Sida 55 av 79

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 09 okt 2018 12:19
av mati
Verdi skrev:
Frågan är då hur mycket uppvärmningen förbrukar? ~2 kW i snitt? Isf sparar man 1,6 kWh per timmes körning. 16 Wh/km om man snittar 100 km/h. Nånting är det ju.
Golfens värmepump verka käka ungefär 0,5kW, lite mer i början, något mindre under färd. Visserligen är kupén mindre än i Teslan, det går alltså inte att jämföra riktigt. Men om man ser på totala förbrukningen så har Teslans förbrukning börjat öka markant nu när det blir kallare, framförallt på kortare sträckor. Det handlar säkert om 20% ökning. Golfen käkar också mer än på sommarn, men inte alls i samma utsträckning. Max +10% kanske. Det måste vara värmepumpen. Nåt annat kan jag inte tänka mig.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 09 okt 2018 12:21
av Geni87
Henrik Torphammar skrev:
Viper skrev:
Vore ju trevligt om samma pump kunde användas som AC på sommaren och värme på vintern. Det är ju samma princip bara olika håll man värmer/kyler så att säga ... Men antagligen är det inte så enkelt att få till rent tekniskt?
Det som skiljer är bara att det sitter en fyrvägsventil som kan byta håll på kylkretsen. Kondensor och värmeväxlare byter plats så att säga. Sen tillkommer lite andra praktiska saker som kanske gör det olämpligt att köra AC som värmepump på vintern. Om kylarpaketet fryser igen så inte luft kan passera så kan tex inte vätskekylda batterier få kylning nog vid snabbladdning.
Varför skulle kylarpaketet frysa igen i större utsträckning om man kör AC:n som värmepump på vintern?

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 09 okt 2018 12:49
av Jerker
Zoens värmepump kan dra 2-3 kW när den går för fullt. Det finns ju ingen exakt mätare utan bara en indikator som visar hela kW, så den visar ju 1 kW om minsta förbrukning är i gång.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 09 okt 2018 12:51
av Geni87
Jerker skrev:
Zoens värmepump kan dra 2-3 kW när den går för fullt. Det finns ju ingen exakt mätare utan bara en indikator som visar hela kW, så den visar ju 1 kW om minsta förbrukning är i gång.
Det låter väldigt mycket, vid vilka temperaturer drar den 2-3 kW?

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 09 okt 2018 13:24
av chaffis75
Jerker skrev:
Zoens värmepump kan dra 2-3 kW när den går för fullt. Det finns ju ingen exakt mätare utan bara en indikator som visar hela kW, så den visar ju 1 kW om minsta förbrukning är i gång.
Är du säker på de... säger inte du har fel men jag har fått för mig att tex leaf har en värmepump i kombination med vanligt resistiv värme detta för att klara tiktigt kallt klimat också där värmepumpen inte blir så effektiv.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 09 okt 2018 13:25
av danni
Min Outlander PHEV hade värmeelement som kunde ge 4,5 kW. När det var under 10 grader ute tyckte den att det inte räckte så den startade bensinmotorn för att få mer värme. Jag har för mig jag har hört att Teslas värmeelement kan ge 6 kW. Det gör den ju bara i början. 2 kW i snitt under en långfärd för uppvärmning tror jag är en extremt hög gissning, skulle tippa på 0,5 kW, kanske lite mer.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 09 okt 2018 13:39
av Jerker
Geni87 skrev:
Jerker skrev:
Zoens värmepump kan dra 2-3 kW när den går för fullt. Det finns ju ingen exakt mätare utan bara en indikator som visar hela kW, så den visar ju 1 kW om minsta förbrukning är i gång.
Det låter väldigt mycket, vid vilka temperaturer drar den 2-3 kW?
Alltså, indikatorn på instrumentpanelen visar ju bara hela kW och jag kan läsa av vad värmepumpen drar om jag lägger i neutral och rullar. Visserligen är det ju all annan bakgrundsförbrukning inräknad, men den visar ju noll när motorn inte används och det är knappast nåt som går att mäta i kW.

I Zoen kan man välja att köra såväl värme som kyla på max effekt, så det spelar då ingen roll vad yttertemperaturen är.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 09 okt 2018 13:42
av Jerker
chaffis75 skrev:
Jerker skrev:
Zoens värmepump kan dra 2-3 kW när den går för fullt. Det finns ju ingen exakt mätare utan bara en indikator som visar hela kW, så den visar ju 1 kW om minsta förbrukning är i gång.
Är du säker på de... säger inte du har fel men jag har fått för mig att tex leaf har en värmepump i kombination med vanligt resistiv värme detta för att klara tiktigt kallt klimat också där värmepumpen inte blir så effektiv.
Zoe har ett svagt resistivt element som går igång direkt, men det ger ingen riktig värme, klarar bara att höja luften som blåser in i kupén några få grader. Jag upptäckte ju detta när värmepumpen på min Zoe inte fungerade. Jag kunde ju då känna en svag värme i utblåset och det förklarade teknikern på märkesverkstaden med att det var ett litet element som satt där.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 09 okt 2018 16:05
av 12man
Geni87 skrev:
Varför skulle kylarpaketet frysa igen i större utsträckning om man kör AC:n som värmepump på vintern?
är det som händer med luft/luft värmepumpar i hemmen iallafall, torde var samma process, men om problemet är att kyla batterierna vid laddning så skulle man ju använda den värmen att smälta isen men allt blir komplext då?
sen är det troligen blötare luft där 2dm över vägbanan

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 09 okt 2018 19:07
av mati
danni skrev:
Min Outlander PHEV hade värmeelement som kunde ge 4,5 kW. När det var under 10 grader ute tyckte den att det inte räckte så den startade bensinmotorn för att få mer värme. Jag har för mig jag har hört att Teslas värmeelement kan ge 6 kW. Det gör den ju bara i början. 2 kW i snitt under en långfärd för uppvärmning tror jag är en extremt hög gissning, skulle tippa på 0,5 kW, kanske lite mer.
Ja, Teslas kupévärmare drar upp till 6kW och batterivärmaren ungefär lika mycket till. Det kan förresten också vara förklaringen varför Teslan nu på hösten har börjat dra så jäkla mycket på korta sträckor, jämfört med e-Golfen som ju saknar batterivärmare. Värmepumpen är kanske bara halva förklaringen.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 09 okt 2018 19:21
av Gustafsson
mati skrev:
danni skrev:
Min Outlander PHEV hade värmeelement som kunde ge 4,5 kW. När det var under 10 grader ute tyckte den att det inte räckte så den startade bensinmotorn för att få mer värme. Jag har för mig jag har hört att Teslas värmeelement kan ge 6 kW. Det gör den ju bara i början. 2 kW i snitt under en långfärd för uppvärmning tror jag är en extremt hög gissning, skulle tippa på 0,5 kW, kanske lite mer.
Ja, Teslas kupévärmare drar upp till 6kW och batterivärmaren ungefär lika mycket till. Det kan förresten också vara förklaringen varför Teslan nu på hösten har börjat dra så jäkla mycket på korta sträckor, jämfört med e-Golfen som ju saknar batterivärmare. Värmepumpen är kanske bara halva förklaringen.
Jag har sett upp till 5-6 kW som mest på IKEA s Sparsnäs när jag sätter på värmen via appen, men 6+ 6 har jag inte sett. Kan värmen dra 12kW totalt ?
Låter väldigt mycket. Tror också på väl under 1kW för kupe’ värmen. Minns den gamla värmaren från Biltema på 650 W räckte till för en SAAB kupe’.
Sorry för en rejäl OT...

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 09 okt 2018 19:28
av Verdi
Gustafsson skrev:
mati skrev:
danni skrev:
Min Outlander PHEV hade värmeelement som kunde ge 4,5 kW. När det var under 10 grader ute tyckte den att det inte räckte så den startade bensinmotorn för att få mer värme. Jag har för mig jag har hört att Teslas värmeelement kan ge 6 kW. Det gör den ju bara i början. 2 kW i snitt under en långfärd för uppvärmning tror jag är en extremt hög gissning, skulle tippa på 0,5 kW, kanske lite mer.
Ja, Teslas kupévärmare drar upp till 6kW och batterivärmaren ungefär lika mycket till. Det kan förresten också vara förklaringen varför Teslan nu på hösten har börjat dra så jäkla mycket på korta sträckor, jämfört med e-Golfen som ju saknar batterivärmare. Värmepumpen är kanske bara halva förklaringen.
Jag har sett upp till 5-6 kW som mest på IKEA s Sparsnäs när jag sätter på värmen via appen, men 6+ 6 har jag inte sett. Kan värmen dra 12kW totalt ?
Låter väldigt mycket. Tror också på väl under 1kW för kupe’ värmen. Minns den gamla värmaren från Biltema på 650 W räckte till för en SAAB kupe’.
Sorry för en rejäl OT...
Ja, antagligen. Jag drog bara till med nåt. Däremot är det nog mer kyleffekt när man kör i full fart än när man står stilla så då drar den nog lite mer.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 09 okt 2018 22:17
av Geni87
12man skrev:
Geni87 skrev:
Varför skulle kylarpaketet frysa igen i större utsträckning om man kör AC:n som värmepump på vintern?
är det som händer med luft/luft värmepumpar i hemmen iallafall, torde var samma process, men om problemet är att kyla batterierna vid laddning så skulle man ju använda den värmen att smälta isen men allt blir komplext då?
sen är det troligen blötare luft där 2dm över vägbanan
Mja, kan inte påstå att jag har haft problem med det på de luft/luft värmepumpar vi har, men det är klart att det kan vara tuffare förhållanden 2dm över vägbanan. Å andra sidan vintertestar de flesta seriösa biltillverkare rejält, så jag ser inte det som någon överhängande risk i majoriteten av alla användsningsfall. Sen sitter ju faktiskt kondensorn i samma paket som luft/vatten värmeväxlaren för kylslingan i bilen, och om batteriet är varmt lär den hålla minst samma temperatur som batteriet och därmed tina eventuell is. Används värmepumpen som AC för att kyla batteriet kommer dessutom kondensorn i fronten bli varm, och eventuell is bör smälta.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 10 okt 2018 14:43
av Legato
Gustafsson skrev:
Jag har sett upp till 5-6 kW som mest på IKEA s Sparsnäs när jag sätter på värmen via appen, men 6+ 6 har jag inte sett. Kan värmen dra 12kW totalt ?
Låter väldigt mycket. Tror också på väl under 1kW för kupe’ värmen. Minns den gamla värmaren från Biltema på 650 W räckte till för en SAAB kupe’.
Sorry för en rejäl OT...
11,7 kW var det någon på TMC som mätte upp som maximal förbrukning. Om det inte är extrem kyla ute så gäller ju detta bara några minuter dock. Batteriet tror jag värms på max lite längre än kupén generellt, men jag vill minnas att det var under 5 minuter på peakeffekt när bilen hade stått länge i -30 grader iaf.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 10 okt 2018 20:36
av Leo
Har för mig jag läst 5,5kW för kupe’värmen och 6kW för batterivärmen som max vad de drar även om det säkerligen är korta perioder.

Åkte i -28 i vintras upp till Ammarnäs och hur varmt som helst inne i bilen i vår X100D.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 11 okt 2018 23:09
av helix
Förstår syftet, men oj vad det här kan bli knepigt med alla högfrekventa ljud. Behövs det verkligen? :?


Re: Jaguar I-Pace

Postat: 11 okt 2018 23:25
av TeslaTissel
helix skrev:
Förstår syftet, men oj vad det här kan bli knepigt med alla högfrekventa ljud. Behövs det verkligen? :?
Kunde inte avstå frestelsen att lägga in det där i min blogg som här klistrats in i inlägget nedan, så ni slipper gå till den,

Jaguar lanserar ljud-varningssystem för fotgängare: Länk: http://blog.ho-form.se/?p=6055

För första gången är det elbilen Jaguar I-pace som utrustats med ett avancerat ljudsystem som skall varna fotgängare.

Allt efter sedan el-fordon började introduceras har man försökt arbeta på regler hur detta skall implementeras. 2010 började man i Japan arbeta på denna typ av system och så sent som i år godkände USA regelverket i februari -18 genom NHTSA – Nationa Highway Traffic Safety Administration. EU i sin tur föreslog under 2014 att ”Acoustic Vehicle Alerting Systems” skulle vara obligatoriska och komma i kraft under 2019. (Se under rubriken European Union. – För mer kring detta).

Systemet har utvecklats tillsammans med en blindhundsorganisation, Guide Dogs UK Länk: https://www.guidedogs.org.uk/news/

”We developed the Audible Vehicle Alert System for the I-Pace to ensure the safety of all road users, Jaguars NVH technical specialist Lain Suffield said. “Our potentially life-saving technology cannot be switched off, and we are pleased to have the support of Guide Dogs, as the leading charity for people with sight loss, to ensure real people are at the heart of our product testing.”
Ovanstående citat är alltså lite oklart då Lain Suffield säger, för att garantera säkerheten för ALLA trafikanter?

https://www.motoringresearch.com/car-ne ... -approved/

https://www.guidedogs.org.uk/news/

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 12 okt 2018 09:33
av 12man
Om inte en guidedog hör elbilen, då är det dags att ta jycken till veterinären

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 12 okt 2018 16:59
av HelectriC
Jag blir provocerad varje gång detta ämne tas upp. Hur i alla glödheta bananer kan det vara en skillnad mellan en elbil och en hybrid som kör på eldrift eller en mycket tyst bensinbil? Varför är det bara elbilar som ska ha detta fjantiga ljud som kanske!!! hjälper till en tyst dag utan väder, andra trafikanter, övriga ljud i omgivningen etc?

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 12 okt 2018 17:50
av Bjelke
HelectriC skrev:
Jag blir provocerad varje gång detta ämne tas upp. Hur i alla glödheta bananer kan det vara en skillnad mellan en elbil och en hybrid som kör på eldrift eller en mycket tyst bensinbil? Varför är det bara elbilar som ska ha detta fjantiga ljud som kanske!!! hjälper till en tyst dag utan väder, andra trafikanter, övriga ljud i omgivningen etc?
Samma här, obeskrivligt trams alltihop.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 12 okt 2018 19:03
av TeslaTissel
HelectriC skrev:
Jag blir provocerad varje gång detta ämne tas upp. Hur i alla glödheta bananer kan det vara en skillnad mellan en elbil och en hybrid som kör på eldrift eller en mycket tyst bensinbil? Varför är det bara elbilar som ska ha detta fjantiga ljud som kanske!!! hjälper till en tyst dag utan väder, andra trafikanter, övriga ljud i omgivningen etc?
Jag instämmer också!
Körde själv en diesel-hybrid där jag endast upplevde bekymmer när jag backade. (När elmotorn drog).

Tex när man är på främmmande ort mitt i nassen, mörkret, och inser att man just kört in på fel gata eller har hamnat mot enkelriktat.
Med endast el-motor så hörs man inget vidare. Och så är sikten ibland begränsad på grund av att det rör sig mycket folk kring bilen.

Så om det skall vara något så skulle det vara för backande, men nja. Överflödigt kanske?

Vad tror ni i Tesla-kommittén för elbilens bevarande? Hehe.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 12 okt 2018 22:07
av Jerker
Jag har väl påmint om det förut, men under andra halvan av 1800-talet fanns en lag i England som bl.a. innebar att 100 meter före varje ångvagn (och senare alla motordrivna fordon) skulle en person med röd varningsflagga gå och maxhastigheten var 6 km/h. Det skulle också i varje korsning tutas, slås på triangel osv. Alltså en massa regler som skulle förhindra att bilarna skulle bli populära, tämligen oblyg lobbying från hästbranschen.

Alltså, inget nytt under solen.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 12 okt 2018 23:56
av Geni87
Jerker skrev:
Jag har väl påmint om det förut, men under andra halvan av 1800-talet fanns en lag i England som bl.a. innebar att 100 meter före varje ångvagn (och senare alla motordrivna fordon) skulle en person med röd varningsflagga gå och maxhastigheten var 6 km/h. Det skulle också i varje korsning tutas, slås på triangel osv. Alltså en massa regler som skulle förhindra att bilarna skulle bli populära, tämligen oblyg lobbying från hästbranschen.

Alltså, inget nytt under solen.
Fast här är det ju inte hästbranschen aka ICE-branschen som står för lobbandet, utan främst olika organisationer för blinda människor. Dessa obeskrivligt dumma externa ljud kommer även gälla för hybrider som kör helt elektriskt, det var hybridernas popularitet som lyfte frågan.

"Japan issued guidelines for such warning devices in January 2010 and the U.S. approved legislation in December 2010. The U.S. National Highway Traffic Safety Administration issued its final ruling in February 2018, and requires the device to emit warning sounds at speeds less than 18.6 mph (30 km/h) with compliance by September 2020, but 50% of "quiet" vehicles must have the warning sounds by September 2019. The European Parliament approved legislation that requires the mandatory use of "Acoustic Vehicle Alerting Systems" for all new electric and hybrid electric vehicles within five years after publication of the final approval of the April 2014 proposal to comply with the regulation."

"As a result of increased sales of hybrid electric vehicles in several countries, some members of the blind community have raised concerns about the noise reduction when those vehicles operate in all-electric mode, as blind people or the visually impaired consider the noise of combustion engines a helpful aid while crossing streets and feel quiet hybrids could pose an unexpected hazard."

Här har vi en chans att få en tystare stadsmiljö och så ska vi förstöra det med massa externa högtalare på bilarna... :lol: :evil:

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 13 okt 2018 06:25
av HelectriC
Jag kommer att identifiera säkringen eller högtalaren för denna idiotfunktion och deaktivera hela skiten :idea:

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 13 okt 2018 07:28
av Jerker
HelectriC skrev:
Jag kommer att identifiera säkringen eller högtalaren för denna idiotfunktion och deaktivera hela skiten :idea:
Ja, eftersom det ingår i föreskriften om ljudet att man ska kunna stänga av det tillfälligt med en brytare inne i kupén så kommer det att bli omöjligt för polisen att veta om man gjort detta eller om det är avstängt permanent.