Jaguar I-Pace

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

Geni87 skrev:

Som sagt, svårt att spekulera, jag gick efter M3-priserna i Tibors artikel om just det ämnet, då hamnar vi där jag sa. Att jämföra intropriser gäller ju bara om utrustningen är likvärdig, mycket som ingår i I-Pace S är kräver premiumpaketet i M3. Men det är möjligt att inte allt i premiumpaketet "behövs".

http://teslaclubsweden.se/vad-kan-model ... i-sverige/

Men det är ju också spekulationer, precis som att priset på I-Pace 320 hp är spekulationer, men jag tror att den kommer hamna närmare 700k än 800k med tanke på vad 400 hp intro kostar.
Det är ju även möjligt att I-pace 320 hp kommer med en lägre utrustningsnivå som intro jämfört med 400 hp.

Vi får väl se vart det landar, Model Y är ju oavsett inte en konkurrent till I-pace _än_ - då den inte finns att köpa.
Tibors artikel är bra, men jag tror att han ligger fel gällande fraktkostnaderna. 130k för att skicka en X till Europa med båt är inte rimligt. Fraktkostnaderna "blir" snarare så stora i hans ekvation pga att Tesla ej justerat för en fallande dollar (ännu?). Men visst, det går inte att ge några exakta siffror såklart. Gällande AWD så har det dock talats om $3000 samt att det ska vara signifikant billigare än S och X, så 50.000:- tror jag definitivt är för mycket.

Gällande utrustningen så håller jag inte med. S-varianten av i-Pace "fanns" ju inte ens när den presenterades först i Sverige. Jag tycker den är extremt avskalad och jag tror man la till den för att många (inklusive mig) avbokade när "start"-priset presenterades som en bit över 900.000:-. Jag tycker inte den är mer generöst utrustad än Model 3 och jag har svårt att se att man skulle göra en ännu mer avskalad version av 320 hp.

830k är ju priset för 400 hk S-modellen. Runt 40k verkar vara en rimlig "rabatt" till 320 hk baserat på F-Pace prissättning. Då landar man på 790.000:-. Visst kan den bli billigare, men jag har extremt svårt att se att den skulle landa under 750k.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Laban »

Legato skrev:
830k är ju priset för 400 hk S-modellen. Runt 40k verkar vara en rimlig "rabatt" till 320 hk baserat på F-Pace prissättning. Då landar man på 790.000:-. Visst kan den bli billigare, men jag har extremt svårt att se att den skulle landa under 750k.
Det skiljer 185k mellan 300 och 380 hk versionen av F-Pace så det är inte helt orimligt med ett pris på 700k, även om jag också skulle bli förvånad om den hamnar på under 750k. Problemet är att effekten i en elbil kommer från batteriet, tror inte det finns några större summor att tjäna på lite mindre motorer. Om den nu inte bara är nertrimmad mjukvarumässigt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

Laban skrev:
Legato skrev:
830k är ju priset för 400 hk S-modellen. Runt 40k verkar vara en rimlig "rabatt" till 320 hk baserat på F-Pace prissättning. Då landar man på 790.000:-. Visst kan den bli billigare, men jag har extremt svårt att se att den skulle landa under 750k.
Det skiljer 185k mellan 300 och 380 hk versionen av F-Pace så det är inte helt orimligt med ett pris på 700k, även om jag också skulle bli förvånad om den hamnar på under 750k. Problemet är att effekten i en elbil kommer från batteriet, tror inte det finns några större summor att tjäna på lite mindre motorer. Om den nu inte bara är nertrimmad mjukvarumässigt.
Man sätter ju inte priset på en bil utifrån vad den kostar att bygga så det spelar inte så stor roll.

Själv är jag väldigt spänd på vad som händer framöver. Undrar vad som händer med värdet på våra Teslor? Personligen är jag faktiskt inne på att skala ned kostnaden för mitt bilåkande.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

Laban skrev:
Legato skrev:
830k är ju priset för 400 hk S-modellen. Runt 40k verkar vara en rimlig "rabatt" till 320 hk baserat på F-Pace prissättning. Då landar man på 790.000:-. Visst kan den bli billigare, men jag har extremt svårt att se att den skulle landa under 750k.
Det skiljer 185k mellan 300 och 380 hk versionen av F-Pace så det är inte helt orimligt med ett pris på 700k, även om jag också skulle bli förvånad om den hamnar på under 750k. Problemet är att effekten i en elbil kommer från batteriet, tror inte det finns några större summor att tjäna på lite mindre motorer. Om den nu inte bara är nertrimmad mjukvarumässigt.
Vet faktiskt inte var du fått den siffran ifrån. Enligt prislistan så:
"Vet ej var föregående påstående om F-Pace priser kom ifrån, men diffen är 37.000:- mellan 250 och 300 hästars bensinarna med samma utrustning (R-Sport).

300 hästars dieseln och 380 hästars bensinaren finns också i samma utrustningsvariant (S) med 46.000:- i prisskillnad."

Vad jag kunde se i prislistan så finns inte ens 300 hästars bensinaren och 380 hästars bensinaren med samma utrustningsnivå.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
Laban skrev:
Legato skrev:
830k är ju priset för 400 hk S-modellen. Runt 40k verkar vara en rimlig "rabatt" till 320 hk baserat på F-Pace prissättning. Då landar man på 790.000:-. Visst kan den bli billigare, men jag har extremt svårt att se att den skulle landa under 750k.
Det skiljer 185k mellan 300 och 380 hk versionen av F-Pace så det är inte helt orimligt med ett pris på 700k, även om jag också skulle bli förvånad om den hamnar på under 750k. Problemet är att effekten i en elbil kommer från batteriet, tror inte det finns några större summor att tjäna på lite mindre motorer. Om den nu inte bara är nertrimmad mjukvarumässigt.
Man sätter ju inte priset på en bil utifrån vad den kostar att bygga så det spelar inte så stor roll.

Själv är jag väldigt spänd på vad som händer framöver. Undrar vad som händer med värdet på våra Teslor? Personligen är jag faktiskt inne på att skala ned kostnaden för mitt bilåkande.
Tror det är rimligt att anta fallande priser över hela linjen med elbilar. Batteripriserna fortsätter ju falla snabbt.

Model 3 tror jag dock kommer ha ett väldigt högt andrahandsvärde pga att det kommer ta lång tid till de kan möta efterfrågan, samt pga att den i mitt tycke blir överlägsen sett till "prisvärdhet".

Jag är helt inställd på att byta någon av bilarna till en Model 3, har dock svårt att bestämma mig om det är Sen eller Xen som får stryka på foten :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

Legato skrev:
Geni87 skrev:

Som sagt, svårt att spekulera, jag gick efter M3-priserna i Tibors artikel om just det ämnet, då hamnar vi där jag sa. Att jämföra intropriser gäller ju bara om utrustningen är likvärdig, mycket som ingår i I-Pace S är kräver premiumpaketet i M3. Men det är möjligt att inte allt i premiumpaketet "behövs".

http://teslaclubsweden.se/vad-kan-model ... i-sverige/

Men det är ju också spekulationer, precis som att priset på I-Pace 320 hp är spekulationer, men jag tror att den kommer hamna närmare 700k än 800k med tanke på vad 400 hp intro kostar.
Det är ju även möjligt att I-pace 320 hp kommer med en lägre utrustningsnivå som intro jämfört med 400 hp.

Vi får väl se vart det landar, Model Y är ju oavsett inte en konkurrent till I-pace _än_ - då den inte finns att köpa.
Tibors artikel är bra, men jag tror att han ligger fel gällande fraktkostnaderna. 130k för att skicka en X till Europa med båt är inte rimligt. Fraktkostnaderna "blir" snarare så stora i hans ekvation pga att Tesla ej justerat för en fallande dollar (ännu?). Men visst, det går inte att ge några exakta siffror såklart. Gällande AWD så har det dock talats om $3000 samt att det ska vara signifikant billigare än S och X, så 50.000:- tror jag definitivt är för mycket.

Gällande utrustningen så håller jag inte med. S-varianten av i-Pace "fanns" ju inte ens när den presenterades först i Sverige. Jag tycker den är extremt avskalad och jag tror man la till den för att många (inklusive mig) avbokade när "start"-priset presenterades som en bit över 900.000:-. Jag tycker inte den är mer generöst utrustad än Model 3 och jag har svårt att se att man skulle göra en ännu mer avskalad version av 320 hp.

830k är ju priset för 400 hk S-modellen. Runt 40k verkar vara en rimlig "rabatt" till 320 hk baserat på F-Pace prissättning. Då landar man på 790.000:-. Visst kan den bli billigare, men jag har extremt svårt att se att den skulle landa under 750k.
Jo 130k i frakt för en X är nog i överkant. Om en Model 3 Long Range då skulle kosta $55k + $3k för AWD och vi använder samma förhållande mellan dollarn och kronan som på Model S-priserna landar vi istället på drygt 700kkr... Men så dyr kan den inte bli, då kommer Tesla få det svårt.

Det beror ju såklart på vad man värdesätter, men det råder i alla fall inga tvivel om att den valbara utrustningen kommer vara mycket mer omfattande i Jaggan (då kostar det såklart flis), än i Model 3 där de ju försöker hålla ner varianterna. Spontant skulle jag sakna HUD och strålkastarspolning i en M3. Hur är det med luftfjädring och dragkrok, är någon av dem bekräftade till M3? Också trevliga tillval...

Aja, det är ju kul att spekulera iaf... Jag är mest bitter över att jag har 1,5 år kvar på mitt nuvarande leasingavtal så jag kan inte skaffa någon av dem. :( Vill inte åka diesel längre nu när det börjar komma roliga och lite mer rimliga alternativ.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

Geni87 skrev:

Jo 130k i frakt för en X är nog i överkant. Om en Model 3 Long Range då skulle kosta $55k + $3k för AWD och vi använder samma förhållande mellan dollarn och kronan som på Model S-priserna landar vi istället på drygt 700kkr... Men så dyr kan den inte bli, då kommer Tesla få det svårt.

Det beror ju såklart på vad man värdesätter, men det råder i alla fall inga tvivel om att den valbara utrustningen kommer vara mycket mer omfattande i Jaggan (då kostar det såklart flis), än i Model 3 där de ju försöker hålla ner varianterna. Spontant skulle jag sakna HUD och strålkastarspolning i en M3. Hur är det med luftfjädring och dragkrok, är någon av dem bekräftade till M3? Också trevliga tillval...

Aja, det är ju kul att spekulera iaf... Jag är mest bitter över att jag har 1,5 år kvar på mitt nuvarande leasingavtal så jag kan inte skaffa någon av dem. :( Vill inte åka diesel längre nu när det börjar komma roliga och lite mer rimliga alternativ.

Det går alldeles utmärkt att bryta leasing i förtid. ;)
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

Verdi skrev:
Geni87 skrev:

Jo 130k i frakt för en X är nog i överkant. Om en Model 3 Long Range då skulle kosta $55k + $3k för AWD och vi använder samma förhållande mellan dollarn och kronan som på Model S-priserna landar vi istället på drygt 700kkr... Men så dyr kan den inte bli, då kommer Tesla få det svårt.

Det beror ju såklart på vad man värdesätter, men det råder i alla fall inga tvivel om att den valbara utrustningen kommer vara mycket mer omfattande i Jaggan (då kostar det såklart flis), än i Model 3 där de ju försöker hålla ner varianterna. Spontant skulle jag sakna HUD och strålkastarspolning i en M3. Hur är det med luftfjädring och dragkrok, är någon av dem bekräftade till M3? Också trevliga tillval...

Aja, det är ju kul att spekulera iaf... Jag är mest bitter över att jag har 1,5 år kvar på mitt nuvarande leasingavtal så jag kan inte skaffa någon av dem. :( Vill inte åka diesel längre nu när det börjar komma roliga och lite mer rimliga alternativ.

Det går alldeles utmärkt att bryta leasing i förtid. ;)
Tjänstebil, jag tror att jag åker på någon form av straff om jag gör det.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Ahh, nu kommer det lite bytesångest. Idag var det riktigt fint väder, sol och plusgrader. Öppnade taket och solen gassade in, lite lätt bris in i kupén och jag bara kom ihåg hur gött det är att kunna öppna taket. Tror ärligt talat inte att jag har lust att byta till en bil där man inte kan köra med ett stort öppet panoramatak :? Det är värt så mycket att Ipacen kanske inte blir så långlivad i detta hus. Verkligen synd att man inte kan öppna taket på ipacen, då hade den varit nästan optimal. Hmm, det tål att tänkas på :)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Gadget
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 01 feb 2017 16:01

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Gadget »

Baserat på de som kört i-Pacen i olika (oftast korta) sammanhang så verkar den bli en körmaskin. Får se vad längre provkörningar säger.

Däremot verkar Jaguar ÅF i Sverige inte så sugna på att sälja, helt otroligt för ett relativt marginaliserat märke som Jaguar och när vi pratar om en bil som närmar sig miljonen. Säljaren som jag pratade med på Stockholm Norr har inte återkommit trots påminnelser, och trots intresseanmälan en annan handlare så har dom inte heller återkommit.. Det här är inte helt unikt tyvärr , bilbranschen är märklig ibland...
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Tars »

Geni87 skrev:
Verdi skrev:
Geni87 skrev:

Jo 130k i frakt för en X är nog i överkant. Om en Model 3 Long Range då skulle kosta $55k + $3k för AWD och vi använder samma förhållande mellan dollarn och kronan som på Model S-priserna landar vi istället på drygt 700kkr... Men så dyr kan den inte bli, då kommer Tesla få det svårt.

Det beror ju såklart på vad man värdesätter, men det råder i alla fall inga tvivel om att den valbara utrustningen kommer vara mycket mer omfattande i Jaggan (då kostar det såklart flis), än i Model 3 där de ju försöker hålla ner varianterna. Spontant skulle jag sakna HUD och strålkastarspolning i en M3. Hur är det med luftfjädring och dragkrok, är någon av dem bekräftade till M3? Också trevliga tillval...

Aja, det är ju kul att spekulera iaf... Jag är mest bitter över att jag har 1,5 år kvar på mitt nuvarande leasingavtal så jag kan inte skaffa någon av dem. :( Vill inte åka diesel längre nu när det börjar komma roliga och lite mer rimliga alternativ.

Det går alldeles utmärkt att bryta leasing i förtid. ;)
Tjänstebil, jag tror att jag åker på någon form av straff om jag gör det.
Överlåtelse går annars att lösa. Finns säkert någon som vill ta över den.
Prova skadar inte.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Tjell »

IMG_1146.jpg
IMG_1147.jpg
IMG_1146.jpg
Lite bilder på Jaggan...

Mindre inuti än MS: kortare i kupén, mindre frunk, mindre bagageutrymme, knapert utrymme under locket i skuffen; mycket av det beror på att hjulen är så stora.

Snygg finish på inredningen men en del missar ändå, t.ex. lite krånglig/konstig mittkonsol. En knapp för att starta bilen...? Inte knappjustering av ratten, bara en gammaldags spak undertill. Dörr- och ryggfickor = bra! Rockhängare också! I mittkonsolen finns justerigar för värme och ventilation för baksätet. (Ev. USB-uttag också.)

En del funktioner är hårdknappar, inte bara touch, ger lite säkrare framfart på vägen. Rattknapparna kändes rackliga och oprecisa (!), konstiga.

Laddning... Tja, det har ju diskuterats redan.

Priset: 819.900 för basic (då med 18" fälgar, inget glastak etc.), 1.107.500 för fullmatad (22" fälgar. Finns 20" också). Glastaket går inte att öppna. Endast en batteristorlek: 90 kWh. Inga fler options typ P eller L. Ca 400 hkr, ca 4 s till 100. Ingen dragkrok ännu.

Säljaren var mycket trevlig att prata med, erkände villigt att Tesla är en föregångare som alla andra har att försöka komma i fatt eller åtminstone måste förhålla sig till på ett konstruktivt sätt.

Fru Gröndahl tyckte den ser bra ut. Jag håller inte med men det är ju subjektivt. Hon säger dock att den inte ser speciell ut, mest OK, liksom, inte alls så som MS gör.

SUV? Nja, för liten för att kunna benämnas så. Det är snarare en Cross-over.
IMG_1148.jpg
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Tjell »

IMG_1152.jpg
IMG_1151.jpg
IMG_1150.jpg
Fler bilder
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Tjell »

IMG_1155.jpg
Förarplatsen
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
p_q
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 30 dec 2015 14:02

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av p_q »

Tack för bilderna!
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

Geni87 skrev:
Legato skrev:
Geni87 skrev:

Som sagt, svårt att spekulera, jag gick efter M3-priserna i Tibors artikel om just det ämnet, då hamnar vi där jag sa. Att jämföra intropriser gäller ju bara om utrustningen är likvärdig, mycket som ingår i I-Pace S är kräver premiumpaketet i M3. Men det är möjligt att inte allt i premiumpaketet "behövs".

http://teslaclubsweden.se/vad-kan-model ... i-sverige/

Men det är ju också spekulationer, precis som att priset på I-Pace 320 hp är spekulationer, men jag tror att den kommer hamna närmare 700k än 800k med tanke på vad 400 hp intro kostar.
Det är ju även möjligt att I-pace 320 hp kommer med en lägre utrustningsnivå som intro jämfört med 400 hp.

Vi får väl se vart det landar, Model Y är ju oavsett inte en konkurrent till I-pace _än_ - då den inte finns att köpa.
Tibors artikel är bra, men jag tror att han ligger fel gällande fraktkostnaderna. 130k för att skicka en X till Europa med båt är inte rimligt. Fraktkostnaderna "blir" snarare så stora i hans ekvation pga att Tesla ej justerat för en fallande dollar (ännu?). Men visst, det går inte att ge några exakta siffror såklart. Gällande AWD så har det dock talats om $3000 samt att det ska vara signifikant billigare än S och X, så 50.000:- tror jag definitivt är för mycket.

Gällande utrustningen så håller jag inte med. S-varianten av i-Pace "fanns" ju inte ens när den presenterades först i Sverige. Jag tycker den är extremt avskalad och jag tror man la till den för att många (inklusive mig) avbokade när "start"-priset presenterades som en bit över 900.000:-. Jag tycker inte den är mer generöst utrustad än Model 3 och jag har svårt att se att man skulle göra en ännu mer avskalad version av 320 hp.

830k är ju priset för 400 hk S-modellen. Runt 40k verkar vara en rimlig "rabatt" till 320 hk baserat på F-Pace prissättning. Då landar man på 790.000:-. Visst kan den bli billigare, men jag har extremt svårt att se att den skulle landa under 750k.
Jo 130k i frakt för en X är nog i överkant. Om en Model 3 Long Range då skulle kosta $55k + $3k för AWD och vi använder samma förhållande mellan dollarn och kronan som på Model S-priserna landar vi istället på drygt 700kkr... Men så dyr kan den inte bli, då kommer Tesla få det svårt.

Det beror ju såklart på vad man värdesätter, men det råder i alla fall inga tvivel om att den valbara utrustningen kommer vara mycket mer omfattande i Jaggan (då kostar det såklart flis), än i Model 3 där de ju försöker hålla ner varianterna. Spontant skulle jag sakna HUD och strålkastarspolning i en M3. Hur är det med luftfjädring och dragkrok, är någon av dem bekräftade till M3? Också trevliga tillval...

Aja, det är ju kul att spekulera iaf... Jag är mest bitter över att jag har 1,5 år kvar på mitt nuvarande leasingavtal så jag kan inte skaffa någon av dem. :( Vill inte åka diesel längre nu när det börjar komma roliga och lite mer rimliga alternativ.
Min poäng var att Tibors fraktpriser blev så höga för att han räknade "bakvägen" och utgick ifrån den "omvandlingskurs" som gällde när han skrev artikeln. Om han hade använt den dollarkurs som gällde när Tesla senast uppdaterade de svenska priserna på Model S och X så tror jag fraktkostnaden hade sett mycket rimligare ut. Hittills har ju Tesla då och då justerat priserna efter dollarkursen, nu har man inte gjort detta på ett bra tag. Det rimligaste antagandet IMO är att man kommer fortsätta på den inslagna banan och då borde 3an ligga på 410-420k. Har man justerat sin prissättningsstrategi för Sverige och vill hålla högre marginaler, då är nog Tibors uträkning med 450k rimlig.

HUD tycker jag också var en stor miss att inte ha i 3an, dock finns det riktigt kompetenta sådana att eftermontera (vilket jag kommer göra). Det är dock det enda jag saknar i trean.

Jag har ännu längre leasing kvar, men räknar ändå med att byta någon av bilarna ;)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

Tack Tjell för intressanta kommentarer och bilder!

Att mekaniskt reglera ratten var verkligen oväntat på en så dyr bil. Startknapp känns också extremt fånigt.

Fick du någon klarhet i om man kan "stänga av" motorljudet? Personligen hade jag irriterat ihjäl mig på det, men jag utgår ifrån att det kan stängas av...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Smutt »

Läste dragkrok ej klart vad betyder det? Att om man beställer nu så finns det inga att montera på när bilen levereras?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Smutt skrev:
Läste dragkrok ej klart vad betyder det? Att om man beställer nu så finns det inga att montera på när bilen levereras?
dragkrok är bekräftat och monteras hos ÅF (dock endast 750kg)

elektrisk ratt är fortfarande oklart. Förproduktionsbilarna som visas nu har det inte, men det refereras till det på diverse jaguardokument, så det är inte omöjligt att det kommer när de första kundbilarna kommer ut.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Legato skrev:
Tack Tjell för intressanta kommentarer och bilder!

Att mekaniskt reglera ratten var verkligen oväntat på en så dyr bil. Startknapp känns också extremt fånigt.

Fick du någon klarhet i om man kan "stänga av" motorljudet? Personligen hade jag irriterat ihjäl mig på det, men jag utgår ifrån att det kan stängas av...
motoljudet kan stängas av ja, men inte varningsljudet på utsidan för fotgängare.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

HelectriC skrev:
Legato skrev:
Tack Tjell för intressanta kommentarer och bilder!

Att mekaniskt reglera ratten var verkligen oväntat på en så dyr bil. Startknapp känns också extremt fånigt.

Fick du någon klarhet i om man kan "stänga av" motorljudet? Personligen hade jag irriterat ihjäl mig på det, men jag utgår ifrån att det kan stängas av...
motoljudet kan stängas av ja, men inte varningsljudet på utsidan för fotgängare.
Precis, det externa ljudet är väl kopplat till lagkrav som införs 2019 om jag inte minns fel.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av danni »

Det var huvudanledningen för mig att se till att byta ut min Tesla till en ny i år, före den lagen börjar gälla.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Leo »

danni: Alla argument är ju bra för att byta bil! Var det argumenter som slutligen övertygade frun? :D
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av nek0 »

danni skrev:
Det var huvudanledningen för mig att se till att byta ut min Tesla till en ny i år, före den lagen börjar gälla.
Är du säker på att de inte installerar skiten i efterhand?
För mig släckte man på första service baklysen på en VW Golf 2010
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Jerker »

HelectriC skrev:
Legato skrev:
Tack Tjell för intressanta kommentarer och bilder!

Att mekaniskt reglera ratten var verkligen oväntat på en så dyr bil. Startknapp känns också extremt fånigt.

Fick du någon klarhet i om man kan "stänga av" motorljudet? Personligen hade jag irriterat ihjäl mig på det, men jag utgår ifrån att det kan stängas av...
motoljudet kan stängas av ja, men inte varningsljudet på utsidan för fotgängare.
Jo, enligt EU-förordningen ska detta varningsljud gå att stänga av tillfälligt. Det är så det funkar på Zoe redan nu. Det finns en knapp i kupén som man trycker på så stängs ljudet av. Men så fort man stannar och "slår av motorn" så är ljudet tillbaka när man startar igen.
Skriv svar