Sida 1 av 79

Jaguar I-Pace

Postat: 19 nov 2016 13:52
av Kriper
Ser inte detta ut som en kopia av Teslas teknik? :lol:

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 19 nov 2016 14:12
av Bjorn
Både ja och nej.
Det ser rätt lika ut, men det gör ofta vilka två ICE bilar som helst också.

Några skillnader:
Det ser inte ut som 18650 celler.
Motor och växellåda ligger koncentriskt istället för intill varandra.
Synkrona permanent-magnet motorer. istället för kortslutna trefas motorer.

Likheter:
Batteriet i bottenplattan och motorer nära hjulen tror jag är en bra standard för alla elbilar, även om Tesla var först åtminstone i stor skala.

Motorer nära hjulen tror jag också är en bra standard att följa för alla elbilar.

Att bygga samman motorstyrningen med motorn för att endast få kablage mellan batteri och drivenhet och slippa kablar mellan styrning och motor och dessutom vattenkyla hela enheten är den bästa lösning jag har sett. Det framgår inte riktigt om motorstyrningen ligger i enheten på Jaguaren.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 19 nov 2016 14:32
av Limbster
Är väl LG Chem som ligger bakom batterier och drivlina. De ligger även bakom Bolt, volt, ioniq och någon mer. Är det något företag som tagit upp kampen ordentligt med Tesla så är det LG.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 20 nov 2016 05:09
av Laban
Limbster skrev:
Är väl LG Chem som ligger bakom batterier och drivlina. De ligger även bakom Bolt, volt, ioniq och någon mer. Är det något företag som tagit upp kampen ordentligt med Tesla så är det LG.
Enligt Jaguar så är motorer + batteripack designat av dem. Det är endast cellerna som görs av LG Chem. I så fall stor skillnad mot Bolt där i princip allt som är elektriskt drivet i bilen är tillverkat av LG.

Huruvida det stämmer låter jag vara osagt men det är i alla fall en stor skillnad mellan dem. Främst då det Bjorn nämner om motor + styrenhet. Bolt:

Bild

Ingen frunk där inte. Men frunk må vara, måste vara onödigt komplext installationsmässigt också.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 20 nov 2016 08:18
av Feddan
Ser ut som de garanterat sina serviceintäkter :P

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 20 nov 2016 08:51
av Laban
Precis :-)

Sen undrar man hur smart det är att outsourca hela drivlinan i en bil. Kommer det att gå att konkurrera prismässigt/volymmässigt om man inte har kontroll över så vitala delar av produktionen ?

För att inte tala om teknikmässigt. Prestanda, utrymmen, kanske även design påverkas om man inte själv designar drivlinan.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 20 nov 2016 10:59
av Bjelke
Hur länge dröjer det innan någon bygger bottenplattor
till "alla" andra? Det är nog nära att tex LG gör så, eller i samarbete med ytterligare ett företag tex..
Sedan bygger ett klassiskt bilföretag på resten sas...

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 20 nov 2016 11:12
av HelectriC
Youtubern Salomondrin har ju en del ekslusiva bilar, men så är han generellt intresserad i elbilar också, har bl.a en Model X. Kul när han skulle testa MB B-klass electric och lyfter på huven. Han förväntar en frunk och tjoar till när det är lika fullt som i en fossilbil :D

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 20 nov 2016 11:28
av Laban
Bjelke skrev:
Hur länge dröjer det innan någon bygger bottenplattor
till "alla" andra? Det är nog nära att tex LG gör så, eller i samarbete med ytterligare ett företag tex..
Sedan bygger ett klassiskt bilföretag på resten sas...
Tror inte BMW, Mercedes, VW mfl är sugna på att flytta hela den kunskapen utanför företaget. Av flera orsaker, om inte annat stolthet:

http://evobsession.com/sergio-marchionn ... evolution/

Så det finns nog en anledning att Jaguar väljer att designa drivlinan själva.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 20 nov 2016 11:44
av Zalman3
Drivlinan till Toyota RAV4 och Mercedes B EV, SMART EV kommer ju från Tesla.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 20 nov 2016 11:51
av Leo
Hmm. Austin byggde ju mängder av billiga små chassin på 1930-talet (Austin 7) som andra köpte och satte karosser på. Historien kanske upprepar sig och olika företag är duktiga på olika saker som sen sätts ihop till en konsumentenhet. (Gäller ju många datorer i modernntid osv)

Även de traditionella biltillverkarna av idag outsourcar ju mycket till tex: Bosch, Haldex, Lear, Bendix, Autoliv, Gertrag, Monroe, Good-year, Valmet, Lucas. Där underleverantörerna står för allt mer kompetens, utveckling, tillverkning osv

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 20 nov 2016 14:49
av Laban
Leo skrev:
Även de traditionella biltillverkarna av idag outsourcar ju mycket till tex: Bosch, Haldex, Lear, Bendix, Autoliv, Gertrag, Monroe, Good-year, Valmet, Lucas. Där underleverantörerna står för allt mer kompetens, utveckling, tillverkning osv
Visst gör man det men man har ändå kvar egenutveckling av växellådor, motorer. Elbilen är också i ett tidigt skede i utvecklingen och frågan är om det är en bra ide att i detta läge förlita sig på andra tillverkare. Vi ser att GM har problem med Bolt, det som först var release i 50 stater direkt blir nu endast ett fåtal (Kalifornien..) där det kommer vara tveksam tillgång i de andra staterna under hela 2017. Kan nog dröja ett bra tag innan vi ser Ampera-E i Europa.

Hur skulle det då bli om man siktar på Teslas 1 miljon elbilar/år ?

Det kan sluta med att den absolut största fördelen för Tesla de kommande åren är tillverkningskapacitet.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 21 nov 2016 10:12
av AGCF
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... gt-nonsens

Vi spekulerade för ett tag sedan om vilken europeisk biltillverkare, som inte var tysk, som förde samtal med Tesla om att använda deras SC-nätverk. Jag tippar på Jaguar.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 26 nov 2016 17:59
av Ken1
Domprostar endast om CCS i materialet, men hoppas verkligen på det .
Denna verkar bli vad jag hade hoppats model 3 skulle bli med avseende på bagaget.

Vad tror ni om motorerna?
Är denna motorlösning med permanent magneter på par med Tesla?

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 26 nov 2016 18:56
av AGCF
Autocorrect? Om det var Jerker hade jag begripit, han är ju ändå kantor.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 26 nov 2016 22:52
av Jerker
Ken1 skrev:
Domprostar endast om CCS i materialet, men hoppas verkligen på det .
Denna verkar bli vad jag hade hoppats model 3 skulle bli med avseende på bagaget.

Vad tror ni om motorerna?
Är denna motorlösning med permanent magneter på par med Tesla?
AGCF skrev:
Autocorrect? Om det var Jerker hade jag begripit, han är ju ändå kantor.
:lol: Väntar med spänning på vad det egentligen skulle stå där!

De där olika "hjälpmedlen" kan spela en roliga spratt ibland. jag brukar alltid stränga av allt sånt i de enheter jag använder; tycker de är mer till besvär än hjälp.

Minns en Ericssonlur jag hade med T9. När jag började skriva Ro... i den så kom det upp förslag i denna ordning:
Rolig - Roligare - Rolander (jag heter Rolander i efternamn). Helt rätt! Så komparerar man adjektivet rolig!

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 27 nov 2016 00:21
av Svenssons
Ken1 skrev:
Domprostar endast om CCS i materialet, men hoppas verkligen på det .
Denna verkar bli vad jag hade hoppats model 3 skulle bli med avseende på bagaget.
Min översättning av automatskriften:
De pratar endast om CCS i materialet, men hoppas verklingen inte på det.
Denna bil verkar bli vad jag hade hoppats om Model 3 skulle bli, med avseende på bagaget.

Min tolkning:
Ken1 hoppas att den kommer med SuC-möjlighet men detta är inget som Jaguar går ut med.

Kan dock både ha översätt fel och tolkat fel.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 27 nov 2016 12:14
av Bjorn
Ken1 skrev:
Vad tror ni om motorerna?
Är denna motorlösning med permanent magneter på par med Tesla?
Pemanetmagneter i rotor istället för kortsluten lindning brukar ge några % bättre verkningsgrad. t.ex 97% istället för 94% Det ökar förstås räckvidden en aning om allt annat är lika, men mest ger det mindre värme som måste kylas bort.

Med exempel-siffrorna på verkningsgrad blir
Minskade förbrukningen 1-97/94 = 3,2%
Minskade förlusteffekten (100-97)/(100-94) = 50% !

Mindre förlusteffekt (värme) kan användas till att ge mer kontinuerlig effekt jämfört med maxeffekt.
Pemanetmagneter i rotor ger också möjlighet till högre vridmoment över större varvtalsområde.
Kan ju användas att ge lite resurser där Teslan inte platsar t.ex. Bankörning.

Nackdel är att de är dyrare att tillverka och tar av en brist-naturresurs, neodymium.

Jag tycker att Teslas motor passar utmärkt för vanlig körning och min får i princip aldrig effektbegänsing pga. för mycket effektuttag under för lång tid.

Båda motortyperna är robusta konstruktioner som normalt görs underhållsfria. Det är i princip bara lager som slits.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 27 nov 2016 18:24
av Ken1
Ja rätt tolkat. Var inte riktigt med att autosjälper hjälpte till... :oops:

Men vad jag kan se så pratar dom bara om CCS. Det ska väl iofs ökas på effekt där men just nu är det ju lite lite med 50 kW till ett sånt stort batteri.
Med super charger hjälp blir det ju kanon, men tror kanske inte att dom vågar det.

Tack för förklaringen av motorn. Låter ju som en bra lösning då, har en känsla av att magneter brukar tappa lite när dom blir gamla men det är kanske fel då.
Kul att det kommer lite alternativ som kan fungera som första bil.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 04 dec 2016 17:24
av Chrome
90kWh batteri kan ge ca 85kWh tillgängligt?
Vad drar en Tesla på landsväg? 2.1kW -2.4kW per mil?
Kan denna hamna på nåt liknande? Det ger ca 40 mil?
2,4kW/m => ca 35 mil.
Rimligt?
Såg Tesla Björns youtube vlog om 60kWh Tesla och resonemang runt Chademo och 50kW DC osv. Verkar ju kunna bli ett vettigt alternativ

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 06 jan 2017 19:40
av vigge50
Nu säger Jaguar att I-Pace ska släppas i början av 2018 och att den därmed blir den första elektriska suven. Varför de inte räknar Model X som en konkurrent vet jag inte, Insideevs tar upp priset som att I-Pace ska bli betydligt billigare än Model X men orginalartikeln från Forbes har lite mer svävande anledning att kalla den första elektriska SUVen.

Hur som helst låter det bra att de kommer redan i början av 2018.

http://insideevs.com/jaguar-track-early ... ls-market/

http://www.forbes.com/sites/johnmccormi ... 2223a43bf3

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 06 jan 2017 19:45
av Johnalm
Fin andrabil 8-)

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 06 jan 2017 21:12
av Limbster
Ser allt mer lovande ut, den kanske kommer att gå och köpa innan M3 i Sverige. Pris enligt Jaguar Sverige är uppskattat till 10-15% mer än motsvarande F-pace. Ska bli intressant att jämföra den med M3.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 06 jan 2017 22:40
av Bjelke
Johnalm skrev:
Fin andrabil 8-)
:lol:

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 07 jan 2017 09:32
av mahulkp
Limbster skrev:
Ser allt mer lovande ut, den kanske kommer att gå och köpa innan M3 i Sverige. Pris enligt Jaguar Sverige är uppskattat till 10-15% mer än motsvarande F-pace. Ska bli intressant att jämföra den med M3.
Motsvarande modell prestandamässigt är F-pace SVR som startar på ca 100.000 pund i UK...