Jaguar I-Pace

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av vigge50 »

90 minuuter, tiden det tar å lade 80% med 50 kW DC
Visst, det behöver inte betyda att högre effekt inte kommer erbjudas men är det verkligen något att skryta om med stora siffror på sida 21?
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2153
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av jpetters »

Donna beskriver ju konceptbilen. Jag fick den Tyska (Schweiz) versionen för ca ett år sedan. Så kan nog ha hänt en del sen dess.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

vigge50 skrev:
90 minuuter, tiden det tar å lade 80% med 50 kW DC
Visst, det behöver inte betyda att högre effekt inte kommer erbjudas men är det verkligen något att skryta om med stora siffror på sida 21?
I den jag läste, samt vid presentationen, var de även stolta över det ganska risiga CW-värdet ;)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av frippan »

Fully charged tar en provtur i en tidig utgåva av bilen.

Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av joel80 »

Och i Fully Charged så nämner han att domhar bilar ute i Sverige och Ryssland för att testa bl.a traction control. Typ vinterkörning!! Är det ingen som bor uppåt nära dom där sjöarna dom brukar hålla till på och provköra nya bilar? :D Åk dit varje dag och spoinera!
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av joel80 »

Legato skrev:
Personligen sätter jag allt i perspektiv till prislappen. Hade den kostat 300.000:- mindre hade jag kanske kunnat acceptera enfas OCH avsaknad av laddnätverk.

Nu är den ju dyrare än Tesla tom. Samma pris som Model X men storlek som en Model Y (?). Skulle jag betala ännu mer för en elbil idag så skulle jag förvänta mig en förbättring jämfört med Teslan totalt sett. För mig är i-pacen i sin helhet en tydlig försämring (även om den har ett par fördelar som tex utseende och troligen detaljkvalitet i interiören).
De argumentet köper jag. 22kw-stolpar blir inte lika användbara. Men att helt diskvalificera en bil för det.. Då ska man ofta röra sig och hamna i situationer där man bara måste ladda med 22kw.
Kanske om man bor långt norrut där det än så länge inte finns så många snabbladdare.


Jag laddar själv enfas 16A i villan jag bor i. Har eluppvärmt, endast 20A huvudsäkring.

Det enda jag behövt göra är att ställ in min bil på att inte ladda mellan 17:00-18:30. Det är då vi normalt lagar mat.. Innan jag ställde in det i bilen drog jag några säkringar vintertid och när man lagade nått med ugnen igång samt flera av plattorna. Hände inte alltid utan kanske var i samband med att varmvattenberedaren också startade eller nått annat i huset.
Förutom under den tiden har jag aldrig haft problem att dra 16A ur ett uttag. (Har ett CEE-uttag 1-fas 16A)


För vissa som ofta kommer hem med helt tomt batteri kan jag också förstå önskan av att snabbt kunna fylla på några mil om det är kvällsärenden som måste göras. Men de flesta lär väl ä då inte komma hem helt tomma var och varannan dag?

Prismässigt kan jag också hålla med er.. Med tanke på kostnaden borde det vara med.
Men är det en rejält bra bil i övrigt kanske det ändå inte är helt avgörande...?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Klintan »

joel80 skrev:
De argumentet köper jag. 22kw-stolpar blir inte lika användbara. Men att helt diskvalificera en bil för det.. Då ska man ofta röra sig och hamna i situationer där man bara måste ladda med 22kw.
Kanske om man bor långt norrut där det än så länge inte finns så många snabbladdare.
Redundansen försvinner om 22kW-stolpar inte kan användas. Behöver inte åka norrut för det. Här i Skaraborg är det tunt med snabbladdare, Skövde har en, Mariestad har en. Sen finns det ingen norrut längs E20 förrän Örebro. Kommer man till en upptagen eller trasig snabbladdare kan det vara bra med 22kW som reserv.
Elbilist sedan 2014
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Limbster »

Precis som Legato är inne på. Betalar man en miljon för en bil ska den fan ha allt som övriga elbilar har annars ska den naturligtvis dissas lite. Den är ju mer utrustad som en Leaf fast med större batteri och awd är det värt cirka 4 gånger priset? Vi får se om den säljer något i Sverige?
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av mati »

Klintan skrev:
joel80 skrev:
De argumentet köper jag. 22kw-stolpar blir inte lika användbara. Men att helt diskvalificera en bil för det.. Då ska man ofta röra sig och hamna i situationer där man bara måste ladda med 22kw.
Kanske om man bor långt norrut där det än så länge inte finns så många snabbladdare.
Redundansen försvinner om 22kW-stolpar inte kan användas. Behöver inte åka norrut för det. Här i Skaraborg är det tunt med snabbladdare, Skövde har en, Mariestad har en. Sen finns det ingen norrut längs E20 förrän Örebro. Kommer man till en upptagen eller trasig snabbladdare kan det vara bra med 22kW som reserv.
Exakt. Nu slapp jag skriva det. :) Mariestads laddare är dessutom trasig sedan december. Någon redundans i laddinfrastrukturen kan man än så länge inte prata om. Enfas funkar helt enkelt inte. Det är illa nog med tvåfas i min Tesla och laddning tar evigheter. Jag skulle fått fnatt om jag hade behövt vänta ytterligare dubbelt så lång tid.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Vasp »

jag trodde faktiskt att jag såg till några kamouflerade i-Pace på en parkerad biltransport på väg hem från jobbet i söndags. Tog mig en ordentlig titt men de kamouflerade bilarna hade alla avgasrör så då försvann min nyfikenhet. De icke kamouflerade bilarna på transporten var i alla fall från BMW.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av mati »

Vasp skrev:
jag trodde faktiskt att jag såg till några kamouflerade i-Pace på en parkerad biltransport på väg hem från jobbet i söndags. Tog mig en ordentlig titt men de kamouflerade bilarna hade alla avgasrör så då försvann min nyfikenhet. De icke kamouflerade bilarna på transporten var i alla fall från BMW.
Avgasröret kan ju ha varit fejkat iofs.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

Limbster skrev:
Precis som Legato är inne på. Betalar man en miljon för en bil ska den fan ha allt som övriga elbilar har annars ska den naturligtvis dissas lite. Den är ju mer utrustad som en Leaf fast med större batteri och awd är det värt cirka 4 gånger priset? Vi får se om den säljer något i Sverige?

Don't go there. Teslorna saknar skitmycket som borde finnas på en bil för en miljon så...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Don't go there. Teslorna saknar skitmycket som borde finnas på en bil för en miljon så...
Precis. Även om I-Pace skulle sakna trefasladdning så kommer den ju ha en del andra saker som en Tesla inte har. Inte nödvändigtvis elbilsrelaterade saker, men ändå sånt som man förväntar sig i en så pass dyr bil. När det gäller häftiga features kan jag inte tycka att vi är så himla bortskämda med våra Teslor som vissa gärna vill ge sken av. Du Verdi har häromdagen skrivit en liten lista med exempel på saker som inte finns i en Tesla och den listan kan göras än längre.
Om I-Pace inte kommer att vara extremt avskalad, vilket jag inte tror, så tycker jag inte att den är så himla dyr i jämförelse. Framförallt inte med tanke på att det är en elbil. En Jagga kostar ju alltid en del, även som fossilbil, så sett är merkostnaden för elbilen inte så stor egentligen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

Jag förväntar mig att Model Y blir ganska exakt lika stor som i-pace. Förväntar mig att den startar på ca 450k när den kommer. Jaggan alltså drygt dubbelt så dyr. Ungefär samma prisbild som den betydligt större Model X...

Jag äger som tidigare nämnt en F-Type 2016. Har också ägt en RR Evoque. Fin kvalitetskänsla på skinnet i JLR-bilar och passformen är nog något bättre, men i övrigt tycker jag kvalitetskänslan är avsevärt högre i en Tesla.

Verdi och Mati: Vad är det för funktioner ni får i en i-pace men ej i Teslan som ni tycker är intressanta? För mig är det bara utseendet som talar till i-Pace fördel.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av mati »

Legato skrev:
Verdi och Mati: Vad är det för funktioner ni får i en i-pace men ej i Teslan som ni tycker är intressanta? För mig är det bara utseendet som talar till i-Pace fördel.
Jag vet inte vad man får i en I-Pace, den har ju inte kommit än. Men om man tittar på de flesta andra bilar, det behöver inte ens vara samma prisklass, så kan man få (tillval eller standard) bland annat:
- Dynamiskt helljus med kurvljus
- Strålkastartvätt
- Uppvärmd vindruta
- Ventilerade stolar
- Massagestolar
- Massa olika färger och klädsel
- 4-zons klima
- Skärmar i nackstöden
- Säkerhetsfunktioner såsom döda-vinkel varning, fotgängar- och vilt-detektering
- Backradar
- Android auto / apple car play
- On-call service
- osv osv
Det betyder inte att man behöver allt detta, men det går att köpa om man vill ha det och om man har råd. I en Tesla går det inte att välja så mycket, alla bilar är i princip ganska lika. Det har nästan mer betydelse för bilens utrustningsnivå när den är byggd än vad ägaren har bockat i som tillval.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av mati »

Video med lite vinterkörning.
Nu säger Jaguar att I-Pace går att snabbladda med 100kW från 0-80% på 45 minuter. Men det verkar som att trefasladdning är ingenting vi kan räkna med.
https://www.jaguar.se/om-jaguar/koncept ... newsletter

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av erbo73 »

Ja, fortfarande fascinerad att de "glömde" en sån enkel sak. Säljaren ringde ju mig för några veckor sedan och bekräftade till mig att den inte fick 3-fasladdning. Nästa dag började jag blocketsurfa och nu kör jag Model S 90D istället. För mig är 3-fasladdning faktiskt viktigare än om den kan ta 50 eller 100 kW CCS (och 100-laddare finns det INTE många av i Sverige ännu...).

Sen blir det ganska fult att säga att den kan ta emot upp till 7,4 kW AC-laddning. Javisst, men hur många har avsäkrat med 32A hemma?
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Surfaren »

Det står ju "Inte nog med att I-PACE laddar tillräckligt snabbt och smidigt för att passa kundernas krav i vardagen..."

Så, 32A enfas är tillräckligt i vardagen. Basta.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

Surfaren skrev:
Det står ju "Inte nog med att I-PACE laddar tillräckligt snabbt och smidigt för att passa kundernas krav i vardagen..."

Så, 32A enfas är tillräckligt i vardagen. Basta. Bild
32A enfas hade funkat bra. Det är 7,2 kW väl? Men i Sverige är det inte helt enkelt att dra in 32A till villan...
Användarvisningsbild
Kullen
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 28 feb 2017 20:24
Ort: Malevik

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Kullen »

Pratade precis med Clever. De säger att deras laddbox kopplas in 3-fas 16 A. Den lämnar sedan till bilen max 7,4 kW (som det ser ut nu). Boxen kan lämna mer men bilen sätter idag begränsningen. I mitt fall, med nybyggt hus och bara 20 A in så laddar jag inte Teslan med full effekt (11 kW). Det hände vid ett tillfälle att säkringen gick när effektuttaget var högt. Har därför ställt ner laddningen till runt 6 kW vilket är mer en tillräckligt för mina dagliga behov. Innebär för min del att I-Pace skulle fungera likvärdigt med Teslan på den punkten. I och för sig kanske jag skulle komma hem, vid vissa tillfällen, med mindre ström i batteriet med tanke på avsaknaden av Supercharger nätverket.
Kostnaden för boxen inklusive installation och moms är 16-17.000. Privat kan man sedan få ladda-hemma-stöd.
BMW X5 45e
BMW IX xDrive40
Audi Q4 e-tron
väntar på BMW i4 M50
väntar på Audi Q8 e-tron

http://---
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
32A enfas hade funkat bra. Det är 7,2 kW väl? Men i Sverige är det inte helt enkelt att dra in 32A till villan...
Nä, det är nog billigare att fortsätta tanka bensin.
Bortsett från att det är vansinne att en bil med 90kWh-batteri inte klarar mer än 7,2kW AC. Jag blir ju galen redan nu, när Teslan inte kan ladda snabbare än 11kW som mest, eftersom en fas är trasig. Hemma blir det toklångsamt. Och jag saknar faktiskt dubbelladdaren som gjorde att jag kunde ladda med 22kW. Det är 3 gånger snabbare än vad I-Pace klarar av, och med tanke på hur dåligt utbyggt det är med snabbladdare på vissa ställen är man ju ganska ofta beroende av snabb AC-laddning. Då kan man inte hålla på och småfisa med 7,2kW. Hur tänker de? Jag har ingen stor nytta av 100kW snabbladdning egentligen. Det är inte så ofta man behöver det. Det är vettig AC-laddning som man har nytta av i vardagen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av mati »

Kullen skrev:
Pratade precis med Clever. De säger att deras laddbox kopplas in 3-fas 16 A. Den lämnar sedan till bilen max 7,4 kW (som det ser ut nu).
Va? Hur då? Slår den ihop två faser till en eller vad? Nä, det låter fel.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Kullen
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 28 feb 2017 20:24
Ort: Malevik

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Kullen »

Mati,

Clever sa så. Kan inte bedöma riktigheten i påståendet.
BMW X5 45e
BMW IX xDrive40
Audi Q4 e-tron
väntar på BMW i4 M50
väntar på Audi Q8 e-tron

http://---
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av mati »

Kullen skrev:
Mati,

Clever sa så. Kan inte bedöma riktigheten i påståendet.
Jag förstår det, men jag tror inte på Clevers påstående. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Kullen skrev:
Mati,

Clever sa så. Kan inte bedöma riktigheten i påståendet.
Jag förstår det, men jag tror inte på Clevers påstående. ;)
Dom kikade antagligen på hur mycket en E-Golf klarar av och säger sedan "max 7,2kW" men inget om HUR det går till (tex två faser)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar