all säkerhet har de dissekerat en Model S men tydligen blev det tepaus när de kom till laddningen och struntade sen i det. :)
Alla punkter du anför ovan ser jag som självklarheter och att I-Pace kommer att ha allt detta, precis som i princip alla andra bilar, åtminstone i den prisklassen. Förutom Tesla då. Jaguar har ju byggt en eller annan bil förut, de borde veta vad som ska ingå och vad kunderna förväntar sig. Allt annat vore helt orimligt.
Att de inte vet att det krävs trefasladdning i en elbil kan bara förklaras med att de inte har någon erfarenhet när det gäller just elbilar. Men man undrar ju varför det ska vara så svårt. VW till exempel har ju numera åtminstone 2-fas laddning i e-Golfen. Men ärligt talat, varför? I första generationen, som bara hade enfas, kan man väl säga att de inte visste bättre. Men de har ju uppenbarligen förstått att det var för klent. Så blev det 2-fas istället. Men varför bara gå halva vägen? Kostar det så mycket mer med en trefasladdare?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

Limbster skrev:
Ska bli riktigt spännande och se hur bra I-Pace kommer att sälja med priset på runt miljonen. Visst finns det gått om folk med pengar men kommer de att i så stor utsträckning välja en elbil med alla dess kompromisser?
Intresserant att du säger "elbil" inte "i-pace" och att de som svarat också accepterat synonymen.

För mig är i-pace en jättekompromiss som jag aldrig skulle välja före en Tesla. En Tesla är däremot i mitt tycke mycket mindre kompromiss än en fossilbil...

* Teslan är fulladdad varje morgon, det är inte i-Pacen. (Visst undantag om man har 32a och/eller ej kör så långt).
* Teslan har laddstationer över hela västeuropa där man kan ladda gratis och snabbt. En långresa med Jaguaren blir dyrare, långsammare och krångligare.

Personligen tycker jag i-pace är jättesnygg i konceptversion. Produktionsmodellen blir ju tyvärr inte alls lika snygg, men hade ändå varit intressant om priset var ett par hundra tusen lägre, trefasladdning fanns och tillgång till laddnätverk fanns...

Jag som hoppades kunna byta in min F-Type :D

Om någon är sugen på en av de roligaste fossilbilar som någonsin existerat så hör av er :lol:
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Smutt »

Man behöver ju inte va ingenjör för att fatta att den kommer dra mer ström och ha lägre rekvid än S med samma batteristorlek,faktiskt det viktigaste med en elbil utan SUC

Sen såklart den kommer spola lyktorna och ha 10mer watt att lysa med och läskhållare i dörrarna

Det största felet med Tesla just nu är när man färdas på natten.ska man göra nåt bättre så är det bemannade SUC med toa mickro osv jag tror det här kommer komma men den som vill ta andelar från Tesla utan att bygga laddstationer har inte fattat nånting

Lyxigast laddstationer med renast toaletter vinner!
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Leo »

Tror också att SuC/laddnätverk kommer att vara en viktig faktor när man väljer bland olika elbilar framöver. Åtminstone om man är lite insatt i hur det funkar med laddning på långresa med elbil.

Samtidigt såg jag någon kort omröstning på mestmotor.se om Audi e-Tron. där man frågade "Jag kör hellre Audi e-tron än Tesla Model X?". 294 hade kryssat I Audi och 68st Tesla.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

Leo skrev:
Tror också att SuC/laddnätverk kommer att vara en viktig faktor när man väljer bland olika elbilar framöver. Åtminstone om man är lite insatt i hur det funkar med laddning på långresa med elbil.

Samtidigt såg jag någon kort omröstning på mestmotor.se om Audi e-Tron. där man frågade "Jag kör hellre Audi e-tron än Tesla Model X?". 294 hade kryssat I Audi och 68st Tesla.
Fast det hade svaret varit även om Audin kostade 3 miljoner och hade 100 km i räckvidd... Tesla-hatet bland AMS-läsare är massivt och det bygger ju inte precis på logik och rationella argument. Gissar att ca 293 av de där 294 hade svarat att de kommer köra fossilbil 2050 också....
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

Leo skrev:
Tror också att SuC/laddnätverk kommer att vara en viktig faktor när man väljer bland olika elbilar framöver. Åtminstone om man är lite insatt i hur det funkar med laddning på långresa med elbil.

Samtidigt såg jag någon kort omröstning på mestmotor.se om Audi e-Tron. där man frågade "Jag kör hellre Audi e-tron än Tesla Model X?". 294 hade kryssat I Audi och 68st Tesla.
Många bilintresserade HATAR Tesla och blir helt rabiata när märket kommer på tal. Någon var t ex helt övertygad om att det är Elon Musks fel att miljöpartiet i Stockholm funderar på miljözoner. Och så där går det på.

Här är ett exempel från verkligheten. (där jag iofs kastat en del pajer också...)
Som sagt ingen tror väl att staten tänker vara utan de 90-100 miljarder bilismen betalar in till statskassan varje år? Det är väl därtill en rätt stor summa om man jämför med ex vad all moms inbringar (där ju pengar från bilismen dessutom ingår)? Motormännen hade väl en studie om detta för några år sedan om detta, går bra att googla. Siffran är förmodligen i underkant.

Det finns heller idag ingen anledning att ha bråttom med elbilar - några miljöbilar är de ju definitivt inte - inte mer än dieselbilen.

Visst, det kanske känns en smula exklusivt för vissa att filosofera vid en laddare i timmar, med andra "utvalda" som också betalat en mille för sina leukemi-bringande ögonstenar. http://www.nytimes.com/2008/04/27/autom ... 27EMF.html Missförstå mig inte, självklar ska folk dock få köra elbil....såväl rökning som alkohol är ju tillåtet, om än med visst skattetillägg :)
Å självklart kommer elbilskomplexet slå ifrån sig precis som tobaksindustrin…

Ja kan man å den ena sidan klumpa ihop personbilsdieslar med vedeldning, utsläpp från polska/ kraftverk och industridieslar utan någon som helst evidens, så kan man ju å den andra klumpa ihop elbilsförare med verkliga el-lokförarna i Vännäs https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... gnetfalten ...

Gör vidare ett besök i tanken på ex. MaCdunelads i Sundsvall på väg till/från fjällen med bilen full med barn, och känn hur sehr toPp-kul det skulle vara att tvingas läsa en bok i en timme där tillsammans med alla andra toPpkuliga barnfamiljer....lycka till med bokläsningen förresten :) Känns inte så jätteexklusivt längre, om du frågar mig....

Hur som elbilen får helt enkelt klara sig på egna meriter och den dag det finns ett konkurrenskraftigt elbilskoncept kommer givetvis de stora drakarna likt Toyota (se tidigare) självklart inte nöja sig med att bara tillverka för aktieägarna inkomstbringande eltruckar. Men, idag går det tyvärr inte. Dagens batteriteknik klarar helt enkelt inte konkurrensen från konceptet med förbränningsmotorn. Tillverka elbilar är som bekant rena ebberödsverksamheten, https://www.reuters.com/article/us-tesl ... DC20150810 ja, om man är välvilligt inställd och det ska vi väl vara.... det är ju spännande med teknik :)

Verdi&CO får gärna köpa sin ”toppspeedleukemi” och glädjas för sina egna pengar, bara jag slipper.

Nej, elbilen är tyvärr inte ens nära ett genombrott idag, även om vissa kanske kan få den uppfattningen genom att läsa och hänvisa till Grönköpingsposten.

Vi får väl vidare se hur Tasla eller var det nu var... puh överlever 2018. Men, visst tanken av en Modell S med riktig v8 likt dagens ”Fiskar Karma” känns ganska spännande http://www.vlfautomotive.com/vlf-destino-v8/ (länkat den tidigare). Kanske kunde företaget med en "gångbar drivlina" sälja bilen med vinst också, ja som omväxling?

Ja, när man läser Verdi tänker man onekligen på en viss Arvid Falk i kapitlet om sjöförsäkringsbolaget Triton, http://runeberg.org/rodarum/12.html även om nu inte Verdi är lika blygsam som unge herr Falk…..

Personen i fråga har skrivit detta som yrke i sin profil: "Ph.D, M.Sc, ingenjör". Jag hoppas verkligen att det bara är en "livets hårda skola"-typ som trollat till det lite och ingen som har doktorerat på riktigt...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av mati »

Smutt skrev:
Man behöver ju inte va ingenjör för att fatta att den kommer dra mer ström och ha lägre rekvid än S med samma batteristorlek
Kanske, men inte så säkert. Model S har asynkronmotorer som inte är lika effektiva som I-Pacens synkronmotorer. Tesla har ju iom Model 3 också gått över till synkronmotorer, precis som alla andra som bygger elbilar, och gissningsvis hänger det ihop med det faktum att de drar mindre ström bland annat.
Men om vi bortser från förbrukningen. Vi vet inte vad I-Pace får för batterier. De säger 90kWh, men vi har ingen aning hur mycket användbar kapacitet som finns i dem. Min S90D har drygt 75kWh användbar kapacitet. Det är en bra bit under 90 och det beror mest på att den aldrig har haft 90kWh från början, samt att det finns en massa marginaler som inte går att använda. Om Jaguar menar 90 användbara kWh så lär den komma ganska långt med det. Om de menar den totala kapaciteten så är det fortfarande mer än vad min 90D någonsin har haft, just för att 90 inte betyder 90 hos Tesla. Jämför man däremot med en S100D är det en annan femma såklart.
Angående SuC har du naturligtvis rätt. Om det inte går att ladda den nånstans är den ganska värdelös.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Personen i fråga har skrivit detta som yrke i sin profil: "Ph.D, M.Sc, ingenjör". Jag hoppas verkligen att det bara är en "livets hårda skola"-typ som trollat till det lite och ingen som har doktorerat på riktigt...
Det låter ganska hatiskt. Jag undrar vad människan tänker. Varför alla dessa påhopp och personangrepp? Vadå leukemi? Ganska osmakligt att helt utan vetenskapliga belägg (Ph.D???) beskylla andra för att vara indirekt ansvarig för dödliga sjukdomar som folk drabbas av. Jag blir också lite störd över folk som kör omkring i sina stinkande dieslar (som bevisligen kan orsaka cancer) men jag skulle knappast bli sådär rabiat och anklaga någon på det viset.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

Angående strömåtgången för i-Pace:

1.) CW-värdet som Jaguar skryter så om är ju uselt jämfört med Model S (och MX). 0,29 för I-Pace, 0,24 för MS (och MX). Helt olika ligor. Kommer givetvis påverka strömförbrukningen rejält.

2.) Bilen kommer på 18" fälg och jag utgår ifrån att även energiåtgången mätts på dessa. Konceptbilen hade 22" eller 23" hjul... Undrar om någon kommer köra omkring med 18", kommer se anskrämligt ut i de gigantiska hjulhusen... Gissar att de flesta kommer ha minst 20" med ökad energiåtgång som följd.

3.) Inte heller viktmässigt verkar i-pace ha någon fördel. 2100 kg förväntas den väga, dvs mitt i spannet för Model S (1950-2250kg).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8505
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Pontus »

Har inte läst hela tråden om Jaggan men hur mycket likström kommer den kunna att laddas med?
Nästa fråga blir väl hur svårt rent tekniskt skulle det vara att bygga en adapter som göra du kan ladda Jaggan (och andra bilar) på SuC? Lite hårdvara och översättning från ett protokoll till ett annat. Sedan tillkommer givetvis förhandlingarna med Tesla om rätten att ladda där.
Men vore inte det en ganska bra idé om man kunde sälja en adapter som passar på SuC och där det ingår en betaltjänst för det man laddar, dvs du behöver inte bry dig när du kommer dit den känner igen adaptern och dit kort blir debiterat?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 868
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Delta »

Pontus skrev:
Har inte läst hela tråden om Jaggan men hur mycket likström kommer den kunna att laddas med?
Nästa fråga blir väl hur svårt rent tekniskt skulle det vara att bygga en adapter som göra du kan ladda Jaggan (och andra bilar) på SuC? Lite hårdvara och översättning från ett protokoll till ett annat. Sedan tillkommer givetvis förhandlingarna med Tesla om rätten att ladda där.
Men vore inte det en ganska bra idé om man kunde sälja en adapter som passar på SuC och där det ingår en betaltjänst för det man laddar, dvs du behöver inte bry dig när du kommer dit den känner igen adaptern och dit kort blir debiterat?
När man kan välja mellan att ladda sin Tesla gratis eller nästan gratis väljer man väl den istället för "EV nykomlingar" son Jaguar eller Audi!?
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

Delta skrev:
Pontus skrev:
Har inte läst hela tråden om Jaggan men hur mycket likström kommer den kunna att laddas med?
Nästa fråga blir väl hur svårt rent tekniskt skulle det vara att bygga en adapter som göra du kan ladda Jaggan (och andra bilar) på SuC? Lite hårdvara och översättning från ett protokoll till ett annat. Sedan tillkommer givetvis förhandlingarna med Tesla om rätten att ladda där.
Men vore inte det en ganska bra idé om man kunde sälja en adapter som passar på SuC och där det ingår en betaltjänst för det man laddar, dvs du behöver inte bry dig när du kommer dit den känner igen adaptern och dit kort blir debiterat?
När man kan välja mellan att ladda sin Tesla gratis eller nästan gratis väljer man väl den istället för "EV nykomlingar" son Jaguar eller Audi!?
Jo, fast hur mycket laddar man på SuC på ett år egentligen? Hur många pengar rör det sig om? Jag tror jag laddar max 500 kWh publikt per år. Säg 5:-/kWh och det är ändå bara 2 500:- per år. För min del är det försumbart. Den stora grejen med SuC är ju smidigheten, tillgängligheten och kapaciteten.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8505
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Pontus »

Delta skrev:
Pontus skrev:
Har inte läst hela tråden om Jaggan men hur mycket likström kommer den kunna att laddas med?
Nästa fråga blir väl hur svårt rent tekniskt skulle det vara att bygga en adapter som göra du kan ladda Jaggan (och andra bilar) på SuC? Lite hårdvara och översättning från ett protokoll till ett annat. Sedan tillkommer givetvis förhandlingarna med Tesla om rätten att ladda där.
Men vore inte det en ganska bra idé om man kunde sälja en adapter som passar på SuC och där det ingår en betaltjänst för det man laddar, dvs du behöver inte bry dig när du kommer dit den känner igen adaptern och dit kort blir debiterat?
När man kan välja mellan att ladda sin Tesla gratis eller nästan gratis väljer man väl den istället för "EV nykomlingar" son Jaguar eller Audi!?
???
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Jo, fast hur mycket laddar man på SuC på ett år egentligen? Hur många pengar rör det sig om? Jag tror jag laddar max 500 kWh publikt per år. Säg 5:-/kWh och det är ändå bara 2 500:- per år. För min del är det försumbart. Den stora grejen med SuC är ju smidigheten, tillgängligheten och kapaciteten.
Precis, fördelen med SuC är inte att det är gratis, för det är det ju ändå inte egentligen. Fördelen är tillgängligheten. Skulle det finnas ett liknande laddnätverk som fungerar för alla elbilar, men som kostar pengar, så skulle jag inte bry mig om kostnaden. Det duger så länge det fungerar, är snabbt, inte skapar köer och finns på tillräckligt många ställen. Många krav förvisso...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

mati skrev:
Verdi skrev:
Jo, fast hur mycket laddar man på SuC på ett år egentligen? Hur många pengar rör det sig om? Jag tror jag laddar max 500 kWh publikt per år. Säg 5:-/kWh och det är ändå bara 2 500:- per år. För min del är det försumbart. Den stora grejen med SuC är ju smidigheten, tillgängligheten och kapaciteten.
Precis, fördelen med SuC är inte att det är gratis, för det är det ju ändå inte egentligen. Fördelen är tillgängligheten. Skulle det finnas ett liknande laddnätverk som fungerar för alla elbilar, men som kostar pengar, så skulle jag inte bry mig om kostnaden. Det duger så länge det fungerar, är snabbt, inte skapar köer och finns på tillräckligt många ställen. Många krav förvisso...
Ett viktigt tillägg imo är smidigheten... Skulle man kunna ladda i ALLA länder utan brickor, kort, appar, pinkoder osv med automatisk debitering från konto eller kort så absolut. Problemet är ju att det krävs en uppsjö olika abonnemang osv bara för Sverige. En resa genom Europa ska vi inte ens tala om...

Jag tycker också betalningen är sekundär, men gällande smidighet och tillgänglighet så tror jag det kommer dröja väldigt, väldigt länge innan någon konkurrent är ikapp. Tesla står ju inte still heller, de kommer fortsätta bygga och utveckla SUC-nätverket.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

Pontus skrev:
Har inte läst hela tråden om Jaggan men hur mycket likström kommer den kunna att laddas med?
Nästa fråga blir väl hur svårt rent tekniskt skulle det vara att bygga en adapter som göra du kan ladda Jaggan (och andra bilar) på SuC? Lite hårdvara och översättning från ett protokoll till ett annat. Sedan tillkommer givetvis förhandlingarna med Tesla om rätten att ladda där.
Men vore inte det en ganska bra idé om man kunde sälja en adapter som passar på SuC och där det ingår en betaltjänst för det man laddar, dvs du behöver inte bry dig när du kommer dit den känner igen adaptern och dit kort blir debiterat?
Tror inte Tesla är öppna för det just nu. För ett par år sedan absolut, men nu skalar man ju upp så snabbt man kan för att klara anstormningen av Model 3. Tror inte man vill riskera ytterligare köer vid SUCs pga andra tillverkares bilar.

Har faktiskt ingen gissning om man kommer klara att öka kapaciteten snabbare än antalet bilar framöver eller vice versa. Klarar man att bygga kapacitet snabbare så kanske man öppnar upp för samarbeten längre fram.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av joel80 »

I många andra trådar är vi ganska överens om att det t.ex i ett garage i hyreshuset eller bostadsrättsföreningen inte behövs mer än 16A enfas för att elbilslivet ska bli smidigt. Många klarar sig t.o.m väldigt bra med bara 10A.

Jag förstår att det är smidigt med trefas, men varför är det plötsligt en sån dealbraker? Med 16A enfas får man i mer än 40kwh per natt. Hur många kör mer än 20 mil varje dag? Utan att ladda något under dagen.

Om den nu kommer med skapligt snabb snabbladdning för när man kör långt bör det väl inte vara några större problem om den inte kan ladda trefas?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

joel80 skrev:
I många andra trådar är vi ganska överens om att det t.ex i ett garage i hyreshuset eller bostadsrättsföreningen inte behövs mer än 16A enfas för att elbilslivet ska bli smidigt. Många klarar sig t.o.m väldigt bra med bara 10A.

Jag förstår att det är smidigt med trefas, men varför är det plötsligt en sån dealbraker? Med 16A enfas får man i mer än 40kwh per natt. Hur många kör mer än 20 mil varje dag? Utan att ladda något under dagen.

Om den nu kommer med skapligt snabb snabbladdning för när man kör långt bör det väl inte vara några större problem om den inte kan ladda trefas?
Du vet att det handlar om att hitta ett litet argument som gör att man komplett kan diskvalificera en elbil? Model 3ingen dragkrok? Nej, då går den bort. Ipace inte 3-fas? Då gör den bort. Audis nästa elbil ingen sätevärme i baksätet? Nej, den går bort ;)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av vigge50 »

joel80 skrev:
I många andra trådar är vi ganska överens om att det t.ex i ett garage i hyreshuset eller bostadsrättsföreningen inte behövs mer än 16A enfas för att elbilslivet ska bli smidigt. Många klarar sig t.o.m väldigt bra med bara 10A.

Jag förstår att det är smidigt med trefas, men varför är det plötsligt en sån dealbraker? Med 16A enfas får man i mer än 40kwh per natt. Hur många kör mer än 20 mil varje dag? Utan att ladda något under dagen.

Om den nu kommer med skapligt snabb snabbladdning för när man kör långt bör det väl inte vara några större problem om den inte kan ladda trefas?
Problemet är väll inte laddtiden utan att om du har en huvudsäkring hemma 16A så vill du inte belasta en fas med över 10A över natten en kall vinter när värmepump mm är igång. I en bostadsförening har du betydligt högre säkringar så där är kan du med stor sannolikhet ta 16A från en fas utan större problem ifall laddplatsen är konstruerad för det.
Skriv svar