Jaguar I-Pace

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Jaguar I-Pace

Inläggav Teslaägare mati » 09 okt 2018 12:19

Verdi skrev:Frågan är då hur mycket uppvärmningen förbrukar? ~2 kW i snitt? Isf sparar man 1,6 kWh per timmes körning. 16 Wh/km om man snittar 100 km/h. Nånting är det ju.

Golfens värmepump verka käka ungefär 0,5kW, lite mer i början, något mindre under färd. Visserligen är kupén mindre än i Teslan, det går alltså inte att jämföra riktigt. Men om man ser på totala förbrukningen så har Teslans förbrukning börjat öka markant nu när det blir kallare, framförallt på kortare sträckor. Det handlar säkert om 20% ökning. Golfen käkar också mer än på sommarn, men inte alls i samma utsträckning. Max +10% kanske. Det måste vara värmepumpen. Nåt annat kan jag inte tänka mig.
e-Golf 2018
Model S som andrabil
Förbokat Audi e-tron med dragkrok!
mati
Teslaägare

Inläggav Geni87 » 09 okt 2018 12:21

Henrik Torphammar skrev:
Viper skrev:Vore ju trevligt om samma pump kunde användas som AC på sommaren och värme på vintern. Det är ju samma princip bara olika håll man värmer/kyler så att säga ... Men antagligen är det inte så enkelt att få till rent tekniskt?

Det som skiljer är bara att det sitter en fyrvägsventil som kan byta håll på kylkretsen. Kondensor och värmeväxlare byter plats så att säga. Sen tillkommer lite andra praktiska saker som kanske gör det olämpligt att köra AC som värmepump på vintern. Om kylarpaketet fryser igen så inte luft kan passera så kan tex inte vätskekylda batterier få kylning nog vid snabbladdning.

Varför skulle kylarpaketet frysa igen i större utsträckning om man kör AC:n som värmepump på vintern?
Användarvisningsbild
Geni87

Inläggav Jerker » 09 okt 2018 12:49

Zoens värmepump kan dra 2-3 kW när den går för fullt. Det finns ju ingen exakt mätare utan bara en indikator som visar hela kW, så den visar ju 1 kW om minsta förbrukning är i gång.
Leasad Renault Zoe Intense från januari 2016. | Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 med köplats #1
Lutar åt att det aldrig blir nån Tesla för min del. Blir nog för dyr för mig.
Användarvisningsbild
Jerker

Inläggav Geni87 » 09 okt 2018 12:51

Jerker skrev:Zoens värmepump kan dra 2-3 kW när den går för fullt. Det finns ju ingen exakt mätare utan bara en indikator som visar hela kW, så den visar ju 1 kW om minsta förbrukning är i gång.

Det låter väldigt mycket, vid vilka temperaturer drar den 2-3 kW?
Användarvisningsbild
Geni87

Inläggav chaffis75 » 09 okt 2018 13:24

Jerker skrev:Zoens värmepump kan dra 2-3 kW när den går för fullt. Det finns ju ingen exakt mätare utan bara en indikator som visar hela kW, så den visar ju 1 kW om minsta förbrukning är i gång.

Är du säker på de... säger inte du har fel men jag har fått för mig att tex leaf har en värmepump i kombination med vanligt resistiv värme detta för att klara tiktigt kallt klimat också där värmepumpen inte blir så effektiv.
Nissan Leaf som andra bil
Reserverad Modell 3 som ska ersätta vår Volvo V60
Vimla Tipslänk för 10 KR rabatt/månad https://vimla.se/?201608181139169431
chaffis75

Inläggav Teslaägare danni » 09 okt 2018 13:25

Min Outlander PHEV hade värmeelement som kunde ge 4,5 kW. När det var under 10 grader ute tyckte den att det inte räckte så den startade bensinmotorn för att få mer värme. Jag har för mig jag har hört att Teslas värmeelement kan ge 6 kW. Det gör den ju bara i början. 2 kW i snitt under en långfärd för uppvärmning tror jag är en extremt hög gissning, skulle tippa på 0,5 kW, kanske lite mer.
Model X P100D / obsidian black / ultra white / kolfiber / 22" Onyx / all utrustning
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Min rabattlänk: http://ts.la/danni1257
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare

Inläggav Jerker » 09 okt 2018 13:39

Geni87 skrev:

Det låter väldigt mycket, vid vilka temperaturer drar den 2-3 kW?

Alltså, indikatorn på instrumentpanelen visar ju bara hela kW och jag kan läsa av vad värmepumpen drar om jag lägger i neutral och rullar. Visserligen är det ju all annan bakgrundsförbrukning inräknad, men den visar ju noll när motorn inte används och det är knappast nåt som går att mäta i kW.

I Zoen kan man välja att köra såväl värme som kyla på max effekt, så det spelar då ingen roll vad yttertemperaturen är.
Leasad Renault Zoe Intense från januari 2016. | Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 med köplats #1
Användarvisningsbild
Jerker

Inläggav Jerker » 09 okt 2018 13:42

chaffis75 skrev:

Är du säker på de... säger inte du har fel men jag har fått för mig att tex leaf har en värmepump i kombination med vanligt resistiv värme detta för att klara tiktigt kallt klimat också där värmepumpen inte blir så effektiv.

Zoe har ett svagt resistivt element som går igång direkt, men det ger ingen riktig värme, klarar bara att höja luften som blåser in i kupén några få grader. Jag upptäckte ju detta när värmepumpen på min Zoe inte fungerade. Jag kunde ju då känna en svag värme i utblåset och det förklarade teknikern på märkesverkstaden med att det var ett litet element som satt där.
Användarvisningsbild
Jerker

Inläggav Teslaägare 12man » 09 okt 2018 16:05

Geni87 skrev:Varför skulle kylarpaketet frysa igen i större utsträckning om man kör AC:n som värmepump på vintern?

är det som händer med luft/luft värmepumpar i hemmen iallafall, torde var samma process, men om problemet är att kyla batterierna vid laddning så skulle man ju använda den värmen att smälta isen men allt blir komplext då?
sen är det troligen blötare luft där 2dm över vägbanan
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inläggav Teslaägare mati » 09 okt 2018 19:07

danni skrev:Min Outlander PHEV hade värmeelement som kunde ge 4,5 kW. När det var under 10 grader ute tyckte den att det inte räckte så den startade bensinmotorn för att få mer värme. Jag har för mig jag har hört att Teslas värmeelement kan ge 6 kW. Det gör den ju bara i början. 2 kW i snitt under en långfärd för uppvärmning tror jag är en extremt hög gissning, skulle tippa på 0,5 kW, kanske lite mer.

Ja, Teslas kupévärmare drar upp till 6kW och batterivärmaren ungefär lika mycket till. Det kan förresten också vara förklaringen varför Teslan nu på hösten har börjat dra så jäkla mycket på korta sträckor, jämfört med e-Golfen som ju saknar batterivärmare. Värmepumpen är kanske bara halva förklaringen.
e-Golf 2018
Model S som andrabil
Förbokat Audi e-tron med dragkrok!
mati
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon