32A enfas hade funkat bra. Det är 7,2 kW väl? Men i Sverige är det inte helt enkelt att dra in 32A till villan...
Nä, det är nog billigare att fortsätta tanka bensin.
Bortsett från att det är vansinne att en bil med 90kWh-batteri inte klarar mer än 7,2kW AC. Jag blir ju galen redan nu, när Teslan inte kan ladda snabbare än 11kW som mest, eftersom en fas är trasig. Hemma blir det toklångsamt. Och jag saknar faktiskt dubbelladdaren som gjorde att jag kunde ladda med 22kW. Det är 3 gånger snabbare än vad I-Pace klarar av, och med tanke på hur dåligt utbyggt det är med snabbladdare på vissa ställen är man ju ganska ofta beroende av snabb AC-laddning. Då kan man inte hålla på och småfisa med 7,2kW. Hur tänker de? Jag har ingen stor nytta av 100kW snabbladdning egentligen. Det är inte så ofta man behöver det. Det är vettig AC-laddning som man har nytta av i vardagen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Clever sa att laddboxen klarar att leverera max 22 kW. Har som sagt inte kunskap att bedöma riktigheten.
Det gör den, jag har ju en Clever laddbox. Den fixar 3x32A, men de har konfigurerat den till 3x16A. Det är troligen som Bjelke säger, jag tänkte på det också. E-Golfen laddar med 2x16A vilket blir 7,2kW. De blandar nog ihop äpplen och apelsiner där. Det var ju lika märkligt när de krävde att jag skulle ha minst 20A-huvudsäkring innan installation fick påbörjas. Synd att Clever inte verkar begripa hur det fungerar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Har kollat lite på Clevers sida och även tillverkaren KEBA, men hittar ingenting om det. Utgår från att den inte klarar att omvandla.
Nej det är klart att de inte kan det. Ferroamp har ett system för det som bygger på att man likriktar 3-fas strömmen för att sedan köra den genom en växelriktare igen. EnergyHub kallas burken. På det viset kan man plocka ut mycket högre ström ur en enda fas än vad huvudsäkringen är dimensionerad för. Men det är en helt annan prisklass och betydligt mer invecklat än en Clever-laddbox.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Har kollat lite på Clevers sida och även tillverkaren KEBA, men hittar ingenting om det. Utgår från att den inte klarar att omvandla.
Nej det är klart att de inte kan det. Ferroamp har ett system för det som bygger på att man likriktar 3-fas strömmen för att sedan köra den genom en växelriktare igen. EnergyHub kallas burken. På det viset kan man plocka ut mycket högre ström ur en enda fas än vad huvudsäkringen är dimensionerad för. Men det är en helt annan prisklass och betydligt mer invecklat än en Clever-laddbox.
Har kollat lite på Clevers sida och även tillverkaren KEBA, men hittar ingenting om det. Utgår från att den inte klarar att omvandla.
Nej det är klart att de inte kan det. Ferroamp har ett system för det som bygger på att man likriktar 3-fas strömmen för att sedan köra den genom en växelriktare igen. EnergyHub kallas burken. På det viset kan man plocka ut mycket högre ström ur en enda fas än vad huvudsäkringen är dimensionerad för. Men det är en helt annan prisklass och betydligt mer invecklat än en Clever-laddbox.
Värt att komma ihåg när man håller på med sånt är att man förlorar en del verkningsgrad (normala prylar minst 10%, men det går att komma lägre med mer avancerad teknik som då är svindyr istället),
att jämföra med att rätt sorts laddare i bilen direkt inte medför någon nämnvärd extra förlust...
Edit: plus att en bra inbyggd laddare har man ju med sig hela tiden
Den verkar ha schemalagd laddning och klimatisering på avresetid. Det jag har saknat på Teslan i 3 år.
Laddningen får vi inga svar på annat än att den klarar 7.4kW dvs högst troligt 1 fas 32 A.
Jaguar kan naturligtvis erbjuda boxinstallation med dcladdning hemma, likt andra aktörer fast de har ac laddning. Det löser ju hemmaladdningen men inte när man är på språng och på andra destinationer.
Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Nu börjar det närma sig produktionsmodeller av Ipace. Fick precis inbjudan till förhandsvisning av produktionsbilen den 22 feb. Jag hade ju tänkt rapportera lite här med bilder och sånt, men när jag läser instruktionerna som man måste acceptera så blir det nog inte så många bilder
”Da dette er en eksklusiv mulighet til å se produksjonsmodellen før selve verdenslanseringen i mars, vil det være høye sikkerhetskrav og du vil bli bedt om å signere en konfidensialitetserklæring. Det vil være film/foto forbud på visningen og vi vil ha sikkerhetsvakter som opprettholder dette tiltaket. Derfor anbefaler vi å ikke ta med mobilen din inn i visningslokalet, eller så vil vi be deg levere denne ved registrering. ”
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Om det är några speciella önskemål som jag borde undersöka/fråga så kan jag ta med mig det.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Nu börjar det närma sig produktionsmodeller av Ipace. Fick precis inbjudan till förhandsvisning av produktionsbilen den 22 feb. Jag hade ju tänkt rapportera lite här med bilder och sånt, men när jag läser instruktionerna som man måste acceptera så blir det nog inte så många bilder
”Da dette er en eksklusiv mulighet til å se produksjonsmodellen før selve verdenslanseringen i mars, vil det være høye sikkerhetskrav og du vil bli bedt om å signere en konfidensialitetserklæring. Det vil være film/foto forbud på visningen og vi vil ha sikkerhetsvakter som opprettholder dette tiltaket. Derfor anbefaler vi å ikke ta med mobilen din inn i visningslokalet, eller så vil vi be deg levere denne ved registrering. ”
Spionkamera sökes för kortare uppdrag! Kontakta "hemlig i Norge"...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Nu börjar det närma sig produktionsmodeller av Ipace. Fick precis inbjudan till förhandsvisning av produktionsbilen den 22 feb. Jag hade ju tänkt rapportera lite här med bilder och sånt, men när jag läser instruktionerna som man måste acceptera så blir det nog inte så många bilder
”Da dette er en eksklusiv mulighet til å se produksjonsmodellen før selve verdenslanseringen i mars, vil det være høye sikkerhetskrav og du vil bli bedt om å signere en konfidensialitetserklæring. Det vil være film/foto forbud på visningen og vi vil ha sikkerhetsvakter som opprettholder dette tiltaket. Derfor anbefaler vi å ikke ta med mobilen din inn i visningslokalet, eller så vil vi be deg levere denne ved registrering. ”
Spionkamera sökes för kortare uppdrag! Kontakta "hemlig i Norge"...
Google glass är kanske inte så uppskattade just där
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Men vad är det som är så hemligt och exklusivt? Känns ytterligare att de vill hålla marknaden på vänt så man kan klämma ut några fler fossiler.
Ska bilen börja levereras så visa upp den då, eller som sagt. de vill inte sälja den egentligen.