Jaguar I-Pace

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av mati »

Håller med. Om man köper en bil utifrån vad folk tycker så är nog en Volvo det säkraste valet. Helst en lite äldre modell så att man inte sticker ut alls. ;)
Nä, mina kunder vet vad jag står för och de vet också varför jag kör Tesla. Om någon i min omgivning vågar att kritisera mitt bilval så kontrar jag alltid med frågan varför det är bättre med en billigare bil som istället förpestar luften och förstör miljön. Jante är envis men den kan inte argumentera. ;)

Angående automatisk körning behöver jag inte heller mer än en farthållare. Är den adaptiv och fungerar den bra så är det ett plus men inget jag absolut måste ha.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av vigge50 »

Legato skrev:
Bjorn skrev:
Legato skrev:
Bjorn skrev:
Självklart bra med konkurrens. Det tycker jag med. Så välkommen I-pace! Jag kommer att hålla koll på den med intresse, men förbokar inte just nu. Min tanke var bara att I-Pace är mer konkurrent till Model S än till Model 3 och att model 3 med all rätt kan få vara lite "enklare".

Model S kan ju också komma i nån ny uppdaterad version med nya finesser strax efter eller kanske tom innan Model 3 börjar levereras i stor skala. Jag tror inte alla på Tesla sitter med Model 3 enbart.
Jag har jättesvårt att förstå varför man inte bokar om man har minsta lilla intresse. Det handlar ju om en kostnad på ca 500:-, dvs mindre än en promille av bilens pris.
Äsch jag har två hangups som gör att jag inte riktigt vill boka en utan vänta och se.

1. Våra kunder. Model S har jag "kommit undan" rätt bra med och kan försvara den med räckvidd, tekniknivå och sånt. Att byta ner mig till en Model 3 skulle inte ge mig några problem och vore ett naturligt steg. Att byta till en mer flärdfull, lyxigare bil är nog otänkbart i mitt fall, och heller inget jag egentligen önskar. Därför måste jag först veta att den blir mottagen som ett förnuftigt prisvärt alternativ.

2. Automatisk körning. Det verkar ju inte vara nåt som Jaguar trycker särskilt hårt på i förhandsinfon. Tesla är ju stenhårt fokuserade på det. Även om Tesla inte uppnått det de tänkt / sagt i tid framförallt med AP2 nu, så är min uppfattning att de håller täten och jobbar stenhårt. Bästa autopiloten kommer definitivt att var den absolut viktigaste parametern för mig när jag byter bil nästa gång, värderad långt mer än detaljkvalitet, prestanda och även dragkrok.
Det är just "vänta och se", dvs alla osäkerheter som gör att jag tycker det är självklart att boka. Jag är inte säker på att jag kommer köpa varken model 3 eller i-Pace, men båda har potential imo och jag skulle aldrig vilja riskera att inte få köpa en för att jag snålat med en femhundring...

Gällande dina punkter så förstår jag inte ettan, Model S är dyrare och lyxigare imo. Tycker folk är väldigt medvetna om att det är riktigt dyra bilar tyvärr. Gällande tvåan så håller jag med, jag förväntar mig bara adaptiv farthållare, men för mig räcker det. Jag tycker det är viktigt men använder APn i Teslan rätt lite.
Jag förstår hans etta, visst vet de flesta att Model S är dyr men alla vet också att det för tillfället inte finns någon annan elbil med lång räckvidd och bra laddning vilket gör att de har viss förståelse för att man har köpt den. Om några år däremot när Bolt, Model 3, nya Nissan Leaf, eGolf mm finns på marknaden med lång räckvidd och bra laddning så kommer man inte kunna motivera valet av I-Pace på samma sätt och då kommer den kanske sticka lite i ögonen precis som om man skulle komma med en Jaguar F-Pace idag. Detta tror jag även kommer hända med Model S och Model X om några år, varför har du köpt en bil för miljonen när det finns gått om elbilar för under halva priset med räckvidd och snabbladdning?

Jag tror samma sak gäller mobiler, när de första kom så kunde nog vissa förstå att några andra var i stor behov av en mobil och därför köpte en för 20 000 kr men om du kommer till en kund idag med en mobil för 20 000 kr så kommer du nog inte få så många förståelseblickar utan mer funderingar varför du spenderar så mycket på en mobil.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av mati »

Ja, varför spenderar man x pengar för pryl y?
Två tänkbara svar:
1. För att jag vill ha pryl y och för att jag har råd
2. Det angår inte dig nånting

Men jag växte ju upp utanför Jante-lagens klor. Jag kommer aldrig att förstå det tänket, hur mycket jag än försöker.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Smutt »

När jag tidigare åt på MC i Arboga och såg teslorna glida in och ut så föddes tanken det här kan ju funka för mig :)

Så nu kommer frågan var ska jag sitta nån stans i världen och förstå att Jaguar I-pace funkar för mig?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Smutt skrev:
När jag tidigare åt på MC i Arboga och såg teslorna glida in och ut så föddes tanken det här kan ju funka för mig :)

Så nu kommer frågan var ska jag sitta nån stans i världen och förstå att Jaguar I-pace funkar för mig?
Så länge dom får tillgång till Teslas SC-nätverk, så kan du ta plats på samma ställe!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Smutt »

HelectriC skrev:
Smutt skrev:
När jag tidigare åt på MC i Arboga och såg teslorna glida in och ut så föddes tanken det här kan ju funka för mig :)

Så nu kommer frågan var ska jag sitta nån stans i världen och förstå att Jaguar I-pace funkar för mig?
Så länge dom får tillgång till Teslas SC-nätverk, så kan du ta plats på samma ställe!
Men Teslas nätverk kommer ju bli extremt överbelastat så fort M3 kommer låter konstigt att dom skulle släppa in fler utan en massiv utbyggnad
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av bylund »

Smutt skrev:
HelectriC skrev:
Smutt skrev:
När jag tidigare åt på MC i Arboga och såg teslorna glida in och ut så föddes tanken det här kan ju funka för mig :)

Så nu kommer frågan var ska jag sitta nån stans i världen och förstå att Jaguar I-pace funkar för mig?
Så länge dom får tillgång till Teslas SC-nätverk, så kan du ta plats på samma ställe!
Men Teslas nätverk kommer ju bli extremt överbelastat så fort M3 kommer låter konstigt att dom skulle släppa in fler utan en massiv utbyggnad
Fast om det är fler som är med och betalar så kan ju en sådan utbyggnad komma till stånd.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Smutt skrev:
HelectriC skrev:
Smutt skrev:
När jag tidigare åt på MC i Arboga och såg teslorna glida in och ut så föddes tanken det här kan ju funka för mig :)

Så nu kommer frågan var ska jag sitta nån stans i världen och förstå att Jaguar I-pace funkar för mig?
Så länge dom får tillgång till Teslas SC-nätverk, så kan du ta plats på samma ställe!
Men Teslas nätverk kommer ju bli extremt överbelastat så fort M3 kommer låter konstigt att dom skulle släppa in fler utan en massiv utbyggnad
Inte nödvändigtvis. Se hur fort Tesla har byggt nuvarande nätverk. Krävs inte så extremt mycket för att tex dubbla antalet stall vid varje station.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Smutt »

HelectriC skrev:
Smutt skrev:
HelectriC skrev:
Smutt skrev:
När jag tidigare åt på MC i Arboga och såg teslorna glida in och ut så föddes tanken det här kan ju funka för mig :)

Så nu kommer frågan var ska jag sitta nån stans i världen och förstå att Jaguar I-pace funkar för mig?
Så länge dom får tillgång till Teslas SC-nätverk, så kan du ta plats på samma ställe!
Men Teslas nätverk kommer ju bli extremt överbelastat så fort M3 kommer låter konstigt att dom skulle släppa in fler utan en massiv utbyggnad
Inte nödvändigtvis. Se hur fort Tesla har byggt nuvarande nätverk. Krävs inte så extremt mycket för att tex dubbla antalet stall vid varje station.
Är ju flera som är överbelastade nu! Uddevalla Väsby osv
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Smutt skrev:
HelectriC skrev:
Smutt skrev:
HelectriC skrev:
Smutt skrev:
När jag tidigare åt på MC i Arboga och såg teslorna glida in och ut så föddes tanken det här kan ju funka för mig :)

Så nu kommer frågan var ska jag sitta nån stans i världen och förstå att Jaguar I-pace funkar för mig?
Så länge dom får tillgång till Teslas SC-nätverk, så kan du ta plats på samma ställe!
Men Teslas nätverk kommer ju bli extremt överbelastat så fort M3 kommer låter konstigt att dom skulle släppa in fler utan en massiv utbyggnad
Inte nödvändigtvis. Se hur fort Tesla har byggt nuvarande nätverk. Krävs inte så extremt mycket för att tex dubbla antalet stall vid varje station.
Är ju flera som är överbelastade nu! Uddevalla Väsby osv
Inte särskilt svårt att identifiera dessa och öka.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av jpetters »

De bygger redan ut kapaciteten ordentligt. I Schweiz ökar de med mellan 50 och 100% på befintliga SuC inom ca en månad.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Smutt »

jpetters skrev:
De bygger redan ut kapaciteten ordentligt. I Schweiz ökar de med mellan 50 och 100% på befintliga SuC inom ca en månad.
Men räcker det till mer än M3?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av apkungen »

Vet inte om det diskuterats men det verkar klart att I-pace får 50kW laddning vilket jag tycker inte räcker på långa vägar (pun intended).
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Bjelke »

apkungen skrev:
Vet inte om det diskuterats men det verkar klart att I-pace får 50kW laddning vilket jag tycker inte räcker på långa vägar (pun intended).
Den effekten räcker åt mig iaf, problemet är stolparna, som än så länge är under all kritik, antingen funkar dom inte eller så är det kö eftersom dom i princip alltid bara har
en kontakt per ställe (eller eg typ 3 men bara en bil kan ladda på 50kW där).
Ett fåtal platser har fler stolpar per plats men dom är, och verkar förbli ett tag framöver, i minoritet...
Men för mig skulle iaf 50kW funka tillräckligt bra...
Mer viktigt är möjlighet till 3-fas-laddning till vardags...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

apkungen skrev:
Vet inte om det diskuterats men det verkar klart att I-pace får 50kW laddning vilket jag tycker inte räcker på långa vägar (pun intended).
Ja, det är minimumnivån. Antar att det är för att meddela att bilen får CCS. Om den i tillägg får SC vet vi inte än.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Svenssons »

Smutt skrev:
jpetters skrev:
De bygger redan ut kapaciteten ordentligt. I Schweiz ökar de med mellan 50 och 100% på befintliga SuC inom ca en månad.
Men räcker det till mer än M3?
Dels så har inte utbyggnaden stannat, det kommer garanterat byggas fler SuC de kommande åren. Dels så kommer Model 3 inte få fri tillgång till SuC-nätverket utan ägare kommer antagligen behöva betala. Detta kommer att leda till att utbyggnaden kan öka än snabbare än idag. Det samma gäller om fler bilmärken hoppar på.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Laban »

Bjelke skrev:
Men för mig skulle iaf 50kW funka tillräckligt bra...
Mer viktigt är möjlighet till 3-fas-laddning till vardags...
För mig också (dåligt med SuC häruppe) men om man vill sälja bilen efter några år så kan det bli ett problem. Med det sagt så tror jag inte att 50 kW kommer att bli gränsen för I-Pace, klarar Ionic upp till 70 kW med ett 28 kW batteri så känns det som ett kapitalt misslyckande med 50 kW - 90 kWh batteri.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
Bjorn skrev:
Självklart bra med konkurrens. Det tycker jag med. Så välkommen I-pace! Jag kommer att hålla koll på den med intresse, men förbokar inte just nu. Min tanke var bara att I-Pace är mer konkurrent till Model S än till Model 3 och att model 3 med all rätt kan få vara lite "enklare".

Model S kan ju också komma i nån ny uppdaterad version med nya finesser strax efter eller kanske tom innan Model 3 börjar levereras i stor skala. Jag tror inte alla på Tesla sitter med Model 3 enbart.
Jag har jättesvårt att förstå varför man inte bokar om man har minsta lilla intresse. Det handlar ju om en kostnad på ca 500:-, dvs mindre än en promille av bilens pris.

500:-? 10 tusen är väl reservationsbeloppet för I-Pace? Funderar på att betala in det utifall det ser ut att bli bra. Tror den kommer att ligga väldigt bra till om den får tillgång till SC-nätverket. Även om den kostar 750 tkr så är ju det klart billigare än en Model S/X och klart mer praktisk än Model 3 som bara kommer som sedan och antagligen får rätt litet bagage/blir svårlastad. Dvs som sport familjebil i mellanstorlek blir den klockren. Säkert väldigt fina material och hög finish också.
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

bylund skrev:
Vi får väl se om tull tillkommer här också när den börjar levereras, om den vid det laget tillverkas utanför EU.
Är det tull på Tesla och andra amerikanska bilar?
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

Laban skrev:
mati skrev:
Interiören är så jäkla läcker alltså. Sorry Elon, men jag föredrar det här framför en enda central skärm. Avskalat och elegant. Inte en massa knappar, men ändå mycket mer än bara en enkel skärm.
Jag föredrar Model 3. Stor skärm som kommer närmare föraren är mer användarvänligt när man ska scrolla i spellistor i Spotify, fippla med Gps och dylikt. Tycker faktiskt den är snyggare också om jag ska vara helt ärlig. Avskalat och elegant var ordet :-)
Pekskärmar i bilar är bedrövligt. Svårt att använda och samtidigt ha fokus på trafiken.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Laban »

Verdi skrev:
Även om den kostar 750 tkr så är ju det klart billigare än en Model S/X och klart mer praktisk än Model 3..
Det som är sagt är 10-15% mer än motsvarande F-Pace. 380 hk versionen av F-Pace kostar 760k och i så fall kommer I-Pace kosta mellan 830-870k. Om man nu inte släpper modeller av I-Pace med lägre effekt än 400 hk förstås.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Jerker »

Verdi skrev:
bylund skrev:
Vi får väl se om tull tillkommer här också när den börjar levereras, om den vid det laget tillverkas utanför EU.
Är det tull på Tesla och andra amerikanska bilar?
Ja, 10% på färdigbyggda bilar och 5% på bilar som slutmonteras i EU, som t.ex. Tesla.
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

Bjorn skrev:
mati skrev:
Interiören är så jäkla läcker alltså. Sorry Elon, men jag föredrar det här framför en enda central skärm. Avskalat och elegant. Inte en massa knappar, men ändå mycket mer än bara en enkel skärm. Model 3 måste komma med nåt exceptionellt om jag ska ändra min uppfattning.
Har jag fått nåt fel eller stämmer inte detta?
I-pace lägsta pris £ 55.000
Model S lägsta pris £ 63.980
Model 3 lägsta pris är väl c:a hälften av Model S lägsta pris = £32.000

I mitt fall skulle jag snarare säga att I-Pace får vara nåt exceptionellt om jag ska ta den före en Model 3 nästa gång.
Finns det anledning att tro att Jaguar är annorlunda än andra biltillverkares reklam? Specen och bilderna visar en maxad medan priset är för instegsmodellen utan "nåt".
En avskalad blir 750-800kkr och den på bilderna blir 1600-2000kkr

För övrigt... Jag gillar Model 3s koncept med en skärm. Så där tycker vi olika.
En Tesla Model S 90D kostar 1,2 miljoner. 90kWh-batteri, fyrhjulsdrift, 0-100 på 4 sek... Visst är I-Pace mindre men den kommer fungera som familjebil också för de flesta. Det tror jag inte Model 3 gör.

Att Jaguar skulle ha så dyra tillval har jag svårt att tro. Den borde väl ligga som en BMW ungefär. Vet att man redan nu får jättemycket utrustning för 120 tusen på nya 5-serien. Innovation Edition. Så en fullt tillräcklig utrustningsnivå utöver standard hamnar nog på 100-200 tusen på I-Pace. Dvs "på gatan priset" hamnar nog på 750-900 tusen färdigutrustad, prutad och klar.

Det är bara Tesla fan boys som köper bilar för uppåt 2 miljoner utan att få särskilt mycket för det jämfört med en bil för halva priset. Ja, jag betalar iaf inte uppåt en miljon för den där 0-100 gimmicken.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Bjorn »

Verdi skrev:
Laban skrev:
mati skrev:
Interiören är så jäkla läcker alltså. Sorry Elon, men jag föredrar det här framför en enda central skärm. Avskalat och elegant. Inte en massa knappar, men ändå mycket mer än bara en enkel skärm.
Jag föredrar Model 3. Stor skärm som kommer närmare föraren är mer användarvänligt när man ska scrolla i spellistor i Spotify, fippla med Gps och dylikt. Tycker faktiskt den är snyggare också om jag ska vara helt ärlig. Avskalat och elegant var ordet :-)
Pekskärmar i bilar är bedrövligt. Svårt att använda och samtidigt ha fokus på trafiken.
Jag tycker Tesla har gjort avkänningen i model S fantastiskt bra, lagom känslig så den oftast uppfattar rätt fast fingern hoppar en del i takt med väggupp. De har även placerat viktiga "knappar" bra så man kan nyttja kantstöd. Kan bara jämför med låne-mercan jag hade med nån slags märklig inmatningspad. Jag gav upp efter att ha stått stilla i 10 minuter för att mata in en adress i gpsen och körde på telefonen istället. Allt blir förstås bättre med tillvänjning och efter ytterligare några försök nästa dag så fick jag in en adress i Mercan, med reflexionen så här trassligt ska det väl inte behöva vara. Teslans skärm krävde avsevärt mindre tillvänjning för mig.

Jag hoppas att fokus på trafiken snart bara är ett minne.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Bjorn »

Verdi skrev:
Bjorn skrev:
mati skrev:
Interiören är så jäkla läcker alltså. Sorry Elon, men jag föredrar det här framför en enda central skärm. Avskalat och elegant. Inte en massa knappar, men ändå mycket mer än bara en enkel skärm. Model 3 måste komma med nåt exceptionellt om jag ska ändra min uppfattning.
Har jag fått nåt fel eller stämmer inte detta?
I-pace lägsta pris £ 55.000
Model S lägsta pris £ 63.980
Model 3 lägsta pris är väl c:a hälften av Model S lägsta pris = £32.000

I mitt fall skulle jag snarare säga att I-Pace får vara nåt exceptionellt om jag ska ta den före en Model 3 nästa gång.
Finns det anledning att tro att Jaguar är annorlunda än andra biltillverkares reklam? Specen och bilderna visar en maxad medan priset är för instegsmodellen utan "nåt".
En avskalad blir 750-800kkr och den på bilderna blir 1600-2000kkr

För övrigt... Jag gillar Model 3s koncept med en skärm. Så där tycker vi olika.
En Tesla Model S 90D kostar 1,2 miljoner. 90kWh-batteri, fyrhjulsdrift, 0-100 på 4 sek... Visst är I-Pace mindre men den kommer fungera som familjebil också för de flesta. Det tror jag inte Model 3 gör.

Att Jaguar skulle ha så dyra tillval har jag svårt att tro. Den borde väl ligga som en BMW ungefär. Vet att man redan nu får jättemycket utrustning för 120 tusen på nya 5-serien. Innovation Edition. Så en fullt tillräcklig utrustningsnivå utöver standard hamnar nog på 100-200 tusen på I-Pace. Dvs "på gatan priset" hamnar nog på 750-900 tusen färdigutrustad, prutad och klar.

Det är bara Tesla fan boys som köper bilar för uppåt 2 miljoner utan att få särskilt mycket för det jämfört med en bil för halva priset. Ja, jag betalar iaf inte uppåt en miljon för den där 0-100 gimmicken.
Jag tänker att det inte bara är småtillval. Finns det anledning att tro att "frånpriset" gäller 90kWh och fyrhjulsdrift och 400hk då kan det bli en rätt trevlig bil. Jag bara inte riktigt tror det än.

Sån Tesla fan boy har jag inte råd att vara. Jag har inte mycket optioner, inte ens läderklädsel.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Skriv svar