Jaguar I-Pace
Moderator: Redaktion
Re: Jaguar I-Pace
Ska bli riktigt spännande och se hur bra I-Pace kommer att sälja med priset på runt miljonen. Visst finns det gått om folk med pengar men kommer de att i så stor utsträckning välja en elbil med alla dess kompromisser?
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Jaguar I-Pace
Jag skulle våga påstå att elbilar har färre kompromisser än avgasbilar. Visst, räckvidden kan vara lite mindre och att fylla på med energi på långresor tar längre tid men för daglig körning så kan du alltid starta bilen med fylld energi, behöver inte ha något som väsnas eller skakar i bilen har direkt tillgång till kraft från motorn utan att behöva vänta.Limbster skrev:Ska bli riktigt spännande och se hur bra I-Pace kommer att sälja med priset på runt miljonen. Visst finns det gått om folk med pengar men kommer de att i så stor utsträckning välja en elbil med alla dess kompromisser?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Jaguar I-Pace
För att inte tala om skillnaden vintertid... Kallstarter...nix...Svenssons skrev:Jag skulle våga påstå att elbilar har färre kompromisser än avgasbilar. Visst, räckvidden kan vara lite mindre och att fylla på med energi på långresor tar längre tid men för daglig körning så kan du alltid starta bilen med fylld energi, behöver inte ha något som väsnas eller skakar i bilen har direkt tillgång till kraft från motorn utan att behöva vänta.Limbster skrev:Ska bli riktigt spännande och se hur bra I-Pace kommer att sälja med priset på runt miljonen. Visst finns det gått om folk med pengar men kommer de att i så stor utsträckning välja en elbil med alla dess kompromisser?
Eller fjärrstyrd AC på sommaren, fi faen va najs!
Största felet på Jaguaren är enfas-laddningen, och näst största är avsaknad till SuC eller motsvarande (iaf än så länge, DET kan ju bli bättre ganska snabbt däremot).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Jaguar I-Pace
Ja, med enbart enfas går den fet bort. Men jag tror Jaguar har börjat förstå att trefas är ett krav som väldigt många har. Och angående snabbladdning kommer det hända en del saker framöver. Jag tycker fortfarande att IPace är väldigt läcker iaf.Bjelke skrev:Största felet på Jaguaren är enfas-laddningen, och näst största är avsaknad till SuC eller motsvarande (iaf än så länge, DET kan ju bli bättre ganska snabbt däremot).
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Jaguar I-Pace
Det blir nog lättare för Jaguar att förstå om fler hör av sig. Så min uppmaning till alla som tänker så här är att höra av er till Jaguar om ni inte gjort det redan.mati skrev:Ja, med enbart enfas går den fet bort. Men jag tror Jaguar har börjat förstå att trefas är ett krav som väldigt många har.
(Själv har jag inga planer på att köpa någon bil i den prisklassen så för mig spelar det ingen roll.)
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Jaguar I-Pace
Om tillräckligt många klagar på avsaknaden av 3 fas så fattar kanske jaguar... Att sedan uppgradera denna laddare borde ju inte vara alltför svårt... Antar de är typ2 kontakt redan så de är lite kablar och sedan byta allt vad de gäller laddeletronik men de bör ju vara ganska isolerat dvs man måste inte designa om hela bilen för detta...mati skrev:Ja, med enbart enfas går den fet bort. Men jag tror Jaguar har börjat förstå att trefas är ett krav som väldigt många har. Och angående snabbladdning kommer det hända en del saker framöver. Jag tycker fortfarande att IPace är väldigt läcker iaf.Bjelke skrev:Största felet på Jaguaren är enfas-laddningen, och näst största är avsaknad till SuC eller motsvarande (iaf än så länge, DET kan ju bli bättre ganska snabbt däremot).
Sedan är de kanske inte omöjligt att man inte hinner till lansering utan blir något som kommer senare...
Men visst viljan är kanske de största hotet.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Jaguar I-Pace
Inte jag heller. Teslan är sista bilen som "fick" kosta så mycket. Framöver blir det lite mer rimligt prissatta bilar igen. Men man kan ju ändå tala om för Jaguar att de begår ett stort misstag om de inte implementerar trefasladdning i denna bil. Det är väl inte så att de absolut inte vill, de har bara inte riktigt förstått hur viktigt det är.Surfaren skrev:Själv har jag inga planer på att köpa någon bil i den prisklassen så för mig spelar det ingen roll.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Jaguar I-Pace
Det kommer ju inte bli nån storsäljare som petar ner Volvo V90 som mest sålda bil men nog har den sin plats. En vanlig Jaguar med större motor är ju inte heller gratis. Och så många kompromisser är det faktiskt inte med en elbil. Visst måste jag hela tiden ha koll på hur laddad bilen är när det blir dags för längre tripper men efter ca 1500 mil inklusive en bilsemester med familjen så törs jag säga att livet med en elbil är väldigt avslappnat och bekymmersfritt. Men det är klart, man offrar lite flexibilitet men i gengäld har du frihetskänslan i att slippa åka till macken i tid och otid. Och att man kan åka Europa runt utan att betala en spänn för bränslet (om man kör Tesla med fri SuC).Limbster skrev:Ska bli riktigt spännande och se hur bra I-Pace kommer att sälja med priset på runt miljonen. Visst finns det gått om folk med pengar men kommer de att i så stor utsträckning välja en elbil med alla dess kompromisser?
Re: Jaguar I-Pace
Många, många kommer att hoppa av sin plats i kön och be om tillbakabetald deposition (jag och min kollega är bara 2 i mängden). Jaguar skickade specifikt ut ett frågeformulär i höstas och frågade vad som var viktigt för oss, 3-fasladdning fanns inte ens med som alternativ att tycka att det var viktigt (mer fokus på invändig utrustning och ev drag)! Skickade ett separat mail till Jaguar om just detta där han artigt bara skrev att han "skickat det vidare".mati skrev:Inte jag heller. Teslan är sista bilen som "fick" kosta så mycket. Framöver blir det lite mer rimligt prissatta bilar igen. Men man kan ju ändå tala om för Jaguar att de begår ett stort misstag om de inte implementerar trefasladdning i denna bil. Det är väl inte så att de absolut inte vill, de har bara inte riktigt förstått hur viktigt det är.Surfaren skrev:Själv har jag inga planer på att köpa någon bil i den prisklassen så för mig spelar det ingen roll.
Problemet med hela Jaguars organisation är ju att den utvecklats, producerats och nu ska säljas av folk utan erfarenhet av elbilism! Om de bara kollat lite grann på Tesla och tagit ALLT bra från Tesla (det mesta) och fixat det som INTE är bra. Suck.
Sa till säljaren i förra veckan att det spelar ingen roll om bilen kostar 750000 kr el 1 mkr el mer, så länge den inte har 3-fasladdning är den TOTALT ointressant. "Ojdå" blev hans enda kommentar.
Re: Jaguar I-Pace
Blir nyfiken, INTE bra? Kan du utveckla?erbo73 skrev:Många, många kommer att hoppa av sin plats i kön och be om tillbakabetald deposition (jag och min kollega är bara 2 i mängden). Jaguar skickade specifikt ut ett frågeformulär i höstas och frågade vad som var viktigt för oss, 3-fasladdning fanns inte ens med som alternativ att tycka att det var viktigt (mer fokus på invändig utrustning och ev drag)! Skickade ett separat mail till Jaguar om just detta där han artigt bara skrev att han "skickat det vidare".mati skrev:Inte jag heller. Teslan är sista bilen som "fick" kosta så mycket. Framöver blir det lite mer rimligt prissatta bilar igen. Men man kan ju ändå tala om för Jaguar att de begår ett stort misstag om de inte implementerar trefasladdning i denna bil. Det är väl inte så att de absolut inte vill, de har bara inte riktigt förstått hur viktigt det är.Surfaren skrev:Själv har jag inga planer på att köpa någon bil i den prisklassen så för mig spelar det ingen roll.
Problemet med hela Jaguars organisation är ju att den utvecklats, producerats och nu ska säljas av folk utan erfarenhet av elbilism! Om de bara kollat lite grann på Tesla och tagit ALLT bra från Tesla (det mesta) och fixat det som INTE är bra. Suck.
Sa till säljaren i förra veckan att det spelar ingen roll om bilen kostar 750000 kr el 1 mkr el mer, så länge den inte har 3-fasladdning är den TOTALT ointressant. "Ojdå" blev hans enda kommentar.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Jaguar I-Pace
Jag sa nåt liknande till säljaren som ringde mig igår. Utan trefasladdning blir den i praktiken oanvändbar och totalt ointressant. Han förstod kanske inte riktigt varför, men jag fick känslan av att jag inte var den första som påpekade det.erbo73 skrev:Sa till säljaren i förra veckan att det spelar ingen roll om bilen kostar 750000 kr el 1 mkr el mer, så länge den inte har 3-fasladdning är den TOTALT ointressant. "Ojdå" blev hans enda kommentar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Jaguar I-Pace
Here we go again Du menar att den är komplett till 100%? Kastar ur mig några snabba brister:Smutt skrev:erbo73 skrev:mati skrev:Surfaren skrev:
Blir nyfiken, INTE bra? Kan du utveckla?
Led/Matrix halv-/helljus
Headup display
18-vägs inställbara stolar
Drag
Dörrsidor
Torkare
Etc etc
Re: Jaguar I-Pace
Jag är nog den skyldiga till frågan var mer nyfiken om dom nämt vad som är dåligt och fixat det? Alltså om dom kört Tesla läst på forum och fixat bättre lösningarerbo73 skrev:Here we go again Du menar att den är komplett till 100%? Kastar ur mig några snabba brister:Smutt skrev:erbo73 skrev:mati skrev:Surfaren skrev:
Blir nyfiken, INTE bra? Kan du utveckla?
Led/Matrix halv-/helljus
Headup display
18-vägs inställbara stolar
Drag
Dörrsidor
Torkare
Etc etc
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Jaguar I-Pace
Med all säkerhet har de dissekerat en Model S men tydligen blev det tepaus när de kom till laddningen och struntade sen i det.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Jaguar I-Pace
Det finns ju ett stort behov av nåt annat än Tesla, alla vill inte ha samma bil som grannen mm mm. I Jaguars fall kan det säkert bli en mycket bra å läcker bil, men jag ser inte fram emot att vara early adopter på en helt oprövad bil, med allt som kan hända med en sådan.
Enfas är en betydande nackdel, på landet kan jag bara ta ut 6A i varje fas t.ex. Inte vimlar det av 100kW laddstationer heller.
Nej, finns stor risk att man skulle ångra ett köp tror jag.
Enfas är en betydande nackdel, på landet kan jag bara ta ut 6A i varje fas t.ex. Inte vimlar det av 100kW laddstationer heller.
Nej, finns stor risk att man skulle ångra ett köp tror jag.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Jaguar I-Pace
`Gustafsson skrev:Det finns ju ett stort behov av nåt annat än Tesla, alla vill inte ha samma bil som grannen mm mm. I Jaguars fall kan det säkert bli en mycket bra å läcker bil, men jag ser inte fram emot att vara early adopter på en helt oprövad bil, med allt som kan hända med en sådan.
Enfas är en betydande nackdel, på landet kan jag bara ta ut 6A i varje fas t.ex. Inte vimlar det av 100kW laddstationer heller.
Nej, finns stor risk att man skulle ångra ett köp tror jag.
Bilen är inte här än heller. Ska bli riktigt spännande att följa CCS-utbyggnaden.
Men med det sagt. Jag kommer aldrig köpa en I-Pace heller. Den är för dyr och för liten. Audi e-tron är mer intressant för våran del men den lär inte bli billigare den är jag rädd. Tror viljan saknas att erbjuda alternativ som i praktiken blir billigare än deras fossila modeller.
Re: Jaguar I-Pace
Alla punkter du anför ovan ser jag som självklarheter och att I-Pace kommer att ha allt detta, precis som i princip alla andra bilar, åtminstone i den prisklassen. Förutom Tesla då. Jaguar har ju byggt en eller annan bil förut, de borde veta vad som ska ingå och vad kunderna förväntar sig. Allt annat vore helt orimligt.erbo73 skrev:Med all säkerhet har de dissekerat en Model S men tydligen blev det tepaus när de kom till laddningen och struntade sen i det.
Att de inte vet att det krävs trefasladdning i en elbil kan bara förklaras med att de inte har någon erfarenhet när det gäller just elbilar. Men man undrar ju varför det ska vara så svårt. VW till exempel har ju numera åtminstone 2-fas laddning i e-Golfen. Men ärligt talat, varför? I första generationen, som bara hade enfas, kan man väl säga att de inte visste bättre. Men de har ju uppenbarligen förstått att det var för klent. Så blev det 2-fas istället. Men varför bara gå halva vägen? Kostar det så mycket mer med en trefasladdare?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Jaguar I-Pace
Intresserant att du säger "elbil" inte "i-pace" och att de som svarat också accepterat synonymen.Limbster skrev:Ska bli riktigt spännande och se hur bra I-Pace kommer att sälja med priset på runt miljonen. Visst finns det gått om folk med pengar men kommer de att i så stor utsträckning välja en elbil med alla dess kompromisser?
För mig är i-pace en jättekompromiss som jag aldrig skulle välja före en Tesla. En Tesla är däremot i mitt tycke mycket mindre kompromiss än en fossilbil...
* Teslan är fulladdad varje morgon, det är inte i-Pacen. (Visst undantag om man har 32a och/eller ej kör så långt).
* Teslan har laddstationer över hela västeuropa där man kan ladda gratis och snabbt. En långresa med Jaguaren blir dyrare, långsammare och krångligare.
Personligen tycker jag i-pace är jättesnygg i konceptversion. Produktionsmodellen blir ju tyvärr inte alls lika snygg, men hade ändå varit intressant om priset var ett par hundra tusen lägre, trefasladdning fanns och tillgång till laddnätverk fanns...
Jag som hoppades kunna byta in min F-Type
Om någon är sugen på en av de roligaste fossilbilar som någonsin existerat så hör av er
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Jaguar I-Pace
Man behöver ju inte va ingenjör för att fatta att den kommer dra mer ström och ha lägre rekvid än S med samma batteristorlek,faktiskt det viktigaste med en elbil utan SUC
Sen såklart den kommer spola lyktorna och ha 10mer watt att lysa med och läskhållare i dörrarna
Det största felet med Tesla just nu är när man färdas på natten.ska man göra nåt bättre så är det bemannade SUC med toa mickro osv jag tror det här kommer komma men den som vill ta andelar från Tesla utan att bygga laddstationer har inte fattat nånting
Lyxigast laddstationer med renast toaletter vinner!
Sen såklart den kommer spola lyktorna och ha 10mer watt att lysa med och läskhållare i dörrarna
Det största felet med Tesla just nu är när man färdas på natten.ska man göra nåt bättre så är det bemannade SUC med toa mickro osv jag tror det här kommer komma men den som vill ta andelar från Tesla utan att bygga laddstationer har inte fattat nånting
Lyxigast laddstationer med renast toaletter vinner!
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Jaguar I-Pace
Tror också att SuC/laddnätverk kommer att vara en viktig faktor när man väljer bland olika elbilar framöver. Åtminstone om man är lite insatt i hur det funkar med laddning på långresa med elbil.
Samtidigt såg jag någon kort omröstning på mestmotor.se om Audi e-Tron. där man frågade "Jag kör hellre Audi e-tron än Tesla Model X?". 294 hade kryssat I Audi och 68st Tesla.
Samtidigt såg jag någon kort omröstning på mestmotor.se om Audi e-Tron. där man frågade "Jag kör hellre Audi e-tron än Tesla Model X?". 294 hade kryssat I Audi och 68st Tesla.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Jaguar I-Pace
Fast det hade svaret varit även om Audin kostade 3 miljoner och hade 100 km i räckvidd... Tesla-hatet bland AMS-läsare är massivt och det bygger ju inte precis på logik och rationella argument. Gissar att ca 293 av de där 294 hade svarat att de kommer köra fossilbil 2050 också....Leo skrev:Tror också att SuC/laddnätverk kommer att vara en viktig faktor när man väljer bland olika elbilar framöver. Åtminstone om man är lite insatt i hur det funkar med laddning på långresa med elbil.
Samtidigt såg jag någon kort omröstning på mestmotor.se om Audi e-Tron. där man frågade "Jag kör hellre Audi e-tron än Tesla Model X?". 294 hade kryssat I Audi och 68st Tesla.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Jaguar I-Pace
Många bilintresserade HATAR Tesla och blir helt rabiata när märket kommer på tal. Någon var t ex helt övertygad om att det är Elon Musks fel att miljöpartiet i Stockholm funderar på miljözoner. Och så där går det på.Leo skrev:Tror också att SuC/laddnätverk kommer att vara en viktig faktor när man väljer bland olika elbilar framöver. Åtminstone om man är lite insatt i hur det funkar med laddning på långresa med elbil.
Samtidigt såg jag någon kort omröstning på mestmotor.se om Audi e-Tron. där man frågade "Jag kör hellre Audi e-tron än Tesla Model X?". 294 hade kryssat I Audi och 68st Tesla.
Här är ett exempel från verkligheten. (där jag iofs kastat en del pajer också...)
Som sagt ingen tror väl att staten tänker vara utan de 90-100 miljarder bilismen betalar in till statskassan varje år? Det är väl därtill en rätt stor summa om man jämför med ex vad all moms inbringar (där ju pengar från bilismen dessutom ingår)? Motormännen hade väl en studie om detta för några år sedan om detta, går bra att googla. Siffran är förmodligen i underkant.
Det finns heller idag ingen anledning att ha bråttom med elbilar - några miljöbilar är de ju definitivt inte - inte mer än dieselbilen.
Visst, det kanske känns en smula exklusivt för vissa att filosofera vid en laddare i timmar, med andra "utvalda" som också betalat en mille för sina leukemi-bringande ögonstenar. http://www.nytimes.com/2008/04/27/autom ... 27EMF.html Missförstå mig inte, självklar ska folk dock få köra elbil....såväl rökning som alkohol är ju tillåtet, om än med visst skattetillägg
Å självklart kommer elbilskomplexet slå ifrån sig precis som tobaksindustrin…
Ja kan man å den ena sidan klumpa ihop personbilsdieslar med vedeldning, utsläpp från polska/ kraftverk och industridieslar utan någon som helst evidens, så kan man ju å den andra klumpa ihop elbilsförare med verkliga el-lokförarna i Vännäs https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... gnetfalten ...
Gör vidare ett besök i tanken på ex. MaCdunelads i Sundsvall på väg till/från fjällen med bilen full med barn, och känn hur sehr toPp-kul det skulle vara att tvingas läsa en bok i en timme där tillsammans med alla andra toPpkuliga barnfamiljer....lycka till med bokläsningen förresten Känns inte så jätteexklusivt längre, om du frågar mig....
Hur som elbilen får helt enkelt klara sig på egna meriter och den dag det finns ett konkurrenskraftigt elbilskoncept kommer givetvis de stora drakarna likt Toyota (se tidigare) självklart inte nöja sig med att bara tillverka för aktieägarna inkomstbringande eltruckar. Men, idag går det tyvärr inte. Dagens batteriteknik klarar helt enkelt inte konkurrensen från konceptet med förbränningsmotorn. Tillverka elbilar är som bekant rena ebberödsverksamheten, https://www.reuters.com/article/us-tesl ... DC20150810 ja, om man är välvilligt inställd och det ska vi väl vara.... det är ju spännande med teknik
Verdi&CO får gärna köpa sin ”toppspeedleukemi” och glädjas för sina egna pengar, bara jag slipper.
Nej, elbilen är tyvärr inte ens nära ett genombrott idag, även om vissa kanske kan få den uppfattningen genom att läsa och hänvisa till Grönköpingsposten.
Vi får väl vidare se hur Tasla eller var det nu var... puh överlever 2018. Men, visst tanken av en Modell S med riktig v8 likt dagens ”Fiskar Karma” känns ganska spännande http://www.vlfautomotive.com/vlf-destino-v8/ (länkat den tidigare). Kanske kunde företaget med en "gångbar drivlina" sälja bilen med vinst också, ja som omväxling?
Ja, när man läser Verdi tänker man onekligen på en viss Arvid Falk i kapitlet om sjöförsäkringsbolaget Triton, http://runeberg.org/rodarum/12.html även om nu inte Verdi är lika blygsam som unge herr Falk…..
Personen i fråga har skrivit detta som yrke i sin profil: "Ph.D, M.Sc, ingenjör". Jag hoppas verkligen att det bara är en "livets hårda skola"-typ som trollat till det lite och ingen som har doktorerat på riktigt...
Re: Jaguar I-Pace
Kanske, men inte så säkert. Model S har asynkronmotorer som inte är lika effektiva som I-Pacens synkronmotorer. Tesla har ju iom Model 3 också gått över till synkronmotorer, precis som alla andra som bygger elbilar, och gissningsvis hänger det ihop med det faktum att de drar mindre ström bland annat.Smutt skrev:Man behöver ju inte va ingenjör för att fatta att den kommer dra mer ström och ha lägre rekvid än S med samma batteristorlek
Men om vi bortser från förbrukningen. Vi vet inte vad I-Pace får för batterier. De säger 90kWh, men vi har ingen aning hur mycket användbar kapacitet som finns i dem. Min S90D har drygt 75kWh användbar kapacitet. Det är en bra bit under 90 och det beror mest på att den aldrig har haft 90kWh från början, samt att det finns en massa marginaler som inte går att använda. Om Jaguar menar 90 användbara kWh så lär den komma ganska långt med det. Om de menar den totala kapaciteten så är det fortfarande mer än vad min 90D någonsin har haft, just för att 90 inte betyder 90 hos Tesla. Jämför man däremot med en S100D är det en annan femma såklart.
Angående SuC har du naturligtvis rätt. Om det inte går att ladda den nånstans är den ganska värdelös.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Jaguar I-Pace
Det låter ganska hatiskt. Jag undrar vad människan tänker. Varför alla dessa påhopp och personangrepp? Vadå leukemi? Ganska osmakligt att helt utan vetenskapliga belägg (Ph.D???) beskylla andra för att vara indirekt ansvarig för dödliga sjukdomar som folk drabbas av. Jag blir också lite störd över folk som kör omkring i sina stinkande dieslar (som bevisligen kan orsaka cancer) men jag skulle knappast bli sådär rabiat och anklaga någon på det viset.Verdi skrev:Personen i fråga har skrivit detta som yrke i sin profil: "Ph.D, M.Sc, ingenjör". Jag hoppas verkligen att det bara är en "livets hårda skola"-typ som trollat till det lite och ingen som har doktorerat på riktigt...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Jaguar I-Pace
Angående strömåtgången för i-Pace:
1.) CW-värdet som Jaguar skryter så om är ju uselt jämfört med Model S (och MX). 0,29 för I-Pace, 0,24 för MS (och MX). Helt olika ligor. Kommer givetvis påverka strömförbrukningen rejält.
2.) Bilen kommer på 18" fälg och jag utgår ifrån att även energiåtgången mätts på dessa. Konceptbilen hade 22" eller 23" hjul... Undrar om någon kommer köra omkring med 18", kommer se anskrämligt ut i de gigantiska hjulhusen... Gissar att de flesta kommer ha minst 20" med ökad energiåtgång som följd.
3.) Inte heller viktmässigt verkar i-pace ha någon fördel. 2100 kg förväntas den väga, dvs mitt i spannet för Model S (1950-2250kg).
1.) CW-värdet som Jaguar skryter så om är ju uselt jämfört med Model S (och MX). 0,29 för I-Pace, 0,24 för MS (och MX). Helt olika ligor. Kommer givetvis påverka strömförbrukningen rejält.
2.) Bilen kommer på 18" fälg och jag utgår ifrån att även energiåtgången mätts på dessa. Konceptbilen hade 22" eller 23" hjul... Undrar om någon kommer köra omkring med 18", kommer se anskrämligt ut i de gigantiska hjulhusen... Gissar att de flesta kommer ha minst 20" med ökad energiåtgång som följd.
3.) Inte heller viktmässigt verkar i-pace ha någon fördel. 2100 kg förväntas den väga, dvs mitt i spannet för Model S (1950-2250kg).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021