Jaguar I-Pace

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

mati skrev:
Verdi skrev:
Jo, fast hur mycket laddar man på SuC på ett år egentligen? Hur många pengar rör det sig om? Jag tror jag laddar max 500 kWh publikt per år. Säg 5:-/kWh och det är ändå bara 2 500:- per år. För min del är det försumbart. Den stora grejen med SuC är ju smidigheten, tillgängligheten och kapaciteten.
Precis, fördelen med SuC är inte att det är gratis, för det är det ju ändå inte egentligen. Fördelen är tillgängligheten. Skulle det finnas ett liknande laddnätverk som fungerar för alla elbilar, men som kostar pengar, så skulle jag inte bry mig om kostnaden. Det duger så länge det fungerar, är snabbt, inte skapar köer och finns på tillräckligt många ställen. Många krav förvisso...
Ett viktigt tillägg imo är smidigheten... Skulle man kunna ladda i ALLA länder utan brickor, kort, appar, pinkoder osv med automatisk debitering från konto eller kort så absolut. Problemet är ju att det krävs en uppsjö olika abonnemang osv bara för Sverige. En resa genom Europa ska vi inte ens tala om...

Jag tycker också betalningen är sekundär, men gällande smidighet och tillgänglighet så tror jag det kommer dröja väldigt, väldigt länge innan någon konkurrent är ikapp. Tesla står ju inte still heller, de kommer fortsätta bygga och utveckla SUC-nätverket.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

Pontus skrev:
Har inte läst hela tråden om Jaggan men hur mycket likström kommer den kunna att laddas med?
Nästa fråga blir väl hur svårt rent tekniskt skulle det vara att bygga en adapter som göra du kan ladda Jaggan (och andra bilar) på SuC? Lite hårdvara och översättning från ett protokoll till ett annat. Sedan tillkommer givetvis förhandlingarna med Tesla om rätten att ladda där.
Men vore inte det en ganska bra idé om man kunde sälja en adapter som passar på SuC och där det ingår en betaltjänst för det man laddar, dvs du behöver inte bry dig när du kommer dit den känner igen adaptern och dit kort blir debiterat?
Tror inte Tesla är öppna för det just nu. För ett par år sedan absolut, men nu skalar man ju upp så snabbt man kan för att klara anstormningen av Model 3. Tror inte man vill riskera ytterligare köer vid SUCs pga andra tillverkares bilar.

Har faktiskt ingen gissning om man kommer klara att öka kapaciteten snabbare än antalet bilar framöver eller vice versa. Klarar man att bygga kapacitet snabbare så kanske man öppnar upp för samarbeten längre fram.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av joel80 »

I många andra trådar är vi ganska överens om att det t.ex i ett garage i hyreshuset eller bostadsrättsföreningen inte behövs mer än 16A enfas för att elbilslivet ska bli smidigt. Många klarar sig t.o.m väldigt bra med bara 10A.

Jag förstår att det är smidigt med trefas, men varför är det plötsligt en sån dealbraker? Med 16A enfas får man i mer än 40kwh per natt. Hur många kör mer än 20 mil varje dag? Utan att ladda något under dagen.

Om den nu kommer med skapligt snabb snabbladdning för när man kör långt bör det väl inte vara några större problem om den inte kan ladda trefas?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

joel80 skrev:
I många andra trådar är vi ganska överens om att det t.ex i ett garage i hyreshuset eller bostadsrättsföreningen inte behövs mer än 16A enfas för att elbilslivet ska bli smidigt. Många klarar sig t.o.m väldigt bra med bara 10A.

Jag förstår att det är smidigt med trefas, men varför är det plötsligt en sån dealbraker? Med 16A enfas får man i mer än 40kwh per natt. Hur många kör mer än 20 mil varje dag? Utan att ladda något under dagen.

Om den nu kommer med skapligt snabb snabbladdning för när man kör långt bör det väl inte vara några större problem om den inte kan ladda trefas?
Du vet att det handlar om att hitta ett litet argument som gör att man komplett kan diskvalificera en elbil? Model 3ingen dragkrok? Nej, då går den bort. Ipace inte 3-fas? Då gör den bort. Audis nästa elbil ingen sätevärme i baksätet? Nej, den går bort ;)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av vigge50 »

joel80 skrev:
I många andra trådar är vi ganska överens om att det t.ex i ett garage i hyreshuset eller bostadsrättsföreningen inte behövs mer än 16A enfas för att elbilslivet ska bli smidigt. Många klarar sig t.o.m väldigt bra med bara 10A.

Jag förstår att det är smidigt med trefas, men varför är det plötsligt en sån dealbraker? Med 16A enfas får man i mer än 40kwh per natt. Hur många kör mer än 20 mil varje dag? Utan att ladda något under dagen.

Om den nu kommer med skapligt snabb snabbladdning för när man kör långt bör det väl inte vara några större problem om den inte kan ladda trefas?
Problemet är väll inte laddtiden utan att om du har en huvudsäkring hemma 16A så vill du inte belasta en fas med över 10A över natten en kall vinter när värmepump mm är igång. I en bostadsförening har du betydligt högre säkringar så där är kan du med stor sannolikhet ta 16A från en fas utan större problem ifall laddplatsen är konstruerad för det.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Bjelke »

vigge50 skrev:
joel80 skrev:
I många andra trådar är vi ganska överens om att det t.ex i ett garage i hyreshuset eller bostadsrättsföreningen inte behövs mer än 16A enfas för att elbilslivet ska bli smidigt. Många klarar sig t.o.m väldigt bra med bara 10A.

Jag förstår att det är smidigt med trefas, men varför är det plötsligt en sån dealbraker? Med 16A enfas får man i mer än 40kwh per natt. Hur många kör mer än 20 mil varje dag? Utan att ladda något under dagen.

Om den nu kommer med skapligt snabb snabbladdning för när man kör långt bör det väl inte vara några större problem om den inte kan ladda trefas?
Problemet är väll inte laddtiden utan att om du har en huvudsäkring hemma 16A så vill du inte belasta en fas med över 10A över natten en kall vinter när värmepump mm är igång. I en bostadsförening har du betydligt högre säkringar så där är kan du med stor sannolikhet ta 16A från en fas utan större problem ifall laddplatsen är konstruerad för det.
Korrektomento.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av mati »

Flera faser är alltid bättre än en. Man får samma laddtid med en tredjedel av strömmen. Samtidigt som man inte snedbelastar faserna mer än nödvändigt. Sen kan man ladda snabbare de gångerna man verkligen måste göra det. Med enfasladdning är jag fast i det lilla den ena fasen ger, max 3,6kW.
Dessutom, en bil som går att ladda med trefas kan utnyttja publika laddstolpar på ett mycket effektivare sätt än en enfasbil. Alltså även om man kanske klarar sig med enfasladdning hemma så vill man ju kanske ha lite mer kräm när man står nån annanstans och laddar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

Personligen sätter jag allt i perspektiv till prislappen. Hade den kostat 300.000:- mindre hade jag kanske kunnat acceptera enfas OCH avsaknad av laddnätverk.

Nu är den ju dyrare än Tesla tom. Samma pris som Model X men storlek som en Model Y (?). Skulle jag betala ännu mer för en elbil idag så skulle jag förvänta mig en förbättring jämfört med Teslan totalt sett. För mig är i-pacen i sin helhet en tydlig försämring (även om den har ett par fördelar som tex utseende och troligen detaljkvalitet i interiören).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Bjelke »

Legato skrev:
Personligen sätter jag allt i perspektiv till prislappen. Hade den kostat 300.000:- mindre hade jag kanske kunnat acceptera enfas OCH avsaknad av laddnätverk.

Nu är den ju dyrare än Tesla tom. Samma pris som Model X men storlek som en Model Y (?). Skulle jag betala ännu mer för en elbil idag så skulle jag förvänta mig en förbättring jämfört med Teslan totalt sett. För mig är i-pacen i sin helhet en tydlig försämring (även om den har ett par fördelar som tex utseende och troligen detaljkvalitet i interiören).
Helt sant.

Jag hade ju oxo hoppats på Jaggan, och hade den varit billigare så hade den ff varit intressant även med enfasladdning för då hade jag nog köpt en sån
mini-hemma-CCS-laddare som drar 3-fas (såklart) tex. (verkningsgraden hade dessutom blivit ungefär densamma)

Enfas-laddning på publika stolpar hade ff i en del fall varit lite pruttigt, men med rätt pris hade även det varit OK...

OSV.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
Personligen sätter jag allt i perspektiv till prislappen. Hade den kostat 300.000:- mindre hade jag kanske kunnat acceptera enfas OCH avsaknad av laddnätverk.

Nu är den ju dyrare än Tesla tom. Samma pris som Model X men storlek som en Model Y (?). Skulle jag betala ännu mer för en elbil idag så skulle jag förvänta mig en förbättring jämfört med Teslan totalt sett. För mig är i-pacen i sin helhet en tydlig försämring (även om den har ett par fördelar som tex utseende och troligen detaljkvalitet i interiören).
Vi vet faktiskt bara grundpriset än så länge. Den _kan_ ju vara fullutrustad som standard. Då är priset helt ok. Men troligen inte... Kan räkna till minst 4 dealbreakers för min del.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
Legato skrev:
Personligen sätter jag allt i perspektiv till prislappen. Hade den kostat 300.000:- mindre hade jag kanske kunnat acceptera enfas OCH avsaknad av laddnätverk.

Nu är den ju dyrare än Tesla tom. Samma pris som Model X men storlek som en Model Y (?). Skulle jag betala ännu mer för en elbil idag så skulle jag förvänta mig en förbättring jämfört med Teslan totalt sett. För mig är i-pacen i sin helhet en tydlig försämring (även om den har ett par fördelar som tex utseende och troligen detaljkvalitet i interiören).
Vi vet faktiskt bara grundpriset än så länge. Den _kan_ ju vara fullutrustad som standard. Då är priset helt ok. Men troligen inte... Kan räkna till minst 4 dealbreakers för min del.
Gör vi? Jag har iofs inte fått någon prisuppgift alls ännu (inte orkat snacka med säljaren än, är på semester) men tidigare i tråden har vi ju fått tre nivåer på norska priser med lite info ang utrustning samt:

940 900
1 078 900

Som svenska priser med en nivå "mellan". Tror man kan utgå ifrån att de tre utrustningsnivåerna är desamma mellan Sverige och Norge.

Vi "vet" ju dessutom att den enbart kommer med 90 kWh som alternativ... Så de 140k som diffar lär ju vara ren utrustning. Sen är väl frågan om man för 1,08 MSEK får den helt fullsmetad eller om det fortfarande finns en rad tillägg...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av erbo73 »

Priset 1078' är för en fullsmetad bil. Tillkommer gör metallic (i 2 olika prisklasser) samt uppgradering av fälgar till 22" (som jag tyckte han sa kostade 22000). Drag kostar såklart extra också, ingen prisuppgift dock på det.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

erbo73 skrev:
Priset 1078' är för en fullsmetad bil. Tillkommer gör metallic (i 2 olika prisklasser) samt uppgradering av fälgar till 22" (som jag tyckte han sa kostade 22000). Drag kostar såklart extra också, ingen prisuppgift dock på det.
OK, tack för infon! Så mao runt 1150 för "allt".
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
erbo73 skrev:
Priset 1078' är för en fullsmetad bil. Tillkommer gör metallic (i 2 olika prisklasser) samt uppgradering av fälgar till 22" (som jag tyckte han sa kostade 22000). Drag kostar såklart extra också, ingen prisuppgift dock på det.
OK, tack för infon! Så mao runt 1150 för "allt".

Fast det var norska priser? Det är väl utan moms? Eller hur fungerar det?
Användarvisningsbild
Kullen
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 28 feb 2017 20:24
Ort: Malevik

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Kullen »

Det är de svenska priserna inkl moms.
BMW X5 45e
BMW IX xDrive40
Audi Q4 e-tron
väntar på BMW i4 M50
väntar på Audi Q8 e-tron

http://---
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av vigge50 »

erbo73 skrev:
Priset 1078' är för en fullsmetad bil. Tillkommer gör metallic (i 2 olika prisklasser) samt uppgradering av fälgar till 22" (som jag tyckte han sa kostade 22000). Drag kostar såklart extra också, ingen prisuppgift dock på det.
Om du kollar på Jauars hemsida på t ex F-Pace så finns det först olika motorer, sen kommer olika variante(sport eller lyx) och efter det finns det en lång lista på tillval där långt ifrån alla ingår i dyraste varianten, varför skulle det vara annolunda med I-Pace? Inte ens värme i framsätet är standard för dyraste varianten ut@n kostar 4600 kr extra. Fyr-zoner klimatkontroll kostar 18 800 kr extra, är detta standard för I-Pace eller kommer det inte finnas att ens välja?

http://ipaper.ipapercms.dk/NicChristian ... E/?page=16
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av erbo73 »

vigge50 skrev:
erbo73 skrev:
Priset 1078' är för en fullsmetad bil. Tillkommer gör metallic (i 2 olika prisklasser) samt uppgradering av fälgar till 22" (som jag tyckte han sa kostade 22000). Drag kostar såklart extra också, ingen prisuppgift dock på det.
Om du kollar på Jauars hemsida på t ex F-Pace så finns det först olika motorer, sen kommer olika variante(sport eller lyx) och efter det finns det en lång lista på tillval där långt ifrån alla ingår i dyraste varianten, varför skulle det vara annolunda med I-Pace? Inte ens värme i framsätet är standard för dyraste varianten ut@n kostar 4600 kr extra. Fyr-zoner klimatkontroll kostar 18 800 kr extra, är detta standard för I-Pace eller kommer det inte finnas att ens välja?

http://ipaper.ipapercms.dk/NicChristian ... E/?page=16
Fyrzons klimat ingick i First Edition liksom Headup display. Skillnaden annars ner till HSE var annars extra mycket skinn (framgick dock inte var, antar instrumentbräda?), blanksvarta sidofönsterrammar och lite annat lull-lull. HSE kostade om jag minns rätt kring 1020', så 60000 mindre för den.

Med all säkerhet kommer det framöver mer gå att individualisera i-Pacen hur som helst (och tills dess har de säkert lärt sig vilken laddare vi skandinaver vill ha...) men det dröjer nog ett tag.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Zalman3 »

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
p1457
elbilist
Inlägg: 293
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av p1457 »

Snart kanske inte bilarna behöver trefas AC-laddning.

http://new.abb.com/ev-charging/dc-home-chargers

Skulle göra susen för min leaf.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Bjelke »

p1457 skrev:
Snart kanske inte bilarna behöver trefas AC-laddning.

http://new.abb.com/ev-charging/dc-home-chargers

Skulle göra susen för min leaf.
Ja det var ju lite det jag skrev om tidigare i tråden :)
Det skulle lösa hemmaladdningen iaf (dock inte på jobbet eller på köpcenter osv)...
Dom kostar en slant men börjar bli någorlunda prisvärda iaf...

Fast det är ff lite knäppt att dom inte har det i alla inbyggda laddare från början kan man ju tycka (iaf nu när elbilarna funnits ett tag)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av vigge50 »

90 minuuter, tiden det tar å lade 80% med 50 kW DC
Visst, det behöver inte betyda att högre effekt inte kommer erbjudas men är det verkligen något att skryta om med stora siffror på sida 21?
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av jpetters »

Donna beskriver ju konceptbilen. Jag fick den Tyska (Schweiz) versionen för ca ett år sedan. Så kan nog ha hänt en del sen dess.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

vigge50 skrev:
90 minuuter, tiden det tar å lade 80% med 50 kW DC
Visst, det behöver inte betyda att högre effekt inte kommer erbjudas men är det verkligen något att skryta om med stora siffror på sida 21?
I den jag läste, samt vid presentationen, var de även stolta över det ganska risiga CW-värdet ;)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av frippan »

Fully charged tar en provtur i en tidig utgåva av bilen.

Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av joel80 »

Och i Fully Charged så nämner han att domhar bilar ute i Sverige och Ryssland för att testa bl.a traction control. Typ vinterkörning!! Är det ingen som bor uppåt nära dom där sjöarna dom brukar hålla till på och provköra nya bilar? :D Åk dit varje dag och spoinera!
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Skriv svar