Jaguar I-Pace

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Jaguar I-Pace

Inläggav Laban » 06 nov 2018 12:20

HelectriC skrev:har inte hunnit köra så långt ännu, men min vardagskörning ligger på samma förbrukning som med Teslan och 21" dvs ca 230wh/km, så inget negativt där. I och med att ipace har större batteri än min MS 75D, så borde ju räckvidden vara längre. Återigen så känns det som en höna av en fjäder. Inget nytt, move on.


Vilken medelhastighet pratar vi om ?

Vi har 80 km/h väg 2 mil in till Luleå, sedan några km stadstrafik på det. Jag brukar ligga 90-100 km/h på landsvägsdelen och medelhastigheten hamnar ändå bara på just över 50 km/h. Där borde i-Pace klara sig bra om vi förutsätter att högt Cd är det stora problemet i testerna ifråga som har varit konstant hastighet, 90+ km/h.
Laban
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Jaguar I-Pace

Inläggav Geni87 » 06 nov 2018 14:14

Laban skrev:
HelectriC skrev:har inte hunnit köra så långt ännu, men min vardagskörning ligger på samma förbrukning som med Teslan och 21" dvs ca 230wh/km, så inget negativt där. I och med att ipace har större batteri än min MS 75D, så borde ju räckvidden vara längre. Återigen så känns det som en höna av en fjäder. Inget nytt, move on.


Vilken medelhastighet pratar vi om ?

Vi har 80 km/h väg 2 mil in till Luleå, sedan några km stadstrafik på det. Jag brukar ligga 90-100 km/h på landsvägsdelen och medelhastigheten hamnar ändå bara på just över 50 km/h. Där borde i-Pace klara sig bra om vi förutsätter att högt Cd är det stora problemet i testerna ifråga som har varit konstant hastighet, 90+ km/h.


Om man kollar på EPA-siffrorna för city och highway så ser man att för I-pace blir räckvidden längre i stan, medans den blir längre på motorväg för MX. Så ett högre luftmotstånd bör vara det största "problemet" för I-pace. Sen framgår det ju inte vilken fälgstorlek osv bilarna certades med, men man kanske kan anta att det är standard?
Användarvisningsbild
Geni87
 
Inlägg: 498
Blev medlem: 19 nov 2017 14:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inläggav Teslaägare HelectriC » 06 nov 2018 20:46

Min vardagskörning består av ca 50km med hälften ”motorväg” med 80kmh och hälften småvägar 30-50kmh. Startar i stort sett alltid med kallt batteri och det hinner aldrig bli tempererat under de korta turer jag kör. Men förutsättningarna är identiska för båda bilarna. Finns några kilometer motorväg runt Oslo med högre hastighet, men här gäller 80 :lol:
Model S P75D -17
eGolf 300km -18
Jaguar iPace -18
Model S 85 -15
eGolf 190km -15
Hyundai Kona EV (leverans dec. -18)
Köplats Model 3, VW I.D., Byton, Audi eTron, BMW iX3, Kia Niro Electric, DS3 Crossback
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
 
Inlägg: 6710
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23
Ort: Bergen, Norge

Re: Jaguar I-Pace

Inläggav Teslaägare HelectriC » 07 nov 2018 22:34

Har nu kört en del med ipacen och jag måste säga att den är jäkligt skön att köra. Väghållning och ”fasthet” i chassit är bättre än i Teslan. Hade det inte varit för det urusla infotainmentsystemet, så hade man ju kunnat tänka sig att behålla kärran :D
En smart funktion som borde gå att implementera i Teslan via OTA är smart klimatanläggning, där man kan välja att enbart värma/kyla förarplatsen. När man är själv i bilen så går det åt mindre energi, vilket är bra :)
Model S P75D -17
eGolf 300km -18
Jaguar iPace -18
Model S 85 -15
eGolf 190km -15
Hyundai Kona EV (leverans dec. -18)
Köplats Model 3, VW I.D., Byton, Audi eTron, BMW iX3, Kia Niro Electric, DS3 Crossback
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
 
Inlägg: 6710
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23
Ort: Bergen, Norge

Re: Jaguar I-Pace

Inläggav Teslaägare MDurante » 07 nov 2018 23:44

Kul att du är nöjd! Tycker färgen var riktigt fin, men jag tycker handtagen påminner om en design 30 år tillbaka i tiden. Smart idé med att enbart värma upp förarplatsen, lika smart som Teslas funktion att enbart öppna förarhandtaget om så vill.

PS: Jag trodde alla motorvägar var + 110 i Norge? Eller har jag blivit Oslofierad :lol:
Model S P85+ - AP1 w Performance +, 21" Arachnid, Deep blue met, Carbon spoiler, Grey Performance Leather Interior, 4G, Premium center console, Pano, Active Air, Twin chargers, Parking Sensors, Cold weather/Tech/Audio/Light/Safety Package, RFS.
Användarvisningsbild
MDurante
Teslaägare
 
Inlägg: 147
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Oslo

Re: Jaguar I-Pace

Inläggav TeslaTissel » 07 nov 2018 23:52

vigge50 skrev:Jaguar svarar på kritiken angående den höga förbrukningen hos EPA.

https://cleantechnica.com/2018/11/05/ja ... fficiency/


Kanske detta klipp ger några svar, publicerades i kväll.

TeslaTissel
 
Inlägg: 949
Blev medlem: 10 mar 2016 23:04
Ort: Mälardalen etc

Re: Jaguar I-Pace

Inläggav Teslaägare HelectriC » 08 nov 2018 21:29

MDurante skrev:Kul att du är nöjd! Tycker färgen var riktigt fin, men jag tycker handtagen påminner om en design 30 år tillbaka i tiden. Smart idé med att enbart värma upp förarplatsen, lika smart som Teslas funktion att enbart öppna förarhandtaget om så vill.

PS: Jag trodde alla motorvägar var + 110 i Norge? Eller har jag blivit Oslofierad :lol:


nix, max 80 här :cry:
Ganska nice med tidsinställd förvärmning också. Att inte Tesla har det vid denna tid är rent ut sagt skamligt.
Model S P75D -17
eGolf 300km -18
Jaguar iPace -18
Model S 85 -15
eGolf 190km -15
Hyundai Kona EV (leverans dec. -18)
Köplats Model 3, VW I.D., Byton, Audi eTron, BMW iX3, Kia Niro Electric, DS3 Crossback
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
 
Inlägg: 6710
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23
Ort: Bergen, Norge

Re: Jaguar I-Pace

Inläggav Teslaägare Verdi » 08 nov 2018 21:43

HelectriC skrev:
MDurante skrev:Kul att du är nöjd! Tycker färgen var riktigt fin, men jag tycker handtagen påminner om en design 30 år tillbaka i tiden. Smart idé med att enbart värma upp förarplatsen, lika smart som Teslas funktion att enbart öppna förarhandtaget om så vill.

PS: Jag trodde alla motorvägar var + 110 i Norge? Eller har jag blivit Oslofierad :lol:


nix, max 80 här :cry:
Ganska nice med tidsinställd förvärmning också. Att inte Tesla har det vid denna tid är rent ut sagt skamligt.


TeslaFi fixar det. Och mycket annat. Lifetime map är jättekul att titta på t ex. Battery report och annan statistik också. Skaffa!
Model S 100D -18 Obsidiansvart, soltak, vitt fuskskinn.
Model S 90D -16 Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, Premium, Ultra HiFi, Luftfjädring, AP1, svart skinn
Model S 75D -17 Midnight silver, Soltak, AP2, ljusbrunt skinn
http://ts.la/mrten7828
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare
 
Inlägg: 3790
Blev medlem: 06 dec 2016 16:30
Ort: Uppsala

Re: Jaguar I-Pace

Inläggav Teslaägare mati » 09 nov 2018 08:03

HelectriC skrev:Ganska nice med tidsinställd förvärmning också. Att inte Tesla har det vid denna tid är rent ut sagt skamligt.

Men det är ju inget nytt egentligen. Du har ju samma funktion i e-Golfen, och den har ju även finessen att bara värma förarsidan när man sitter själv i bilen. Ioniq har det också.
e-Golf 2018
Model S som andrabil
Förbokat Audi e-tron med dragkrok!
mati
Teslaägare
 
Inlägg: 7918
Blev medlem: 22 mar 2016 11:08
Ort: Götene

Re: Jaguar I-Pace

Inläggav Teslaägare HelectriC » 09 nov 2018 08:23

mati skrev:
HelectriC skrev:Ganska nice med tidsinställd förvärmning också. Att inte Tesla har det vid denna tid är rent ut sagt skamligt.

Men det är ju inget nytt egentligen. Du har ju samma funktion i e-Golfen, och den har ju även finessen att bara värma förarsidan när man sitter själv i bilen. Ioniq har det också.


Ja, jag har inte sagt att det är nytt. Har också tidsinställd förvärmning på eGolfen, men hur stor nytta har JAG av det när det är min fru som kör den?
Model S P75D -17
eGolf 300km -18
Jaguar iPace -18
Model S 85 -15
eGolf 190km -15
Hyundai Kona EV (leverans dec. -18)
Köplats Model 3, VW I.D., Byton, Audi eTron, BMW iX3, Kia Niro Electric, DS3 Crossback
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
 
Inlägg: 6710
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23
Ort: Bergen, Norge

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster