Jaguar I-Pace

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Model3LR
Inlägg: 52
Blev medlem: 14 jan 2019 11:08

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Model3LR »

Geni87 skrev:
För mig är det en gåta hur någon kan sitta bäst i M3 av de tre alternativen, speciellt när det gäller baksätet. Men det visar kanske bara att sittkomfort är högst individuellt och att man alltid gör bäst i att bedöma själv, som du ju har gjort. :)
Ja så är det. Eller så är jag felskapt ;)

Baksätet i Model S är hårt och lågt. Vinkeln på knäna blir helt tokig. Fram sitter jag bra och stolarna är super! Men bättre plats för knäna i 3 eftersom skärmen är högt upp.

Framstolarna i I-Pace är sköna. Både komfort och sportstolen. Men det är det enda som är bra :lol:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Bjelke »

Är det någon som hört något mer om hur det blir med 3-fas-laddning?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

Bjelke skrev:
Är det någon som hört något mer om hur det blir med 3-fas-laddning?
Jag frågade en Jaguarsäljare för några veckor sedan och han visste inget om/när det skulle komma. Å andra sidan lär inte säljarna få reda på det förrän det finns ett datum för införande. Han sa iaf att jag inte var den enda som hade frågat och att de har framfört önskemålen till Jaguar.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av bjelkeman »

Electrec har haft en I-Pace några dagar. https://electrek.co/2019/01/20/jaguar-i-pace-review/
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Bjelke »

Bökigt och buggigt info-system (fast climan var bra iaf) och förbrukning på 400 samt stora problem
med laddningen (alla CCS dom testade funkade öht inte alls), det låter väldigt bekant, tyvärr...
Och eftersom snabbladdningen inte funkade så fick vi inte veta vilken effekt dom hade fått men man får väl anta att dom skulle
ha fått ut dom 50kW som laddarna var specade till (långresan i Sverige gick ju i kall klimat och det borde vara därför den inte ens tog emot 50kW då)..

Jag väntar fortfarande på någon som kan redogöra för en riktig långresa med snabbladdning, helst uppåt 100kW på något laddställe,
för det är en jäkla najs bil ju :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

Bjelke skrev:
samt stora problem med laddningen (alla CCS dom testade funkade öht inte alls), det låter väldigt bekant, tyvärr...
Sccch! Säg inte att det kan handla om ett systematiskt fel för i-Pace... Jaguar har sagt att det inte finns något problem och då är det så. Säger du något annat i tråden riskerar du att bli idiotförklarad. :roll:
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

Bjelke skrev:
Bökigt och buggigt info-system (fast climan var bra iaf) och förbrukning på 400 samt stora problem
med laddningen (alla CCS dom testade funkade öht inte alls), det låter väldigt bekant, tyvärr...
Och eftersom snabbladdningen inte funkade så fick vi inte veta vilken effekt dom hade fått men man får väl anta att dom skulle
ha fått ut dom 50kW som laddarna var specade till (långresan i Sverige gick ju i kall klimat och det borde vara därför den inte ens tog emot 50kW då)..

Jag väntar fortfarande på någon som kan redogöra för en riktig långresa med snabbladdning, helst uppåt 100kW på något laddställe,
för det är en jäkla najs bil ju :)
Björn Nyland laddade väl en I-pace på en Ionityladdare i Danmark och kom då upp i 80-90 kW (max 200A) om jag inte minns fel.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av _TonyV »

Kan nog vara pga. olika implementation av kommunikations protokoll i bilen och alla olika laddare.
jaguar har nog hårdtestat med Ionity men inte med andra förekommande laddare på marknaden.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av TeslaTissel »

Electrek testade Jagiuar i-Pace nyligen. Hoppas denna inte lagts upp tidigare?
Hittade den inte i varje fall?

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Bjelke »

Legato skrev:
Bjelke skrev:
samt stora problem med laddningen (alla CCS dom testade funkade öht inte alls), det låter väldigt bekant, tyvärr...
Sccch! Säg inte att det kan handla om ett systematiskt fel för i-Pace... Jaguar har sagt att det inte finns något problem och då är det så. Säger du något annat i tråden riskerar du att bli idiotförklarad. :roll:
Niemas problemas, Helectric har ju sålt sin nu hehe :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

TeslaTissel skrev:
Electrek testade Jagiuar i-Pace nyligen. Hoppas denna inte lagts upp tidigare?
Hittade den inte i varje fall?
Kolla Bjelkemans inlägg från i morse... :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Laban »

_TonyV skrev:
Kan nog vara pga. olika implementation av kommunikations protokoll i bilen och alla olika laddare.
jaguar har nog hårdtestat med Ionity men inte med andra förekommande laddare på marknaden.
CCS är en standard, borde i teorin inte kräva tester mot alla olika implementationer av standarden. Men till Jaguars försvar så har en del nätverk haft problem på laddarsidan. Ecotricity fick ex uppgradera mjukvaran på alla deras laddare pga problem med just CCS.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av TeslaTissel »

Laban skrev:
_TonyV skrev:
Kan nog vara pga. olika implementation av kommunikations protokoll i bilen och alla olika laddare.
jaguar har nog hårdtestat med Ionity men inte med andra förekommande laddare på marknaden.
CCS är en standard, borde i teorin inte kräva tester mot alla olika implementationer av standarden. Men till Jaguars försvar så har en del nätverk haft problem på laddarsidan. Ecotricity fick ex uppgradera mjukvaran på alla deras laddare pga problem med just CCS.
JA det här med standarderna är lite förvirrande för lekmannen som är van vid 95 oktan eller dieselpumpar.
Önskar det kunde bli ordning i det.

Nu har jag inte läst samtliga inlägg i trådsen men det är nog som du skriver: ”till Jaguars försvar så har en del nätverk haft problem på laddarsidan. Ecotricity fick ex uppgradera mjukvaran på alla deras laddare pga problem med just CCS”. ;)
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av _TonyV »

Laban skrev:
_TonyV skrev:
Kan nog vara pga. olika implementation av kommunikations protokoll i bilen och alla olika laddare.
jaguar har nog hårdtestat med Ionity men inte med andra förekommande laddare på marknaden.
CCS är en standard, borde i teorin inte kräva tester mot alla olika implementationer av standarden. Men till Jaguars försvar så har en del nätverk haft problem på laddarsidan. Ecotricity fick ex uppgradera mjukvaran på alla deras laddare pga problem med just CCS.
Ja precis och jag säger inte nåt om vem som inte följer specar.
Men ibland löser man problem genom att patcha sin egna strikta programmering som defacto följer spec för att lösa kunders problem med något som inte följer specifikationer.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
WP8
Inlägg: 7
Blev medlem: 11 mar 2019 22:11

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av WP8 »

I-Pace har ju vunnit varenda pris som går att vinna. World Car of THE year, Green car of the year, car of the Year Europe etc. Bilen är ändå löjligt bra trots de saker som de fortfarande måste jobba med. Den är bäst helt enkelt.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Walker »

WP8 skrev:
I-Pace har ju vunnit varenda pris som går att vinna. World Car of THE year, Green car of the year, car of the Year Europe etc. Bilen är ändå löjligt bra trots de saker som de fortfarande måste jobba med. Den är bäst helt enkelt.
Bäst?...
I m o kommer den inte i närheten av min M3 - på långa vägar. (Då har jag kört I-Pace ganska ordentligt)
Men tycke och smak är olika.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
WP8
Inlägg: 7
Blev medlem: 11 mar 2019 22:11

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av WP8 »

Walker skrev:
WP8 skrev:
I-Pace har ju vunnit varenda pris som går att vinna. World Car of THE year, Green car of the year, car of the Year Europe etc. Bilen är ändå löjligt bra trots de saker som de fortfarande måste jobba med. Den är bäst helt enkelt.
Bäst?...
I m o kommer den inte i närheten av min M3 - på långa vägar. (Då har jag kört I-Pace ganska ordentligt)
Men tycke och smak är olika.
Så är det. Bäst är ju ett relativt begrepp. Alla har ju olika behov. Att den är ett par nivåer över TM3 är ju själlvklart, men sen kostar den ju lite mer också. Därmed inte sagt att TM3 inte är en bra bil. Att I-Pace vinner allt är inte en stor konspiration.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Walker »

WP8 skrev:
Walker skrev:
WP8 skrev:
I-Pace har ju vunnit varenda pris som går att vinna. World Car of THE year, Green car of the year, car of the Year Europe etc. Bilen är ändå löjligt bra trots de saker som de fortfarande måste jobba med. Den är bäst helt enkelt.
Bäst?...
I m o kommer den inte i närheten av min M3 - på långa vägar. (Då har jag kört I-Pace ganska ordentligt)
Men tycke och smak är olika.
Så är det. Bäst är ju ett relativt begrepp. Alla har ju olika behov. Att den är ett par nivåer över TM3 är ju själlvklart, men sen kostar den ju lite mer också. Därmed inte sagt att TM3 inte är en bra bil. Att I-Pace vinner allt är inte en stor konspiration.
Min (högst subjektiva) bedömning är att 3’an är flera nivåer över Jaggan. Vet faktiskt inte något som var bättre på I-pacen. ...skulle vara HUDen då. ...och kanske buller i motorvägsfart.
3’an känns rymligare, mer lätthanterlig, bättre materialval, rappare... mm.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

Åh nej. Peter W har hittat hit. :lol:
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

WP8 skrev:
Walker skrev:
WP8 skrev:
I-Pace har ju vunnit varenda pris som går att vinna. World Car of THE year, Green car of the year, car of the Year Europe etc. Bilen är ändå löjligt bra trots de saker som de fortfarande måste jobba med. Den är bäst helt enkelt.
Bäst?...
I m o kommer den inte i närheten av min M3 - på långa vägar. (Då har jag kört I-Pace ganska ordentligt)
Men tycke och smak är olika.
Så är det. Bäst är ju ett relativt begrepp. Alla har ju olika behov. Att den är ett par nivåer över TM3 är ju själlvklart, men sen kostar den ju lite mer också. Därmed inte sagt att TM3 inte är en bra bil. Att I-Pace vinner allt är inte en stor konspiration.
Du har inte spenderat så mycket tid med Ipace infotainmentsystem märker jag :lol: låt oss bara säga att det definitivt INTE är bäst!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
WP8
Inlägg: 7
Blev medlem: 11 mar 2019 22:11

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av WP8 »

Du har inte spenderat så mycket tid med Ipace infotainmentsystem märker jag :lol: låt oss bara säga att det definitivt INTE är bäst![/quote]

Nej kanske inte så mycket tid. Jag refererade bara till alla utmärkelser. Alla kan ju inte ha fel. Infotainmensystemet är riktigt bra för övrigt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av mati »

Alla tycker kanske inte heller att infotainment-systemet är så himla viktigt i en bil. Jag till exempel skiter ganska så fullständigt i det. Mitt bilval skulle aldrig påverkas av infotainment-systemets kvalitet. Bättre att ha ett bra ljudsystem hemma i så fall.
Men vi är ju olika.
Jag har läst ganska många gånger att det som sitter i i-Pace är extremt dåligt. Vad är det som är så dåligt och framförallt i jämförelse med det som sitter i Teslas bilar? Är det ljudet som är kasst?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
WP8
Inlägg: 7
Blev medlem: 11 mar 2019 22:11

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av WP8 »

mati skrev:
Alla tycker kanske inte heller att infotainment-systemet är så himla viktigt i en bil. Jag till exempel skiter ganska så fullständigt i det. Mitt bilval skulle aldrig påverkas av infotainment-systemets kvalitet. Bättre att ha ett bra ljudsystem hemma i så fall.
Men vi är ju olika.
Jag har läst ganska många gånger att det som sitter i i-Pace är extremt dåligt. Vad är det som är så dåligt och framförallt i jämförelse med det som sitter i Teslas bilar? Är det ljudet som är kasst?
Min enda kritik är att det i vissa lägen inte är jätteresponsivt. Har adrig påverkat min helhetsupplevelse dock. I övrigt är det väldigt smakfullt, enkelt att navigera och med stora möjligheter att skräddarsy som man vill ha det på de 4 skärmar som finns. Ljudet i stereon kan man inte klaga på. Apple Car Play funkar också bra och integration med röststyrningen.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

WP8 skrev:
Du har inte spenderat så mycket tid med Ipace infotainmentsystem märker jag :lol: låt oss bara säga att det definitivt INTE är bäst!
Nej kanske inte så mycket tid. Jag refererade bara till alla utmärkelser. Alla kan ju inte ha fel. Infotainmensystemet är riktigt bra för övrigt.[/
Jasså, är det? Konstigt för jag ägde en Ipace i 2 månader och kan bestämt hävda motsatsen. När man vet hur ett infotainmentsystem kan fungera (då menar jag Tesla, som jag kört sen 2014), så blir det ganska tydligt att Ipace system är allt annat än riktigt bra, DET kan jag försäkra dig om!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

mati skrev:
Alla tycker kanske inte heller att infotainment-systemet är så himla viktigt i en bil. Jag till exempel skiter ganska så fullständigt i det. Mitt bilval skulle aldrig påverkas av infotainment-systemets kvalitet. Bättre att ha ett bra ljudsystem hemma i så fall.
Men vi är ju olika.
Jag har läst ganska många gånger att det som sitter i i-Pace är extremt dåligt. Vad är det som är så dåligt och framförallt i jämförelse med det som sitter i Teslas bilar? Är det ljudet som är kasst?
Ljudet/stereon är det inget fel på! Den är mycket bättre än Teslas i mina öron. Vad jag menar är skärmarna, responsen, väntetid på menyer, storlek på skärmar. Allt är sämre hos Ipace, dessutom är menyerna inte logiska alls. Efter två månader hade jag fortfarande problem med att hitta vissa funktioner och satt och kliade mig i huvudet när jag skulle ändra något som jag gjort bara dagar tidigare. Telefonkopplingen med jaguars variant av mobilspegling funkar ungefär 25% av tiden, man kastas ut, det kopplar inte upp alls osv.
Men kommer man från en bil som inte alls har denna ”moderna” typ av infotainmentsystem,t ex en äldre bil, så kan jag förstå om man tycker Ipace har ett tufft och bra system. Nu är det ju dock så att det finns så mycket bättreoch DÅ blir Ipace system ingen höjdare i jämförelse.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar