Fast det hade svaret varit även om Audin kostade 3 miljoner och hade 100 km i räckvidd... Tesla-hatet bland AMS-läsare är massivt och det bygger ju inte precis på logik och rationella argument. Gissar att ca 293 av de där 294 hade svarat att de kommer köra fossilbil 2050 också....Leo skrev:Tror också att SuC/laddnätverk kommer att vara en viktig faktor när man väljer bland olika elbilar framöver. Åtminstone om man är lite insatt i hur det funkar med laddning på långresa med elbil.
Samtidigt såg jag någon kort omröstning på mestmotor.se om Audi e-Tron. där man frågade "Jag kör hellre Audi e-tron än Tesla Model X?". 294 hade kryssat I Audi och 68st Tesla.
Jaguar I-Pace
Moderator: Redaktion
Re: Jaguar I-Pace
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Jaguar I-Pace
Många bilintresserade HATAR Tesla och blir helt rabiata när märket kommer på tal. Någon var t ex helt övertygad om att det är Elon Musks fel att miljöpartiet i Stockholm funderar på miljözoner. Och så där går det på.Leo skrev:Tror också att SuC/laddnätverk kommer att vara en viktig faktor när man väljer bland olika elbilar framöver. Åtminstone om man är lite insatt i hur det funkar med laddning på långresa med elbil.
Samtidigt såg jag någon kort omröstning på mestmotor.se om Audi e-Tron. där man frågade "Jag kör hellre Audi e-tron än Tesla Model X?". 294 hade kryssat I Audi och 68st Tesla.
Här är ett exempel från verkligheten. (där jag iofs kastat en del pajer också...)
Som sagt ingen tror väl att staten tänker vara utan de 90-100 miljarder bilismen betalar in till statskassan varje år? Det är väl därtill en rätt stor summa om man jämför med ex vad all moms inbringar (där ju pengar från bilismen dessutom ingår)? Motormännen hade väl en studie om detta för några år sedan om detta, går bra att googla. Siffran är förmodligen i underkant.
Det finns heller idag ingen anledning att ha bråttom med elbilar - några miljöbilar är de ju definitivt inte - inte mer än dieselbilen.
Visst, det kanske känns en smula exklusivt för vissa att filosofera vid en laddare i timmar, med andra "utvalda" som också betalat en mille för sina leukemi-bringande ögonstenar. http://www.nytimes.com/2008/04/27/autom ... 27EMF.html Missförstå mig inte, självklar ska folk dock få köra elbil....såväl rökning som alkohol är ju tillåtet, om än med visst skattetillägg
Å självklart kommer elbilskomplexet slå ifrån sig precis som tobaksindustrin…
Ja kan man å den ena sidan klumpa ihop personbilsdieslar med vedeldning, utsläpp från polska/ kraftverk och industridieslar utan någon som helst evidens, så kan man ju å den andra klumpa ihop elbilsförare med verkliga el-lokförarna i Vännäs https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... gnetfalten ...
Gör vidare ett besök i tanken på ex. MaCdunelads i Sundsvall på väg till/från fjällen med bilen full med barn, och känn hur sehr toPp-kul det skulle vara att tvingas läsa en bok i en timme där tillsammans med alla andra toPpkuliga barnfamiljer....lycka till med bokläsningen förresten Känns inte så jätteexklusivt längre, om du frågar mig....
Hur som elbilen får helt enkelt klara sig på egna meriter och den dag det finns ett konkurrenskraftigt elbilskoncept kommer givetvis de stora drakarna likt Toyota (se tidigare) självklart inte nöja sig med att bara tillverka för aktieägarna inkomstbringande eltruckar. Men, idag går det tyvärr inte. Dagens batteriteknik klarar helt enkelt inte konkurrensen från konceptet med förbränningsmotorn. Tillverka elbilar är som bekant rena ebberödsverksamheten, https://www.reuters.com/article/us-tesl ... DC20150810 ja, om man är välvilligt inställd och det ska vi väl vara.... det är ju spännande med teknik
Verdi&CO får gärna köpa sin ”toppspeedleukemi” och glädjas för sina egna pengar, bara jag slipper.
Nej, elbilen är tyvärr inte ens nära ett genombrott idag, även om vissa kanske kan få den uppfattningen genom att läsa och hänvisa till Grönköpingsposten.
Vi får väl vidare se hur Tasla eller var det nu var... puh överlever 2018. Men, visst tanken av en Modell S med riktig v8 likt dagens ”Fiskar Karma” känns ganska spännande http://www.vlfautomotive.com/vlf-destino-v8/ (länkat den tidigare). Kanske kunde företaget med en "gångbar drivlina" sälja bilen med vinst också, ja som omväxling?
Ja, när man läser Verdi tänker man onekligen på en viss Arvid Falk i kapitlet om sjöförsäkringsbolaget Triton, http://runeberg.org/rodarum/12.html även om nu inte Verdi är lika blygsam som unge herr Falk…..
Personen i fråga har skrivit detta som yrke i sin profil: "Ph.D, M.Sc, ingenjör". Jag hoppas verkligen att det bara är en "livets hårda skola"-typ som trollat till det lite och ingen som har doktorerat på riktigt...
Re: Jaguar I-Pace
Kanske, men inte så säkert. Model S har asynkronmotorer som inte är lika effektiva som I-Pacens synkronmotorer. Tesla har ju iom Model 3 också gått över till synkronmotorer, precis som alla andra som bygger elbilar, och gissningsvis hänger det ihop med det faktum att de drar mindre ström bland annat.Smutt skrev:Man behöver ju inte va ingenjör för att fatta att den kommer dra mer ström och ha lägre rekvid än S med samma batteristorlek
Men om vi bortser från förbrukningen. Vi vet inte vad I-Pace får för batterier. De säger 90kWh, men vi har ingen aning hur mycket användbar kapacitet som finns i dem. Min S90D har drygt 75kWh användbar kapacitet. Det är en bra bit under 90 och det beror mest på att den aldrig har haft 90kWh från början, samt att det finns en massa marginaler som inte går att använda. Om Jaguar menar 90 användbara kWh så lär den komma ganska långt med det. Om de menar den totala kapaciteten så är det fortfarande mer än vad min 90D någonsin har haft, just för att 90 inte betyder 90 hos Tesla. Jämför man däremot med en S100D är det en annan femma såklart.
Angående SuC har du naturligtvis rätt. Om det inte går att ladda den nånstans är den ganska värdelös.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Jaguar I-Pace
Det låter ganska hatiskt. Jag undrar vad människan tänker. Varför alla dessa påhopp och personangrepp? Vadå leukemi? Ganska osmakligt att helt utan vetenskapliga belägg (Ph.D???) beskylla andra för att vara indirekt ansvarig för dödliga sjukdomar som folk drabbas av. Jag blir också lite störd över folk som kör omkring i sina stinkande dieslar (som bevisligen kan orsaka cancer) men jag skulle knappast bli sådär rabiat och anklaga någon på det viset.Verdi skrev:Personen i fråga har skrivit detta som yrke i sin profil: "Ph.D, M.Sc, ingenjör". Jag hoppas verkligen att det bara är en "livets hårda skola"-typ som trollat till det lite och ingen som har doktorerat på riktigt...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Jaguar I-Pace
Angående strömåtgången för i-Pace:
1.) CW-värdet som Jaguar skryter så om är ju uselt jämfört med Model S (och MX). 0,29 för I-Pace, 0,24 för MS (och MX). Helt olika ligor. Kommer givetvis påverka strömförbrukningen rejält.
2.) Bilen kommer på 18" fälg och jag utgår ifrån att även energiåtgången mätts på dessa. Konceptbilen hade 22" eller 23" hjul... Undrar om någon kommer köra omkring med 18", kommer se anskrämligt ut i de gigantiska hjulhusen... Gissar att de flesta kommer ha minst 20" med ökad energiåtgång som följd.
3.) Inte heller viktmässigt verkar i-pace ha någon fördel. 2100 kg förväntas den väga, dvs mitt i spannet för Model S (1950-2250kg).
1.) CW-värdet som Jaguar skryter så om är ju uselt jämfört med Model S (och MX). 0,29 för I-Pace, 0,24 för MS (och MX). Helt olika ligor. Kommer givetvis påverka strömförbrukningen rejält.
2.) Bilen kommer på 18" fälg och jag utgår ifrån att även energiåtgången mätts på dessa. Konceptbilen hade 22" eller 23" hjul... Undrar om någon kommer köra omkring med 18", kommer se anskrämligt ut i de gigantiska hjulhusen... Gissar att de flesta kommer ha minst 20" med ökad energiåtgång som följd.
3.) Inte heller viktmässigt verkar i-pace ha någon fördel. 2100 kg förväntas den väga, dvs mitt i spannet för Model S (1950-2250kg).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Jaguar I-Pace
Har inte läst hela tråden om Jaggan men hur mycket likström kommer den kunna att laddas med?
Nästa fråga blir väl hur svårt rent tekniskt skulle det vara att bygga en adapter som göra du kan ladda Jaggan (och andra bilar) på SuC? Lite hårdvara och översättning från ett protokoll till ett annat. Sedan tillkommer givetvis förhandlingarna med Tesla om rätten att ladda där.
Men vore inte det en ganska bra idé om man kunde sälja en adapter som passar på SuC och där det ingår en betaltjänst för det man laddar, dvs du behöver inte bry dig när du kommer dit den känner igen adaptern och dit kort blir debiterat?
Nästa fråga blir väl hur svårt rent tekniskt skulle det vara att bygga en adapter som göra du kan ladda Jaggan (och andra bilar) på SuC? Lite hårdvara och översättning från ett protokoll till ett annat. Sedan tillkommer givetvis förhandlingarna med Tesla om rätten att ladda där.
Men vore inte det en ganska bra idé om man kunde sälja en adapter som passar på SuC och där det ingår en betaltjänst för det man laddar, dvs du behöver inte bry dig när du kommer dit den känner igen adaptern och dit kort blir debiterat?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Jaguar I-Pace
När man kan välja mellan att ladda sin Tesla gratis eller nästan gratis väljer man väl den istället för "EV nykomlingar" son Jaguar eller Audi!?Pontus skrev:Har inte läst hela tråden om Jaggan men hur mycket likström kommer den kunna att laddas med?
Nästa fråga blir väl hur svårt rent tekniskt skulle det vara att bygga en adapter som göra du kan ladda Jaggan (och andra bilar) på SuC? Lite hårdvara och översättning från ett protokoll till ett annat. Sedan tillkommer givetvis förhandlingarna med Tesla om rätten att ladda där.
Men vore inte det en ganska bra idé om man kunde sälja en adapter som passar på SuC och där det ingår en betaltjänst för det man laddar, dvs du behöver inte bry dig när du kommer dit den känner igen adaptern och dit kort blir debiterat?
Re: Jaguar I-Pace
Jo, fast hur mycket laddar man på SuC på ett år egentligen? Hur många pengar rör det sig om? Jag tror jag laddar max 500 kWh publikt per år. Säg 5:-/kWh och det är ändå bara 2 500:- per år. För min del är det försumbart. Den stora grejen med SuC är ju smidigheten, tillgängligheten och kapaciteten.Delta skrev:När man kan välja mellan att ladda sin Tesla gratis eller nästan gratis väljer man väl den istället för "EV nykomlingar" son Jaguar eller Audi!?Pontus skrev:Har inte läst hela tråden om Jaggan men hur mycket likström kommer den kunna att laddas med?
Nästa fråga blir väl hur svårt rent tekniskt skulle det vara att bygga en adapter som göra du kan ladda Jaggan (och andra bilar) på SuC? Lite hårdvara och översättning från ett protokoll till ett annat. Sedan tillkommer givetvis förhandlingarna med Tesla om rätten att ladda där.
Men vore inte det en ganska bra idé om man kunde sälja en adapter som passar på SuC och där det ingår en betaltjänst för det man laddar, dvs du behöver inte bry dig när du kommer dit den känner igen adaptern och dit kort blir debiterat?
Re: Jaguar I-Pace
???Delta skrev:När man kan välja mellan att ladda sin Tesla gratis eller nästan gratis väljer man väl den istället för "EV nykomlingar" son Jaguar eller Audi!?Pontus skrev:Har inte läst hela tråden om Jaggan men hur mycket likström kommer den kunna att laddas med?
Nästa fråga blir väl hur svårt rent tekniskt skulle det vara att bygga en adapter som göra du kan ladda Jaggan (och andra bilar) på SuC? Lite hårdvara och översättning från ett protokoll till ett annat. Sedan tillkommer givetvis förhandlingarna med Tesla om rätten att ladda där.
Men vore inte det en ganska bra idé om man kunde sälja en adapter som passar på SuC och där det ingår en betaltjänst för det man laddar, dvs du behöver inte bry dig när du kommer dit den känner igen adaptern och dit kort blir debiterat?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Jaguar I-Pace
Precis, fördelen med SuC är inte att det är gratis, för det är det ju ändå inte egentligen. Fördelen är tillgängligheten. Skulle det finnas ett liknande laddnätverk som fungerar för alla elbilar, men som kostar pengar, så skulle jag inte bry mig om kostnaden. Det duger så länge det fungerar, är snabbt, inte skapar köer och finns på tillräckligt många ställen. Många krav förvisso...Verdi skrev:Jo, fast hur mycket laddar man på SuC på ett år egentligen? Hur många pengar rör det sig om? Jag tror jag laddar max 500 kWh publikt per år. Säg 5:-/kWh och det är ändå bara 2 500:- per år. För min del är det försumbart. Den stora grejen med SuC är ju smidigheten, tillgängligheten och kapaciteten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Jaguar I-Pace
Ett viktigt tillägg imo är smidigheten... Skulle man kunna ladda i ALLA länder utan brickor, kort, appar, pinkoder osv med automatisk debitering från konto eller kort så absolut. Problemet är ju att det krävs en uppsjö olika abonnemang osv bara för Sverige. En resa genom Europa ska vi inte ens tala om...mati skrev:Precis, fördelen med SuC är inte att det är gratis, för det är det ju ändå inte egentligen. Fördelen är tillgängligheten. Skulle det finnas ett liknande laddnätverk som fungerar för alla elbilar, men som kostar pengar, så skulle jag inte bry mig om kostnaden. Det duger så länge det fungerar, är snabbt, inte skapar köer och finns på tillräckligt många ställen. Många krav förvisso...Verdi skrev:Jo, fast hur mycket laddar man på SuC på ett år egentligen? Hur många pengar rör det sig om? Jag tror jag laddar max 500 kWh publikt per år. Säg 5:-/kWh och det är ändå bara 2 500:- per år. För min del är det försumbart. Den stora grejen med SuC är ju smidigheten, tillgängligheten och kapaciteten.
Jag tycker också betalningen är sekundär, men gällande smidighet och tillgänglighet så tror jag det kommer dröja väldigt, väldigt länge innan någon konkurrent är ikapp. Tesla står ju inte still heller, de kommer fortsätta bygga och utveckla SUC-nätverket.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Jaguar I-Pace
Tror inte Tesla är öppna för det just nu. För ett par år sedan absolut, men nu skalar man ju upp så snabbt man kan för att klara anstormningen av Model 3. Tror inte man vill riskera ytterligare köer vid SUCs pga andra tillverkares bilar.Pontus skrev:Har inte läst hela tråden om Jaggan men hur mycket likström kommer den kunna att laddas med?
Nästa fråga blir väl hur svårt rent tekniskt skulle det vara att bygga en adapter som göra du kan ladda Jaggan (och andra bilar) på SuC? Lite hårdvara och översättning från ett protokoll till ett annat. Sedan tillkommer givetvis förhandlingarna med Tesla om rätten att ladda där.
Men vore inte det en ganska bra idé om man kunde sälja en adapter som passar på SuC och där det ingår en betaltjänst för det man laddar, dvs du behöver inte bry dig när du kommer dit den känner igen adaptern och dit kort blir debiterat?
Har faktiskt ingen gissning om man kommer klara att öka kapaciteten snabbare än antalet bilar framöver eller vice versa. Klarar man att bygga kapacitet snabbare så kanske man öppnar upp för samarbeten längre fram.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Jaguar I-Pace
I många andra trådar är vi ganska överens om att det t.ex i ett garage i hyreshuset eller bostadsrättsföreningen inte behövs mer än 16A enfas för att elbilslivet ska bli smidigt. Många klarar sig t.o.m väldigt bra med bara 10A.
Jag förstår att det är smidigt med trefas, men varför är det plötsligt en sån dealbraker? Med 16A enfas får man i mer än 40kwh per natt. Hur många kör mer än 20 mil varje dag? Utan att ladda något under dagen.
Om den nu kommer med skapligt snabb snabbladdning för när man kör långt bör det väl inte vara några större problem om den inte kan ladda trefas?
Jag förstår att det är smidigt med trefas, men varför är det plötsligt en sån dealbraker? Med 16A enfas får man i mer än 40kwh per natt. Hur många kör mer än 20 mil varje dag? Utan att ladda något under dagen.
Om den nu kommer med skapligt snabb snabbladdning för när man kör långt bör det väl inte vara några större problem om den inte kan ladda trefas?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Jaguar I-Pace
Du vet att det handlar om att hitta ett litet argument som gör att man komplett kan diskvalificera en elbil? Model 3ingen dragkrok? Nej, då går den bort. Ipace inte 3-fas? Då gör den bort. Audis nästa elbil ingen sätevärme i baksätet? Nej, den går bortjoel80 skrev:I många andra trådar är vi ganska överens om att det t.ex i ett garage i hyreshuset eller bostadsrättsföreningen inte behövs mer än 16A enfas för att elbilslivet ska bli smidigt. Många klarar sig t.o.m väldigt bra med bara 10A.
Jag förstår att det är smidigt med trefas, men varför är det plötsligt en sån dealbraker? Med 16A enfas får man i mer än 40kwh per natt. Hur många kör mer än 20 mil varje dag? Utan att ladda något under dagen.
Om den nu kommer med skapligt snabb snabbladdning för när man kör långt bör det väl inte vara några större problem om den inte kan ladda trefas?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Problemet är väll inte laddtiden utan att om du har en huvudsäkring hemma 16A så vill du inte belasta en fas med över 10A över natten en kall vinter när värmepump mm är igång. I en bostadsförening har du betydligt högre säkringar så där är kan du med stor sannolikhet ta 16A från en fas utan större problem ifall laddplatsen är konstruerad för det.joel80 skrev:I många andra trådar är vi ganska överens om att det t.ex i ett garage i hyreshuset eller bostadsrättsföreningen inte behövs mer än 16A enfas för att elbilslivet ska bli smidigt. Många klarar sig t.o.m väldigt bra med bara 10A.
Jag förstår att det är smidigt med trefas, men varför är det plötsligt en sån dealbraker? Med 16A enfas får man i mer än 40kwh per natt. Hur många kör mer än 20 mil varje dag? Utan att ladda något under dagen.
Om den nu kommer med skapligt snabb snabbladdning för när man kör långt bör det väl inte vara några större problem om den inte kan ladda trefas?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19556
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Jaguar I-Pace
Korrektomento.vigge50 skrev:Problemet är väll inte laddtiden utan att om du har en huvudsäkring hemma 16A så vill du inte belasta en fas med över 10A över natten en kall vinter när värmepump mm är igång. I en bostadsförening har du betydligt högre säkringar så där är kan du med stor sannolikhet ta 16A från en fas utan större problem ifall laddplatsen är konstruerad för det.joel80 skrev:I många andra trådar är vi ganska överens om att det t.ex i ett garage i hyreshuset eller bostadsrättsföreningen inte behövs mer än 16A enfas för att elbilslivet ska bli smidigt. Många klarar sig t.o.m väldigt bra med bara 10A.
Jag förstår att det är smidigt med trefas, men varför är det plötsligt en sån dealbraker? Med 16A enfas får man i mer än 40kwh per natt. Hur många kör mer än 20 mil varje dag? Utan att ladda något under dagen.
Om den nu kommer med skapligt snabb snabbladdning för när man kör långt bör det väl inte vara några större problem om den inte kan ladda trefas?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Jaguar I-Pace
Flera faser är alltid bättre än en. Man får samma laddtid med en tredjedel av strömmen. Samtidigt som man inte snedbelastar faserna mer än nödvändigt. Sen kan man ladda snabbare de gångerna man verkligen måste göra det. Med enfasladdning är jag fast i det lilla den ena fasen ger, max 3,6kW.
Dessutom, en bil som går att ladda med trefas kan utnyttja publika laddstolpar på ett mycket effektivare sätt än en enfasbil. Alltså även om man kanske klarar sig med enfasladdning hemma så vill man ju kanske ha lite mer kräm när man står nån annanstans och laddar.
Dessutom, en bil som går att ladda med trefas kan utnyttja publika laddstolpar på ett mycket effektivare sätt än en enfasbil. Alltså även om man kanske klarar sig med enfasladdning hemma så vill man ju kanske ha lite mer kräm när man står nån annanstans och laddar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Jaguar I-Pace
Personligen sätter jag allt i perspektiv till prislappen. Hade den kostat 300.000:- mindre hade jag kanske kunnat acceptera enfas OCH avsaknad av laddnätverk.
Nu är den ju dyrare än Tesla tom. Samma pris som Model X men storlek som en Model Y (?). Skulle jag betala ännu mer för en elbil idag så skulle jag förvänta mig en förbättring jämfört med Teslan totalt sett. För mig är i-pacen i sin helhet en tydlig försämring (även om den har ett par fördelar som tex utseende och troligen detaljkvalitet i interiören).
Nu är den ju dyrare än Tesla tom. Samma pris som Model X men storlek som en Model Y (?). Skulle jag betala ännu mer för en elbil idag så skulle jag förvänta mig en förbättring jämfört med Teslan totalt sett. För mig är i-pacen i sin helhet en tydlig försämring (även om den har ett par fördelar som tex utseende och troligen detaljkvalitet i interiören).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19556
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Jaguar I-Pace
Helt sant.Legato skrev:Personligen sätter jag allt i perspektiv till prislappen. Hade den kostat 300.000:- mindre hade jag kanske kunnat acceptera enfas OCH avsaknad av laddnätverk.
Nu är den ju dyrare än Tesla tom. Samma pris som Model X men storlek som en Model Y (?). Skulle jag betala ännu mer för en elbil idag så skulle jag förvänta mig en förbättring jämfört med Teslan totalt sett. För mig är i-pacen i sin helhet en tydlig försämring (även om den har ett par fördelar som tex utseende och troligen detaljkvalitet i interiören).
Jag hade ju oxo hoppats på Jaggan, och hade den varit billigare så hade den ff varit intressant även med enfasladdning för då hade jag nog köpt en sån
mini-hemma-CCS-laddare som drar 3-fas (såklart) tex. (verkningsgraden hade dessutom blivit ungefär densamma)
Enfas-laddning på publika stolpar hade ff i en del fall varit lite pruttigt, men med rätt pris hade även det varit OK...
OSV.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Jaguar I-Pace
Vi vet faktiskt bara grundpriset än så länge. Den _kan_ ju vara fullutrustad som standard. Då är priset helt ok. Men troligen inte... Kan räkna till minst 4 dealbreakers för min del.Legato skrev:Personligen sätter jag allt i perspektiv till prislappen. Hade den kostat 300.000:- mindre hade jag kanske kunnat acceptera enfas OCH avsaknad av laddnätverk.
Nu är den ju dyrare än Tesla tom. Samma pris som Model X men storlek som en Model Y (?). Skulle jag betala ännu mer för en elbil idag så skulle jag förvänta mig en förbättring jämfört med Teslan totalt sett. För mig är i-pacen i sin helhet en tydlig försämring (även om den har ett par fördelar som tex utseende och troligen detaljkvalitet i interiören).
Re: Jaguar I-Pace
Gör vi? Jag har iofs inte fått någon prisuppgift alls ännu (inte orkat snacka med säljaren än, är på semester) men tidigare i tråden har vi ju fått tre nivåer på norska priser med lite info ang utrustning samt:Verdi skrev:Vi vet faktiskt bara grundpriset än så länge. Den _kan_ ju vara fullutrustad som standard. Då är priset helt ok. Men troligen inte... Kan räkna till minst 4 dealbreakers för min del.Legato skrev:Personligen sätter jag allt i perspektiv till prislappen. Hade den kostat 300.000:- mindre hade jag kanske kunnat acceptera enfas OCH avsaknad av laddnätverk.
Nu är den ju dyrare än Tesla tom. Samma pris som Model X men storlek som en Model Y (?). Skulle jag betala ännu mer för en elbil idag så skulle jag förvänta mig en förbättring jämfört med Teslan totalt sett. För mig är i-pacen i sin helhet en tydlig försämring (även om den har ett par fördelar som tex utseende och troligen detaljkvalitet i interiören).
940 900
1 078 900
Som svenska priser med en nivå "mellan". Tror man kan utgå ifrån att de tre utrustningsnivåerna är desamma mellan Sverige och Norge.
Vi "vet" ju dessutom att den enbart kommer med 90 kWh som alternativ... Så de 140k som diffar lär ju vara ren utrustning. Sen är väl frågan om man för 1,08 MSEK får den helt fullsmetad eller om det fortfarande finns en rad tillägg...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Jaguar I-Pace
Priset 1078' är för en fullsmetad bil. Tillkommer gör metallic (i 2 olika prisklasser) samt uppgradering av fälgar till 22" (som jag tyckte han sa kostade 22000). Drag kostar såklart extra också, ingen prisuppgift dock på det.
Re: Jaguar I-Pace
OK, tack för infon! Så mao runt 1150 för "allt".erbo73 skrev:Priset 1078' är för en fullsmetad bil. Tillkommer gör metallic (i 2 olika prisklasser) samt uppgradering av fälgar till 22" (som jag tyckte han sa kostade 22000). Drag kostar såklart extra också, ingen prisuppgift dock på det.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Jaguar I-Pace
Legato skrev:OK, tack för infon! Så mao runt 1150 för "allt".erbo73 skrev:Priset 1078' är för en fullsmetad bil. Tillkommer gör metallic (i 2 olika prisklasser) samt uppgradering av fälgar till 22" (som jag tyckte han sa kostade 22000). Drag kostar såklart extra också, ingen prisuppgift dock på det.
Fast det var norska priser? Det är väl utan moms? Eller hur fungerar det?