Någon som har sett bilen i verklighet? och kan uttala sig om designen? Tycker den är riktigt läcker i vissa vinklar men inte helt hundra totalt sett!
Finns ju ingen produktionsklar bil ännu, men kanske är det någon här som sett prototypen på visningen i Norge?
Blev mycket förvånad igår när jag läste att Jaguar gått ut med att endast 35 svenskar lagt sina 10k. När jag vet att jag är en av 35 och därmed kan få den bland de första i Sverige så blev man ju lite extra sugen
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Jag var väldigt nära att lägga en reservation när jag trodde att den skulle kosta som en F-Pace, innan jag förstod att det var som en motsvarande F-Pace, dvs 800k+ istället för 500k.
Jag har ju varit lite skeptisk till I-Pace om den inte får tillgång till Teslas SuC (vilket varken är bekräftat eller ej vid denna tidspunkt). Men efter att ha kört i Tyskland de senaste dagarna, så vet jag inte om man behöver vara så rädd egentligen. Vid de flesta SuC finns även ett antal (ofta 3-5) CCS/Chademo kombinerade stolpar. Självklart behöver dessa uppgraderas till mer än 50kW, men det borde inte ta allt för lång tid. Tyskland verkar ha kommit betydligt längre när det gäller att ha flera laddpunkter på samma ställe och inte bara tillåta att 1 bil laddar per gång.
Sen är det kul att tyskarna är så extremt inne på fossilterminologi att man använder uttrycket "tanka" när man refererar till ladda
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Håller med om att Chademo/CCS-nätverket håller byggas ut i rask takt. Hastigheten är OK men inte bra idag men det håller på att uppdateras. Största nackdelen är väl dock att det oftast inte är mer än 1 max 2 laddare på varje plats. Detta behöver också fixas så att det är många fler laddare per station.
Tyskarna verkar återanvända skyltarna för bensinstationer till elladdning. Det verkar fungera eftersom de med avgasbilar inte behöver lära sig något nytt, de vet ju redan att man inte ska parkera på bensinstationen...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Håller med om att Chademo/CCS-nätverket håller byggas ut i rask takt. Hastigheten är OK men inte bra idag men det håller på att uppdateras. Största nackdelen är väl dock att det oftast inte är mer än 1 max 2 laddare på varje plats. Detta behöver också fixas så att det är många fler laddare per station.
Tyskarna verkar återanvända skyltarna för bensinstationer till elladdning. Det verkar fungera eftersom de med avgasbilar inte behöver lära sig något nytt, de vet ju redan att man inte ska parkera på bensinstationen...
Just detta var ju den positiva överraskningen att det faktiskt är fler. På de vi har stoppat på de senaste dagarna har det varit 3-5 som kan ladda samtidigt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Håller med om att Chademo/CCS-nätverket håller byggas ut i rask takt. Hastigheten är OK men inte bra idag men det håller på att uppdateras. Största nackdelen är väl dock att det oftast inte är mer än 1 max 2 laddare på varje plats. Detta behöver också fixas så att det är många fler laddare per station.
Tyskarna verkar återanvända skyltarna för bensinstationer till elladdning. Det verkar fungera eftersom de med avgasbilar inte behöver lära sig något nytt, de vet ju redan att man inte ska parkera på bensinstationen...
Just detta var ju den positiva överraskningen att det faktiskt är fler. På de vi har stoppat på de senaste dagarna har det varit 3-5 som kan ladda samtidigt.
Borde kanske lagt till "i Sverige". Jag har flera gånger kört runt i södra Sverige och medvetet valt bort SuC och förlitat mig på Chademo. De flesta platser har dock bara en laddare och i undantagsfall är det två. Antalet platser med Chademo är dock rätt bra redan och det är inga problem att enbart förlita sig på dessa så länge det finns ledig plats vilket det ofta gör pga få antal elbilar. Har fått vänta ca 10 minuter på laddaren vid Sydsvenska krysset men det är enda gången jag väntat.
I Tyskland och vissa andra länder så är dock utbyggnaden av icke-Tesla snabbladdare ännu bättre.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Som SuC-nätverket är numera så är det ofta ingen större skillnad i effekt, jag vet inte hur jä...la ofta man får nöja sig med effekt under 45kW (som dessutom fladdrar upp och ner osv) och att hålla på att
flytta bilen mellan olika stolpar för att hitta en som funkar som den ska tar oxo tid och är ett onödigt meck
Och på det så går ju faktiskt effekten ner efter ett tag ändå (lite olika beroende på vilken modell man har).
Och så har vi såklart läget då man måste dela laddeffekten med en annan bil...
Största skillnaden blir ju såklart om man kommer in på en perfekt fungerande SuC med superlåg Soc och bara laddar typ 20-30 minuter.
Jag har sagt det flera ggr nu, men om inte SuC funkar bättre så är det ingen megaskillnad mot CCS/CHAdeMO förutom antalet stolpar per plats...........
Som SuC-nätverket är numera så är det ofta ingen större skillnad i effekt, jag vet inte hur jä...la ofta man får nöja sig med effekt under 45kW (som dessutom fladdrar upp och ner osv) och att hålla på att
flytta bilen mellan olika stolpar för att hitta en som funkar som den ska tar oxo tid och är ett onödigt meck
Och på det så går ju faktiskt effekten ner efter ett tag ändå (lite olika beroende på vilken modell man har).
Och så har vi såklart läget då man måste dela laddeffekten med en annan bil...
Största skillnaden blir ju såklart om man kommer in på en perfekt fungerande SuC med superlåg Soc och bara laddar typ 20-30 minuter.
Jag har sagt det flera ggr nu, men om inte SuC funkar bättre så är det ingen megaskillnad mot CCS/CHAdeMO förutom antalet stolpar per plats...........
Jag håller med om situationen i Sverige, jag förstår inte helt varför SuC och Chademo/CCS är så dåligt i Sverige. Jag har varje gång här i Tyskland fått runt 110kW en bra stund in i laddningen, men i Sverige låga effekter som du beskriver. Kan vi för en gångs skull säga "se på Tyskland" på något elbilsrelaterat det måste ju vara första gången dom ligger i framkant.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Problemet med SuCarna måste ju vara pga matningen till stationerna. Är ju samma Tesla utrustning som sitter runt om i världen. Eller om det är någon konfiguration som görs annorlunda i Sverige?
Som SuC-nätverket är numera så är det ofta ingen större skillnad i effekt, jag vet inte hur jä...la ofta man får nöja sig med effekt under 45kW (som dessutom fladdrar upp och ner osv) och att hålla på att
flytta bilen mellan olika stolpar för att hitta en som funkar som den ska tar oxo tid och är ett onödigt meck
Och på det så går ju faktiskt effekten ner efter ett tag ändå (lite olika beroende på vilken modell man har).
Och så har vi såklart läget då man måste dela laddeffekten med en annan bil...
Största skillnaden blir ju såklart om man kommer in på en perfekt fungerande SuC med superlåg Soc och bara laddar typ 20-30 minuter.
Jag har sagt det flera ggr nu, men om inte SuC funkar bättre så är det ingen megaskillnad mot CCS/CHAdeMO förutom antalet stolpar per plats...........
Jag håller med om situationen i Sverige, jag förstår inte helt varför SuC och Chademo/CCS är så dåligt i Sverige. Jag har varje gång här i Tyskland fått runt 110kW en bra stund in i laddningen, men i Sverige låga effekter som du beskriver. Kan vi för en gångs skull säga "se på Tyskland" på något elbilsrelaterat det måste ju vara första gången dom ligger i framkant.
Problemet med SuCarna måste ju vara pga matningen till stationerna. Är ju samma Tesla utrustning som sitter runt om i världen. Eller om det är någon konfiguration som görs annorlunda i Sverige?
Det beror nog enbart på slitage/taskigt underhåll för alla har funkat perfekt längre tillbaks... Jag var helt själv i Krokom nyligen men funkade ändå inte, samma sak i Väsby i våras tex...
Jag har haft problem med att den inte laddade and en gång, annars har jag de fåtal gånger jag laddat fått maxhastighet runt 100kW. Säker på att det inte är något med bilen?
Själv får jag alltid 100kW+ på SuC när jag laddar efter att ha kört längre väg som t.ex. Löddeköping i tisdags och Kristianstad förra veckan. Har jag inte kört särskilt långt så får jag dock bara mellan runt 30-70kW. Chademo ligger dock oftast på bättre platser för mig än SuC. Orsaken till detta är nog att de ligger på många fler platser. Det är egentligen bara SuC i Kristianstad och Tindered som ligger på bra platser för mig när det gäller södra Sverige.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Det skulle ju verkligen göra stor skillnad! För min del räcker det nog dock inte riktigt ändå. Om priset landar över 800k och det stämmer att man inte kan ladda med trefas hemma så blir det nog en Model 3 ändå.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Jag har haft problem med att den inte laddade and en gång, annars har jag de fåtal gånger jag laddat fått maxhastighet runt 100kW. Säker på att det inte är något med bilen?
Ganska säker iaf, flera som har samma problem på samma stolpar och på andra får jag fullt kräm
Dessutom tittade dom extra noga på kontakten senast jag var in på SC Väsby (pga att den laddade knepigt hemma
vilket berodde på UMC:n som byttes)
Fick precis mail från Jaguar ang utrustning. Verkar som de vill veta vad de som reserverat köplats har för preferenser. Tror kanske dom har läst en del på forum där det går heta debatter om HUD, dragkrok etc.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tycker tyvärr att dom har glömt några viktiga punkter, som snabbladdning inkl översikt av dessa i bilens infotainmentsystem, OTA-uppdateringar m.fl.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tycker tyvärr att dom har glömt några viktiga punkter, som snabbladdning inkl översikt av dessa i bilens infotainmentsystem, OTA-uppdateringar m.fl.
Förhoppningsvis ser de dessa punkter som självklara men de hade då kunnat fråga om hastigheten på snabbladdningen (50 kW, 120kW eller 300kW) t.ex.
Ja, man skulle kunna tro att det är självklart, men en grej som keyless är ju ändå mer basic, varför ta med det i undersökningen då? Let the conspiracy ideas begin
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag bockade i dragkrok. Enbart dragkrok. På alla tre sidor. De måste börja förstå att en elbil inte är nån slags leksak som inte behöver vara lika användbar som en bensinbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14