Jaguar I-Pace
Moderator: Redaktion
Re: Jaguar I-Pace
Intressant att de har en värmepump som tar energin ur luften och håller batterierna på en bra temperatur.
(även vid stillastående) Skulle bli intressant att se om det stämmer att man sparar 50 km jämfört med att använda elen från batteriet för att värma.(fast jag antar att helst försöker man stoppa i laddkontakten vid parkering)
Undrar hur snabbt det går att ladda på 100 kw ccs. (eller de nya 150).
(även vid stillastående) Skulle bli intressant att se om det stämmer att man sparar 50 km jämfört med att använda elen från batteriet för att värma.(fast jag antar att helst försöker man stoppa i laddkontakten vid parkering)
Undrar hur snabbt det går att ladda på 100 kw ccs. (eller de nya 150).
Re: Jaguar I-Pace
Ja värmepumpsfunktionen är en mycket bra grej i vårt klimat, speciellt eftersom det enda man behöver addera är en extra kondensor till det befintliga AC-systemet för att kunna köra det som en värmepump.Mickep skrev:Intressant att de har en värmepump som tar energin ur luften och håller batterierna på en bra temperatur.
(även vid stillastående) Skulle bli intressant att se om det stämmer att man sparar 50 km jämfört med att använda elen från batteriet för att värma.(fast jag antar att helst försöker man stoppa i laddkontakten vid parkering)
Undrar hur snabbt det går att ladda på 100 kw ccs. (eller de nya 150).
Typisk COP vid 7 grader utomhustemperatur och 20 grader inne för en värmepump är 4-5, du får alltså ut 4-5 mer gånger värmeenergi jämfört med vad du stoppar in i form av elenergi. Ner mot -20 är COP inte speciellt mycket högre än 1, vilket gör att nyttan med värmepumpen vid så låga temperaturer är obefintligt. Men runt nollan +-10 grader som ändå är de vintertemperaturer som är vanligast för majoriteten av befolkningen i exempelvis norra Europa är nyttan stor.
Re: Jaguar I-Pace
Åkte till Jaguar och frågade om förmåns värde och det preliminära svar skatteverket gett är att det börjar på 4700kr vilket låter trevligt tycker jag
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Jaguar I-Pace
Då verkar det som om skatteverket inte anser att det är en SUV, om det nu stämmer. Undrar lite vad det kriteriet är, om vi ex tar Model X som jämförelse. Och varför man har kvar det tankesättet. Att Model X tar 7 personer borde väl snarare ge lägre förmånsvärde.Smutt skrev:Åkte till Jaguar och frågade om förmåns värde och det preliminära svar skatteverket gett är att det börjar på 4700kr vilket låter trevligt tycker jag
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Jaguar I-Pace
Jaguar klassas väl i storlek som VW Tiguan och då blir det lägre förmånsvärde.
Det betyder troligen att Model Y kommer ligga på ungefär samma förmånsvärde.
Det betyder troligen att Model Y kommer ligga på ungefär samma förmånsvärde.
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: Jaguar I-Pace
Antagligen, ställer mig fortfarande tveksam till varför det ska vara så. Model S börjar på 3800 :-, Model X på 7500 :-. Det matchar inte skillnaden i pris eller vikt. Och S tar lika mycket plats på vägen. Det kanske var mer relevant då en gammal XC 90 med V8 drog 1.5 l/mil vid stadskörning , knappast relevant med eldrift.Toja skrev:Jaguar klassas väl i storlek som VW Tiguan och då blir det lägre förmånsvärde.
Det betyder troligen att Model Y kommer ligga på ungefär samma förmånsvärde.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Jaguar I-Pace
Antagligen, ställer mig fortfarande tveksam till varför det ska vara så. Model S börjar på 3800 :-, Model X på 7500 :-. Det matchar inte skillnaden i pris eller vikt. Och S tar lika mycket plats på vägen. Det kanske var mer relevant då en gammal XC 90 med V8 drog 1.5 l/mil vid stadskörning , knappast relevant med eldrift.[/
Inte många siffror helt rätt
Inte många siffror helt rätt
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Jaguar I-Pace
Det var glada dagar när Model S började på 3800 kr - nuförtiden är rätt siffra 4950 kr. Model X börjar på 7816 kr. Så skillnaden är inte lika stor längre, men den är fortfarande helt ur proportion om man ser till bilarnas pris.Laban skrev:Antagligen, ställer mig fortfarande tveksam till varför det ska vara så. Model S börjar på 3800 :-, Model X på 7500 :-. Det matchar inte skillnaden i pris eller vikt. Och S tar lika mycket plats på vägen. Det kanske var mer relevant då en gammal XC 90 med V8 drog 1.5 l/mil vid stadskörning , knappast relevant med eldrift.Toja skrev:Jaguar klassas väl i storlek som VW Tiguan och då blir det lägre förmånsvärde.
Det betyder troligen att Model Y kommer ligga på ungefär samma förmånsvärde.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Jaguar I-Pace
Glöm det jag skrev först, det var 2017 siffrorna. Och S 75 finns ju inte längre. Men som du säger så är skillnaden oavsett inte i proportion till bilarnas pris. Lyx-suv tillägget..danni skrev:Det var glada dagar när Model S började på 3800 kr - nuförtiden är rätt siffra 4950 kr. Model X börjar på 7816 kr. Så skillnaden är inte lika stor längre, men den är fortfarande helt ur proportion om man ser till bilarnas pris.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Jaguar I-Pace
Kan man ladda I-Pace med en WC?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Jaguar I-Pace
Det är standardinställningen. Man måste slå om en dupswitch för att ställa om till legacy så att det i princip bara är Tesla som kan ladda
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Jaguar I-Pace
Så om man har 2WC rätt inställda och inkopplade så kan man låta en I-pace och en Tesla dela på 3*10amp eller blir det nåt krångel pga att I-Pace bara använder 2faser?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Jaguar I-Pace
Ok! Är det uppenbart vilken switch det är när man tar av skalet eller måste man fördjupa sig i manualen?Svenssons skrev:Det är standardinställningen. Man måste slå om en dupswitch för att ställa om till legacy så att det i princip bara är Tesla som kan ladda
Re: Jaguar I-Pace
Inte uppenbart utan det blir att kolla upp i manualen. Lättast är att låta den vara på standardinställningen så att alla kan ladda.johan_w skrev:Ok! Är det uppenbart vilken switch det är när man tar av skalet eller måste man fördjupa sig i manualen?Svenssons skrev:Det är standardinställningen. Man måste slå om en dupswitch för att ställa om till legacy så att det i princip bara är Tesla som kan ladda
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Jaguar I-Pace
Tesla WC lastbalanserar inte mellan faserna. I-Pace använder bara en fas. På den fasen delar den strömmen med Teslan. De andra två faserna, som bara Teslan använder, blir tyvärr också lidande, dvs strömmen halveras där också. Om du alltså har ställt in mastern till max 10A (6,9kW) så får Teslan 3×5A (3,5kW) och I-Pacen får 1×5A (1,2kW). Ingen höjdare alltså.Smutt skrev:Så om man har 2WC rätt inställda och inkopplade så kan man låta en I-pace och en Tesla dela på 3*10amp eller blir det nåt krångel pga att I-Pace bara använder 2faser?
I det här fallet är det nästan bättre att koppla in två laddboxar parallellt utan lastbalansering. Och så får man se till att koppla in den ena bara på en fas, för I-Pace, och den andra på de resterande två faserna. Teslan kan ju utan problem laddas på två faser.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Jaguar I-Pace
Tack för bra svarmati skrev:Tesla WC lastbalanserar inte mellan faserna. I-Pace använder bara en fas. På den fasen delar den strömmen med Teslan. De andra två faserna, som bara Teslan använder, blir tyvärr också lidande, dvs strömmen halveras där också. Om du alltså har ställt in mastern till max 10A (6,9kW) så får Teslan 3×5A (3,5kW) och I-Pacen får 1×5A (1,2kW). Ingen höjdare alltså.Smutt skrev:Så om man har 2WC rätt inställda och inkopplade så kan man låta en I-pace och en Tesla dela på 3*10amp eller blir det nåt krångel pga att I-Pace bara använder 2faser?
I det här fallet är det nästan bättre att koppla in två laddboxar parallellt utan lastbalansering. Och så får man se till att koppla in den ena bara på en fas, för I-Pace, och den andra på de resterande två faserna. Teslan kan ju utan problem laddas på två faser.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Jaguar I-Pace
Min landade nästan exakt på en miljon. Spännandefrippan skrev:
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Jaguar I-Pace
Vad få val det gick att göra i den svenska konfiguratorn Det går ju tex inte att välja performancestolar, HUD, exteriört kolfiberpaket mm. Eller ens färg på inredningen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- nicklasandersson
- Teslaägare
- Inlägg: 426
- Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
- Ort: Linköping
Jaguar I-Pace
Jag kunde välja hud, glastak, 4-zons klimatanläggning och performancepaket (med kolfiber). Valde inte allt men min bil landade på 950’
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
Re: Jaguar I-Pace
Jag ser nu att det går att välja fler grejer till SE än till HSE trots att inte allt ingår i HSE. Konstigt!nicklasandersson skrev:Jag kunde välja hud, glastak, 4-zons klimatanläggning och performancepaket (med kolfiber). Valde inte allt men min bil landade på 950’
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- nicklasandersson
- Teslaägare
- Inlägg: 426
- Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
- Ort: Linköping
Re: Jaguar I-Pace
Aha, det förklarar det. Jag valde en SE som utgångsmodell.
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning