Och kunde jag få en dragkrok monterad av Tesla (godkänd osv alltså) så skulle jag betala 17000kr utan tvekangellerstam skrev:Det jag kollade på då var en X-Type kombi med fyrhjulsdrift?.... Så att fråga på dragkrok kändes inte helt udda tyckte jag ..... Har för mig att säljaren efter lite knorr kom fram till att det kostade 17000kr att få kroken monterad.Jerker skrev:Tidigare i den här tråden var det nån som sade sig veta att det går att få dragkrok på motsvarande fossilvarianter. Men om sen ÅF inte vill låtas om det är ju en annan sak.Legato skrev:Hehe, det låter faktiskt som en högst rimlig förklarling. Ska faktiskt precis iväg och serva min F-Type, kanske borde höra mig för om dragmöjlighetergellerstam skrev:Att Jaguar valt att inte ha dragkrok är inte så konstigt. Det sitter nog djupt i deras organisation att deras bilar inte skall ha dragkrok.
Jag var för några år sedan (Hmmm, ca 12år sen iof ..... ) hos Jaguarhandlaren i Nacka. När jag då frågade efter dragkrok fick jag höra att på bilar som Jaguar ska man inte ha dragkrok! Han insinuerade tydligt att jag var och tittade på fel typ av bil.
Jaguar I-Pace
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19556
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Jaguar I-Pace
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Jaguar I-Pace
Jag skulle köpt en till nu måste jag vänta på M3Bjelke skrev:Och kunde jag få en dragkrok monterad av Tesla (godkänd osv alltså) så skulle jag betala 17000kr utan tvekangellerstam skrev:Det jag kollade på då var en X-Type kombi med fyrhjulsdrift?.... Så att fråga på dragkrok kändes inte helt udda tyckte jag ..... Har för mig att säljaren efter lite knorr kom fram till att det kostade 17000kr att få kroken monterad.Jerker skrev:Tidigare i den här tråden var det nån som sade sig veta att det går att få dragkrok på motsvarande fossilvarianter. Men om sen ÅF inte vill låtas om det är ju en annan sak.Legato skrev:Hehe, det låter faktiskt som en högst rimlig förklarling. Ska faktiskt precis iväg och serva min F-Type, kanske borde höra mig för om dragmöjlighetergellerstam skrev:Att Jaguar valt att inte ha dragkrok är inte så konstigt. Det sitter nog djupt i deras organisation att deras bilar inte skall ha dragkrok.
Jag var för några år sedan (Hmmm, ca 12år sen iof ..... ) hos Jaguarhandlaren i Nacka. När jag då frågade efter dragkrok fick jag höra att på bilar som Jaguar ska man inte ha dragkrok! Han insinuerade tydligt att jag var och tittade på fel typ av bil.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Jaguar I-Pace
Jag tycker fortfarande att den springande punkten för I-Pace är laddmöjlighet. Kan dom vid bedtällnignstillfället inte ge något konkret på att mer än 50kW CCS kommer vara möjligt, så är jag mycket tveksam till att beställa. Det går helt enkelt inte att stanna i 90min varje gång man ska ladda, DÅ pratar vi om stora nackdelar med elbil. Hoppas innerligt att det antingen presenteras en 150kW CCS lösning eller att man går ut med att Jaguar får tillgång till teslas superchargers.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Håller med. Alla snackar om räckvidd hit och dit. Det är ju för de flesta inte särskilt viktigt mer än några ggr per år och då är laddnätverket minst lika viktigt. Tar hellre en bil med 30 mils räckvidd som går att ladda snabbt nästan överallt än en som har 60 mils räckvidd med begränsat nätverk av snabbladdare.HelectriC skrev:Jag tycker fortfarande att den springande punkten för I-Pace är laddmöjlighet. Kan dom vid bedtällnignstillfället inte ge något konkret på att mer än 50kW CCS kommer vara möjligt, så är jag mycket tveksam till att beställa. Det går helt enkelt inte att stanna i 90min varje gång man ska ladda, DÅ pratar vi om stora nackdelar med elbil. Hoppas innerligt att det antingen presenteras en 150kW CCS lösning eller att man går ut med att Jaguar får tillgång till teslas superchargers.
Handen på hjärtat, hur många dagar per år kör ni längre än 30 mil?
Jag gör det kanske 5-10 dagar per år.
Re: Jaguar I-Pace
Så länge jag måste vara hemma och ta emot transporterna dag tid så är det inget alternativ. Min timpeng är så pass hög att en dragkrok blir billig nästan direkt.Legato skrev:Det enkla svaret är väl att dragkrok är en ickefråga? Är väl bara svenskar som fått för sig att man ska ha den där klumpen där bak för en massa extra tusenlappar trots att den aldrig används
Personligen tycker jag det är mkt enklare att (i följande ordning) :
1.) Se till att få saker hemlevererade.
2.) Se till att få saker bortforslade.
3.) Om det krisar hyra ett fordon avsett för att frakta stora saker.
Transporttjänster är ju billiga i Sverige, förstår inte denna utbredda förtjusning över att dra omkring på saker själv (inklusive husvagnar, det finns hotell )
Re: Jaguar I-Pace
I praktiken kör man inte längre än 30 mil i alla fall. Finns det bara snabbladdare överallt så funkar det finfint med 20 mils räckvidd. Det är viktigare att kunna ladda än att kunna köra långt på en laddning. Men det förstår man först när man har elbil. Att stanna varannan timme och ladda lite är faktiskt ganska trevligt. Men att stanna och tanka diesel är det värsta jag vet. Men en fossilbil vill man tanka så sällan som möjligt, helt enkelt för att det är äckligt och otrevligt. För elbilar gäller andra premisser.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Jaguar I-Pace
Håller till 100% med har 20 i min s60 funkar fint men hade jag inte haft SUC nätet hade bilen varit en plåga, leta efter laddning trasiga laddare osv .men gillar tempot och fika stoppen men en bil utan SUC alldrig i livet!mati skrev:I praktiken kör man inte längre än 30 mil i alla fall. Finns det bara snabbladdare överallt så funkar det finfint med 20 mils räckvidd. Det är viktigare att kunna ladda än att kunna köra långt på en laddning. Men det förstår man först när man har elbil. Att stanna varannan timme och ladda lite är faktiskt ganska trevligt. Men att stanna och tanka diesel är det värsta jag vet. Men en fossilbil vill man tanka så sällan som möjligt, helt enkelt för att det är äckligt och otrevligt. För elbilar gäller andra premisser.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Jaguar I-Pace
Jag har aldrig varit så pigg efter en långresa som nu med Teslan. Många säger att det är autopiloten. Det kan det inte vara eftersom jag inte har haft autopilot i min tidigare bil. En del säger att det är avsaknad av brummande motorljud och det kan vara en del av förklaringen. Huvudorsaken tror jag är att man är tvungen att ta lite små pauser då och då. En liten bensträckare, en liten promenad runt kvarteret eller bara lite stretching. Avkopplande och bra för kroppen. Jag tycker nästan att laddpauserna är det bästa med elbilsresandet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Jaguar I-Pace
Ja, avsaknaden av en massa onödiga ljud, som t.ex. motorljudet är definitivt nåt som gör resan trevligare! Jag märker stor skillnad när jag sätter mig i hustruns fossil som är i samma storleksklass.mati skrev:Jag har aldrig varit så pigg efter en långresa som nu med Teslan. Många säger att det är autopiloten. Det kan det inte vara eftersom jag inte har haft autopilot i min tidigare bil. En del säger att det är avsaknad av brummande motorljud och det kan vara en del av förklaringen. Huvudorsaken tror jag är att man är tvungen att ta lite små pauser då och då. En liten bensträckare, en liten promenad runt kvarteret eller bara lite stretching. Avkopplande och bra för kroppen. Jag tycker nästan att laddpauserna är det bästa med elbilsresandet.
Re: Jaguar I-Pace
Tror ni Tesla skulle våga släppa in Jaguar i sitt laddningsnätverk? Jaguar har varit väldigt tysta om laddningsmöjligheter vilket antingen är en struts-taktik eller för att de har en bomb att släppa vid släppet.
Flera de andra fossil-tillverkrna har ju annonserat olika samarbeten. Tror Tesla skulle tjäna på att låta några andra hyra in sig i sitt nätverk.
Flera de andra fossil-tillverkrna har ju annonserat olika samarbeten. Tror Tesla skulle tjäna på att låta några andra hyra in sig i sitt nätverk.
Re: Jaguar I-Pace
Jag tror ingen vill in i Teslas laddnät det är ju som att säga vi är så dåliga så vi behöver Teslas hjälp att få våra bilar laddade
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Jaguar I-Pace
En mindre tillverkare som Jaguar tror jag måste hitta en allians för detta om de är seriösa på elbilssidan och I-pace satsningen tyder ju faktiskt på det.Smutt skrev:Jag tror ingen vill in i Teslas laddnät det är ju som att säga vi är så dåliga så vi behöver Teslas hjälp att få våra bilar laddade
Re: Jaguar I-Pace
Det tror jag inte. Jaguar är ett såpass litet märke (visserligen Tesla också, men ganska olika framtidsutsikter för dessa två bolag) att dom måste ingå allianser. Tesla har dessutom sagt att dom välkomnar andra samt att dom för konkreta diskussioner med en europeisk tillverkare som inte är tysk. Återstår i stort sett franska (yeah right att franskmän skulle erkänna att ett amerikanskt bolag har gjort nåt bra) och Volvo. Skulle kunna vara Volvo eller Jaguar. Hoppas i detta skede på Jaguar.Smutt skrev:Jag tror ingen vill in i Teslas laddnät det är ju som att säga vi är så dåliga så vi behöver Teslas hjälp att få våra bilar laddade
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Tror när Tesla drog igång och behövde pengar till sitt laddnätverk tyckte alla dom var galnaHelectriC skrev:Det tror jag inte. Jaguar är ett såpass litet märke (visserligen Tesla också, men ganska olika framtidsutsikter för dessa två bolag) att dom måste ingå allianser. Tesla har dessutom sagt att dom välkomnar andra samt att dom för konkreta diskussioner med en europeisk tillverkare som inte är tysk. Återstår i stort sett franska (yeah right att franskmän skulle erkänna att ett amerikanskt bolag har gjort nåt bra) och Volvo. Skulle kunna vara Volvo eller Jaguar. Hoppas i detta skede på Jaguar.Smutt skrev:Jag tror ingen vill in i Teslas laddnät det är ju som att säga vi är så dåliga så vi behöver Teslas hjälp att få våra bilar laddade
Nu är dom fattar vitsen så står det ju redan Tesla på allting istället för nåt gemensamt namn vilket är generande
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Jaguar I-Pace
Ja har man inte friheten att kunna disponera sin egen tid så är det svårare.LarsL skrev:Så länge jag måste vara hemma och ta emot transporterna dag tid så är det inget alternativ. Min timpeng är så pass hög att en dragkrok blir billig nästan direkt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Jaguar I-Pace
Jag håller helt med om att Jaguar behöver ett laddnätverk, men angående storlek på märke samt framtidsutsikter så beror det ju helt på hur man ser det...HelectriC skrev:Det tror jag inte. Jaguar är ett såpass litet märke (visserligen Tesla också, men ganska olika framtidsutsikter för dessa två bolag) att dom måste ingå allianser. Tesla har dessutom sagt att dom välkomnar andra samt att dom för konkreta diskussioner med en europeisk tillverkare som inte är tysk. Återstår i stort sett franska (yeah right att franskmän skulle erkänna att ett amerikanskt bolag har gjort nåt bra) och Volvo. Skulle kunna vara Volvo eller Jaguar. Hoppas i detta skede på Jaguar.Smutt skrev:Jag tror ingen vill in i Teslas laddnät det är ju som att säga vi är så dåliga så vi behöver Teslas hjälp att få våra bilar laddade
Tata Group är ju sett till antalet anställda större än alla andra bilföretag. Deras ca 700.000 anställda motsvarar två Toyota, tre General Motors och kanske 20 Tesla? Dock är givetvis biltillverkningen en liten del av detta. Samtidigt får man nog förmoda att de på sikt har ambitionen att elektrifiera Land Rover och kanske framförallt Tata. Givetvis inget behov av laddstolpar för Tata-bilar i Sverige, men det känns ju långt ifrån omöjligt att de inom koncernen börjar tillverka laddstolpar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Jaguar I-Pace
Dragkrok är i våra svenska gener tur att vi har 2 bilar annars hade jag inte haft nån S
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Jaguar I-Pace
Vad jag menar är att man får nog ha en mycket positiv framtidssyn inom Jaguar om man tror att Jaguar ska bygga ett eget laddnätverk för de elbilar som koncernen kommer att ha inom några år. Jaguar och Land Rover är ju inte direkt storsäljarna i Europa. Självklart kan det vända, men det känns betydligt mer säkert att hänga på nåt befintligt. VW tex har en helt annan kundbasis i Europa för ett eget nätverk.Legato skrev:Jag håller helt med om att Jaguar behöver ett laddnätverk, men angående storlek på märke samt framtidsutsikter så beror det ju helt på hur man ser det...HelectriC skrev:Det tror jag inte. Jaguar är ett såpass litet märke (visserligen Tesla också, men ganska olika framtidsutsikter för dessa två bolag) att dom måste ingå allianser. Tesla har dessutom sagt att dom välkomnar andra samt att dom för konkreta diskussioner med en europeisk tillverkare som inte är tysk. Återstår i stort sett franska (yeah right att franskmän skulle erkänna att ett amerikanskt bolag har gjort nåt bra) och Volvo. Skulle kunna vara Volvo eller Jaguar. Hoppas i detta skede på Jaguar.Smutt skrev:Jag tror ingen vill in i Teslas laddnät det är ju som att säga vi är så dåliga så vi behöver Teslas hjälp att få våra bilar laddade
Tata Group är ju sett till antalet anställda större än alla andra bilföretag. Deras ca 700.000 anställda motsvarar två Toyota, tre General Motors och kanske 20 Tesla? Dock är givetvis biltillverkningen en liten del av detta. Samtidigt får man nog förmoda att de på sikt har ambitionen att elektrifiera Land Rover och kanske framförallt Tata. Givetvis inget behov av laddstolpar för Tata-bilar i Sverige, men det känns ju långt ifrån omöjligt att de inom koncernen börjar tillverka laddstolpar.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Ja att de skulle bygga för enbart Jaguar/Land Rover känns inte rimligt. Dock tycker jag det finns ett par andra potentiella alternativ:HelectriC skrev:Vad jag menar är att man får nog ha en mycket positiv framtidssyn inom Jaguar om man tror att Jaguar ska bygga ett eget laddnätverk för de elbilar som koncernen kommer att ha inom några år. Jaguar och Land Rover är ju inte direkt storsäljarna i Europa. Självklart kan det vända, men det känns betydligt mer säkert att hänga på nåt befintligt. VW tex har en helt annan kundbasis i Europa för ett eget nätverk.Legato skrev:Jag håller helt med om att Jaguar behöver ett laddnätverk, men angående storlek på märke samt framtidsutsikter så beror det ju helt på hur man ser det...HelectriC skrev:Det tror jag inte. Jaguar är ett såpass litet märke (visserligen Tesla också, men ganska olika framtidsutsikter för dessa två bolag) att dom måste ingå allianser. Tesla har dessutom sagt att dom välkomnar andra samt att dom för konkreta diskussioner med en europeisk tillverkare som inte är tysk. Återstår i stort sett franska (yeah right att franskmän skulle erkänna att ett amerikanskt bolag har gjort nåt bra) och Volvo. Skulle kunna vara Volvo eller Jaguar. Hoppas i detta skede på Jaguar.Smutt skrev:Jag tror ingen vill in i Teslas laddnät det är ju som att säga vi är så dåliga så vi behöver Teslas hjälp att få våra bilar laddade
Tata Group är ju sett till antalet anställda större än alla andra bilföretag. Deras ca 700.000 anställda motsvarar två Toyota, tre General Motors och kanske 20 Tesla? Dock är givetvis biltillverkningen en liten del av detta. Samtidigt får man nog förmoda att de på sikt har ambitionen att elektrifiera Land Rover och kanske framförallt Tata. Givetvis inget behov av laddstolpar för Tata-bilar i Sverige, men det känns ju långt ifrån omöjligt att de inom koncernen börjar tillverka laddstolpar.
* JLR sätter upp nätverk i samarbete med någon/några andra "icketyskar".
* Tata sätter upp nätverk pga konkreta framtidsplaner att lansera en snorbillig Tata elbil i Sverige.
Har Tata satt igång egen produktion av komponenterna ökar såklart sannolikheten. Jag spekulerar fritt här men utgår ifrån att man för hemmamarknaden har planer för elektrifiering u närtid. Indien och Kina måste ju vara de mest givna marknaderna för superbilliga batteribilar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Jaguar I-Pace
Ska alla biltillverkare ha egna kontakter och egna laddstationer tycker du? Det tror jag inte är Elons vision om att rädda planeten.Smutt skrev:Jag tror ingen vill in i Teslas laddnät det är ju som att säga vi är så dåliga så vi behöver Teslas hjälp att få våra bilar laddade
Nej men seriöst. Det är JÄTTEBRA att Tesla gått före och visat att det går. Men hur jävla ineffektivt och frustrerande vore det inte om du åker förbi en MASSA snabbladdare som du inte kan använda på väg till fjällen bara för att du har en Mercedes och inte en Opel? Och sen köper du en Opel men då saknas det snabbladdare på västkusten istället.
Det fattar ni väl att sån infrastruktur ska vara märkesneutral. Jag tycker ALLA biltillverkare ska samsas om en GEMENSAM standard och sen får alla som vill bygga snabbladdare. Separata företag, staten, kommunen, biltillverkare...
Tänk om VAG skulle köpa upp OK/Q8 och förbjuda alla andra märken från att tanka där?
Eller är ni så mycket Tesla fan boys att ni verkligen vill att alla andra biltillverkare ska gå i putten?
Re: Jaguar I-Pace
Jerker skrev:Ja, avsaknaden av en massa onödiga ljud, som t.ex. motorljudet är definitivt nåt som gör resan trevligare! Jag märker stor skillnad när jag sätter mig i hustruns fossil som är i samma storleksklass.mati skrev:Jag har aldrig varit så pigg efter en långresa som nu med Teslan. Många säger att det är autopiloten. Det kan det inte vara eftersom jag inte har haft autopilot i min tidigare bil. En del säger att det är avsaknad av brummande motorljud och det kan vara en del av förklaringen. Huvudorsaken tror jag är att man är tvungen att ta lite små pauser då och då. En liten bensträckare, en liten promenad runt kvarteret eller bara lite stretching. Avkopplande och bra för kroppen. Jag tycker nästan att laddpauserna är det bästa med elbilsresandet.
Motorljud hör man väldigt lite vid långfärdskörning. Det tror jag vi kan avskriva.
Jag tror det beror delvis på pauserna men den främsta anledningen är väl att man kör betydligt långsammare och lugnare för att inte sabba räckvidden.
Re: Jaguar I-Pace
Det beror nog på modell. Kia är inget premiummärke, direkt, och man hör definitivt motorljud vid motorvägsfart i den. Inte så konstigt när det är en 1,2 liters motor.Verdi skrev:Motorljud hör man väldigt lite vid långfärdskörning. Det tror jag vi kan avskriva.
Re: Jaguar I-Pace
Jerker skrev:Det beror nog på modell. Kia är inget premiummärke, direkt, och man hör definitivt motorljud vid motorvägsfart i den. Inte så konstigt när det är en 1,2 liters motor.Verdi skrev:Motorljud hör man väldigt lite vid långfärdskörning. Det tror jag vi kan avskriva.
Finns det alltså nån Kia som är i samma storleksklass som en Model S?
Re: Jaguar I-Pace
Nej, men som min Zoe.Verdi skrev:Jerker skrev:Det beror nog på modell. Kia är inget premiummärke, direkt, och man hör definitivt motorljud vid motorvägsfart i den. Inte så konstigt när det är en 1,2 liters motor.Verdi skrev:Motorljud hör man väldigt lite vid långfärdskörning. Det tror jag vi kan avskriva.
Finns det alltså nån Kia som är i samma storleksklass som en Model S?
Re: Jaguar I-Pace
Verdi skrev:Jerker skrev:Ja, avsaknaden av en massa onödiga ljud, som t.ex. motorljudet är definitivt nåt som gör resan trevligare! Jag märker stor skillnad när jag sätter mig i hustruns fossil som är i samma storleksklass.mati skrev:Jag har aldrig varit så pigg efter en långresa som nu med Teslan. Många säger att det är autopiloten. Det kan det inte vara eftersom jag inte har haft autopilot i min tidigare bil. En del säger att det är avsaknad av brummande motorljud och det kan vara en del av förklaringen. Huvudorsaken tror jag är att man är tvungen att ta lite små pauser då och då. En liten bensträckare, en liten promenad runt kvarteret eller bara lite stretching. Avkopplande och bra för kroppen. Jag tycker nästan att laddpauserna är det bästa med elbilsresandet.
Motorljud hör man väldigt lite vid långfärdskörning. Det tror jag vi kan avskriva.
Jag tror det beror delvis på pauserna men den främsta anledningen är väl att man kör betydligt långsammare och lugnare för att inte sabba räckvidden.
Jag kör med samma tempo med elbil som med fossilbil. Bryr mig inte om räckvidden eftersom jag vet att den räcker till och blir över. Alla stopp jag gör hade jag behövt göra ändå pga toa, mat, bensträckare etc. Jag känner inte att jag sumpar någon extra tid på laddning trots att jag inte håller nere hastigheten.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14