Jaguar I-Pace

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Legato skrev:
HelectriC skrev:
Verdi skrev:
Tjell skrev:
Och apropå 4 vuxna i bilen; vi är ofta precis så! Det är bl a därför vi köpte en stor sedan. Hade inte Tesla haft D så hade vi nog importerat en A6 från Tyskland (hemska tanke!!!).
Nu är jag ingen auktoritet på baksäten men har inte Teslas fått rätt mycket kritik? Kallas "bänken" osv?
man sitter ju väldigt högt utan stöd under låren, men det är väl i stort sett ett problem i alla elbilar med bottenplatta av batteri som både Tesla och Jaguar kör med (golvet blir väldigt högt jämfört med höjden på sittdynan).
Fast nu diskuterar ni ju det gamla baksätet i Model S. Byttes ju och blev väldigt mycket bättre för ett halvår sedan ungefär. Jag har det nya :D
Jag har också det nya, men det blir överdrivet att säga att det blivit så extremt mycket bättre. Största fördelen är väl att det SER bättre ut och passar med designen på framstolarna. Har iofs aldrig suttit bak i min egen bil under körning :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av fth »

Verdi skrev:
Det är ju fel. Men "eldriven SUV == eldriven SUV" funkar väl så här i början när det inte finns så många modeller. :)
Jag tänkte närmast på https://www.youtube.com/watch?v=fErFiWjoeCQ, eftersom det klippet tyder på att Jaguar själva verkar vilja positionera sig mot Model X (jag antar att dom insåg att dom inte hade en chans i samma test mot Model S :D ).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

fth skrev:
Verdi skrev:
Det är ju fel. Men "eldriven SUV == eldriven SUV" funkar väl så här i början när det inte finns så många modeller. :)
Jag tänkte närmast på https://www.youtube.com/watch?v=fErFiWjoeCQ, eftersom det klippet tyder på att Jaguar själva verkar vilja positionera sig mot Model X (jag antar att dom insåg att dom inte hade en chans i samma test mot Model S :D ).

/fth

Absolut. De gör ju fel i det. Men å andra sidan, vad ska de jämföra sig mot annars?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

HelectriC skrev:
Legato skrev:
HelectriC skrev:
Verdi skrev:
Tjell skrev:
Och apropå 4 vuxna i bilen; vi är ofta precis så! Det är bl a därför vi köpte en stor sedan. Hade inte Tesla haft D så hade vi nog importerat en A6 från Tyskland (hemska tanke!!!).
Nu är jag ingen auktoritet på baksäten men har inte Teslas fått rätt mycket kritik? Kallas "bänken" osv?
man sitter ju väldigt högt utan stöd under låren, men det är väl i stort sett ett problem i alla elbilar med bottenplatta av batteri som både Tesla och Jaguar kör med (golvet blir väldigt högt jämfört med höjden på sittdynan).
Fast nu diskuterar ni ju det gamla baksätet i Model S. Byttes ju och blev väldigt mycket bättre för ett halvår sedan ungefär. Jag har det nya :D
Jag har också det nya, men det blir överdrivet att säga att det blivit så extremt mycket bättre. Största fördelen är väl att det SER bättre ut och passar med designen på framstolarna. Har iofs aldrig suttit bak i min egen bil under körning :D
Smaken är som baken. Jag tycker det är väldigt mycket bättre. Nu är ju stolarna skålade så man sitter ju inte längre "väldigt högt", inte heller är det längre en "bänk". Sen tror jag iofs de flesta anser att det är bekvämare att sitta högt, det blir ju mer ergonomiskt (jämför med en kontorsstol), i Model X sitter man högt ;)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Gadget
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 01 feb 2017 16:01

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Gadget »

Jag tror alla som är spekulant på i-Pace skall prova själv.... Jag som är 179 cm satt iallafall som sagt betydligt bättre i baksätet än Model S (även jämfört med "nya" baksätet) och sittdynan är högre (jämfört med golvet såklart) än Model S och ger därmed ger skönare benvinkel, och så finns det då som sagt även mer plats för huvudet.
Men lite orättvist kanske då i-Pace är en SUV medans Model S inte är det och lider lite av nackdelen med att batterierna i golvet tar plats i en kaross som av flera anledningar (utseende, luftmotstånd t.ex) inte får bli för hög. Förresten intressant hur Porsche gjort det med kommande Mission E där batteripaketet helt enkelt är "borttaget" där baksätespassagerarna har sitt fotutrymme. Hursomhelst, utrymmet på i-Pace tycker jag ändå är bra för klassen, dvs jämför med andra i samma längd, för det är ju det den skall jämföras med även om Jaguar som sagt får skylla sig själva då med jämförelsevideon (acc/broms) vs Model X.
Vill man ha bättre utrymme än i-Pace och (inte vill ha en Model X) kanske man skall vänta på Audi E-tron som verkar bli en längre bil än i-Pace. Kommer dessutom ladda snabbare, 150 kW vs 100. Man får inga bra svar ännu från Jaguar om det ev. kommer stöd för 150 kW laddning på Ionity. 3-fas laddning verkar dock ev vara på gång senare efter MY19. Frågan är om det går att enkelt/billigt går att uppgradera de tidigare bilarna senare? Påverkan andrahandsvärde om det inte går? Angående prisbilden verkar Jaguar än så länge inte ge något rabatt alls om man inte har ramavtal iallafall.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av helix »

Bilder på I-Pace utomhus samt med lite mindre fälgar

Bild

Bild
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av danni »

Shit, de mindre fälgarna sabbbade verkligen looken totalt. Med dem ser den ut som en överstylad Honda...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Smutt »

danni skrev:
Shit, de mindre fälgarna sabbbade verkligen looken totalt. Med dem ser den ut som en överstylad Honda...
Lackera dom mörka så ser det mycket bättre ut.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av lator »

Nu har det skrivits nästan 1000 inlägg om Jaguar I-Pace och vad jag kan komma ihåg så har jag inte deltagit i den konversationen med en endaste liten kommentar...

Jag har inte sett bilen i verkligheten men massor av bilder och jag försöker verkligen gilla den då jag alltid har tyckt att Jaguar har byggt de snyggaste bilarna...
NEJ. Det går bara inte. Den är inte snygg. Den är inte linjeskön, den är inte smidig som ett kattdjur ska vara... Den är bara... en bil. Visserligen eldriven men annars? Det kanske är en Kona med Jaguarmärke...

Äsch, jag får åka och titta på den och se om den ser bättre ut live... Fast den är ändå för dyr för mig. :(
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Limbster »

lator skrev:
Nu har det skrivits nästan 1000 inlägg om Jaguar I-Pace och vad jag kan komma ihåg så har jag inte deltagit i den konversationen med en endaste liten kommentar...

Jag har inte sett bilen i verkligheten men massor av bilder och jag försöker verkligen gilla den då jag alltid har tyckt att Jaguar har byggt de snyggaste bilarna...
NEJ. Det går bara inte. Den är inte snygg. Den är inte linjeskön, den är inte smidig som ett kattdjur ska vara... Den är bara... en bil. Visserligen eldriven men annars? Det kanske är en Kona med Jaguarmärke...

Äsch, jag får åka och titta på den och se om den ser bättre ut live... Fast den är ändå för dyr för mig. :(
Hehehe, vågade knappt skriva det men visst påminner den helt plötsligt om en Kona. Tycker dock den ser bra ut och verkar grym på många sätt, men för dyr, halva priset hade varit mer lagom
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Limbster skrev:
lator skrev:
Nu har det skrivits nästan 1000 inlägg om Jaguar I-Pace och vad jag kan komma ihåg så har jag inte deltagit i den konversationen med en endaste liten kommentar...

Jag har inte sett bilen i verkligheten men massor av bilder och jag försöker verkligen gilla den då jag alltid har tyckt att Jaguar har byggt de snyggaste bilarna...
NEJ. Det går bara inte. Den är inte snygg. Den är inte linjeskön, den är inte smidig som ett kattdjur ska vara... Den är bara... en bil. Visserligen eldriven men annars? Det kanske är en Kona med Jaguarmärke...

Äsch, jag får åka och titta på den och se om den ser bättre ut live... Fast den är ändå för dyr för mig. :(
Hehehe, vågade knappt skriva det men visst påminner den helt plötsligt om en Kona. Tycker dock den ser bra ut och verkar grym på många sätt, men för dyr, halva priset hade varit mer lagom
du får föreslå det till Jaguar att halva priset hade varit bra. Kör en runda mot Tesla också så kanske dom halverar priserna. Det hade ju varit kul om plötligt Jaguar, Tesla och Hyundai har samma prisnivå :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Laban »

Limbster skrev:
Hehehe, vågade knappt skriva det men visst påminner den helt plötsligt om en Kona. Tycker dock den ser bra ut och verkar grym på många sätt, men för dyr, halva priset hade varit mer lagom
Hade de släppt en 240 hk version för 650k så hade nog få klagat på att 400hk versionen kostade 830k. Men de har samma resa att göra som Tesla, man måste börja dyrt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

danni skrev:
Shit, de mindre fälgarna sabbbade verkligen looken totalt. Med dem ser den ut som en överstylad Honda...
En Tesla med slipstream-fälgar ser inte heller så jävla kul ut. Men jag håller med. Den såg bättre ut på utställningar och pressbilder.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Laban »

Smutt skrev:
danni skrev:
Shit, de mindre fälgarna sabbbade verkligen looken totalt. Med dem ser den ut som en överstylad Honda...
Lackera dom mörka så ser det mycket bättre ut.
Precis, fälgarna på den svarta är väl då inte speciellt snygga även som mörka enligt min mening. Men bättre blev det om inte annat.
ipace_darkwheels.png
ipace_white_darkwheels.png
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

jag tog en tur upp till ÅF för att verkligen kolla baksätet igen. Nu ställde jag noga in förarstolen som jag sitter och satte mig bakom denna. Det är inte dålig plats i detta baksäte. Självklart finns det större, men det är definitivt inte på Golfnivå.
ipace baksäte.jpg
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av vigge50 »

Nu planerar Waymo att köpa in 20 000 I Pace under de kommande åren till sin flotta av självkörande taxibilar. Även om jag tycker det är bra att just taxibilar som kör långt och att man kombinerar ny teknik som självkörande med elbilar så har jag en känsla av att det kommer bli långa väntetider på I Pace och då är kanske en beställning av 20 000 inte det bästa för de som vill köpa en I Pace.

https://electrek.co/2018/03/27/waymo-ja ... ic-i-pace/
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

vigge50 skrev:
Nu planerar Waymo att köpa in 20 000 I Pace under de kommande åren till sin flotta av självkörande taxibilar. Även om jag tycker det är bra att just taxibilar som kör långt och att man kombinerar ny teknik som självkörande med elbilar så har jag en känsla av att det kommer bli långa väntetider på I Pace och då är kanske en beställning av 20 000 inte det bästa för de som vill köpa en I Pace.

https://electrek.co/2018/03/27/waymo-ja ... ic-i-pace/
Väldigt bra nyhet tycker jag! Varje taxi som konverterar är ju värd 3-4 "vanliga" konverteringar sett till utsläpp. Dessutom syns de ju mer på vägarna!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
vigge50 skrev:
Nu planerar Waymo att köpa in 20 000 I Pace under de kommande åren till sin flotta av självkörande taxibilar. Även om jag tycker det är bra att just taxibilar som kör långt och att man kombinerar ny teknik som självkörande med elbilar så har jag en känsla av att det kommer bli långa väntetider på I Pace och då är kanske en beställning av 20 000 inte det bästa för de som vill köpa en I Pace.

https://electrek.co/2018/03/27/waymo-ja ... ic-i-pace/
Väldigt bra nyhet tycker jag! Varje taxi som konverterar är ju värd 3-4 "vanliga" konverteringar sett till utsläpp. Dessutom syns de ju mer på vägarna!

Tyvärr laddar taxibilar en hel del publikt på snabbladdare och det förstör för oss privatpersoner. 1 Tesla taxibil laddar säkert lika mycket på SuC som 50 privata bilar. Privata bilar laddas ju oftast hemma och på jobbet till vardags. En taxi laddar på SuC kanske 2-3 ggr om dygnet, 7 dgr i veckan.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av mans71 »

helix skrev:
Bilder på I-Pace utomhus samt med lite mindre fälgar

Bild
Lurig bild/vinkel. Tyckte först den var smälld i förardörren... :)
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
Legato skrev:
vigge50 skrev:
Nu planerar Waymo att köpa in 20 000 I Pace under de kommande åren till sin flotta av självkörande taxibilar. Även om jag tycker det är bra att just taxibilar som kör långt och att man kombinerar ny teknik som självkörande med elbilar så har jag en känsla av att det kommer bli långa väntetider på I Pace och då är kanske en beställning av 20 000 inte det bästa för de som vill köpa en I Pace.

https://electrek.co/2018/03/27/waymo-ja ... ic-i-pace/
Väldigt bra nyhet tycker jag! Varje taxi som konverterar är ju värd 3-4 "vanliga" konverteringar sett till utsläpp. Dessutom syns de ju mer på vägarna!

Tyvärr laddar taxibilar en hel del publikt på snabbladdare och det förstör för oss privatpersoner. 1 Tesla taxibil laddar säkert lika mycket på SuC som 50 privata bilar. Privata bilar laddas ju oftast hemma och på jobbet till vardags. En taxi laddar på SuC kanske 2-3 ggr om dygnet, 7 dgr i veckan.
Nu tror jag iofs långt ifrån alla taxi laddar på SUC. I Stockholmsregionen är det väldigt mycket absolut, men tror det ser väldigt olika ut i olika delar av världen.

För miljöns skull spelar det ju dock mindre roll var bilen laddas (Tesla ska ju använda förnyelsebar el i SUCs) det viktiga är ju att antalet mil som avklaras i elbilar och det blir väl runt 4 gånger högre i en taxi än i en personbil.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
Verdi skrev:
Legato skrev:
vigge50 skrev:
Nu planerar Waymo att köpa in 20 000 I Pace under de kommande åren till sin flotta av självkörande taxibilar. Även om jag tycker det är bra att just taxibilar som kör långt och att man kombinerar ny teknik som självkörande med elbilar så har jag en känsla av att det kommer bli långa väntetider på I Pace och då är kanske en beställning av 20 000 inte det bästa för de som vill köpa en I Pace.

https://electrek.co/2018/03/27/waymo-ja ... ic-i-pace/
Väldigt bra nyhet tycker jag! Varje taxi som konverterar är ju värd 3-4 "vanliga" konverteringar sett till utsläpp. Dessutom syns de ju mer på vägarna!

Tyvärr laddar taxibilar en hel del publikt på snabbladdare och det förstör för oss privatpersoner. 1 Tesla taxibil laddar säkert lika mycket på SuC som 50 privata bilar. Privata bilar laddas ju oftast hemma och på jobbet till vardags. En taxi laddar på SuC kanske 2-3 ggr om dygnet, 7 dgr i veckan.
Nu tror jag iofs långt ifrån alla taxi laddar på SUC. I Stockholmsregionen är det väldigt mycket absolut, men tror det ser väldigt olika ut i olika delar av världen.

För miljöns skull spelar det ju dock mindre roll var bilen laddas (Tesla ska ju använda förnyelsebar el i SUCs) det viktiga är ju att antalet mil som avklaras i elbilar och det blir väl runt 4 gånger högre i en taxi än i en personbil.
Kan ju vara dåligt för miljön också om en massa privatpersoner drar sig från att köpa elbil då laddarna är upptagna med taxibilar.

London ska förresten börja med eltaxi. Förstår faktiskt inte varför inte fler storstäder använder sig av "Londontaxi"-modellen på bilarna. Varför envisas med vanliga personbilar?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
Legato skrev:
Verdi skrev:
Legato skrev:
vigge50 skrev:
Nu planerar Waymo att köpa in 20 000 I Pace under de kommande åren till sin flotta av självkörande taxibilar. Även om jag tycker det är bra att just taxibilar som kör långt och att man kombinerar ny teknik som självkörande med elbilar så har jag en känsla av att det kommer bli långa väntetider på I Pace och då är kanske en beställning av 20 000 inte det bästa för de som vill köpa en I Pace.

https://electrek.co/2018/03/27/waymo-ja ... ic-i-pace/
Väldigt bra nyhet tycker jag! Varje taxi som konverterar är ju värd 3-4 "vanliga" konverteringar sett till utsläpp. Dessutom syns de ju mer på vägarna!

Tyvärr laddar taxibilar en hel del publikt på snabbladdare och det förstör för oss privatpersoner. 1 Tesla taxibil laddar säkert lika mycket på SuC som 50 privata bilar. Privata bilar laddas ju oftast hemma och på jobbet till vardags. En taxi laddar på SuC kanske 2-3 ggr om dygnet, 7 dgr i veckan.
Nu tror jag iofs långt ifrån alla taxi laddar på SUC. I Stockholmsregionen är det väldigt mycket absolut, men tror det ser väldigt olika ut i olika delar av världen.

För miljöns skull spelar det ju dock mindre roll var bilen laddas (Tesla ska ju använda förnyelsebar el i SUCs) det viktiga är ju att antalet mil som avklaras i elbilar och det blir väl runt 4 gånger högre i en taxi än i en personbil.
Kan ju vara dåligt för miljön också om en massa privatpersoner drar sig från att köpa elbil då laddarna är upptagna med taxibilar.

London ska förresten börja med eltaxi. Förstår faktiskt inte varför inte fler storstäder använder sig av "Londontaxi"-modellen på bilarna. Varför envisas med vanliga personbilar?
Tror inte att det är något problem. Problemet med SUC är ju att de är gratis. Tror det är väldigt osannolikt att Jaguarerna skulle stå och ladda dyrt publikt. Tror inte heller SUC-problematiken är särskilt utbredd internationellt, Tesla verkar ju vara ganska ställda inför problematiken med UV.

Varför skulle man använda London-taxi menar du? Att de går över till el är suveränt, men bilarna i övrigt finns väl mest för att de är en symbol för London. I övriga engelska städer är de väl ganska ovanliga. Personligen tycker jag det suger att ha bagaget i kupén och CW-värdet måste vara uselt, men framförallt så är de ju otroligt oekonomiska. De enda riktiga fördelarna är väl att de är handikappvänliga samt har liten vändcirkel?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

Legato skrev:
Varför skulle man använda London-taxi menar du? Att de går över till el är suveränt, men bilarna i övrigt finns väl mest för att de är en symbol för London. I övriga engelska städer är de väl ganska ovanliga. Personligen tycker jag det suger att ha bagaget i kupén och CW-värdet måste vara uselt, men framförallt så är de ju otroligt oekonomiska. De enda riktiga fördelarna är väl att de är handikappvänliga samt har liten vändcirkel?
Även om man bortser från eldriften så tycker jag att Londontaxin är suverän som taxi i stadsmiljö. Extremt liten vänddiameter på 8 m, högt till tak, enkelt insteg med stora dörrar som öppnar mer eller mindre 90 grader, plats för sex personer och handikapsanpassad. CW-värdet känns nästan försumbart i de låga hastigheter som taxibilar i städer mestadels färdas i. Med Svenska ögon är det ju även lite kul med mycket Volvoteknik i den nya. :) http://www.theelectrictaxi.co.uk/the-taxi/

Den verkar ju även komma i en variant för lättare godstransporter :) https://www.autoblog.com/2018/03/13/lon ... py-photos/
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

Geni87 skrev:
Legato skrev:
Varför skulle man använda London-taxi menar du? Att de går över till el är suveränt, men bilarna i övrigt finns väl mest för att de är en symbol för London. I övriga engelska städer är de väl ganska ovanliga. Personligen tycker jag det suger att ha bagaget i kupén och CW-värdet måste vara uselt, men framförallt så är de ju otroligt oekonomiska. De enda riktiga fördelarna är väl att de är handikappvänliga samt har liten vändcirkel?
Även om man bortser från eldriften så tycker jag att Londontaxin är suverän som taxi i stadsmiljö. Extremt liten vänddiameter på 8 m, högt till tak, enkelt insteg med stora dörrar som öppnar mer eller mindre 90 grader, plats för sex personer och handikapsanpassad. CW-värdet känns nästan försumbart i de låga hastigheter som taxibilar i städer mestadels färdas i. Med Svenska ögon är det ju även lite kul med mycket Volvoteknik i den nya. :) http://www.theelectrictaxi.co.uk/the-taxi/

Den verkar ju även komma i en variant för lättare godstransporter :) https://www.autoblog.com/2018/03/13/lon ... py-photos/
Nja... Plats för sex personer om man åker i princip utan bagage. Det finns ju inget bagageutrymme.

Jag förstår som sagt handikappanpassningen, men personligen åker jag mycket hellre i en riktig bil. Jag gillar som sagt inte att sitta med bagaget i kupén, dessutom bullrar de mycket och sätena är inte särskilt bekväma.

Men återigen, det viktigaste skälet till att ingen vill ha dem utanför London (där de ju är tvungna att köpa dem) är såklart att de är fruktansvärt oekonomiska. Elvarianten bör bli betydligt bättre men de gamla bilarna var snordyra och drog mycket soppa.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

Nej de är inte tvungna. Tror jag. Vi fick åka Mercedes Vito en gång. Iofs inredd som en London-taxi invändigt men ändå.
Skriv svar