Jaguar I-Pace
Moderator: Redaktion
Re: Jaguar I-Pace
Intressant om förbrukning för I-pace och Tesla.
https://www.linkedin.com/pulse/highwayt ... -noordsij/
https://www.linkedin.com/pulse/highwayt ... -noordsij/
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: Jaguar I-Pace
provkörde iPace idag och är positivt överraskad. "Autopiloten" fungerade egentligen ganska bra, man behöver hålla minst en hand på ratten, men det var tillräckligt att ha en hand vilande på knät på samma sätt som jag ändå har i Teslan. Ingen större skillnad.
HUD, riktigt trevligt
Ventilation i stolarna, jippie!
Tvungen att koppla mobilen via kabel för att kunna använda Android Auto, Spotify etc, bläää!
Tvungen att ha tvilling-SIM-kort för att kunna få sanntidstrafikuppdateringar, bläää!
Väghållning, mycket bra, gungar inte lika mycket som Model X, nästan på nivå med Model S (jag körde en ipace med 20" och luftfjädring)
Stolarna, nja, inte helt perfekt sittställning, jag tyckte det var några kanter/sömmar som skavde eller var konstigt placerade. Teslas premiumstolar är mer behagliga.
Panoramatak, luftigt, men väldigt tråkigt att det inte kan öppnas!
Det omtalade fakemotorljudet, ganska kul faktiskt. Jag var väldigt negativ till detta initialt, men efter att ha testat det, så gillar jag det faktiskt. Kan stängas av, så ingen dealbreaker för någon.
snabbt summerat, helt enkelt
HUD, riktigt trevligt
Ventilation i stolarna, jippie!
Tvungen att koppla mobilen via kabel för att kunna använda Android Auto, Spotify etc, bläää!
Tvungen att ha tvilling-SIM-kort för att kunna få sanntidstrafikuppdateringar, bläää!
Väghållning, mycket bra, gungar inte lika mycket som Model X, nästan på nivå med Model S (jag körde en ipace med 20" och luftfjädring)
Stolarna, nja, inte helt perfekt sittställning, jag tyckte det var några kanter/sömmar som skavde eller var konstigt placerade. Teslas premiumstolar är mer behagliga.
Panoramatak, luftigt, men väldigt tråkigt att det inte kan öppnas!
Det omtalade fakemotorljudet, ganska kul faktiskt. Jag var väldigt negativ till detta initialt, men efter att ha testat det, så gillar jag det faktiskt. Kan stängas av, så ingen dealbreaker för någon.
snabbt summerat, helt enkelt
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
22" fälgar på Jaguaren och 19" på Model S och 20" på Model X. Det gör stor skillnad även om nötterna som gjorde testet bara tror att det är bredden på däcken som spelar roll. Kan nån som orkar gå in och tala om för dem vad som händer om man sätter 22" på en X?oscfor skrev:Intressant om förbrukning för I-pace och Tesla.
https://www.linkedin.com/pulse/highwayt ... -noordsij/
Re: Jaguar I-Pace
Säker på det? Bra om de fixat det men tidigare kunde det inte stängas av, bara justeras i intensitet.. Kan stängas av, så ingen dealbreaker för någon
snabbt summerat, helt enkelt
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Jaguar I-Pace
den lägsta nivån var knappt hörbar, så jag anser det i stort sett som att stänga av.Legato skrev:Säker på det? Bra om de fixat det men tidigare kunde det inte stängas av, bara justeras i intensitet.. Kan stängas av, så ingen dealbreaker för någon
snabbt summerat, helt enkelt
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Problemet är att kör man i Dynamic-läge så är den väldigt påtaglig även på lägsta nivån. Personligen skulle jag alltid köra en i-pace i Dynamic läge, det är ju då den är riktigt kul och matchar/slår Model S.HelectriC skrev:den lägsta nivån var knappt hörbar, så jag anser det i stort sett som att stänga av.Legato skrev:Säker på det? Bra om de fixat det men tidigare kunde det inte stängas av, bara justeras i intensitet.. Kan stängas av, så ingen dealbreaker för någon
snabbt summerat, helt enkelt
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Jaguar I-Pace
Om ca 1-2h kommer han sända live. Han får låna den ca 1h. Han live sänder från #ladetour på sin live kanal just nu.
Mickep skrev:Väntar Tesla Björns test.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Jaguar I-Pace
Med 22" på Model X så skjuter förbrukningen upp! Jag har som jag sagt tidigare exakt samma förbrukning vinter som sommar. Detta beror inte på att jag kör helt utan klimatanläggning och batterivärmning på vintern utan att jag kör med 19" på vinterhjulen.Verdi skrev:22" fälgar på Jaguaren och 19" på Model S och 20" på Model X. Det gör stor skillnad även om nötterna som gjorde testet bara tror att det är bredden på däcken som spelar roll. Kan nån som orkar gå in och tala om för dem vad som händer om man sätter 22" på en X?oscfor skrev:Intressant om förbrukning för I-pace och Tesla.
https://www.linkedin.com/pulse/highwayt ... -noordsij/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Jaguar I-Pace
Teslabjörns första test av förbrukningen..
Han väntar på den nya mjukvaran som skall hjälpa till, i mitten av september kommer det "riktiga" testet.
Han väntar på den nya mjukvaran som skall hjälpa till, i mitten av september kommer det "riktiga" testet.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Jaguar I-Pace
Det där är konceptbilen, helt annan interiör, ofärdig drivlina, annan exteriör.gammal video
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Räckvidden verkar vara helt ok. Jaguar har kört från London till Bryssel på en laddning. Inklusive att de körde igenom Eurotunneln genom en servicetunnel.
Re: Jaguar I-Pace
De fem milen i tunneln gick nog i låg hastighet så där var nog energikonsumtionen riktigt låg.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Jaguar I-Pace
HelectriC skrev:Det där är konceptbilen, helt annan interiör, ofärdig drivlina, annan exteriör.gammal video
Hoppsan, ändå försökte jag kontrollera hur gammal den var men blev blåst ändå.
Beklagar det.
Hepp!
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Jaguar I-Pace
Den här gången ett reklam-klipp men kul de visar vad den klarar.Vasp skrev:Räckvidden verkar vara helt ok. Jaguar har kört från London till Bryssel på en laddning. Inklusive att de körde igenom Eurotunneln genom en servicetunnel.
Lite för dyr dock, och den prisnivån verkar normaliseras när det gäller e-SUV’s??
Hepp!
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Jaguar I-Pace
Jag provkörde I-Pace för några veckor sen, den som vill läsa om det kan göra det här: https://teknikveckan.com/recensioner/pr ... il-i-pace/
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Jaguar I-Pace
Mycket bra översikt och sammanfattning.danni skrev:Jag provkörde I-Pace för några veckor sen, den som vill läsa om det kan göra det här: https://teknikveckan.com/recensioner/pr ... il-i-pace/
Hur har den tagits emot av de så konservativa engelsmännen som ju knappt vågat prata om elbilar?
Jag vet redan tex. att Porsche-fans är nästan fientligt inställda till Porsche TAYCAN - Porsche Mission E - projektet.
Har själv förgäves försökt väcka intresset för Porsche’s elbil men de visar en tråkig attityd i de forum jag deltar i.
(Ignorans, typ).
Hepp!
Re: Jaguar I-Pace
Vilka forum deltar du i? Kommer alltid finnas nej-sägare men i regel så tycker jag att Taycan har ett relativt varmt mottagande. Sen får man skilja på målgrupp, GT-ägarna hoppar väl inte högt direkt då det visar tecken på förändring (vilka Porsche-ägare är livrädda för), men majoriteten av dagens Porsche-köpare går på Macan, Cayenne och Panamera. Där har du en helt annan inställning.TeslaTissel skrev:Mycket bra översikt och sammanfattning.danni skrev:Jag provkörde I-Pace för några veckor sen, den som vill läsa om det kan göra det här: https://teknikveckan.com/recensioner/pr ... il-i-pace/
Hur har den tagits emot av de så konservativa engelsmännen som ju knappt vågat prata om elbilar?
Jag vet redan tex. att Porsche-fans är nästan fientligt inställda till Porsche TAYCAN - Porsche Mission E - projektet.
Har själv förgäves försökt väcka intresset för Porsche’s elbil men de visar en tråkig attityd i de forum jag deltar i.
(Ignorans, typ).
Hepp!
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Jaguar I-Pace
Du vet väl att 993:an var den sista riktiga Porschen, vadd88 skrev:Vilka forum deltar du i? Kommer alltid finnas nej-sägare men i regel så tycker jag att Taycan har ett relativt varmt mottagande. Sen får man skilja på målgrupp, GT-ägarna hoppar väl inte högt direkt då det visar tecken på förändring (vilka Porsche-ägare är livrädda för), men majoriteten av dagens Porsche-köpare går på Macan, Cayenne och Panamera. Där har du en helt annan inställning.TeslaTissel skrev:Mycket bra översikt och sammanfattning.danni skrev:Jag provkörde I-Pace för några veckor sen, den som vill läsa om det kan göra det här: https://teknikveckan.com/recensioner/pr ... il-i-pace/
Hur har den tagits emot av de så konservativa engelsmännen som ju knappt vågat prata om elbilar?
Jag vet redan tex. att Porsche-fans är nästan fientligt inställda till Porsche TAYCAN - Porsche Mission E - projektet.
Har själv förgäves försökt väcka intresset för Porsche’s elbil men de visar en tråkig attityd i de forum jag deltar i.
(Ignorans, typ).
Hepp!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Jaguar I-Pace
danni skrev:Du vet väl att 993:an var den sista riktiga Porschen, vadd88 skrev:Vilka forum deltar du i? Kommer alltid finnas nej-sägare men i regel så tycker jag att Taycan har ett relativt varmt mottagande. Sen får man skilja på målgrupp, GT-ägarna hoppar väl inte högt direkt då det visar tecken på förändring (vilka Porsche-ägare är livrädda för), men majoriteten av dagens Porsche-köpare går på Macan, Cayenne och Panamera. Där har du en helt annan inställning.TeslaTissel skrev:Mycket bra översikt och sammanfattning.danni skrev:Jag provkörde I-Pace för några veckor sen, den som vill läsa om det kan göra det här: https://teknikveckan.com/recensioner/pr ... il-i-pace/
Hur har den tagits emot av de så konservativa engelsmännen som ju knappt vågat prata om elbilar?
Jag vet redan tex. att Porsche-fans är nästan fientligt inställda till Porsche TAYCAN - Porsche Mission E - projektet.
Har själv förgäves försökt väcka intresset för Porsche’s elbil men de visar en tråkig attityd i de forum jag deltar i.
(Ignorans, typ).
Hepp!
Haha. Huvudet på spiken!
De är är helt enkelt rädda för förändringar.
Har lyckats få ett av de riktigt tunga fansen i varje fall på min sida efter en provtur i en TESLA.
- Det gjorde saken klar för honom på ett ögonblick!
Hepp!
Re: Jaguar I-Pace
Rädda och rädda. Hardcorefansen anser att en Porsche är en sportvagn med svansmotor, det är vad de förknippar med varumärket och hur en Porsche ska kännas. De var även fientligt inställda till Boxter, Cayman, Cayenne och alla andra modeller som har frångått det konceptet (och de modellerna är inte eldrivna).TeslaTissel skrev:danni skrev:Du vet väl att 993:an var den sista riktiga Porschen, vadd88 skrev:Vilka forum deltar du i? Kommer alltid finnas nej-sägare men i regel så tycker jag att Taycan har ett relativt varmt mottagande. Sen får man skilja på målgrupp, GT-ägarna hoppar väl inte högt direkt då det visar tecken på förändring (vilka Porsche-ägare är livrädda för), men majoriteten av dagens Porsche-köpare går på Macan, Cayenne och Panamera. Där har du en helt annan inställning.TeslaTissel skrev:Mycket bra översikt och sammanfattning.danni skrev:Jag provkörde I-Pace för några veckor sen, den som vill läsa om det kan göra det här: https://teknikveckan.com/recensioner/pr ... il-i-pace/
Hur har den tagits emot av de så konservativa engelsmännen som ju knappt vågat prata om elbilar?
Jag vet redan tex. att Porsche-fans är nästan fientligt inställda till Porsche TAYCAN - Porsche Mission E - projektet.
Har själv förgäves försökt väcka intresset för Porsche’s elbil men de visar en tråkig attityd i de forum jag deltar i.
(Ignorans, typ).
Hepp!
Haha. Huvudet på spiken!
De är är helt enkelt rädda för förändringar.
Har lyckats få ett av de riktigt tunga fansen i varje fall på min sida efter en provtur i en TESLA.
- Det gjorde saken klar för honom på ett ögonblick!
Hepp!
Re: Jaguar I-Pace
Fixed your post!
Fast gränsen för vad som anses "hardcore" flyttas ständigt. Det senaste helgerånet för Porsche-puristerna är ju att man satte in turbosnurror i ALLA 911:or från och med 991.2. Just när de accepterat att de inte längre var luftkylda...
Samma sak hos BMW. Det skulle vara raka bensinsexor utan överladdning, manuell låda och bakhjulsdrift. Sen kom automatlådor, turbomotorer och xDrive... Senaste M5:an har turbo, automat och fyrhjulsdrift. Herregud. Jorden snurrar baklänges.
Rätt vad det är kanske de kan acceptera eldrift också.
På vilket sätt är inte det där också "rädsla för förändring"? Förändring tar sig många uttryck. Byte till elmotor är inte den enda förändringen.Geni87 skrev:Rädda och rädda. Hardcorefansen anser att en Porsche är en sportvagn med en luftkyld svansmotor, det är vad de förknippar med varumärket och hur en Porsche ska kännas. De var även fientligt inställda till Boxter, Cayman, Cayenne, senare versioner av 911 och alla andra modeller som har frångått det konceptet (och de modellerna är inte eldrivna).
Fast gränsen för vad som anses "hardcore" flyttas ständigt. Det senaste helgerånet för Porsche-puristerna är ju att man satte in turbosnurror i ALLA 911:or från och med 991.2. Just när de accepterat att de inte längre var luftkylda...
Samma sak hos BMW. Det skulle vara raka bensinsexor utan överladdning, manuell låda och bakhjulsdrift. Sen kom automatlådor, turbomotorer och xDrive... Senaste M5:an har turbo, automat och fyrhjulsdrift. Herregud. Jorden snurrar baklänges.
Rätt vad det är kanske de kan acceptera eldrift också.
Re: Jaguar I-Pace
Det jag menar är att det är inte säkert att de är rädda för elbilar, eller rädda för SUV:ar etc etc. Så länge de fortfarande kan köra sin 911 på helgerna. Vissa människor köper och lyssnar än idag på vinylskivor, men med största sannolikhet har även samma människor en smartphone. Sen är det ju också så att den absolut största andelen av Porscheägarna sannolikt inte är typiska Porschefantaster. Volymerna ligger ju i SUV:arna och Panamera, som helt enkelt köps av folk med gott om pengar som vill ha en bra, lyxig, snygg och snabb (i vissa fall) bil. Oavsett om motorn sitter i fram, mitten eller i bak och kyls med filmjölk.Verdi skrev:Fixed your post!
På vilket sätt är inte det där också "rädsla för förändring"? Förändring tar sig många uttryck. Byte till elmotor är inte den enda förändringen.Geni87 skrev:Rädda och rädda. Hardcorefansen anser att en Porsche är en sportvagn med en luftkyld svansmotor, det är vad de förknippar med varumärket och hur en Porsche ska kännas. De var även fientligt inställda till Boxter, Cayman, Cayenne, senare versioner av 911 och alla andra modeller som har frångått det konceptet (och de modellerna är inte eldrivna).
Fast gränsen för vad som anses "hardcore" flyttas ständigt. Det senaste helgerånet för Porsche-puristerna är ju att man satte in turbosnurror i ALLA 911:or från och med 991.2. Just när de accepterat att de inte längre var luftkylda...
Samma sak hos BMW. Det skulle vara raka bensinsexor utan överladdning, manuell låda och bakhjulsdrift. Sen kom automatlådor, turbomotorer och xDrive... Senaste M5:an har turbo, automat och fyrhjulsdrift. Herregud. Jorden snurrar baklänges.
Rätt vad det är kanske de kan acceptera eldrift också.