Håller med. När jag köpte min första elbil hade jag ingen aning om exakt hur viktigt det är med 3-fasladdare. Det blev en i3 och att den var utrustad med 3-fas har varit väldigt bra (dock för biltypen ingen deal breaker). Insåg dock då att bil med större batteri MÅSTE ha 3-fasladdare.
För mig var det precis tvärtom. Innan jag köpte Leafen så trodde jag att 3-fas laddning var nödvändigt för att bilen skulle funka i vardagen. Nu efter två år inser jag att man klarar sig galant med 1-fas 10A trots dagliga resor på 7 mil.
Jag skulle alltså inte betala typ 10000kr extra för att få 3-fas laddning på Leafen.
Håller med. När jag köpte min första elbil hade jag ingen aning om exakt hur viktigt det är med 3-fasladdare. Det blev en i3 och att den var utrustad med 3-fas har varit väldigt bra (dock för biltypen ingen deal breaker). Insåg dock då att bil med större batteri MÅSTE ha 3-fasladdare.
För mig var det precis tvärtom. Innan jag köpte Leafen så trodde jag att 3-fas laddning var nödvändigt för att bilen skulle funka i vardagen. Nu efter två år inser jag att man klarar sig galant med 1-fas 10A trots dagliga resor på 7 mil.
Jag skulle alltså inte betala typ 10000kr extra för att få 3-fas laddning på Leafen.
Det är ju helt beroende på räckvidden och ditt körschema men helt klart är det positivt med trefas om något oförutsett skulle inträffa eller om man som jag har 6 mil in till stan och behöver ladda men inte nödvändigtvis på en snabladdare... Dessutom så är det ju lättare att balansera lasten när man delar den på tre faser.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Dessutom så är det ju lättare att balansera lasten när man delar den på tre faser.
Det är också individuellt. Min värmepump är 1fas. ja, alla mina förbrukare är 1fas. 3fas hade inte hjälp mig i den bemärkelsen men fortfarande kunnat ladda 3ggr så fort om jag vill huttra i ett kallt och nedsläckt hus haha.
Jag har en luft-vattenvärmepump på en fas, en stödjande elpatron på en och varmvattenberedare på en. Jag har 16A in i huset och kan utan problem ladda på 8A 3-fas och få 5,5 kW. Om det är panik och jag bara måste ha så snabb laddning som möjligt på kort tid (händer lite då och då) kan jag stänga av värmen och VVB och köra 11 kW in i bilen. Då hinner jag få rätt många mil på en timme. Det funkar även på vintern när det är kallt. Övriga förbrukare som lampor, kyl o frys m.m. gör inte att säkringen går.
Jag vill inte ha en bil med bara 1-fas AC. Jag hade inte greppat de här sakerna innan jag bestämde mig för att leasa en Zoe. Det stod mellan den och en Leaf, men Renault var den enda som just då erbjöd privatleasing. Jag har haft mycket mer användning av snabbare hemmaladdning än snabb landsvägsladdning, men CCS hade ju varit att föredra, det förstår jag idag.
Tittade på I-Pace idag på Genève bilmässa. Trevlig bilen men gillade inte den djupa instrumentbrädan och satt lite trångt med höger ben mot mittkonsolen.
Den är ju som många påpekat mycket mindre än Model X. Mer som en Golf i kupén. Men vill man ha en schysst andrabil med AWD och range är den inte fel alls.
Den blir intressant att se vad den verkliga rangen är med de saftiga 22" hjulen.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Tittade på I-Pace idag på Genève bilmässa. Trevlig bilen men gillade inte den djupa instrumentbrädan och satt lite trångt med höger ben mot mittkonsolen.
Den är ju som många påpekat mycket mindre än Model X. Mer som en Golf i kupén. Men vill man ha en schysst andrabil med AWD och range är den inte fel alls.
Den blir intressant att se vad den verkliga rangen är med de saftiga 22" hjulen.
Fast som en Golf håller jag inte alls med om. Golfen har 2620mm axelavstånd och Ipace 3000mm, det är STOR skillnad det. När jag ställde in förarstolen i Ipace efter mig själv (180cm) så satt jag mycket rymligt bakom mig själv med ca 10cm! mellan knä och ryggstöd på förarstolen, det är mer än i Model S. Men rymden i Ipace är inte lika luftig som i Model S, mycket pga mittkonsolen och annan utformning av instrumentbrädan.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Fast som en Golf håller jag inte alls med om. Golfen har 2620mm axelavstånd och Ipace 3000mm, det är STOR skillnad det. När jag ställde in förarstolen i Ipace efter mig själv (180cm) så satt jag mycket rymligt bakom mig själv med ca 10cm! mellan knä och ryggstöd på förarstolen, det är mer än i Model S. Men rymden i Ipace är inte lika luftig som i Model S, mycket pga mittkonsolen och annan utformning av instrumentbrädan.
Precis. När det gäller bagage har i-Pace 659l vilket är samma som F-Pace, t.o.m några liter mer, jämför ex med Hyundai Kona som har 332l, Kia Niro som har 432l. Så även om i-Pace ser liten och kompakt ut så är det kanske mer en funktion av den framflyttade förarpositionen, korta huven. Nya XC60 har som jämförelse 505 liter.
Men den är billigare än konkurrerande Tesla Model X och då laddar Jaguar I-Pace snabbare och går längre på det fulladdade batteriet.
I dagsläget står det 50 kW på Jaguars hemsida. Och även när/om man stöder 100 kW så finns det i dagsläget inte några laddare. Något som man som recensent kanske borde nämna, förutom då att Model X precis som i-Pace är klassen större än Niro är klassen större än i-Pace.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Men den är billigare än konkurrerande Tesla Model X och då laddar Jaguar I-Pace snabbare och går längre på det fulladdade batteriet.
I dagsläget står det 50 kW på Jaguars hemsida. Och även när/om man stöder 100 kW så finns det i dagsläget inte några laddare. Något som man som recensent kanske borde nämna, förutom då att Model X precis som i-Pace är klassen större än Niro är klassen större än i-Pace.
"laddar snabbare" Var fick han det ifrån? Den laddar varken snabbare på DC eller AC? Det är verkligen häpnadsväckande hur dåligt påläst han är. Och han får betalt för att vara det!
Men den är billigare än konkurrerande Tesla Model X och då laddar Jaguar I-Pace snabbare och går längre på det fulladdade batteriet.
I dagsläget står det 50 kW på Jaguars hemsida. Och även när/om man stöder 100 kW så finns det i dagsläget inte några laddare. Något som man som recensent kanske borde nämna, förutom då att Model X precis som i-Pace är klassen större än Niro är klassen större än i-Pace.
"laddar snabbare" Var fick han det ifrån? Den laddar varken snabbare på DC eller AC? Det är verkligen häpnadsväckande hur dåligt påläst han är. Och han får betalt för att vara det!
Mycket märkligt - men inte ovanligt inom journalistkåren. Det vi vet är väl att Jaguar har sagt att den åtminstone kommer stödja 100 kW DC-laddning, om det i framtiden blir mer än så vet vi ingenting om.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Och tillgänglig batterikapacitet inkl att det är på 388V
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
F-Pace med 300 hk kostar 608 000, 380 hk 793 000. Blir 320 hk versionen 185k billigare så hamnar den på 644 000 för instegsmodellen. Jag tror inte de går ner så lågt men skulle de göra det (<= 700k) så har de en potentiell kund hos mig. Har ingen husvagn än så länge, klarar brädgården med 750 kg dragvikt, får väl byta till ett alu släp om det krisar. Och Tesla har inga snabbladdare i norrlands inland där jag/vi behöver dem som mest. Ner till södra sverige blir det oftast flyg. Hmm, blir spännande det här. Fast väntetiden på den lär väl bli enorm om den hamnar på <= 700k.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Hmm, blir spännande det här. Fast väntetiden på den lär väl bli enorm om den hamnar på <= 700k.
Ja detta med väntetider börjar bli ett stort problem för elbilar . De börjar låta som att de redan tillverkas för lite elbilar och då har den stora massan inte ens börjat titta på elbil (med undantag för Norge). Läste igår att ett inlägg på facebook att man nu får vänta till november om man beställer nya Leaf idag.
Men ja för 700kkr så lär denna sälja som smör och de kommer inte klara möte efterfrågan tror jag..
Men den är billigare än konkurrerande Tesla Model X och då laddar Jaguar I-Pace snabbare och går längre på det fulladdade batteriet.
I dagsläget står det 50 kW på Jaguars hemsida. Och även när/om man stöder 100 kW så finns det i dagsläget inte några laddare. Något som man som recensent kanske borde nämna, förutom då att Model X precis som i-Pace är klassen större än Niro är klassen större än i-Pace.
"laddar snabbare" Var fick han det ifrån? Den laddar varken snabbare på DC eller AC? Det är verkligen häpnadsväckande hur dåligt påläst han är. Och han får betalt för att vara det!
Mailade som sagt fram o tillbaka med honom flera gånger. Han erkände inga fel överhuvudtaget utan spädde snarare på med påståenden om att Jaguaren kommer ha mycket bättre vinterräckvidd än tom X100D (gissningsvis baserat på hans felaktiga inbillning att i-pace skulle vara ensam med förvärmning av batteriet), han "förklarade" också att Teslas eget laddnätverk är helt överflödigt
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Men den är billigare än konkurrerande Tesla Model X och då laddar Jaguar I-Pace snabbare och går längre på det fulladdade batteriet.
I dagsläget står det 50 kW på Jaguars hemsida. Och även när/om man stöder 100 kW så finns det i dagsläget inte några laddare. Något som man som recensent kanske borde nämna, förutom då att Model X precis som i-Pace är klassen större än Niro är klassen större än i-Pace.
"laddar snabbare" Var fick han det ifrån? Den laddar varken snabbare på DC eller AC? Det är verkligen häpnadsväckande hur dåligt påläst han är. Och han får betalt för att vara det!
Mailade som sagt fram o tillbaka med honom flera gånger. Han erkände inga fel överhuvudtaget utan spädde snarare på med påståenden om att Jaguaren kommer ha mycket bättre vinterräckvidd än tom X100D (gissningsvis baserat på hans felaktiga inbillning att i-pace skulle vara ensam med förvärmning av batteriet), han "förklarade" också att Teslas eget laddnätverk är helt överflödigt
Men vinterräckvidden bör väl kunna påverkas positivt till Jaggans fördel pga värmepumpen som Teslorna inte har? Bara att jämföra elförbrukningen i ett hus med uppvärmning via direktverkande el vs luft-luft värmepump...
Men den är billigare än konkurrerande Tesla Model X och då laddar Jaguar I-Pace snabbare och går längre på det fulladdade batteriet.
I dagsläget står det 50 kW på Jaguars hemsida. Och även när/om man stöder 100 kW så finns det i dagsläget inte några laddare. Något som man som recensent kanske borde nämna, förutom då att Model X precis som i-Pace är klassen större än Niro är klassen större än i-Pace.
"laddar snabbare" Var fick han det ifrån? Den laddar varken snabbare på DC eller AC? Det är verkligen häpnadsväckande hur dåligt påläst han är. Och han får betalt för att vara det!
Mailade som sagt fram o tillbaka med honom flera gånger. Han erkände inga fel överhuvudtaget utan spädde snarare på med påståenden om att Jaguaren kommer ha mycket bättre vinterräckvidd än tom X100D (gissningsvis baserat på hans felaktiga inbillning att i-pace skulle vara ensam med förvärmning av batteriet), han "förklarade" också att Teslas eget laddnätverk är helt överflödigt
Jaja, såna som sitter med en säck över huvudet hela dagarna har lite svårt att ta in fakta.
Men den är billigare än konkurrerande Tesla Model X och då laddar Jaguar I-Pace snabbare och går längre på det fulladdade batteriet.
I dagsläget står det 50 kW på Jaguars hemsida. Och även när/om man stöder 100 kW så finns det i dagsläget inte några laddare. Något som man som recensent kanske borde nämna, förutom då att Model X precis som i-Pace är klassen större än Niro är klassen större än i-Pace.
"laddar snabbare" Var fick han det ifrån? Den laddar varken snabbare på DC eller AC? Det är verkligen häpnadsväckande hur dåligt påläst han är. Och han får betalt för att vara det!
Mailade som sagt fram o tillbaka med honom flera gånger. Han erkände inga fel överhuvudtaget utan spädde snarare på med påståenden om att Jaguaren kommer ha mycket bättre vinterräckvidd än tom X100D (gissningsvis baserat på hans felaktiga inbillning att i-pace skulle vara ensam med förvärmning av batteriet), han "förklarade" också att Teslas eget laddnätverk är helt överflödigt
ojoj... han har nog aldrig kört elbil på riktigt till vardags... låter som en teoretiker...
Men den är billigare än konkurrerande Tesla Model X och då laddar Jaguar I-Pace snabbare och går längre på det fulladdade batteriet.
I dagsläget står det 50 kW på Jaguars hemsida. Och även när/om man stöder 100 kW så finns det i dagsläget inte några laddare. Något som man som recensent kanske borde nämna, förutom då att Model X precis som i-Pace är klassen större än Niro är klassen större än i-Pace.
"laddar snabbare" Var fick han det ifrån? Den laddar varken snabbare på DC eller AC? Det är verkligen häpnadsväckande hur dåligt påläst han är. Och han får betalt för att vara det!
Mailade som sagt fram o tillbaka med honom flera gånger. Han erkände inga fel överhuvudtaget utan spädde snarare på med påståenden om att Jaguaren kommer ha mycket bättre vinterräckvidd än tom X100D (gissningsvis baserat på hans felaktiga inbillning att i-pace skulle vara ensam med förvärmning av batteriet), han "förklarade" också att Teslas eget laddnätverk är helt överflödigt
Men vinterräckvidden bör väl kunna påverkas positivt till Jaggans fördel pga värmepumpen som Teslorna inte har? Bara att jämföra elförbrukningen i ett hus med uppvärmning via direktverkande el vs luft-luft värmepump...
Absolut. Men här inne så är Tesla bäst på allt.
i3 BEV har värmepump och i3 REX har inte det. Det verkar göra rätt stor skillnad på vintern faktiskt.
Men vinterräckvidden bör väl kunna påverkas positivt till Jaggans fördel pga värmepumpen som Teslorna inte har? Bara att jämföra elförbrukningen i ett hus med uppvärmning via direktverkande el vs luft-luft värmepump...
Absolut. Men här inne så är Tesla bäst på allt.
i3 BEV har värmepump och i3 REX har inte det. Det verkar göra rätt stor skillnad på vintern faktiskt.
Alla har ju sina egna bubblor, apropå säckar över huvudet...
Ja det kan jag tänka mig, förhållandet mellan instoppad energi i form av el och utgående energi i form av värme blir ju betydligt mycket bättre med en värmepump.
Men den är billigare än konkurrerande Tesla Model X och då laddar Jaguar I-Pace snabbare och går längre på det fulladdade batteriet.
I dagsläget står det 50 kW på Jaguars hemsida. Och även när/om man stöder 100 kW så finns det i dagsläget inte några laddare. Något som man som recensent kanske borde nämna, förutom då att Model X precis som i-Pace är klassen större än Niro är klassen större än i-Pace.
"laddar snabbare" Var fick han det ifrån? Den laddar varken snabbare på DC eller AC? Det är verkligen häpnadsväckande hur dåligt påläst han är. Och han får betalt för att vara det!
Mailade som sagt fram o tillbaka med honom flera gånger. Han erkände inga fel överhuvudtaget utan spädde snarare på med påståenden om att Jaguaren kommer ha mycket bättre vinterräckvidd än tom X100D (gissningsvis baserat på hans felaktiga inbillning att i-pace skulle vara ensam med förvärmning av batteriet), han "förklarade" också att Teslas eget laddnätverk är helt överflödigt
Men vinterräckvidden bör väl kunna påverkas positivt till Jaggans fördel pga värmepumpen som Teslorna inte har? Bara att jämföra elförbrukningen i ett hus med uppvärmning via direktverkande el vs luft-luft värmepump...
Så kan det bli. Artikeln nämnde dock inte värmepumpen som argument utan batteriförvärmning. Teslorna tar ju hand om endel spillvärme också, så vi får se hur det blir i praktiken sen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
I dagsläget står det 50 kW på Jaguars hemsida. Och även när/om man stöder 100 kW så finns det i dagsläget inte några laddare. Något som man som recensent kanske borde nämna, förutom då att Model X precis som i-Pace är klassen större än Niro är klassen större än i-Pace.
"laddar snabbare" Var fick han det ifrån? Den laddar varken snabbare på DC eller AC? Det är verkligen häpnadsväckande hur dåligt påläst han är. Och han får betalt för att vara det!
Mailade som sagt fram o tillbaka med honom flera gånger. Han erkände inga fel överhuvudtaget utan spädde snarare på med påståenden om att Jaguaren kommer ha mycket bättre vinterräckvidd än tom X100D (gissningsvis baserat på hans felaktiga inbillning att i-pace skulle vara ensam med förvärmning av batteriet), han "förklarade" också att Teslas eget laddnätverk är helt överflödigt
Men vinterräckvidden bör väl kunna påverkas positivt till Jaggans fördel pga värmepumpen som Teslorna inte har? Bara att jämföra elförbrukningen i ett hus med uppvärmning via direktverkande el vs luft-luft värmepump...
Absolut. Men här inne så är Tesla bäst på allt.
i3 BEV har värmepump och i3 REX har inte det. Det verkar göra rätt stor skillnad på vintern faktiskt.
Nej Tesla är inte bäst på allt. Som sagt, argumentet som framfördes var att Jaguaren har förvärmning av batteriet...
Biasen i att skriva en artikel med rubriken "Jaguars nya elbil I-Pace krossar Tesla Model X" med argumentet att Jaguaren laddar snabbare, har längre räckvidd och är accelererar snabbare är ganska svår att överträffa...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021