Jaguar I-Pace

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
32A enfas hade funkat bra. Det är 7,2 kW väl? Men i Sverige är det inte helt enkelt att dra in 32A till villan...
Nä, det är nog billigare att fortsätta tanka bensin.
Bortsett från att det är vansinne att en bil med 90kWh-batteri inte klarar mer än 7,2kW AC. Jag blir ju galen redan nu, när Teslan inte kan ladda snabbare än 11kW som mest, eftersom en fas är trasig. Hemma blir det toklångsamt. Och jag saknar faktiskt dubbelladdaren som gjorde att jag kunde ladda med 22kW. Det är 3 gånger snabbare än vad I-Pace klarar av, och med tanke på hur dåligt utbyggt det är med snabbladdare på vissa ställen är man ju ganska ofta beroende av snabb AC-laddning. Då kan man inte hålla på och småfisa med 7,2kW. Hur tänker de? Jag har ingen stor nytta av 100kW snabbladdning egentligen. Det är inte så ofta man behöver det. Det är vettig AC-laddning som man har nytta av i vardagen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av mati »

Kullen skrev:
Pratade precis med Clever. De säger att deras laddbox kopplas in 3-fas 16 A. Den lämnar sedan till bilen max 7,4 kW (som det ser ut nu).
Va? Hur då? Slår den ihop två faser till en eller vad? Nä, det låter fel.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Kullen
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 28 feb 2017 20:24
Ort: Malevik

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Kullen »

Mati,

Clever sa så. Kan inte bedöma riktigheten i påståendet.
BMW X5 45e
BMW IX xDrive40
Audi Q4 e-tron
väntar på BMW i4 M50
väntar på Audi Q8 e-tron

http://---
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av mati »

Kullen skrev:
Mati,

Clever sa så. Kan inte bedöma riktigheten i påståendet.
Jag förstår det, men jag tror inte på Clevers påstående. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Kullen skrev:
Mati,

Clever sa så. Kan inte bedöma riktigheten i påståendet.
Jag förstår det, men jag tror inte på Clevers påstående. ;)
Dom kikade antagligen på hur mycket en E-Golf klarar av och säger sedan "max 7,2kW" men inget om HUR det går till (tex två faser)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Kullen
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 28 feb 2017 20:24
Ort: Malevik

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Kullen »

Clever sa att laddboxen klarar att leverera max 22 kW. Har som sagt inte kunskap att bedöma riktigheten.
BMW X5 45e
BMW IX xDrive40
Audi Q4 e-tron
väntar på BMW i4 M50
väntar på Audi Q8 e-tron

http://---
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av mati »

Kullen skrev:
Clever sa att laddboxen klarar att leverera max 22 kW. Har som sagt inte kunskap att bedöma riktigheten.
Det gör den, jag har ju en Clever laddbox. Den fixar 3x32A, men de har konfigurerat den till 3x16A. Det är troligen som Bjelke säger, jag tänkte på det också. E-Golfen laddar med 2x16A vilket blir 7,2kW. De blandar nog ihop äpplen och apelsiner där. Det var ju lika märkligt när de krävde att jag skulle ha minst 20A-huvudsäkring innan installation fick påbörjas. Synd att Clever inte verkar begripa hur det fungerar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av lobbin »

Kan man ladda med 7kW så är det väl inte fy skam? Vi kör med 3x10A här hemma och det räcker i 99% av fallen.

Däremot ska man ju ha en laddbox som klarar att omvandla 3-fas till 1-fas 32A i så fall.

Har kollat lite på Clevers sida och även tillverkaren KEBA, men hittar ingenting om det. Utgår från att den inte klarar att omvandla.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av mati »

lobbin skrev:
Har kollat lite på Clevers sida och även tillverkaren KEBA, men hittar ingenting om det. Utgår från att den inte klarar att omvandla.
Nej det är klart att de inte kan det. Ferroamp har ett system för det som bygger på att man likriktar 3-fas strömmen för att sedan köra den genom en växelriktare igen. EnergyHub kallas burken. På det viset kan man plocka ut mycket högre ström ur en enda fas än vad huvudsäkringen är dimensionerad för. Men det är en helt annan prisklass och betydligt mer invecklat än en Clever-laddbox.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Inlägg: 227
Blev medlem: 01 aug 2017 13:00

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av perkabolo »

mati skrev:
lobbin skrev:
Har kollat lite på Clevers sida och även tillverkaren KEBA, men hittar ingenting om det. Utgår från att den inte klarar att omvandla.
Nej det är klart att de inte kan det. Ferroamp har ett system för det som bygger på att man likriktar 3-fas strömmen för att sedan köra den genom en växelriktare igen. EnergyHub kallas burken. På det viset kan man plocka ut mycket högre ström ur en enda fas än vad huvudsäkringen är dimensionerad för. Men det är en helt annan prisklass och betydligt mer invecklat än en Clever-laddbox.
Verkar faktiskt dyka upp några boxar med liknande möjligheter. Accelev - http://pureelectric.se/laddbox/ och Zappi - http://xn--frsljning-x2a9q.orustenginee ... duct_id=30 är de som jag hittat.
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Bjelke »

perkabolo skrev:
mati skrev:
lobbin skrev:
Har kollat lite på Clevers sida och även tillverkaren KEBA, men hittar ingenting om det. Utgår från att den inte klarar att omvandla.
Nej det är klart att de inte kan det. Ferroamp har ett system för det som bygger på att man likriktar 3-fas strömmen för att sedan köra den genom en växelriktare igen. EnergyHub kallas burken. På det viset kan man plocka ut mycket högre ström ur en enda fas än vad huvudsäkringen är dimensionerad för. Men det är en helt annan prisklass och betydligt mer invecklat än en Clever-laddbox.
Verkar faktiskt dyka upp några boxar med liknande möjligheter. Accelev - http://pureelectric.se/laddbox/ och Zappi - http://xn--frsljning-x2a9q.orustenginee ... duct_id=30 är de som jag hittat.
Värt att komma ihåg när man håller på med sånt är att man förlorar en del verkningsgrad (normala prylar minst 10%, men det går att komma lägre med mer avancerad teknik som då är svindyr istället),
att jämföra med att rätt sorts laddare i bilen direkt inte medför någon nämnvärd extra förlust...
Edit: plus att en bra inbyggd laddare har man ju med sig hela tiden ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Limbster »

nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av jonas »

Skulle gärna ha jaggan!

Den verkar ha schemalagd laddning och klimatisering på avresetid. Det jag har saknat på Teslan i 3 år.

Laddningen får vi inga svar på annat än att den klarar 7.4kW dvs högst troligt 1 fas 32 A.

Jaguar kan naturligtvis erbjuda boxinstallation med dcladdning hemma, likt andra aktörer fast de har ac laddning. Det löser ju hemmaladdningen men inte när man är på språng och på andra destinationer.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Bjelke »

Jag blir mer och mer sugen på att köpa en sån mini-hemma-DC-laddare.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10301
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

jonas skrev:
Skulle gärna ha jaggan!

Den verkar ha schemalagd laddning och klimatisering på avresetid. Det jag har saknat på Teslan i 3 år.
k
Förstår inte varför Tesla ej fixat det, men som tur är finns det ju i Dashboard for Tesla-appen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av bullen »

Bjelke skrev:
Jag blir mer och mer sugen på att köpa en sån mini-hemma-DC-laddare.
Och printa ut en Dummy SuC o montera den i... vore så coolt
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4340
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av dstr »

bullen skrev:
Bjelke skrev:
Jag blir mer och mer sugen på att köpa en sån mini-hemma-DC-laddare.
Och printa ut en Dummy SuC o montera den i... vore så coolt
Har redan gjorts. :)
Bild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Svenssons »

dstr skrev:
bullen skrev:
Bjelke skrev:
Jag blir mer och mer sugen på att köpa en sån mini-hemma-DC-laddare.
Och printa ut en Dummy SuC o montera den i... vore så coolt
Har redan gjorts. :)
Bild
Dessutom med den tunnare vätskekylda kabeln!

;)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Bjelke »

Snyggt som fan iaf! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Bjelke »

bullen skrev:
Bjelke skrev:
Jag blir mer och mer sugen på att köpa en sån mini-hemma-DC-laddare.
Och printa ut en Dummy SuC o montera den i... vore så coolt
Fast då behövs ju ingen mini-DC-laddare, räcker ju med inbyggda laddaren ;)
(Såvida man inte har en 11kW inbyggd och vill ha mer effekt)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Nu börjar det närma sig produktionsmodeller av Ipace. Fick precis inbjudan till förhandsvisning av produktionsbilen den 22 feb. Jag hade ju tänkt rapportera lite här med bilder och sånt, men när jag läser instruktionerna som man måste acceptera så blir det nog inte så många bilder :D

”Da dette er en eksklusiv mulighet til å se produksjonsmodellen før selve verdenslanseringen i mars, vil det være høye sikkerhetskrav og du vil bli bedt om å signere en konfidensialitetserklæring. Det vil være film/foto forbud på visningen og vi vil ha sikkerhetsvakter som opprettholder dette tiltaket. Derfor anbefaler vi å ikke ta med mobilen din inn i visningslokalet, eller så vil vi be deg levere denne ved registrering. ”
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Om det är några speciella önskemål som jag borde undersöka/fråga så kan jag ta med mig det.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av lator »

HelectriC skrev:
Nu börjar det närma sig produktionsmodeller av Ipace. Fick precis inbjudan till förhandsvisning av produktionsbilen den 22 feb. Jag hade ju tänkt rapportera lite här med bilder och sånt, men när jag läser instruktionerna som man måste acceptera så blir det nog inte så många bilder :D

”Da dette er en eksklusiv mulighet til å se produksjonsmodellen før selve verdenslanseringen i mars, vil det være høye sikkerhetskrav og du vil bli bedt om å signere en konfidensialitetserklæring. Det vil være film/foto forbud på visningen og vi vil ha sikkerhetsvakter som opprettholder dette tiltaket. Derfor anbefaler vi å ikke ta med mobilen din inn i visningslokalet, eller så vil vi be deg levere denne ved registrering. ”
Spionkamera sökes för kortare uppdrag! Kontakta "hemlig i Norge"... :mrgreen:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

lator skrev:
HelectriC skrev:
Nu börjar det närma sig produktionsmodeller av Ipace. Fick precis inbjudan till förhandsvisning av produktionsbilen den 22 feb. Jag hade ju tänkt rapportera lite här med bilder och sånt, men när jag läser instruktionerna som man måste acceptera så blir det nog inte så många bilder :D

”Da dette er en eksklusiv mulighet til å se produksjonsmodellen før selve verdenslanseringen i mars, vil det være høye sikkerhetskrav og du vil bli bedt om å signere en konfidensialitetserklæring. Det vil være film/foto forbud på visningen og vi vil ha sikkerhetsvakter som opprettholder dette tiltaket. Derfor anbefaler vi å ikke ta med mobilen din inn i visningslokalet, eller så vil vi be deg levere denne ved registrering. ”
Spionkamera sökes för kortare uppdrag! Kontakta "hemlig i Norge"... :mrgreen:
Google glass är kanske inte så uppskattade just där :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av _TonyV »

Men vad är det som är så hemligt och exklusivt? Känns ytterligare att de vill hålla marknaden på vänt så man kan klämma ut några fler fossiler.
Ska bilen börja levereras så visa upp den då, eller som sagt. de vill inte sälja den egentligen.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Skriv svar