Jaguar I-Pace
Moderator: Redaktion
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Jaguar I-Pace
Det där är konceptbilen, helt annan interiör, ofärdig drivlina, annan exteriör.gammal video
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Räckvidden verkar vara helt ok. Jaguar har kört från London till Bryssel på en laddning. Inklusive att de körde igenom Eurotunneln genom en servicetunnel.
Re: Jaguar I-Pace
De fem milen i tunneln gick nog i låg hastighet så där var nog energikonsumtionen riktigt låg.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Jaguar I-Pace
HelectriC skrev:Det där är konceptbilen, helt annan interiör, ofärdig drivlina, annan exteriör.gammal video
Hoppsan, ändå försökte jag kontrollera hur gammal den var men blev blåst ändå.
Beklagar det.
Hepp!
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Jaguar I-Pace
Den här gången ett reklam-klipp men kul de visar vad den klarar.Vasp skrev:Räckvidden verkar vara helt ok. Jaguar har kört från London till Bryssel på en laddning. Inklusive att de körde igenom Eurotunneln genom en servicetunnel.
Lite för dyr dock, och den prisnivån verkar normaliseras när det gäller e-SUV’s??
Hepp!
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Jaguar I-Pace
Jag provkörde I-Pace för några veckor sen, den som vill läsa om det kan göra det här: https://teknikveckan.com/recensioner/pr ... il-i-pace/
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Jaguar I-Pace
Mycket bra översikt och sammanfattning.danni skrev:Jag provkörde I-Pace för några veckor sen, den som vill läsa om det kan göra det här: https://teknikveckan.com/recensioner/pr ... il-i-pace/
Hur har den tagits emot av de så konservativa engelsmännen som ju knappt vågat prata om elbilar?
Jag vet redan tex. att Porsche-fans är nästan fientligt inställda till Porsche TAYCAN - Porsche Mission E - projektet.
Har själv förgäves försökt väcka intresset för Porsche’s elbil men de visar en tråkig attityd i de forum jag deltar i.
(Ignorans, typ).
Hepp!
Re: Jaguar I-Pace
Vilka forum deltar du i? Kommer alltid finnas nej-sägare men i regel så tycker jag att Taycan har ett relativt varmt mottagande. Sen får man skilja på målgrupp, GT-ägarna hoppar väl inte högt direkt då det visar tecken på förändring (vilka Porsche-ägare är livrädda för), men majoriteten av dagens Porsche-köpare går på Macan, Cayenne och Panamera. Där har du en helt annan inställning.TeslaTissel skrev:Mycket bra översikt och sammanfattning.danni skrev:Jag provkörde I-Pace för några veckor sen, den som vill läsa om det kan göra det här: https://teknikveckan.com/recensioner/pr ... il-i-pace/
Hur har den tagits emot av de så konservativa engelsmännen som ju knappt vågat prata om elbilar?
Jag vet redan tex. att Porsche-fans är nästan fientligt inställda till Porsche TAYCAN - Porsche Mission E - projektet.
Har själv förgäves försökt väcka intresset för Porsche’s elbil men de visar en tråkig attityd i de forum jag deltar i.
(Ignorans, typ).
Hepp!
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Jaguar I-Pace
Du vet väl att 993:an var den sista riktiga Porschen, vadd88 skrev:Vilka forum deltar du i? Kommer alltid finnas nej-sägare men i regel så tycker jag att Taycan har ett relativt varmt mottagande. Sen får man skilja på målgrupp, GT-ägarna hoppar väl inte högt direkt då det visar tecken på förändring (vilka Porsche-ägare är livrädda för), men majoriteten av dagens Porsche-köpare går på Macan, Cayenne och Panamera. Där har du en helt annan inställning.TeslaTissel skrev:Mycket bra översikt och sammanfattning.danni skrev:Jag provkörde I-Pace för några veckor sen, den som vill läsa om det kan göra det här: https://teknikveckan.com/recensioner/pr ... il-i-pace/
Hur har den tagits emot av de så konservativa engelsmännen som ju knappt vågat prata om elbilar?
Jag vet redan tex. att Porsche-fans är nästan fientligt inställda till Porsche TAYCAN - Porsche Mission E - projektet.
Har själv förgäves försökt väcka intresset för Porsche’s elbil men de visar en tråkig attityd i de forum jag deltar i.
(Ignorans, typ).
Hepp!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Jaguar I-Pace
danni skrev:Du vet väl att 993:an var den sista riktiga Porschen, vadd88 skrev:Vilka forum deltar du i? Kommer alltid finnas nej-sägare men i regel så tycker jag att Taycan har ett relativt varmt mottagande. Sen får man skilja på målgrupp, GT-ägarna hoppar väl inte högt direkt då det visar tecken på förändring (vilka Porsche-ägare är livrädda för), men majoriteten av dagens Porsche-köpare går på Macan, Cayenne och Panamera. Där har du en helt annan inställning.TeslaTissel skrev:Mycket bra översikt och sammanfattning.danni skrev:Jag provkörde I-Pace för några veckor sen, den som vill läsa om det kan göra det här: https://teknikveckan.com/recensioner/pr ... il-i-pace/
Hur har den tagits emot av de så konservativa engelsmännen som ju knappt vågat prata om elbilar?
Jag vet redan tex. att Porsche-fans är nästan fientligt inställda till Porsche TAYCAN - Porsche Mission E - projektet.
Har själv förgäves försökt väcka intresset för Porsche’s elbil men de visar en tråkig attityd i de forum jag deltar i.
(Ignorans, typ).
Hepp!
Haha. Huvudet på spiken!
De är är helt enkelt rädda för förändringar.
Har lyckats få ett av de riktigt tunga fansen i varje fall på min sida efter en provtur i en TESLA.
- Det gjorde saken klar för honom på ett ögonblick!
Hepp!
Re: Jaguar I-Pace
Rädda och rädda. Hardcorefansen anser att en Porsche är en sportvagn med svansmotor, det är vad de förknippar med varumärket och hur en Porsche ska kännas. De var även fientligt inställda till Boxter, Cayman, Cayenne och alla andra modeller som har frångått det konceptet (och de modellerna är inte eldrivna).TeslaTissel skrev:danni skrev:Du vet väl att 993:an var den sista riktiga Porschen, vadd88 skrev:Vilka forum deltar du i? Kommer alltid finnas nej-sägare men i regel så tycker jag att Taycan har ett relativt varmt mottagande. Sen får man skilja på målgrupp, GT-ägarna hoppar väl inte högt direkt då det visar tecken på förändring (vilka Porsche-ägare är livrädda för), men majoriteten av dagens Porsche-köpare går på Macan, Cayenne och Panamera. Där har du en helt annan inställning.TeslaTissel skrev:Mycket bra översikt och sammanfattning.danni skrev:Jag provkörde I-Pace för några veckor sen, den som vill läsa om det kan göra det här: https://teknikveckan.com/recensioner/pr ... il-i-pace/
Hur har den tagits emot av de så konservativa engelsmännen som ju knappt vågat prata om elbilar?
Jag vet redan tex. att Porsche-fans är nästan fientligt inställda till Porsche TAYCAN - Porsche Mission E - projektet.
Har själv förgäves försökt väcka intresset för Porsche’s elbil men de visar en tråkig attityd i de forum jag deltar i.
(Ignorans, typ).
Hepp!
Haha. Huvudet på spiken!
De är är helt enkelt rädda för förändringar.
Har lyckats få ett av de riktigt tunga fansen i varje fall på min sida efter en provtur i en TESLA.
- Det gjorde saken klar för honom på ett ögonblick!
Hepp!
Re: Jaguar I-Pace
Fixed your post!
Fast gränsen för vad som anses "hardcore" flyttas ständigt. Det senaste helgerånet för Porsche-puristerna är ju att man satte in turbosnurror i ALLA 911:or från och med 991.2. Just när de accepterat att de inte längre var luftkylda...
Samma sak hos BMW. Det skulle vara raka bensinsexor utan överladdning, manuell låda och bakhjulsdrift. Sen kom automatlådor, turbomotorer och xDrive... Senaste M5:an har turbo, automat och fyrhjulsdrift. Herregud. Jorden snurrar baklänges.
Rätt vad det är kanske de kan acceptera eldrift också.
På vilket sätt är inte det där också "rädsla för förändring"? Förändring tar sig många uttryck. Byte till elmotor är inte den enda förändringen.Geni87 skrev:Rädda och rädda. Hardcorefansen anser att en Porsche är en sportvagn med en luftkyld svansmotor, det är vad de förknippar med varumärket och hur en Porsche ska kännas. De var även fientligt inställda till Boxter, Cayman, Cayenne, senare versioner av 911 och alla andra modeller som har frångått det konceptet (och de modellerna är inte eldrivna).
Fast gränsen för vad som anses "hardcore" flyttas ständigt. Det senaste helgerånet för Porsche-puristerna är ju att man satte in turbosnurror i ALLA 911:or från och med 991.2. Just när de accepterat att de inte längre var luftkylda...
Samma sak hos BMW. Det skulle vara raka bensinsexor utan överladdning, manuell låda och bakhjulsdrift. Sen kom automatlådor, turbomotorer och xDrive... Senaste M5:an har turbo, automat och fyrhjulsdrift. Herregud. Jorden snurrar baklänges.
Rätt vad det är kanske de kan acceptera eldrift också.
Re: Jaguar I-Pace
Det jag menar är att det är inte säkert att de är rädda för elbilar, eller rädda för SUV:ar etc etc. Så länge de fortfarande kan köra sin 911 på helgerna. Vissa människor köper och lyssnar än idag på vinylskivor, men med största sannolikhet har även samma människor en smartphone. Sen är det ju också så att den absolut största andelen av Porscheägarna sannolikt inte är typiska Porschefantaster. Volymerna ligger ju i SUV:arna och Panamera, som helt enkelt köps av folk med gott om pengar som vill ha en bra, lyxig, snygg och snabb (i vissa fall) bil. Oavsett om motorn sitter i fram, mitten eller i bak och kyls med filmjölk.Verdi skrev:Fixed your post!
På vilket sätt är inte det där också "rädsla för förändring"? Förändring tar sig många uttryck. Byte till elmotor är inte den enda förändringen.Geni87 skrev:Rädda och rädda. Hardcorefansen anser att en Porsche är en sportvagn med en luftkyld svansmotor, det är vad de förknippar med varumärket och hur en Porsche ska kännas. De var även fientligt inställda till Boxter, Cayman, Cayenne, senare versioner av 911 och alla andra modeller som har frångått det konceptet (och de modellerna är inte eldrivna).
Fast gränsen för vad som anses "hardcore" flyttas ständigt. Det senaste helgerånet för Porsche-puristerna är ju att man satte in turbosnurror i ALLA 911:or från och med 991.2. Just när de accepterat att de inte längre var luftkylda...
Samma sak hos BMW. Det skulle vara raka bensinsexor utan överladdning, manuell låda och bakhjulsdrift. Sen kom automatlådor, turbomotorer och xDrive... Senaste M5:an har turbo, automat och fyrhjulsdrift. Herregud. Jorden snurrar baklänges.
Rätt vad det är kanske de kan acceptera eldrift också.
Jaguar I-Pace
En hel del intressanta slutsatser från Björns provkörning. Optimal hastighet om du har tillgång till 100kW-laddare är 150km/h. Vid 50kW-laddare 130km/h.för en P90DL ligger motsvarande strax över 150km/h, men med nästan 10% högre total medelhastighet (laddning inkluderat).
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: Jaguar I-Pace
Björn testar 350 kW snabbladdare. Max 84 kW är väl inte direkt imponerande, förhoppningvis är det något de kan åtgärda via mjukvara.
Rent allmänt känns det som att i-Pace har hamnat lite i skuggan på sistone. Det har lanserats fler elbilar (e-Tron, EQC), man har haft problem med räckvidden i de tester som genomförts samt produktionsproblem. Känns som att det måste hända något för att göra den intressantare.
Rent allmänt känns det som att i-Pace har hamnat lite i skuggan på sistone. Det har lanserats fler elbilar (e-Tron, EQC), man har haft problem med räckvidden i de tester som genomförts samt produktionsproblem. Känns som att det måste hända något för att göra den intressantare.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Jaguar I-Pace
Håller med...Laban skrev:Björn testar 350 kW snabbladdare. Max 84 kW är väl inte direkt imponerande, förhoppningvis är det något de kan åtgärda via mjukvara.
Rent allmänt känns det som att i-Pace har hamnat lite i skuggan på sistone. Det har lanserats fler elbilar (e-Tron, EQC), man har haft problem med räckvidden i de tester som genomförts samt produktionsproblem. Känns som att det måste hända något för att göra den intressantare.
Personligen tycker jag iofs det är den snyggaste av alla "SUV-liknande", är också ganska övertygad om att det är den roligaste att köra (ej provat Audi och Mercedes såklart, men med tanke på vikt, prestanda och hur kul i-Pace var att köra så har jag väldigt svårt att se hur de ska bli ännu roligare).
Tyvärr räcker ju inte det när alla de helt centrala faktorerna laddning, laddnätverk och räckvidd alla brister.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Jaguar I-Pace
Alla Tjänstebilars journalist Felix Björklund sa att om " 3 veckor"
Så skulle de få provköra Audi e-tron.
Borde bli i början på oktober.
Intressant om han testar att ladda och se om man kan ligga på 150kW upp till 80%.
Så skulle de få provköra Audi e-tron.
Borde bli i början på oktober.
Intressant om han testar att ladda och se om man kan ligga på 150kW upp till 80%.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Jaguar I-Pace
Vi kommer troligtvis inte få reda på någonting alls gällande verklig förbrukning och laddhastighet vid det här tillfället. E-tron eventet kommer vara precis som när journalisterna testade i-Pace i ett soligt Portugal och åt goda middagar. Då var allt riggat och förbrukning/laddning var inte ens frågor man berörde.Zalman3 skrev:Alla Tjänstebilars journalist Felix Björklund sa att om " 3 veckor"
Så skulle de få provköra Audi e-tron.
Borde bli i början på oktober.
Intressant om han testar att ladda och se om man kan ligga på 150kW upp till 80%.
Re: Jaguar I-Pace
Här har Björn tagit fram ett diagram där han tar hänsyn till laddeffekt och förbrukning, dock så är laddeffekten just nu begränsad till 85 kW och ska enligt Jaguar senare uppdateras till 100 kW eller kanske till och med 120 kW. Han påpekar också att hastigheterna är vad han försökte hålla under testerna, dock gjorde annan trafik att han ibland fick köra långsammare.
Re: Jaguar I-Pace
Intressant att alla bilarna (utom i-Pace @ 50 kw) har optimal hastighet vid väldigt nära 150 km/h enligt hans test. Rent logiskt tycker jag inte det borde "kunna" stämma. X75 borde tex definitivt ha lägre optimal hastighet än X100 eftersom X75 laddar långsammare.vigge50 skrev:Här har Björn tagit fram ett diagram där han tar hänsyn till laddeffekt och förbrukning, dock så är laddeffekten just nu begränsad till 85 kW och ska enligt Jaguar senare uppdateras till 100 kW eller kanske till och med 120 kW. Han påpekar också att hastigheterna är vad han försökte hålla under testerna, dock gjorde annan trafik att han ibland fick köra långsammare.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Jaguar I-Pace
I-Pace vs Model X förbrukning:
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd