Jaguar I-Pace
Moderator: Redaktion
Re: Jaguar I-Pace
Håller med. Om man köper en bil utifrån vad folk tycker så är nog en Volvo det säkraste valet. Helst en lite äldre modell så att man inte sticker ut alls.
Nä, mina kunder vet vad jag står för och de vet också varför jag kör Tesla. Om någon i min omgivning vågar att kritisera mitt bilval så kontrar jag alltid med frågan varför det är bättre med en billigare bil som istället förpestar luften och förstör miljön. Jante är envis men den kan inte argumentera.
Angående automatisk körning behöver jag inte heller mer än en farthållare. Är den adaptiv och fungerar den bra så är det ett plus men inget jag absolut måste ha.
Nä, mina kunder vet vad jag står för och de vet också varför jag kör Tesla. Om någon i min omgivning vågar att kritisera mitt bilval så kontrar jag alltid med frågan varför det är bättre med en billigare bil som istället förpestar luften och förstör miljön. Jante är envis men den kan inte argumentera.
Angående automatisk körning behöver jag inte heller mer än en farthållare. Är den adaptiv och fungerar den bra så är det ett plus men inget jag absolut måste ha.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Jaguar I-Pace
Jag förstår hans etta, visst vet de flesta att Model S är dyr men alla vet också att det för tillfället inte finns någon annan elbil med lång räckvidd och bra laddning vilket gör att de har viss förståelse för att man har köpt den. Om några år däremot när Bolt, Model 3, nya Nissan Leaf, eGolf mm finns på marknaden med lång räckvidd och bra laddning så kommer man inte kunna motivera valet av I-Pace på samma sätt och då kommer den kanske sticka lite i ögonen precis som om man skulle komma med en Jaguar F-Pace idag. Detta tror jag även kommer hända med Model S och Model X om några år, varför har du köpt en bil för miljonen när det finns gått om elbilar för under halva priset med räckvidd och snabbladdning?Legato skrev:Det är just "vänta och se", dvs alla osäkerheter som gör att jag tycker det är självklart att boka. Jag är inte säker på att jag kommer köpa varken model 3 eller i-Pace, men båda har potential imo och jag skulle aldrig vilja riskera att inte få köpa en för att jag snålat med en femhundring...Bjorn skrev:Äsch jag har två hangups som gör att jag inte riktigt vill boka en utan vänta och se.Legato skrev:Jag har jättesvårt att förstå varför man inte bokar om man har minsta lilla intresse. Det handlar ju om en kostnad på ca 500:-, dvs mindre än en promille av bilens pris.Bjorn skrev:Självklart bra med konkurrens. Det tycker jag med. Så välkommen I-pace! Jag kommer att hålla koll på den med intresse, men förbokar inte just nu. Min tanke var bara att I-Pace är mer konkurrent till Model S än till Model 3 och att model 3 med all rätt kan få vara lite "enklare".
Model S kan ju också komma i nån ny uppdaterad version med nya finesser strax efter eller kanske tom innan Model 3 börjar levereras i stor skala. Jag tror inte alla på Tesla sitter med Model 3 enbart.
1. Våra kunder. Model S har jag "kommit undan" rätt bra med och kan försvara den med räckvidd, tekniknivå och sånt. Att byta ner mig till en Model 3 skulle inte ge mig några problem och vore ett naturligt steg. Att byta till en mer flärdfull, lyxigare bil är nog otänkbart i mitt fall, och heller inget jag egentligen önskar. Därför måste jag först veta att den blir mottagen som ett förnuftigt prisvärt alternativ.
2. Automatisk körning. Det verkar ju inte vara nåt som Jaguar trycker särskilt hårt på i förhandsinfon. Tesla är ju stenhårt fokuserade på det. Även om Tesla inte uppnått det de tänkt / sagt i tid framförallt med AP2 nu, så är min uppfattning att de håller täten och jobbar stenhårt. Bästa autopiloten kommer definitivt att var den absolut viktigaste parametern för mig när jag byter bil nästa gång, värderad långt mer än detaljkvalitet, prestanda och även dragkrok.
Gällande dina punkter så förstår jag inte ettan, Model S är dyrare och lyxigare imo. Tycker folk är väldigt medvetna om att det är riktigt dyra bilar tyvärr. Gällande tvåan så håller jag med, jag förväntar mig bara adaptiv farthållare, men för mig räcker det. Jag tycker det är viktigt men använder APn i Teslan rätt lite.
Jag tror samma sak gäller mobiler, när de första kom så kunde nog vissa förstå att några andra var i stor behov av en mobil och därför köpte en för 20 000 kr men om du kommer till en kund idag med en mobil för 20 000 kr så kommer du nog inte få så många förståelseblickar utan mer funderingar varför du spenderar så mycket på en mobil.
Re: Jaguar I-Pace
Ja, varför spenderar man x pengar för pryl y?
Två tänkbara svar:
1. För att jag vill ha pryl y och för att jag har råd
2. Det angår inte dig nånting
Men jag växte ju upp utanför Jante-lagens klor. Jag kommer aldrig att förstå det tänket, hur mycket jag än försöker.
Två tänkbara svar:
1. För att jag vill ha pryl y och för att jag har råd
2. Det angår inte dig nånting
Men jag växte ju upp utanför Jante-lagens klor. Jag kommer aldrig att förstå det tänket, hur mycket jag än försöker.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Jaguar I-Pace
När jag tidigare åt på MC i Arboga och såg teslorna glida in och ut så föddes tanken det här kan ju funka för mig
Så nu kommer frågan var ska jag sitta nån stans i världen och förstå att Jaguar I-pace funkar för mig?
Så nu kommer frågan var ska jag sitta nån stans i världen och förstå att Jaguar I-pace funkar för mig?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Jaguar I-Pace
Så länge dom får tillgång till Teslas SC-nätverk, så kan du ta plats på samma ställe!Smutt skrev:När jag tidigare åt på MC i Arboga och såg teslorna glida in och ut så föddes tanken det här kan ju funka för mig
Så nu kommer frågan var ska jag sitta nån stans i världen och förstå att Jaguar I-pace funkar för mig?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Men Teslas nätverk kommer ju bli extremt överbelastat så fort M3 kommer låter konstigt att dom skulle släppa in fler utan en massiv utbyggnadHelectriC skrev:Så länge dom får tillgång till Teslas SC-nätverk, så kan du ta plats på samma ställe!Smutt skrev:När jag tidigare åt på MC i Arboga och såg teslorna glida in och ut så föddes tanken det här kan ju funka för mig
Så nu kommer frågan var ska jag sitta nån stans i världen och förstå att Jaguar I-pace funkar för mig?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Jaguar I-Pace
Fast om det är fler som är med och betalar så kan ju en sådan utbyggnad komma till stånd.Smutt skrev:Men Teslas nätverk kommer ju bli extremt överbelastat så fort M3 kommer låter konstigt att dom skulle släppa in fler utan en massiv utbyggnadHelectriC skrev:Så länge dom får tillgång till Teslas SC-nätverk, så kan du ta plats på samma ställe!Smutt skrev:När jag tidigare åt på MC i Arboga och såg teslorna glida in och ut så föddes tanken det här kan ju funka för mig
Så nu kommer frågan var ska jag sitta nån stans i världen och förstå att Jaguar I-pace funkar för mig?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Jaguar I-Pace
Inte nödvändigtvis. Se hur fort Tesla har byggt nuvarande nätverk. Krävs inte så extremt mycket för att tex dubbla antalet stall vid varje station.Smutt skrev:Men Teslas nätverk kommer ju bli extremt överbelastat så fort M3 kommer låter konstigt att dom skulle släppa in fler utan en massiv utbyggnadHelectriC skrev:Så länge dom får tillgång till Teslas SC-nätverk, så kan du ta plats på samma ställe!Smutt skrev:När jag tidigare åt på MC i Arboga och såg teslorna glida in och ut så föddes tanken det här kan ju funka för mig
Så nu kommer frågan var ska jag sitta nån stans i världen och förstå att Jaguar I-pace funkar för mig?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Är ju flera som är överbelastade nu! Uddevalla Väsby osvHelectriC skrev:Inte nödvändigtvis. Se hur fort Tesla har byggt nuvarande nätverk. Krävs inte så extremt mycket för att tex dubbla antalet stall vid varje station.Smutt skrev:Men Teslas nätverk kommer ju bli extremt överbelastat så fort M3 kommer låter konstigt att dom skulle släppa in fler utan en massiv utbyggnadHelectriC skrev:Så länge dom får tillgång till Teslas SC-nätverk, så kan du ta plats på samma ställe!Smutt skrev:När jag tidigare åt på MC i Arboga och såg teslorna glida in och ut så föddes tanken det här kan ju funka för mig
Så nu kommer frågan var ska jag sitta nån stans i världen och förstå att Jaguar I-pace funkar för mig?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Jaguar I-Pace
Inte särskilt svårt att identifiera dessa och öka.Smutt skrev:Är ju flera som är överbelastade nu! Uddevalla Väsby osvHelectriC skrev:Inte nödvändigtvis. Se hur fort Tesla har byggt nuvarande nätverk. Krävs inte så extremt mycket för att tex dubbla antalet stall vid varje station.Smutt skrev:Men Teslas nätverk kommer ju bli extremt överbelastat så fort M3 kommer låter konstigt att dom skulle släppa in fler utan en massiv utbyggnadHelectriC skrev:Så länge dom får tillgång till Teslas SC-nätverk, så kan du ta plats på samma ställe!Smutt skrev:När jag tidigare åt på MC i Arboga och såg teslorna glida in och ut så föddes tanken det här kan ju funka för mig
Så nu kommer frågan var ska jag sitta nån stans i världen och förstå att Jaguar I-pace funkar för mig?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
De bygger redan ut kapaciteten ordentligt. I Schweiz ökar de med mellan 50 och 100% på befintliga SuC inom ca en månad.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Jaguar I-Pace
Men räcker det till mer än M3?jpetters skrev:De bygger redan ut kapaciteten ordentligt. I Schweiz ökar de med mellan 50 och 100% på befintliga SuC inom ca en månad.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Jaguar I-Pace
Vet inte om det diskuterats men det verkar klart att I-pace får 50kW laddning vilket jag tycker inte räcker på långa vägar (pun intended).
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19565
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Jaguar I-Pace
Den effekten räcker åt mig iaf, problemet är stolparna, som än så länge är under all kritik, antingen funkar dom inte eller så är det kö eftersom dom i princip alltid bara harapkungen skrev:Vet inte om det diskuterats men det verkar klart att I-pace får 50kW laddning vilket jag tycker inte räcker på långa vägar (pun intended).
en kontakt per ställe (eller eg typ 3 men bara en bil kan ladda på 50kW där).
Ett fåtal platser har fler stolpar per plats men dom är, och verkar förbli ett tag framöver, i minoritet...
Men för mig skulle iaf 50kW funka tillräckligt bra...
Mer viktigt är möjlighet till 3-fas-laddning till vardags...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Jaguar I-Pace
Ja, det är minimumnivån. Antar att det är för att meddela att bilen får CCS. Om den i tillägg får SC vet vi inte än.apkungen skrev:Vet inte om det diskuterats men det verkar klart att I-pace får 50kW laddning vilket jag tycker inte räcker på långa vägar (pun intended).
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Dels så har inte utbyggnaden stannat, det kommer garanterat byggas fler SuC de kommande åren. Dels så kommer Model 3 inte få fri tillgång till SuC-nätverket utan ägare kommer antagligen behöva betala. Detta kommer att leda till att utbyggnaden kan öka än snabbare än idag. Det samma gäller om fler bilmärken hoppar på.Smutt skrev:Men räcker det till mer än M3?jpetters skrev:De bygger redan ut kapaciteten ordentligt. I Schweiz ökar de med mellan 50 och 100% på befintliga SuC inom ca en månad.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Jaguar I-Pace
För mig också (dåligt med SuC häruppe) men om man vill sälja bilen efter några år så kan det bli ett problem. Med det sagt så tror jag inte att 50 kW kommer att bli gränsen för I-Pace, klarar Ionic upp till 70 kW med ett 28 kW batteri så känns det som ett kapitalt misslyckande med 50 kW - 90 kWh batteri.Bjelke skrev:Men för mig skulle iaf 50kW funka tillräckligt bra...
Mer viktigt är möjlighet till 3-fas-laddning till vardags...
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Jaguar I-Pace
Legato skrev:Jag har jättesvårt att förstå varför man inte bokar om man har minsta lilla intresse. Det handlar ju om en kostnad på ca 500:-, dvs mindre än en promille av bilens pris.Bjorn skrev:Självklart bra med konkurrens. Det tycker jag med. Så välkommen I-pace! Jag kommer att hålla koll på den med intresse, men förbokar inte just nu. Min tanke var bara att I-Pace är mer konkurrent till Model S än till Model 3 och att model 3 med all rätt kan få vara lite "enklare".
Model S kan ju också komma i nån ny uppdaterad version med nya finesser strax efter eller kanske tom innan Model 3 börjar levereras i stor skala. Jag tror inte alla på Tesla sitter med Model 3 enbart.
500:-? 10 tusen är väl reservationsbeloppet för I-Pace? Funderar på att betala in det utifall det ser ut att bli bra. Tror den kommer att ligga väldigt bra till om den får tillgång till SC-nätverket. Även om den kostar 750 tkr så är ju det klart billigare än en Model S/X och klart mer praktisk än Model 3 som bara kommer som sedan och antagligen får rätt litet bagage/blir svårlastad. Dvs som sport familjebil i mellanstorlek blir den klockren. Säkert väldigt fina material och hög finish också.
Re: Jaguar I-Pace
Är det tull på Tesla och andra amerikanska bilar?bylund skrev:Vi får väl se om tull tillkommer här också när den börjar levereras, om den vid det laget tillverkas utanför EU.
Re: Jaguar I-Pace
Pekskärmar i bilar är bedrövligt. Svårt att använda och samtidigt ha fokus på trafiken.Laban skrev:Jag föredrar Model 3. Stor skärm som kommer närmare föraren är mer användarvänligt när man ska scrolla i spellistor i Spotify, fippla med Gps och dylikt. Tycker faktiskt den är snyggare också om jag ska vara helt ärlig. Avskalat och elegant var ordetmati skrev:Interiören är så jäkla läcker alltså. Sorry Elon, men jag föredrar det här framför en enda central skärm. Avskalat och elegant. Inte en massa knappar, men ändå mycket mer än bara en enkel skärm.
Re: Jaguar I-Pace
Det som är sagt är 10-15% mer än motsvarande F-Pace. 380 hk versionen av F-Pace kostar 760k och i så fall kommer I-Pace kosta mellan 830-870k. Om man nu inte släpper modeller av I-Pace med lägre effekt än 400 hk förstås.Verdi skrev:Även om den kostar 750 tkr så är ju det klart billigare än en Model S/X och klart mer praktisk än Model 3..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Jaguar I-Pace
Ja, 10% på färdigbyggda bilar och 5% på bilar som slutmonteras i EU, som t.ex. Tesla.Verdi skrev:Är det tull på Tesla och andra amerikanska bilar?bylund skrev:Vi får väl se om tull tillkommer här också när den börjar levereras, om den vid det laget tillverkas utanför EU.
Re: Jaguar I-Pace
En Tesla Model S 90D kostar 1,2 miljoner. 90kWh-batteri, fyrhjulsdrift, 0-100 på 4 sek... Visst är I-Pace mindre men den kommer fungera som familjebil också för de flesta. Det tror jag inte Model 3 gör.Bjorn skrev:Har jag fått nåt fel eller stämmer inte detta?mati skrev:Interiören är så jäkla läcker alltså. Sorry Elon, men jag föredrar det här framför en enda central skärm. Avskalat och elegant. Inte en massa knappar, men ändå mycket mer än bara en enkel skärm. Model 3 måste komma med nåt exceptionellt om jag ska ändra min uppfattning.
I-pace lägsta pris £ 55.000
Model S lägsta pris £ 63.980
Model 3 lägsta pris är väl c:a hälften av Model S lägsta pris = £32.000
I mitt fall skulle jag snarare säga att I-Pace får vara nåt exceptionellt om jag ska ta den före en Model 3 nästa gång.
Finns det anledning att tro att Jaguar är annorlunda än andra biltillverkares reklam? Specen och bilderna visar en maxad medan priset är för instegsmodellen utan "nåt".
En avskalad blir 750-800kkr och den på bilderna blir 1600-2000kkr
För övrigt... Jag gillar Model 3s koncept med en skärm. Så där tycker vi olika.
Att Jaguar skulle ha så dyra tillval har jag svårt att tro. Den borde väl ligga som en BMW ungefär. Vet att man redan nu får jättemycket utrustning för 120 tusen på nya 5-serien. Innovation Edition. Så en fullt tillräcklig utrustningsnivå utöver standard hamnar nog på 100-200 tusen på I-Pace. Dvs "på gatan priset" hamnar nog på 750-900 tusen färdigutrustad, prutad och klar.
Det är bara Tesla fan boys som köper bilar för uppåt 2 miljoner utan att få särskilt mycket för det jämfört med en bil för halva priset. Ja, jag betalar iaf inte uppåt en miljon för den där 0-100 gimmicken.
Re: Jaguar I-Pace
Jag tycker Tesla har gjort avkänningen i model S fantastiskt bra, lagom känslig så den oftast uppfattar rätt fast fingern hoppar en del i takt med väggupp. De har även placerat viktiga "knappar" bra så man kan nyttja kantstöd. Kan bara jämför med låne-mercan jag hade med nån slags märklig inmatningspad. Jag gav upp efter att ha stått stilla i 10 minuter för att mata in en adress i gpsen och körde på telefonen istället. Allt blir förstås bättre med tillvänjning och efter ytterligare några försök nästa dag så fick jag in en adress i Mercan, med reflexionen så här trassligt ska det väl inte behöva vara. Teslans skärm krävde avsevärt mindre tillvänjning för mig.Verdi skrev:Pekskärmar i bilar är bedrövligt. Svårt att använda och samtidigt ha fokus på trafiken.Laban skrev:Jag föredrar Model 3. Stor skärm som kommer närmare föraren är mer användarvänligt när man ska scrolla i spellistor i Spotify, fippla med Gps och dylikt. Tycker faktiskt den är snyggare också om jag ska vara helt ärlig. Avskalat och elegant var ordetmati skrev:Interiören är så jäkla läcker alltså. Sorry Elon, men jag föredrar det här framför en enda central skärm. Avskalat och elegant. Inte en massa knappar, men ändå mycket mer än bara en enkel skärm.
Jag hoppas att fokus på trafiken snart bara är ett minne.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Re: Jaguar I-Pace
Jag tänker att det inte bara är småtillval. Finns det anledning att tro att "frånpriset" gäller 90kWh och fyrhjulsdrift och 400hk då kan det bli en rätt trevlig bil. Jag bara inte riktigt tror det än.Verdi skrev:En Tesla Model S 90D kostar 1,2 miljoner. 90kWh-batteri, fyrhjulsdrift, 0-100 på 4 sek... Visst är I-Pace mindre men den kommer fungera som familjebil också för de flesta. Det tror jag inte Model 3 gör.Bjorn skrev:Har jag fått nåt fel eller stämmer inte detta?mati skrev:Interiören är så jäkla läcker alltså. Sorry Elon, men jag föredrar det här framför en enda central skärm. Avskalat och elegant. Inte en massa knappar, men ändå mycket mer än bara en enkel skärm. Model 3 måste komma med nåt exceptionellt om jag ska ändra min uppfattning.
I-pace lägsta pris £ 55.000
Model S lägsta pris £ 63.980
Model 3 lägsta pris är väl c:a hälften av Model S lägsta pris = £32.000
I mitt fall skulle jag snarare säga att I-Pace får vara nåt exceptionellt om jag ska ta den före en Model 3 nästa gång.
Finns det anledning att tro att Jaguar är annorlunda än andra biltillverkares reklam? Specen och bilderna visar en maxad medan priset är för instegsmodellen utan "nåt".
En avskalad blir 750-800kkr och den på bilderna blir 1600-2000kkr
För övrigt... Jag gillar Model 3s koncept med en skärm. Så där tycker vi olika.
Att Jaguar skulle ha så dyra tillval har jag svårt att tro. Den borde väl ligga som en BMW ungefär. Vet att man redan nu får jättemycket utrustning för 120 tusen på nya 5-serien. Innovation Edition. Så en fullt tillräcklig utrustningsnivå utöver standard hamnar nog på 100-200 tusen på I-Pace. Dvs "på gatan priset" hamnar nog på 750-900 tusen färdigutrustad, prutad och klar.
Det är bara Tesla fan boys som köper bilar för uppåt 2 miljoner utan att få särskilt mycket för det jämfört med en bil för halva priset. Ja, jag betalar iaf inte uppåt en miljon för den där 0-100 gimmicken.
Sån Tesla fan boy har jag inte råd att vara. Jag har inte mycket optioner, inte ens läderklädsel.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld