Om min fru, 160 lång, hade bytt plats med passageraren i denna bild så tror jag inte att limousinkänsla hade varit hennes första intryck
DE0CD455-4568-4AEC-88F4-FEEEF004C366.jpeg
Du vet ju inte hur långt bak framsätet är ställt. För övrigt var det inte så jag skrev.
Jag kan nog gissa ganska väl hur framsätet är ställt då bilden från baksätet överenstämmer med när jag ”satte mig själv bakom mig själv” på förarsidan.
Vi kan nog vara överens om att vi har olika definitioner av ett rymligt baksäte.
Peace bro
Har jag skrivit att I-Pace har ett rymligt baksäte?
I vilket fall så får killen på bilden plats utan problem.
Baksätesbilden (som alltså jag tog): i framsätet satt en kille på 1,87, sätet inställt så som jag själv skulle ha ställt det - även så i vår MS. Det är då väldigt dåligt med benutrymme i baksätet i Jaggan!
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Och apropå 4 vuxna i bilen; vi är ofta precis så! Det är bl a därför vi köpte en stor sedan. Hade inte Tesla haft D så hade vi nog importerat en A6 från Tyskland (hemska tanke!!!).
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Finns det olika versioner av i-pace?
vi har fått helt motsägelsefulla uppgifter både av långa förare. "gott om utrymme", "knappast", "bättre än model s","tesla har större"
av bilden kan jag säga att de ser knappast trångt ut. har även sett bilder på baksätet där det ser väldigt rymligt ut. men man skall akta sig för att lita på bilder.
har sett bilder och det ser ut som den minsta är en halv motorhuv kortare än den största i pacefamiljen. (så det kanske är därför man har olika uppfattningar)
det som ofta är avgörande för innerutrymmen i en bil är axelavståndet och detta är i ipace samma som i Model S, dvs 3m ganska precist. Sen påverkar självklart tjockleken på stolsrygg, placering av baksäte vs bagageutrymme och en del annat. Men axelavståndet är mest avgörande och detta är betydligt större i Model S/ipace än i tex en Golf.
Jag tror jag får ta en ny tur upp till lokala ÅF för en ny provsittning (han skulle få in en bil till denna veckan fick jag mail om).
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Och apropå 4 vuxna i bilen; vi är ofta precis så! Det är bl a därför vi köpte en stor sedan. Hade inte Tesla haft D så hade vi nog importerat en A6 från Tyskland (hemska tanke!!!).
Nu är jag ingen auktoritet på baksäten men har inte Teslas fått rätt mycket kritik? Kallas "bänken" osv?
Och apropå 4 vuxna i bilen; vi är ofta precis så! Det är bl a därför vi köpte en stor sedan. Hade inte Tesla haft D så hade vi nog importerat en A6 från Tyskland (hemska tanke!!!).
Nu är jag ingen auktoritet på baksäten men har inte Teslas fått rätt mycket kritik? Kallas "bänken" osv?
man sitter ju väldigt högt utan stöd under låren, men det är väl i stort sett ett problem i alla elbilar med bottenplatta av batteri som både Tesla och Jaguar kör med (golvet blir väldigt högt jämfört med höjden på sittdynan).
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Och apropå 4 vuxna i bilen; vi är ofta precis så! Det är bl a därför vi köpte en stor sedan. Hade inte Tesla haft D så hade vi nog importerat en A6 från Tyskland (hemska tanke!!!).
Nu är jag ingen auktoritet på baksäten men har inte Teslas fått rätt mycket kritik? Kallas "bänken" osv?
man sitter ju väldigt högt utan stöd under låren, men det är väl i stort sett ett problem i alla elbilar med bottenplatta av batteri som både Tesla och Jaguar kör med (golvet blir väldigt högt jämfört med höjden på sittdynan).
Fast nu diskuterar ni ju det gamla baksätet i Model S. Byttes ju och blev väldigt mycket bättre för ett halvår sedan ungefär. Jag har det nya
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Och apropå 4 vuxna i bilen; vi är ofta precis så! Det är bl a därför vi köpte en stor sedan. Hade inte Tesla haft D så hade vi nog importerat en A6 från Tyskland (hemska tanke!!!).
Nu är jag ingen auktoritet på baksäten men har inte Teslas fått rätt mycket kritik? Kallas "bänken" osv?
man sitter ju väldigt högt utan stöd under låren, men det är väl i stort sett ett problem i alla elbilar med bottenplatta av batteri som både Tesla och Jaguar kör med (golvet blir väldigt högt jämfört med höjden på sittdynan).
Fast nu diskuterar ni ju det gamla baksätet i Model S. Byttes ju och blev väldigt mycket bättre för ett halvår sedan ungefär. Jag har det nya
Jag har också det nya, men det blir överdrivet att säga att det blivit så extremt mycket bättre. Största fördelen är väl att det SER bättre ut och passar med designen på framstolarna. Har iofs aldrig suttit bak i min egen bil under körning
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Det är ju fel. Men "eldriven SUV == eldriven SUV" funkar väl så här i början när det inte finns så många modeller.
Jag tänkte närmast på https://www.youtube.com/watch?v=fErFiWjoeCQ, eftersom det klippet tyder på att Jaguar själva verkar vilja positionera sig mot Model X (jag antar att dom insåg att dom inte hade en chans i samma test mot Model S ).
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Det är ju fel. Men "eldriven SUV == eldriven SUV" funkar väl så här i början när det inte finns så många modeller.
Jag tänkte närmast på https://www.youtube.com/watch?v=fErFiWjoeCQ, eftersom det klippet tyder på att Jaguar själva verkar vilja positionera sig mot Model X (jag antar att dom insåg att dom inte hade en chans i samma test mot Model S ).
/fth
Absolut. De gör ju fel i det. Men å andra sidan, vad ska de jämföra sig mot annars?
Och apropå 4 vuxna i bilen; vi är ofta precis så! Det är bl a därför vi köpte en stor sedan. Hade inte Tesla haft D så hade vi nog importerat en A6 från Tyskland (hemska tanke!!!).
Nu är jag ingen auktoritet på baksäten men har inte Teslas fått rätt mycket kritik? Kallas "bänken" osv?
man sitter ju väldigt högt utan stöd under låren, men det är väl i stort sett ett problem i alla elbilar med bottenplatta av batteri som både Tesla och Jaguar kör med (golvet blir väldigt högt jämfört med höjden på sittdynan).
Fast nu diskuterar ni ju det gamla baksätet i Model S. Byttes ju och blev väldigt mycket bättre för ett halvår sedan ungefär. Jag har det nya
Jag har också det nya, men det blir överdrivet att säga att det blivit så extremt mycket bättre. Största fördelen är väl att det SER bättre ut och passar med designen på framstolarna. Har iofs aldrig suttit bak i min egen bil under körning
Smaken är som baken. Jag tycker det är väldigt mycket bättre. Nu är ju stolarna skålade så man sitter ju inte längre "väldigt högt", inte heller är det längre en "bänk". Sen tror jag iofs de flesta anser att det är bekvämare att sitta högt, det blir ju mer ergonomiskt (jämför med en kontorsstol), i Model X sitter man högt
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Jag tror alla som är spekulant på i-Pace skall prova själv.... Jag som är 179 cm satt iallafall som sagt betydligt bättre i baksätet än Model S (även jämfört med "nya" baksätet) och sittdynan är högre (jämfört med golvet såklart) än Model S och ger därmed ger skönare benvinkel, och så finns det då som sagt även mer plats för huvudet.
Men lite orättvist kanske då i-Pace är en SUV medans Model S inte är det och lider lite av nackdelen med att batterierna i golvet tar plats i en kaross som av flera anledningar (utseende, luftmotstånd t.ex) inte får bli för hög. Förresten intressant hur Porsche gjort det med kommande Mission E där batteripaketet helt enkelt är "borttaget" där baksätespassagerarna har sitt fotutrymme. Hursomhelst, utrymmet på i-Pace tycker jag ändå är bra för klassen, dvs jämför med andra i samma längd, för det är ju det den skall jämföras med även om Jaguar som sagt får skylla sig själva då med jämförelsevideon (acc/broms) vs Model X.
Vill man ha bättre utrymme än i-Pace och (inte vill ha en Model X) kanske man skall vänta på Audi E-tron som verkar bli en längre bil än i-Pace. Kommer dessutom ladda snabbare, 150 kW vs 100. Man får inga bra svar ännu från Jaguar om det ev. kommer stöd för 150 kW laddning på Ionity. 3-fas laddning verkar dock ev vara på gång senare efter MY19. Frågan är om det går att enkelt/billigt går att uppgradera de tidigare bilarna senare? Påverkan andrahandsvärde om det inte går? Angående prisbilden verkar Jaguar än så länge inte ge något rabatt alls om man inte har ramavtal iallafall.
Nu har det skrivits nästan 1000 inlägg om Jaguar I-Pace och vad jag kan komma ihåg så har jag inte deltagit i den konversationen med en endaste liten kommentar...
Jag har inte sett bilen i verkligheten men massor av bilder och jag försöker verkligen gilla den då jag alltid har tyckt att Jaguar har byggt de snyggaste bilarna...
NEJ. Det går bara inte. Den är inte snygg. Den är inte linjeskön, den är inte smidig som ett kattdjur ska vara... Den är bara... en bil. Visserligen eldriven men annars? Det kanske är en Kona med Jaguarmärke...
Äsch, jag får åka och titta på den och se om den ser bättre ut live... Fast den är ändå för dyr för mig.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Nu har det skrivits nästan 1000 inlägg om Jaguar I-Pace och vad jag kan komma ihåg så har jag inte deltagit i den konversationen med en endaste liten kommentar...
Jag har inte sett bilen i verkligheten men massor av bilder och jag försöker verkligen gilla den då jag alltid har tyckt att Jaguar har byggt de snyggaste bilarna...
NEJ. Det går bara inte. Den är inte snygg. Den är inte linjeskön, den är inte smidig som ett kattdjur ska vara... Den är bara... en bil. Visserligen eldriven men annars? Det kanske är en Kona med Jaguarmärke...
Äsch, jag får åka och titta på den och se om den ser bättre ut live... Fast den är ändå för dyr för mig.
Hehehe, vågade knappt skriva det men visst påminner den helt plötsligt om en Kona. Tycker dock den ser bra ut och verkar grym på många sätt, men för dyr, halva priset hade varit mer lagom
Nu har det skrivits nästan 1000 inlägg om Jaguar I-Pace och vad jag kan komma ihåg så har jag inte deltagit i den konversationen med en endaste liten kommentar...
Jag har inte sett bilen i verkligheten men massor av bilder och jag försöker verkligen gilla den då jag alltid har tyckt att Jaguar har byggt de snyggaste bilarna...
NEJ. Det går bara inte. Den är inte snygg. Den är inte linjeskön, den är inte smidig som ett kattdjur ska vara... Den är bara... en bil. Visserligen eldriven men annars? Det kanske är en Kona med Jaguarmärke...
Äsch, jag får åka och titta på den och se om den ser bättre ut live... Fast den är ändå för dyr för mig.
Hehehe, vågade knappt skriva det men visst påminner den helt plötsligt om en Kona. Tycker dock den ser bra ut och verkar grym på många sätt, men för dyr, halva priset hade varit mer lagom
du får föreslå det till Jaguar att halva priset hade varit bra. Kör en runda mot Tesla också så kanske dom halverar priserna. Det hade ju varit kul om plötligt Jaguar, Tesla och Hyundai har samma prisnivå
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Hehehe, vågade knappt skriva det men visst påminner den helt plötsligt om en Kona. Tycker dock den ser bra ut och verkar grym på många sätt, men för dyr, halva priset hade varit mer lagom
Hade de släppt en 240 hk version för 650k så hade nog få klagat på att 400hk versionen kostade 830k. Men de har samma resa att göra som Tesla, man måste börja dyrt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
jag tog en tur upp till ÅF för att verkligen kolla baksätet igen. Nu ställde jag noga in förarstolen som jag sitter och satte mig bakom denna. Det är inte dålig plats i detta baksäte. Självklart finns det större, men det är definitivt inte på Golfnivå.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14