Jaguar I-Pace

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av TeslaTissel »

HelectriC skrev:
Jag blir provocerad varje gång detta ämne tas upp. Hur i alla glödheta bananer kan det vara en skillnad mellan en elbil och en hybrid som kör på eldrift eller en mycket tyst bensinbil? Varför är det bara elbilar som ska ha detta fjantiga ljud som kanske!!! hjälper till en tyst dag utan väder, andra trafikanter, övriga ljud i omgivningen etc?
Jag instämmer också!
Körde själv en diesel-hybrid där jag endast upplevde bekymmer när jag backade. (När elmotorn drog).

Tex när man är på främmmande ort mitt i nassen, mörkret, och inser att man just kört in på fel gata eller har hamnat mot enkelriktat.
Med endast el-motor så hörs man inget vidare. Och så är sikten ibland begränsad på grund av att det rör sig mycket folk kring bilen.

Så om det skall vara något så skulle det vara för backande, men nja. Överflödigt kanske?

Vad tror ni i Tesla-kommittén för elbilens bevarande? Hehe.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Jerker »

Jag har väl påmint om det förut, men under andra halvan av 1800-talet fanns en lag i England som bl.a. innebar att 100 meter före varje ångvagn (och senare alla motordrivna fordon) skulle en person med röd varningsflagga gå och maxhastigheten var 6 km/h. Det skulle också i varje korsning tutas, slås på triangel osv. Alltså en massa regler som skulle förhindra att bilarna skulle bli populära, tämligen oblyg lobbying från hästbranschen.

Alltså, inget nytt under solen.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

Jerker skrev:
Jag har väl påmint om det förut, men under andra halvan av 1800-talet fanns en lag i England som bl.a. innebar att 100 meter före varje ångvagn (och senare alla motordrivna fordon) skulle en person med röd varningsflagga gå och maxhastigheten var 6 km/h. Det skulle också i varje korsning tutas, slås på triangel osv. Alltså en massa regler som skulle förhindra att bilarna skulle bli populära, tämligen oblyg lobbying från hästbranschen.

Alltså, inget nytt under solen.
Fast här är det ju inte hästbranschen aka ICE-branschen som står för lobbandet, utan främst olika organisationer för blinda människor. Dessa obeskrivligt dumma externa ljud kommer även gälla för hybrider som kör helt elektriskt, det var hybridernas popularitet som lyfte frågan.

"Japan issued guidelines for such warning devices in January 2010 and the U.S. approved legislation in December 2010. The U.S. National Highway Traffic Safety Administration issued its final ruling in February 2018, and requires the device to emit warning sounds at speeds less than 18.6 mph (30 km/h) with compliance by September 2020, but 50% of "quiet" vehicles must have the warning sounds by September 2019. The European Parliament approved legislation that requires the mandatory use of "Acoustic Vehicle Alerting Systems" for all new electric and hybrid electric vehicles within five years after publication of the final approval of the April 2014 proposal to comply with the regulation."

"As a result of increased sales of hybrid electric vehicles in several countries, some members of the blind community have raised concerns about the noise reduction when those vehicles operate in all-electric mode, as blind people or the visually impaired consider the noise of combustion engines a helpful aid while crossing streets and feel quiet hybrids could pose an unexpected hazard."

Här har vi en chans att få en tystare stadsmiljö och så ska vi förstöra det med massa externa högtalare på bilarna... :lol: :evil:
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Jag kommer att identifiera säkringen eller högtalaren för denna idiotfunktion och deaktivera hela skiten :idea:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Jerker »

HelectriC skrev:
Jag kommer att identifiera säkringen eller högtalaren för denna idiotfunktion och deaktivera hela skiten :idea:
Ja, eftersom det ingår i föreskriften om ljudet att man ska kunna stänga av det tillfälligt med en brytare inne i kupén så kommer det att bli omöjligt för polisen att veta om man gjort detta eller om det är avstängt permanent.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Bjelke »

Även organisationer för blinda kan få "input" från andra håll, nu orkar jag inte sitta och googla hela dagen för det lär väl ta ett tag att hitta
men det har skrivits en del om detta, det är iaf inte så enkelt som att blindas organisationer kom på detta problem bara helt på egen hand utan
fick detta utifrån (av företag/organisationer som vill bromsa elektrifieringen), "problemet" initierades av "andra"...

Det ska bli intressant att se hur detta hanteras när alla (typ) stora bygger elbilar, då är jag ganska säker på att diverse tyska bilföretag "helt plötsligt" börjar
arbeta för att dessa regler ändras/tas bort, när det drabbar deras egna modeller så blir det nog andra tongångar, när deras fina direktörer ska ha bilar som
gör en massa kräk-ljud.
Tänk en stor parkering där ALLA fordon gör en massa mer eller mindre sanslösa ljud, fy fan va jäkla värdelöst, då kommer väl förbundet för hörselskadade att börja lobba
för riskerna för hörselskador istället :lol:

Tyvärr så är väl det här nu nästan irreversibelt eller iaf ett jäkla meck att få bort reglerna :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av OfarligTesla »

Någon som vet om ipace finns att kika på i Stockholmsområdet?
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av TeslaTissel »

Jerker skrev:
HelectriC skrev:
Jag kommer att identifiera säkringen eller högtalaren för denna idiotfunktion och deaktivera hela skiten :idea:
Ja, eftersom det ingår i föreskriften om ljudet att man ska kunna stänga av det tillfälligt med en brytare inne i kupén så kommer det att bli omöjligt för polisen att veta om man gjort detta eller om det är avstängt permanent.
Här finns en liten nöt att knäcka!
Hur kommer det sig då att Jaguar påstår att det inte skall gå att stänga av funktionen??

”Our potentially life-saving technology cannot be switched off and as the leading charity for people with sight loss, we are pleased to have the support of Guide Dogs to ensure real people are at the heart of our product testing.”

Får även intrycket att det här nog inte kommer att bli så efterfrågat, och undrar om reglerna ens kommer att gå att få igenom?

I England har det fått stor uppmärksamhet i varje fall.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av TeslaTissel »

Bjelke skrev:
Även organisationer för blinda kan få "input" från andra håll, nu orkar jag inte sitta och googla hela dagen för det lär väl ta ett tag att hitta
men det har skrivits en del om detta, det är iaf inte så enkelt som att blindas organisationer kom på detta problem bara helt på egen hand utan
fick detta utifrån (av företag/organisationer som vill bromsa elektrifieringen), "problemet" initierades av "andra"...

Det ska bli intressant att se hur detta hanteras när alla (typ) stora bygger elbilar, då är jag ganska säker på att diverse tyska bilföretag "helt plötsligt" börjar
arbeta för att dessa regler ändras/tas bort, när det drabbar deras egna modeller så blir det nog andra tongångar, när deras fina direktörer ska ha bilar som
gör en massa kräk-ljud.
Tänk en stor parkering där ALLA fordon gör en massa mer eller mindre sanslösa ljud, fy fan va jäkla värdelöst, då kommer väl förbundet för hörselskadade att börja lobba
för riskerna för hörselskador istället :lol:

Tyvärr så är väl det här nu nästan irreversibelt eller iaf ett jäkla meck att få bort reglerna :(
Länkarna finns i min första kommentar kring detta.
Tråkigt, men detta forums format är alldeles för gammalt och gör att man inte lätt hittar tidigare kommentarer
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Svenssons »

Blinda lär få mer nytta av att bilarna, alltså samtliga, låter mindre. Då kommer de både kunna göra bilarna samtidigt som de kan höra cyklister och andra trafikanter lättare. Om alla ska överrösta varandra lär det inte bli lätt för de blinda. Huvudansvaret ligger dock på förararen. Det är den som har ansvaret. Man kan ju säga att föraren har svårt att höra de gående. Ska vi kräva att det sätts ringklockor som konstant låter på dessa tysta gående trafikanterna?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av 12man »

Skönt argument..

When they travel at under 20kph (12 mph) the vehicles can barely be heard, especially by cyclists or pedestrians listening to music through headphones.

Tänk på blodtrycket nu
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av LarsL »

Jag har och kommer försöka ta bort dessa oljud på alla mina elbilar. Ljuden kommer inte hjälpa någon och framför allt inte de som använder hörlurar.
Det vi skulle kunna behöva är en liten ringklocka typ det som spårvagnar eller cyklar har. Det skulle räcka för att uppmärksamma omgivningen om att en bil är påväg emot dem.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Svenssons »

http://www.theweek.co.uk/electric-cars/ ... ning-sound
Jaguar has had to abandon a UFO-inspired version of the artificial sound generator on its I-Pace electric car because the noise was distracting pedestrians.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av TeslaTissel »

Svenssons skrev:
http://www.theweek.co.uk/electric-cars/ ... ning-sound
Jaguar has had to abandon a UFO-inspired version of the artificial sound generator on its I-Pace electric car because the noise was distracting pedestrians.
Det är ett missförstånd - Den meningen refererar till att de tidigare lade ned den förra lösningen man arbetade på.
Länk: https://www.motoringresearch.com/car-ne ... -approved/
Skärmavbild 2018-10-13 kl. 16.28.17.png
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Svenssons »

TeslaTissel skrev:
Svenssons skrev:
http://www.theweek.co.uk/electric-cars/ ... ning-sound
Jaguar has had to abandon a UFO-inspired version of the artificial sound generator on its I-Pace electric car because the noise was distracting pedestrians.
Det är ett missförstånd - Den meningen refererar till att de tidigare lade ned den förra lösningen man arbetade på.
Länk: https://www.motoringresearch.com/car-ne ... -approved/
Skärmavbild 2018-10-13 kl. 16.28.17.png
Jo, jag vet att de inte lagt ner ljudskapandet helt men det är ju ett bevis på den förvirring som kommer uppstå när det blir ett sammelsurium av olika ljud från olika bilar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av LarsL »

Jag har hittat lösningen på ljud problemet.

http://www.trotify.com

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Bjelke »

:lol:
Skicka det till alla som vart med och röstat fram förslaget...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

Bjelke skrev:
Även organisationer för blinda kan få "input" från andra håll, nu orkar jag inte sitta och googla hela dagen för det lär väl ta ett tag att hitta
men det har skrivits en del om detta, det är iaf inte så enkelt som att blindas organisationer kom på detta problem bara helt på egen hand utan
fick detta utifrån (av företag/organisationer som vill bromsa elektrifieringen), "problemet" initierades av "andra"...

Det ska bli intressant att se hur detta hanteras när alla (typ) stora bygger elbilar, då är jag ganska säker på att diverse tyska bilföretag "helt plötsligt" börjar
arbeta för att dessa regler ändras/tas bort, när det drabbar deras egna modeller så blir det nog andra tongångar, när deras fina direktörer ska ha bilar som
gör en massa kräk-ljud.
Tänk en stor parkering där ALLA fordon gör en massa mer eller mindre sanslösa ljud, fy fan va jäkla värdelöst, då kommer väl förbundet för hörselskadade att börja lobba
för riskerna för hörselskador istället :lol:

Tyvärr så är väl det här nu nästan irreversibelt eller iaf ett jäkla meck att få bort reglerna :(
Mja det beror ju på hur konspiratoriskt lagd man är. ;) Jag finner det inte osannolikt att det bland annat är blinda som har tagit upp en eventuell problematik kring att bilarna blir tystare. Jag tycker att det låter ganska långsökt att det skulle vara en produkt av någon slags lobbying för att bromsa elektrifieringen, men omöjligt är det självklart inte. Japan verkar ha varit tidigt ute med denna idioti, och där rullar många hybrider på vägarna från inhemska tillverkare. Har svårt att se att Toyota mfl skulle vilja sätta krokben för sig själva.

Det drabbar som sagt redan alla tillverkare som bygger hybrider eller elbilar, så mer eller mindre alla biltillverkare. Ja jag håller med, det kommer bli ett jävla oväsen. Vidrigt påfund det här, får hoppas att myndigheter och beslutsfattare inser att detta och tar bort kraven...
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Ok, så det gäller hybrider också? Det var nytt för mig. Men gör det inte bättre för det :(
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av TeslaTissel »

LarsL skrev:
Jag har hittat lösningen på ljud problemet.

http://www.trotify.com

Haha, de flesta aktar sig för hästar, men det blir ett jäkla ljud över slussen i Stockholm om alla cyklister skulle ha just den lösningen. :shock:
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av TeslaTissel »

Apropå Jaguars ljud-lösning för Jaguar I-Pace.

Forskere vil hjelpe blinde og svaksynte med å oppdage lydløse elbiler

https://www.nrk.no/trondelag/forskning- ... 1.14244805
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Fick precis samtal från ÅF om att min iPace har kommit till stan. Men eftersom jag åker på jobbresa lördag och blir borta i två veckor, så får den hellre stå hos ÅF än att jag hämtar ut den precis innan helgen. Blir spännande att hämta ut oavsett :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av chaffis75 »

HelectriC skrev:
Fick precis samtal från ÅF om att min iPace har kommit till stan. Men eftersom jag åker på jobbresa lördag och blir borta i två veckor, så får den hellre stå hos ÅF än att jag hämtar ut den precis innan helgen. Blir spännande att hämta ut oavsett :D
wow, spännande, kul att bilarna uppenbarligen nu börjar levereras till slutkund. Kollade på något klipp av Tesla Björn där Pavel kör i-pace, han verkade väldigt nöjd, hoppas du också blir de.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Bjelke »

Shit va spännande! :) "insider"-information :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av TeslaTissel »

Första Jaguar I-Pace levererad till USA

The first Jaguar I-PACE in North America has officially been delivered.
Jaguar has delivered the first I-PACE in North America to Mark and Holly Pascarella of Lakewood Ranch, Florida. Both of whom are the loyal customers to the brand.

It’s the first electric car in the family and according to Mark Pascarella, the I-PACE better fits his taste than a Tesla or any premium plug-in hybrids (sounds like confirmation that more conservative interiors find fans too).

https://insideevs.com/jaguar-delivers-first-i-pace-usa/
Skriv svar