Jaguar I-Pace

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Jaguar I-Pace

Inläggav joel80 » 09 okt 2018 01:12

En Kona eller Niro kommer (sett till räckvidd och laddhastighet) vara ett bra mkt bättre val för långresor än I-pase. :/

Troligen även då snabbladdarna blir vanliga.. Kona och Niro kan ju tillgodose sig en del av det också.

En Ioniq borde också vinna ett sånt här race.

Synd att Jaguar inte jobbat mer på effektivitet/förbrukning.
joel80

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 09 okt 2018 07:51

joel80 skrev:En Kona eller Niro kommer (sett till räckvidd och laddhastighet) vara ett bra mkt bättre val för långresor än I-pase. :/

Troligen även då snabbladdarna blir vanliga.. Kona och Niro kan ju tillgodose sig en del av det också.

En Ioniq borde också vinna ett sånt här race.

Synd att Jaguar inte jobbat mer på effektivitet/förbrukning.

Det kommer säkert i jagga v2.0. Vore konstigt om alla nya elbilar ”hittar rätt” i alla avseenden i första försöket.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Leo » 09 okt 2018 09:16

Jag tror också att många biltillverkare nu ger sig in på ”okänd mark”. Där man både saknar viss kompetens OCH de ingenjörer man redan har kan man inte bara sparka hejvilt för att ersätta med nya. Man brukar dessutom vid nyrekryteringar säga att det tar 2år att komma upp i sin fulla potential på ett kvalificerat jobb (avseende arbetsprestation)

Ja, eller så är helt enkelt inte alla biltillverkares fokus ”maximal räckvidd”. På samma sätt som det inte är maximalt bränslesnål fossilversion.

Vore så fallet hade vi inga V6:or tex...Jaguar, Ferrari, Alfa var det ingen som någon vill ha. Vi alla drömde om en snål Prius eller någon annan mellanstor bil med liiiiiten snål motor. Typ Volvo V60 driv-e på ca 100hk.

Så att det finns ”olika effektiva elbilar” behöver inte automatiskt vara ”ett misslyckande” och inget konstigare än att olika tillverkare utvecklar olika bilmodeller för olika målgrupper.

Sen lyckas så klart olika biltillverkare olika bra med saker. Så har det alltid varit.
Använd min referallänk och få gratis laddning i 6 månader på Tesla Supercharger! http://ts.la/erik9108
e-Golf-18 (2400mil)
Reserverad Model 3
Tidigare X100D-17 1500mil
Tidigare P85-14 3000mil
Tidigare 3st e-Golf, tot 6000mil
Tidigare e-up, 2000mil
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Smutt » 09 okt 2018 09:46

Undrar hur den står sig mot Tesla på vintern pga värmepumpen som den har och Tesla saknar
Grå S60 väntar på M3 med present
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 09 okt 2018 09:57

Smutt skrev:Undrar hur den står sig mot Tesla på vintern pga värmepumpen som den har och Tesla saknar

För Teslas del är värmen en icke-fråga för mig. Med min förra 70D fick jag helt enkelt ladda lite längre tid eller en extra gång vid långresor. Vinsten med värmepump tror jag är ytterst marginell i praktiken även om det låter bra. Problemen vintertid uppstår vi snöslask där rullmotståndet förkortar räckvidden mer påtagligt. Med 100 batteriet förväntar jag mig att mitt kör/laddmönster inte påverkas alls.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Verdi » 09 okt 2018 10:08

Gustafsson skrev:
Smutt skrev:Undrar hur den står sig mot Tesla på vintern pga värmepumpen som den har och Tesla saknar

För Teslas del är värmen en icke-fråga för mig. Med min förra 70D fick jag helt enkelt ladda lite längre tid eller en extra gång vid långresor. Vinsten med värmepump tror jag är ytterst marginell i praktiken även om det låter bra. Problemen vintertid uppstår vi snöslask där rullmotståndet förkortar räckvidden mer påtagligt. Med 100 batteriet förväntar jag mig att mitt kör/laddmönster inte påverkas alls.

Det går väl åt lite mindre energi för att värma kupén? Allt annat är ju lika. Jag ser det inte som ett problem alls.

Vill man jämföra så har ju BMW i3 BEV värmepump men REX har det inte. Skillnaden i räckvidd finns ju där året runt då BEV är lättare men på vintern är det kanske lite större skillnad. Exakt hur mycket vet jag inte. Men det går väl att räkna ut hur mycket energi man sparar på värmepumpen. De bästa värmepumparna har en verkningsgrad på uppåt 500% vad det verkar. Dvs du kan kapa uppvärmningsenergin med upp till 80% om du har värmepump.

Frågan är då hur mycket uppvärmningen förbrukar? ~2 kW i snitt? Isf sparar man 1,6 kWh per timmes körning. 16 Wh/km om man snittar 100 km/h. Nånting är det ju.
Model S 100D -18 Obsidiansvart, soltak, vitt fuskskinn.
Model S 90D -16 Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, Premium, Ultra HiFi, Luftfjädring, AP1, svart skinn
Model S 75D -17 Midnight silver, Soltak, AP2, ljusbrunt skinn
http://ts.la/mrten7828
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

Inläggav Laban » 09 okt 2018 10:21

Verdi skrev:[
Vill man jämföra så har ju BMW i3 BEV värmepump men REX har det inte. Skillnaden i räckvidd finns ju där året runt då BEV är lättare men på vintern är det kanske lite större skillnad. Exakt hur mycket vet jag inte. Men det går väl att räkna ut hur mycket energi man sparar på värmepumpen. De bästa värmepumparna har en verkningsgrad på uppåt 500% vad det verkar. Dvs du kan kapa uppvärmningsenergin med upp till 80% om du har värmepump.

Om det inte är för kallt. För bilar har jag för mig att man brukar prata om -15C, efter det så är det ren elvärme som gäller. Och då kan man tänka sig att det vid -10 till -15C är hyfsat dåligt COP. Nästa fråga blir då kostnad för värmepumpen med tillhörande rördragning, "en extra pryl som kan gå sönder" vs några kWh batteri till.
Laban

Inläggav Teslaägare Viper » 09 okt 2018 10:44

Laban skrev:

Om det inte är för kallt. För bilar har jag för mig att man brukar prata om -15C, efter det så är det ren elvärme som gäller. Och då kan man tänka sig att det vid -10 till -15C är hyfsat dåligt COP. Nästa fråga blir då kostnad för värmepumpen med tillhörande rördragning, "en extra pryl som kan gå sönder" vs några kWh batteri till.

Vore ju trevligt om samma pump kunde användas som AC på sommaren och värme på vintern. Det är ju samma princip bara olika håll man värmer/kyler så att säga ... Men antagligen är det inte så enkelt att få till rent tekniskt?
Model S 75D 2016 Midnight silver | Reserverat Model 3
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare

Inläggav Geni87 » 09 okt 2018 11:52

Viper skrev:
Laban skrev:

Vore ju trevligt om samma pump kunde användas som AC på sommaren och värme på vintern. Det är ju samma princip bara olika håll man värmer/kyler så att säga ... Men antagligen är det inte så enkelt att få till rent tekniskt?

Det är samma kompressor för kyla och värme, men med en extra värmeväxlare och lite annat bös.
Användarvisningsbild
Geni87

Inläggav Henrik Torphammar » 09 okt 2018 12:15

Viper skrev:Vore ju trevligt om samma pump kunde användas som AC på sommaren och värme på vintern. Det är ju samma princip bara olika håll man värmer/kyler så att säga ... Men antagligen är det inte så enkelt att få till rent tekniskt?

Det som skiljer är bara att det sitter en fyrvägsventil som kan byta håll på kylkretsen. Kondensor och värmeväxlare byter plats så att säga. Sen tillkommer lite andra praktiska saker som kanske gör det olämpligt att köra AC som värmepump på vintern. Om kylarpaketet fryser igen så inte luft kan passera så kan tex inte vätskekylda batterier få kylning nog vid snabbladdning.
Henrik Torphammar

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon