Legato skrev:Personligen sätter jag allt i perspektiv till prislappen. Hade den kostat 300.000:- mindre hade jag kanske kunnat acceptera enfas OCH avsaknad av laddnätverk.
Nu är den ju dyrare än Tesla tom. Samma pris som Model X men storlek som en Model Y (?). Skulle jag betala ännu mer för en elbil idag så skulle jag förvänta mig en förbättring jämfört med Teslan totalt sett. För mig är i-pacen i sin helhet en tydlig försämring (även om den har ett par fördelar som tex utseende och troligen detaljkvalitet i interiören).
De argumentet köper jag. 22kw-stolpar blir inte lika användbara. Men att helt diskvalificera en bil för det.. Då ska man ofta röra sig och hamna i situationer där man bara måste ladda med 22kw.
Kanske om man bor långt norrut där det än så länge inte finns så många snabbladdare.
Jag laddar själv enfas 16A i villan jag bor i. Har eluppvärmt, endast 20A huvudsäkring.
Det enda jag behövt göra är att ställ in min bil på att inte ladda mellan 17:00-18:30. Det är då vi normalt lagar mat.. Innan jag ställde in det i bilen drog jag några säkringar vintertid och när man lagade nått med ugnen igång samt flera av plattorna. Hände inte alltid utan kanske var i samband med att varmvattenberedaren också startade eller nått annat i huset.
Förutom under den tiden har jag aldrig haft problem att dra 16A ur ett uttag. (Har ett CEE-uttag 1-fas 16A)
För vissa som ofta kommer hem med helt tomt batteri kan jag också förstå önskan av att snabbt kunna fylla på några mil om det är kvällsärenden som måste göras. Men de flesta lär väl ä då inte komma hem helt tomma var och varannan dag?
Prismässigt kan jag också hålla med er.. Med tanke på kostnaden borde det vara med.
Men är det en rejält bra bil i övrigt kanske det ändå inte är helt avgörande...?