Jaguar I-Pace

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
Det kan inte vara dyrt med 3-fasladdare. Sono Sion, som ska kosta SEK 210000, får CCS med 3-fas AC. Om det blir 11 eller 22 kW är inte bestämt än.
Skillnaden mellan en enfas-likriktare och en trefas-likriktare är nästan löjligt liten, däremot så är själva laddaren dyrare
om man antar att den har större effekt (fast inga enorma summor då heller om man ser till vad delarna kostar).
Jämför man då två skapligt lika varianter så lär det ju bli enfas på 32A och trefas på 16A och där är inte skillnaden i
effekt speciellt stor och alltså skulle dom kosta ungefär lika mycket att tillverka, jämför man däremot en enfas-laddare
på på 16A och en trefas på 16A så blir skillnaden lite större (men långt ifrån tredubbla priset).
Hur som haver så är det ändå bara korkat att inte erbjuda oss det.

Vill man krångla till det så kan man ju såklart ha en enfasladdare som man sedan tar tre stycken likadana av när man
bygger en trefas-variant och då blir det självklar dyrare...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Beigler »

Jag var förbi Jaguar i Danderyd idag och tog mig en titt på bilen.

Jag har aldrig suttit i en Jaguar förut och var lite nyfiken på om finishen skiljer sig så fantastiskt mycket från en Tesla. Visst, det är skillnad, men jag skulle inte säga att den på något sätt gör att Jaguaren överglänser alla andra lyxigheter som X-en har. (Sköna säten bak, självstängande förardörr, fwd (ja, jag älskar dem, de är sjuukt praktiska när man har småbarn i barnstol) osv)

I övrigt känns det helt klart löjligt att jämföra X med I-pace. Lite som att jämföra Volvo XC90 med en V50 bara för att båda har bensinmotor och dragkrok. Den har medelmåttigt bagage bak och i princip inget alls där fram. Kort och gott en mycket mindre bil.

Den kanske är en bra bil för de med behov av mindre utrymme än vad X har. Men när man skjuter så fel med reklamen blir åtminstone jag bara besviken och osugen när man ser den i verkligheten. Dumt enligt mig.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av bylund »

Även jag var förbi Danderyd idag, och är förvånad att alla jämför med Model X. Den är klart närmre Model S, även t o m mindre än den.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

bylund skrev:
Även jag var förbi Danderyd idag, och är förvånad att alla jämför med Model X. Den är klart närmre Model S, även t o m mindre än den.
Den är tom kortare än Model 3 ;)

Jag håller helt med om att den ej kan jämföras med Model X. Men samtidigt är det ganska smart av Jaguar att så det fröet... Det är som att BMW skulle lansera en ny X3a som en "Q7 dödare". Alla hade bara skrattat och förstått det orimliga, men pga frånvaron av elektriska SUVs så verkar strategin funka för Jaguar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4183
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av nek0 »

HelectriC skrev:
nek0 skrev:
nek0 skrev:
HelectriC skrev:
Det måste ju finnas en anledning till att så få elbilar har 3-fas. Det måste ju ha nåt med konstruktionen av elsystemet att göra antar jag. Hade det varit som att montera 18 istället för 17 tums hjul, så hade det ju inte varit nåt problem, men det är ju uppenbarligen det.
Anledningen är att ingen vill sälja elbilar.. Alla har elbilar i sortimentet bara för att de måste. Tesla har elbilar som få kan köpa och de andra har elbilar som få vill ha
Nej, det köper jag inte. Möjligtvis Fiat e500 och MB B electric, men de övriga är nog i allra högsta grad intresserade av att sälja sina elbilar. Leaf och eGolf tex är både populära och säljer bra. Jaguar gör ju ingen hemlighet av att de verkligen satsar på elektriskt och säger öppet att det är framtiden för Jaguar.
Jo bilarna är populära men tillgången äe obefintlig. Bara Tesla har lite batterier. Väntetiden för en Vw Golf dirsel är max 3 månader . Vad ärr väntetiden för en el Golf?
Det är ju två olika problem, tillgång på batteriet och viljan att sälja. Oavsett så känner jag inte det hör hemma i denna tråd. Du får skapa en ny om du vill diskutera det vidare.[/quote]
Var det jag som började prata om anledningen?
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Beigler »

Legato skrev:

Den är tom kortare än Model 3 ;)

Jag håller helt med om att den ej kan jämföras med Model X. Men samtidigt är det ganska smart av Jaguar att så det fröet... Det är som att BMW skulle lansera en ny X3a som en "Q7 dödare". Alla hade bara skrattat och förstått det orimliga, men pga frånvaron av elektriska SUVs så verkar strategin funka för Jaguar.
Jag är tveksam om strategin funkar. Att det blir en snackis är inte det viktigaste i längden. Att sälja bilar är det som räknas.

Just nu tror jag att de lockar fel kunder till bilhallarna och de egentliga köparna stannar hemma då de tror att bilen är för stor.

Men men, framtiden lär utvisa. Det viktiga och vad som är positivt, oavsett om laddaren är fel etc, är att detta är ett till rent elbilsalternativ.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4183
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av nek0 »

vigge50 skrev:
nek0 skrev:
HelectriC skrev:
nek0 skrev:
HelectriC skrev:
Det måste ju finnas en anledning till att så få elbilar har 3-fas. Det måste ju ha nåt med konstruktionen av elsystemet att göra antar jag. Hade det varit som att montera 18 istället för 17 tums hjul, så hade det ju inte varit nåt problem, men det är ju uppenbarligen det.
Anledningen är att ingen vill sälja elbilar.. Alla har elbilar i sortimentet bara för att de måste. Tesla har elbilar som få kan köpa och de andra har elbilar som få vill ha
Jo bilarna är populära men tillgången äe obefintlig. Bara Tesla har lite batterier. Väntetiden för en Vw Golf dirsel är max 3 månader . Vad ärr väntetiden för en el Golf?
Om Volkswagen inte satsat alls på elbilar så hade nog knappast tidigare i vintras gått ut och sagt att de skulle dubbla produktionen väll?

https://electrek.co/2017/12/27/vw-doubl ... ng-demand/
vigge50 jag tror att du missförstått mig. Alla satsar ju på elbilar, men ingen har tillräckligt med bilar för försäljning och därför har vi bilar som få kan köpa eller bilar som få vill köpa. Därför har vi bilar med kort räckvidd, långsam laddning ingen dragkrok jättelång leveranstid och mycket annat negativt. Om några år när alla hunnit med utvecklingen och batteri fabriker kommer vi att ha elbilar som de flesta kan och vill köpa. De är på gång var så säker men just nu är det ganska tunt.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av vigge50 »

nek0 skrev:
vigge50 skrev:
nek0 skrev:
Jo bilarna är populära men tillgången äe obefintlig. Bara Tesla har lite batterier. Väntetiden för en Vw Golf dirsel är max 3 månader . Vad ärr väntetiden för en el Golf?
Om Volkswagen inte satsat alls på elbilar så hade nog knappast tidigare i vintras gått ut och sagt att de skulle dubbla produktionen väll?

https://electrek.co/2017/12/27/vw-doubl ... ng-demand/
vigge50 jag tror att du missförstått mig. Alla satsar ju på elbilar, men ingen har tillräckligt med bilar för försäljning och därför har vi bilar som få kan köpa eller bilar som få vill köpa. Därför har vi bilar med kort räckvidd, långsam laddning ingen dragkrok jättelång leveranstid och mycket annat negativt. Om några år när alla hunnit med utvecklingen och batteri fabriker kommer vi att ha elbilar som de flesta kan och vill köpa. De är på gång var så säker men just nu är det ganska tunt.
Men är den låga tillgången på elbilarna verkligen för att tillverkarna inte vill sälja elbilar eller är det för att det missbedömde efterfrågan? Jag har sätt gamla kvartalsrapporter från Tesla där de trodde Model X hade en potential till 15-20 000 bilar per år, förra året sålde de nästan 50 000 Model X. Tesla har själv sagt att de fick skruva upp planerna för Model 3 produktionen för att efterfrågan var större än vad de trodde, betyder de enligt din definition att Tesla inte vill sälja elbilar?
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4183
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av nek0 »

vigge50 skrev:
nek0 skrev:
vigge50 skrev:
nek0 skrev:
Jo bilarna är populära men tillgången äe obefintlig. Bara Tesla har lite batterier. Väntetiden för en Vw Golf dirsel är max 3 månader . Vad ärr väntetiden för en el Golf?
Om Volkswagen inte satsat alls på elbilar så hade nog knappast tidigare i vintras gått ut och sagt att de skulle dubbla produktionen väll?

https://electrek.co/2017/12/27/vw-doubl ... ng-demand/
vigge50 jag tror att du missförstått mig. Alla satsar ju på elbilar, men ingen har tillräckligt med bilar för försäljning och därför har vi bilar som få kan köpa eller bilar som få vill köpa. Därför har vi bilar med kort räckvidd, långsam laddning ingen dragkrok jättelång leveranstid och mycket annat negativt. Om några år när alla hunnit med utvecklingen och batteri fabriker kommer vi att ha elbilar som de flesta kan och vill köpa. De är på gång var så säker men just nu är det ganska tunt.
Men är den låga tillgången på elbilarna verkligen för att tillverkarna inte vill sälja elbilar eller är det för att det missbedömde efterfrågan? Jag har sätt gamla kvartalsrapporter från Tesla där de trodde Model X hade en potential till 15-20 000 bilar per år, förra året sålde de nästan 50 000 Model X. Tesla har själv sagt att de fick skruva upp planerna för Model 3 produktionen för att efterfrågan var större än vad de trodde, betyder de enligt din definition att Tesla inte vill sälja elbilar?
Tesla vill sälja bilar men som jag skrev innan få kan köpa en så dyr bil. Mercedes hade en elektrisk B klass var är den? Hyundai ser att man kan sälja hur många som helst IONIQ och ändå planerar 18600 st Kona. Läste någonstans att bara i Norge 15000 personer väntar på Hyundai Kona.
Jag tror inte på sagan om missbedömningen . För mig är det medvetet.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Laban »

nek0 skrev:
Jag tror inte på sagan om missbedömningen . För mig är det medvetet.
Med tanke på att Model 3 fick 400k reservationer så kan man tycka att de borde vara väldigt medvetna om att efterfrågan finns där. Men frågan är väl om batterierna finns där.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av LarsL »

erbo73 skrev:

Håller med. När jag köpte min första elbil hade jag ingen aning om exakt hur viktigt det är med 3-fasladdare. Det blev en i3 och att den var utrustad med 3-fas har varit väldigt bra (dock för biltypen ingen deal breaker). Insåg dock då att bil med större batteri MÅSTE ha 3-fasladdare.
För mig var det precis tvärtom. Innan jag köpte Leafen så trodde jag att 3-fas laddning var nödvändigt för att bilen skulle funka i vardagen. Nu efter två år inser jag att man klarar sig galant med 1-fas 10A trots dagliga resor på 7 mil.
Jag skulle alltså inte betala typ 10000kr extra för att få 3-fas laddning på Leafen.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av lator »

LarsL skrev:
erbo73 skrev:

Håller med. När jag köpte min första elbil hade jag ingen aning om exakt hur viktigt det är med 3-fasladdare. Det blev en i3 och att den var utrustad med 3-fas har varit väldigt bra (dock för biltypen ingen deal breaker). Insåg dock då att bil med större batteri MÅSTE ha 3-fasladdare.
För mig var det precis tvärtom. Innan jag köpte Leafen så trodde jag att 3-fas laddning var nödvändigt för att bilen skulle funka i vardagen. Nu efter två år inser jag att man klarar sig galant med 1-fas 10A trots dagliga resor på 7 mil.
Jag skulle alltså inte betala typ 10000kr extra för att få 3-fas laddning på Leafen.
Det är ju helt beroende på räckvidden och ditt körschema men helt klart är det positivt med trefas om något oförutsett skulle inträffa eller om man som jag har 6 mil in till stan och behöver ladda men inte nödvändigtvis på en snabladdare... Dessutom så är det ju lättare att balansera lasten när man delar den på tre faser.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Henrik Torphammar »

lator skrev:
Dessutom så är det ju lättare att balansera lasten när man delar den på tre faser.
Det är också individuellt. Min värmepump är 1fas. ja, alla mina förbrukare är 1fas. 3fas hade inte hjälp mig i den bemärkelsen men fortfarande kunnat ladda 3ggr så fort om jag vill huttra i ett kallt och nedsläckt hus haha.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Jerker »

Jag har en luft-vattenvärmepump på en fas, en stödjande elpatron på en och varmvattenberedare på en. Jag har 16A in i huset och kan utan problem ladda på 8A 3-fas och få 5,5 kW. Om det är panik och jag bara måste ha så snabb laddning som möjligt på kort tid (händer lite då och då) kan jag stänga av värmen och VVB och köra 11 kW in i bilen. Då hinner jag få rätt många mil på en timme. Det funkar även på vintern när det är kallt. Övriga förbrukare som lampor, kyl o frys m.m. gör inte att säkringen går.

Jag vill inte ha en bil med bara 1-fas AC. Jag hade inte greppat de här sakerna innan jag bestämde mig för att leasa en Zoe. Det stod mellan den och en Leaf, men Renault var den enda som just då erbjöd privatleasing. Jag har haft mycket mer användning av snabbare hemmaladdning än snabb landsvägsladdning, men CCS hade ju varit att föredra, det förstår jag idag.
IMG_20180311_153048.jpg
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av jpetters »

Tittade på I-Pace idag på Genève bilmässa. Trevlig bilen men gillade inte den djupa instrumentbrädan och satt lite trångt med höger ben mot mittkonsolen.
Den är ju som många påpekat mycket mindre än Model X. Mer som en Golf i kupén. Men vill man ha en schysst andrabil med AWD och range är den inte fel alls.
Den blir intressant att se vad den verkliga rangen är med de saftiga 22" hjulen.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

jpetters skrev:
Tittade på I-Pace idag på Genève bilmässa. Trevlig bilen men gillade inte den djupa instrumentbrädan och satt lite trångt med höger ben mot mittkonsolen.
Den är ju som många påpekat mycket mindre än Model X. Mer som en Golf i kupén. Men vill man ha en schysst andrabil med AWD och range är den inte fel alls.
Den blir intressant att se vad den verkliga rangen är med de saftiga 22" hjulen.
Fast som en Golf håller jag inte alls med om. Golfen har 2620mm axelavstånd och Ipace 3000mm, det är STOR skillnad det. När jag ställde in förarstolen i Ipace efter mig själv (180cm) så satt jag mycket rymligt bakom mig själv med ca 10cm! mellan knä och ryggstöd på förarstolen, det är mer än i Model S. Men rymden i Ipace är inte lika luftig som i Model S, mycket pga mittkonsolen och annan utformning av instrumentbrädan.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Laban »

HelectriC skrev:
Fast som en Golf håller jag inte alls med om. Golfen har 2620mm axelavstånd och Ipace 3000mm, det är STOR skillnad det. När jag ställde in förarstolen i Ipace efter mig själv (180cm) så satt jag mycket rymligt bakom mig själv med ca 10cm! mellan knä och ryggstöd på förarstolen, det är mer än i Model S. Men rymden i Ipace är inte lika luftig som i Model S, mycket pga mittkonsolen och annan utformning av instrumentbrädan.
Precis. När det gäller bagage har i-Pace 659l vilket är samma som F-Pace, t.o.m några liter mer, jämför ex med Hyundai Kona som har 332l, Kia Niro som har 432l. Så även om i-Pace ser liten och kompakt ut så är det kanske mer en funktion av den framflyttade förarpositionen, korta huven. Nya XC60 har som jämförelse 505 liter.

Läste förresten precis recensionen av vår käre vän Jan Berggren, har nog redan nämnts här - https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... en-i-pace/
Men den är billigare än konkurrerande Tesla Model X och då laddar Jaguar I-Pace snabbare och går längre på det fulladdade batteriet.
I dagsläget står det 50 kW på Jaguars hemsida. Och även när/om man stöder 100 kW så finns det i dagsläget inte några laddare. Något som man som recensent kanske borde nämna, förutom då att Model X precis som i-Pace är klassen större än Niro är klassen större än i-Pace.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Jerker »

Laban skrev:
Läste förresten precis recensionen av vår käre vän Jan Berggren, har nog redan nämnts här - https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... en-i-pace/
Men den är billigare än konkurrerande Tesla Model X och då laddar Jaguar I-Pace snabbare och går längre på det fulladdade batteriet.
I dagsläget står det 50 kW på Jaguars hemsida. Och även när/om man stöder 100 kW så finns det i dagsläget inte några laddare. Något som man som recensent kanske borde nämna, förutom då att Model X precis som i-Pace är klassen större än Niro är klassen större än i-Pace.
"laddar snabbare" Var fick han det ifrån? Den laddar varken snabbare på DC eller AC? Det är verkligen häpnadsväckande hur dåligt påläst han är. Och han får betalt för att vara det!
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

Jerker skrev:
Laban skrev:
Läste förresten precis recensionen av vår käre vän Jan Berggren, har nog redan nämnts här - https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... en-i-pace/
Men den är billigare än konkurrerande Tesla Model X och då laddar Jaguar I-Pace snabbare och går längre på det fulladdade batteriet.
I dagsläget står det 50 kW på Jaguars hemsida. Och även när/om man stöder 100 kW så finns det i dagsläget inte några laddare. Något som man som recensent kanske borde nämna, förutom då att Model X precis som i-Pace är klassen större än Niro är klassen större än i-Pace.
"laddar snabbare" Var fick han det ifrån? Den laddar varken snabbare på DC eller AC? Det är verkligen häpnadsväckande hur dåligt påläst han är. Och han får betalt för att vara det!
Mycket märkligt - men inte ovanligt inom journalistkåren. Det vi vet är väl att Jaguar har sagt att den åtminstone kommer stödja 100 kW DC-laddning, om det i framtiden blir mer än så vet vi ingenting om.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Svart på vitt att det kommer en svagare version
3E4B6069-1C51-4931-8652-DC3C29EA2F57.png
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Och tillgänglig batterikapacitet inkl att det är på 388V
F86CAF48-F473-443C-9781-013799405C2C.png
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

HelectriC skrev:
Och tillgänglig batterikapacitet inkl att det är på 388V
Intressant! Och eftersom det verkar vara samma batteri är det upplagt för "mjukvarutrimning"! :P
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av vigge50 »

Då ligger det mitt emellan Teslas 75 och 100 kWh batterier om man kollar på användbar kapacitet, något närmre 75 kWh.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

vigge50 skrev:
Då ligger det mitt emellan Teslas 75 och 100 kWh batterier om man kollar på användbar kapacitet, något närmre 75 kWh.
Hur ser den användbara kapaciteten ut för Teslas 75 och 100 kWh batterier?
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av vigge50 »

Geni87 skrev:
vigge50 skrev:
Då ligger det mitt emellan Teslas 75 och 100 kWh batterier om man kollar på användbar kapacitet, något närmre 75 kWh.
Hur ser den användbara kapaciteten ut för Teslas 75 och 100 kWh batterier?
För 75 är den användbara 72,6 kWh och för 100 är det 98,4 kWh.

Tidigare batterier skilde det betydligt mer mellan beteckning och användbar kapacitet.

https://www.google.se/amp/s/electrek.co ... acity/amp/
Skriv svar