Jaguar I-Pace

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av oscfor »

Intressant om förbrukning för I-pace och Tesla.

https://www.linkedin.com/pulse/highwayt ... -noordsij/
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

provkörde iPace idag och är positivt överraskad. "Autopiloten" fungerade egentligen ganska bra, man behöver hålla minst en hand på ratten, men det var tillräckligt att ha en hand vilande på knät på samma sätt som jag ändå har i Teslan. Ingen större skillnad.
HUD, riktigt trevligt
Ventilation i stolarna, jippie!
Tvungen att koppla mobilen via kabel för att kunna använda Android Auto, Spotify etc, bläää!
Tvungen att ha tvilling-SIM-kort för att kunna få sanntidstrafikuppdateringar, bläää!
Väghållning, mycket bra, gungar inte lika mycket som Model X, nästan på nivå med Model S (jag körde en ipace med 20" och luftfjädring)
Stolarna, nja, inte helt perfekt sittställning, jag tyckte det var några kanter/sömmar som skavde eller var konstigt placerade. Teslas premiumstolar är mer behagliga.
Panoramatak, luftigt, men väldigt tråkigt att det inte kan öppnas!
Det omtalade fakemotorljudet, ganska kul faktiskt. Jag var väldigt negativ till detta initialt, men efter att ha testat det, så gillar jag det faktiskt. Kan stängas av, så ingen dealbreaker för någon.

snabbt summerat, helt enkelt :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

oscfor skrev:
Intressant om förbrukning för I-pace och Tesla.

https://www.linkedin.com/pulse/highwayt ... -noordsij/
22" fälgar på Jaguaren och 19" på Model S och 20" på Model X. Det gör stor skillnad även om nötterna som gjorde testet bara tror att det är bredden på däcken som spelar roll. Kan nån som orkar gå in och tala om för dem vad som händer om man sätter 22" på en X?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

. Kan stängas av, så ingen dealbreaker för någon

snabbt summerat, helt enkelt :D
Säker på det? Bra om de fixat det men tidigare kunde det inte stängas av, bara justeras i intensitet.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Legato skrev:
. Kan stängas av, så ingen dealbreaker för någon

snabbt summerat, helt enkelt :D
Säker på det? Bra om de fixat det men tidigare kunde det inte stängas av, bara justeras i intensitet.
den lägsta nivån var knappt hörbar, så jag anser det i stort sett som att stänga av.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

HelectriC skrev:
Legato skrev:
. Kan stängas av, så ingen dealbreaker för någon

snabbt summerat, helt enkelt :D
Säker på det? Bra om de fixat det men tidigare kunde det inte stängas av, bara justeras i intensitet.
den lägsta nivån var knappt hörbar, så jag anser det i stort sett som att stänga av.
Problemet är att kör man i Dynamic-läge så är den väldigt påtaglig även på lägsta nivån. Personligen skulle jag alltid köra en i-pace i Dynamic läge, det är ju då den är riktigt kul och matchar/slår Model S.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Mickep »

Väntar Tesla Björns test.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av frippan »

Om ca 1-2h kommer han sända live. Han får låna den ca 1h. Han live sänder från #ladetour på sin live kanal just nu.
Mickep skrev:
Väntar Tesla Björns test.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
oscfor skrev:
Intressant om förbrukning för I-pace och Tesla.

https://www.linkedin.com/pulse/highwayt ... -noordsij/
22" fälgar på Jaguaren och 19" på Model S och 20" på Model X. Det gör stor skillnad även om nötterna som gjorde testet bara tror att det är bredden på däcken som spelar roll. Kan nån som orkar gå in och tala om för dem vad som händer om man sätter 22" på en X?
Med 22" på Model X så skjuter förbrukningen upp! Jag har som jag sagt tidigare exakt samma förbrukning vinter som sommar. Detta beror inte på att jag kör helt utan klimatanläggning och batterivärmning på vintern utan att jag kör med 19" på vinterhjulen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av frippan »

Teslabjörns första test av förbrukningen..


Han väntar på den nya mjukvaran som skall hjälpa till, i mitten av september kommer det "riktiga" testet.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av frippan »

"Worst review ever"

Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av TeslaTissel »

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Det där är konceptbilen, helt annan interiör, ofärdig drivlina, annan exteriör.gammal video
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Vasp »

Räckvidden verkar vara helt ok. Jaguar har kört från London till Bryssel på en laddning. Inklusive att de körde igenom Eurotunneln genom en servicetunnel.


Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Ric »

De fem milen i tunneln gick nog i låg hastighet så där var nog energikonsumtionen riktigt låg.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av TeslaTissel »

HelectriC skrev:
Det där är konceptbilen, helt annan interiör, ofärdig drivlina, annan exteriör.gammal video

Hoppsan, ändå försökte jag kontrollera hur gammal den var men blev blåst ändå. :oops:

Beklagar det.

Hepp!
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av TeslaTissel »

Vasp skrev:
Räckvidden verkar vara helt ok. Jaguar har kört från London till Bryssel på en laddning. Inklusive att de körde igenom Eurotunneln genom en servicetunnel.


Den här gången ett reklam-klipp men kul de visar vad den klarar.
Lite för dyr dock, och den prisnivån verkar normaliseras när det gäller e-SUV’s??

Hepp!

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av danni »

Jag provkörde I-Pace för några veckor sen, den som vill läsa om det kan göra det här: https://teknikveckan.com/recensioner/pr ... il-i-pace/
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av TeslaTissel »

danni skrev:
Jag provkörde I-Pace för några veckor sen, den som vill läsa om det kan göra det här: https://teknikveckan.com/recensioner/pr ... il-i-pace/
Mycket bra översikt och sammanfattning.

Hur har den tagits emot av de så konservativa engelsmännen som ju knappt vågat prata om elbilar?

Jag vet redan tex. att Porsche-fans är nästan fientligt inställda till Porsche TAYCAN - Porsche Mission E - projektet.

Har själv förgäves försökt väcka intresset för Porsche’s elbil men de visar en tråkig attityd i de forum jag deltar i.
(Ignorans, typ).

Hepp!
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av dd88 »

TeslaTissel skrev:
danni skrev:
Jag provkörde I-Pace för några veckor sen, den som vill läsa om det kan göra det här: https://teknikveckan.com/recensioner/pr ... il-i-pace/
Mycket bra översikt och sammanfattning.

Hur har den tagits emot av de så konservativa engelsmännen som ju knappt vågat prata om elbilar?

Jag vet redan tex. att Porsche-fans är nästan fientligt inställda till Porsche TAYCAN - Porsche Mission E - projektet.

Har själv förgäves försökt väcka intresset för Porsche’s elbil men de visar en tråkig attityd i de forum jag deltar i.
(Ignorans, typ).

Hepp!
Vilka forum deltar du i? Kommer alltid finnas nej-sägare men i regel så tycker jag att Taycan har ett relativt varmt mottagande. Sen får man skilja på målgrupp, GT-ägarna hoppar väl inte högt direkt då det visar tecken på förändring (vilka Porsche-ägare är livrädda för), men majoriteten av dagens Porsche-köpare går på Macan, Cayenne och Panamera. Där har du en helt annan inställning.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av danni »

dd88 skrev:
TeslaTissel skrev:
danni skrev:
Jag provkörde I-Pace för några veckor sen, den som vill läsa om det kan göra det här: https://teknikveckan.com/recensioner/pr ... il-i-pace/
Mycket bra översikt och sammanfattning.

Hur har den tagits emot av de så konservativa engelsmännen som ju knappt vågat prata om elbilar?

Jag vet redan tex. att Porsche-fans är nästan fientligt inställda till Porsche TAYCAN - Porsche Mission E - projektet.

Har själv förgäves försökt väcka intresset för Porsche’s elbil men de visar en tråkig attityd i de forum jag deltar i.
(Ignorans, typ).

Hepp!
Vilka forum deltar du i? Kommer alltid finnas nej-sägare men i regel så tycker jag att Taycan har ett relativt varmt mottagande. Sen får man skilja på målgrupp, GT-ägarna hoppar väl inte högt direkt då det visar tecken på förändring (vilka Porsche-ägare är livrädda för), men majoriteten av dagens Porsche-köpare går på Macan, Cayenne och Panamera. Där har du en helt annan inställning.
Du vet väl att 993:an var den sista riktiga Porschen, va :lol:
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av TeslaTissel »

danni skrev:
dd88 skrev:
TeslaTissel skrev:
danni skrev:
Jag provkörde I-Pace för några veckor sen, den som vill läsa om det kan göra det här: https://teknikveckan.com/recensioner/pr ... il-i-pace/
Mycket bra översikt och sammanfattning.

Hur har den tagits emot av de så konservativa engelsmännen som ju knappt vågat prata om elbilar?

Jag vet redan tex. att Porsche-fans är nästan fientligt inställda till Porsche TAYCAN - Porsche Mission E - projektet.

Har själv förgäves försökt väcka intresset för Porsche’s elbil men de visar en tråkig attityd i de forum jag deltar i.
(Ignorans, typ).

Hepp!
Vilka forum deltar du i? Kommer alltid finnas nej-sägare men i regel så tycker jag att Taycan har ett relativt varmt mottagande. Sen får man skilja på målgrupp, GT-ägarna hoppar väl inte högt direkt då det visar tecken på förändring (vilka Porsche-ägare är livrädda för), men majoriteten av dagens Porsche-köpare går på Macan, Cayenne och Panamera. Där har du en helt annan inställning.
Du vet väl att 993:an var den sista riktiga Porschen, va :lol:

Haha. Huvudet på spiken!
De är är helt enkelt rädda för förändringar.

Har lyckats få ett av de riktigt tunga fansen i varje fall på min sida efter en provtur i en TESLA.
- Det gjorde saken klar för honom på ett ögonblick!

Hepp!
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

TeslaTissel skrev:
danni skrev:
dd88 skrev:
TeslaTissel skrev:
danni skrev:
Jag provkörde I-Pace för några veckor sen, den som vill läsa om det kan göra det här: https://teknikveckan.com/recensioner/pr ... il-i-pace/
Mycket bra översikt och sammanfattning.

Hur har den tagits emot av de så konservativa engelsmännen som ju knappt vågat prata om elbilar?

Jag vet redan tex. att Porsche-fans är nästan fientligt inställda till Porsche TAYCAN - Porsche Mission E - projektet.

Har själv förgäves försökt väcka intresset för Porsche’s elbil men de visar en tråkig attityd i de forum jag deltar i.
(Ignorans, typ).

Hepp!
Vilka forum deltar du i? Kommer alltid finnas nej-sägare men i regel så tycker jag att Taycan har ett relativt varmt mottagande. Sen får man skilja på målgrupp, GT-ägarna hoppar väl inte högt direkt då det visar tecken på förändring (vilka Porsche-ägare är livrädda för), men majoriteten av dagens Porsche-köpare går på Macan, Cayenne och Panamera. Där har du en helt annan inställning.
Du vet väl att 993:an var den sista riktiga Porschen, va :lol:

Haha. Huvudet på spiken!
De är är helt enkelt rädda för förändringar.

Har lyckats få ett av de riktigt tunga fansen i varje fall på min sida efter en provtur i en TESLA.
- Det gjorde saken klar för honom på ett ögonblick!

Hepp!
Rädda och rädda. Hardcorefansen anser att en Porsche är en sportvagn med svansmotor, det är vad de förknippar med varumärket och hur en Porsche ska kännas. De var även fientligt inställda till Boxter, Cayman, Cayenne och alla andra modeller som har frångått det konceptet (och de modellerna är inte eldrivna).
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

Fixed your post! :lol:
Geni87 skrev:
Rädda och rädda. Hardcorefansen anser att en Porsche är en sportvagn med en luftkyld svansmotor, det är vad de förknippar med varumärket och hur en Porsche ska kännas. De var även fientligt inställda till Boxter, Cayman, Cayenne, senare versioner av 911 och alla andra modeller som har frångått det konceptet (och de modellerna är inte eldrivna).
På vilket sätt är inte det där också "rädsla för förändring"? Förändring tar sig många uttryck. Byte till elmotor är inte den enda förändringen.

Fast gränsen för vad som anses "hardcore" flyttas ständigt. Det senaste helgerånet för Porsche-puristerna är ju att man satte in turbosnurror i ALLA 911:or från och med 991.2. :shock: Just när de accepterat att de inte längre var luftkylda... :roll:

Samma sak hos BMW. Det skulle vara raka bensinsexor utan överladdning, manuell låda och bakhjulsdrift. Sen kom automatlådor, turbomotorer och xDrive... Senaste M5:an har turbo, automat och fyrhjulsdrift. Herregud. Jorden snurrar baklänges. ;)

Rätt vad det är kanske de kan acceptera eldrift också. :lol:
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

Verdi skrev:
Fixed your post! :lol:
Geni87 skrev:
Rädda och rädda. Hardcorefansen anser att en Porsche är en sportvagn med en luftkyld svansmotor, det är vad de förknippar med varumärket och hur en Porsche ska kännas. De var även fientligt inställda till Boxter, Cayman, Cayenne, senare versioner av 911 och alla andra modeller som har frångått det konceptet (och de modellerna är inte eldrivna).
På vilket sätt är inte det där också "rädsla för förändring"? Förändring tar sig många uttryck. Byte till elmotor är inte den enda förändringen.

Fast gränsen för vad som anses "hardcore" flyttas ständigt. Det senaste helgerånet för Porsche-puristerna är ju att man satte in turbosnurror i ALLA 911:or från och med 991.2. :shock: Just när de accepterat att de inte längre var luftkylda... :roll:

Samma sak hos BMW. Det skulle vara raka bensinsexor utan överladdning, manuell låda och bakhjulsdrift. Sen kom automatlådor, turbomotorer och xDrive... Senaste M5:an har turbo, automat och fyrhjulsdrift. Herregud. Jorden snurrar baklänges. ;)

Rätt vad det är kanske de kan acceptera eldrift också. :lol:
Det jag menar är att det är inte säkert att de är rädda för elbilar, eller rädda för SUV:ar etc etc. Så länge de fortfarande kan köra sin 911 på helgerna. :) Vissa människor köper och lyssnar än idag på vinylskivor, men med största sannolikhet har även samma människor en smartphone. Sen är det ju också så att den absolut största andelen av Porscheägarna sannolikt inte är typiska Porschefantaster. Volymerna ligger ju i SUV:arna och Panamera, som helt enkelt köps av folk med gott om pengar som vill ha en bra, lyxig, snygg och snabb (i vissa fall) bil. Oavsett om motorn sitter i fram, mitten eller i bak och kyls med filmjölk.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Skriv svar