Jaguar I-Pace

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

HelectriC skrev:
Jeppe_E skrev:
TeslaTissel skrev:
...
Såg den precis, men mjukvaruuppdateringen verkar inte ha hjälpt. Den är fortfarande törstig. 30kWh vid 130 (125 km/h) är typ dubbelt så mycket som Model 3.
M3 har i deras test en förbrukning på 20 kWh/100km, så dubbelt blir det kanske inte, mer 50% upp.

Låter mycket det. Nästan som en Model S med 21".
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Laban skrev:
HelectriC skrev:
M3 har i deras test en förbrukning på 20 kWh/100km, så dubbelt blir det kanske inte, mer 50% upp.
Var inte det en Model S ?
ahh, ja ser det nu. har för mig dom pratade om M3 också :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Jeppe_E »

HelectriC skrev:
Laban skrev:
HelectriC skrev:
M3 har i deras test en förbrukning på 20 kWh/100km, så dubbelt blir det kanske inte, mer 50% upp.
Var inte det en Model S ?
ahh, ja ser det nu. har för mig dom pratade om M3 också :?

Jodå :)

Det var ju där jag hade sett det :)



120 km/h = 16,4kWh/100km
150 km/h = 22,9kWh/100km
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

ok, då är jag med.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Laban »

Man kan väl säga att det finns en ganska direkt korrelation mellan Cd + area och förbrukning. Kanske inte så oväntat iofs. Men många tänkte nog ändå att i-Pace som är 12 cm lägre än X ändå skulle ha om inte lägre förbrukning än X så definitivt inte högre. Speciellt när den har PM motorer.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Laban skrev:
Man kan väl säga att det finns en ganska direkt korrelation mellan Cd + area och förbrukning. Kanske inte så oväntat iofs. Men många tänkte nog ändå att i-Pace som är 12 cm lägre än X ändå skulle ha om inte lägre förbrukning än X så definitivt inte högre. Speciellt när den har PM motorer.
är inte permanentmagnetmotorer just en av anledningarna till högre förbrukning då? Eftersom det inte går att stänga av en motor vid jämn fart.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7068
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av fth »

Faktum är att jag blir mer och mer imponerad av Tesla efter hand som alla "Tesla-dödare" från de traditionella tillverkarna blir testade på riktigt.

Jaguar, Audi, Mercedes, etc. ser ju alla ut att vara minst en generation bakom Tesla, och då får man ju kommma ihåg att S och X (som dessa bilar oftast jämförs med) i princip har sin grundläggande design oförändrad sedan 2013 respektive 2016.

Den enda bilen som möjligen verkar kunna konkurrera rent tekniskt med Tesla är väl Porsche Taycan, men den har ju inte testats "på riktigt" ännu.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7068
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av fth »

P.S. nu blir man väl beskylld för att vara Tesla fanboy igen, men det kan jag ta, jag tycker fakta talar för sig själv här. :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

Slutsatsen är helt enkelt att designavdelningen har större mandat än aerodynamikavdelningen på Jaguar. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7068
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av fth »

Geni87 skrev:
Slutsatsen är helt enkelt att designavdelningen har större mandat än aerodynamikavdelningen på Jaguar. :)
Enligt dom som vet mer om detta än mig så borde skillnaden mellan Model S/X och i-pace i "drag area" (drag coefficient * frontal area) ge 12-16% högre förbrukning för i-pace.

Det måste alltså vara något annat än aerodynamik som orsakar 25-50% högre förbrukning för i-pace jämfört med Model S/X.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Teslared »

Varför skulle det inte gå att stänga av en permanentmagnet motor? Det är väl inga problem!?
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

fth skrev:
Geni87 skrev:
Slutsatsen är helt enkelt att designavdelningen har större mandat än aerodynamikavdelningen på Jaguar. :)
Enligt dom som vet mer om detta än mig så borde skillnaden mellan Model S/X och i-pace i "drag area" (drag coefficient * frontal area) ge 12-16% högre förbrukning för i-pace.

Det måste alltså vara något annat än aerodynamik som orsakar 25-50% högre förbrukning för i-pace jämfört med Model S/X.

/fth
12-16% högre än S eller X? Eller ett medelvärde på båda? Jo det finns andra parametrar också, men om man pratar motorvägsfart ~130 km/h är luftmotståndet den dominerande förlusten.
Teslared skrev:
Varför skulle det inte gå att stänga av en permanentmagnet motor? Det är väl inga problem!?
Jo det går utmärkt, men man kan aldrig stänga av magnetiseringen av rotorn - i och med permanentmagneterna. Den kommer därför ha större förluster än en asynkronmaskin om den bara "snurrar med". Det man kan göra med en PM-maskin är att ha en mekanisk koppling för att kunna koppa bort den mekaniskt, då kan man även slippa förluster i lager och i transmissionen. Men någon sådan lösning har inte I-pace.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av NEO »

Verdi skrev:
HelectriC skrev:
Jeppe_E skrev:
TeslaTissel skrev:
...
Såg den precis, men mjukvaruuppdateringen verkar inte ha hjälpt. Den är fortfarande törstig. 30kWh vid 130 (125 km/h) är typ dubbelt så mycket som Model 3.
M3 har i deras test en förbrukning på 20 kWh/100km, så dubbelt blir det kanske inte, mer 50% upp.

Låter mycket det. Nästan som en Model S med 21".
Nja nu överdriver du lite. Kör jag 120-130 med 21" snittar jag någonstans mellan 255-270Wh/km vintertid med full värme, kör jag försiktigt kommer jag ner på runt 230Wh/km fortfarande motorvägsfart.

Uppsala-Karlstad (290km) med 21" nonstop i motvind med snittförbrukning på 229Wh/km tog cirka tre timmar.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7068
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av fth »

Geni87 skrev:
12-16% högre än S eller X? Eller ett medelvärde på båda?
12% högre än X och 16% högre än S i motorvägshastighet (70mph) var resultatet av beräkningen som jag hittade.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

MDurante skrev:
Verdi skrev:
HelectriC skrev:
Jeppe_E skrev:
TeslaTissel skrev:
...
Såg den precis, men mjukvaruuppdateringen verkar inte ha hjälpt. Den är fortfarande törstig. 30kWh vid 130 (125 km/h) är typ dubbelt så mycket som Model 3.
M3 har i deras test en förbrukning på 20 kWh/100km, så dubbelt blir det kanske inte, mer 50% upp.

Låter mycket det. Nästan som en Model S med 21".
Nja nu överdriver du lite. Kör jag 120-130 med 21" snittar jag någonstans mellan 255-270Wh/km vintertid med full värme, kör jag försiktigt kommer jag ner på runt 230Wh/km fortfarande motorvägsfart.

Uppsala-Karlstad (290km) med 21" nonstop i motvind med snittförbrukning på 229Wh/km tog cirka tre timmar.

Sorry, tyckte det stod 100 km/h.
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

fth skrev:
Geni87 skrev:
12-16% högre än S eller X? Eller ett medelvärde på båda?
12% högre än X och 16% högre än S i motorvägshastighet (70mph) var resultatet av beräkningen som jag hittade.

/fth

Skiljer det inte mer mellan S och X?
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Laban »

Geni87 skrev:
Man kan aldrig stänga av magnetiseringen av rotorn - i och med permanentmagneterna. Den kommer därför ha större förluster än en asynkronmaskin om den bara "snurrar med".
Men varför skulle man låta motorn "snurra med" ?

Om inte den ena motorn är betydligt effektivare än den andra finns det som jag ser det ingen större vits med detta.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Teslared »

Det kan ju vara så att vid något driftsläge är en ensam motor effektivare än de båda motorerna ihop, som delar på jobbet att driva bilen. Antagligen inte så vanligt dock.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Laban »

Teslared skrev:
Det kan ju vara så att vid något driftsläge är en ensam motor effektivare än de båda motorerna ihop, som delar på jobbet att driva bilen. Antagligen inte så vanligt dock.
Det förutsätter som sagt att den ena motorn är effektivare än den andra, något som kanske kan vara fallet vid vissa hastigheter beroende på utväxling. Men det kan inte röra sig om någon större effekt för att motorn ska motsvara frihjul. Skickar man 250hk till främre och 1hk till bakre motorn spelar effektiviteten i den bakre motorn inte någon större roll.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Teslared »

Laban skrev:
Teslared skrev:
Det kan ju vara så att vid något driftsläge är en ensam motor effektivare än de båda motorerna ihop, som delar på jobbet att driva bilen. Antagligen inte så vanligt dock.
Det förutsätter som sagt att den ena motorn är effektivare än den andra, något som kanske kan vara fallet vid vissa hastigheter beroende på utväxling. Men det kan inte röra sig om någon större effekt för att motorn ska motsvara frihjul. Skickar man 250hk till främre och 1hk till bakre motorn spelar effektiviteten i den bakre motorn inte någon större roll.
Jag förstår inte riktigt hur du menar. Effektiviteten hos båda motorerna spelar ju roll vid olika driftslägen för att bedöma om det är vettigt att stänga av den ena motorn. Sannolikt så är det här ganska ovanligt.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Laban »

Teslared skrev:
Jag förstår inte riktigt hur du menar. Effektiviteten hos båda motorerna spelar ju roll vid olika driftslägen för att bedöma om det är vettigt att stänga av den ena motorn. Sannolikt så är det här ganska ovanligt.
Effektiviteten spelar roll men även om man inte kan låta en motor löpa helt fritt så kan man förstås välja hur man ska fördela effekten. Tänk 99% av effekten till den motor som ska driva bilen och 1% till motorn som i Induction fallet skulle löpa fritt. Eventuella skillnader i effektivitet ger då minimal skillnad i total effektivitet.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av ippii »

Laban skrev:
Teslared skrev:
Jag förstår inte riktigt hur du menar. Effektiviteten hos båda motorerna spelar ju roll vid olika driftslägen för att bedöma om det är vettigt att stänga av den ena motorn. Sannolikt så är det här ganska ovanligt.
Effektiviteten spelar roll men även om man inte kan låta en motor löpa helt fritt så kan man förstås välja hur man ska fördela effekten. Tänk 99% av effekten till den motor som ska driva bilen och 1% till motorn som i Induction fallet skulle löpa fritt. Eventuella skillnader i effektivitet ger då minimal skillnad i total effektivitet.
Är det därför TM3 AWD har permanentmagnet bak och induktion fram? Så frammotorn kan rulla?
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Laban »

ippii skrev:
Är det därför TM3 AWD har permanentmagnet bak och induktion fram? Så frammotorn kan rulla?
Min tes (killgissning) är enligt det jag nämnde nej. Jag tänker mig att det beror på att induktionsmotorn är billigare.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Teslared »

Laban skrev:
Teslared skrev:
Jag förstår inte riktigt hur du menar. Effektiviteten hos båda motorerna spelar ju roll vid olika driftslägen för att bedöma om det är vettigt att stänga av den ena motorn. Sannolikt så är det här ganska ovanligt.
Effektiviteten spelar roll men även om man inte kan låta en motor löpa helt fritt så kan man förstås välja hur man ska fördela effekten. Tänk 99% av effekten till den motor som ska driva bilen och 1% till motorn som i Induction fallet skulle löpa fritt. Eventuella skillnader i effektivitet ger då minimal skillnad i total effektivitet.
Den här diskussionen börjar bli lite hypotetisk snart tycker jag. Du kanske menar samma sak som jag, men effektiviteten hos båda motorerna spelar ju roll i bedömningen om totaleffektiviteten ska bli så bra som möjligt. Man kan ju inte strunta i effektiviteten hos den avstängda motorn. Det är ju orsaken till att man stänger av den!
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av ippii »

Laban skrev:
ippii skrev:
Är det därför TM3 AWD har permanentmagnet bak och induktion fram? Så frammotorn kan rulla?
Min tes (killgissning) är enligt det jag nämnde nej. Jag tänker mig att det beror på att induktionsmotorn är billigare.
Konstigt, när man köper tvättmaskin så är ju de med induktionsmotor de dyra. ;)
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Skriv svar