Jaguar I-Pace

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

vigge50 skrev:
Det jag menar är att man bör jämföra två bilar med samma funktioner och som finns på marknaden samtidigt. Om fyra säten räcker för dig så är det bra men de betyder inte att jaguar I Pace och Model X är helt jämförbara allmänt, bara under dina önskemål. Man skulle kunna skriva lång inlägg om hur I Pace är alldeles för dyr och sen säga att Renault Zoe passar för en, det betyder dock inte att de är jämförbara och bör ha samma pris. Då jag varken vet pris, räckvidd, funktioner mm för I Pace eller Model S om ett och ett halvt år så kommer jag inte säga nu vilken som är mest prisvärd, den diskussionen kan vi ta om ett och ett halv år när vi har mer info.
Absolut. Man är ju sig själv närmast. :)

Jag har en uppsättning krav och önskemål och allt utöver det är saker jag inte vill lägga alltför mycket pengar på. Så får jag en I-Pace för 800 tusen så är det bättre än en Model X för 1,3 miljoner även om den är har fler sittplatser. Att det inte alls funkar för 3-barnsfamiljen med en I-Pace är en annan sak.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Svenssons skrev:
Håller med dig om att P och Ludicrous inte är något som jag skulle vilja betala 500tkr extra som är prisskillnaden mellan 100D och P100D med Ludicrous. Det finns garanterat fler som inte tycker att det är prisvärt men sedan finns det tillräckligt många som ändå tycker att det är OK att betala 500tkr för just P och Ludicrous vilket gör att Tesla kan ta dessa pengar för detta. Jag ser inget fel i detta, det är ju en löjligt lite om man jämför med de 6-7 miljoner kronor extra som Super Sport-versionen av Bugatti Veyron kostar jämfört med grundmodellen...
Lite fjantigt att jämföra en Tesla med Veyron utifrån 0-100 tiden. Det är ju inte därför folk köper en Veyron. En Veyron är ju en statusbil för de snuskigt rika. Driftskostnaderna är löjliga. Oljebyte kostar väl typ 70 tusen och en uppsättning däck flera hundra tusen.

Vad gäller sportbilar allmänt så använder de sin prestanda till att köra på racingbana och/eller köra snuskigt fort på Autobahn. En Tesla kan inte göra nåt av det utan är en ren bruksbil. 0-100 är inte användbart till något utan har historiskt använt som en måttstock på hur snabb en bil är. Att Tesla är bra på den siffran är ju ballt men det betyder ju ingenting. Särskilt inte i Sverige om man ska vara i närheten av laglig.
Jag gjorde inte jämförelsen mellan bilarna. Det jag jämförde var att biltillverkarna (alltså inte enbart Tesla) har modellpaket som kan vara ruskigt dyra och inte alls prisvärt för att få toppmodellen med max prestanda. Tror att i princip alla större biltillverkare har det på sina premiumbilar. Ingen är tvingad att välja dyraste utrustningspaketet men tillverkarna kan ta ut dessa priser eftersom tillräckligt många ändå väljer att betala pengen det kostar.

Du kan ju fortsätta att sura över att P och Ludicrous kostar hutlösa pengar enligt mig men vad spelar det för roll? Det är ju upp till köparen att avgöra om det är värt pengarna precis som det är upp till köparen av en Veyron att välja att betala 6-7 miljoner extra för Super Sport-paketet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av vigge50 »

Verdi skrev:
Svenssons skrev:
Verdi skrev:

Att Jaguar skulle ha så dyra tillval har jag svårt att tro. Den borde väl ligga som en BMW ungefär. Vet att man redan nu får jättemycket utrustning för 120 tusen på nya 5-serien. Innovation Edition. Så en fullt tillräcklig utrustningsnivå utöver standard hamnar nog på 100-200 tusen på I-Pace. Dvs "på gatan priset" hamnar nog på 750-900 tusen färdigutrustad, prutad och klar.

Det är bara Tesla fan boys som köper bilar för uppåt 2 miljoner utan att få särskilt mycket för det jämfört med en bil för halva priset. Ja, jag betalar iaf inte uppåt en miljon för den där 0-100 gimmicken.
På en BMW kan du också plocka på utrustning som dubblar ingångspriset. När jag köpte min Model X fanns ingen bil som ens med dubbla pengen mot det jag gav hade den utrustning som jag var ute efter. Den utrustning som jag främst var ute efter var "ren eldrift", "minst 30 mil räckvidd" och "möjlighet för 6 passagerare". Jag köpte inte alls bilen för accelerationen eller hästkrafterna. Min förra bil var en Kia Ceed och jag har aldrig haft en tanke på att köpa någon bil av de gamla premiummärkena eftersom jag tycker de kostar för mycket. Det finns ännu inget annat bilmärke än Tesla som kan erbjuda den utrustning som jag vill ha men jag hoppas att Jaguar, BMW, Audi, VW, Toyota, Volvo och alla de övriga bilmärkena kommer till skott snarast. Jag vill inte behöva betala 1 miljon till för nästa bil bara för att ingen annan tillverkare erbjuder den utrustning som jag är intresserad av.
Möjligen om du maxar en "billig" bil som t ex 520d. Annars är det inte fråga om såna pengar.

Det jag främst tänker på är prisskillnaden mellan P100D och en vanlig 90D. För mig erbjuder P100D ett litet mervärde men redan 90D är mer än snabb nog.
Kolla på Jaguar F-pace, nu är det förvisso även lite skillnad i vilken utrustning som ingår men den dyraste modellen med stark motor kostar ungefär 350 000 kr mer än instegsvarianten så Tesla är inte själva om att ta extra betalt för mer prestanda.
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Seregon »

Det trevligaste vore helt klart om det kom en I-Pacemodell motsvarande deras billigaste F-Pace. Då skulle det bedömt landa på ungefär samma nivå som Model 3.
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Seregon skrev:
Det trevligaste vore helt klart om det kom en I-Pacemodell motsvarande deras billigaste F-Pace. Då skulle det bedömt landa på ungefär samma nivå som Model 3.
Deras billigaste F-Pace med motsvarande prestanda ja. Räkna inte med samma pris som för snåldieseln, det lär inte ske.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
Legato skrev:
Bjorn skrev:
Självklart bra med konkurrens. Det tycker jag med. Så välkommen I-pace! Jag kommer att hålla koll på den med intresse, men förbokar inte just nu. Min tanke var bara att I-Pace är mer konkurrent till Model S än till Model 3 och att model 3 med all rätt kan få vara lite "enklare".

Model S kan ju också komma i nån ny uppdaterad version med nya finesser strax efter eller kanske tom innan Model 3 börjar levereras i stor skala. Jag tror inte alla på Tesla sitter med Model 3 enbart.
Jag har jättesvårt att förstå varför man inte bokar om man har minsta lilla intresse. Det handlar ju om en kostnad på ca 500:-, dvs mindre än en promille av bilens pris.

500:-? 10 tusen är väl reservationsbeloppet för I-Pace? Funderar på att betala in det utifall det ser ut att bli bra. Tror den kommer att ligga väldigt bra till om den får tillgång till SC-nätverket. Även om den kostar 750 tkr så är ju det klart billigare än en Model S/X och klart mer praktisk än Model 3 som bara kommer som sedan och antagligen får rätt litet bagage/blir svårlastad. Dvs som sport familjebil i mellanstorlek blir den klockren. Säkert väldigt fina material och hög finish också.
10.000:- är inte en kostnad. Beloppet dras av vid köpet alternativt returneras om du inte köper. De effektiva kostnaden är alltså den riskjusterade räntan för perioden.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

vigge50 skrev:
Verdi skrev:
Svenssons skrev:
Verdi skrev:

Att Jaguar skulle ha så dyra tillval har jag svårt att tro. Den borde väl ligga som en BMW ungefär. Vet att man redan nu får jättemycket utrustning för 120 tusen på nya 5-serien. Innovation Edition. Så en fullt tillräcklig utrustningsnivå utöver standard hamnar nog på 100-200 tusen på I-Pace. Dvs "på gatan priset" hamnar nog på 750-900 tusen färdigutrustad, prutad och klar.

Det är bara Tesla fan boys som köper bilar för uppåt 2 miljoner utan att få särskilt mycket för det jämfört med en bil för halva priset. Ja, jag betalar iaf inte uppåt en miljon för den där 0-100 gimmicken.
På en BMW kan du också plocka på utrustning som dubblar ingångspriset. När jag köpte min Model X fanns ingen bil som ens med dubbla pengen mot det jag gav hade den utrustning som jag var ute efter. Den utrustning som jag främst var ute efter var "ren eldrift", "minst 30 mil räckvidd" och "möjlighet för 6 passagerare". Jag köpte inte alls bilen för accelerationen eller hästkrafterna. Min förra bil var en Kia Ceed och jag har aldrig haft en tanke på att köpa någon bil av de gamla premiummärkena eftersom jag tycker de kostar för mycket. Det finns ännu inget annat bilmärke än Tesla som kan erbjuda den utrustning som jag vill ha men jag hoppas att Jaguar, BMW, Audi, VW, Toyota, Volvo och alla de övriga bilmärkena kommer till skott snarast. Jag vill inte behöva betala 1 miljon till för nästa bil bara för att ingen annan tillverkare erbjuder den utrustning som jag är intresserad av.
Möjligen om du maxar en "billig" bil som t ex 520d. Annars är det inte fråga om såna pengar.

Det jag främst tänker på är prisskillnaden mellan P100D och en vanlig 90D. För mig erbjuder P100D ett litet mervärde men redan 90D är mer än snabb nog.
Kolla på Jaguar F-pace, nu är det förvisso även lite skillnad i vilken utrustning som ingår men den dyraste modellen med stark motor kostar ungefär 350 000 kr mer än instegsvarianten så Tesla är inte själva om att ta extra betalt för mer prestanda.
Det går i princip att göra en BMW hur dyr som helst med alla "individual" tillval... Tesla är inte ens nära när det gäller att kräma ut extrem marginal för utrustning.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Det känns högst sannolikt att I-Pace får minst lika mycket eller mer utrustningstillval än F-Pace har idag, vilket iså fall betyder bl.a. HUD, öppna bakluckan med fotviftande, nån slags variant av AP med adaptiv farthållare och filhållningsassistent, nåt slags vattentätt armband som ersätter nyckeln om man tränar och inte kan ha med sig den vanliga nyckeln eller mobilen.
Blir bra tror jag!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Bjelke »

HelectriC skrev:
...nåt slags vattentätt armband som ersätter nyckeln om man tränar och inte kan ha med sig den vanliga nyckeln eller mobilen.
Blir bra tror jag!
Shit det har inte jag sett, det skulle vara svinbra för mig iaf! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Bjelke skrev:
HelectriC skrev:
...nåt slags vattentätt armband som ersätter nyckeln om man tränar och inte kan ha med sig den vanliga nyckeln eller mobilen.
Blir bra tror jag!
Shit det har inte jag sett, det skulle vara svinbra för mig iaf! :)
Ja, det är kul att Jaguar (som jag tidigare för det mesta har sett som lite konservativt och stelt) faktiskt har en del nytänk och kul idéer. Jag blir mer och mer övertygad om att I-Pace kan bli riktigt trevlig. Återstår bara den stora frågan om laddning snabbare än 50kW eller inte :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Seregon »

HelectriC skrev:
Bjelke skrev:
HelectriC skrev:
...nåt slags vattentätt armband som ersätter nyckeln om man tränar och inte kan ha med sig den vanliga nyckeln eller mobilen.
Blir bra tror jag!
Shit det har inte jag sett, det skulle vara svinbra för mig iaf! :)
Ja, det är kul att Jaguar (som jag tidigare för det mesta har sett som lite konservativt och stelt) faktiskt har en del nytänk och kul idéer. Jag blir mer och mer övertygad om att I-Pace kan bli riktigt trevlig. Återstår bara den stora frågan om laddning snabbare än 50kW eller inte :?
och pris, för oss vanliga dödliga utan eget företag att leasa på. ;)
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Seregon skrev:
HelectriC skrev:
Bjelke skrev:
HelectriC skrev:
...nåt slags vattentätt armband som ersätter nyckeln om man tränar och inte kan ha med sig den vanliga nyckeln eller mobilen.
Blir bra tror jag!
Shit det har inte jag sett, det skulle vara svinbra för mig iaf! :)
Ja, det är kul att Jaguar (som jag tidigare för det mesta har sett som lite konservativt och stelt) faktiskt har en del nytänk och kul idéer. Jag blir mer och mer övertygad om att I-Pace kan bli riktigt trevlig. Återstår bara den stora frågan om laddning snabbare än 50kW eller inte :?
och pris, för oss vanliga dödliga utan eget företag att leasa på. ;)
Ja absolut! MS och MX har blivit alldeles för dyra och M3 blir antagligen för liten för oss.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av erbo73 »

Har en känsla att en BRA utrustad i-pace tyvärr kommer gå på närmare 1,2 mkr. Slåss mot mig själv lite här. Är väldigt nära att slänga in 10000 i reservation, men brukar undvika att köpa första årsmodellen av en ny bilmodell (alla nya har ju tyvärr barnsjukdomar). Utseendet är ju klockrent. Får model X att se ut som en flodhäst.

Vad gäller laddning kan man ju hoppas att den åtminstone kommer att stödja 100 kW CCS, eller att den enkelt går att uppgradera.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

erbo73 skrev:
Har en känsla att en BRA utrustad i-pace tyvärr kommer gå på närmare 1,2 mkr. Slåss mot mig själv lite här. Är väldigt nära att slänga in 10000 i reservation, men brukar undvika att köpa första årsmodellen av en ny bilmodell (alla nya har ju tyvärr barnsjukdomar). Utseendet är ju klockrent. Får model X att se ut som en flodhäst.

Vad gäller laddning kan man ju hoppas att den åtminstone kommer att stödja 100 kW CCS, eller att den enkelt går att uppgradera.
Och om du lägger deposition så kommer du aldrig klara av att låta bli att köpa eller? Jag börjar känna mig som lite av en papegoja, men fattar fortfarande inte logiken med att inte deponera när man får pengarna tillbaka om man inte köper...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av mati »

erbo73 skrev:
Utseendet är ju klockrent. Får model X att se ut som en flodhäst.
:lol: :lol: Jag håller faktiskt med.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

mati skrev:
erbo73 skrev:
Utseendet är ju klockrent. Får model X att se ut som en flodhäst.
:lol: :lol: Jag håller faktiskt med.
Mitt namn på MX är "Moby Dick" ;)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

mati skrev:
erbo73 skrev:
Utseendet är ju klockrent. Får model X att se ut som en flodhäst.
:lol: :lol: Jag håller faktiskt med.
Jag också trots att jag kör X. Men det är tveksamt om det är värt offrandet av utrymmen och CW-värde. Är ju relativt risigt CW på i-Pacen.

Har faktiskt aldrig ansett att X är vacker, den ser ok ut, men är en maaaagiskt bra bil. Skulle personligen aldrig ens överväga byte till S, även om S är riktigt vacker. När det gäller vacker så har jag min F-Type som jag tycker är den vackraste bilen av alla på marknaden idag. Dock är cupén ännu lite snyggare än min cab :)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Bjelke »

Legato skrev:
mati skrev:
erbo73 skrev:
Utseendet är ju klockrent. Får model X att se ut som en flodhäst.
:lol: :lol: Jag håller faktiskt med.
Jag också trots att jag kör X. Men det är tveksamt om det är värt offrandet av utrymmen och CW-värde. Är ju relativt risigt CW på i-Pacen.

Har faktiskt aldrig ansett att X är vacker, den ser ok ut, men är en maaaagiskt bra bil. Skulle personligen aldrig ens överväga byte till S, även om S är riktigt vacker. När det gäller vacker så har jag min F-Type som jag tycker är den vackraste bilen av alla på marknaden idag. Dock är cupén ännu lite snyggare än min cab :)
Håller med, F-type är fruktanslöst snygg! :)
Kanske därför man föll för model S oxo ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Laban »

Legato skrev:
mati skrev:
erbo73 skrev:
Utseendet är ju klockrent. Får model X att se ut som en flodhäst.
:lol: :lol: Jag håller faktiskt med.
Jag också trots att jag kör X. Men det är tveksamt om det är värt offrandet av utrymmen och CW-värde. Är ju relativt risigt CW på i-Pacen.
Ja det är lätt att glömma bort att även om Jaguar kallar I-Pace en SUV så är den ungefär lika stor som Volvo V60 cross-country. Bara 1.5 cm högre som exempel.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Laban skrev:
Legato skrev:
mati skrev:
erbo73 skrev:
Utseendet är ju klockrent. Får model X att se ut som en flodhäst.
:lol: :lol: Jag håller faktiskt med.
Jag också trots att jag kör X. Men det är tveksamt om det är värt offrandet av utrymmen och CW-värde. Är ju relativt risigt CW på i-Pacen.
Ja det är lätt att glömma bort att även om Jaguar kallar I-Pace en SUV så är den ungefär lika stor som Volvo V60 cross-country. Bara 1.5 cm högre som exempel.
bilkategorier har ju blivit lika snurrigt som bilarnas modellbetäckningar. en BMW 540i har en 3-liters 6a, tidigare betydde det 4-liters 8a. En Merca AMG 63 har en 4-liters V8, tidgare betydde det 6,3 (eller iaf 6,2) liters V8.
En Model X kallas SUV när den egentligen är en lite högre familjevan. En I-Pace kallas SUV när den egentligen är en lite högre kombi, världen har blivit konstig :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

Bjelke skrev:
Legato skrev:
mati skrev:
erbo73 skrev:
Utseendet är ju klockrent. Får model X att se ut som en flodhäst.
:lol: :lol: Jag håller faktiskt med.
Jag också trots att jag kör X. Men det är tveksamt om det är värt offrandet av utrymmen och CW-värde. Är ju relativt risigt CW på i-Pacen.

Har faktiskt aldrig ansett att X är vacker, den ser ok ut, men är en maaaagiskt bra bil. Skulle personligen aldrig ens överväga byte till S, även om S är riktigt vacker. När det gäller vacker så har jag min F-Type som jag tycker är den vackraste bilen av alla på marknaden idag. Dock är cupén ännu lite snyggare än min cab :)
Håller med, F-type är fruktanslöst snygg! :)
Kanske därför man föll för model S oxo ;)
Ja de har en hel del drag gemensamt verkligen!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

HelectriC skrev:
Laban skrev:
Legato skrev:
mati skrev:
erbo73 skrev:
Utseendet är ju klockrent. Får model X att se ut som en flodhäst.
:lol: :lol: Jag håller faktiskt med.
Jag också trots att jag kör X. Men det är tveksamt om det är värt offrandet av utrymmen och CW-värde. Är ju relativt risigt CW på i-Pacen.
Ja det är lätt att glömma bort att även om Jaguar kallar I-Pace en SUV så är den ungefär lika stor som Volvo V60 cross-country. Bara 1.5 cm högre som exempel.
bilkategorier har ju blivit lika snurrigt som bilarnas modellbetäckningar. en BMW 540i har en 3-liters 6a, tidigare betydde det 4-liters 8a. En Merca AMG 63 har en 4-liters V8, tidgare betydde det 6,3 (eller iaf 6,2) liters V8.
En Model X kallas SUV när den egentligen är en lite högre familjevan. En I-Pace kallas SUV när den egentligen är en lite högre kombi, världen har blivit konstig :D
Nja... Familjevans är extremt sällan fyrhjulsdrivna samt brukar ha skjutdörrar. Men visst blandning av SUV o FV kanske.

Ang BMW så har det aldrig indikerat cylindrar, bara volym. 20 har funnits både som fyra o sexa, 50 som tia och tolva (kanske åtta också) tex.

Jag förstår dem, hade varit svårt att inte göra som de gjorde med tanke på downsizing och programmerade effekter/vridmoment.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Legato skrev:
HelectriC skrev:
Laban skrev:
Legato skrev:

Jag också trots att jag kör X. Men det är tveksamt om det är värt offrandet av utrymmen och CW-värde. Är ju relativt risigt CW på i-Pacen.
Ja det är lätt att glömma bort att även om Jaguar kallar I-Pace en SUV så är den ungefär lika stor som Volvo V60 cross-country. Bara 1.5 cm högre som exempel.
bilkategorier har ju blivit lika snurrigt som bilarnas modellbetäckningar. en BMW 540i har en 3-liters 6a, tidigare betydde det 4-liters 8a. En Merca AMG 63 har en 4-liters V8, tidgare betydde det 6,3 (eller iaf 6,2) liters V8.
En Model X kallas SUV när den egentligen är en lite högre familjevan. En I-Pace kallas SUV när den egentligen är en lite högre kombi, världen har blivit konstig :D
Nja... Familjevans är extremt sällan fyrhjulsdrivna samt brukar ha skjutdörrar. Men visst blandning av SUV o FV kanske.

Ang BMW så har det aldrig indikerat cylindrar, bara volym. 20 har funnits både som fyra o sexa, 50 som tia och tolva (kanske åtta också) tex.

Jag förstår dem, hade varit svårt att inte göra som de gjorde med tanke på downsizing och programmerade effekter/vridmoment.
[/quote]

jo absolut, jag förstår också varför man gör så, men det är ändå snurrigt för folk som inte är lika insatta som oss som hänger på forum tex.
Ang SUV, så skulle jag nog inte enbart avvisa van pga att den har fyrhjulsdrift. Falkvingedörrarna är ju en fancy variant av skjutdörrar. Det är dörrar som ska underlätta att få in barn (och andra) i bilen helt enkelt. MX är en väldigt praktisk bil med många funktioner som underlättar familjelivet och den känns betydligt mer van än SUV. Men det är klart att många absolut vill övertyga sig själva att dom köpt en SUV eftersom det antagligen inte är lika kul att säga att man har en van, det kan jag förstå :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

HelectriC skrev:

jo absolut, jag förstår också varför man gör så, men det är ändå snurrigt för folk som inte är lika insatta som oss som hänger på forum tex.
Ang SUV, så skulle jag nog inte enbart avvisa van pga att den har fyrhjulsdrift. Falkvingedörrarna är ju en fancy variant av skjutdörrar. Det är dörrar som ska underlätta att få in barn (och andra) i bilen helt enkelt. MX är en väldigt praktisk bil med många funktioner som underlättar familjelivet och den känns betydligt mer van än SUV. Men det är klart att många absolut vill övertyga sig själva att dom köpt en SUV eftersom det antagligen inte är lika kul att säga att man har en van, det kan jag förstå :D
Personligen struntar jag 100% i vad man kallar modellen, bilen är grym det är det enda som betyder något för mig.

Jag tror du får svårt att övertyga tex Lamorghiniägare med falkvingedörrar att deras dörrar egentligen är skjutdörrar. Du får även svårt att övertyga mig om den saken... :D

Men vad är det som gör att MX inte är en SUV i ditt tycke?

Om vi kör Wikipedias definition av SUV tex:
"Stadsjeep (även kallat suv efter engelska sport utility vehicle eller suburban utility vehicle) är en större personbil som kombinerar framkomligheten hos ett terrängfordon med komforten i en personbil. De är vanligtvis konstruerade med ett fem dörrars kombikarosseri, fem eller sju sittplatser, fyrhjulsdrift samt en stark motor."

Jag har tidigare haft en Range Rover Evoque och en BMW X6, bilar som nog alla kallar SUV? Om man bara skulle gå på definitionen ovan så är nog MX mer SUV än dessa. Evoquen hade bara tre dörrar och är inte särskilt stor och har inte särskilt stark motor. X6an är ganska usel i terräng. Båda dessa har dessutom mer cupéliknande drag än vad MX har, som är närmare "kombikarosseri". Evoquen säljs för övrigt även med tvåhjulsdrift...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Laban »

HelectriC skrev:
Men det är klart att många absolut vill övertyga sig själva att dom köpt en SUV eftersom det antagligen inte är lika kul att säga att man har en van, det kan jag förstå :D
Fast det är väl främst utseendet det beror på. Man vill inte köra omkring i något som ser ut som en van. Tillverkarna försöker därför med de klassiska SUV knepet, dvs stora fälgar. Renault Grand Scenic har ex numera 20" fälgar som standard:

Bild

Sen får var och en avgöra om den är snygg, men man förstår att de vill att folk ska tänka crossover snarare än klassisk minivan. Jaguar tänkte nog samma, håll nere höjden på bilen och få längre räckvidd samt 23" däck (konceptet) för att den ska se ut som mer som en SUV än en kombi/hatchback.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Skriv svar