Jaguar I-Pace

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av jonas »

danni skrev:
jonas skrev:
Vet inte om detta redan nämnt i denna tråd på över 100 sidor men pratade precis med en återförsäljare som hade mycket intressanta uppgifter att delge om I-pace.

3-fas kommer snart senast efter årsskiftet och då säger ju alla att det var väl inget svårt att uppnå :-). Men tanken var nog första kvartalet 2019.
Förmånsvärderna var också väldigt bra jmf Tesla mellan 4000 och 7000kr
Och sist men absolut inte minst som verkade nästan för bra. Han sa att dragvikten var 1750kg Jag gissar att att han menar 750kg men läst fel.

Jag har bokat in provkörning nu iallafall.
Varför skulle den vara bara 750 kg för en elbil med 400 hk? Model X 75D får ju dra 2250 kg.
Ja när du lägger fram det på det viset så är det ju bara bra att det är rimligt :-).
Alla andra elbilar jag sett förutom X för endast dra 750kg. Och Jaguar är ju inte precis kända för att vara dragbilar som ex Land Rover.
Model 3 vad får den dra då ?
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av chaffis75 »

jonas skrev:

Ja när du lägger fram det på det viset så är det ju bara bra att det är rimligt :-).
Alla andra elbilar jag sett förutom X för endast dra 750kg. Och Jaguar är ju inte precis kända för att vara dragbilar som ex Land Rover.
Model 3 vad får den dra då ?
Väldigt bra om den får drag för då ökar/blir de konkurrens mellan två märken och kanske att Tesla känner att vi kan inte vara sämre (modell 3) än Jaguar... mmm kan vara en väldigt bra nyhet inte bara för Jaguar...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10301
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

danni skrev:
jonas skrev:
Förmånsvärderna var också väldigt bra jmf Tesla mellan 4000 och 7000kr
Tycker detta var i linje med vad man kunde förvänta sig. Jämför man med X så är det ju "billigt", men X är ju också i en helt annan storleksklass. Återigen så är det som att jämföra en Audi Q3 med en Audi Q7...
Jämfört med Model S så är det ju ungefär samma förmånsvärde, trots att Model S är en betydligt större bil.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av jonas »

Ja det var i princip samma
3000 mil och 100 000 i extrautrustning

Tesla MS100D 4933kr/mån
Jaguar I-Pace S 4741kr/mån
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Walker »

jonas skrev:
Ja det var i princip samma
3000 mil och 100 000 i extrautrustning

Tesla MS100D 4933kr/mån
Jaguar I-Pace S 4741kr/mån
Teslan 7 dagar i veckan, å två på söndagar.
Dragvikten har hela tiden varit 750 kg = obromsat eu-släp.
Tror inte att de ändrar det så där över en natt.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Svenssons »

jonas skrev:
Alla andra elbilar jag sett förutom X för endast dra 750kg. Och Jaguar är ju inte precis kända för att vara dragbilar som ex Land Rover.
Model 3 vad får den dra då ?
I princip ingen elbil får dra någon vikt. Det är väl bara Model X, I-Pace och Nissans lätta lastbil som får dra något. De andra får dra 0 kg.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Kevork »

Autogefühl har nu lagt upp en youtube recension.

https://youtu.be/95gNVoO8HpI
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av helix »

Intressant "Teslabjörn style" test av I-Pace räckvidd samt laddhastighet på Ionity 350kW-laddare. Mycket detaljer i filmen, men på Tyska.



Detta är en tidig produktionsbil så mjukvara kan säkert förbättra vissa saker, men förbrukningen i testet är ändå förvånansvärt hög. Av bilderna att döma så rullar I-Pacen dock på stora fälgar så förbrukningen blir såklart lägre med de mindre standardfälgarna.

I testet har man kört samma sträcka i identiska förhållanden/hastighet med en Model S och en I-Pace. Under de testade omständigheterna drar I-Pacen 44,5% mer än Model S samt en simulerad beräkning att den drar 25% mer än en Model X.

Man gör också en testladdning på en av Ionitys driftsatta 350kW-laddare. Bilen laddas från 11% till 86% SOC. Laddhastigheten peakar på 85kW upp till 50% SOC, sen dalar hastigheten successivt nedåt och vid 80% SOC är laddhastigheten 55kW. Att ladda från 11% -> 80% tar 44:50 minuter, vilket motsvarar 75kW snitthastighet för att ladda totalt 56,3kWh.

Lite OT, men reflekterade över hur klumpig laddporten kändes. Manuell öppning av laddlucka och ta bort pluggen för DC-kontakten. Inte för det spelar någon jättestor roll, men inser snabbt att det är ganska smidigt att koppla in en Tesla på SuC med klick på laddhandsken, automatisk lucka och laddningen som startar nästan omedelbart.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Remuz »

Mindre bil som drar mer och laddar långsammare låter svårsålt om priserna liknar varann...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10301
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

Remuz skrev:
Mindre bil som drar mer och laddar långsammare låter svårsålt om priserna liknar varann...
I-pace är ju mycket dyrare... Samma pris, men mycket mindre bil. Model X är som en Audi Q7, i-pacen som en Audi Q3.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Legato skrev:
Remuz skrev:
Mindre bil som drar mer och laddar långsammare låter svårsålt om priserna liknar varann...
I-pace är ju mycket dyrare... Samma pris, men mycket mindre bil. Model X är som en Audi Q7, i-pacen som en Audi Q3.
Nej, Ipace är mer som Q5. Jag har suttit i en och den är betydligt större än Q3.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10301
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

HelectriC skrev:
Legato skrev:
Remuz skrev:
Mindre bil som drar mer och laddar långsammare låter svårsålt om priserna liknar varann...
I-pace är ju mycket dyrare... Samma pris, men mycket mindre bil. Model X är som en Audi Q7, i-pacen som en Audi Q3.
Nej, Ipace är mer som Q5. Jag har suttit i en och den är betydligt större än Q3.
Hehe jo jag har ju iofs kört en i-pace en halv dag ;)

Men jo, det stämmer den är mer lik en Q5 i storlek. Men fortfarande en helt annan storleksklass än Model X och definitivt dyrare sett till storleken.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Terra
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 28 jan 2018 19:28

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Terra »

Jag har ögnat ett par reviews av i-Pace men få som faktiskt nämner förbrukning och laddning. De som gör det indikerar dock tråkiga siffror.

Mest precis var video-reviewn som anger ca 45% högre förbrukning än Model S, samt laddning som toppar på 85 kW vid SOC 52%.
Tidningen Elbilen anger En förbrukning på över 300 wh/km på landsväg.
Blandad körning i https://www.motortrend.com/cars/jaguar/ ... ctric-jag/ verkar ligga på över 260 wh/km.

Dessa siffror ser inte ut att gå ihop med den räckvidd som bilen ska ha, eller ens vad som vore rimligt med tanke på bilens storlek . Laddningen stämmer inte heller med vad Jaguar angett.

Vet någon vad detta beror på? Är det inte produktionsbilar som testats och de kommer vara bätttre? Har ni sett andra tester med bättre siffror?
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av 12man »

Cw som ett utedass?
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10301
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

12man skrev:
Cw som ett utedass?
Tror också det är en stor faktor. Tycker fortfarande det är fascinerande att Jaguar skryter med CW-t trots att det verkligen är uselt jämfört med alla Teslas modeller.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8572
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Pontus »

Någon som är förvånad att pr-siffrorna är långt mycket bättre än verkligheten? Så är det väl med alla förbrukningssiffror i bilbranchen.
Det kommer snart artiklar med rubriker som "Livsfarigt, alla elbilar har bara halva räckvidden mot vad du trodde".
Hoppas det inte är alltför dåligt i verkligheten och att om det är att det inte slår ner på alla elbilar generellt.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Laban »

Terra skrev:
Mest precis var video-reviewn som anger ca 45% högre förbrukning än Model S, samt laddning som toppar på 85 kW vid SOC 52%.
Man säger även 25% mer än Model X vilket är anmärkningsvärt mycket. Men vi kanske ska vänta tills vi har lite mer data att tillgå, en gång är ingen gång osv..
Senast redigerad av Laban, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Limbster »

Verkar märkligt hög förbrukning, övriga märken med lite mindre bilar än Tesla har lägre förbrukning i låga farter
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

Legato skrev:
12man skrev:
Cw som ett utedass?
Tror också det är en stor faktor. Tycker fortfarande det är fascinerande att Jaguar skryter med CW-t trots att det verkligen är uselt jämfört med alla Teslas modeller.
Koefficienten säger ju dock bara halva sanningen om luftmotståndet. Vore intressant att även veta frontarean för Modell X respektive I-pace. Dessutom, vad vet vi om förhållandena vid mätningarna av de angivna siffrorna? Öppna eller stängda "grill shutters"? Nu spekulerar jag men det kan även vara så att Jaguar har offrat lite för att få till ett bättre flöde genom kylpaketet. Vet inte hur det står till med Model X men Model 3 skulle iaf må bra av lite större öppning till värmeväxlarna i fram, fläktarna bakom låter som ett jetplan efter lite halvinspirerad körning = små fläktar och liten öppning.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Svenssons »

Geni87 skrev:
Legato skrev:
12man skrev:
Cw som ett utedass?
Tror också det är en stor faktor. Tycker fortfarande det är fascinerande att Jaguar skryter med CW-t trots att det verkligen är uselt jämfört med alla Teslas modeller.
Koefficienten säger ju dock bara halva sanningen om luftmotståndet. Vore intressant att även veta frontarean för Modell X respektive I-pace. Dessutom, vad vet vi om förhållandena vid mätningarna av de angivna siffrorna? Öppna eller stängda "grill shutters"? Nu spekulerar jag men det kan även vara så att Jaguar har offrat lite för att få till ett bättre flöde genom kylpaketet. Vet inte hur det står till med Model X men Model 3 skulle iaf må bra av lite större öppning till värmeväxlarna i fram, fläktarna bakom låter som ett jetplan efter lite halvinspirerad körning = små fläktar och liten öppning.
Har du halvinspirerat provkört Volvos Model 3?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

Svenssons skrev:
Geni87 skrev:
Legato skrev:
12man skrev:
Cw som ett utedass?
Tror också det är en stor faktor. Tycker fortfarande det är fascinerande att Jaguar skryter med CW-t trots att det verkligen är uselt jämfört med alla Teslas modeller.
Koefficienten säger ju dock bara halva sanningen om luftmotståndet. Vore intressant att även veta frontarean för Modell X respektive I-pace. Dessutom, vad vet vi om förhållandena vid mätningarna av de angivna siffrorna? Öppna eller stängda "grill shutters"? Nu spekulerar jag men det kan även vara så att Jaguar har offrat lite för att få till ett bättre flöde genom kylpaketet. Vet inte hur det står till med Model X men Model 3 skulle iaf må bra av lite större öppning till värmeväxlarna i fram, fläktarna bakom låter som ett jetplan efter lite halvinspirerad körning = små fläktar och liten öppning.
Har du halvinspirerat provkört Volvos Model 3?
Nä inte Volvos Model 3. :) Hade förmånen att få prova en när jag var i USA i Juni.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Ipace väntar på en softwareuppdatering som tydligen bland annat ska få ner förbrukningen. Har något med battery cooling management att göra. De bilar som blivit provkörda fram till nu har inte fått denna uppdatering och info är att alla kundbilar ska få denna innan leverans. Den som lever får se vad resultatet blir!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Henrik Torphammar »

Laban skrev:
Terra skrev:
Mest precis var video-reviewn som anger ca 45% högre förbrukning än Model S, samt laddning som toppar på 85 kW vid SOC 52%.
Man säger även 25% mer än Model X vilket är anmärkningsvärt mycket. Men vi kanske ska vänta tills vi har lite mer data att tillgå, en gång är ingen gång osv..
Jag provkörde en Zoe här för leden. Det är en LITEN bil, den drog 25% mer än vad Leaf gör. Då var förhållandena exakt samma. Jag tror att en Model S hade dragit i samma härad som Zoe. Hur kan en Zoe som är mindre än Leaf dra så mycket mera? Det kan inte vara luftmotståndet eftersom jag även testade i väldigt låga farter för att se hur snålt det verkligen gick att köra den.

Tittar vi på Tesla så har don ju lyckats med Model S Dual motor samt väldigt bra med Model 3 LR, men Model 3 Dual verkar dra bra mycket mera.

Ioniq drar rejält mycket mindre än Leaf, Mercedes B-class nästan i Model X territorium etc. Vissa lyckas helt enkelt inte, och det verkar inte bero enbart på luftmotståndet.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

Henrik Torphammar skrev:
Laban skrev:
Terra skrev:
Mest precis var video-reviewn som anger ca 45% högre förbrukning än Model S, samt laddning som toppar på 85 kW vid SOC 52%.
Man säger även 25% mer än Model X vilket är anmärkningsvärt mycket. Men vi kanske ska vänta tills vi har lite mer data att tillgå, en gång är ingen gång osv..
Jag provkörde en Zoe här för leden. Det är en LITEN bil, den drog 25% mer än vad Leaf gör. Då var förhållandena exakt samma. Jag tror att en Model S hade dragit i samma härad som Zoe. Hur kan en Zoe som är mindre än Leaf dra så mycket mera? Det kan inte vara luftmotståndet eftersom jag även testade i väldigt låga farter för att se hur snålt det verkligen gick att köra den.

Tittar vi på Tesla så har don ju lyckats med Model S Dual motor samt väldigt bra med Model 3 LR, men Model 3 Dual verkar dra bra mycket mera.

Ioniq drar rejält mycket mindre än Leaf, Mercedes B-class nästan i Model X territorium etc. Vissa lyckas helt enkelt inte, och det verkar inte bero enbart på luftmotståndet.
Hur långt körde du? Eventuell aktivering av AC-kompressor, värmare, DC/DC-belastning etc påverkar ju mycket, speciellt i låga hastigheter. Du säger att det var exakt samma förhållanden men jag menar bara att det kan vara svårt att uppnå med ett vanligt enkelt test. För NEDC ska ju Zoe vara snålare än Leaf, men det behöver ju inte betyda så mycket i det verkliga livet.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Henrik Torphammar »

Geni87 skrev:
Hur långt körde du? Eventuell aktivering av AC-kompressor, värmare, DC/DC-belastning etc påverkar ju mycket, speciellt i låga hastigheter. Du säger att det var exakt samma förhållanden men jag menar bara att det kan vara svårt att uppnå med ett vanligt enkelt test. För NEDC ska ju Zoe vara snålare än Leaf, men det behöver ju inte betyda så mycket i det verkliga livet.
Det är just därför jag göra mina tester själv. Ang sträckan så behövs det en ganska lång sträcka för att siffrorna skall stabilisera sig. Just Leaf vs Zoe var 42km, med Zoe fortsatte jag ytterligare 50+92km utan att siffran ändrades. Har även Testat Golf mot Leaf och Golf drog ca 5% mer men hade 5% mer kapacitet (Leaf24 vs första Egolf)

Här får man omkastade siffror där Leaf drar mycket mera än Golf. Hur gick det till? Litar jag mest på en tidning som försökt vara duktiga och roterat förare osv eller litar jag på mig själv som kör samma sträckor i samma förhållanden i exakt samma farter enligt GPS? Jag testar ju för att ha data inför mitt livs dyraste bilaffär, så här är jag väldigt noga. https://bilogmotorbloggen.no/2018/07/23 ... idde-kamp/

Tycker inte det är konstigt om Jaguaren drar mera men jag hade inte litat bara på detta testet.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Skriv svar